JEFIS
Volume 3, Numéro 2, Pages 30-43
2021-11-06

ضوابط الإشهار في التسويق الإلكتروني وعقوباتُ مُخَالِفِها حسب القانون 18–05 المتعلق بالتجارة الإلكترونية

الكاتب : ضو خالد .

الملخص

يدرسُ هذا البحثُ شروطَ الإشهار الإلكتروني وعقوباتِ مخالفها حسب ما أقرته نصوص القانون رقم 18-05 المتعلق بالتجارة الإلكترونية، ويهدفُ البحث إلى التعريف بالإشهار الإلكتروني والتسويق وبيان مضمونهما، وإبراز دور الإشهار الإلكتروني في التسويق، كما يهدفُ إلى تحديد ضوابط الإشهار الإلكتروني التي وضعها المشرع الجزائري، وبيان العقوبات التي وُضعت عل مخالفة شروط الإشهار المقررة، ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث أنّ المشرع الجزائري حدّد الشروط الشكلية التي ينبغي أن يتّصف بها الإشهار الإلكتروني ليكون مشروعا، ونبَّه على أن يكون مضمونه ليس ممنوعا في التشريعات المعمول بها، كما أشار إلى التزامات المورد الإلكتروني تجاه الإشهار، كما وضع المشرع في القانون المذكور عقوبة بالغرامة من 50000دج إلى 500000دج لمن يخالف ضوابط الإشهار الإلكتروني المقررة. This research studies the terms of electronic advertising and the penalties for violating it, as stated in the Law 18-05 related to electronic commerce. The research aims to introduce electronic advertising and marketing and clarify its content, and to highlight the role of electronic advertising in marketing. It also aims to identify the electronic advertising controls that the Algerian legislator put, and a statement of the penalties that put for violating the prescribed advertising conditions. One of the most important results of the research is that the Algerian legislator defined the formal conditions that should characterize electronic advertising to be legitimate, and warned that its content must be is not prohibited in the applicable legislation, and referred to the obligations of the electronic resource towards advertising. As that, the legislator in the aforementioned law set a fine of 50,000 to 500,000 dinars for those who violate the specific electronic advertising controls

الكلمات المفتاحية

إشهار إلكتروني؛ ترويج؛ تسويق؛ تجارة إلكترونية ; electronic advertising; promotion; marketing; e-commerce