المجلة الجزائرية للمخطوطات

algerian journal of manuscripts

Description

The Algerian journal of manuscripts (Revue Algérienne des Manuscrits) is an international, annual and free, open access, peer-reviewed journal published by Oran University1. The journal publishes original research and investigative articles in the archives of Islamic history and civilization and everything relating to heritage, especially those related to manuscripts and archival documents for definition, indexing and research, Quranic studies and different branches of Islamic science such as jurisprudence, fundamentals, beliefs, hadiths and other things that have been produced by Islamic civilization over time, from theoretical and practical perspectives. The journal aims to promote international scientific exchanges between researchers, academics and practitioners in order to foster intercultural communication by providing information about manuscripts and local and global cultures. Our journal accepts original articles, reports and reviews in Arabic, English and French. This journal is published in print and online. The online version is free and downloadable.


16

Volumes

21

Numéros

280

Articles


قراءة في مخطوط فصول في التفسير لأبي العباس البوني

براهيم عبديش, 

الملخص: الملخص : اشتهر أبو العباس البوني بكتاب شمس المعارف الكبرى ، وبكتب أسرار الحروف وخواصها ، مما جعل الكثير من أهل التراجم والسير يصنفون مؤلفاته ضمن كتب السحر ، ولم يعدُّوه من المفسرين ، لكن الاطلاع على كتابه المخطوط : فصول في التفسير يجعلنا نتبيّن أنه من أهل الاهتمام بعلم التفسير ، بعيدا عن كل إغراق في الحروف وأسرارها ، وسنحاول في هذا المقال أن نعرض بعض النماذج التفسيرية التي تثبت ذلك مع بيان المنهج الذي سلكه في تفسير بعض الآيات . Summary Abou el Abass el-Buni , best known for his book”Shams al-Ma'arif wa Lata'if al-'Amarif ” and “ the secrets of letters and their properties” pushed forwards ,several folks translations and fun orators , categorize all his elaborations among “poetry books “ and they never considered him among the translators. However , once we read his book “ The manuscript: chapters on in interpreation” immediately ,we recognize that El -Bouni was of great concentration within the science of translation, far away from all kind of overstressing on letters and their secrets. In this article, we are going to shed light on samples from his interpretation which advocate that. Besides that, clarifying his methodology in interpretation.

الكلمات المفتاحية: العباس ; قراءة ; التفسير ; شمس المعارف


جهود أشهر المحقّقين العرب

شريفي عزّالدّين, 

الملخص: ملخّص: إنّ البلاد العربيّة تزخر بكمّ هائل من المخطوطات الّتي تضمّ علوما شتّى، وهي محفوظة في خزائن المكتبات في مختلف المدن العربيّة والمدن الأوربّيّة وغيرها؛ فهي مبثوثة عبر العالم. وظلّت حبيسة رفوف خزائن هذه المكتبات طيلة أزمان طويلة تنتظر من ينفض عنها الغبار، حتّى برز لفيف من المهتمّين بهذا التّراث الثّمين من العلماء العرب فمدّوا إليها أيديهم لإخراجها إلى النّور ليستفيد منها طلاّب العلم. وهي تعدّ كنزا ثمينا لا يضاهيه كنز في العالم لما تحتويه من علوم أسلافنا الأوّلين الّذين كان لهم الفضل في ما وصل إلينا من علم. وقد انتبه إلى هذا التّراث العظيم عدد من العلماء في مختلف علوم العربيّة وما إلى ذلك من العلوم الإسلاميّة وغير ذلك. لقد حقّق هؤلاء الكثير من المخطوطات، ورسّخوا الكثير من الآليّات لمن يأتي بعدهم فيواصل السّير في إثرهم. وأذكر من أبرز محقّقي هذا التّراث الثّمين عددا قليلا لأنّ إحصاءهم لا يتّسع له هذا المقال. وللقيام بهذا العمل اطّلعت على عدد كبير من المراجع حتّى لا يكون تفريطي كبيرا في إجلاء هذا الموضوع. Abstract: The Arab manuscripts are preserved in Arab and European countries libraries, and scattered around the world. However, readers cannot read them, because of their writing difficulty and the errors that were unintentionally committed by scribes. Hence, our ancestors worked on investigating them in order to issue them approximately in the way they were left by their original writers. Accordingly, they created rooted rules for the accomplishment of this great work. Only scholars of broad knowledge and great patience are able to reach this noble aim. Manuscripts were studied by many Arab scholars, who could make them accessible and readable for knowledge seekers. Manuscripts are priceless treasures as they include the sciences that are credited with science development, which the world witnesses nowadays. I list only some of the most prominent paleographers, who brought invaluable manuscripts of different fields into light.

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحيّة: خزائن المكتبات؛ قواعد التّحقيق؛ المخطوطات؛ المحقّق؛ المتن . ; Keywords: Libraries; paleography rules; manuscripts; paleographer; original text.


كناش الدروس الدينية للامام محمد زويتن المغربي (ت:1370هـ) دراسة وتحقيق

الجبوري عوض جدوع أحمد, 

الملخص: الملخص يتناول هذا البحث رسالة قصيرة من التراث العقدي تتناول موضوع لطيف نافع إن شاء الله ، يهدف إلى تقريب وتسهيل أصول الدين على المبتدئين، وهي لعالم مغربي يعرف محمد زويتن المغربي(1370ه) ، وتحمل الرسالة اسم " كناش الدروس الدينية " وقد صاغها المؤلف على طريقة السؤال والجواب مع ذكر الأدلة القرآنية والأحاديث النبوية ، وعلق عليهما بإيجاز . تناول زويتن المغربي في هذه الرسالة خمسة عشر درساً في أصول الدين، تطرق فيها إلى بيان مفهوم الاسلام والإيمان والإحسان وغير ذلك، وأخذ يبين الصفات الواجبة والمستحيلة والجائزة في حق الله تعالى .كما بين الصفات الواجبة والمستحيلة والجائزة في حق الأنبياء عليهم السلام، هذا وغيره هو ما بحثه زويتن المغربي في هذه الرسالة . الكلمات المفتاحية : كناش؛ الدروس الدينية ؛ أصول الدين ؛محمد زويتن؛ المغربي Abstract This research has a short message of doctrinal al heritage which takes nice and useful topic by Allah willing, aims to approximate and simplify doctrine on beginners, and this is for Moroccan scientist known as Mohammed zuwaitin Al . maghribi (1370H.), the message called " Brochure of religious lessons " the author has already formed it in the way of ask and answer mentioning Qurans proofs and Sunah ( prophet sayings), he comment on them priefly. In this treatise , Moroccan Zuwaitin has made fifteen lessons in doctrine, showing the concept of Islam, belief, charity and beside , began to state Proofs of Qura'n and Sunah (Quran proofs and sunah) , impossible and permissible characters in the right of Allah be arrogant. As he has stated the Proofs of Qura'n and Sunah (Quran proofs and sunah) , impossible and permissible in the right of prophets peace up on them, all this and beyond has studied in this treatise by Moroccan Zuwaitin

الكلمات المفتاحية:


أربعون حديثا في فضل قضاء حاجة المسلم، وقبول عذره، والذب عن عرضه للشيخ أحمد بن مبارك اللمطي السجلماسي (ت1156هـ) تقديم وتحقيق

انقيرة امين, 

الملخص: This research deals with the investigation of a valuable treatise entitled: Forty Hadiths on the Virtue of the Elimination of the Need of a Muslim by Sheikh Ahmed bin Mubarak Al-Lami Al-Sijilmasi. One of the scholars of the twelfth century AH, and the research aimed to stop researchers on the extent to which scholars of the Islamic West pay attention to the hadith in terms of narration and know-how. تناول هذا البحث تحقيق رسالة نفيسة بعنوان: أربعون حديثا في فضل قضاء حاجة المسلم للشيخ أحمد بن مبارك اللمطي السجلماسي؛ أحد علماء القرن الثاني عشر الهجري، كما رام البحث إيقاف الباحثين على مدى عناية علماء الغرب الإسلامي بالحديث النبوي من حيث الرواية والدراية.

الكلمات المفتاحية: أربعون حديثا ; حاجة المسلم ; أحمد بن مبارك اللمطي ; تقديم وتحقيق


جوانب منهجية في تدريس العلوم الشرعية من خلال رؤية ابن أبي العيش التلمساني (ت.بعد 654هـ)

رزوق وسام, 

الملخص: ملخص: تهدف مقالتنا هذه إلى إبراز بعض الجوانب المنهجية الواجب اعتبارها في مجال التربية والتعليم، عند تدريس العلوم الشرعية؛ وذلك من خلال رؤية عالم من مبرِّزي علماء الغرب الإسلامي، هو أبو العيش محمد بن عبد الرحيم التلمساني، رؤية أبان فيها عن وعي كبير بأن فعل التدريس هو صنعةٌ لها ضوابطها وكفاياتها ومنهجيتها؛ وذلك من خلال توجيهات تربوية أكد فيها على جملة أمور؛ منها: ضرورة تقصيد العملية التعليمية التعلمية، وإعطاء معنى للمعرفة المكتسبة من خلال ربطها بالواقع، وبيان أهمية التدرج في بناء المعرفة والمفاهيم المعرفية، والتأكيد على وظيفة التوجيه بالنسبة للمتعلم في طلبه العلوم. كما نبه على وجوب مراعاة نفسية المتعلم عند معالجة بعض الظواهر المخلة؛ وأهمية ضبط العلاقات التي تجمع مختلف أطراف العملية التعليمية التعلمية. كل ذلك مع عناية خاصة بالجانب القيمي الأخلاقي في تدريس وطلب العلوم، والتأكيد على أهمية إعطاء القدوة والمثال لتحقيق النفع بما يُتعلم، ولتحفيز الإقبال على العلم تجنبا للفتور والانفصال. Summary: this article aims at showing the methological sides which should be considered in the domain of education when teaching shari’ha sciences. This shall be done through the view of an eminent scientist in the Islam West: Abou Al Aych Mohammed ben Abd Rahim-Tilimsani. This scientist was surely aware that the teaching act in an art that has its regulations, competencies and methodologies. To show this, he has set some pedagogical directions through wich he has emphasized the importance of a lot of elements. The teaching/ learning act should be purposeful; and we ought to give meaning to the acquired knowledge by linking it to reality. Then, establishing concepts and building knowledge should be achieved gradually. He has also shown the importance of guiding and directing the learner in his search for knowledge. Moreover, when treating the rising difficulties and problems, we should consider the learner’s psychology. Hence comes the importance of controlling the relationships among all interferers in the teaching/ learning operation. Along with the above-mentioned, we should give a special care to the moral side when teaching and getting knowledge. And to benefit from what has been learned and to motivate the learner, we should show or be an example.

الكلمات المفتاحية: منهجية تدريس؛ العلوم الشرعية؛ ابن أبي العيش التلمساني


مَوَارِدُ تَحْقِيْق وَتَوْثِيْق الكتاب وعُنْوَانه بَيْنَ اَلْقَوَاعِد اَلْنَّظَرِيَةِ وَاَلْتَّطْبِيقِيَة نسْبةُ بعْض المخْطُوْطات (الكتب) إلى ابن قيِّم الجوْزية خطأً- نمُوذجًا-

زيباني منير, 

الملخص: تَحْقِيْق وَتَوْثِيْق الكتاب وعُنْوَانه: من أهم المحطات التي يمر بها المحقق، لذا إذا أخلّ بذلك أو أخطأ فيه؛ كان محل انتقاد عليه؛ لما ينبني من تزوير في نسبة كتاب لمؤلف آخر، أو تسمية الكتاب بغير اسمه، والواقع يثبت أنَّ هناك تصحيفات في عناوين بعض المخطوطات ونسبتها لمؤلفيها. وانطلاقا من سفر ماتع عشته في مرحلة الماجستير التي كانت بعنوان "جهود ابن القيم في تأويل مشكل الحديث" وما قيّدته في تلك المرحلة، رأيت أنّ بعضه جدير بالنشر لحصول الإفادة، ومن أهمها نسبة بعض المحققين مخطوطات لابن قيم الجوزية خطأ، وهذا ممّا لا يعقل تغافله؛ لأنّ نسبة الكتاب إلى غير صاحبه هو تَوهيم المتلقي بآراء ومذاهب ليس له، بل وفي ذلك إخلال بالأمانة العلمية، ونسبة الجهود لغير أصحابها. لذا وجب على المحقق التنبه إلى أساليب صيانة عناوين المخطوطات من التّصحيف والتّحريف، أو من التبديل والتغيير. Abstract in English: Investigating and documenting the book and its title: It is one of the most important milestones that the investigator goes through, so if he breaks that or makes a mistake. It was criticized; What is based on falsification in attributing a book to another author, or naming the book without its name, and the reality proves that there are corrections in the titles of some manuscripts and attributing them to their authors. And based on a book that I lived during the Masters stage, which was entitled: “Ibn al-Qayyim’s Efforts in Interpreting the Problem of Hadith” and what restricted it at that stage, I saw that some of it is worthy of publication in order for the testimony to be obtained, and the most important of which is the proportion of some of the investigators or translators manuscripts by Ibn Qayyim al-Jawziyyah, and this is wrong. Do not make sense to be overlooked; Because attributing a book to someone other than its owner is delusional delusion of the recipient with opinions and doctrines that he does not have, and rather a breach of scholarly integrity, and the proportion of efforts to other than its owners.

الكلمات المفتاحية: عنوان. الكتاب. القواعد. النظرية. التطبيق


التَّألِيفُ الفِقهي عندَ ابن مريم التِّلمسانيّ: دَوَاعِيهِ وسِمَاتُهُ

سمراد سمير يحيى, 

الملخص: ملخص المقال: ابنُ مريم التلمساني مُشاركٌ في علومٍ عدَّةٍ، وهو إلى جانب كونهِ مُؤرِّخًا، فقيهٌ أيضًا، لكن كانت الشهرة لابن مريم المؤرخ، شَهَّرهُ بذلك اشتهارُ كتابه «البستان في ذكر الأولياء والعلماء بِتلمسان». وَفي هَذا المقال أَتناولُ شخصيَّةَ ابنِ مريم فقيهًا، وذلكَ مِن خِلال مُؤلفاته الفقهيَّة. Ibn Maryam al-Tilimsani is a participant in many sciences, and besides being a historian, he is also a jurist, but the fame was for Ibn Maryam, the historian, who became famous for his book “The Bustan on the Remembrance of the Saints and Scientists of Tilimsan”. In this article, I take up the character of Ibn Maryam as a jurist, through his jurisprudential writings.

الكلمات المفتاحية: ابن مريم، تلمسان، الفقه، التأليف الفقهي، الكتب، المكتب القرآني، الصبيان، المبتدئون. Keywords: Ibn Maryam, Tilimsan, Jurisprudence, books, Quranic school, children, beginners, Jurisprudence authorship


تدريس الرياضيات وتنمية التفكير

صديقي عبد العزيز, 

الملخص: الملخص:التفكيرأداةالعقل وأسلوبه الذي يمكننا، من إحداث أي تغيير فعال في حياتنا،والوصول إلى حل لمشكلاتنا، وإنارة الطريق في رسم مستقبلنا،نحو التقدم والرقي والازدهار،لذا يرى الكثير من علماءالتربية أن تعليم التفكير، يعد أحد متطلبات القرن العشرين،حيث أن الذكاء حسب بياجيه يمكن أن يطوّر وينمّى من خلال البيئة والتدريب. لقد برز التفكير في مقدمة الموضوعات التربوية،وبات يقال أن التفكير موضوع الساعة، وتبقى وظيفة المدرسة في تهيئة الظروف المواتية، لتعليم التفكير ونمو مهاراته، التي تؤثر تأثيرا فاعلا في بناء شخصية الفرد،ونستدل عليها من خلال قدرته على التجريد،والتعميم،والتصنيف، والقدرة على اتخاذ القرارات، والتفكير الناقد، وحل المشكلات. Abstract: : The act of thinking is the mind’s means and method that enables us to make effective changes in our lives, achieve solutions to our problems and thus enlighten our way to a better future. In this context, a number of education scholars see that teaching critical thinking becomes one of the aspirations of the present day classes. Piaget believes that intelligence can be developed if not increased through both environmental circumstances and training. Thinking has recently driven the interest of many scholars and researchers; it has even become the forefront of educational topics. In some instances, it is believed that thinking is the subject of the day and it is for the school to find ways and means to prepare the favorable conditions for teaching thinking. It additionally develops the students’ skill set the fact that can affect the building of the individuals’ personality, decision-making and problem solving.

الكلمات المفتاحية: تعليم التفكير،تنميةالتفكير،التفكير الناقد، الرياضيات ; teaching thinking, developing skill set, critical thinking, problem solving, Math


فوائد من كتاب النشر في القراءات العشر للحافظ ابن الجزري جمع: أبي عبد الله محمد بن محمد بن أحمد بن عبد الله الرحماني المراكشي (كان حيا سنة 1070هـ) تحقيق وتقديم (من باب التكبير إلى خاتمة الكتاب))

انقيرة أمين, 

الملخص: This research aims to investigate a valuable manuscript on the readings and intonation, and it contains selected benefits from the book published in the Ten Recitations by Al-Hafiz Ibn Al-Jazari, compiled by Sheikh Muhammad Al-Rahmani, may God have mercy on him. يروم هذا البحث تحقيق مخطوط نفيس في القراءات والتجويد، وهو يحوي فوائد منتقاة من كتاب النشر في القراءات العشر للحافظ ابن الجزري، جمعها الشيخ محمد الرحماني رحمه الله من قراء الغرب الإسلامي خلال القرن الحادي عشر، وخصصت هذا البحث لباب التكبير.

الكلمات المفتاحية: فوائد كتاب النشر ; ابن الجزري ; محمد الرحماني


العلاقة بين مفهوم اللقب والتعليل بالاسم عند الأصوليين

بوضاية مراد,  العذبة سعيد, 

الملخص: المُلخَّص يهدف هذا البحث إلى بيان مفهوم اللقب والتعليل بالاسم وموقف العلماء منهما ومن ثمّ تحديد العلاقة بينهما في الدّرس الأصولي من حيث الاتفاق والافتراق؛ وذلك من خلال محاور أساسية تتمثل في الآتي: أ ـ بيان حقيقتهما ب ـ موقف العلماء من الاحتجاج بهما ج ـ تحديد العلاقة بينهما ولمعالجة ذلك تم الدمج بين المنهج الوصفي والتحليلي لأنهما كفيلان بتحقيق المقصود من هذه الدراسة، من حيث الرصد والإحكام والعرض والتحليل فالتقرير. وقد خلص البحث إلى جملة نتائج أهمها: التقارب الشديد بين المصطلحين خاصة من حيث التوظيف والإعمال في تقرير الأحكام الاضطراب في النقل والاختيار في خصوص المصطلحين. ABSTRACT This research aims to explain the reality of the two terms (i.e., Maf'houm Al-Lqab and Reasoning By Name). Also to clarify Scholars opinion about them. And then defining the relationship between these two terms, in the field of Usul Al Fiqh, whether there is similarity or difference. Focusing on the following areas: A - Explanation the reality of the two terms. B - Scholars opinion about using them producing lslamic law C – Clarify the relationship between them To address this, the descriptive and analytical approach was combined because they are sufficient to achieve the intended purpose of this study. To address this, the descriptive and analytical approach has been combined, as they are sufficient to achieve the purpose of this study. In terms of perusing, ensuring, presenting, analyzing and deciding. The research concluded with several results, the most important of which are: The close proximity between the two terms, especially in terms of employment and islamic law production Disturbance in transcription and choice regarding the two terms. Key words: Maf'houm - Al-Lqab - Name - Maf'houm Al-Lqab - Reasoning By Name

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: مفهوم ـ اللقب ـ الاسم ـ مفهوم اللقب ـ التعليل بالاسم



Les 10 articles les plus téléchargés

1 638 ملامح التاريخ الثقافي للجزائر في العهد العثماني 1 153 الأشكال التفاعلية واللغوية في الوسائط الإعلامية الإلكترونية -دراسة تحليلية لموقع الفيس بوك-. 615 أهمية المخطوطات المناقبية في كتابة التاريخ الإجتماعي والثقافي والفكري للمغرب الإسلامي خلال العصر الوسيط 582 صناعة الورق وتجارته في المغرب الأوسط من خلال فتوى ابن مرزوق 540 مخطوط بستان الأزهار في مناقب زمزم الأبرار ومعدن الأنوار مقاربة منهجية وتاريخية 475 تطور الملكية بالمغرب الأوسط من الفتح إلى قدوم الأتراك 432 إسهام أبو عبد الله الشريف في الحركة العلمية ببلاد المغرب من خلال مخطوط " مناقب أبي عبد الله الشريف وولديه عبد الله الغريق والولي الصالح سيدي أبي يحي عبد الرحمن" لمؤلفه سيدي أحمد ولد سيدي أبي يحي بن أبي عبد الله الشريف 419 قانون وارني والملكية الفردية من خلال مخطوطات أرشيفية 390 بعض المخطوطات لمؤلفين جزائريين في مكتبات ليبية 371 قراءة في مخطوط " ياقوتة النسب الوهاجة وفي ضمنها التعريف بسيدي محمد بن علي مولى مجاجة لأبي حامد محمد العربي بن عبد القادر بن علي المشرفي