دراسات

dirassat

Description

مجلة دراسات هي مجلة محكمة نصف سنوية تصدر عن مخبر الدراسات الصحراوية، جامعة طاهري محمد بشار. أنشئت سنة 2012، و هي موجهة للباحثين من أساتذة و طلبة داخل و خارج الوطن .تهتم بنشر الأبحاث العلمية المتعلقة باللغات والآداب والعلوم الإنسانية والاجتماعية، وتنشر فيها الأبحاث بالعربية، الإنجليزية والفرنسية. أهداف المجلة. - إتاحة الفرصة للباحثين لنشر بحوثهم المبتكرة و الأصيلة و التي تحترم قواعد النشر و المعالجة بأسلوب علمي موثق في اللغات والآداب والعلوم الإنسانية والاجتماعية. - المساهمة في تطوير البحث العلمي وتقديم دراسات جادة للقرّاء في شتى بقاع العالم. - إثراء المكتبة الجزائرية و الدولية في مجال البحوث الأكاديمية محل اهتمام المجلة مع حرصها على الالتزام بمعايير البحث العلمي و أخلاقياته. - الاستفادة من التقدم العلمي لخدمة للإنسانية. Dirassat is a half yearly and indexed scientific and academic journal established since 2012. It is published by the Laboratory of Saharan Studies at Tahri Mohamed University, Bechar, Algeria. It is intended for researchers, teachers and scholars, both nationally and internationally. It is a three lingual journal interested in the publication of original scientific works related to languages, literature as well as human and social sciences in Arabic, English and French. .Aims and Scope The main objectives of the journal are: • To offer researchers the opportunity to publish their innovative and authentic researches, that respect publishing and processing principles in a scientifically documented manner in languages, literature, social sciences and humanities. • Contribute to the development of scientific research and provide serious studies to scholars in various parts of the world. • To Enrich the Algerian and international libraries in the field of academic research, which are of interest to the journal, with a commitment to adhere to scientific research standards and ethics. • To enhance research and scientific progress for the welfare of humankind.

7

Volumes

15

Numéros

281

Articles


المنهاج التربوي الخلدوني

دايم سماحية, 

الملخص: The curriculum is a necessary means to guide the educational process towards its intended destination, so we find educational researchers focus their efforts to build old and modern, and Ibn Khaldun one of those who set educational curriculum and evidence of this "his introduction", which was filled with ideas and educational perceptions reflected in the elements that It requires the building of an educational educational curriculum such as: determining the desired ends of education, teaching content, teaching methods, means, and proposing the best method of teaching. يعد المنهاج وسيلة ضرورية لتوجيه العملية التعليمية التربوية نحو وجهتها المقصودة ، لهذا نجد الباحثين التربويين يركزون جهودهم لبنائه قديما وحديثا ، و ابن خلدون أحد أولئك الذين وضعوا منهاجا تعليميا تربويا و الدليل على ذلك "مقدمته" التي حفلت بالأفكار و التصورات التربوية المتجلية في العناصر التي يتطلبها بناء منهاج تعليمي تربوي مثل : تحديد الغايات المرجوة من التعليم ، المحتوى التعليمي ، طرق التدريس ، الوسائل ، اقتراحه لأفضل طريقة في التدريس .

الكلمات المفتاحية: ; platform ; curriculum of khaldooni ; components of the khaldoon curriculum ; objectives ; student’s profile ; teaching methods ; teaching aids ; المنهاج ; المنهاج الخلدوني ; مكونات المنهاج الخلدوني ; الغايات ; ملمح التلميذ ; طرق التدريس ; الوسائل التعليمية ;


السرقات الشعرية عند القاضي الجرجاني -رؤية جمالية-

برباري شهيرة, 

الملخص: تحاول هذه الدراسة النظر في نص نقدي منفتح على القراءة النقدية والجمالية لمبحث السرقات الشعرية - التي تعد مقياسا للنقد، ومقدمة من مقدماته اللازمة للحكم والتقدير- وهو كتاب 'الوساطة بين المتنبي وخصومه' للقاضي الجرجاني، حيث تسعى من خلال ذلك إلى التركيز على ما قدمه هذا الناقد في بحث السرقات من قراءة جديدة لمفهوم الإبداع عند المحدثين؛ الذي تشكلت معالمه في علاقته التفاعلية بالنص التراثي ضمن الأخذ المحمود عن طريق آليات أسلوبية تعتمد الصنعة؛ بحيث يصبح الإبداع موشحا بخيارات التراث الشعري في ألفاظه ومعانيه وصوره. Abstract: The subject of poetical stealing occupy a great place in Arabic literature , so that we didn’t found any book in critical literature empty of this kind of subject. And this research try to discuss a critical text opened on critical and eastitical reading about stealing topic, we take about ‘the mediation between AL Motanabi and his adversaries’ by ‘ELKadi ALdjorjani’ focusing on Aldjordjani presentation in stealing theme, and we have to discuss the new reading of the creation notion at the modernizers which was formed and established in its reactional relation with traditional text inside the praised taking from stylestics mechanism which rely on professionalism.

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: القاضي الجرجاني، السرقات الشعرية،جماليات. ; Key words: ELKadi ALdjorjani, poetical stealing, the aesthetics


شعرية التناصية في ثلاثية براري الموت لمرزاق بقطاش

الشيخ لعيرج, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على حدود تداخل النّصوص، و تنوّع أنساقها و مصادرها في ثلاثية "براري الموت" لمرزاق بقطاش، بتطبيق منهج وصفي على نصوص ذات مرجعية دينية؛ من قرآن وقصص وحديث شريف، من شأنها أن تؤسَس الدّلالة، و تعقد علاقات نصَيَة و سياقية تؤمَن الوحدة المعنوية في الثلاثية.

الكلمات المفتاحية: التناصية النص التناصية المباشرة الح


أثر برنامج رياضي ترويحي مقترح على خفض قلق الامتحان لدى تلاميذ المرحلة الثانوية (17-18 سنوات)

بشير كروم, 

الملخص: إن التلميذ في المرحلة الثانوية يقع تحت طائلة من التغيرات البيولوجية والنفسية والسلوكية والتفكيرية، ويجد نفسه يعيش في مجال الانفعالات السلبية والايجابية، وتتكون لديه بعض الضغوط النفسية وخاصة خلال فترة الامتحان، غير أن علماء التربية والأخصائيين استدركوا الموقف من خلال إدراج التربية البدنية والرياضية والنشاط الترويحي باعتباره محركا ايجابيا، فالنشاط الرياضي الترويحي إذا هو جزء هام بالنسبة للإنسان عامة وبالنسبة للتلاميذ داخل وخارج المؤسسات التعليمية بصفة خاصة لما يمدهم من معارف واكتساب المهارات وخصائص بدنية يحتاجها التلميذ المراهق في العملية التعليمية وحتى في حياته اليومية ولعل أقدم النصوص التي أشارت إلى أهمية النشاط الرياضي الترويحي ما ذكره سقراط " أن على المواطن أن يمارس التمرينات البدنية للمحافظة على اللياقة البدنية كمواطن صالح لشعبه ويستجيب إلى نداء الوطن إذا دعا الداعي ". In the secondary stage, the student faces biological, psychological, behavioral and reflective changes, and finds himself living in the field of negative and positive emotions. He/she also passes through psychological pressure, especially during the examination period. Thus, the scientists and specialists in the education think about incorporating physical, sports education, and recreational activity as a positive engine. The recreational and sports activity is; therefore, an important part for human being in general and for the students inside and outside the educational institutions in particular. It provides them with the needed knowledge, skills and physical characteristics in the educational process and even in their daily life. The oldest texts pointed to the importance of recreational and sports activity; and thus, Socrates said, "That the citizen has to practise sport to maintain his physical fitness as a citizen fit for his people and ready to the call of the homeland."

الكلمات المفتاحية: النشاط الرياضي الترويحي ; قلق الإمتحان ; المرحلة الثانوية


منهج النحاة في استقراء اللغة والاحتجاج بها بين الردّ والقبول - مصادر السماع الثلاث: القرآن الكريم والحديث الشريف وكلام العرب-

مختار بزاوية, 

الملخص: نشأ النحو العربي للحفاظ على القرآن الكريم والحرف العربي المشرّف، وصونهما من اللحن والتغيير، وسرعان ما نما وتطور حتى أضحى علما يضاهي العلوم الأخرى، تُصنَّف فيه الكتب والمدوّنات، وتكثر فيه المذاهب والاختلافات. ولكنّ تشييد هذا الصرح لم يكن من السهولة بمكان، فقد بذل الرعيل الأول من النحاة واللغويين جهدا كبيرا لجمع اللغة واستقرائها والاحتجاج بها والتقعيد لها. وقد سلكوا في ذلك منهجا خاصا اتسم بالدقة والإتقان في العموم، ولكنّه لم يسلم في الآن نفسه من بعض الهنات والهفوات، التي كانت سببا في عيوب كبيرة لهذه القواعد النّحوية، حيث أصبحت غير مانعة ولا جامعة، أضف إلى ذلك الخلافات بين المذاهب النحوية التي عمقت الفارق، فأضحى كل فريق يحمل منهجا خاصا يخالف فيه غريمه. وفي هذا البحث عزمت على التعريف بهذا المنهج المتبع لاستقراء اللغة والاحتجاج بها، مركزا على أصل من أصول النحو وهو النقل والسماع، مبينا بعض ما وقع فيه النحاة الأوائل من أخطاء في هذا الاستقراء والاحتجاج. Arabic grammar was grown up to preserve the Holy Quran and the honorable Arabic letter, and to preserve them from error and change, and soon grew and developed until it became a science comparable to other sciences, where books are classified and doctrines are diversified. But building up was not easy, and the first generation of grammarians and linguists made a great effort to collect, criticize, protest and implement the language. They have followed a special approach characterized by accuracy and perfection in general, but at the same time did not concede some of the trivialities and lapses that were the cause of great defects of these grammatical rules, as they became non-preventative and not exhaustive, in addition to differences between grammatical doctrines that deepened the difference, So every team has a special approach contrary to his rivals. In this research I intend to introduce this approach to the extrapolation of language and protest, focusing on one of the origin of grammar which is the transmission and hearing, indicating some of the early grammarians errors in this induction (extrapolation) and protest.

الكلمات المفتاحية: اللغة ; السماع ; الاستقراء ; الاحتجاج ; القرآن ; الحديث ; كلام العرب


كراغلة إيالات المغرب، التماثل والإختلاف 1519-1881م

محمد مقصودة, 

الملخص: الملخص: يطرح اختلاف أوضاع الكراغلة في ولايات المغرب العثمانية عدة تساؤلات تتصل أساسا بخلفيات هذا الإختلاف، سواء ما تعلق بالظرفية التاريخية التي أطرت علاقات الوافدين بالسكان المحليين، أو بمآلاته ونتائجه التي طالت فئة الكراغلة وانسحبت على باقي قوى المجتمع الحية وأجهزته السياسية والعسكرية، فحالت دون وصول هذه الفئة للسلطة في إيالة الجزائر في الوقت الذي تمكن كراغلة تونس وطرابلس الغرب من ترسيخ دعائم حكم سلالي تغيرت معه أوضاع البلاد الداخلية وعلاقاتها الخارجية . The difference in the situation of the Koroughlis in the states of Ottoman Morocco raises several questions mainly related to the background of this difference, whether related to the historical situation that has affected the relations of expatriates with the local population, or its mechanisms and consequences that affected the category of the Koroughlis and withdrew to the rest of the forces of the living society and its political and military apparatuses, preventing this category from reaching regency of Algeria, while the Koroughlis of Tunisia and Tripoli in the West were able to consolidate the foundations of the dynasties rule with which the internal situation of the country and its external relations had changed.

الكلمات المفتاحية: الكراغلة ; إيالة الجزائر ; إيالة طرابلس الغرب ; القرمانليين ; الحسينيين ; السلطة العثمانية ; إيالة تونس، ; Koroughlis, regency of Algeria, regency of Tunisia, regency of Tripoli in the West, Ottoman authority, Husseini, Karamanlis