رفوف


Description

Rufuf is an international, double-blind peer-reviewed academic journal published bi-annually by the Laboratory of Algerian Manuscripts in Africa, University Ahmed Draia, Adrar, Algeria. Rufuf focuses on the Humanities but with a particular focus on pre-modern Arabic manuscripts. The journal publishes original and cutting-edge research and provides a platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal publishes in Arabic and English in both print and online versions. Access to the online version is free and downloadable. Articles from around the world can be submitted online. Rufuf publishes at no cost to the author.

Annonce

دعوة للنشر

إعـــــــلان

يمكن لجميع المهتمين والباحثين في مجالات

  • المخطوطات جردا وفهرسة، تحقيقا ودراسة
  • الآداب والعلوم الإنسانية
  • التاريخ
  • اللغة واللغويات
  • علم الآثار
  • الكلاسكيات
  • الحفظ
  • تاريخ وفلسفة العلوم
  • الأدب والنظريات الأدبية
  • علم المتاحف
  • الفلسفة
  • الدراسات الدينية
  • الفنون المرئية وفنون الأداء

إرسال أبحاثهم على الرابط الحصري للمجلة

https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/132

مع ضرورة الإلتزام التام بتعليمات النشر المرفوعة على صفحة المجلة على

البوابة الجزائرية ASJP

ملاحظات هامة :

01/ المقال لا يقبل إلامن خلال صفحة المجلة على البوابة الجزائرية، و في قالبها المرفوع على الصفحة حصريا. وتكون طريقة التهميش في البحث وفق نظام   A P A

بصفة آلية ولا تكون بالطريقة اليدوية.

/ ادخال عنوان المقال، وكذا الملخصين، والكلمات المفتاحية في مكانهم المخصص على البوابة يكون باللغتين معا العربية والانجليزية.

03/ الترجمة الآلية لعنوان المقال، وكذا ملخصه بالانجليزية مرفوضة مبدئيا ما لم تُرَاجَع وتُدَقّق.

04/ تُخَصّصُ الصفحة الأولى فقط  لمعلومات الباحث، إضافة إلى العنوان، والملخص، وكلمات المفتاح، (باللغتين)  على أن يَشرَع  الباحث مباشرة في تقديم بحثه ابتداء من الصفحة الثانية.

04/ بَعَد قبول المقال للنشر يُرسلُ الباحث خطابا يُقرُّ فيه و يَتَعَهَّد بأصالة بحثه، وعدم نشره من قَبْل على أي صورة كانت، وأنه ليس مستلا من رسالة أكاديمية تَمَّت مناقشتها من قبل، ولم يسبق تقديمه خلال أي تظاهرة علمية.

05/ بالنسبة للباحثين المُقبلين على مناقشة رسائلهم، أو تقديم ملفاتهم لترقية علمية يمكنهم بعد قبول مقالهم للنشر بشكل نهائي تقديم لب الأولوية في النشر" مرفوقا بآخر شهادة للتسجيل بالنسبة للطلبة،أو شهادة الدكتوراه أو التأهيل الجامعي بالنسبة للأساتذة على أن يكون ذلك كله في حدود الإمكانات المتاحة.

 

ودمنا جميعا في خدمة العلم وأهله

للتذكير: مجلة رُفُوف مجلة نصف سنوية تصدر عن مخبر المخطوطات بالجامعة الإفريقية أحمد دراية أدرار / الجزائر - تصدر في شهري (جانفي   و  جويلية)

المجلة مصنفة في فئة (ج/c)بقرار رقم 442 المؤرخ في 22 أبريل 2021، والمحدد لقائمة المجلات العلمية من هذا الصنف / ترتيب المجلة في قائمة التصنيف رقم:118

 معامل التأثير لسنة    2021  هو: 0.5038

 

 

 

 

01-12-2021


10

Volumes

25

Numéros

376

Articles


الأندلسيون في مدينة الجزائر ( ق 16 – 17م): الهوية والإندماج The Andalusian in Algiers ( 16-17) centuries : Identity and Integration

أورزيفي خديجة, 
2022-07-20

الملخص: الملخص : كان لسقوط غرناطة سنة 1492م، أثر كبير على الحوض الغربي للبحر المتوسط، ليس فقط في الجانب السياسي، بل إن هذا الحدث كان له أثر كبير على ديمغرافية المدن المغاربية ومن بينها مدينة الجزائر، حيث شكل فيها الأندلسيون طائفة مهمة عدديا مدعومة من طرف السلطة العثمانية التي لعبت دورا مهما في استقرارهم بالمدينة، بينما كان هناك نوعا من الغموض في علاقتهم مع بقية الطوائف المشكلة لمجتمع مدينة الجزائر، وهو الأمر الذي دفعنا إلى التساؤل عن طبيعة هذه العلاقة؟ أغلب الدراسات التي تناولت هذه الطائفة بالدراسة أكدت على أنها لم تكن مندمجة مع المجتمع الذي تعيش فيه، فما مدى صدق هذه النظرية؟ وكيف تعاملت الطائفة الأندلسية نفسها مع هذا المجتمع الجديد الذي وجدت نفسها فيه؟ The fall of Granada in 1492, had a significant impact on the Mediterranean basin, not only politically, but also on the demography of the cities of the Maghreb, including Algiers, where the Andalusian immigrants formed a numerically important community supported by the Ottoman authority, which played an important role in their stabilization in the city, while there was a certain ambiguity in their relationship with the rest of Algiers society. Most of the research that has studied this community has confirmed that they are not integrated into the society in which they live, so what is the basis of this theory? And how did the Andalusian community behave in this new society in which it had found itself?

الكلمات المفتاحية: الأندلسيون ; الإندماج ; الهوية ; مدينة الجزائر ; الفترة العثمانية ; The Andalusian ; Algiers ; the Ottoman Period ; Identity ; Integration


ظاهرة تعاطي المخدرات في المجتمع الجزائري بين فوبيا الأسرة والأمن الاجتماعي The Phenomenon of Drug Abuse in Algerian Society between Family Phobia and Social Security

بن ديمية جمال,  بن شرقي عبد الاله, 
2022-11-01

الملخص: نحاول من خلال هذه الورقة العلمية البحثية أن نعرج على تداعيات تطور ظاهرة تعاطي المخدرات والوقوف على واقعها بالجزائر، من خلال تكشف الأرقام والإحصائيات الخطيرة التي أصبحت تصبغ المجتمع الجزائري بمختلف فئاته العمرية، من خلال البحث في خلفيات تفشيه وأسباب تداعي ظواهر الإدمان، وما يمكن أن يخلفه من ظواهر مجتمعية خطيرة، مع ضبط الآليات والحلول الممكنة لتحسيس مختلف الفئات العمرية بأخطاره وإمكانية التفادي، باعتبار هذه الظاهرة خطرا على الأمن الصحي للمواطن والأمن المجتمعي والقومي عموما. Abstract: This research paper deals with the repercussions of the development of the drug abuse phenomenon and its reality in Algeria. This is through This research paper deals with the repercussions of the development of the drug abuse phenomenon and its reality in Algeria. This is through revealing the dangerous numbers and statistics that have become staining the Algerian society in all its age groups. For this purpose, the background of its spread and the reasons for the collapse of addiction phenomena, and the dangerous societal phenomena that can be left behind, are examined. In addition, mechanisms and possible solutions have been adopted to sensitize different age groups to its dangers and the possibility of avoiding it, considering this phenomenon a threat to the health security of the citizens and to the community and national security in general.

الكلمات المفتاحية: المخدرات، المجتمع الجزائري، الفوبيا، الأمن الاجتماعي، التأثير. ; Drugs, Algerian society, Phobia, Social security, Influence.


ظاهرة العنف في الوسط المدرسي دراسة في المفهوم الأسباب الآثار والعلاج The Phenomen of Violence in The School Environment A study on The Concept Causes Effects and Treatment

القصير فتحي,  غوالي حبيب, 
2022-11-01

الملخص: : نحاول من خلال هذه الورقة البحثية أن نعرج على أزمة العنف التي تطورت بشكل كبير ضمن جميع الأطوار التعليمية التربوية المدرسية، مشكلة سلبية تفشت في المدرسة التي يصنفها الباحثون كمؤسسة ثانية بعد الأسرة، تعنى ضمن مهامها بتنشئة الطفل و إعداده للحياة المستقبيلة، وتشرف من خلال هيئة التدريس بها على تربية الأجيال المتمدرسة وتمكين وتزويد التلاميذ بالمعارف و تلقي العلم و المعرفة، في حين أن واجب أداء وظيفتها التربوية يقتضي توفر بيئة مدرسية آمنة، ومناخ نفسي و تربوي إيجابي، إلا أن الدراسات العلمية الحديثة أظهرت خلال ذلك على شاكلة تفشي العنف داخل المحيط المدرسي. وهذا ما يضعف من قدرة المدرسة على مجابهة هذه الأزمة. على هذا الأساس جاءت هذه الورقة العلمية لدراسة هذه الظاهرة دراسة علمية، من خلال تحديد مفهومها والكشف عن اسبابها و آثارها وكذا تحديد آليات معالجتها. Abstract: The present research paper attempts to review the phenomenon of Violence that has developed significantly within all educational levels. It is a negative problem that has spread in the school, which researchers classify as a second institution after the family. Among its tasks, school is concerned with the upbringing of the child and preparing him for the future life. Through its teaching staff, it supervises the education of the schooled generations, empowering learners with knowledge in a safe school environment, and a positive psychological and educational climate. However, recent scientific studies have shown, in the meantime, the prevalence of violence within the school environment. This weakens the school's ability to cope with this crisis. On this basis, this scientific paper attempts to shed light on this phenomenon, by defining its concept or revealing its causes and effects, as well as identifying the mechanisms of its treatment.

الكلمات المفتاحية: العنف، الوسط المدرسي، أسباب العنف، قيم المدرسة، مهام المدرسة. Violence, School Environment, Causes Of Violence, School Values, School Tasks.


علاقة الجندر بالحركة النسوية The Relationship between Gender and the Feminist Movement

مرغيت مسعودة, 
2022-10-08

الملخص: استمدت تيمة الجندر مقولاتها النظرية من توجهات مختلفة ولعل أبرزها الحركة النسوية بأطيافها المتباينة، التي أسهمت بشكل كبير في رسم مسار هذا المفهوم المعاصر، من خلال مادعت إليه من قضايا في سبيل الدفاع عن المرأة والمطالبة بحقوقها، حيث أثارت مواضيع هي في صميمها من اهتمام الجندر؛ كمعالجتها لقضايا الجنس والنوع وعلاقة المرأة بالرجل، وتبيان مواطن السلطة والهيمنة التي يمارسها النظام الأبوي (البطريكي) على الطرف الآخر المهمش(الأنثى) اجتماعيا وتاريخيا، من خلال نقدها له ثقافيا و إيديولوجيّا، انطلاقا من الموجات الفكرية النسوية الثلاث (في بيئتها الغربية) بنزعتها القومية التحررية ، حيث غدا الفكر النسوي برُؤاه وأفكاره مرجعية أساسية انطلقت منها نظرية الجندر لبناء تصوراتها لعلاقة المرأة بالرجل على المستوى الاجتماعي والثقافي، وكل ما يكوّن الهوية الجندرية لكلا الجنسين (ذكر\أنثى)، وعليه جاءت هده الدراسة النظرية محاولة تبيان طبيعة علاقة الجندر بالحركة النسوية. Gender derives its theoretical statements from different orientations, perhaps the most prominent of which is the feminist movement with its different waves and perspectives, which contributed greatly to the development of this contemporary concept, through the issues it advocated in order to defend women and demand their rights, as it raised issues that are at its core of gender concern. Examples include its treatment of issues of sex and gender and the relationship of women to men, and showing the areas of power and domination exercised by the patriarchal system (patriarchal) over the socially and historically marginalized (female) side. It is done through its cultural and ideological critique, based on the three feminist intellectual waves (in its western environment) with its liberal nationalism. Feminist thought, with its visions and ideas, became a basic reference from which gender theory was developed to build its perceptions of the relationship of women to men on the social and cultural level, and everything that constitutes the gender identity of both sexes (male/female), thus, this theoretical study came as an attempt to clarify the nature of the relationship between gender and the feminist movement.

الكلمات المفتاحية: الجندر، الحركة.النسوية.، الهيمنة، السلطة، المرأة.والرجل.، الهوية. الجندرية.، النظام.الأبوي،الموجات.الفكرية،الجنس.والنوع. Gender, Feminist movement, Hegemony, Power, Women and men, Identity, Patriarchy, Intellectual waves, Sex and gender.


الصّورة الشّعريّة في مختارات مجهولة من الشّعر العربي للمفتي ابن عمّار الجزائريّ The poetic image in an anthology of Arabic poetry by the Algerian Mufti Ibn Ammar

شارف محمد, 
2022-07-16

الملخص: يهدف هذا البحث إلى دراسة الصّور الشّعريّة، من تشبيه واستعارة في المختارات الشّعريّة للمفتي ابن عمّار الجزائريّ، إضافة إلى الصّور الرّمزيّة، فقد لاحظنا أنّ كلًّا من ابن عمار وابن علي والقوجيلي والمانجلّاتي وغيرهم قد وظفوا الصّور الشعريّة في قصائدهم وهي صور مستمدّة من المعجمين التّاريخي والطبيعي، إضافة إلى المعجم الوجداني والذي اتخذ من المرأة موضوعاً ومن الخمرة معادلاً له، فقد كانت مدينة الجزائر مصدرا من المصادر التي استعان بها ابن علي وابن عمار في قصائدهم من حيث وصف حدائقها وبساتينها وهوائها وبحرها وغير ذلك، إضافة إلى تشبيه ديارها وقصورها بقصور الحكام في بغداد والشام وقرطبة من حيث بنائها وهندسها، والمجالس الأدبية والثّقافية التي كانت تقام بها. This research aims to study the poetic images such as simile, metaphor, and symbolic figures in selected poems by the Algerian Mufti Ibn Ammar. We noticed that Ibn Amar, Ibn Ali, Goujeli, and others used poetic images in their poems that are derived from the natural lexicon, historical dictionary, and the spiritual lexicon which marks a woman as a theme and the wine as its equivalent. The city of Algiers was one of the sources that Ibn Ali and Ibn Ammar used in their poems in terms of describing its gardens, orchards, air, sea, and so on, in addition to comparing its homes and palaces to the palaces of the rulers in Baghdad, the Levant (Bilād a'š-Šām), and Cordoba in terms of their construction, architecture, the literary and cultural councils that were held in there.

الكلمات المفتاحية: الصور ; الرمز ; التشبيه ; الاستعارة ; ابن عمار ; الجزائر ; images ; symbol ; analogy ; metaphor ; Ibn-Ammar ; Algiers


ادخار الفاضل عن الحاجة من المال Saving more-than-needed money

المهدي محمد المختار محمد عبد القادر, 
2022-11-06

الملخص: تناولنا في هذا البحث مسألة ادخار المال، حيث كان ذلك التناول ضمن ثلاثة محاورة، تناولنا في الأول منها المفاهيم الرئيسة للموضوع، في حين تناولنا في المحور الثاني بعض الضوابط الشرعية في استخدام المال، وكان المحور الثالث عبارة عن تناول آراء العلماء في ذلك بالتفصيل. وقد توصلت الدراسة إلى أن الإسلام لم يحجر على الناس في ادخار فاضل المال عن الحاجة؛ ذلك أن المذهب المترجح جواز الادخار وأن المال متى ما أديت زكاته وأخرج منه حق الفقير فقد خرج صاحبه عن حرمة المنع، وفارق صفة الكنز، ورغم جواز الادخار فإنه في بعض الأحوال التي تشد فيها حاجة الناس ولا تكفي الزكاة لتوفير حاجات المحتاجين وسد خلة الفقراء فإن الشرع يجعل في المال حقا سوى الزكاة وهذا هو مقتضى مضمون ومذهب جماعة من العلماء ممن رأوا في المال حقا سوى الزكاة، مثل مذهب ابن حزم. This research tackles the issue of money savings. It is structured into three parts. The first part is dedicated to essential concepts in the field. The second part covers some Islamic regulations of the financial deals. The third part provides detailed discussions on the sayings and opinions of Islamic scholars of this branch of knowledge. The study comes to the conclusion that Islam did not prevent people from saving the spare money; that is to say the dominant school goes to permit saving and whenever you do "Zakat" for your money and give the poor his right, you are no longer prevented; and your money is not considered as treasure. However, there are some cases where poverty spreads massively among poor population until the point that Al-Zakat earnings are no longer enough. In this situation, according to the doctrine of a group of scholars, like Ibn Hazm, Islam grants an additional right for poor people in the money of the rich people apart from that already granted as Al-Zakat

الكلمات المفتاحية: الحقوق المالية؛ بذل الفضل؛ الكنز؛ مسك العفو؛ في المال حق سوى الزكاة. Financial rights; Offering the more-than-needed; Treasure; Money Right apart from Al-Zakat


الإعلام والتنشئة الدينية في المجتمع الجزائري دراسة ميدانية. Media and Religious upbringing in Algerian Society A field study.

علي الطالب مبارك, 
2022-08-10

الملخص: إن المُتتبع لواقع الممارسات الدينية لدى الشباب الجزائري يُدرِك بأن هناك سلوكيات دينية متعددة وغير قابلة لأن تُحصر في نمط واحد, من خلال ملاحظة بعض السلوكات غير المُوحّدة عبر المساجد ووجود مشارب واتجاهات دينية مختلفة بين الأفراد, نتيجة الاطّلاع على أكثر من مصدر للمعرفة الدينية, حيث تهدف الدراسة إلى معرفة أثر وسائل الإعلام على تدين الشباب, أو بالأحرى حجم التغيرات التي تحدثها وسائل الإعلام الحديثة على تدين الشباب في المجتمعات المعاصرة, متّخذة من المجتمع الجزائري أنموذجاً للدراسة الميدانية, محاولة رصد التغيرات التي طرأت على التنشئة الدينية للشباب الجزائري. فهل تُعتبر وسائل الإعلام والاتصال مشارب جديدة تُزحزِح وتنافس المؤسسات التقليدية(العائلة, المسجد, المدرسة) في اكتساب تنشئة دينية للشباب, أم أن هذه الفئة تستمد معارفها وتكتسب سلوكاتها الدينية من المؤسسات التقليدية؟ The observer of the reality of religious practices among Algerian youth realizes that there are multiple religious behaviors among young people, and cannot be limited to one pattern, by noting some non-uniform behaviors across mosques and the presence of different religious tendencies and trends among individuals, as a result of looking at more than one source of religious knowledge , where the study aims to know the impact of the media on the religiosity of young people, or rather the size of the changes that modern media wrought on the religiosity of young people in contemporary societies, taking the Algerian society as a model for the field study, trying to monitor the changes that occurred in the religious upbringing of Algerian youth. Is the media and communication considered as new approaches that displace and compete with traditional institutions (the family, the mosque, the school) in acquiring a religious upbringing for young people, or does this category derive its knowledge and acquire its religious behavior from traditional institutions?

الكلمات المفتاحية: وسائل الإعلام؛ التنشئة الدينية؛ الشباب؛ المجتمع الجزائري. ; mass media, religious upbringing, youth, Algerian society.


إبستيمولوجيا أفعال الكلام Epistimology of speech acts

مزيتي سوسن, 
2022-07-16

الملخص: تعدّ ظاهرة أفعال الكلام أهمّ مبحث في التداوليّة، وهذه الحقيقة لا تعدو أن تكون نتيجة علميّة كثيرا ما يشتغل الباحثون بظاهرها فيعكفون على إبراز حيثياتها و تفاصيلها، لكنّهم يُغفلون جانبا هاما من البحث فيها وهو أن يؤرّخوا لها إبستيمولوجيا، مما يؤدّي للكشف عن البدايات الأولى لنتائجها، ويُعنى أيضا بواقعها الحالي فيدرس مفاهيمها من حيث ثبوتها أو تحوّلها، و كذا ما ستأؤول إليه في المستقبل، و في هذا السّياق سنغوص لنكشف عن تلك الأسس الإبستيمولوجيّة بوصفها آليات فعليّة تتحكّم في عمليّة إنتاج الظواهر العلمية. وإذا كانت فلسفة اللغة العادية هي الأرضية المباشرة التي انبثقت منها أفعال الكلام، فقد مهّدت لها الفلسفة التحليليّة من قبل، و أرست دعائمها النزعة الإنسانية في الفلسفة The phenomenon of speech acts is the most important topic in pragmatics, and this fact is nothing but a scientific result. Researchers are often interested in its appearance, and they focus on highlighting its merits and details, but they forget an important aspect of research in it, which is to date it epistemology, which helps in revealing the first beginnings of its results. He is also interested in its current reality and studies its concepts in terms of their confirmation or transformation, as well as what they will become in the future, and in this context we will dive to reveal those epistemological foundations as actual mechanisms that control the production process of scientific phenomena. And if the philosophy of ordinary language was the immediate ground from which speech acts were born, then analytic philosophy had been paved for it before, and humanism in philosophy laid its foundations.

الكلمات المفتاحية: أفعال الكلام ; براغماتية ; إبستيمولوجيا ; فلسفة تحليلية ; فلسفة اللغة العادية ; speech acts ; pragmatic ; epistemology ; analytical philosophy ; ordinary language


Postmodern Humanism in Kurt Vonnegut's Cat's Cradle انسانية مابعد الحداثة في رواية مهد القط (1963) لكورت فونيجت

محتالي أحلام, 
2022-09-29

الملخص: Abstract This research paper aims to highlight Kurt Vonnegut’s humanist concerns in Cat’s Cradle (1963). Even though the novel’s main concern is the possible catastrophic damages of misusing nuclear substance, the novel also provides statements about individuals’ responsibilities towards their societies and their ability to improve their environment with the slightest decisions they make. This paper follows the argument that Vonnegut’s novel is an expression of postmodern humanism that does not regard the world in terms of perfectness and idealization but rather in terms of simple decent everyday human action or ethical decision made by an individual for no earthly or heavenly rewards. This type of secular humanism stems out of human’s kindness, natural goodness and ethical framework wherein the welfare of the whole society is regarded as a priority. الملخص : تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على الاهتمامات الإنسانية لكورت فونيجت في قصة مهد القط (1963). بالرغم من أن الاهتمام الرئيسي للقصة هو الخسائر الكارثية الممكنة لسوء استخدام المواد النووية، إلا أن القصة تعطينا أيضا إفادات على مسؤولية الأفراد نحو مجتمعاتهم وقدرتهم على تحسين محيطهم بأبسط القرارات التي يتخذونها. هذه المقالة تعتمد على الحجة أن رواية كورت فونيجت هي تعبير لإنسانية ما بعد الحداثة التي لا ترى العالم بالصورة الكاملة و المثالية، إنما تراه في صورة ابسط عمل يومي مهذب للإنسان و قرارات متخلقة يتخذها الفرد لا لأي جزاء دنيوي أو سماوي. هذا النوع من الإنسانية العلمانية ينبع من اللطف الإنساني وطيبة القلب الطبيعية والنظام الأخلاقي أين تكون مصلحة المجتمع ككل هي الأولى.

الكلمات المفتاحية: Postmodern Humanism ; individuals' responsibilities ; ethical decision ; welfare of society ; إنسانية ما بعد الحداثة ; مسؤولية الأفراد ; قرار متخلق ; مصلحة المجتمع


مسرحة الرواية - عودة الولي لمحمد بورحلة أنموذجا - تحليل الشخصيات الرئيسية -مقاربة تأويلية- -The novel theatricality- retun of wali to Mohamed bourahla a model- Analytics of the main characters-aninterpretive approach

بن دادة نورالهدى,  سعادنه جمال, 
2022-07-16

الملخص: تعدّ المسرحة من أهم المواضيع طرحا في الدراسات الحداثية، وعلى عكس السابق بدأت الدراسات الأكاديمية الجزائرية توليها اهتماما، على غرار وجود مصطلحات عديدة منها؛ التناص، الاقتباس، التضمين والتي تشير كلها لأخذ بعض النص لكن من نفس الجنس، إلا أن المسرحة تعنى بأخذ النص سرديا كان أم شعريا شريطة تحويله إلى نص مسرحي، ومنه فالنصان اللذان تم دراستهما متمثلين في "رواية الولي الطاهر يعود لمقامه الزكي للطاهر وطار" و"مسرحية عودة الولي لمحمد بورحلة" من أنضج النصوص بنية وفكرا ليمثلا مفهوم المسرحة بامتياز، وتحمل لفظة "العودة" عمق المعنى في التاريخ المتجذر في هويتنا العربية الإسلامية لتتصارع وثنائية التيه لتبقى الأفكار المطروحة كقضايا تعالج في كل مكان وزمان. The theatricality is considered as one of the most debatea topics in modernist studies. The Algerian academic studies started to give it attention, others terms such as; intertextuality, the quote, embedding all indicate using texts but in the same genre, but theatricality focuses on the narrative text or poetical one -and converts it to theatrical text, the two texts that have been studied are -“a novel of the pure wali return to his honorable maqam by tahar ouettar” & “play of retun of wali by Mohamed bourahla” one of texts that represent the concept of theatricality by converting a compound sentence into a simple eloquent sentence“The return” and what it carries in the deep meaning of history which is rooted in our Arabic-islamic identity to struggle with duality of wandering, like issues addressed everywhere and all times

الكلمات المفتاحية: مسرحة، ولي، عودة، تيه، غواية، لعنة ; theatricality , wali, return, wandering, seduction, curse


التعدّدية اللّغويّة في رواية "وطن من زجاج " لياسمينة صالح أنموذجاً. The Linguistic Pluralism in Yasmina Saleh's Novel: “A Country of Glass” as Case Study.

ناصري حفصة,  شريف بموسى عبد القادر, 
2022-10-13

الملخص: تَعِيْشُ اللُّغة العربيّة وصفاً مُتَعدَّداً، وهو ما يُصطلح على تسميته بالتَّعدُّد اللُّغويّ، ففيه يتناوب متكلمون في مجموعة لُغوية على نظامين لُغويين مُختلفين، أو رُبما أكثر، وهذا التناوب يقف مُقَابلاً للأُحادية اللُّغويّة. تهدف هذه الورقة البحثية إلى الكشف عن مدى تفاعل الشّخصيّات مع الآخر من خلال هذا التَّعدُّد اللُّغوي في رواية "وطن من زجاج " لياسمينة صالح. The Arabic language lives a multi-description, which is called polylingualism, in which speakers in a linguistic group alternate between two different linguistic systems, or perhaps more, and this rotation stands in contrast to monolingualism. This research paper aims to reveal the extent to which the characters interact with the other through this linguistic multiplicity in the novel "A Homeland of Glass" by Yasmina Saleh. Keywords: language, monolingual, multilingualism, Algerian novel, Yasmina Saleh.

الكلمات المفتاحية: لغة ; أحادي اللّغة ; تعدّد لغوي ; الرّواية الجزائريّة ; ياسمينة صالح. ; language ; monolingual ; multilingualism ; Algerian novel ; Yasmina Saleh


السّلّميّة الحجاجيّة في إثبات فلسفة الذّات عند محمد إقبال نماذج من ديوانه أسرار إثبات الذّات Muhammad Iqbal's argumentation scheme of self-affirmation philosophy

هدنة نوال,  جودي عبد الرحمن, 
2022-09-28

الملخص: الملخص: تروم هذه الدّراسة الوقوف على البنية الحجاجيّة المسجّلة في الخطاب الشّعري عند محمد إقبال، وذلك لرصد تجلّي نظرّية السّلالم الحجاجيّة فيه، هذه النّظريّة التي تندرج ضمن تيّار حديث في الدّراسات اللّسانيّة وهو التّيار التّداولي الذي يعتبر الوظيفة الأساسيّة للّغة هي الوظيفة الحجاجيّة، أين سنسلّط الضوء على نماذج من ديوانه الذي جسّد فيه فلسفته حول إثبات الذات؛ هذه الرؤية التي لطالما تناولها الباحثون بالدّراسة من جانبها الحضاري والفكري لما لها من تأثير على الصّعيد النّهضوي في العالم الإسلامي، أمّا دراستنا فستركّز على الجانب اللّغوي منه، وذلك من أجل البحث عن ماهية الآليات الحجاجية الموظفة والسّمات المميّزة فيه، لنستشفّ في الأخير استراتيجيّته في حشد الحجج وتنويعها وذلك من أجل إثبات مقاصده وغاياته. Abstract This study tries to go through the structure of argumentation used in Muhammad Iqbal's poetic discourse, due to the appearance of the argumentation schemes theory in it. This latter that falls within a modern stream in linguistic studies, which is the pragmatic stream, that considers the main function of language to be the argumentative one. Where we will shed light on some parts of his divan in which he embodied his philosophy about the self, intitled as secrets of self-affirmation, which was a case study for many researchers on both civilizational and intellectual side, due to its impact on the advancement of the Islamic world. Our research will focus on the lingual aspect in order to discover the nature of argumentative mechanisms and the distinctive features used. At last, we indicate Iqbal's strategy in putting a diversity of arguments for the sake of affirming his target.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية الحجاج -السلمية الحجاجية - فلسفة إثبات الذات -محمد إقبال - الخطاب الشعري ; Key word argumentation- argumentation schemes- self-affirmation philosophy- Muhammad Iqbal- poetic discourse self


النقد الأدبي الجزائري بين السياق والنسق Algerian literary criticism between context and format

حجاج عبد الرحمان,  الهامل بن عيسى, 
2022-07-12

الملخص: لم يكن النقد النسقي في الأدب الجزائري شيئا مذكورا قبل أن ينهل بعض الباحثين الجزائريين من المعرفة الألسنية الغربية المعاصرة ومما انبثق عنها من نظريات ومناهج ومصطلحات ويعملون على نقلها إلى مشهدنا النقدي تنظيرا وتطبيقا مساهمة منهم في تكريس انفتاح النقد العربي وتوسيع مجالاته. وفي هذا المقال نحاول توسيع ذلك وتوضيحه إجابة عن الأسئلة الآتية: ما مفهوم النسق؟ وكيف تطور؟ وماهي الجهود النقدية التي مورست في هذا المجال توفيقا بين السياق والنسق؟ The systemic criticism in Algerian literature was not known before some Algerian researchers drew on contemporary Western linguistic knowledge and the theories, methods and terms that emerged from it. They worked to transfer them to our critical scene both in theory and application, as a contribution from them in devoting the openness of Arab criticism and expanding its fields. In this paper, we try to expand and clarify this in answer to the following questions: What is the concept of layout? How did it develop? What are the critical efforts exerted in this field in order to reconcile the context and the format ?

الكلمات المفتاحية: النسق – المقاربات - المناهج والآليات. ; systems, approaches, methods and mechanisms.


أدوات القمع الفرنسي في الجزائر 1858-1881 -لجان التأديب نموذجا- -The devices of the French repression in Algeria 1858-1881 -The disciplinary commissions as a model

حسين الحاج- صالحي مزهورة, 
2022-11-03

الملخص: الملخص: طبقت إدارة الاحتلال منذ 1834، إجراءات زجرية اتجاه الأهالي الجزائريين في ظل ما سمي بالنظام العسكري من 1830 إلى 1870، وذلك بغية ربط الجزائر بفرنسا للأبد وتحقيقا لشعار الجزائر فرنسية، وعليه أوجدت إدارة وزارة الجزائر والمستعمرات برئاسة الأمير جيروم نابليون سنة 1858، هيئات قمعية خاصة لمعاقبة الأهالي أطلقت عليها تسمية "لجان التأديب" (Les commissions disciplinaires). باتساع دائرة النظام المدني بمقتضى مرسوم 24 أكتوبر 1870 على كامل المنطقة التلية، كما عمدت الحكومة المدنية الجديدة تحت إدارة الاميرال ديقيدون إلى منح الحاكم العام المدني نفس الصلاحيات القهرية التي تمتع بها الحكام العسكريون قبل 1870. وفي 29 أوت 1874 أصدر الحاكم العام ألفريد شانزي مرسوم منح لقادة المقاطعات صلاحيات إعداد قوائم بالمخالفات التي تتم المعاقبة عليها. كانت هذه المخالفات تمهيدا لتأسيس ما سمي بـ"قانون الأهالي" سنة 1881. كلمات مفتاحية: الاحتلال، السلطات الردعية، مجالس الحرب، لجان التأديب، القمع. Abstract: Since 1834, the colonial administration has applied repressive powers against the Algerian people under the so-called military regime from 1830 to 1870, in order to bind Algeria to France forever and to realize the "French Algeria". This is why the new ministry of Algeria and the colonies, presided over by Prince Jerome Napoleon in 1858, created special bodies to punish the natives, called disciplinary commissions. With the extension of the civil regime under the decree of October 24, 1870 over the entire Tellienne region. The new civilian government, headed by Admiral De Gueydon, was given the same coercive powers that the army had before 1870. On August 29, 1874, Governor General Alfred Chanzy issued a decree granting the same powers to the district chiefs to prepare lists of offenses for which they (Algerians) were to be punished and to establish what was called the indigent code in 1881. Keywords: The occupation, the repressive powers, the war councils, the disciplinary commissions, the repression.

الكلمات المفتاحية: الاحتلال ; السلطات الردعية ; مجالس الحرب ; لجان التأديب ; القمع ; The occupation ; the repressive powers ; the war councils ; the disciplinary commissions, ; the repression


تلمسان من خلال كتابات الرّحالة المغاربة - الحسن الوزان وأبو القاسم الزياني أنموذجا.Tlemcen through the writings of Moroccan travelers - Hasan al-Wazān. Ābū al- Qāsim al- Ẓaīānī as an Example.

بن عدي محمد,  العايب معمر, 
2022-11-06

الملخص: سَجّل الرّحالة المغاربة رحلاتهم التي جسّدت تجربتهم الميدانية في الحواضر المغاربيّة، من خلال تصوير واقعها المعاش. وإبراز قيمة المدن وتنوع وازدهار الحياة العامة فيها من جهة، ومن جهة أخرى إعطاء صورة جديدة تُبرز جوانب أخرى ظلّت مجهولة عند المؤرخين والرَّحالة. إنَّ حاضرة تلمسان حَظيت باهتمام واسع من طرف الرّحالة المغاربة والتي أخذت تنوعًا إنسانيًّا واسعَ النطاق، ظهر في الثقافة والآداب والعادات الاجتماعية في مزيج فريد. أسهب الرحالة في وصفها، وذكروا محاسن منشآتها العمرانية تخطيطا وتطوّرًا على مدى امتداد حضارتها. كما بيّنوا تركيبتها الاجتماعية، وتنوع تضاريسها ومناخها، ولعلّ أبرزهم الشريف حسن الوزان، وأبو القاسم الزياني، في وصف تلمسان وأوضاعها أثناء رحلتهم إليها، وبذلك عُدّت هاتين الرحلتين حسب الباحثين والمؤرخين مصدرا أساسيًا لتاريخ مدينة تلمسان ونواحيها. Moroccan travelers recorded their movements which embodied their field experience in the Maghreb metropolises, depicting their lived reality. On the one hand, they wrote about the value of cities, the diversity and prosperity of public life within them, on the other hand to give a new image which highlights other aspects which have remained unknown to historians and travellers. The metropolis of Tlemcen received wide attention from Moroccan travelers, who took on great human diversity, which appeared in culture, literature and social customs in a unique blend. They also showed its social structure and the diversity of its terrain and climate. Perhaps the most prominent among them are Hasan al-Wazān and Abū al-Qāsim al-Zīānī, in describing Tlemcen and its conditions during their journey. Therefore these two journeys were considered, according to scholars and historians, as a basic source of the history of the city of Tlemcen and its surroundings.

الكلمات المفتاحية: الرّحالة المغاربة، حاضرة تلمسان، الفترة الحديثة، الحسن الوزان، أبو القاسم الزياني. : Moroccan travelers, Tlemcen, modern period, Hasan al-Wazān. Ābū al- Qāsim al- Ẓaīānī


التّناص الاسلامي في قصيدة الذّبيح الصّاعد لمفدي زكرياء . Islamic intertextuality in the poem of the” Ascending Sacrificed” by Mufdi Zakaria

يزيد حفصة,  بوعلي عبد الناصر, 
2022-09-28

الملخص: يهدف البحث إلى الكشف عن تجلّيات التّناص الإسلامي في قصيدة الذّبيح الصّاعد لمفدي زكرياء، بالاعتماد على المنهج الوصفي القائم على التّحليل والاستقراء في رصد مواطن التّناص وتحليلها. وظّف مفدي زكرياء التّناص من أجل استدعاء التّأويل بهدف استنطاق المعاني الدّفينة، خلف الكلمات الرّمزية وإسقاطها على الحاضر وشحنها بحالات نفسية من ارتباط بالأرض وحبّ للوطن وتمسّك بالمعتقد. The research aims to reveal the occuring of Islamic intertextuality in the poem of the “Ascending Sacrificed” by Mufdi Zakaria, relying on the descriptive approach which is based on analysis and induction in spotting and analyzing the places of intertextuality. Mufdi Zakaria used intertextuality in order to allow interpretation, the aim of which is to uncover the hidden meanings behind the symbolic words, projecting them on the present, and charging them with psychological states of love for the homeland, and adherence to belief.

الكلمات المفتاحية: .الكلمات المفتاحية: التّناص؛ الألفاظ ؛ الدّلالة ؛ مفدي زكرياء؛ الشّعر. Keywords: Intertextuality ; expressions; semantics; Mufdi Zakaria; poetry.


منظومة المهم من علم المنطق لأبي الحسن الأنصاري (1057هـ) دراسة وتحقيقا poem in the science of logic by the scholar Abu Al-Hasan Al-Ansari (1057 AH)

حاروش جمال, 
2022-09-14

الملخص: ملخص: يتناول هذا البحث مخطوطا تراثيا ظَلَّ حبيس الرفوف مدة من الزمن في علم قلَّ الاعتناء به، وهو منظومة في علم المنطق للعلامة أبي الحسن علي بن عبد الواحد السجلماسي الأنصاري الجزائري (1057هـ) رحمه الله، قصدت به التعريف بشخصه وإبراز نص المخطوط مضبوطا على نسخته الفريدة. استعنت في ذلك بالمنهج الاستردادي (التاريخي) فيما يتعلق بترجمة المؤلف، والمنهج الوصفي في دراسة وتحليل القصيدة، إضافة إلى المنهجية المتبعة في تحقيق المخطوطات. كما تناولت الدراسة جوانب مهمة من حياة الناظم في الجزائر ومتى كان استقراره بها باعتماد مصدر لم ينشر من قبل، إضافة إلى الكشف عن المصادر الثلاثة التي تكونت منها مادة هذه المنظومة, اعتمادا على النشاط التعليمي للمؤلف. Abstract The present research paper aims to shed light on the heritage manuscript that has been confined to shelves of a science that receives little to no attention for a long period of time. The latter is a poem in the science of logic by the scholar Abu Al-Hasan Ali bin Abdull Wahed Al-Sijlmassi Al-Ansari Al-Jazaery (1057 AH), may God have mercy on him. This study seeks to introduce his personality and to highlight the text of the manuscript, exacting its unique copy. To achieve this, the researcher used the retrospective approach in relation to the author& translation, the descriptive approach in studying and analyzing the poem, in addition to the methodology used to verify manuscripts. The study also examined important aspects of the author's life in Algeria and the extent to which he settled there by adopting a previously unpublished source, in addition to revealing the three sources that made up the scientific material of this poem, depending on the author's educational activity.

الكلمات المفتاحية: المنطق ; منظومة ; مخطوط ; علي الأنصاري ; السجلماسي ; logic ; poem ; manuscript ; Ali Al-Ansari ; Al-Sijilmassi


أركان الارتقاء بالكتابة الأدبيّة من البساطة إلى الإبداع من منظورٍ نقديّ - عبد الملك مرتاض أنموذجا The pillars of upgrading literary writing from simplicity to creativity from a critical perspective - Abdelmalek Mortad as a model

مخطاري عبد الله, 
2022-11-01

الملخص: صارت الكتابة الأدبيّة مؤخّرا تستهوي الكثير من الرّاغبين في صناعة اسم لهم وتحقيق شُهرة في هذا الفنّ، إلّا أنّ تسرّعهم في تحقيق المبتغى المنشود أدّى بالكثير منهم إلى الوقوع في فخّ البساطة التي تنحدر أحيانا إلى حدّ الابتذال، بل ربّما إلى دَرَكِ السّذاجة، وهذا لجهلهم بحقيقة الكتابة وكيفية التعامل مع قريحتهم أو موهبتهم من جهة، وعدم إحاطتهم بالعوامل التي تمكّنهم من الارتقاء بكتابتهم الأدبيّة من البساطة إلى الإبداع من جهة أخرى، لذلك اجتهد النقّاد في بيان وتبيين هذه الأمور، حتى يستعين بها الأدباء في الرقيّ بنتاجهم الأدبيّ، ومن أولئك النقاد نجد الناقد الجزائريّ عبد الملك مرتاض، فكيف نظر هذا الأخير إلى الكتابة؟ وما أركانها التي أقامها؟. Literary writing has recently become attractive to many who wish to make a name for themselves and achieve fame in this art, however, their haste in achieving the desired goal led many of them to fall into the trap of simplicity, which sometimes descends to the point of vulgarity, or maybe to the point of naivety, this is due to ignorance of the truth of writing, and ignorance of how to deal with their talent, on the one hand, and on the other hand, their lack of awareness of the factors that enable them to elevate their literary writing from simplicity to creativity, therefore, critics have endeavored to explain and clarify these matters, so that writers use it to improve their literary production, and among those critics, we find the Algerian critic Abdelmalek Mortad, so how did Abdelmalek Mortad look at writing? and what are its pillars set by him?.

الكلمات المفتاحية: كتابة ; إبداع ; أدبيّة ; لغة ; عبد الملك مرتاض ; Writing ; Creativity ; Literary ; Language ; Abdelmalek Mortad


التواصل العلمي بين حاضرة توات والحواضر الجزائرية من القرن 10-12ه/ 16-19م / The Scientific Communication Between Touat and Other Algerian Cities During the 10th-12th Centuries/ 16-19 AD

بابا عبد الله, 
2022-08-01

الملخص: الملخص: امتازت توات بموقعها الاستراتيجي المتمركز على الطريق الصحراوي الرابط بين حواضر بلاد المغرب وإفريقيا جنوب الصحراء، ونظراً لأهميتها الاقتصادية والسياسية فقد شهدت نمواً عمرانياً واستقراراً لشعوب وقبائل من مختلف الحواضر الشمالية والجنوبية، كما استقر بها علماء وفقهاء كان لهم الدور الأبرز في ربط توات علمياً بمختلف الحواضر القريبة منها في بلاد السودان والمغرب الأقصى والجزائر. تعد كل من تلمسان والجزائر العاصمة وتقرت وبني عباس من بين أهم الحواضر التي كانت محل استقطاب لطلبة توات في رحلتهم العلمية خارج توات، غير أن بعض الرحلات العلمية تكللت بجلوس بعضهم للتدريس والإفتاء أو تأسيس الزوايا ببعض الحواضر الجزائرية، وهناك من العلماء من شارك في صناعة أحداث تاريخية مفصلية كتحرير مدينة وهران الأول سنة 1708م، أو الوقوف كشاهد عيان على أحداث تاريخية هامة في أواخر العهد العثماني، كحملة اللورد إكسموث على الجزائر 1816م، مدوناً لكل تفاصيلها ومسجلاً لإحصائيات حربية دقيقة. ABSTRACT : The Touat has its strategic location in the middle of the desert highway that connects Urban Maghreb to Sub-Saharan Africa. Because of its economic and political importance, it witnessed urban growth and stability of peoples and tribes from different northern as well as southern cities; it was settled by scholars and jurists. They played the most prominent role in making Touat connected to various cities nearby Sudan, Morocco, and Algeria. Tlemcen, Algiers, Touggourt and Bani Abbas are among the most important cities that have attracted students in their scientifically journey outside Touat. Some of them, however, stayed to teach, to issue fetwa or to establish Quanic schools in some Algerian cities. There are Islamic Scholars who got involved in historical events such as the liberation of the city of Oran in 1708, or standing as an eyewitness to important historical events in the late Ottoman period, such as Lord Exmuth's campaign against Algeria in 1816. They were writing all its details and recording accurate statistics of the wars.

الكلمات المفتاحية: توات؛ الجزائر؛ تلمسان؛ تقرت؛ بني عباس؛ العلماء؛ الرحلة؛ الإجازة؛ المصنفات؛ الزوايا ; Touat, Algeria, Tlemcen, Touggourt, Bani Abbas, Scientists, The journey, degree, Literature, alzawaya


Chronotopic Play and Shuffle Oral Narrative in Veronique Tadjo’s Queen Pokou: Concerto for a Sacrifice دمج الكرونوتوبية و السرد العشوائي الشفوي في رواية" الملكة بوكو: كونشيرتو لتضحية" للكاتبة "فيرونيك تادجو"

دلالي رحيل, 
2022-09-21

الملخص: In Queen Pokou: Concerto for a Sacrifice (2009), Véronique Tadjo re-writes the legend of Pokou of Cote d’Ivoire, a West African queen who orchestrates a mythic exodus and builds her own kingdom. This article deals with Tadjo’s special re-structuring of the black national narrative. Through her postmodern re-writing of the ancient Ashante myth of Pokou and her reversal of the ordinary chronotopic dynamics of narrative, Tadjo employs the Bakhtinian dialogic play between space and time. Ergo, the vertical axis of phenomenological and transcendental perceptions permeates the horizontal line of history. Queen Pokou is an oral text in which the story is retold in circles and in the fashion of the griots. The chapters are ‘aleatory’ and the plot is shufflable within a multiplicity of narrative possibilities. عبر رواية" الملكة بوكو: كونشيرتو لتضحية" تعيد الكاتبة "فيرونيك تادجو" كتابة أسطورة ملكة غرب إفريقيا التي تنظم نزوحًا أسطوريًا وتبني مملكتها الخاصة. تتناول هذه المقالة إعادة هيكلة اسطورة" الاشانتي" القديمة لبوكو من خلال تغيير و اعادة صياغة ديناميكيات السرد القومي الأسود. باستعمال تقنيات ما بعد الحداثة و الابتعاد عن السرد العادي للظواهر الزمنية و المكانية (الكرونوتوبية)تعمل "تادحو" على دمج المحور الرأسي للتصورات الظاهراتية والمتجاوزة ضمن الخط الأفقي للتاريخ. " الملكة بوكو" هو نص شفهي يتم فيه إعادة سرد القصة في دوائر وبطريقة الرواة الافارقة

الكلمات المفتاحية: chronotope ; shuffle narrative ; oral narrative ; dialogism ; postmodernism ; Tadjo ; الكرونوتوبية ; السرد العشوائي ; السرد الشفوي ; الديالوجية ; ما بعد الحداثة ; تادجو


مخطوط "الدرّة الثمينة في حمل السفينة" لأبي الإخلاص الشُّرُنْبُلاليّ (ت:1069هـ) تقديمًا وتحقيقًا The Manuscript "al-Durra al-Thamina fi Himl al-Safina" by Abu Al-Ikhlas Al-Shurenbulali (d: 1069H) Introduction and Investigation

ضو خالد, 
2022-11-09

الملخص: يُمثّل هذا البحث تقديما وتحقيقا لمخطوط "الدرة الثمينة في حمل السفينة" لأبي الإخلاص الشرنبلالي الحنفي (ت:1069هـ)، وتهدفُ الدراسة إلى التعريف بالإمام أبي الإخلاص الشرنبلالي، ووصف المخطوطة المدروسة وإثبات نسبتها إليه، كما تهدف إلى إخراج نص هذه المخطوطة ونشرها وفق ما يقتضيه منهج التحقيق، ومن أهم نتائج الدراسة أنّ مخطوطة "الدرة الثمينة في حمل السفينة" رسالة فقهية في باب الإجارة، تعالج مسألة من مسائل إجارة السفن، ألّفها حسن الشرنبلالي الحنفي ضمن سلسلة من الرسائل الفقهية، انطلق فيها من سؤال وَرَدَهُ، فأجاب باستفاضة مع استحضار أقوال الفقهاء ومناقشتها، وهذا يدل على شدة حفظه، وملكته الفقهية الراسخة. This research represents an introduction and investigation of the manuscript "al-Durra al-Thamina fi Himl al-Safina" by Abu Al-Ikhlas Al-Shurenbulali Al-Hanafi (d: 1069 H). This study aims to introduce Imam Abu Al-Ikhlas Al-Shurenbulali, describe the studied manuscript and prove its attribution to him. It also aims to display and publish this manuscript as required by the investigation method. Among the most prominent results of the study is that the studied manuscript "al-Durra al-Thamina fi Himl al-Safina" is a jurisprudential treatise in the chapter on leasing, and it discusses one of the issues of leasing ships. It was written by Hassan Al-Shurenbulali Al-Hanafi as part of a series of jurisprudential treatises, in which he proceeded from a question and, and gave a satisfactory answer with discussing the sayings of the jurists. This indicates for the strength of his memorization, and his well-established jurisprudence

الكلمات المفتاحية: أبو الإخلاص الشرنبلالي؛ الدرة الثمينة، إجارة السفينة، مخطوط، تحقيق ; Abu Al-Ikhlas Al-Shurenbulali; al-Durra al-Thamina; leasing ship; manuscript; investigation


مقاربة الإعراب والبناء في نظرية الأَمْثَلَة التوليدية Approaching Indeclinable and Declinable Words in The Theory of Generative Modelling

الدبيان إبراهيم بن علي,  بوالعراس الجمعي, 
2022-11-13

الملخص: توضح هذه المقالة الدوافع البحثية ومبادئها الأساسية وأساسيات تحليلها في التقعيد والتنظير، الذي حدث في مناهج البحث اللغوي عند العرب في التقعيد للغة العربية. ويركز البحث على ولادتها في البحث اللساني الغربي. كما أنه يتناول بعض الأسئلة المتداولة حول (نظرية الأَمْثَلَة التوليدية) في قضية الإعراب والبناء، نظرًا لأن استطلاع مثل هذا الموضوع الواسع لن توفيه صفحات بل نقول تأتي عليه مجلدات حتى توفي الجهود العربية اللسانية المستفيضة في المؤلفات العديدة التي تزخر بها الساحة العربية في التراث العربي، التي كانت من قبل ظهور النظريات اللسانية المعاصرة. This article explains the research motives, their basic principles, and the basics of their analysis for structurizing and theorizing, as occurred in the linguistic research methodology of Arabs for structurizing the Arabic language. The research focuses on their emergence in the Western linguistic research. It also deals with some of the frequently asked questions about (theory of generative modelling) in term of the issue of indeclinable and declinable Words, since such a broad topic can not be covered in pages or even volumes due to the extensive Arab linguistic efforts forming the vast literature of the Arab heritage, that existed before the evolution of contemporary linguistic theories.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفاتيح: مقاربة - الإعراب – البناء - نظرية - الأمثلة – التوليدية. ; Approach, Indeclinable, Declinable, Theory, Optimality, Generative


دلالة اسم الفاعل في أسماء الله الحسنى القادر المقتدر القدير ‹ نماذج›.<significance of the subject's noun in the names of Allah The powerful omnipotent, and capable < model

دموش فاطمة الزهراء,  حجاج عبد الفتاح, 
2022-11-22

الملخص: في البحث دراسة لاسم الفاعل في أسماء الله الحسنى و دلالتها، وقد تمّ اختيار ثلاثة أسماء متقاربة في المبنى كنماذج هي: القادر، المقتدر، القدير، تطرّقت الدّراسة إلى اسم الفاعل في هذه الأسماء و دلالتها للكشف عن أسرارها و خباياها و دورها في بناء الخطاب ومدى تأثيرها في نفس الإنسان و حياته ، وعليه توصلنا إلى :*أسماء الله القادر والمقتدر والقدير هي أسماء مشتقة من جذر واحد و تختلف في المعنى و الوزن *لكل اسم معنى خاص سواء كان اسم فاعل ،أو صفة مشبهة أو صيغة مبالغة، فالقادر على وزن فاعل تدل على التجدد و الحدوث، المقتدر اسم فاعل حمل معنى المبالغة، وقدير حمل معنى المبالغة يحدده السياق الذي يرد فيه في النص القرآني. This study aims at identifying the active participle in the names of Allah and its connotation, as three close names were chosen in structure as models: the powerful, omnipotent, and capable. The study addressed the active participle in these names and their connotation to reveal their secrets, their intricacies, their role in building discourse, and the extent of their impact on the person's psyche and life. Therefore, we concluded the following: The names of Allah—the powerful, omnipotent, and capable—are names derived from one root and differ in meaning and metrics. Each name has a special meaning, whether it is an active participle, a qualifying adjective, or an exaggeration form. As the powerful are false metrics, which indicate renewal and occurrence, omnipotent is an active participle that carries the meaning of exaggeration, and capable represents the meaning of exaggeration that is determined by the context in which it is contained in the Qur’anic text.

الكلمات المفتاحية: أسماء الله الحسنى- اسم الفاعل-الدلالة -القادر- المقتدر- القدير: The names of Allah / the subject’s noun /connotation/ The Capable / The Omnipotent / The powerful


العنف الرمزي و التنشئة الاجتماعية-علاقة تأثير وإعادة انتاج Symbolic Violence and Social Engineering: Influence and Reproduction

مسعد فتح الله,  عبيد زرزورة, 
2022-11-03

الملخص: ملخص : تمحورت هذه الدراسة حول العنف الرمزي والتنشئة الاجتماعية وكيف يتضاعف العنف الرمزي نتيجة إعادة الإنتاج الإجتماعي، وقد هدفنا إلى إبراز أهم المفاهيم والنظريات المفسرة للعنف الرمزي، وكيف تنعكس هذه الرمزية على سلوكيات الأفراد وأفكارهم وتنشئتهم وقد خلصت الدراسة أن التنشئة الإجتماعية تأثرت بالعنف الرمزي نتاج العولمة الثقافية التي هيمنت بشكل كبير على عقول الأفراد وسلوكهم من خلال وسائل الإتصال والتواصل المتاحة للكبير والصغير، فقد ساهمت إلى حد ما في غرس بعض الأفكار المتطرفة والسلوكات العنيفة التي أصبحت جزء من السلوك الإجتماعي، فكثير من مظاهر العنف الرمزي سواء من خلال خطاب الكراهية والقذف والتحرش عبر وسائل التواصل، أو عن طريق التقليد نتيجة تغيير المفاهيم الثقافية تحت غطاء الموضة والحضارة والتفتح وحرية التعبير والذي تجسد في صور ودلالات رمزية تناقض الخصائص الثقافية لمجتمعنا وعززت الطباع الإجتماعي بين الأفراد نتيجة التأثر والتأثير على هويتنا وقيمنا وخصائصنا الثقافية. Abstract: This study addresses symbolic violence and social engineering in the sense that social reproduction increases symbolic violence. In displaying the most relevant concepts and theories regarding symbolic violence, the objective from the present work elucidates how this symbology becomes reflected in people’s everyday practices and habit. The study concludes that social reproduction influences and even determines people’s minds and practices. Social media has increased the rate of violence particularly either through cursing, bullying or through assimilation of foreign mores and habits.

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: العنف الرمزي، التنشئة الإجتماعية، إعادة الإنتاج، العولمة الثقافية، التطبيع الإجتماعي ; Keywords: Symbolic violence, social engineering, reproduction, cultural globalization, social normalization .



Les 10 articles les plus téléchargés

3 677 المخطوطات الكنتية في غرب إفريقيا الرحلة والأثر؛ مخطوط شفاء الأسقام العارضة في الظاهر والباطن من الأجسام" للشيخ أحمد بن عمر الرقادي الكنتي (ت1096هـ/1685م) أنموذجا 2 482 المخططات المعرفية اللاتوافقية المبكرة عند جيفري يونغ 1 898 تبسيط مفهوم الثقافة عند مالك بن نبي -دراسة في مفهوم الثقافة وعناصرها- 1 203 ثورة نوفمبر المجيدة و بعدها الإنساني في شعر صالح خرفي 1 173 المكاتب العربية ودورها في توطيد دعائم الاستعمار الفرنسي في الجنوب الجزائري خلال القرن 19م Arab Offices and their Role in Consolidating of French Colonialism in Southern Algeria during the Nineteenth Century 1 143 الأفعال الكلامية والأفعال الحجاجية في سورة النمل مقاربة تداولية 1 002 دور مواقع التواصل الاجتماعي في الحراك السياسي العربي 1 002 نظم " تَسْهٍيل مَنْثُورٍ ابنُ آجُرُّوم " الشَّهير بين عبيد ربه الشَّنْقِيطِي المُوريتَانِي ومحمد بن أُبَّ التَّوَّاتي الجزائري من الناظم؟ لماذا وكيف؟ "TashīlManṯūr Ibn Ajrūm" The Famous Didactic Poem betweenShaykhʿUbaydRabbihi al-Ŝanqīṭī al-Mūratānī andMuḥammad bin Ubba al-Tuwwātī al-Jazāʾirī Who is the Author? Why and How? 987 قراءة في جوانب من العمران القديم لقصر تمنطيط من خلال مخطوط القول البسيط في أخبار تمنطيط للشيخ محمد الطيب بن الحاج عبد الرحيم المشهور (بابن بابا حيدة) 955 جهود علماء الجزائر قديما في مجال صناعة المداد والألوان دراسة وصفية في تقييدات ووثائق مخطوطة