الباحث

al-bahith

Description

مجلة دورية محكمة يصدرها مختبراللغة العربية وآدابها بجامعة عمار ثليجي بالأغواط، وهي مجلة تعني بالبحوث الأكاديمية الأدبية والفكرية باللغات العربية والانجليزية والفرنسية

9

Volumes

17

Numéros

197

Articles


أسس النظرية النقدية الحازمية

شكم الطاهر,  شكم الطاهر, 

الملخص: يعتبر كتاب " منهاج البلغاء وسراج الأدباء " من أهم كتب النقد والبلاغة ، فقد كمل صنيع النقاد الأوائل أمثال ابن طباطبا وابن رشيق وقدامة ، كما أنّه يعتبر ميلاداً جديداً للنّقد المغربي بحيث يعتبر رائد المدرسة المغربية ، وذلك لاعتماده على المزج بين الثقافة اليونانية المتمثلة في كتابي أرسطو " فن الشعر " و " الخطابة " ، وما جاء به النقاد العرب أمثال قدامة وكتابه " نقد الشعر" وابن رشيق في " العمدة " وغيره ، وقد اتبع حازم منهجا فريدا من نوعه لم يسبق إليه وقد صرح هو بذلك في الصفحة السابعة والتسعون إذ يقول : « وقد سلكت من المتكلم في جميع ذلك مسلكا لم يسلكه أحد قبلي من أرباب هذه الصناعة لصعوبة مرامه وتوعر سبل التوصل إليه هذا على أنه روح الصنعة وعمدة البلاغة ». ومن الجهود النقدية والمفاهيم التي جاء بها أنّه عرّف الشعر تعريفاً يكاد ينفرد به فقد زاد على تعريف قدامة مفهوم القصدية وزاد المحاكاة ، وجعل التخييل هو جوهر الشعر وعمدته وهذا التعريف بنى عليه منهاجه. The book of ‘’ Minhadj Elbolaghaa wa Sirej Elodabaa is concerned one of the important books in the field of critics because it accomplished the worth deeds of ancient critics such as Ibn Tabatiba , Ibn Rachik , and Kodama. Therefore, that book is seen as a new birth of Maghrebian critics because it depends on the mixture of Arabic and Greek cultures. In addition to that , Hazem follows a unique way which no one exceeds him in as he said in his book . His achievements in critics made him add something which is new such as imagination ( takhyiil)which is the core of poetry , and this definition is considered as the pillars of his method

الكلمات المفتاحية: منهاج البلغاء المحاكاة . التخييل .


أصول التفكير الاصطلاحي الصّوتي عند الفلاسفة المسلمين و مصادره ـ بحث في خلفيّة الإبداع و الاتّباع ـ

شيادي نصيرة, 

الملخص: إنّ معرفة الفلاسفة الموسوعيّة و مُشاركتهم في أكثر من علم جعلت المعلومات الصّوتية متفرّقة ، كما أنّ عصر التخصّص حجبَ عنّا علمهم الصّوتي و جزّأ الحكم عليه و هذا البحث يجتهد في الكشف عن مسألة تعتبر الآن من أهمّ مسائل تأصيل تراثنا الفلسفي العربي و بوجه خاص دور الفلاسفة المسلمين في علم المصطلح الصوتي و إعمامه ونشره جادّة في الإجابة عن الأسئلة التالية : ـ هل استطاع الفلاسفة المسلمون إبداع مصطلحات صوتيّة خاصّة بهم ؟ ـ ما هي المنهجيّة التي استحوذت على تفكيرهم الصّوتي ؟ ـ هل مصطلحاتهم الصوتية امتداد لمصطلحات النحاة واللغويين العرب و الأعاجم ؟ أم أنّ مصطلحاتهم الصّوتية لها سمات معيّنة تُميّزها عن غيرها ؟ تلك جملة الإشكاليات سأحرص على الإجابة عنها مستعينة بالمنهج الوصفي المناسب لطبيعة البحث .

الكلمات المفتاحية: المصطلح الص ; المصطلح


مفهوم "المواضعة" بين التراث العربي واللسانيات الحديثة قراءة من خلال كتاب "التفكير اللساني في الحضارة العربية"

مريم كيبيش, 

الملخص: ملخص: يسعى هذا البحث إلى التعرف على المفهوم الذي يحمله مصطلح "المواضعة" في التراث العربي من خلال كتاب "التفكير اللساني في الحضارة العربية"، ثم مقارنته مع مفهوم هذا المصطلح في اللسانيات الحديثة، لاستجلاء مدى تطابق المفهومين. وقد توصل البحث إلى أن أعلام التراث العربي قد استوعبوا مفهوم المواضعة ودورها في اللغة استيعابا جيدا، وتوصلوا من خلالها إلى عدة مفاهيم أخرى، كمفهوم الاعتباطية، ومفهوم الشيفرة، كما أنها كانت بمثابة أحد الأسس التي اعتمدوها في بناء قوانين لغتهم. وكان مفهوم المواضعة في التراث العربي يقترب من مفهومها في اللسانيات الحديثة إلى حدّ التطابق. Abstract: This research seeks to identify the concept of "convention" in the Arab heritage through the book "Linguistic Thinking in Arab Civilization" and then compare it with the concept of this term in modern linguistics to find out the extent to which the two concepts are identical. The research found that the great figures of the Arab heritage have absorbed the concept of convention and its role in the language well, and they reached through it to several other concepts, such as the concept of arbitrary, and the concept of code. Also it was one of the foundations that they adopted in building the laws of their language. The concept of convention in the Arab heritage was approaching its concept in modern linguistics to the extent of conformity.

الكلمات المفتاحية: الم ; اضعة


توظيف الأمثال السائرة في إثراء كفايات متعلمي العربية

ياسر بن محمد بابطين,  محمد الجراح, 

الملخص: ملخص: تُمثل الأمثال السائرة جزءا من المجال التداولي للغة، وتتميز في أسلوبها ومحتواها بخصائص تميزها عن سائر فنون التعبير، وتهدف الدراسة إلى تحليل خصائص الأمثال التعليمية، وتقديم إطار منهجي لإثراء الكفايات اللغوية والثقافية والاتصالية لمتعلمي اللغة، باستعمال الأمثال السائرة، في ضوء الأساليب الحديثة لتعليم اللغات والتعلم النشط. Abstract: Proverbs are part of the pragmatics of language field, and proverbs have a number of stylistic and incorporeal attributes, and they are characterized on other arts of expression. This research seeks to analyse educational characteristics for proverbs, and provide a framework for enriching linguistic, cultural and communicative competencies for Arabic learners. The usage of proverbs achieves the active education according to the latest methods of teaching languages.

الكلمات المفتاحية: تدريس ; العربية ; الناطقيبن بغيرها ; الأمثال السائرة ; Teaching ; Arabic ; The speakers of other languages ; Proverbs


Algerian Students’ Attitude to Feminist literature: Facts and Expectations

عيسى حنيفي, 

Résumé: The present study explores the attitudes of Algerian students towards feminism in EFL classrooms .The study which involved a group of 25 Master students studying English in Chlef University came as an aftermath of a raising anti- feminism attitude among male students in the Literature class. As a matter of fact, male students do not hesitate to express their disappointment to the importance and omnipresence of feminism across the post graduate syllabus contents. Participants completed a scale of attitudes towards feminism which covers aspects related to the students’ religious and cultural learning background. Results revealed that female students have pro feministic views and expressed their desire to attend Literature class that devotes an important space of talk to feminism issues .Most female students believed that feminism needs to be omnipresent in the course of Literature to correlate with the growing recognition of women’s right in current Algeria. On the other perspective, male students who are under the effect of female –dominated classroom whether in number and discussions reacted negatively to the conspicuous share of talk devoted to feminism during the two years of their Master Degree preparation. Male students believed that feminism is a western concept that stepped into the Algerian EFL learning context at a time where the Algerian society witnesses a massive change of gender roles under the effect of globalism .Hence, they had the opinion that women’s status in Algeria is much better than ever and it is time to look at the newly introduced ‘female’ EFL teaching and learning concepts with a watchful eye.

Mots clés: feminism male students literature attitudes globalism


Enhancing EFL Students’ Writing Skill through the Use of Paragraph Punch Software

سامية شرفاوي,  كاولي نذير, 

Résumé: Abstract This study seeks to investigate the effectiveness of the use of paragraph punch software which was first developed by Merit Evaluation Software in 2002 and used with kids from 5th to 10th grade in the U.S. It is a software that helps students in a step by step process to come up with a good piece of writing. It takes the student through all the writing process stages starting from the use of brainstorming techniques right to the final stage of publishing a very well written paragraph with first year LMD students at the department of English, Laghouat University, during the academic year 2017-2018. An experimental study was conducted with the students during the 2nd semester, April, 2018, and then followed by a survey questionnaire administered to students to provide answers concerning their experience of writing using the paragraph punch software. The findings revealed that almost the majority of the students were happy with its use mainly because their paragraphs were very well organized and look neat to the eye of the reader compared with the way they were when they were writing in the traditional way through the pen and paper.

Mots clés: FL ; Paragraph-Punch ; CALL ; Software


رمزية المرأة وتجلياتها في شعر الشنفرى

عبد العزيز موسى درويش علي دكتور, 

الملخص: الملخص بالعربية: تسعى الدراسة إلى استجلاء الملامح الرمزية للمرأة في شعر الشنفرى، وتنطلق من رؤية مفادها أن حضور المرأة في شعر الشنفرى لم يكن حقيقياً، بل كان قناعاً ورمزاً يحمل دلالات مضمرة، تعكس نظرة الشنفرى لحياته الشظفة، وواقعه الأليم، فصفات المرأة التي وردت عند الشنفرى كانت أقرب للمثالية التي يعُزّ توافرها في امرأة في واقع الحال، فكأنه اتخذ منها معادلاً موضوعيا لِيُسْقِط عليها أُمنياته التي فقدها في نظام القبيلة الجائر، فخلع على المرأة صفاتٍ يتمنى لو تتوافر في القبيلة. وترصد الدراسة ثلاث تجليات للمرأة في شعر الشنفرى؛ تتمثل في المرأة العاذلة، والمرأة الأم، والمرأة المثال أو الحبيبة الخيال. الملخص باللغة الأجنبية Abstract This paper aims at studying symbolic features of the female in the poetry of Al Shanfari. The presence of the female in his poetry is only symbolic. She exists as a mask and a symbol that suggest many imbedded implications which, in return, reflect his miserable and painful life. Ironically, the woman in Al Shanfari's poetry is too perfect to be real. She represents his hopes and dreams which remained unfulfilled because of the unjust tribal system. He even bestowed his woman with the ideal features he wished his tribe to embrace. This depiction of the female in Al Shanfari's poetry is the scope of this study. The researcher focuses on three major images: the blaming woman, the woman as a mother, and the woman idol or the imaginary beloved.

الكلمات المفتاحية: تجليات ; المرأة ; الشنفرى ; العاذلة ; القبيلة