مجلة إشكالات في اللغة و الأدب


Description

(Ichkalat in Language and Literature) Review is an international open access journal, published four times a year (February - May - September - December), published by the University Center of Tamanghasset, Algeria. The journal focuses on the following topics: Languages; Literature; literary criticism. It provides researchers with a university platform to contribute to original research in the field. The journal contains original and complete articles that reflect the latest research in literary and critical aspects. The journal is published in print and online. The online version is free and downloadable. All papers around the world are welcome in our international journal. Manuscripts can be sent at any time and we process them in the order in which they are received.

Annonce

ادورة استقبال البحوث ( جوان / يونيو 2021)

تعلم هيئة تحرير مجلة (إشكالات في اللغة والأدب ) السادة الباحثين والباحثات أن الفترة المقبلة لاستقبال البحوث ستكون حوالي شهر جوان / يونيو 2021 نظرا لاستقبالنا عددا كبيرا من المقالات في دورة نوفمبر الماضي.

إضافة إلى تعليمات النشر المثبتة على النموذج، ننبه الباحثين إلى ما يأتي: 

  • كتابة معلومات المقال على البوابة الجزائرية مطابقة تماما لما يثبت بالصفحة الأولى من المقال. وضرورة كتابة (أسماء المؤلفين – مخبر ومؤسسة الانتساب- الملخص - الكلمات المفتاحية باللغتين العربية والإنجليزية في كلا الموضعين). .
  • على الباحث أن يثبت قائمة المراجع مرقمة في نهاية المقال إجباريا، منفصلة عن الهوامش.
  • لا تقبل المجلة إجراء أي تغيير على المقال بعد قبوله للنشر إلا ما يقوم به الباحث في حال القبول بتحفظ.
  • على الباحث متابعة مسار مقاله من خلال حسابه دوريا، لمعرفة جديده، قد يتعرض المقال للإلغاء في حال تأخر الباحث في الاستجابة للتعديل، أو إدراج المراجع على البوابة، أو إرسال رسالة التعهد في حدود 21 يوما بعد قبول المقال.
  • نظرا لكثرة المقالات المستقبلة، نعلم الباحثين أن الرد على قبول المقال للتقييم لا يتم إلا بعد انتهاء فترة الاستقبال، وعليه، فلا بد من ضبط المقال وفق شروط النشر وتعليماته حتى لا يرفض.

25-01-2021


10

Volumes

26

Numéros

699

Articles


التلوينات الصوتية والدلالية لصوتي الميم والنون - نونية أبي البقاء الرّندي أنموذجا-

بن سعيد خديجة, 

الملخص: يرتبط علم الدلالة بكثير من العلوم اللغوية، ولا يوجد أيّ مستوى من مستويات اللّغة، في الصّوت أو الصّرف أو النّحو، إلاّ ويدور في فلك المعاني والدلالة، فهي غاية الغايات؛ ومن أجلها قامت الدراسات، وبسببها وجد هذا البحث الذي اجتهدت فيه لسبر أغوار مختلف التلوينات الدلالية التي تلحق التلوينات النطقية للصوتين المتوسطين النون والميم الذين يشتركان في صفة الغنة، وبعض الخصائص الصوتية الأخرى، وذلك في البيت الأول والأخير من نونية (مرثية) أبي البقاء الرُّندي الأندلسي، حيث بينت العلاقة بين هذه التلوينات إما في استعمال الحركات، أوفي تنوع المواقع، أو تعدد الصفات الصوتية من أساسية وثانوية وفارقة، وبين التشكيل الصوتي والدلالي للنون والميم وانعكاس ذلك على المعنى العام للسياق. The study of Semasiology is a field connected with a variety of linguistic disciplines. All levels of linguistic studies are necessarily related to it, whether they are concerned with phonetics, grammar, or morphology. They must be, in one way or the other, within the scope of meanings and significance. Essentially, semasiology is the purpose of purposes. It gave rise to many studies and was the reason for in-depth investigations that were conducted on a variety of shades of linguistic signifiers. Interestingly, these signifiers are associated with other shades of pronunciation that can be found in occlusive sounds like ''Noun'' (N) and ''Meem'' (M), which in turn share a common nasal quality and other phonetic characteristics. An example of this can be found in the first and last quatrains of Abi Al-Baka'a Al-Rundi Al-Andaloussi, an epitaph poem that follows a Noun (N) rhyme. In the poem, the relationship between these shades emerged either in the use of vowels, the change of their positions, or in the variations of phonetic qualities, whether they were primary, secondary, or distinctive ones. Additionally, it also had an effect on the overall meaning through the phonetic and signifying vocalisations of Noun (N) and Meem (M).

الكلمات المفتاحية: تلوين ; دلالة ; توسط ; نون ; ميم . ; Shades ; semasiology ; occlusive ; Noun (N) ; Meem (M) .


قراءة سيميائية في قصيدة "لاترحلي...يا أمي الصغيرة" لعبد القادر عميش. Article Title: Semiotic reading in the poem "Do not Leave ... My Little Mother" by Abdel-Qader ameish

مهدان ليلى, 

الملخص: تتمحور دراستنا حول قراءة نص "لا ترحلي ...يا أمي الصغيرة" وتسعى لكشف آليات التحليل السيميائي من خلال رصد الأبعاد المعرفية والتأويلية والحقول الدلالية التي شكلت خطاب الشاعر، وذلك من خلال بعض مستويات البنية السطحية للنص، بدءا بالعنوان الذي يعد عتبة الولوج إليه، كما قدمنا إحصاء لمجموع الأفعال التي ولدت حركة ودينامية عليه، ولأنها حددت وشكلت مواقف الشاعر ولجنا لمكاشفة الحقول الدلالية مسلطين الضوء على حقل بارز هو حقل الأنثى جسدا وروحا، والمقارنة بين النعوت والأوصاف التي وصف بها أنثاه التي بلورت جميع صور هذا الخطاب الشعري الجزائري المعاصر.

الكلمات المفتاحية: سيميائيات، حقول دلالية، مرأة، أنثى، أم، زوجة.


الأخطاء اللغوية بين القول باستحالة إزالتها والمبالغة في تقويمها

ذهبي محفوظ, 

الملخص: الأخطاء اللغوية ظاهرة حاول التصدي لها عديد الباحثين بغية إزالتها إلاّ أنّ الأمر لم يكن يسيرا، ومن هنا جاء الطرح القائل باستحالة إزالة الأخطاء وتقويمها، وذلك لأنّ اللغة تتطور ولا تثبت على حال واحدة، غير أنّ أصحاب ذلك الطرح فاتهم أنّ اللغة تتطور في جانبها الدلالي لا في نظامها وإذا حدث عكس ذلك استحالت لغة أخرى. وفي مقابل هذا الطرح الذي سوغ للخطأ اللغوي وأكسبه مشروعية الوُجود والثبات وُجد طرح آخر جاء به النحاة المتأخرون الذين بالغوا في التخطئة واعتمدوا المنطق في ذلك متجاهلين مذهب العرب في كلامهم.

الكلمات المفتاحية: الأخطاء اللغوية، النحاة العرب، المنطق، تقويم الأخطاء.


الدلالات الصوفية في شعر صلاح عبدالصبور

قطاف جلول,  بن سعيد محمد, 

الملخص: تحتل المفردة الصوفية مساحة كبيرة في الشعر العربي المعاصر، واغلب القصائد الدائرة في هذا المجال عبارة عن خطابات أو رسائل تغوص في عمق واقع يرفضه الشاعر و كثيرا ما يصطدم به فينشأ الصراع بين الأنا والآخر، بين الشاعر و السلطة فانطلاقا من القهر المسلط على الإنسان المعاصر تبقى مظاهر الاحتجاج والإدانة والانسحاب هي صرخة تعكس ذلك الوعي التعيس جراء تأمل الذات لذاتها ولمن حولها وإدراك الوجود المهترئ من خلال علاقات إنسانية متوحشة ومفتقدة إلى براءات البدايات، أمام هذا الوضع كان طبيعيا أن يترع الشاعر نحو التصوف ليستلهم منه ما اتسم به من رفض ليواجه به هذا العالم ذي القيم المتأكلة، ذلك لأن التصوف قد عرف منذ وقت بعيد بالتمرد والثورة . ولعل بعض عناوين القصائد مثل: مأساة الحلاج لصلاح عبدالصبور وغيرها من القصائد تعبر عن أحوال النفس بعبارات ذات دلالات تتفاوت إماءتها وتتشعب و لاسيما وأن التصوف فناء وحيرة وقلق ومجاهدة، فهو عملية تطهيرية متواصلة على الأشكال الموروثة.

الكلمات المفتاحية: تصوف ؛ صلاح عبدالصبور؛ دلالات ؛شعر معاصر.


توظيف التكنولوجيا الرقمية في تعليم اللغة العربية - بين الواقع والمأمول -

خليل مسعود, 

الملخص: الملخص: تناولت هذه الورقة البحثية دراسة وصفية تحليلية لتوظيف التكنولوجيا الرقمية في تعليم اللغة العربية بين الواقع والمأمول بالمدرسة الجزائرية، بهدف تشخيص علاقة المتعلمين بالثورة الصناعية الرابعة، ومدى توظيفهم إياها في تعلم اللغة العربية، تضمنت جانبا نظريا يتعلق بالتكنولوجيا الرقمية ومدى اعتمادها في المدرسة الجزائرية، وآخر تطبيقيا باستخدام الاستبانة لمعرفة خصائص المتعلمين واتجاهاتهم في تكنولوجيا المعلومات والاتصال من خلال عينة من المتعلمين في الطور الثانوي. وفي الأخير توصلنا إلى نتائج تتمثل أبرزها في انغماس المتعلمين في عالم التكنولوجيا الرقمية، وانجذابهم إلى توظيف التقانة في العملية التعليمية، غير أنّنا لم نلمس استغلال الرقمنة في تعلم اللغة العربية على المستويين الفردي والرسمي. Abstract : This research paper dealt a descriptive and analytical study of the employment of digital technology in teaching the Arabic language, between reality and expectations in the Algerian school, with the aim of diagnosing the relationship of learners with the Fourth Industrial Revolution, and the extent to which they employ it in learning the Arabic language, which included a theoretical aspect related to digital technology and the extent of its adoption in the Algerian school. When the applied side includes the use of the questionnaire to know the characteristics of learners and their trends in information and communication technology, through a sample of learners in the secondary phase. In the end, we reached results, the most prominent of which is the immersion of learners in the world of digital technology, and their attraction to employ technology in the educational process.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح: التكنولوجيا الرقمية، تعلم اللغة العربية، المدرسة الجزائرية. ; Keywords: Digital technology, Arabic language learning, Algerian school.


جمالية فن الترسل الشعري في الاندلس

دهينة ابتسام, 

الملخص: فن الترسل في الأساس ما هو إلا وسيلة للتعبير والتواصل، ولكنه أخذ منحا جماليا في البدء انطلق من النثر ثم عرج في شكل تجديدي في مجال الشعر ، وهذا موضوع حديثنا إذ سنقف في هذه الورقة البحثية على معالم فن الترسل الشعري وجمالياته مقارنة بالنثر، فهل شروط الترسل النثري، ومقوماته هي ذاتها شروط الترسل الشعري، وفيم تكمن أسسه الفنية هذا الأخير وما هي شروطه وموضوعاته؟ الكلمات المفتاح The art of tranmission is basically a means of expression and communication, but it took another aesthetic turn.in the beginning, it started from prose and bay the influence of renewal it became present in the field of poetry, and this is the subject of our study.where we will talk about the features of the art of poetic transmission and its beauty compared to prose. Are the condition and components of prose transmission the same in the field of poetry ?what are the technical foundations of the art of poetic transmission ?and what are its conditions and topics ?

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح : فن الترسل، الشعري، الأسس، الشروط، الموضوعات . ; Key words : the art of transmission, poetry, foundations, conditions, topics.


المقاربة التداولية للخطاب القرآني في البحوث الأكاديمية نظرية أفعال الكلام نموذجا

جلال سليمة, 

الملخص: البحث عبارة عن دراسة نقدية لنماذج من البحوث الأكاديمية متمثلة في رسائل الدكتوراه ومذكرات الماجستير والماستر،بهدف فحص مدى كفاية المقاربة التداولية في مقاربة الخطاب القرآني من خلال نظرية أفعال الكلام. خلص البحث إلى أن هذه المقاربة قد جمعت بين موروث المفسرين ومفاهيم ومصطلحات التداولية ،لا لتبلغ مستوى قراءة الخطاب القرآني بإضافة فهم جديد كشف عنه المنهج التداولي، وإنما هو تكرار في نسق جديد أثبت المنحى التداولي في كتب التفسير. The research is a critical study of models of academic research represented in doctoral thesis and master's, with the aim of examining the adequacy of the Pragmatics approach in the approach of Qur'anic discourse through the theory of speech acts. The research concluded that this approach has combined the legacy of the interpreters with the concepts and terms of Pragmatics, not to reach the level of reading the Qur'anic discourse by adding a new understanding revealed by the Pragmatics approach, but rather a repetition in a new format that proved the Pragmatics orientation in the books of interpretation.

الكلمات المفتاحية: التداولية – أفعال الكلام-القرآن – مقاربة – البحوث ; Pragmatics- Qur'anic- interpretation- critical- academic


تحليل الجملة العربية عند ابن هشام الأنصاري (خصائص المبنى والمعنى)

مرباح شفاعة,  عبيزة عائشة, 

الملخص: ملخص: يهدف هذا البحث إلى دراسة الكيفية التي اعتمد عليها ابن هشام الأنصاري في تحليله للجملة العربية من خلال تحديد خصائص المبنى والمعنى، كما يتتبع الخطوات الإجرائية في تحديد الجملة وتحليلها ، ولتحقيق ذلك تم الرجوع إلى أحد أهم الكتب التي تطرق فيها ابن هشام لتحليل الجملة، وهو مغني اللبيب عن كتب الأعاريب، حيث أنه أفرد للجملة بابا خاصا في " تفسير الجملة وذكر أقسامها وأحكامها" ، كما أنه عرج على أهمية المعنى في تحليلها من خلال باب:" ذكر الجهات التي يدخل الاعتراض على المعرب من جهتها"، وكذلك الاستعانة بالمراجع والكتب التي تربطها علاقة بالبحث لأجل التقصي الدقيق للموضوع، وقد تم تقسيم البحث إلى مقدمة وثلاثة محاور، الأول في مفهوم الجملة عند ابن هشام، والثاني في دراسة نظام الجملة عنده، واختص الثالث بتحليل الجملة من خلال كتاب مغني اللبيب، وتكمن أهمية هذا البحث في تلك المقابلة بين الجانب البنيوي والجانب الوظيفي وكيفية استثمارهما لتحليل الجملة العربية على نحو إجرائي. Abstract : (This research aims to study how Ibn Hisham Al-Ansari relied upon in his analysis of the Arabic sentence by identifying the characteristics of the building and its meaning, and it also traces the procedural steps in defining the sentence and analyzing it. To achieve this, we used one of the most important books that Ibn Hisham dealt with to analyze the sentence analysis, which is Mughni al-Labib from books of Oribes, Whereas, he devoted a special chapter to the sentence in "the interpretation of the sentence and mention its sections and rulings." He also mentioned the importance of the meaning in its analysis through the chapter: “Mention of the parts that the objection is directed to the expresser on their part,” as well as the use of references and books that have a relationship to research for the sake of careful investigation of the topic, and the research was divided into an introduction and three axes, the first was the concept of the sentence According to Ibn Hisham, and the second was the study of his sentence system, and the third specialized in analyzing the sentence through the book of Mughni al-Labib. The importance of this research lies in that interview between the structural side and the functional aspect and how they are used to analyze the Arabic sentence in a procedural way.

الكلمات المفتاحية: تحليل، جملة، مبنى، معنى. ; analysis, Sentence, syntax, meaning.


الْأَبْعَادُ الدَّلَالِيَّةُ الْإِحَالِيَّةُ فِي رِسَالَةِ المُتَكَلِّمِ الْخِطَابِيَّةِ، تَوصِيفٌ الْمَضْمُونِ وَاسْتِقْرَاءٌ الْأَثَرِ.

البار عبد الحفيظ,  البار عبد الرحيم, 

الملخص: لا يقف الخطابُ على نمط التّواصل فحسب؛ بل يتعدّاه إلى 'أبعاد إحاليّة' أخرى تتضمّن الجوانب الاجتماعيّة والنّفسيّة والفكريّة والثّقافيّة؛ وهي ذات صلة بتكوين الجوانب الشّخصيّة لكلّ فرد من المجتمع. وإذا كانت للرّسالة الخطَابيّة أنساقٌ لا تنحصر في الأداء الكلاميّ المباشر مع المتلقّي السّامع والمتلقّي المحاور والمتلقّي المناقش وغير ذلك من الأنماط التّواصليّة؛ فإنّ إشكالنا يقع في استبصار هويّة رسالة المتكلّم، وهو منظوم كالآتي: ما هي الأبعاد الهوياتيّة للرّسالة الخِطابيّة؟، وفيما تتجلّى صور الهويّة في نصّ الرّسالة الخطابيّة للمتكلّم؟. وكيف يقع مقاس التّأويل بالإثبات أو بالنّفي في إقرار هويّة النّصّ الخطابيّ؟. وكيف نوظّف اللّغة في كشف عمق المنتج الفكريّ والثّقافيّ بأبعاده الذّاتيّة والاجتماعيّة؟. The discourse not only stands for the mode of communication; it also extends to other 'referral dimensions' that include the social, psychological, intellectual and culturalaspects; it is related to the formation of the personal aspects of each individual in society. And if the rhetorical message has formats that are not limited to direct verbal performance with the recipient, the recipient, the interviewer, the discussed recipient, and other communicative patterns, then our problem lies in the clarity of the identity of the speaker's message, as follows: What are the dimensions of the identity of the rhetoric?. How does the interpretation of the interpretation, or the negation, occur in establishing the identity of the rhetoric of the product?. How do we use language to reveal the depth of the intellectual and cultural product in its subjective and social dimensions?.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحيّة: الخِطاب، التّداول، الرّسالة، المتكلّم. ; Keywords: Speech, circulation, message, speaker.


السيميائية السردية في النقد الجزائري؛ قراءة وصفية تحليلية في نموذج السعيد بوطاجين

شويشي مريم, 

الملخص: يهدف البحث إلى استجلاء مظاهر النّقد السّيميائي السّردي في النقد الجزائري، وقد اخترنا لذلك كتاب الناقد "السعيد بوطاجين" (الاشتغال العاملي؛ دراسة سيميائية لرواية غدا يوم جديد لعبد الحميد بن هدوقة) كأنموذج للبحث، وقد تتبّعنا بالوصف والشّرح والتّحليل كيفية تبنيّ الناقد لهذا المنهج في جانبه التطبيقي، وعلى ضوء ذلك جاء البحث في جزئيتين: ركّزنا في الأولى منها على عرض الأصول الفلسفية والمصادر المعرفية التي كانت أطّرت المنهج، وكذا أهمّ المبادئ التي انبنى عليها، في حين ركّزنا في الجزئية الثّانية على رصد خصائص مقاربة الناقد "بوطاجين" كما سيُظهر الوصف والتّحليل. The present paper attempts at exploring the aspects of narrative semiotic criticism in Algerian criticism, accordingly we have chosen the book of the critic “Al Saidd Butajin” (the Actantial Model, A Semiotic Study of the novel:”Ghadan yawm jadid”(Tomorrow is A New Day) by Abd El-Hamid Ben Hadouga) as a study case, describing and explaining his application of such approach in the practical part. Within this framework, the research is divided into two parts: In the first one we focused on presenting the philosophical roots and the epistemological sources that framed the approach, as well as the most important principles on which they were built, while we dealt in the second part with the characteristics of the approach of the critic “Butajin” through our description and analyse. Keywords: Narrative Semiotic, Algerian Criticism, Subjects, Narratif schema.

الكلمات المفتاحية: سيميائية سردية ; نقد جزائري ; ذات ; ترسيمة سردية


Exploring EFL Learners and Teachers Attitudes towards Summative Assessment Effect on Writing Motivation in Middle School

فاضل هدى, 

Résumé: It has become axiomatic that assessment impacts powerfully on student learning. This study explored the attitudes of EFL learners and teachers towards the effect of summative assessment on the motivation to write in middle school. The obtained results reflected that both learners and teachers have positive attitudes towards the effect of summative assessment. In short, summative assessment motivates learners to write better.

Mots clés: summative assessment ; motivation ; learning ; writing


حجِّية التأويل بين رسوخ المعيار وأقنعة التحيُّز في الخطاب الشعري الحديث. Hermeneutic's foundationless between the fixedness of norms and the masks of impartiality in the recently poetic discourse.

قاضي الشيخ, 

الملخص: لا يخفى على الدارس لحركة الشعر العربي الحديث، أمران اثنان: أولهما التنوع والثراء في الأغراض وأساليب الصناعة، وثانيهما ذلكم التناغم الجدلي بينه وبين بيئته بمختلف أبعادها؛ لكن سرعان ما تأثر ذلكم التناغم أثناء حركة التجديد التي خاض غمارها جيل الرواد، ذلك أن تلكم الحركة هزَّت كيان القصيدة العربية شكلا ومضمونا، فأما على مستوى الشكل، فقد انْفَتَحت آفاق جديدة للشعرية، وأما على مستوى المعاني، فثمة مكمن الصدع. قاد الانزياح المتسارع التجربة إلى مأزق استبعاد جل المعايير، فكان التساؤل عن سبب استبدل الشاعر المعيار القيمي بمعيار جمالي غير مكترث بالمعنى ؟ وهل كان يمكن التجديد دون إهمال لأيٍّ من المعيارين ؟ كان من نتائج هذه الدراسة المستعينة بالمنهج الوصفي والاستقصاء تارة، وتأويل بعض الشواهد تارة أخرى. تفسير الاشكال بتأثير تنوع المعطى الثقافي في سلم تصريف القول الشعري، وأن جيل ما بعد الرواد سيقود التجربة إلى شعرية ضمن ثنائية الجمالي والمعرفي معا. Abstract : Any researcher of the modern Arabic poetry movement will consider two points: the first is the variety and richness or aims and styles of the art; the second is the dialectic harmony between poetry and its context with all its different dimensions. However, this harmony had been influenced during the project of innovation by the pioneers, because this project had its impact on the structure and the content of Arabic poem. On the level of structure new perspectives were opened for poetics. The deviation was in the meaning level. The fast shifting leaded the experience to the embarrassment of neglecting all norms. Thus, the problem is why had the poet changed the norm of value by an aesthetic one that does not care with meaning? Was innovation possible without neglecting any norm? This research is mainly descriptive, at some moments it pretends to be exhaustive as it uses interpretation with some samples. As a result: forms may be explained by a varying influence of cultural data within poems; the post pioneer generation will lead the experience to a new poetics that will combine both aesthetic and epistemological norms.

الكلمات المفتاحية: حديث - تناغم - تأ ; يل - شعرية - جمالي.


زوايا نظر اللغويين الغربيين المحدثين إلى اللغة الشعرية

بوعنينبة سفيان, 

الملخص: ‏ يعد الوصول إلى حقيقة اللغة الشعرية غاية الدراسات اللغوية والأدبية، غاية تباعدت الآراء فيها ‏وتقاربت وتعدّدت، ولا شك في أن تعدد المدارس اللغوية واختلاف مشاربها في العصر الحديث أثرى زوايا ‏النظر إلى اللغة الشعرية، وعلى ذلك رأينا أن نقدم في هذه الصفحات رؤية اللغويين الغربيين المحدثين للغة ‏شعرية على اختلاف مناهجهم ومدارسهم، ولعرض ذلك؛ قمنا في البداية بتحديد زمان (المحدثين) ممثلا ‏في الحداثة، ثم عرضت للشعرية والأسلوبية والانزياح والسيميائية، وتلمسنا اللغة الشعرية فيها، عند كل ‏من: بوفون (‏Buffon‏)، وفاليري (‏Valéry‏)، وبالي (‏Bally‏)، وريفاتير (‏Riffaterre‏)، وليو ‏سبيتزر (‏L-Spitzer‏)، وجاكوبسون (‏Jakobson‏)، ورولان بارت (‏R-Barthes‏)، ‏وتشومسكي (‏Chomsky‏). كل من الزاوية الفكرية التي يتترس بها، ليجتمع الجميع على خصوصية ‏اللغة الشعرية بعدّها تجاوزا للغة العادية، وخرقا لها.‏ الكلمات المفتاح : حداثة، لغة شعرية، انزياح، أسلوبية، سيميائية‎.‎ Abstract : The viewpoints of modern Western linguists to poetic ‎language Access to the truth of the poetic language is the purpose of ‎linguistic and literary studies A purpose, about which opinions have diverged, converged and varied. ‎Accordingly, these pages aimed at introducing the linguistic vision ‎adopted by modern Western linguists towards the poetic language ‎regardless of their varied approaches and schools. To expose this issue, ‎the era of (modernists) is initially represented as reflected in modernity, ‎then poetism, stylistics, displacement and semiotics are addressed, and ‎the poetic language therein is touched on in the works of: Buffon، ‏‏(‏Valéry، ‏Bally، ‏Riffaterre، ‏L-Spitzer، ‏Jacobson‏)، ‏R-Barthes، ‏Chomsky‏.‏‎ ‎Each, from the intellectual point of view, followed by each of them, ‎agree on the specificity of the poetic language, which goes beyond the ‎ordinary language‏.‏ Keywords‏:‏‎ modernity, poetic language, displacement, stylistic and ‎semiotics‎

الكلمات المفتاحية: حداثة، لغة شعرية، انزياح، أسلوبية، سيميائية‎.


الرواية النسوية الجزائرية بين الأدب المكشوف والممنوع.

شكاط مريم,  صحراوي عبد السلام, 

الملخص: يسعى المقال للبحث في العلاقة الجدلية بين البوح و المسكوت عنه. وهذا لا يتم إلا برصد مجموعة من البنى الموضوعاتية والفنية التي تناولتها،وجسدتها عدة مبدعات جزائريات في منجزاتهن الروائية ،التي اقتحمت دروب المحظور؛ وكشفت المستور، فجاءت كخطاب بوح ذاتي ضد كل أصناف الممنوع القامع للتحرر والرافض للتغيير، بمباركة من رقيب ديني وأخلاقي واجتماعي و سياسي . الكلمات المفتاح : : أدب مكشوف ، مسكوت عنه ، ممنوع ،رواية ايروتيكية ، إباحية . Abstract : The article seeks to research the dialectical relationship between dissemination and taboo. This can only be done by monitoring a set of thematic and artistic structures that have been approached and embodied by innovative Algerian woman in their novelist icachievements, Who has broken into the forbidden; and revealed the hidden, It came as a self-talk rhetoric against all kinds of liberation oppressors who reject change, with the blessing of religious, moral, social and political censors. Keywords: Obscene literature, tabou , forbidden, Erotic Novel, pornography

الكلمات المفتاحية: أدب مكشوف ; مسكوت عنه ; ممنوع ; رواية ايروتيكية ; إباحية


"تمثلات الهُويّة في رواية فضل الليل على النهار للروائي الجزائري" ياسمينة خضرا أنموذجاً

حسني نهاد,  قيدوم ميلود, 

Résumé: IN This article, we discuss the identity issue in the contemporary algerian novel. From margin to center, the algerian novelist sparked intensedebates between two polar opposites, which has made in the identity issue seem like a fundamental dilemma in the novel. Yasmina khadra was able to point out the extent to which "the other", gripsonto their narrow identity and between difference and distinction, the algerian self at. tempts demonstrate its characteristics and set its roots vis-à-vis others Therefore, algerian novelist Yasmina khadra sought to highlight the issue of identity by dexribing the relatationship between the ego and the other.

Mots clés: Identity ; civilisation encounters ; Yasmina khadra ; the other ; cultural identity


محطات التعريف المعجمي عند اللغويين وأهم إشكالاته

بن شعبان حدة, 

الملخص: يتضمن البحث دراسة لواقع التعريف المعجمي الذي يعد مفتاحا للمعجم؛ غايته التعرف على المعاني الخاصة بمفردات لغة ما؛ فيسعى كل معجم لتحقيق هذه الغاية ، وهو ما تعكسه جهود الباحثين ونظرتهم المختلفة للتّعريف، وهو مسألة شائكة قديمة قدم البحث اللّغوي، لا تزال قيد البحث ليومنا هذا، لذلك تهدف الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على عنصر التّعريف كأهم عناصر المعجم، وكيف تناوله اللغويين بالدّراسة والبحث، فإلى أيّ مدى كشف العلماء حقيقة وخبايا التّعريف؟ وما السبيل لحل الإشكاليات المتعلقة بالتعريف في المعاجم؟ لأن ما تم التّوصل له؛ أنّ هذا الصرح لابد أن يلقى المزيد من الدّراسة والاهتمام المكثّفَين. The research includes a study of the reality of the lexical definition, which is a key to the dictionary, its purpose is to know the meanings of the vocabulary of a language. Each dictionary seeks to achieve this goal, and this is reflected in the efforts of researchers and their different view of the definition, which is a thorny issue as old as linguistic research which is still the subject of research today. That’s why the research paper aims to highlight on the defining element as the most important element of dictionary, and how linguists have approached it through study and research. Therefore, to what extent have scientists discovered the truth and secrets of the definition? How to solve problems related to definition in dictionaries? So, research has concluded that this field should receive more meaningful study and attention.

الكلمات المفتاحية: معجم؛ تعريف معجمي ؛ جهود لغوية؛ إشكاليات التعريف. ; dictionary; Lexical definition; Language efforts; Definition Problems.


La jalousie des sœurs jumelles : une identité psycho-discursive dans le roman Alter-ego de Hanane Bouraï

بلمختار هشام, 

Résumé: Dans cet article, nous allons voir le lien qui existe entre la jalousie et le profil psycho-discursif du personnage. Nous focalisons notre analyse sur le rapport du fraternel à travers la relation de deux sœurs jumelles. Notre corpus est le roman Alter-ego de Hanane Bouraï. Pour la problématique, elle se résume dans la question suivante : quelle est la contribution de la jalousie dans la constitution de l’image des deux sœurs jumelles à travers le roman d’Alter-ego de Hanane Bouraï ? Pour arriver à une réponse, nous suivons une méthodologie qui se structure par la rencontre entre la psychologie, la psychanalyse et l’analyse du discours.

Mots clés: Jalousie ; Personnages ; Fraternel ; Psyco-discursive ; Identité


الإنتاجية كمفهوم تناصي في النقد البلاغي العربي القديم المثل السائر لابن الأثير أنموذجا

خذير البشير, 

الملخص: لاشك في أن النظريات النقدية الغربية الوافدة على الساحة النقدية العربية تحدث تقاطعات كبيرة مع بعض النظريات النقدية البلاغية العربية القديمة، وتقيم معها حوارا و جدلا أفضى بنا إلى بحث نظرية من نظريات الحداثة وهي نظرية التناص ومدى مقاربتها مع نظرية السرقات الشعرية، وكان ذلك في جزئية من جزئيات نظرية التناص وهي جزئية الإنتاجية التي تعد من أهم مصطلحات النظرية التناصية، وتم الاشتغال على كتاب المثل السائر لابن الأثير؛لأن هذا الأخير معلمة في النقاد العرب، كما أن كتابه المثل السائر منعطف خطير في النقد البلاغي و الأدبي العربي؛ إذ نضجت معه جزئية الإنتاجية في النظرية التناصية وعبر عنها بمصطلح الكيمياء في توليد المعاني.

الكلمات المفتاحية: الإنتاجية؛ التناص في المثل السائر؛ تجليات التناص في المدونة النقدية العربية القديمة. ; productivity; Intertextuality is the saying ; Manifestations of intertextuality in the old Arab monetary code.


فضاء القصيدة العربية بين بيت الشِّعر وبيت الشَّعر

تيلبي الزهرة,  رواينية حفيظة, 

الملخص: تتأسّس نظريّة الأدب على جملة من العناصر أهمها الفضاء. وتستهدف هذه الورقة النظر في ماهية المصطلح؛ إذ يتداخل مع العديد من المصطلحات ذات الحمولة الفضائية. وكذا ارتباطه بالحياة العربية من وجهة نظر حازم القرطاجني ومحمد الماكري، بالاستعانة بآليات المنهج السيميائي عن طريق تتّبع الدوال وما تحيل عليه من مدلولات. ومن النتائج المتوصل إليها الارتباط الوثيق بين القصيدة العربيّة وخصوصيّة البيئة الصّحراويّة التي أنتجتها. إضافة إلى كون بيت الشِّعر محاكاة لبيت الشَّعر...وغيرها مما ستشير إليه هذه الوقفة. The theory of literature is based on a number of elements, the most important of which is space. This paper aims to consider what the term is; it interferes with many space-loaded terms. It is also linked to Arab life from the point of view of Hazem al-Carthagini and Mohamed El-Mekri, using the mechanisms of the semiotic syllabus by tracking the functions and the implications they refer to. One of the findings is the close association between the Arabic poem and the specificity of the desert environment it produced. In addition to the fact that the hair house is a simulation of the house of poetry... and other what this pause will indicate.

الكلمات المفتاحية: فضاء ; قصيدة ; بيت الشعر ; الخيمة ; space ; poem ; poetic ; line ; tent


رمزية المرأة في شعر محمود درويش نماذج مختارة

هاني فتيحة,  فارسي عبد الرحمان, 

الملخص: يدور موضوع البحث حول دلالة الرمز في شعر محمود درويش و يختص برمز المرأة في شعره و ما تحمله من إيحاءات و دلالات مختلفة، و لاستجلاء هذه الدلالة الرمزية للمرأة ،حاولنا الوقوف على لفظة المرأة في بعض القواميس العربية ثم المرأة في الشعر العربي لنصل أخيرا إلى رمزيتها في شعر محمود درويش ،محاولة في ذلك إبراز تعددها الدلالي في بعض قصائد الشاعر التي حفلت بها. This research is about the significance of the symbol in Mehmoud Darwish poetry specially woman and all the different meanings and inspirations that this word « woman » carries. To explain this symbolic significance of the woman, we try to stop a little bit at what the word « woman » means in some Arabic dictionaries then in the Arabic poetry to finally reach its symbolism in Mahmud Derwish poetry trying to show its different meanings by mentioning some of his poems.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية : التعدد- الدلالي- رمز- المرأة – في شعر- محمود درويش. ; Key words: multiplicity – indicative –symbol- woman –in poetry- Mahmud Dewish.


تجلّيات الاستعارة العرفانية في مختارات من السّرد العربي الشعبي.، The manifestations of the cognitive metaphor in an anthology of popular Arabic narrative.

جعفري عواطف,  لحمادي فطومة, 

الملخص: إنّ الاستعارة في المباحث العرفانية آليّة تفكير وعملية إدراكية كامنة في الذهن، مرتبطة ارتباطا وثيقا بتفكيرنا ونظامنا وأنسقتنا التصورية، فهي تجعلنا ندرك العالم من حولنا ونتفاعل معه. وتمظهر الاستعارة العرفانيّة في أنظمة معرفية متنوعة هو ما نمّى فينا رغبة البحث في مكنوناتها وخباياها، فتجلّياتها اللسانية وغير اللّسانية في السّرد العربي الشّعبي هو ما سنتبيّنه في هذه الدّراسة من خلال مختارات سرديّة من كتابي "ألف ليلة وليلة"و"كليلة ودمنة" بالإضافة إلى "أسطورة أوديب"، لبيان كيفية اشتغالها في التّراث العربي والوقوف على مدى أهميّة الاستعارة بمفهومها الجديد في تحليل اللغة. The metaphor in the cognitive detective is a mechanism of thinking and a cognitive process lurking in the mind, closely linked to our thinking, system and conceptual structure, it makes us realize the world around us and interact with it. The cognitive metaphor is reflected in a variety of cognitive systems that have developed in us the desire to research its mechanics and mysteries, its linguistic and non-linguistic manifestations in the popular Arabic narrative are what we will show in this study through a narrative anthology of the books "A Thousand and One Nights", "Kalila and Damna" as well as the "legend of Oedipus", to show how it works in the Arab heritage, and to see how important it is to borrow in its new concept in the analysis of the language.

الكلمات المفتاحية: عرفان ; استعارة عرفانية ; سرد عربي شعبي ; Cogniton ; Cognitive metaphor ; popular Arabic narrative


La dictée discutée en contexte universitaire: Enjeux et perspectives

موفق محمد الشريف,  يحياوي حبيب, 

الملخص: Résumé: Cet article représente une partie de notre recherche doctorale, qui a été réalisée au départrement des Sciences de la Nature et de la Vie (SNV) à l’université Mustapha Stambouli dans la wilaya de Mascara.Son but est de vérifier l’efficacité de la dictée discutée ou dialoguée en tant qu’outil de stimulation, de verbalisation de la pensée et de l’amélioration de l’orthographe chez les étudiants de première année. Les résultats de ce travail de recherche ont prouvé l’efficacité de la dictée discutée en tant que dispositif de remédiation orthographique ayant un rôle important à court et à long terme. Ce travail a également mis en évidence d’autres perspectives de recherche qui feront l’objet d’une étude ultérieure. Abstract: The present paper tackles the first experimental part of our doctoral research work that was done at Stambouli University in Mascara. Based on the approach that stipulates that the use of the dictation either discussed or dialogued as a tool for stimulating and verbalizing thinking, the Nature and Life Sciences first year students ‘ orthography would improve. This approach allows to test our system and to highlight other opportunities for the second experimental part. The results demonstrated the effectiveness of the approach as a long- term remedial process, which will open doors to other perspectives. :ملخص هدا المقال يجسد جزءا من البحث العلمي لشهادة الدكتوراه الذي يهدف الى استعمال الاملاء المناقشة كوسيلة تحضيرية للأفكار ودراسة تأثيرها على تحسين الكتابة باللغة الفرنسية لدى طلبة السنة الأولى علوم الطبيعة والحياة لجامعة مصطفى اسطمبولي بولاية معسكر .النتائج المتحصل عليها كانت واعدة حيث تأكدت فعالية وسيلتنا المقترحة على المدى القريب والبعيد كما انها سلطت الضوء على انشغالات علمية أخرى سيتم التطرق اليها في بحوث لاحقة

الكلمات المفتاحية: Automatisation ; Apprentissage/Mémoire ; Dictée dialoguée ; Orthographe ; Verbalisation ; التعلم/الذاكرة ; الآلية ; الاملاء المناقشة ; الإملائية ; اللفظية ; Automaticity ; Dialogued Dictation ; Learning / Memory ; Orthography ; Verbalization


شعرية الشعرية في قصيدة "عام الحزن" للشاعر الجزائري علاوة كوسة. Poeticity Of Poetics In The Poetry Of "The Sadness year" For The Algerian Poet Allaoua Koussa.

جوامع ابتسام,  كوسة علاوة, 

الملخص: تعد شعرية الشعرية من مظاهر الوعي الفني والنقدي المتجسد في القصيدة الجزائرية المعاصرة، فهي عملية يتم من خلالها ارتقاء الذات الشاعرة نحو عوالم ماوراء الماوراء وهو ما يتجلى في قصيدة "عام الحزن" للشاعر الجزائري علاوة كوسة، حيث تهدف هذه الدراسة التطبيقية إلى رصد الاستراتيجيات الموظفة في النص الشعري وهذا اعتمادا على المنهج السيميائي، وتنطلق الدراسة من إشكالية رئيسة وهي :كيف تمظهرت شعرية الشعرية في قصيدة عام الحزن ؟ ونلاحظ إجمالا اعتماد البعد الميتافيزيقي للشخصية إضافة إلى ولوجه نحو عوالم ماوراء الماوراء من خلال شعر الماهية المؤسس للهوية الخاصة بالذات الشاعرة، إضافة وأنها تشكل معادلات موضوعية تتشابك مع الرؤى الإيديولوجية المنبثقة عن النص وتكشف عن عنصر اللاشخصانية والتفرد في النص الشعري الجزائري المعاصر . Abstract : Poetic poetry is one of the manifestations of artistic and critical in the contemporary Algerian poem, as it is a process through which the poetic self is elevated towards the metaphysical worlds, which is reflected in the poem "year of sadness" for the Algerian poet “Allaoua Koussa” , where this applied study aims to monitor the strategies employed in the poetic text, This is based on the semiotic approach, and the study is based on a problem: How did poetic poetry emerge in the year of grief ? we note the poet's adoption of the metaphysical dimension of the personality in addition to the metaphysical worlds , in addition to that they constitute objective equations that intertwine with the ideological visions emanating from the text and reveal the element of uniqueness in the contemporary Algerian poetic text.

الكلمات المفتاحية: : Poeticity Of Poetics , The Impersonality , Beyond The Backward , Personal Metaphyisics , Objective Correlative . شعريةالشعرية،لاشخصانية، ماوراء الماوراء، ميتافيزيقا الشخصية، معادل موضوعي


الكتابة اللّسانيّة التمهيديّة العربيّة- قراءة في الوظيفة والهدف

فروم هشام,  بركاني محمد رضا, 

الملخص: تعددت تصنيفات اللّسانيّين للكتابة اللّسانيّة العربيّة، بتعدّد المنطلقات والمبادئ المعتمدة في عمليّة التّصنيف بين الموضوع والمنهج والغاية، وتبعا لهذه المعايير صُنّفت هذه الكتابة إلى عدّة أنواع؛ لكن تبقى اللّسانيّات التمهيديّة أهمّ هذه التخصّصات كونها البوّابة الأساسيّة لفهم كل تلك الأنواع من البحوث اللّسانيّة؛ لأنّها التزمت بالجانب التعليميّ التبسيطيّ بإعطاء القارئ العربيّ الكليّات العامة والمبادئ الأساسيّة الّتي يقوم عليها الدّرس اللّسانيّ، وهذا ما تنطق به عناوين ومقدّمات مؤلّفاتها، غير أنّ ما يعبّر عنه متن بعض هذه الكتابات يبقى في غالبيّته مغايرا بل ومناقضا لتلك الأهداف المعلنة، وهذا ما خلق فجوة بين ما يحفّز المتلقّي على القراءة (العناوين والمقدّمات) وبين ما يقرأه فعلا (متون الكتابات)، ممّا يضع هذه الكتابات في مأزق كبير بين أهداف تعليميّة تبسيطيّة معلنة وبين واقع القارئ العربي والجزائري على وجه الخصوص الّذي يجد صعوبة كبيرة في التعاطي معها وفهمها.

الكلمات المفتاحية: لسانيات تمهيدية، إشكالات التلقي، غاية تعليمية.


ماهية الأدب الرقمي: قراءة في إشكاليته النقدية

عطية فاطمة الزهراء, 

الملخص: الملخص: تمنح المداخلة فرصة التقرُّب من مفهوم الأدب الرقمي، وتفحُّصه، وتبيان مختلف المعاني والدَّلالات المرافقة له، بالشكل الذي قد يقرّب للقارئ المهتم مسار هذا المفهوم مُذْ ظهوره إلى أن صار شائعا في الأعمال الأدبية المختلفة. وقد سُمي هذا الإنتاج بالأدب الرقمي أو الأدب الإلكتروني، كما يُنعت أيضا بالأدب التّفاعلي أو المترابط، وإن محاولة تحديد مفهوم للأدب الرقمي جعلنا نناقش مختلف المفاهيم التي تقدم لضبط مصطلح هذا النوع الجديد من الأدب، وفي الوقت نفسه، نتساءل عن المميزات التي جعلته مختلفا عن الأدب التقليدي الورقي المطبوع لدرجة جعلته يصنف بالنوع أو الجنس الجديد. من ثمّ، فضرورة الوقوف على حركية اشّتغال المفهوم بين التّوقف عند مصطلحاته ومفاهيمه وتعاريفه المختلفة، وبين تحديد تطوره في الحقلين الثقافيين الغربي والعربي؛ هو المأمول الذي نطرحه في هذه المداخلة. Abstract : La contribution porte l’attention sur le concept de littérature numérique, de l'examiner et de clarifier les différentes significations et connotations qui l'accompagnent, de rapprocher le lecteur intéressé du chemin de ce concept depuis son émergence jusqu'à ce qui est devenu commun dans diverses œuvres littéraires. Cette production est appelée littérature numérique ou littérature électronique, et elle est également appelée littérature interactive ou interconnectée. La tentative de définir le concept de littérature numérique à conduire à une discussion des différents concepts introduits pour définir le terme de ce nouveau genre. De la même manière, nous nous interrogeons sur les caractéristiques qui le distinguent de la littérature traditionnelle. Nous demandons traduction de résumés. Ainsi, la nécessité de connaître la dynamique du concept entre l'interruption de ses différents termes, concepts et définitions, et de définir son développement dans les champs culturels occidentaux et arabes est ce que nous espérons réaliser dans cette intervention.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الأدب، الرقمي، قراءة، الإشكالية النقدية. Mots-clés : Littérature, numérique, lecture, problème monétaire


واقع تعليمية القواعد اللغوية في كتاب اللغة العربية للسنة الأولى متوسط قراءة وصفية تحليلية نقدية The reality of learning grammar in the Arabic language book for the first year middle education Critical Analytical descriptive reading

عزوز وردية,  بوعناني سعاد آمنة, 

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تحليل محتوى القواعد اللغوية في كتاب اللغة العربية للسنة الأولى متوسط في ظل الإصلاحات التي شهدتها منظومتنا التربوية في الآونة الأخيرة، مع الإشارة إلى أهم الصعوبات التي تواجه المتعلم في نشاط القواعد في هذه المرحلة، كونها تعد مرحلة انتقالية في مساره التعلُّمي، ثم تسجيل النتائج التي توصلنا إليها. ونتيجة البحث هي أن كتاب اللغة العربية المعد وفق المناهج المعاد كتابتها أو ما يصطلح عليها بمناهج الجيل الثاني أتى ببعض الإصلاحات التي شملت طريقة تدريس الظواهر اللغوية، والتركيز في القاعدة على ما يهم المتعلم، وأما انتقاء محتوى هذه الدروس فقد كان قائما على ما يساعد المتعلمين على استعمال لغتهم استعمالا سليما في المواقف التواصلية المختلفة. Abstract: The purpose through this articale is to study and analyse the grammatical content in the first year Arabic language book for middle school, in light of the improvements that our education system has fixed recently, while pointing out the biggest difficulties that face the learner in grammar activities at this stage, considering it as a transitional stage in his educational path, then noting down the results of the research’s, which show that the new language book gives some improvements that included teaching method of language phenomena, and focus on what matters the learner on the rule .And concerning the selection of the content of these lessons, it was based on what helps the learners to use their language correctly in communicative situations.

الكلمات المفتاحية: قواعد لغوية، كتاب لغة عربية، تعليمية، إصلاحات تربوية، طريقة تدريس. Grammar, Arabic language book, didactic, Educational reforms, teaching method.


التعامل الآلي مع المدوّنات اللّغوية التراثية بين خصائص لغة البرمجة وأخطاء الرقمنة

حجبار رادية, 

الملخص: إنّ الهدف من رقمنة مدوّنات اللّغة العربية هو التعامل معها آليا؛ وذلك من خلال استرجاع المفردات والمعلومات والتنقيب في البيانات. وسنبيّن في بحثنا هذا، كيفية التعامل مع المدوّنات اللّغوية التراثية الرّقمية آليا، والتي اخترنا منها معجم لسان العرب لابن منظور، كتاب الجامع لمفردات الأدوية والأغذية لابن بيطار، ومعجم الإبل للأصمعي. ولكن كيف يتم توصيف المفردات الواردة في هذه المدوّنات التراثية للحاسوب؟ وهل تسمح لنا لغة البرمجة باسترجاع كل المفردات مهما كان شكلها أو بنيتها؟ وماهي اللوغاريتمات المناسبة للاسترجاع الآلي في حال كانت رقمنة المدوّنات غير مضبوطة؟ ولأجل الإجابة عن هذه الإشكالات، أنشأنا خوارزميات تتضمن توصيفا دقيقا للمفردة، من حيث حروفها وحركاتها، وكذا للّواصق التّي يحتمل أن تلتصق بها؛ لتتحقّق القراءة لجميع المفردات والتراكيب المراد استرجاعها آليا من قاعدة البيانات. وننتهي من خلال الاسترجاع الآلي لبعض الصيغ والمفردات، من نماذج من المدوّنات اللّغوية التراثية إلى وجوب إعادة النظر في رقمنة هذه المدوّنات؛ لأجل التعامل معها بلغات البرمجة دون إشكالات. The aim of digitizing Arabic language blogs is to deal with them automatically, as well as to accomplish the historical Arabic lexicon project, by retrieving vocabulary , information and data mining. In this research, we will show how to deal with the digital heritage linguistic blogs automatically, from which we chose the dictionary of « IBIL » of « Asma’i « , the book of «the collection of the vocabulary of medicines and food» for Ibn Baytar, and the dictionary of the « Arabic tongue » by Ibn Mandhour. But how are these vocabulary words described in the heritage blogs of the computer described ? Does the programming language allow us to retrieve all vocabulary, regardless of shape or structure ? What are the appropriate logarithms for automatic retrieval if the digitization of blogs is not accurate and innacurate ? In order to answer these problems, we have created algorithms and instructions that include an accurate description of the individual, in terms of its letters and movements, as well as the stickers that are likely to stick to them, so that the reading of all the vocabulary and structures to be retrieved automatically from the database is achieved. We conclude, through the automatic retrieval of some formulas and vocabulary, from examples of heritage linguistic codes to the need to review the digitization of these codes in order to deal with them in programming languages without problems.

الكلمات المفتاحية: مدوّنة لغوية رقمية، لغة برمجة، استرجاع آلي. ; : digital linguistic blogs , programming language, automatic retrieval,


Les pratiques de la lecture en classe de français langue étrangère en Algérie

Khouiled Sarra, 

Résumé: La lecture dans le contexte scolaire est une activité orientée, finalisée vers des apprentissages. En Algérie, les apprenants en difficulté de la quatrième année moyenne à Ouargla déclarent toujours leurs incapacités de lire un texte en FLE de façon autonome. En l’occurrence, nous avons fait cet article pour présenter une tentative d’identifier le statut de l’activité de lecture en FLE dans un contexte scolaire en Algérie, et de rechercher les éléments psychologiques, linguistiques, pédagogiques et didactiques qui interviennent lors de l’enseignement/apprentissage de cette activité. Pour ce faire, nous avons adopté une approche théorique pour définir ces éléments, à savoir la motivation, le rôle de l’apprenant, les processus de lecture et les critères de choix d’un texte pour un groupe particulier d’apprenants en difficulté. Notre objectif est d’éclaircir le rôle de chaque élément cité pour réussir la lecture d’un texte en FLE de façon autonome.

Mots clés: lecture ;texte ; contexte ; apprenant ; stratégie ; processus


الهوية الثقافية وتجليات صورة المرأة في رواية "بوابة الذكريات "لآسيا جبار -مقاربة سوسيوثقافية – Cultural identity and manifestations of the image of women in the novel “Gate of memories “ by Assia Jebbar.

شايب فاطمة الزهراء, 

الملخص: يأتي هذا المقال في محاولة منّا لرصد تجليات الهوية الثقافية في صراعها مع الآخر خلال الحقبة الكولونيالية من خلال الخطاب الإبداعي النسوي لآسيا جبار في رواية "بوابة الذكريات" و التّي تعدّ سيرة ذاتية للكاتبة. راصدين أهم التمثلات الثقافية والاجتماعية المشكلة لصورة المرأة الجزائرية . ولتحقيق هذا الهدف تمّ الاعتماد على منهج نظرية التفاعل الرمزي في تحليل الأنساق الاجتماعية كأداة للإجابة عن تساؤلات الدّراسة و من ثمّ الوصول إلى نتائج شكلّت صورة للمرأة في الخطاب النسوي المكتوب بالفرنسية ، صورة اختزلت الثقافة الموروثة عبر الأجيال وتناقلتها ، لتضع المرأة في موضع التشييء ، تلاحقها النظرة الدونيّة في ظلّ مفهومي السلطة والخضوع . Abstact : Our study focuses on the female discourse produced during the colonial era of the famous novel by Assia Djebar, a sociolinguistic approach, with the aim of deciphering the meanings which encompass the image of the Algerian woman in society, according to the socio-cultural representations and the contradictions which reflect the cultural identity in its relation to the Other and the processes of domination that underlie this relationship.

الكلمات المفتاحية: اله ; ية الثقافية ص ; رة المرأةالمركز الهامشالك ; ل ; نيالية الخطاب النس ; ي


المدرسة الاستشراقية الفرنسية وجهودها في جمع المخطوطات العربية وتحقيقها وترجمتها إبان فترة احتلال الجزائر(1830-1962)

بن قسمية رشيد, 

الملخص: تأتي هذه الدراسة لتبحث في جهود المدرسة الاستشراقية الفرنسية في الجزائر إبّان فترة الاحتلال الفرنسي (1830-1962م) محاولة بسط الكلام في إسهاماتها ومنجزاتها المادية والعلمية ، وفي أعمالها التي اختارت منها جمع المخطوطات، والتي اقتصرت منها على مخطوطات اللغة والأدب العربي . ثم تحدثت الدراسة عن جهد هذه المدرسة في تحقيق تلك المخطوطات وطبعها ، ثم عن ترجمتها إلى اللغة الفرنسية ، والأسس التي اعتمدتها في ذلك . وقبل هذا كلّه تعرّضت الدراسة في توطئتها للموضوع لمصطلح الاستشراق من خلال تعريفه لغة واصطلاحا وفي نشأته حتى استوى على سوقه ، وفي نشأة المدرسة الاستشراقية الفرنسية ومراحلها التاريخية ، وفي نفوذها في أوروبا والشرق

الكلمات المفتاحية: استشراق فرنسي، مخطوط ، جمع ، تحقيق ، ترجمة ، الجزائر.


.تداولية خطاب العنونة الصحفية، دراسة عينة في ضوء نظرية الافعال الكلامية

صويلح هشام, 

الملخص: يهتم هذا البحث بدراسة خطاب العنونة الصحفية؛ من حيث هو خطاب تداولي يتعدى تأدية وظيفة الإخبار إلى إنجاز أفعال كلامية متنوعة. وقد اتخذ البحث العنوانَ الصحفي المنشور في بعض الصحف الجزائرية المكتوبة باللغة العربية عينة للدراسة، واعتمد على مفهوم اللحظة الخطابية من أجل تحديد حدث إعلامي موحد لهذه العناوين، وهو موضوع "احتجاجات سكان عين صالح على الغاز الصخري"، وحُصرت مدة الجمع بفترة ظهور عناوين هذه اللحظة الخطابية على صفحات صحف العينة. ولتحليل عينة الدراسة، تبنى البحث المقاربة التداولية من خلال توظيفه لنظرية الأفعال الكلامية كما جاءت عند الفيلسوفين اللغويين "جون أوستين" وتلميذه "جون سيرل". هذا، وقد توصل البحث إلى جملة من النتائج، يمكن تلخيصها في نتيجة عامة مفادها أن العنوان الصحفي فعل كلامي إخباري، تَقبل بِنيَتُه التحليلَ إلى أفعال قولية وإنجازية وتأثيرية، لا يحمل فقط غاية إخبارية، بل إنه يسعى أيضا إلى إقناع المتلقي والتأثير فيه من أجل كسب تأييده، من حيث المشاعر والأفكار والسلوكيات، وذلك باستمالته إلى التصرف وفق ما ترغب الصحيفة إلى تحقيقه. الكلمات المفتاح : تداولية، خطاب، عنوان، صحافة، فعل، كلام. Abstract : This research studies the press title as a speech act that serves many linguistic purposes, in addition to the function of informing. The sample of this study is a group of titles published in Algeria newspapers written in the Arabic language. We restricted this sample to a media event, such as a discursive moment, which is (the protests of Ain Salah residents against shale gas). For the analysis of this sample, we chose the pragmatic approach by employing the theory of speech act. Keywords: discourse, discourse, title, journalism, act, speech.

الكلمات المفتاحية: تداولية ; خطاب ; عنوان ; صحافة ; فعل ; كلامي


القيروان من المجد إلى المأساة – دراسة فنية في مرثية ابن رشيق المسيلي-

حيمر مليكة, 

الملخص: يروم هذا المقال مساءلة قصيدة الرثاء المغربية القديمة من خلال مرثية ابن رشيق المسيلي في مدينة القيروان، وتنوير دلالتها عبر خطاب المدينة الذي تلوّن بأحداث العصر وملابساته، حيث توسّل الشّاعر بطاقات اللّغة التعبيرية ليصنع خصوصية خطابه الرِّثائي، ممّا يجعل القارئ يستمتع بقراءة ذلك الخطاب، ويتلذّذ باكتشاف فنياته التعبيرية، ويشارك الشّاعر نكبته عبر جسر التحوّل من القوة إلى الضعف، ويتلخص ذلك في التساؤل الآتي:-هل استطاع ابن رشيق في مرثيته أن ينقل للقارئ صورة حيّة عن أوضاع مدينة القيروان من خلال الجمع بين ماضيها التليد وحاضرها المأساوي؟ ماهي الأدوات الفنية والجمالية التي توسّلها الشاعر لإيصال خطابه الرثائي الحزين لمدينة القيروان؟ وفي خضم هذا الانتقال تبدو مدينة القيروان فضاء مكانيّا ومأساويّا بعد أن كانت فضاءً مكانيا حضاريّا في أوجّ قوّته وعظمته. .Abstract : This paper argues the ancient Moroccan poem of lamentation through the elegy of Ibn Rashiq, to enlighten its significance, the poet created the particularity of his elegiac speech utilizing expressive language, driving the reader to enjoy it. Transforming, from strength to weakness, the poet shares his calamity in a context which is summarized in the following questions: Was Ibn Rashiq able to convey to the city’s circumstances by combining its ancient past with its tragic present? What are the aesthetic tools used to express his elegy speech? Amid this transition, the city appears to be a tragic space, after it was a civilized extent at the peak of its greatness.

الكلمات المفتاحية: رثاء ; نكبة القير ; ان ; ابن رشيق ; فنيات التعبير


تجليات الشعرية بين الفضاء السردي والنثري

معيفي عبد الحميد,  ربعاني وردة, 

الملخص: إن الشعرية مجال الجماليات، إنها السباحة في العالم السحري دون مقدمات ومغازلة الأفق البعيد بالكلمات، وذلك باقتحام الفضاء السردي والنثري المنعشان للحقل الأدبي بشعرية المعنى المحاطة بشعرية اللفظ في العديد من الأحيان العاملة على إثارة عقل المتلقي ووجدانه، وذلك بالبساطة في الطرح والعمق في المعنى، لنقول: هل يمكن لشعرية الفضاء السردي والنثري أن تؤثر في المتلقي التأثير الحقيقي، وإلى أي مدى يمكن أن تصل درجة التأثر مرتكزين في ذلك على أمثلة سردية ونثرية في محاولة تحليلية للطرح من جانب, وكيفية التعامل مع هذا الطرح من جانب آ خر للصول إلى نتائج من أهمها:أولاـ الأداء السردي يحتاج إلى تأمل وبعد نظر في ذات الأشياء لإعادة تركيبها في هدوء ليولد إيقاعها المنبعث من الأعماق ليصبح المسرود مؤثرا فعالا، وثانيا ـ النثر الفني يعتمد على أساليب الابتكار المرتكزة على الصور الناقلة للأفكار المنبعثة من الطبيعة لإصدار الصور وبعث الحياة بوجدان المتلقي. Poetry is the domain of aesthetics, it is swimming in the magical world without introductions and flirting with the distant horizon with words, by entering the space of the narrative and prose refreshing the literary field with poetic meaning surrounded by poetry of the word in many cases working to excite the mind and conscience of the recipient, by simplicity in proposition and depth in meaning, to say Can poetry of the narrative and prose space affect the recipient in real influence, and to what extent can the degree of influence reach based on narrative and prose examples in an analytical attempt to propose on the one hand, and how to deal with this proposition from another side to reach the most important results First, the narrative performance requires contemplation and consideration of the same things to restructure them quietly to generate their rhythm emanating from the depths to make the narrative effective and effective, and secondly - artistic prose depends on methods of innovation based on images that convey ideas emanating from nature to produce images and bring life to the consciousness of the recipient.

الكلمات المفتاحية: الشعرية ; تجلياتها ; الفضاء ; السرد ; النثر


الرواية والتاريخ وإشكالية التداخل

بوحفص بوجمعة, 

الملخص: الملخص: تسعى هذه الدراسة إلى تسليط بعض الضوء على اشتغال الرواية على مادة التاريخ والذي يفتح باب التساؤلات حول علاقة الرواية بالتاريخ، والتي كانت موضع خلاف بين الروائيين والنقاد. ومن تلك التساؤلات المشروعة نذكر: هل يمكن اعتبار الرواية مصدرا موثوقا للمعلومة التاريخية؟ وما طبيعة العلاقة بين الرواية والتاريخ، وهل ثمة فروق بين الرواية التاريخية والرواية التي تستغل التاريخ لتمرير رؤى وأفكار معيّنة؟ وهل إعادة كتابة التاريخ أدبيا تساهم في توجيه الرأي العام؟ فهذا البحث يهدف إلى الكشف عن العلاقة المتجذرة بين الرواية والتاريخ وتبيان إلى أي مدى يمكن للرواية أن تستلهم التاريخ لتسهم في صوغ الهويات الثقافية للأمم. وكيف يمكن للمادة الحكائية أن تتكئ على حقائق التاريخ التي تكسب السرد الروائي خصوبته. لذا سنحاول من خلال هذه الورقة البحثية توضيح بعض المصطلحات اللصيقة بالموضوع منها خاصة الرواية والتاريخ والتخييل الروائي والتخيل التاريخي وغيرها من المصطلحات. Abstract: This study seeks to illuminate the work of the novel on the theme of history, which opens questions of the relationship between the novel and history, which has been the subject of constant controversy between novelists and critics. Among these legitimate questions are: Can the novel be considered a reliable source of historical information? And what is the nature of the relationship between the novel and the story, and are there differences between the historical novel and the novel that exploits history to convey certain visions and ideas? and if the rewriting of literary history helps guide public opinion? This research aims to uncover the deeply rooted relationship between the novel and the story and to show how the novel can be inspired by the story to help shape the cultural identities of nations, and how the narrative material can build upon on the facts of the story that enrich the fertility of the narrative story. Therefore, we will try through this article to clarify certain terms related to the subject, including the novel, history, fiction, historical imaginary and other terms.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح: الرواية، التاريخ، التخيل، العلاقة، الأدب. ; Keywords: Roman, History, Imagination, Relation, Literature.


The Poetics and Politics of the Feminist Critical Dystopia: A Reading of The Water Cure and Before She Sleeps

كحيل منى,  بورقبي صلاح, 

الملخص: Abstract:The present article investigates the poetics and politics of the new canon feminist critical dystopia and addresses its potential for creating a space for activism and rebellion in The Water Cure and Before She Sleeps. Accordingly, the works sheds light on the issue of female oppression in enclosed patriarchal societies and highlights the possibility of escape from the dystopian nightmare. Thus, the paper relies on feminist criticism to analyze the various methods of female objectification as depicted in the novels under study, namely: confinement, surveillance, and sexual dominion. The article hypothesises that the dystopian atmosphere assists writers in creating an authentic image of the gender-biased attitudes and their impact on women, as well as, it proves that women writers of dystopia contribute, positively, in fighting against female oppression begot by patriarchal norms. الملخص يدرس هدا المقال شاعرية وسياسة الديستوبيا النسوية النقدية ويتناول إمكاناتها لخلق مساحة للنشاط والتمرد في رواية العلاج بالماء وقبل أن تنام. وبناءً عليه، يسلط العمل الضوء على قضية اضطهاد المرأة في المجتمعات الأبوية المغلقة وإمكانية الهروب من كابوس الديستوبيا. وبالتالي، تعتمد الدراسة على النقد النسوي لتحليل الأساليب المختلفة لقمع المرأة كما تصورها الروايات قيد الدراسة، وهي: الحبس، والمراقبة، والسيطرة الجنسية. يفترض المقال أن الجو البائس يساعد الكتاب في تكوين صورة حقيقية عن المواقف المتحيزة ضد المرأة وتأثيرها عليها. كما أنه يثبت أن كاتبات الديستوبيا يساهمن بشكل إيجابي في محاربة اضطهاد المرأة الذي ولدته الأعراف الأبوية.

الكلمات المفتاحية: Feminist Critical Dystopia ; Utopia ; Ecofeminism ; Technology ; Sexual Oppression ; الديستوبيا النقدية النسوية ; اليوتوبيا ; النسوية البيئية ; التكنولوجيا ; الاضطهاد الجنسي


الاغتراب في شعر "يحيى بختي"

فضة ميلود, 

الملخص: أتحدث في هذا المقال عن ظاهرة مهمة في الشعر العربي على مرّ العصور، وهي ظاهرة "الاغتراب"، ولكن تناولي لها كان من طريق الشعر الشعبي؛ فاخترت كنموذج لها، شاعرا شعبيا من منطقة الجلفة، وهو الشاعر "يحيى بختي"، وديوانه الموسوم بـ"المسيرة"، حيث أُقدّم تعريفا للاغتراب في اللغة والاصطلاح، وأذكر أنواعه، وأبرز تجليات الاغتراب في شعر "يحيى بختي"؛ وذلك بتقديم نماذج شعرية مشروحة ومحلّلة. Abstract : In the article, I am talking about an important phenomenon in Arabic poetry throughout the ages, It is phenomenon of alienation, But my eating was through folk poetry; As a model ,she chose a folk poet from the Djelfa region, He is the poet yahya Bakhti, and his collection is marked ʺAl-Masirahʺ, where I provide a definition of alienation in language and convention, I mention its types, and the most prominent manifestations of alienation in yahya Bakhti poetry; by presenting annotated and analyzed poetic models.

الكلمات المفتاحية: اغتراب ; شعر ; يحيى بختي


دراسة تحليلية لنصوص فهم المكتوب -كتاب اللغة العربية للسنة الثانية متوسط أنموذجا- An analytical study of texts for understanding the written -Arabic language book for the second year average as model-

نجاة بوهناف,  شتوح زهور, 

الملخص: يتناول هذا المقال بالدراسة التحليلية نصوص القراءة المشروحة التابعة لميدان فهم المكتوب، هذا الميدان الذي تم استحداثه في ظل الإصلاحات التربوية التي مست المناهج التعليمية في الجزائر -مناهج الجيل الثاني – وقد تم اختيار نصوص كتاب اللغة العربية للسنة الثانية متوسط كعينة للدراسة من خلال تحليل المواضيع التي تتطرق لها هاته النصوص ونمطها وكذا جملة المعارف والقيم التي تقدمها والسند الذي استقيت منه ومدى ملاءمتها لتلاميذ المرحلة. This article deals with the analytical study of the annotated reading texts belonging to the field of fahm al-maktob, this field that was developed in light of the educational reforms that affected educational curricula in Algeria - the second generation curricula –The texts of the Arabic language book for the second year average were selected as a sample for study by analyzing the topics covered by these texts and their type, as well as the total knowledge and values they provide, the source from which they were drawn, and their suitability for students of the stage.

الكلمات المفتاحية: مناهج الجيل الثاني، كتاب المدرسي، نص التعليمي، فهم المكتوب، قراءة مشروحة. ; : Second Generation Curricula, Textbook, Teaching Text, Understanding the Written, Annotated Reading.


ظاهرة التضام في القرآن الكريم " دراسة في ضميمة الصفة والموصوف " The phenomenon of inclusion in the noble Qur’an: a study in the enclosure of the adjective and the described

بوزيد أمينة,  بابا احمد رضا, 

الملخص: هذا البحث عبارة عن دراسة تطبيقية موجزة لإحدى أهم القرائن اللفظية في النحو العربي، ألا وهي : قرينة التضام، وقد لاقت هذه الظاهرة اهتماما بالغا من لدن القدماء وإن لم يصطلحوا على تسميتها بهذا الاسم، حيث عرفت بمصطلحات عدة منها ( النظم، الضم، الرصف، المعاظلة ...إلخ)، وعرفت عند اللغويين بمصطلح (التلازم، التركيب، التضام). وقد شغلت هذه الظاهرة تفكير الباحث اللغوي تمام حسان وجسدها في كتابه اللغة العربية "معناها ومبناها" وشرحها بالتفصيل في كتابه "البيان في روائع القرآن"، حيث ارتأى أن يكون التطبيق باتخاذ نماذج من آيات القرآن الكريم باعتباره النموذج الأرقى على الإطلاق، وسنحاول تحليل هذه الظاهرة في القرآن الكريم من خلال دراسة ضميمة الصفة والموصوف عند اللغويين والمفسرين والأصوليين والبلاغيين. Abstract: This research is a brief applied study of one of the most important verbal clues in Arabic grammar, namely: the presumption of solidarity. This phenomenon has met with great interest by the ancients, even if they did not know how to call it that name, as it was known in several terms, including (systems, annexation, The alignment, the equation, etc.) and was known to linguists by the term (correlation, synthesis, cohesion). This phenomenon occupied the thinking of the linguistic researcher, Tamam Hassan, and his body in his book “El-lougha El-Arabia: maɛnaha wa mabnaha” and explained it in detail in his book “El-Bayan fi rawaiɛi El-Qur’an”, where he saw the application should be by taking examples of the verses of the Noble Qur’an as it is the highest example ever, We will try to analyze this phenomenon in the Noble Qur’an through a study of the enclosure of the adjective and the described in several linguistic environments from scholars of grammar, scholars of interpretation and scholars of rhetoric.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح : تضام، القرآن الكريم، ضميمة، صفة، موصوف. ; Keywords: collusion, the Holy Quran, enclosure of the adjective and the description.


إشكاليّة أنسنة الحيوان في رواية "الفراشات والغيلان" لعز الدّين جلاوجي

بن عمارة يسمينة,  مرتاض محمد, 

الملخص: تقف هذه الدّراسة على إشكاليّة أنسنة الحيوان في السّرد الرّوائي من خلال أنموذج "الفراشات والغيلان" للكاتب الجزائري عز الدّين جلاوجي حيث اعتمدنا في بحثنا على المنهج الوصفي التّحليلي ،وقد وقع الاختيار على هذه الرّواية تحديدا نظرا لتميّزها من غيرها من الرّوايات شكلا ومضمونا ثائرة على باقي القوالب التّقليدية ،مجرّبة تقنيّات جديدة على رأسها الأنسنة التي تعدّ ظاهرة أدبيّة ذات طابع جمالي أسهمت في الانزياح عن نمط الكتابة المألوف فأحدثت في نفس المتلقي الدّهشة والإمتاع واستطاع الكاتب بواسطتها الإفلات من سلطة الرّقيب،فباح للقارئ بواقع مليء بالصّراعات و المفارقات.

الكلمات المفتاحية: ; أنسنة ; أنسنة;تشخيص;استعارة;رمز;ر ; اية;حي ; ان


نقد النقد في الفكر النقدي الجزائري المعاصر قراءة في كتاب النقد العربي الجديد مقاربة في نقد النقد لعمر عيلان

فاضل دلال, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن كيفيات مقاربة الناقد عمر عيلان الخطاب النقدي ومساءلة مدى حضور نقد النقد معتمدة على آليتي الوصف والتحليل، عبر إقامة حوار نقدي مع كتابه "النقد العربي الجديد"، الذي راهن من خلاله على إنتاج خطاب نقدي نوعي للكشف عن القيمة المعرفية للخطاب النقدي. وفي هذا السياق يستوجب مشروعية التساؤل عن استراتيجية عيلان في التعامل مع النص النقدي، وعن مدى وعيه المنهجي بنقد النقد. إذ يبرز سؤال الخصوصية عنده عبر حضور نقد النقد كممارسة تطبيقية تفصح عن وعيه بمسار بحثه، من خلال استثماره بعض إواليات نقد النقد والاصطلاح عليها في سياق مساءلته فعل القراءة، معتمدا آليات الوصف والتصنيف ومحاورا عديد قضايا نقد النقد.

الكلمات المفتاحية: نقد النقد ; القيمة المعرفية ; الوعي المنهجي ; قضايا نقد النقد


تشكلات الكتابة اللسانية العربية المعاصرة في ضوء المراجعات التقويمية اللسانية

بريك حمزة, 

الملخص: تروم هذه الدراسة لإثارة إشكالية التنقيب عن حفريات الكتابات اللسانية العربية المعاصرة ووضعيتها في ضوء المقاربات المنهجية الغربية الحديثة، ومحاولة إبراز أهم التجارب العربية التي واكبت المنظومة اللسانية المعاصرة، والسعي لإيحاد آليات منهجية متكاملة ملائمة لها تنطلق من أسس علمية وموضوعية دقيقة على ضوء المبادئ الأساسية التاريخية والمعرفية للمراجعات التقويمية الألسنية المؤسسة، وذلك من أجل احتواء التراث اللغوي العربي وفرزه وشرحه وتحليله ونقده وتقويمه، ووضعه في المسار الصحيح الذي يجب أن يكون عليه ليكون فاعلا ومنافسا للمنظومة اللسانية العالمية الغربية. Summary: This study aims to raise the problem of excavation of contemporary Arab linguistic writings and their situation in light of modern Western methodological approaches, and try to highlight the most important Arab experiences that accompanied the contemporary linguistic system, and strive to create appropriate integrated methodological mechanisms based on accurate scientific and objective bases, in light of the basic historical and knowledge principles For established linguistic evaluative reviews, in order to contain the Arabic linguistic heritage, sort it, explain it, analyze it, criticize it and evaluate it, and put it on the correct path that it must be on, so it will be an effective and competitor of the Western global linguistic system. Key words: linguistic writing; Arab experiences; Contemporary; Lingual analysis; evaluative review

الكلمات المفتاحية: كتابة لسانية ; تجارب عربية ; معاصرة ; تحليل لساني ; مراجعة تقويمية


النظرية النحوية العربية واللسانيات المعاصرة ــ قراءة في ثنائية القطيعة والامتداد -

رزايقية محمود, 

الملخص: تقومُ هذه الدراسة على افتراض، مؤدّاه أنّ " نظرية النحو العربي " كانت دائمة الحضور في اللسانيات المعاصرة، والحقيقةُ أن لا يشكّ عاقلٌ في حضور مبادئ البحث اللغوي العربي في ثنايا النظريات اللسانية المعاصرة؛ إذ العيّنات كثيرة ودالّة على مدى اطّلاع علماء الغرب على تراثنا اللغوي العربي، ومدى معرفتهم بعلوم العربية، وأنظمتها الصوتية والصرفية والنحوية والدلالية. والحضارة الإنسانية بملكتها الثقافية ترفض القطيعة المعرفية المفترضة بين الحضارات والثقافات، كما أنه لا توجد في اللسانيات قطيعة أصولية إبستيمولوجية تفصل ماضي الدرس اللساني عن حاضره . وبهذا الشرط المنهجي تستطيع الدراسات اللغوية المعاصرة أن تستضيء بالمناهج والآليات الحديثة لدراسة التراث النحوي العربي على أن لا يتمّ ليُّ ذراع التراث اللغوي العربي بقوة وصرامة لمسايرة معطيات اللسانيات الحديثة . وفي ظلّ هذه المقاربات وهذا الامتداد الفكري يمكن أن ننظر إلى صلة النظرية النحوية العربية باللسانيات المعاصرة من خلال القراءة المتأنية في الأسس والأصول النظرية . Abstract : This study is based on the theory that Arabic grammar has always been present in contemporary linguistics. There is ample evidence for Western scholars' knowledge of Arabic sciences: its sound, its discharge, grammar, and its semantics. Modern linguistic studies can rely on some approaches to study Arab grammatical heritage. We can learn about the relationship of Arabic grammar theory with contemporary linguistics through the following questions: 1- What is the nature of this link, and how do we view it? 2- What are the grammatical efforts and their role in enriching linguistic theories? 3- How were contemporary linguistics influenced by grammatical heritage? Keywords:Syntax, linguistics, theory, method, cognitive break, extension

الكلمات المفتاحية: نحو،لسانيات، نظرية، منهج، قطيعة معرفية، امتداد.


جماليات صورة السخرية في رواية "شهيا كفراق" لأحلام مستغانمي

مرازقة حنان,  مدور عيسى, 

الملخص: ملخص: اقترنت السخرية منذ القدم بالفنون والآداب فارتبطت بالمسرح عند اليونان، بينما تمثلت في شعر الهجاء عند العرب، ولم تعرف كفن متفرد بذاته أو متصل بالسرد إلا مع الجاحظ (ت 255ه) في كتابه "البخلاء"، وقد استعانت الرواية بالسخرية لما تخفيه من نقد للواقع خلف التهكم والضحك، فالسخرية تهدف لإصلاح المجتمع ونقد الآفات المتفشية فيه والتي لا تتماشى مع القيم المثلى له، هذا ما جعل كتاب الرواية يميلون لاستخدام السخرية في أعمالهم الإبداعية لما تتميز به من مفارقة تجعل القارئ يستمتع ويضحك من السرد التهكمي غير أنه في ذات الوقت يشعر بالألم والحزن الذي ينتج عن المعنى المتخفي خلفها. ومن الكتاب الذين اشتهروا بالكتابة الساخرة نجد "صنع الله إبراهيم" و" صبحي حفناوي"، "سعيد بوطاجين". إذا لم تشتهر "أحلام مستغانمي" بكتابتها الساخرة في رواياتها السابقة، فإننا نلاحظها في روايتها "شهيا كفراق" تستعين بالسخرية في سرد أحداث قصتها، فماهي السخرية؟ وكيف تمظهرت في رواية "شهيا كفراق"؟ وماهي الجماليات التي أضفتها على الرواية؟ Abstract: Irony was associated with art and literature since ancient times, she was associated with the theater in Greece, while she was representing satire in Arabic poetry, it was not known as a singular shroud in itself or related to the narration except with “Al-Jahid” (d. 255 AH) in his book “Al-Bakhla”, The novel was used for irony because it conceals criticism of reality behind sarcasm and laughter, Irony aims to reform society and criticize pests that are rampant in them and that are not in line with the ideal values for it. If “Ahlam Mostaghanemi” is not known for her satirical writing in her previous novels, However, we see her in her novel, "Shahia Kaffarak " which she uses to ridicule in telling her story. So, what is irony? how did you appear in the novel "Shahia Kaffarak "? what is the aesthetics that you added to the novel?

الكلمات المفتاحية: مفهوم السخرية؛ صور السخرية؛ "شهيا كفراق"


إشكالات الكتابة النقدية المغاربية في مقاربة الأدب الرقمي ( المفهوم، المنهج، القراءة)

بلبركي فطيمة,  ضيف الله السعيد, 

الملخص: نتج عن اقتران الكتابة الأدبية المغاربية بالرقمية وتوسلها بتقنيات الوسائط التكنولوجية لبناء صروح نصوصها الإبداعية، ارتحال الأدب بمختلف أجناسه من فضاء الوسيط الورقي واستيطانه في فضاء الوسيط الرقمي (الحاسوب)، وبالتالي ميلاد أشكال وأجناس جديدة بمفاهيم ومعطيات مغايرة تندرج جميعها تحت مظلة (الأدب الرقمي). وبفعل هذه التحولات المعرفية برزت جملة من الإشكالات النقدية الجدلية والتي تتعلق أساساً بتحديد الإطار المفاهيمي للأدب الرقمي، وكذا طبيعة الأدوات المنهجية النقدية الواجب اعتمادها في مقاربة النصوص الأدبية الرقمية، فضلاً عن مساءلة الفعل القرائي واتساع رقعة التأويلات في ظل التحولات القرائية الجديدة. وعليه تأتي هذه الدراسة بهدف الوقوف على هذه الإشكالات ومحاولة احتواءها، متوسلة تحقيق غايتها بجملة أدوات منهجية تستند إلى الوصف والتحليل، لتنتهي إلى أن (الأدب الرقمي) جنس أدبي هجين فرضته التحولات المعرفية الحاصلة نتيجة ارتباط الأدب بالرقمية، ونقده ينبغي أن يتم في ضوء مقاربة نقدية جديدة تراعي مقومات هذا الأدب وخصائصه ومكوناته. Abstract The Maghreb literature is gradually adapting to digital media technologies to broaden its creative networks. This metamorphosis results in the migration of various genres of literature from the paper -as a space and medium- to the digital sphere. In this way, these cognitive shifts have brought new literary forms and new concepts. Under the umbrella of digital literature, a number of controversial critical problems emerge, which relate mainly to the conceptual framework of digital literature, the nature of the critical approaches adopted, and the scope of the reading act in light of the expansion of literary text interpretation. Hence, this study aims at examining these issues using description and analysis as methodological tools. The paper concludes that digital literature is a hybrid literary genre, which scholars should approach from a new critical perspective that takes into account its inherent ingredients.

الكلمات المفتاحية: كتابة نقدية ; إشكالات ; أدب رقمي ; تعريف ; منهج ; قراءة


الاتجاه التاريخي في النقد الجزائري، قراءة في كتاب أشعار جزائرية لأبي القاسم سعد الله

بوزوادة حبيب, 

الملخص: يصنّف أبو القاسم سعد الله في أوساط الأكاديميين والمهتمين بالشأن الثقافي بأنّه مؤرّخ، ويصفونه بشيخ المؤرّخين، ولكنّه إلى جانب الاهتمام بالكتابة التاريخية التوثيقية كان شاعراً، مهتماً بالشأن الأدبي، وبالتاريخ الثقافي للجزائر، وهو ما انعكس في كتاباته، التي ينحاز فيها إلى صف الثقافة والأدب، حيث يبدي رأيه في الكثير من قضايا الإبداع، وأشكال الكتابة، وجعل التعريف بالمفكرين والعلماء والمثقفين ركناً ركيناً في كتابته، وهو ما حفّزني على تسليط الضوء على منهجه في التعامل مع قضايا الإبداع الأدبي، انطلاقاً من كتابه أشعار جزائرية. Abstract : Abu Al-Qasim Saad Allah is classified as an historian expert by academics and those interested in cultural issues, who considered him the “Chairman of Historians” (Sheikh). However Saad Allah, in addition to his interest in historical documentary works, was also a poet, concerned with literary and the cultural history of Algeria. That appears in his writings, in which he biased to culture and literature, as he expresses his points of view on many issues of literary, forms of writing, as well as dealing with defining thinkers, scholars and intellectuals as a crucial part in his writings, such issue has motivated me to shed light on his approach in dealing with different issues of literary creations, depending on his book Algerian poems.

الكلمات المفتاحية: تاريخ ; نقد ; نقد تاريخي ; أبو القاسم سعد الله ; مناهج نقدية ; history ; criticism ; historical criticism ; Saad Allah ; critical approaches


Littérature – Culture de la compréhension de soi et de l’autre

سليتان كمال,  خضراوي فاطمة الزهراء, 

Résumé: Résumé : Partant du principe que la langue est le véhicule de la culture, que la conscience est essentiellement un produit socio-culturel, de la primauté de l’intellectuel comme force renouvelable et éternellement dynamique, il en ressort que les mots, notamment en littérature, ne tiennent pas sens d’une puissance indépendante mais d’un univers socio-culturel. D’où cette réflexion reposant sur le principe d’une lecture culturaliste de la littérature comme pratique culturelle échafaudée sur les concepts d'anthropologie, de sociologie, d’ethnologie culturelle et d'écart culturel.

Mots clés: Compréhension ; Conscience culturelle ; Culture ; littérature ; Sens ; Signification


الالتباس في فهم التعابير الاصطلاحية -بحث في التأويل الدلالي والتداولي-

خيرة حوّاس,  بوشيبة عبد القادر, 

الملخص: تعد التعابير الاصطلاحية واحدة من الأساليب التي يصعب الوصول لمعناها من خلال معاني المفردات المكونة لها، وإنما يصل المتلقي إلى معناها من خلال دلالة التركيب الكلية، وتكتسب تلك التعابير معانيها من خلال اتفاق أبناء اللغة الواحدة عليها، وهذا ما يؤدي إلى الالتباس في فهم معناها، مما يجعل المتلقي يقع في التأويل للوصول إلى تلك المعاني الضمنية، وللتأويل منزلتان من التفكير؛ تفكير وصفي: وهو الذي لا يتجاوز الدلالة المعجمية لمفردات التعبير، وتفكير إشاري: والذي يتعدى بذلك إلى الاستدلال على تلك المعاني الضمنية للتعبير الاصطلاحي المتداولة في المجتمع، وهذا ما سينطلق منه البحث في تحليله لبعض التعابير الاصطلاحية. abstract: Idioms are difficult to understand if we focus on the meaning of each one of the components, They are only understood only as one semantic unit, These idioms seem to have a conventional meaning within each language speakers, Thus a foreign receiver may be lead to confusion, in such a way to be obliged to interpret to get their implicit meaning, Interpretation has two steps of thought: the first is descriptive limited to lexical meaning of the expression's words, the second is allusive that explores the implicit signification of the idiom used in society, This is the departure point of this study to analyse some idioms

الكلمات المفتاحية: اِلتباس- تعابير اصطلاحية – تأويل- دلالة – تداولية. Ambiguity- idioms- interpretation- semantic- pragmatic


تجليات الفضاء وأبعاده في رواية مَزاج مراهقة لفضيلة الفاروق

بن عبد الله ثالث منصوريّة, 

الملخص: يعدّ الفضاء من أهمّ العناصر المكوّنة للعمل الأدبيّ، إذ جعله العديد من النقاد المعاصرين بؤرة واسعة حاوية لمجموع الأمكنة التي تعتبر مسرحا للأحداث، والمشكّلة لحركة الشّخصيات. والهدف من هذه الدّراسة هو الكشف عن أبعاده في الرّواية الجزائريّة – رواية مزاج مراهقة لفضيلة الفاروق أنموذجا-، واكتناه دلالاته في المتن الرّوائيّ باعتباره عموده الفقري، معتمدين في ذلك على منهجية قوامها الوصف والتصنيف والتحليل، وهذا الأخير كان حاضرا بنوعيه المغلق والمفتوح، حيث ارتبطت سعته، وظيفته، انفتاحه وانغلاقه بالمستوى الجمالي للفضاء الروائي وقدرته على الإيحاء، فكان فضاء السرد فضاء اجتماعيّا واقعيّا، محملا بعدّة دلالات: إيديولوجيّة، تاريخيّة، اجتماعيّة، ثقافيّة، ونفسيّة. Space is the most important element within a literary work, Several modern critics have made it a wide focus containing all the places considering the events scene forming the characters movement. This study aims at revealing its dimensions within the Algerian novel –Mizaj Mourahiqa- and her significance, within the novelistic text, considering as its backbone.We’ve relied on the descriptive classification and analytical method. Analysis is present with its two types the closed and the opened. Its width, function, openness, and closureare linked with the novelistic space aesthetical level and its connotation ability. The narration space is real and social and it contains several ideological, historical, social, cultural and psychological significances.

الكلمات المفتاحية: رواية ; فضاء ; أبعاد ; مغلق ; مفتوح


التوجيه النحوي للقراءات القرآنية ( نقد وتوجيه في ضوء لغات العرب)

بن ساسي بلقندوز,  مذبوحي محمد, 

الملخص: القراءات القرآنيّة باعتبارها أوجها نطقيّة في قراءة القرآن، قد خالفت في مواضع عدّة القياس النّحويّ، ووقفت بذلك حائلا أمام اطّراد القاعدة النّحويّة، فحرص النّحاة على توجيه القراءات القرآنيّة الّتي خالفت معيارهم توجيهات نحويّة كثيرة، فإلى أيّ حدّ وُفِّق النّحاة في توجيه القراءات القرآنيّة توجيهات نحويّة توافق قواعدهم النّحويّة القياسيّة، وتراعي اختلاف لغات العرب؟ يهدف الباحث إلى نقد توجيهات النّحاة للقراءات القرآنيّة باستبعادهم لغات العرب، ثمّ يوجّه القراءات القرآنيّة توجيهات لغويّة في ضوء لغات العرب، وقد توّج البحث بنتائج، أهمّها:- إقرار وجود لغات متعدّدة تندرج تحت لسان واحد هو اللسان العربي.- ضرورة عزو كثير من اختلافات القراءات القرآنية إلى اختلافات في لغات العرب. Abstract : The Qur’anic readings, being their ritualistic aspects of reading the Quran, have been in contradiction with several places of grammatical analogy. Thus, this was an obstacle to the progression of grammatical rule, so that grammarians were eager to conduct Qur’anic readings which contradicted their standard of many guidelines, to what extent did the Qur'anic readings guide the grammar of their standard grammar, and take into account the different languages of the Arabs? The researcher aims to criticize the grammar directives of Qur’anic readings by excluding Arab languages, then he directs the Qur’anic readings by linguistic directives in the light of the languages of the Arabs, and the research results: The necessity of attributing many of the differences in Qur’anic readings to differences in the languages of the Arabs. Keywords : Languages of Arabs, Qur’anic readings, Grammar, Grammar directing, Linguistic directing.

الكلمات المفتاحية: لغات عرب ; قراءات قرآنية ; نحو ; توجيه نحوي ; توجيه لغوي


وسائل تعليم اللغة العربية في زوايا توات بالجزائر

فلاحي محمد, 

الملخص: ملخص البحث تعد الزوايا من بين أهم المؤسسات التعليمية التي كان لها دور بارز في الحفاظ على تعليم اللغة العربية في الجزائر، وتعرف هذه الأخيرة انتشارا كبيرا للزوايا على مستوى كافة ترابها، ومن أهم المناطق التي يتواجد بها عدد معتبر من الزوايا هي توات، حيث أدت الزوايا في منطقة توات دور المؤسسات التعليمية وساهمت بشكل كبير في الحفاظ على اللغة العربية. ويتم تعليم اللغة العربية في زوايا توات وفق الطريقة التقليدية، وهذا باعتماد على مجموعة من الوسائل التعليمية القديمة، وسنحاول ابراز أهم هذه الوسائل، ونهدف من وراء ذلك لتبيان وكشف جانب من الجوانب التي كان الدرس التعليمي يرتكز عليها في زوايا منطقة توات، وهذا الموضوع له أهمية كبيرة في معالجة وتطوير آليات التعليم الحديثة. Abstract : Zawaya are considered to be among the most important educational institutions that have had a prominent role in preserving the teaching of the Arabic language in Algeria. The latter is known for a great spread of Zawaya across its territory. Among the prominent ones is that of Twat where Zawaya played a crucial role as educational institutions that are known for their significant contribution in preserving the Arabic language. The Arabic language is taught in the Zawaya of Touat according to the traditional ways, based on a set of old educational methods. Trying to demonstrate those methods, this is an endeavor to manipulate and ddisplay some of the aspects on which a lecture is based in the Zawaya of Twat. This subject matter is considerably gnificant in addressing and developing modern education mechanisms.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح: وسائل التعليم، زوايا، توات، لوح، متون. ; Keywords: Teaching Methods, Twat, Slate(Lawh), Mutoun.


اللغة الشعرية وتجلياتها في - ديوان الفراشات تقول سرها للوازنة بخوش –

نجار فوزي, 

الملخص: يروم هذا المقال استكشاف بعض مظاهر حداثة النص الشعري الجزائري الحديث/ المعاصر وهو يخوض مبدأ التجريب بمختلف مستوياته، وبخاصة فيما تعلق بالشكل الكتابي والرسم الفني الموازي له. أو ما يعرف بالتشكيل البصري للقصيدة الحديثة والمعاصرة (الشعر الحر/شعر التفعيلة/قصيدة النثر) التي أضحت دلالة/ دلالات يتداخل فيها اللغوي، و البصري، والملموس، والمحسوس، والداخلي والخارجي وحتى شكل ونمط الكتابة. وبذلك كشف ملامح التجديد الفني في بناء النصوص الشعرية الجزائرية، ومحاولة تفسير العلاقات التي تحكم إنتاجها. Abstract : The present paper tends to explore some modernism aspects of the modern/ contemporary Algerian poetic text in its experimental journey and at various levels, especially with regard to the written form and its parallel artistic drawing; the so-called visual composition. The modern and contemporary poem (free verse/ Iambic verse/Prose poem ) has become a cross point of connotations where several components: linguistic, visual, tangible, perceptible, internal, and external intertwine to give birth to its value and significance. From this perspective, this study aims to reveal the artistic innovation features in structuring Algerian poetic texts, as it also tries to explain the relations that govern their production. Keywords: Free verse, Visual composition, Artistic drawing, Structuration, Whiteness, Punctuation.

الكلمات المفتاحية: شعر حر ; تشكيل بصري ; رسم فني ; بناء ; بياض ; علامات ترقيم


صورة المرأة في رواية وطن من زجاج لياسمينة صالح

كاوحة صبرينة,  حصيد فيصل, 

الملخص: اشتغلت الرواية الجزائرية المعاصرة على ثيمات متعددة؛ بأن جعلتها تمثّلات لمعطيات ثقافية ظلت حاضرة بقوة في الواقع الجزائري بمختلف توجهاته وأفكاره؛ منها (المرأة) بوصفها كائنا حيا، وكيانا ثقافيا قائما بذاته وواعيا بكينونته الفكرية والبيولوجية والاجتماعية والإنسانية. وقد احتلت صورة المرأة مساحة سردية مهمة في رواية (وطن من زجاج) للكاتبة الجزائرية: (ياسمينة صالح)، التي نقلت في هذه الرواية رؤيتها النسوية الخاصة لواقع التجربة الدموية المتطرفة التي عاشتها الجزائر سنوات التسعينات، من خلال توظيف المرأة بوصفها كيانا إنسانيا غنيا بالقيم من جهة ومفرغا منها من جهة ثانية؛ وهو ما يجعل إشكالية البحث تتلخص في السؤال التالي: كيف خرجت المرأة داخل الرواية من تصنيفها البيولوجي إلى الاحتفاء بوجودها القيمي؟ وما هي الميزة التي تشترك فيها المرأة مع الوطن؟ يهدف البحث وفقا لهذا إلى: تحديد الصور السردية التي مثلتها المرأة (الأنثى/ الإنسان)، وعلاقة تلك الصور بالحدث العام، وبالرؤية السردية للواقع الجزائري من خلال الرواية. Abstract: The contemporaneous Algerian novel had been interested in several themes that it took as representations of cultural data which had been distinctively present in the Algerian reality. One of these themes is woman as a creature and as a full cultural being who is conscious of his ideological, biological, social and human being. The image of woman has occupied an important narrative space in the "A country of glass " written by the Algerian novelist Yasmina Saleh in which she presented her own feminist view to the terrorism experience in Algeria during the 90s by using the woman as human being endowed with values and deprived from them in the same time. Thus the problematic of this research can be: how did the woman neglected her biological class in the novel to celebrate only her existence as value? What aspects does she share with the country? The aim of this research is to define the narrative images represented by woman (as female/human), and the link between those images with the general event and with narrative view of the Algerian reality through the novel.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح: الوطن، الرواية، ياسمينة صالح، المرأة، الأنثى، الصورة.


تشكلات الحوارية في مسردية غنائية الحب والدم لعز الدين جلاوجي

جدع غنية,  لعايب يوسف, 

الملخص: تسعى هذه الدّراسة لمعاينة تجلّيات الحواريّة في المسرديّة.وهي مصطلح وظفه "جلاوجي" للتّعبير عن كتابة تدمج المسرح بالسّرد، وتحقّق غاية القراءة له عبر استثمار السّرد، فتغدو المسرديّة شكلا سرديا قابلا للقراءة كما يمكن جعلها مسرحيّة قابلة للعرض. تكمن أهميّة هذا البحث في انفتاحه على شكل جديد في الكتابة ، ويطمح للكشف عن مدى خضوعه لحواريّة السّرد مع المسرح بالإضافة إلى تبيان تشكّلات الحواريّة فيها وفق منظور النّاقد الروسي"ميخائيل باختين" للوحدات الأسلوبيّة التّأليفيّة التي تصنع صورة اللّغة فيها، وقد تمّ التّوصل إلى نتيجة مفادها أنّ المسرديّة ملفوظ خطابي حواريّ َAbstract: This study seeks to examine the manifestations of the dialogism in the narrative, which is a term developed by Djalaodji to express a writing that intergates theater with narration, of reading for it ,and achieve the goal of reading for it, by investing the narration, So the narrative becomes a narrative form that can be read, it can be also made into payable play The importance of this research lies in its openness to a new form in writing, and it aspires to reveal the extents of its submission to the narrative dialogue with theater in addition to showing the formation of dialogism in it, according to prespective of the Russian critic"Mikhail Bakhtine"of the composition stylistic units in which the image of language is created. the conclusion reached that Narrative is discursive enunciation discourse.

الكلمات المفتاحية: dialogism ; hybridization ; stylistics ; pure dialogue ; language image ; narrative


تجليات السيميائية السردية في الدرس النقدي العربي – المسار السردي و تنظيم المحتوى لعبد الحميد بورايو-

تاحي نسيمة,  ملاحي علي, 

الملخص: يسعى هذا المقال للكشف عن مدى حضور السيميائية السردية في المدونة النقدية الجزائرية من خلال محاولات التلقي والتحليل والترجمة في أعمال الناقد الجزائري" عبد الحميد بورايو"، ومنهجه في القبض على الدلالات الثاوية وراء الواجهة الشكلية للمصطلح الغريماسي، والحاملة لإشكالية المثاقفة والصراع الفكري مع الأخر. ولقد تخيرنا كتاب المسار السردي وتنظيم المحتوى للناقد " بورايو" كونه حاول طرح تصور جديد قائم على أسس أكثر علمية يرنوا من خلاله مساءلة النصوص السردية العربية بآليات نقدية غربية دون إغفال خصوصية انتاجها الفكري للوصول إلى بناء نظري متين يحقق أكبر قدر من الكفاية التفسيرية للنصوص السردية العربية. This article seeks to uncover the presence of critical semiotics in the Algerian critical blog through receiving ,analysis and translation in the works of the Algerian critic Abd el Hamid Bourayou and this trend in capture hidden be hind The shape of the grimassi term according to Grimass and which holds the problematic of culture and the intellectual conflict with the other one. We have chosen the outher of the narrative track and organizing the content for the critic Bourayou as he tried to present new concept based on more scientific foundations through which it aims to question the arab narrative texts with western critical mechanisms without neglecting the specificity of their intellectual production to reach a solid theoritical structure that achieves the greatest amount of interpretive sufficienly of the arab narrative texts.

الكلمات المفتاحية: Narrative semiotics, modernity, popular literature, Arthroscopy. ; حداثة، الأدب الشعبي، السيميائيات السردية، التنظير.


أغراض الأفعال التوجيهية " زهر الأكم في الأمثال والحكم للحسن اليوسي " أنموذجًا The purpose of the guiding verbs is “Blossom of the Dumb in Proverbs and Judgment by Hassan Al-Yusi” as a model

بوكرمة حنان,  علوي نسيمة, 

الملخص: تعد نظرية الأفعال الكلامية من أهم النظريات الّتي حظيت باهتمام العديد من الباحثين وذلك لأهميتها ، واعتبارها الحجر الأساس للدّرس التداولي، لذلك اِرتأينا تطبيق هذه النظرية وركزنا على الفعل التوجيهي بالتحديد لما له من أهمية بالغة في التأثير والإقناع ، والتواصل، وكانت مدوّنتنا زهر الأكم في الأمثال والحكم للحسن اليوسوي خيرُ أنموذج يحسّد لنا أبعاد الفعل التوجيهي ودلالته في مدوّنة الأمثال. The theory of verbal actions is one of the most important theories that have received the attention of many researchers due to its importance, and considered it the cornerstone of the deliberative lesson, so we decided to apply this theory and focused on the directive action precisely because of its great importance in influencing, persuading, and communication, and our blog was Zahr Al Akam in Proverbs and Judgment Al-Hassan Al-Youswi is the best model for us that envies the dimensions of the directive act and its significance in the Code of Proverbs.

الكلمات المفتاحية: فعل كلامي ، تأثير ، إقناع ، توجيهيات ، سيرل ; Verbal act,influence, persuasion, directives, Searel


البنية والوالوظيفة من منظور النحو الوظيفي دراسة تطبيقية في سورة مريم

درنوني أسماء, 

الملخص: بعد أن أدرك العقل اللساني أن اللغة ليست قوالب معزولة عن السياق الخارجي و إنما هي استعمال وتداول، وأداة تأثر وتأثير،سعى إلى دراسة القرابة التي تربط اللغة كبنية بمستعمليها، فكان من نتيجة هذا ان برز للوجود التوجه الوظيفي الذي حاول استثمار الأفكار المستلهمة من اللسانيات التداولية واستغلالها في تعليم اللغة وتحليلها، وسنسعى من خلال هذه الورقة البحثية التعرف على مختلف الوظائف التي يمكن أن تقيمها نظرية النحو الوظيفي بين مختلف وحدات الجملة،وهل من الممكن أن تكون هذه الوظائف واردة في وصف وتحليل النصوص والخطابات المختلفة؟ After the linguistic mind realized that is not templates isolated from the external context ;but rather it is use and circulation,and tool of influence and influence,he sought to study kinship that binds language as a structure to its users,so the result of this the functional orientation that emerged that tried to exploit the ideas inspired buy deliberative linguistic and to exploit them in language teaching and analysis. We will seek through this research paper to identify the various function that the functionally grammar theory can evaluate between the various units oh the sentence;and wither these functions may be included in description analysis of various text and discourses

الكلمات المفتاحية: structure ; function ; Deliberative ; functional grammar ; functionnal structure


الاغتراب ولذّة التّجريب في قصيدة "جفرا... دثّريني لأنام" لعز الدين المناصرة.Alienation and pleasure of experimentation in the poem "jafra… cover me to sleep" by Ezzedine Al-Manasrah.

العيفة نجلاء,  فارس لزهر, 

الملخص: الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على جوانب من التّجربة الشعريّة عند الشّاعر الفلسطيني عزالدين المناصرة؛ كونه من بين الشُّعراء الذين مارسوا التّجريب على القصيدة بُغية الارتقاء بها إلى عوالم نصيّة تجمع بين المتعة الفنيّة و الفائدة المضمونيّة؛ فشعره يمثل تجربة ذاتيّة، إنسانيّة ،وجوديّة، يعبّر فيه عما يختلج داخله العميق من ألم وأمل، لذلك نحاول الوقوف على المستويات التّجريبيّة في قصيدة "جفرا... دثّريني لأنام" وفق مقاربة سيميائية، ومن بين النتائج المتوصّل إليها: استحضار التّراث الشّعبي، واستخدام المفارقة اللّغويّة، وبراعة الشّاعر في الاكتواء بألم الاغتراب من جهة وممارسة التّجريب كفعل إبداعي ينم عن لذّة. Abstract : This study focuses on aspects of the poetic experience of the Palestinian poet Ezzedine Al-Manasrah, as he is among the poets who practiced experiment on the poem in order to elevate it to textual worlds that combine artistic pleasure and content benefit. His poetry represents a subjective, human, and existential experience, in which he expresses his pain and hope.Therefore, we try to stand on the experimental levels in the poem "Jafra …cover me to sleep" according to a semiotic approach and among the conclusions we have reached, experimentation in the visual formation of the poem, the evocation of popular heritage, the use of the linguistic paradox, the ingenuity of the poet in the pain of alienation and the practice of experimentation as a creative act revealing pleasure.

الكلمات المفتاحية: شعر ; عزالدين المناصرة ; تجريب ; تراث ; مفارقة ; اغتراب ; poetry ; Azzedine Al-Manasrah ; experimentation ; heritage ; paradox ; Alienation


jتجليات الشّعرية في رواية (سلالم ترولار) لـ"سمير قسيمي"

أعبش نبيلة, 

الملخص: الملخص: نهدف من خلال هذا البحث، إلى محاولة تحديد مفهوم الشّعرية وفاعليته الإجرائيّة في الرواية الجزائرية المعاصرة، لذلك تأتي هذه الدّراسة لتقف عند تجلّيات الشّعرية في السّرد الروائي العربي الجزائري بالتّطبيق على المدوّنة الروائيّة "سلالم ترولار"، للكاتب الجزائري "سمير قسيمي"، واعتمادها مجالا للبحث في حضور هذا النّمط من الكتابة في أدبنا الروائيّ. لقد حاول "قسيمي" أن يخلق لنا عالما مُغايرا يتداخل فيه الواقعي باللّاواقعي، في علاقة تفاعليّة تُثير في نفس المتلقّي الحيرة والدّهشة والعجب، من خلال توظيف مجموعة من التّقنيات المهمّة. Abstract Through this research, we aim trying define a concept of poetic and its procedural effectiveness in the modern Algerian novel therefore, this study comes to stop at the poetic manifestations in the Algerian Arabic narrative narration, by applying to the narrative blog « Salalim Trolar » by the Algerian writer «Samir Kacimi». And its adoption as a field of research in the presence of this type of writing in our literature novels. And the writer "Samir Kacimi " tried to create for us a different world Overlapping between real and irreal, in an intractive relationship raises in the spinit of recipient bewilderment, astonishment and wonder, by employing a collection of an important techniques.

الكلمات المفتاحية: شعريّة؛ ; سلالم ترولار؛ ; سمير قسيمي؛ ; نقد؛ ; جمالية


التعالق النصي في الوصايا العربية في العصر العباسي The textual dependency in the arab commandments in the Abbasid era

غربي رضوان,  دخية فاطمة, 

الملخص: ملخص يعالج هذا البحث موضوع (التعالق النصي في الوصايا العربية في العصر العباسي)، حيث استهدفت الدراسة آلية التعالق النصي بصفتها آلية نقدية اشتهرت في الساحة النقدية الغربية، والتي تؤكد بدورها على أنّ النصوص تتداخل وتتفاعل فيما بينها، ولا وجود لنصوص تتشكل من الفراغ، كما أنّ هذه الآلية كانت لها إرهاصات في التراث العربي القديم، لكن تحت مسميات مختلفة؛ كالسرقة والتضمين، والتي تتقارب في معناها مع مصطلح التعالق النصي، لذلك تمّ تفعيل هذه الآلية على نصوص الوصايا العربية في العصر العباسي، ولكنها نصوص إبداعية احتوت بين ثناياها مختلف أشكال التعالقات النصية، الدينية والأدبية والتاريخية. Abstract : This study deals with the subject of The textual dependency in the arab commandments in the Abbasid era. The study aimes at the mechanism of textual dependence as a moneatary mechanism known in the western monetary arenan which in turn confirms that texts overlap and interact with each other, this mechanism was activated on the texts of the arabic testaments in the Abbasid period, and because the were creative texts that cantained various forms of textual, religious, literary and historical.

الكلمات المفتاحية: الوصايا ; النص ; التعالق ; العصر العباسي ; آلية ; commandments ; text ; correlation ; Abbasid era ; mechanism


استثمار التّراث النحوي العربيّ في حوسبة اللّغة -جهود ابن هشام أنموذجا-

لعجالي محمد, 

الملخص: ملخص البحث: يسعى هذا البحث إلى بيان إمكانية وكيفية استثمار التّراث اللّغويّ العربيّ في خدمة حوسبة اللّغة في مجال النحو؛ فالمتخصص في اللّغة إذا قام باستثمار معطيات التّراث النحوي وأعاد صياغته سهَّل مهمّة حوسبة اللّغة. ومنه سيبيّن هذا البحث بعض تلك المعطيات النحوية بالرجوع إلى بعض المدوّنات التّراثيّة خاصّة مؤلفات ابن هشام، ثم يعرضها وفق صياغة حديثة قابلة للاستثمار في المجال الحاسوبي. مثل: عرض أنماط الجمل وفق صياغة منتظمة، بيان التّغييرات التي تحدث لبعض أنماط الجمل وكيفية ردّ تلك الجمل المتغيّرة إلى أصولها. الكلمات المفتاحية: تراث نحوي، لسانيات حاسوبية، حوسبة النّحو، ابن هشام. Abstract: This research seeks to demonstrate the possibility and how to invest the Arabic linguistic heritage in the service of language computing in the field of grammar, if the language specialist invests and reformulates the data of grammatical heritage facilitates the task of language computing. This research will show some of these grammatical data by referring to some of the heritage writings, especially ibn Hisham's writings, and then presenting them in a modern, investmentable formulation in the computer field. For example: displaying sentence patterns according to regular formulation, showing the changes that occur to some sentence patterns and how to respond to those changing sentences to their origins. Key words: Syntactic heritage, computer linguistics, grammar computing, Ibn Hisham.

الكلمات المفتاحية: تراث نحوي، لسانيات حاسوبية، حوسبة النّحو، ابن هشام. ; Syntactic heritage, computer linguistics, grammar computing, Ibn Hisham.


تخفيف الهمزة في القراءة الشعرية بين الوجوب والجواز

بالقط خليل, 

الملخص: إن تخفيف الهمزة في اللغة العربية وفي القراءات القرآنية مذهب شائع بكثرة، حتى أصبح كأنه الأصل نظرا لاطّراده، ومن فطرة اللسان العربي أنه يختار الأيسر في تركيب الكلام، فإذا وجد تخفيفا لم يؤدِّ إلى غموض أو إبهام اتخذه رخصة، ولقد اختلفت القبائل العربية القديمة في نطق بعض الأصوات من حيث الأداء، وأكثر ما جرى هذا الاختلاف في صوت الهمزة، فهو بحث شائك ومعقّد في الدراسات الصوتية، سواء في اللهجات القديمة أو حتى المعاصرة، أما في لغة الشعر فإن بحث الهمزة من الدراسات الدقيقة، وفي هذا البحث محاولة لاستقراء أحوال الهمزة وأحكامها في البناء الشعري. If there is a loosening that did not lead to ambiguity or ambiguity taken by a license, and the old Arab tribes differed in the pronunciation of some voices in terms of performance, and the most so-called difference in the voice of Al-Hamza, it is a thorny and complex research in the sound studies, whether in the old dialects or even contemporary, and in the language of poetry, their research From the most rigorous studies, in this research is an attempt to extrapolate the conditions of al-Hamza and its provisions in poetic construction.

الكلمات المفتاحية: همزة ; تخفيف ; تسهيل ; إبدال ; إدخال


هَنْدَسَةُ الْعَنْوَنَةِ فِي رَسَائِل مُحَمَّد الْبَشِير الْإِبْرَاهِيمِيّ

بن حملة سليم, 

الملخص: يُشكّل "العنوان" في أيّ عمليّة إبداعيّة أوّل عتبة تصافح المتلقّي، وهو خطوة مهمّة يضعها المؤلّف ليصدّر بها خِطابه. ونظرا لأهميّة العنوان فهو آخر ما يُختتم به العمل الأدبيّ. وعلى الرُّغم من قِصر حجمه، فهو يلخّص المحتوى الذي يأتي بعده، لذلك يحرص الكتّاب والشّعراء حرصا شديدا على حسن اختيار عناوين أعمالهم. وقد اهتمّ محمّد البشير الإبراهيميّ بعناوين رسائله العامّة التي كان يكتبها وينشرها، ويحرص على اختيار صياغتها وصناعتها وحِبْكتها، حرصَه على أناقة أسلوبه في مختلف خطاباته الإبداعية. وهي عناوين تشكّل بحقّ سِحرا يجذب القارئ جذبا لقراءة النّص كاملا؛ ليكتشف في الأخير التّطابق التّام بين محتوى الرّسائل الطّويل، وبين العناوين الجميلة التي تتصدّرها، إلى درجة اعتبرها البعض بمثابة " النّص الموازي". وفي هذا المقال وقع اختيارنا على بعض الرّسائل، حاولنا من خلالها دراسة هندسة العَنْونة التي توصّل إليها الإبراهيمي، وكشفَ النّقاب عن بعض الدّلالات والأبعاد التي يمكن لهذه العناوين أن تنطوي عليها.

الكلمات المفتاحية: هندسة ; عنونة ; رسائل ; إبراهيمي


نظرية الوساطة عند إدريس نقوري تحليل أنثروبولوجي لقصة يوسف عليه السلام

رحيم يوسف, 

الملخص: ملخص البحث: تهدف الدراسة إلى معرفة الأسس والآليات التي يقوم عليها التحليل الأنثروبولوجي من خلال نظرية الوساطة، ومعرفة حدودها وكيفية تطبيقها على النصوص، ومدى فاعليتها في الكشف عن واقع الإنسان، وهذا في إطار الدراسة التي قام بها إدريس نقوري الذي وظف نظرية الوساطة في تحليل قصة يوسف. نتج عن تطبيق النظرية قيام الوساطة على ثلاث عناصر: وهي الذات والموضوع والوسيط، وما يجمع بينها هو وجود الرغبة والإرادة، وقد تنوعت في قصة يوسف بين إرادة الله وإرادة الأبوين، ضمن وساطة إيجابية وأخرى سلبية. كما نتج عن الدراسة معرفة طريقة معاملات الإنسان، قصة القميص، الدم والسكين، وكلها وقائع تكشف عن حياة الانسان في زمن النبي يوسف عليه السلام. الكلمات المفتاحية: نظرية الوساطة؛ أنثروبولوجيا؛ إدريس نقوري؛ يوسف عليه السلام؛ قرآن. Abstract : The study aims to know the foundations and mechanisms on which anthropological analysis is based through the theory of mediation, and to place oneself at the limits of theory and how to apply it to texts, and the extent of its effectiveness in revealing human reality, and this in the context of the study conducted by Idris Naquri, who used the theory of mediation to analyze the history of Joseph. The application of the theory resulted in mediation being based on three elements: the subject, the object, and the mediator, and what unites them is the presence of desire and will, and in Joseph’s history it varied between the will of God and the will of the parents, in a positive and negative mediation. key words: Anthropology; theory of mediation; Idris Naquri; Prophet Yusuf; Koran.

الكلمات المفتاحية: نظرية الوساطة ; أنثروبولوجيا ; إدريس نقوري ; يوسف عليه السلام ; قرآن


مشهدية الفعل السردي في قصيدة "أعاذلَ إن الرزء مثلُ ابن مالك" لأبي ذؤيب الهذلي

عروس بشير, 

الملخص: يسعى البحث إلى كشف عمق النظرة إلى المال والحياة والموت قبل الإسلام. وكيف تم تصوير ذلك إبداعيا. وتتمثل إشكاليته في التساؤلات الآتية: كيف تجسدت مشهدية الفعل السردي في الشعر الجاهلي من خلال قصيدة "أعاذلَ إن الرزء مثلُ ابن مالك" لأبي ذؤيب الهذلي؟ وما هي أبعاد التبئير المشهدي في النظرة للمال والحياة والموت؟ وكيف يمكن للذات أن تحكي حالها بعد الموت؟ يتخذ البحث من سيمياء السرد منهجا للدراسة، ومن التحليل والتركيب والمناقشة أدوات إجرائية لذلك، ليتوصل إلى أهمية تضافر التخييل والسرد لتحقيق المشهدية في شعر أبي ذؤيب الهذلي، وذلك بانتقال الخطاب من الواقعي المستعاض عنه إلى المتخيل المشهدي المستعاض به ، فالذات الشاعرة تعبر عن رؤيتها للعالم في نص شعري حجاجي يغتني بالمشهدية ويسائل الموت والحياة. Abstract : The research seeks to reveal the depth of the perception of money, life and death before Islam. And how was it filmed. The problematic is represented in the following questions: How was the narrative act scenery embodied in pre-Islamic poetry through the poem (O you who blame me, the loss is like Ibn Malik) by Abu Dhuayb Al-Hudhali? What are the dimensions of the scenic focalization on the perception of money, life and death? How can the subject tell its state after death? The research will take from narrative semiotics as an method to study, and from analysis, synthesis, and discussion procedural tools for that. it concluded the importance of combining fiction and narration to achieve the scenery in Abu Dhuayb al-Hudhali's poetry, And that is by transition the discourse from the replaced reality to the scenic imagined transited by it. Accordingly, the poetic subject expresses her vision of the world in a poetic text, arguing that enriches the scenery and questions death and life. Keywords: Scenery, narrative action, Abu Dhuayb al-Hudhali, death, money , fiction.

الكلمات المفتاحية: مشهدية، فعل سردي، أبو ذؤيب الهذلي، موت، مال، تخييل. ; Scenery, narrative action, Abu Dhuayb al-Hudhali, death, money , fiction.


Alienation and identity quest as effects of exile, dislocation and homelessness: The case of Tayeb Salih and V S Naipaul.

ايت يوسف كريمة,  معا وي حسين, 

Résumé: One of the key concerns of post-colonial literature has been with exile and dislocation as direct effects of migration. The origin of this movement with its drastic effects is the displacement of the colonized due to colonial occupation, which in its turn leads to disenchantment, despair and alienation. This paper tries to lay emphasis on the way space determines the relation between the Self and the Other, and how each protagonist in Tayeb Salih’s Season of migration to the north and V S Naipaul’s The mimic men views his (colonial) past and present within complicated diasporic settings.

Mots clés: identity ; dislocation ; migration ; disillusion


مقصدية الخبر والإنشاء في الخطاب القرآني من خلال تفسير" نظم الدرر في تناسب الآيات والسور" للبقاعي

بوراس سليمان,  شويطر حياة, 

الملخص: هيمنت على ساحة الدراسات اللسانية مفاهيم لغوية عديدة، انبثق عنها تيارات فكرية جديدة منها التيار التداولي، الذي يهتم بدراسة علاقة النشاط اللغوي بمستعمليه، ونظرا للعلاقة الوطيدة بين البحث البلاغي القديم والمفاهيم التداولية المعاصرة فقد جاءت هذه الورقة البحثية لتسقط معيارا من المعايير النصية ألا وهو القصدية على تراثنا القديم من خلال تفسير نظم الدرر في تناسب الآيات والسور للبقاعي، وذلك من خلال التطرق إلى مجموعة من النقاط منها: مفهوم التداولية، القصدية، وقبل التطرق إلى دراسة مقصدية الخبر والإنشاء في الخطاب القرآني من خلال تفسير نظم الدرر كانت لنا التفاتة لتعريف كل من الخبر والإنشاء، وأخيرا خاتمة هي حوصلة لأهم ما ورد فيه،كل ذلك من أجل إظهار أهمية الجهود التي بذلها دارسونا القدامى في هذا المجال، وأسبقيتهم في البحث فيه. Abstract: Many linguistic concepts dominated the arena of linguistic studies, from which new intellectual currents emerged, including the deliberative one, as it is concerned with studying the relationship of linguistic activity with its users, and in view of the close relationship between ancient rhetorical research and contemporary deliberative concepts, this research paper aims to drop one of the textual criteria, namely intentionality On our ancient heritage through the interpretation of the systems of pearls in relation to the verses and the suras for the Bekaa, by addressing a group of points represented in: the concept of deliberativeness, intentionality, and before dealing with the study of intentionality of news and creation in the Qur’anic discourse through the interpretation of the systems of pearls, we paid attention to define each of News and creation, and finally the research culminated in a conclusion as a conclusion to the most important thing in it all this in order to show the importance of the efforts made by our old scholars in this field, and their precedence in researching it.

الكلمات المفتاحية: التداولية ; القصدية ; الخبر ; الإنشاء ; التراث العربي ; نظم الدرر


المسائل الصرفية في كتاب " تيسير التفسير" لمحمد بن يوسف أطفيش - سورتا البقرة وآل عمران أنموذجا-

عقون فضيلة, 

الملخص: تنوعت مصادر التفسير عند العالم الجزائري " محمد بن يوسف أطفيّش" في كتابه " تيسير التّفسير" ومن بين هذه المصادر: علم الصرف ، إذ أظهر من خلاله براعته في هذا المجال ،غير أنه لم ينل ما يستحقه من الشهرة ، ،لذلك أنا أهدف من خلال هذا المقال إلى تبيان جهود هذا العالم ، و إلى إحياء التراث الفكري الجزائري،وإعادته إلى الواجهة، ومن هذا المنطلق حاولت الإجابة عن الإشكالية الآتية: ما المسائل الصرفية الواردة في تفسير سورتي البقرة وآل عمران؟ ولمعالجة هذه الإشكالية اتبعت المنهج الوصفي التحليلي، وتوصلت في نهاية هذا المقال إلى مجموعة من النتائج أهمها أن أطفيّش استعان بعلم الصرف لتبيان أصل الكثير من كلمات القرآن ووزنها وما حدث فيها من تغييرات ،كما استخلص معنى بعض الآيات بواسطة أبواب الصرف، متبعا في ذلك منهجا قائما على الشرح والتعليل. For the Algerian scholarMohamed Ben Yousef Atfaiish, the Quran interpreting sources are variedin his book “Taisir Etafsir”.Morphology is among these sources.He shows his skill in this domain, however he isn’t famous enough. So, through this article, I aim at demonstrating this scholar’s effort and reviving the Algerian intellectual heritageand bringing it back to the surface, From this standpoint, I tried to answer the following problem: What are the morphological issues contained in the interpretation of Surat Al-Baqara and Al-Imran? To address this problem, I followed the descriptive analytical approach. This article has been concluded with several results, and the most important one is that the scholarmakes use of Morphologyto demonstrate many of the Quranic words’ origins, weight, and transformations. He also extracts some Quranic Verses’ meaning through morphological areas via following a specific approach basing on explanation and justification

الكلمات المفتاحية: تفسير ; أطفيش ; تيسير ; قرآن ; تعليل


الرمز الصوفي في رواية العشق المقدنس لعز الدين جلاوجي. The Sufi symbol in the holy love-the Defiled OF Azzedine djelaoudji

فطيمة الزهرة عاشور, 

الملخص: يعد هذا المقال قراءة في تجربة الروائي عز الدين جلاوجي من خلال أحد أدواته التجريبية التي مارسها في روايته العشق المقدنس، من خلال إعطائها مزيجا بين التجربتين الروائية والصوفية، للتوغل في أعماق الحياة الاجتماعية والسياسية التي مرت بها الجزائر بين الماضي والحاضر. فالرواية المعاصرة لم تعد مقيدة بنمط معين من التأليف، بل يعد التقيد عيبا فيها، ولهذا أصبح كل روائي يوجد ثوبا جديدا لروايته تبيّن قدراته وتكسر أفق التوقع، وتأبى على التصنيف، والصوفية تجربة تعيد قراءة الحياة والدين، ولهذا أراد الروائي أن يستفيد من إمكانات الصوفية ليمنح روايته قراءة عميقة تأبى القراءة السطحية لمفهوم العشق المقدس أو المدنس. وهذا المقال يبحث عن مدى اشتغال الروائي عز الدين جلاوجي على الرمز الصوفي، وتوظيفه لخدمة رؤيا جديدة للحياة والتاريخ والمجتمع الجزائري وتواصل حلقات الماضي بالحاضر في واحدة من رواياته. Abstract : This article is a reading of novelist Ezzedine djelaoudji experience through One of his experimental tools, practiced in his novel by the holy love-the Defiled, by giving it a mixture of novelistic and sufi experiments, to penetrate deep into the social and political life of Algeria between past and present. The contemporary novel is no longer restritet by a sertain type of writing, but adhrene is a defect, so every novelist has a new look at his novel, which reflects his abilities and breaks the horizon of expectation, is a book that is chat is changed to the classification, and sufi is an experience that rereads life and religion. The novelist wanted to use sufi potentials to give his novel a deep reading that favored the surface reading of the concept of the holy love-the Defiled .

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الرمز- الرواية- الصوفية- العشق المقدنس، عز الدين جلاوجي. ; Keywords: symbol, The novel, Sufi, the holy love-the Defiled , Azzedine djelaoudji


فاعلية المدخل التّواصلي لتنمية مهارات إنتاج المكتوب- السّنة الخامسة ابتدائي أنموذجا- The effectiveness of the communicative approach to developing the skills of writing production - the fifth year of primary school as an example -

سيليني بسمة,  خلاف شكور مسعودة, 

الملخص: يقوم تعليم ميدان إنتاج المكتوب في المناهج المعاد كتابتها على مناهج الجيل الثّاني، الذي يتّخذ من المقاربة بالكفاءات منهجا معرفيّا في التعليم، من بينها تعليم العربيّة استعمالا، وهو الهدف الّذي يروم تحقيقه، ويركّز تعليم اللّغة العربية على الإنتاج اللّغوي التّواصلي مشافهة وكتابة، من خلال تحويل الأفكار والرّموز إلى إنتاج كتابي يترجم الأفكار وفق معايير الاتّساق والانسجام اللّغويين، لذلك نروم من خلال هذا المقال إلى دراسة فاعلية المدخل التّواصلي في تنمية مهارات إنتاج المكتوب لدى متعلّمي السّنة الخامسة من التّعليم الابتدائي، وعليه تنطلق دراستنا من أجل الوقوف عند كيفية تعليم مهارات إنتاج المكتوب، انطلاقا ممّا جاء في السّندات التربوية، مركّزين على تقييم مهارات الإنتاج الكتابي ومدى ترجمتها للكفاءة الختامية للتواصل. ومن أجل ذلك قمنا بدراسة ميدانية لنتعرف على فاعلية المدخل التّواصلي في تنمية مهارات إنتاج المكتوب، والخروج بنتائج مهمة لفائدة الواقع التّعليمي. Teaching the field of written production in the rewritten curricula is based on the curricula of the second generation, which adopts the approach with competencies as a cognitive approach in education, among which is the teaching of Arabic in use, which is the goal that the educational curriculum aims to achieve, and the teaching of the Arabic language focuses on linguistic production verbally and in writing. By transforming ideas and symbols into a written production that translates ideas according to the standards of linguistic consistency and harmony, Therefore, we aim through this article to study the effectiveness of the communicative approach in developing the writing production skills of fifth year learners of primary education, and therefore our study starts in order to determine how to teach the writing production skills on the basis of what was mentioned in the educational documents, focusing on assessing written production skills and the extent of Translated for the closing competence of communication. For this purpose, we conducted a field study to identify the effectiveness of the communicative approach in developing the skills of writing production, and to come up with important results for the benefit of educational reality.

الكلمات المفتاحية: مدخل تواصلي، مهارة، إنتاج المكتوب. ; Communicative introduction, skill, writing production.


دور جمعية العلماء المسلمين في صون اللسان العربي من الفرنسة والتغريب البشير الإبراهيمي نموذجا

تراس عائشة,  فلاح خير الدين, 

الملخص: تتناول الورقة موقع المسألة اللغوية وما استأثرت به عقول العلماء الإصلاحيين في الجزائر على رأسهم مؤسسي جمعية العلماء المسلمين الجزائريين وجهودهم الجبارة في سبيل إحياء اللغة العربية والذود عنها بالقلم والفكر والدعوة، إعادة تنشيط الحركة الإصلاحية من خلال إنشاء مدارس تعليمية ونشر الكتاتيب للحفاظ على الهوية الوطنية من الفرنسة والتغريب والغزو الثقافي. ومن بين علماء الجمعية الذين كرسوا حياتهم في مجابهة السياسة الفرنسية والمحافظة على الشخصية الجزائرية العربية الإسلامية، البشير الإبراهيمي الذي عمل على نشر الوعي ورفع الجهل عن الأمة الجزائرية متبعا في ذلك منهج الجمعية وتجاربه الخاصة التي استقاها من رحالاته العلمية. this paper deals with the location of reform scholars in Algeria and who established the association of Muslims scientist. Algerian and their tireless efforts in order to rebirth the Arabic language, reactivate the reform movement throughout the establishment of Quranic schools to protect our in identity from the of cultural French and other conquest. One from the scientist association who work hard –is El Bachir Al Ibrahimi- in order to fight the French political with their ideas, to save the constituents of society Algerian El Bachir al ibrahimi who worked on spread the awareness and cut off ignorance on the Algerian nation following the association approach which who get throughout scientist Algerian. Keywords: association of Muslims, scientist Algerian, Arabic language, French political, cultural conquest.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح: جمعية علماء مسلمين جزائريين، لغة عربية، البشير الإبراهيمي، سياسة فرنسية، تغريب وغزو ثقافي. ; Keywords: association of Muslims, scientist Algerian, Arabic language, French political, cultural conquest.


الأساليب البرهانية في الخطاب القانونيThe proof methods in legal discourse

فغرور هالة, 

الملخص: تهدف الدراسة إلى الكشف عن الأساليب البرهانية و الحجاجية، في الخطاب القانوني التي يعتمدها المحامي في الإقناع، حيث تختلف درجات الإقناع باختلاف الخطاب الموجه؛ من حيث التأثير والقصدية. ومن ثمة كيفية مساهمة هذه الأساليب البرهانية في تغيير حال المتهم من قفص الاتهام إلى فعل البراءة تحقق شرط الإقناع لنجاح المرافعة، وهل للروابط الحجاجية دور في تحقيق قصدية المحامي. ولأن الأسلوب اللغة، فسعيا مني لتقصي الأساليب التي يعتمدها المحامي في الإقناع، تم عرض نماذج من مرافعة شفوية وتحليلها. الكلمات المفتاح : برهان- خطاب- مرافعة-إقناع-محامي. Abstract : The study aims to uncover the evidentiary and argumentative methods in the legal discourse adopted by the lawyer in persuasion, where the degrees of persuasion differ according to the discourse directed. In terms of impact and intentionality. From there, how can these evidentiary methods contribute to changing the condition of the accused from the dock to the act of innocence, which fulfills the requirement of persuasion for the success of the pleading, and do the arguments links have a role in achieving the intention of the lawyer? And because the method is the language, so in my endeavor to investigate the methods used by the lawyer in persuasion, samples of oral argument were presented and analyzed. Keywords: proof - speech - pleading - persuasion-.avocat

الكلمات المفتاحية: برهان ; خطاب ; مرافعة ; إقناع ; محامي


من وسائل الثراء اللغوي في العربية - One of the means of linguistic richness in Arabic

بلــعباس سعـاد, 

الملخص: الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تبيان دور وسيلتين مهمّتين في صياغة الأبنية العربية وإثراء رصيدها اللغوي، وهما الاشتقاق والإلصاق. وبما أنّ صوغ الأبنية في اللغة العربية يعتمد بالدرجة الأولى على الاشتقاق، فقد بيّنّا علاقته بالتصريف، ثمّ سُقنا الإلصاق لتمييز المصطلح أهو أصيل في العربية أم دخيل عليها، مع تحديد طرق توظيفه في اللغة العربية. وتوصّلت الدراسة إلى أنّ بناء الكلمة في العربية يتّخذ مسارين؛ إمّا أن يكون اشتقاقيّا، ويسمى التحوّل الدّاخلي للكلمة، وإمّا أن يكون إلصاقيا، وهما عمليتان متلازمتان لإنتاج عدد غير محدود من الألفاظ والأبنية ذات الدّلالات المتعدّدة. Abstract : This study aims to show the role of two important means in formulating Arabic words and enriching their lexicon, namely derivation and adhesion. And since the formulation of words in the Arabic language depends primarily on the derivation, we have shown its relationship to the conjugation, then we have affixed the adhesion to distinguish the term, which is authentic in Arabic or intruder to it, while specifying its methods of employment in the Arabic language. The study concluded that the construction of the word in Arabic takes two tracks; either it is derivative, or it is affixive. Keywords: Arabic language, syntax, derivation, affixation.

الكلمات المفتاحية: اللغة العربية ; الأبنية ; الاشتقاق ; الإلصاق ; Arabic language, syntax, derivation, affixation


أدب الالتزام ومواقف الآداب العالمية منه

سنوس سعيد,  فارسي حسين, 

الملخص: تندرج هته الدّراسة ضمن التّعريف بأدب الالتزام ومواقف الآداب العالميّة والعربيّة منه ،فهو لا ينصرف إذا أطلق على الالتزام الأدبي ،وقد اهتمّت الدراسة الأدبيّة اهتمامًا مطلقًا بمفاهيمه واستطاعت أن تجسّد ذلك في الأدب ،إذِ ارتبط الالتزام بالأدب التزاما موضوعيّا ،كما ارتبط مفهومه بتوجّسات المجتمع وقد تبنّى النقّاد مواقف متباينة حسب الأهواء أو الإيديولوجيات التي عالجت هذا الأدب . قُسّمت الآداب العالمية والعربية من حيث موقفها من الالتزام إلى مذاهب عقدية إيديولوجية كالواقعية الاشتراكية والتي تزعّمتها المدرسة الشيوعية السوفيتية والوجوديّة التي تزعّمها سارتر ،وإلى مذاهب حرّة ليبرالية كمذهب الفنّ للفنّ ،كما أضيفت إليها مواقف فردية لبعض المشهورين من الأدباء في مختلف أنحاء العالم . Abstract : This study falls within the definition of commitment literature and the positions of international and Arab literature from it. It does not go away if it is launched into literary commitment. Critics have different attitudes according to the passions or ideologies that dealt with this literature. World and Arab literature has been divided in terms of its position on commitment to doctrinal ideological doctrines, such as socialist realism, which is spearheaded by the Soviet and existentialist communist school spearheaded by Sartre, and to free doctrines such as the art of art, and individual attitudes of some famous writers around the world have been added to it.

الكلمات المفتاحية: التزام ; واقعية اشتراكية ; وجودية ; مذهب ليبيرالي ; Commitment ; socialist realism ; existentialism ; liberal doctrine


دلالة العنوان في رواية *لا أحبّ الشّمس في باريس* عبد الجليل مرتاض*

موسلي عبد الفتاح, 

الملخص: تكشف هذه الدراسة عن سيميائية العنوان في رواية عبد الجليل مرتاض، الموسومة بـ " لا أحب الشمس في باريس"، وكيف استطاع مرتاض أن يوظف اللغة في العنوان؛ ليصبح هذا الأخير علامة لغوية تعلو النص لتسمه وتحدّده، وتغري القارئ لقراءته. ويرجع كل هذا للمظهر التركيبي الذي اختاره مرتاض لهذه العتبة، فجعل للعنوان قدرة تمثيلية تحوي شروط الإنتاج النصي. ونراه قد وُفّق في اختياره عنوان روايته هذه، فامتاز بكثافته الدلالية التي ترغب القارئ في فك شفرات النص وتأويله. This study presents the semantics of the title in Abdeljalil Mortad novel under the name of "I do not like the sun in Paris", and also shows how Mortad was able to use the language in the title, so that the latter becomes a linguistic sign. characterizes the text and specifies it, and pushes the reader to read it, and that comes back to the syntax chosen by Mortad for this title, And he gave the title a possibility containing the conditions of the production of a text, and one finds that Mortad succeeded in choosing the title of this novel, it is characterized by the density of meanings that drives the reader decoded the text and interpret it.

الكلمات المفتاحية: عنوان، رواية، عتبة، عبد الجليل مرتاض، سيمياء. ; Title- the novel – Threshold – Mortadh Abdeljalil - Semiotics


De la pratique du brouillon chez les scripteurs experts à celle des étudiants du FLE en Algérie : quel enseignement faut-il en tirer ?

بن يحي نبيل, 

Résumé: La production écrite est l’une des activités intellectuelles humaines les plus complexes. Sa maitrise exige non seulement un engagement et du labeur de la part de l’apprenti-scripteur mais aussi de la motivation assortie d’un sens de l’observation de ceux qui la pratiquent avec aisance. Le présent papier est une recherche pratique qui vise l’identification des représentations de l’écriture et du brouillon chez les étudiants algériens inscrits en première année LMD. Si pour bien écrire, l’écrivain mobilise son savoir savant et réécrit sans cesse ses textes, le novice peut parvenir à surmonter ses difficultés et à améliorer ses écrits s’ils s’inspirent de la manière de procéder de l’expert. Les résultats obtenus montrent que le brouillon constitue l’étape charnière par laquelle les modifications et les réécritures sont autorisées.

Mots clés: brouillon, écrivain, représentations, réécriture, production de texte.


تَعَاضُدُ آَلِيَاتِ التَّأْوِيلِ وَمُقَوِّمَاتِ التَّعْلِيلِ فِي نَقْدِ الْخِطَابِ النَّحْوِيِّ عِنْدَ اِبْنِ وَلاَّد (دِرَاسَةٌ فِي بَعْضِ الْـمَسَائِلِ مِنْ كِتَابِهِ اْلانْتِصَار) The mechanisms of interpretation and the foundations of reasoning synergy in the critique of the grammatical discourse of Ibn Walad (Study on some issues from his book – Al intisaar)

بن خريدلة محمد,  كرشو لزهر, 

الملخص: لاَ يَتَمَارَى اِثْنَانِ فِي أَنَّ إِسْنَادَ وَصْفٍ لأَيِّ خِطَابٍ يَؤُولُ إِلَى المرْجِعِيَّةِ الَّتِي اَنْبَثَقَ مِنْهَا، وَيُرَدُ إِلَى السِّيَاقِ الَّذِي أُنْتِجَ فِيهِ، وَيُعْتَبَرُ بِالْقَضَايَا وَالمسَائِلِ الَّتِي يَطْرَحُهَا، فَإِذَا اِسْتَقَرَّ هَذَا فَإِنَّ آَرَاءَ النُّحُاةِ الْقُدَامَى وَمَقَالاتِهِمْ تُعَدُّ خِطَابًا نَحْوِيًّا، وَهُوَ كَبَاقِي صُنُوفِ الْخِطَابَاتِ نِتَاجُ فِكْرٍ إِنْسَانِيٍّ قَابِلٌ لِلأَخْذِ وَالنَّقْدِ. وَالنَّقْدُ مَهْمَا تَعَدَّدَتْ اِتَّجَاهَاتُهُ وَاخْتَلَفَتْ غَايَاتُهُ يَبْقَى مُمَارَسَةً تَحْلِيلِيَّةً تُوجِبُ عَلَى النَّاقِدِ التَّوْلِيفَ بَيْنَ مَجْمُوعَةٍ مِنَ الِميكَانِزْمَاتِ لِتَمْييزِ الْقَوِيِّ مِنَ الضَّعِيفِ، وَالمتْبُوعِ مِنَ المدْفُوعِ مِنَ الأَقْوَالِ وَالآَرَاءِ. وَهَذَا مَا يَتَغَيَّا المقَالُ تَبْيِينَهُ فِي الممَارَسَةِ النَّقْدِيَّةِ عِنْدَ اِبْنِ وَلاَّدِ فِي كِتَابِهِ الانْتِصَار لِسِيبَوَيْه عَلَى المبَرِّدِ؛ مِنْ خِلالِ إِبْرَازِ التَّعَاضُدِ بَيْنَ آَلِيَاتِ التَّأْوِيلِ وَمُقَوِّمَاتِ التَّعْلِيلِ. Abstract: Two do not compete that attributing a description of any discourse to the reference that emerges from it is referred to the context in which it was produced, and it is considered the issues and matters that it raises. If this settles, the opinions and articles of the ancient grammarians are grammatical, and like all kinds of discourse, it is the product of human thought that is negotiable and subject to criticism. Criticism regardless of its multiple directions and goals, remains an analytical practice that requires the critic to synthesize a set of mechanisms to distinguish the strong from the weak, followed by the motivated words and opinions. This is what the article aims to produce in the critical practice of Ibn Walad in his book The Victory of Siboyeh over the Mubarrad, by highlighting the synergy between the mechanisms of interpretation and the elements of reasoning.

الكلمات المفتاحية: ابن ولاَّد ; تَأْوِيل ; عِلَّة ; نَقْد ; خِطَاب ; تَعَاضُد ; Ibn Walad ; Interpretation ; Reason ; Criticism ; Discourse ; Synergy


معايير النصية في الدراسات النقدية العربية، سعيد يقطين نموذجا.

بن عطية نصر الدين,  قريش بنعلي, 

الملخص: قدّم النقاد العرب دراسات واعية في الممارسات النصية ما يؤكد أن العرب ومنذ القديم كان لهم تصور واضح ودقيق لمفهوم النص تشكلت نواته في تعبيراتهم النصية المبكرة. ويهدف هذا البحث إلى الوقوف على تلك المحاولات، ومتابعا مختلف التصورات والتحديدات التي قاربت النص، مبرزا أهم المعايير النصية في تراثنا النقدي. كما يسلط هذا البحث الضوء على مفهوم النص عند الناقد سعيد يقطين الذي كان له دور كبير في معالجة هذا الموضوع. فقد أبدى اهتماما بالغا بالنص العربي مستعملا هذا المفهوم استعمالا جديدا يخرج به عن الشروط النصية التي وضعتها المؤسسة الأدبية والثقافية التقليدية، وعليه فقد تم قبول نصوص ورفض أخرى بناء على معايير تلك المؤسسة. الأمر الذي دفع يقطين إلى التشكيك في تلك الشروط النصية باحثا عن نصية جديدة، ومعايير جديدة بعيدا عن أيّ اصطفاف ثقافي أو معرفي. Arab critics presented conscious studies in textual practices, which confirm that the Arabs, since ancient times, had a clear and accurate conception of the concept of text; its core was formed in their early textual expressions. This research aims to identify those attempts, and to follow up the various perceptions and limitations that approached the text, highlighting the most important textual criterion in our critical heritage. This Research Paper also sheds the light on the concept of the text for the critic Said Yaktine, who had a great role in addressing this topic. He showed great interest of the Arabic text, using this concept in a new way, which deviates from the textual conditions set by the traditional literary and cultural institution, in which were accepted texts and rejected the others based on the standards of that institution. This prompted Yaktine to doubt those textual terms, looking for new textual and new standards faraway from any cultural or cognitive alignment.

الكلمات المفتاحية: النص. اللانص. النصية. التراث


آليات التحليل التداولي للخطاب التعليمي

بزا حورية,  واضح أحمد, 

الملخص: يشكل الخطاب منعطفا حاسما في الدرس اللغوي؛ كونه يقف خلف معظم الممارسات اللغوية، وهدفنا من هذه الدراسة هو دراسة الخطاب التعليمي الذي يعد الحجر الأساس في العملية التعليمية كونه عملا إجرائيا يحمل مضمونا معرفيا ولغويا يتطلب امتلاك آليات للتبليغ، ويكون هذا الخطاب مرهون بفهم طبيعة الظروف أثناء الاستعمال والذي يتطلب وجود متخاطبين ضمن وضعية خطابية، حيث يتجسد الخطاب التعليمي في توخي استراتيجية محكمة وذلك بتطبيق المقاربة التداولية قصد التبليغ أو التأثير على المتلقين. ومن خلال هذا البحث سأحاول إبراز الآليات التداولية المعتمدة في تحليل الخطاب التعليمي. وقد اعتمدت في نسج خيوط هذا البحث العلمي على المنهج الوصفي التحليلي. وأما عن أهم النتائج المتوصل إليها من خلال هذه الدراسة فتمثلت في أن الخطاب التعليمي أداة فاعلة بين المعلم والمتعلم وتحليله يستدعي فهم بنية الكلام وإدراك طرق التعبير عن المعنى. الكلمات المفتاح: تداولية؛ خطاب؛ تحليل خطاب؛ تعليمية؛ خطاب تعليمي؛ مقاربة تداولية. Abstract: The discourse is very crucial in the linguistic lesson .because it’s the basic subject in most linguistic practices, and the objective of this research is to study the instructional discourse, which is the cornerstone of the instructional process. Because it is a procedural work that carries a cognitive and linguistic content that requires the possession of mechanisms for reporting. This discourse is dependent on an understanding of the nature of circumstances during use. The instructional discourse is reflected in the development of an effective method by applying the pragmatic approach , it in order to inform or influence the recipients. In this research, I will try to highlight the pragmatic mechanisms adopted in the analysis of instructional discourse. I fellow the descriptive analytical approach. As for the most important results continued through this study was that the instructional discourse is an effective tool between the teacher and the learner and an analysis that requires understanding the structure of speech and understanding the ways of expressing meaning. Keywords: Pragmatic; Discourse; Discourse analysis; Didactic; Instructional discourse; Pragmatic approach.

الكلمات المفتاحية: تداولية؛ خطاب؛ تحليل خطاب؛ تعليمية؛ خطاب تعليمي؛ مقاربة تداولية. ; Pragmatic; Discourse; Discourse analysis; Didactic; Instructional discourse; Pragmatic approach.


الحوار وعي بالذات و استقبال للآخر ، رواية "كتاب الأمير ، مسالك أبواب الحديد " أنموذجا

حداد كريمة,  بوجمعة شتوان, 

الملخص: نظرا لأهمية الحوار وتدبير الاختلاف ،ارتأينا أن نختار في بحثنا روائيا تبنى في إنتاجاته الأدبية منطق الحوار كوسيلة لمحاولة تحقيق التعايش بين المختلفين ، نتحدث هنا عن الروائي الجزائري "واسيني الأعرج" و اخترنا أن يكون "كتاب الأمير ، مسالك أبواب الحديد" أنمودجا ،و قد توصلنا إلى أن الكاتب استطاع أن يتخلص من ذلك التعلق بتصور مزدوج عن الذات والأخر ،وفتح الباب على مصراعيه لأجل استقبال الآخر وتقبله ،و التعايش معه ومع اختلافاته. Abstract : given the importance of dialogue and the management of difference, we decided to choose a novelist who adopted in his literary productions the logic of dialogue as a means of trying to achieve coexistence between the two different , we are talking here from the Algerian novelist Ouassini Al –Araj and we chose “kitab el amir, massalik abwab el hadid “ as a model, and we found that the book was able to rid of this attachment to a double perception of self and other , and opened the door to receive and accept the other , and to coexist with him and his differences

الكلمات المفتاحية: ذات، حوار، تقبل الآخر، تعايش


سيرورة إستراتيجية المقاربة بالكفاءات في النظام التربوي الجزائري - قراءة في الحلول والإخفاقات -

براهمي إبراهيم, 

الملخص: الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن سيرورة المقاربة بالكفاءات بعد مرور عقدين من الزمن على اعتمادها إستراتيجية بيداغوجية ضمن النظام التربوي الجزائري؛ وإبراز دواعي المدرسة الجزائرية إلى نهج هذا الخيار التربوي العالمي. ثم تتبع تطبيقها في الميدان التربوي؛ فبعد مضي فترة زمنية من انتهاجها برزت مشكلات تربوية أرجعها بعضهم إلى طبيعة هذه المقاربة نفسها. وتأسيسا على ذلك فإن الدراسة تطرح عديد الأسئلة عن المقاربة بالكفاءات؛ هل المشكلة في طبيعة هذه الإستراتيجية البيداغوجية في حد ذاتها؟؛ أم مرده إلى الممارسة والتطبيق؟؛ ألا يشكل الواقع التربوي بأطرافه المتعددة سببا في بعض إخفاقات المقاربة بالكفاءات؟، ألا يرجع ذلك إلى عدم وضوح أهداف المقاربة بالكفاءات ومفاهيمها لدى المعلم والمتعلم؟، ثم ألا ترجع عدم نجاعة حلولها إلى عدم تهيئة الظروف المناسبة (مادية، ومعنوية) لتحقيق نجاحها؟. الكلمات المفتاح: المقاربة بالكفاءات، بناء المناهج، النظام التربوي، المعلم، المتعلم، وضوح الأهداف، الإخفاق العملي. Abstract : In this study, we will reveal the processes of the approach of competencies after two decades of the adaptation of this pedagogical strategy within the Algerian educational system, the raisons of Algerian school to approach this global educational choice especially a period of time after its adoption. That’s why our study raises many questions about the approach of competencies. The problem, is it in this pedagogical strategy itself? Or is it due to practice and application? And the educational reality doesn’t constitute the raison of some failures in this approach ?. Is that due to the lack of clarity of its objectives and concepts for teacher and learner? And then, the ineffectiveness of its solutions is perhaps due to the absence of the appropriate conditions (material and moral) to achieve success ?. Keywords: competency Approach, curriculum building, the educational system, teacher, learner, the clarity of objectives, practical failure.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح: المقاربة بالكفاءات، بناء المناهج، النظام التربوي، المعلم، المتعلم، وضوح الأهداف، الإخفاق العملي. ; Keywords: competency Approach, curriculum building, the educational system, teacher, learner, the clarity of objectives, practical failure.


رمزية الرواية الصوفية وجمالية التأويل

عسوق مصطفى, 

الملخص: الملخص: يسعى هذا البحث إلى تسليط الضوء على الخطاب الصوفي الذي لا طالما كان مثارا للجدل، وسببا في إسالة الكثير من الحبر، ومدعاة للأخذ والرّد واختلاف وجهات النظر – بشكل حاد - بسب خصوصية هذا الخطاب الذي يتوثّب عل كلّ ما هو نمطي ومألوف في حياتنا اليومية؛ حيث يبتعد هذا الأخير عن أشكال التعبير النفعية (pragmatique) والمباشرة، ويَنحُو نَحْوَ ممارسة فعل المؤاربة والمخاتلة والمراوغة؛ إذ تصبح هذه الصفات ميسما يطبعه ويلتصق به فهي – بشكل من الأشكال - تصير معادلا له، خاصة عندما يوظف في المدونات السردية؛ ما يجعل قراءة هذا النوع من الكتابة الإبداعية يستدعي استعدادا خاصا لحظة إنجازه أو تلقيه على حدّ سواء. Abstract : This paper seeks to shed light on the Sufi discourse. Which has always been controversial, It is a cause for give-and-take and differing viewpoints; Because of the peculiarity of this discourse, which transcends everything that is typical and familiar in our daily life; Where the latter avoids the utilitarian and direct forms of expression And it goes towards practicing the act of speculation, delusion and evasion, Especially when employed in narrative blogs; What makes reading this type of creative writing requires a special preparation both the moment it is accomplished or received.

الكلمات المفتاحية: جمالية، رمزية، خطاب صوفي، عرفان، سّرد عرفاني.


La dramaturgie pour la correction phonétique en classe de FLE Cas des étudiants universitaires du sud algérien

بن عزوز نجيبة,  زراري سهام, 

Résumé: La prononciation du FLE par des apprenants arabophones du sud algérien n’implique pas uniquement l’acquisition de nouveaux sons, du fait que la dimension de la perception-production et les problèmes découlant du crible phonologique suscite l’usage de tout un processus sous-jacent à l’appropriation de nouveaux signes sonores qui caractérisent la construction d’un nouveau paysage sonore en tenant compte aussi bien des facteurs relatifs aux différences individuelles ainsi qu’aux représentations culturelles. Dès lors, nous nous sommes posé la problématique suivante : est-il possible d’améliorer la perception et la prononciation du FLE des locuteurs arabophones grâce à la dramaturgie ? L’objectif consiste à éduquer l’oreiller pour vaincre la surdité phonologique de l’apprenant et le préparer à la production. Le travail est mené auprès des étudiants de 2ème année LMD, option français de l’université de Biskra en optant pour le malade imaginaire de Molière. The pronunciation of FLE by Arabic-speaking learners in southern Algeria does not only imply the acquisition of new sounds, since the dimension of perception-production and the problems arising from the phonological sieve give rise to the use of a whole sub-process. lie in the appropriation of new sound signs that characterize the construction of a new soundscape, taking into account factors relating to individual differences as well as to cultural representations. Therefore, we asked ourselves the following problem: is it possible to improve the perception and pronunciation of FFL among Arabic-speaking speakers thanks to dramaturgy? The goal is to educate the pillow to overcome the learner's phonological deafness and prepare them for production. The work is carried out with 2nd year LMD students, French option at the University of Biskra, opting for Molière's imaginary patient.

Mots clés: Dramaturgie ; didactique de la prononciation du FLE ; correction phonétique ; habitudes de prononciation ; Dramaturgy ; FFL pronunciation didactics ; phonetic correction ; pronunciation habits


الغيرية في رواية "أنا وحاييم" للحبيب السّايح (الحضور المفاهيميّ والتمثّل الرّوائيّ)

بومعزة غشام,  أحمد الحاج أنيسة, 

الملخص: تسعى هذه الدّراسة إلى مقاربة نصّ رواية "أنا وحاييم" للرّوائي الجزائريّ الحبيب السائح عبر مقولة إجرائيّة هي "الغيريّة"، وقوفاً عند حضورها المفاهيميّ وتمثّلها الرّوائيّ، انطلاقا من مرجعيّة ميخائيل باختين الفلسفيّة الجماليّة الكانطية الجديدة néo-kantisme، في نظريته عن فعل الخلق الإبداعيّ، واستثمارا لشبكة مفاهيمية يرتكز فيها على مدرسة ماربورغ Ecole de Marbourg، من خلال "التقمّص الوجدانيّ" المفهوم الأساسي عند رواد الفكر الفنّي الألمانيّ، فباختين يعوّلُ «على عالم جماليّ ألمانيّ من حقبته هو "وليام وورنجر" w.worringer الذي بدوره يلخّص ويركّب أفكار "ألويس ريجل" Aloïs reigl، و"ليبْسْ" Theodor Lipps وغيرهما»، فبالنسبة لوورنجر «تُعدُّ الفاعلية الإبداعية اعترافات ذاتية، فقدانا للذّات، افتقادا لها في العلام الخارجي: يولدُ الفنّ فقط في اللّحظة التي يمنحُ فيها الفنان ميله للفنّ». الكلمات المفتاح: غيرية، مفهوم باختيني، تقمّص، آخر، بوليفونية، أنا وحاييم.

الكلمات المفتاحية: غيرية ; مفهوم باختيني ; تقمص ; آخر ; بوليفنية ; أنا وحاييم


التطبيقات البلاغية في ضوء الدرس الإعجازي تفسير الكشاف للزمخشري أنموذجا.

مقدم محمد, 

الملخص: يتفق الباحثون في مجال الدراسات اللغوية والقرآنية على القيمة العلمية الجليلة التي قدمها علماء التفسير عبر الحقب الزمانية المتعاقبة، ومرد ذلك إلى الطابع الموسوعي الذي عرف به علماء التفسير، فالمطالع لمصنفاتهم يقف على الثقافة التفسيرية الموسوعية التي وظفها المفسرون في تحليلهم وتفسيرهم للنص القرآني، بالرغم من تأثر بعضهم بثقافته الخاصة أو مرجعيته الإيديولوجية، ولذلك وجدنا أن المجال الأرحب للتطبيقات الإجرائية للدرس اللغوي والبلاغي بمختلف مضامينه ومكوناته مبثوثا في تفسير الآيات القرآنية عند المفسرين ، وبخاصة ممن غلب على تآليفهم النزعة اللغوية والبيانية على غرار الكشاف للزمخشري، هذا الأخير الذي ركزت عليه في هذه الدراسة من خلال عرض مجمل لأهم القضايا البلاغية التي تعرض لها في تفسيره في ضوء تعامله مع المباحث الإعجازية في القرآن الكريم. الكلمات المفتاحية : البلاغة ، الدرس الإعجازي، النظم القرآني، المجاز، الكناية ، الاستعارة، البديع. Abstract : Researchers in the field of linguistic and Qur’anic studies agree on the venerable scientific services provided by ‘tafsir’ scholars across the successive temporal periods, and this is due to the encyclopaedic nature for which they are known. The perusal of their works stands on the encyclopaedic exegesis that the interpreters employed in their analysis and explanation of the Qur’anic text, though influenced by their own culture or ideological reference. Therefore, we found that the wider range of procedural applications of the linguistic and rhetorical lesson, in its various contents and components, is rooted in the interpretation of the Qur’anic verses among the interpreters, especially those whose works dominated the linguistic and graphic tendency similar to ‘Tahrir wa tanouir’ by al-Taher bin Ashour, and ‘El Kashshaaf’ by Zamakhshari, The latter, on which this study focused on, by presenting an outline of the most important rhetorical issues that he dealt with in his interpretation in light of his dealings with the miraculous investigations in the Holy Quran. Key words: rhetoric, I’jaz study , Qur’anic systems, metaphor, Metonymy. Al- Badi

الكلمات المفتاحية: البلاغة ، الدرس الإعجازي، النظم القرآني، المجاز، الكناية ، الاستعارة، البديع.


أثر فلسفة كروتشه الجمالية في النّقد الجديد

خمخام أسماء,  النوي مليكة, 

الملخص: تروم الدّراسة الوقوف على مدى فاعلية الصّوت الفلسفي وتحرّي صداه في المنجز النّقدي، أي؛ تلمّس أثر فلسفة بنديتو كروتشه الجمالية في النّقد الجديد، وأهم المبادئ الجمالية التي يتقاطع فيها الحقلان، من أجل تحقيق قدر عالٍ من الرسوخ والاستقرار الجمالي والفنّي. وتلبيةً لحاجة التكامل والتّضايف المعرفي، فإنّ الدّراسة استطاعت آخر المطاف لفت الانتباه إلى واحدة من أهم التجارب التي أثارت نقلة نوعية عبر مراحل عمرية من التّفكير والوعي الجمالي، كما أنّها أضافت إلى حقل الإبداع والنّظرية النّقدية ما يستحق التوقف عنده. The study aims to examine the effectiveness of the philosophical voice and to investigate its echo in the critical achievement, that is; The impact of Benedetto Croce’s aesthetic philosophy was perceived in the New Criticism, and the most important aesthetic principles in which the fields intersect, in order to achieve a high degree of aesthetic and artistic stability. In response to the need for cognitive integration and harmony, the study was able to finally draw attention to one of the most important experiences that sparked a quantum leap through age stages of thinking and aesthetic awareness, as it added to the field of creativity and critical theory what deserves to be examined.

الكلمات المفتاحية: فلسفة الجمال؛ بنديتو كروتشه؛ نقد جديد؛ فن؛ وعي. ; Aesthetic Philosophy ; Benedetto Croce; New Criticis ; Art ; Awareness.


L’enseignement de l’oral en classe de FLE: impact de la version minimaliste et la version maximaliste de la perspective actionnelle

بن محمد فيصل,  وهيب إيمان, 

Résumé: Résumé Cet article vise à montrer les différentes mises en œuvre de la perspective actionnelle dans le domaine de l’enseignement/apprentissage des langues étrangères. Ces mises en œuvre varient, selon l’interprétation des nouvelles orientations du Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues, entre une version minimaliste, caractérisée par le maintien de l’ancrage communicatif, et une version maximaliste, considérée comme une rupture épistémologique avec l’approche communicative. Le présent travail porte sur une expérimentation menée dans deux classes de français langue étrangère à l’université de Bordj Bou-Arréridj, dans le but de mesurer l’impact de l’application des deux versions sur l’interaction orales des étudiants. Les résultats révèlent que la version maximaliste est plus efficace pour le développement des compétences orales des étudiants, malgré les difficultés de taille relevant de sa mise en œuvre dans notre contexte. Abstract: This article aims to demonstrate the different implementations of the action-oriented approach in the field of teaching/ learning foreign languages. These implementations vary, according to the interpretation of the new orientations of the Common European Framework of Reference for Languages, between a minimalist version, characterized by the maintenance of the communicative anchor, and a maximalist version, which is considered as an epistemological break with the communicative approach. The present work paper is an attempt to measure, through experimentation, the impact of implementing the afore-mentioned versions on students' oral interaction in two FFL classrooms, at the university of Bordj Bou-rreridj. The results reveal that the maximalist version has proved more effective for the development of the students' oral competence, despite the challenges encountered during the implemention of the mentioned method, particularly in our context.

Mots clés: perspective actionnelle ; tâche ; version minimaliste/maximaliste ; approche communicative ; interaction verbale ; action-oriented approach ; task ; minimalist/maximalist version ; communicative approach ; verbal interaction


الثقافة الشعبية في الكتاب المدرسي للتعليم الثانوي بين التغييب والتجلي -كتاب اللغة العربية وآدابها أنموذجا-

شنوقة نجيبة,  حني عبد اللطيف, 

الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على واقع الثقافة الشعبية الجزائرية في التعليم الثانوي من خلال برنامج مادة اللغة العربية، على اعتبار إمكانية احتوائها لها لتعدّد أنشطتها وتنوّع مضامينها. لكنّ المطّلع عليها لا يعثر على نماذج لأشكال هذا النّوع من الثقافة إلا لماما، لظروف مختلفة أسهمت في انحصاره كدواعي انتقاء مضامين أنشطة مادة اللغة العربية. ونحاول –بهذا الصدد- الوصول إلى سبل استثمار الثقافة الشعبية في أنشطة مادة اللغة العربية دون المساس ببرامجها، وكشف أهداف تلقيها لدى المتعلمين، عسى أن تكون المساعي جادة في التعريف بها، والإسهام في نقلها إلى الأجيال بإدراجها ضمن الكتاب المدرسي للغة العربية إذا ما تمّ التحضير للجيل الثاني المتعلق بالتعليم الثانوي. This research paper aims to shed light on the position of Algerian folk culture in secondary education through the Arabic language program, considering the possibility that it contains it due to the multiplicity of its activities. However, those who are familiar with it could not find examples of the forms of this type of culture except occasionally, due to various circumstances that contributed to its restriction as reasons for selecting the contents of the activities of the Arabic language subject. and we try to reach the ways of investing the folk culture in the activities of Arabic language without changing the programs and uncovering the reasons of receiving it for learners. May the endeavors could be serious to introduce it, and contribute to its transmission to the generations by including it in the Arabic textbook if it was well prepared, for the second generation of secondary education.

الكلمات المفتاحية: ثقافة شعبية؛ متعلم؛ لغة عربية؛ تعليم ثانوي؛ كتاب مدرسي. ; Folk culture, The learner, Arabic language, secondary education, textbook.


بنية الحجاج في الخطاب الروائي المعاصر قراءة في رواية مقامات الذاكرة المنسية لـ حبيب مونسي دراسة في البناء The structure of argument in contemporary narrative discourse Reading in the novel The Maqamat Forgotten Memory by Habib Mounsi A study in construction

مقري مراد معاذ, 

الملخص: يعد الحجاج آلية من الآليات القرائيّة المعاصرة مثلها مثل القراءة السيميائيّة، والبنيويّة، التي يمكن الاستعانة بها في تحليل، و تأويل النصوص والخطابات، يسعى إلى دراسة الوسائل، والتقنيات التي يوظفها المؤلف في نصه من أجل إثارة المتلقي، ولهذا يقوم مقالنا أولا: معرفة توفر الحجاج في السرد الروائي. وثانيا: نوع التقنيات والحجج التي يمكن أن يعتمد عليها الرواي في روايته عبر مسار حجاجي تواصلي بينه وبين المتلقي، ولتفعيل ذلك اخترنا رواية مقامات الذاكرة المنسية للروائي حبيب مونسي. فمرمى هدفنا من هذا المقال هو إثارة قضية الحجاج في الخطاب الروائي، متطلعين في ذلك إلى مدى فاعلية الحجاج في دراسة النصوص، و وظائفه. Abstract: The argumentative speech has become one of the most important linguistic studies, and contemporary lingual Which is interested in analysis of speeches types, Political, literary, lawful, and other types of blogs, It seeks to study the means and techniques employed by the author, or the writer in his text, In order to provoke the recipient to change his convictions, because it is one of the basic characteristics of the argumentative speech, this is why the argument is considered one of modern reading mechanisms, such as semiotic and structuralism reading, Which can be used in the interpretation of texts and speeches, therefore our article is based on first: knowing the availability of the argumentation in the narrative novelist, and second what techniques can the narrator rely on in his narration through an argumentative communicative pathway between him and the recipient, and to activate this we chose a piece of fiction from the novel of the forgotten memory of the novelist Habib Mounsi.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح : سرد، رواية، خطاب، حجاج، إقناع. ; Key words: Narration_ the novel_ the speech_ Argumentation_ Persuasion


ظاهرة الاحتمال النحوي وأثرها في التقعيد المعياري

سليم أشرف, 

الملخص: يهدف الباحث إلى إبراز إحدى ظواهر التوجيه الاستدلالية في أصول النحو العربي؛ وهي: احتمال الدليل النحوي وما يخلفه ذلك من أثر في أثناء التقعيد المعياري، مستندا في عمله إلى الحفر في إحدى الاستنباطات المَنثُورَة في التُّراث اللِّسانيِّ العربيِّ القديم؛ القَائلة: "إذَا دخَل الدَّليلَ الاحْتمالُ سقطَ به الاسْتدلاَلُ"؛ وهي قَاعِدةٌ أصُوليَّة تناولتْها كُتب التراثِ العربيِّ الإسلاميِّ؛ فقهِه، وأصولِه، ونحوِه؛ رُغم أنَّه في أصُول النحو لم يُتطرَّق إليها بِشكل كافٍ، إسوةً بأصُول الفِقه. سَيعمل الباحثُ تِلو ما سبَق على تتبُّع مَواطن هذه القَاعدة الأصُوليَّة في بعض مُدونات النَّحو العربيِّ وأصولِه، بُغية الوُقوف على قَصد النَّحويِين العَرب القُدماء مِنها. إذاً سيحرصُ الباحِث على جَمع ما يتعلَّق بهذه القاعدَة من خلال القيام باسْتقراء لبعض المُصَنفات النحويَّة القديمَة المَطبُوعة؛ وهذا كلُّه من أجل تحديدٍ واضحٍ ودقيقٍ لظَاهرة الاحتمَال النحويِّ، وتَحقيق فهمٍ أعمقَ لها. This research aims to highlight one of the inferential orientation phenomena in the origins of Arabic grammar. It is the possibility of grammatical evidence and the impact that this leaves during the standard constraint, based in his work on digging into one of the deductions published in the ancient Arab linguistic heritage. Saying: "If the evidence enters the probability, the inference is lost." It is a fundamentalist rule that has been covered in the books of the Arab and Islamic heritage. Its jurisprudence, principles, and the like; Although, in the fundamentals of grammar, it was not dealt with sufficiently, like the principles of jurisprudence. The researcher will follow the to trace the sites of this fundamentalist rule in some of the Arabic grammar codes and its origins, in order to find out the intention of the ancient Arab grammarians from among them. So, the researcher will be keen to collect what is related to this rule by making a complete extrapolation of the old printed grammatical works and referring to the manuscript from them. All this is in order to clearly and accurately define the phenomenon of grammatical probability, and to achieve a deeper understanding of it.

الكلمات المفتاحية: الاحتمال النحوي، أصول النحو، التقعيد المعياري. ; Grammatical probability, origins of grammar, standard constriction.


استراتيجيات التعلم الميتامعرفية وأثرها في خفض صعوبات تعلم القراءة لدى المتعلمين في المرحلة الابتدائية Metacognitive learning strategies and their impact on reducing the learning difficulties of reading among learners in the primary stage

مركون هبة, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واحدة من أهم إشكالات النشاط اللغوي الأكاديمي في العملية التعليمية ، وهو إشكال صعوبات التعلم الأكاديمية ،وصعوبة القراءة على وجه التحديد ، و هي صعوبات تظهر على شكل مشكلات في اللغة التعبيرية لدى الأفراد، بحيث يكونون غير قادرين على التعرف على الكلمات وقراءتها بشكل سليم، كما يحتاجون إلى وقت طويل لتجميع الأحرف، ويحذفون بعض الكلمات أو أجزاء من الكلمة المنطوقة، ولديهم ضعف أيضاً في تمييز الحروف المتشابهة، وهدفنا هو التعرف على أهم العوامل التي من شأنها خفض مستويات هذه الصعوبة ، ومنها إستراتيجيات التعلم ماراء المعرفية، وهذا ماحاولنا تقصيه من خلال دراسة ميدانية إعتمدنا فيها على المنهج الوصفي التحليلي ،وإستخدمنا أدوات للبحث تمثلت في مقياسي إستراتيجيات التعلم ماوراءالمعرفية،و صعوبات التعلم،حيث توصلنا من خلالها إلى إثبات العلاقة. This study aims to identify one of the most important problems of academic linguistic activity in the educational process, which is the problem of academic learning difficulties, and the difficulty of reading specifically, which are difficulties that appear in the form of problems in the expressive language of individuals, so that they are unable to recognize words And read them properly, and they need a long time to collect letters, and they delete some words or parts of the spoken word, and they also have a weakness in distinguishing similar letters, and our goal is to identify the most important factors that will reduce levels of this difficulty, including learning strategies about cognitive, and this What we tried to investigate through a field study in which we relied on the descriptive and analytical approach, and we used research tools represented in the measures of meta-cognitive learning strategies and learning difficulties, as we reached through it to prove the relationship.

الكلمات المفتاحية: إستراتيجيات التعلم الميتامعرفية - المراقبة-التقويم-صعوبات التعلم- صعوبات تعلم القراءة. ; meta cognitive learning strategies - monitoring - evaluation - learning difficulties - reading difficulties


الإستعمال اللغوي للنحوي العربي

بوشاكــر عـــــــــمــر,  عميروش حورية, 

الملخص: الملخص : النحو العربي لم يكن تناوُلا للبنية اللغوية مستقلة عن أحوال الاستعمال المختلفة ،حيث قدم النحاة مسائل مرتبطة بالمتكلم ، مما يُظهر أثره على البنية ذاتها ،ويحدد موقفه في الإعراب وفي التمييز بين القول والكلام ،ومسائل أخرى مرتبطة بالكلام الذي هو دليل المعاني المتداولة بين الناس ،وهو الذي يعرض حاجاتهم المتداولة فيما بينهم ،لذلك فأهم وظيفة تقدمها اللغة أن تحمل فائدة إلى سامع أو تطلبها منه ....ومباحث أخرى، وهذا ما نتناوله في بحتنا هذا من خلال عرض بعض قضايا التواصل والتداول الخاصة بالنحوي العربي واستعمال اللغة. Abstract : Arabic grammar was not a discussion of the linguistic structure independent of the different usage circumstances, where grammarians presented issues related to the speaker, which shows its effect on the structure itself, and determines his behavior in parsing and in the distinction between saying and talking, and issues related to speech, which is a guide to the concepts circulated among people, and which presents their needs that are mutual among them. Therefore, the most important service provided by language is to carry a benefit to a hearer or request it from him ..., and this is what we deal with in this article by presenting some issues of communication and deliberation related to Arabic grammar and language use

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح: تداولية، نحو، لغة، متكلم، مخاطب، خطاب ; Keywords: deliberative, grammar, language, speaker, address, discourse


التشكيل البصري والسردي في (ديوان من يوميات الشنفرى في Netherlands) لـ (سعيد الجريري)

رزقي كوثر,  مرزق هداية, 

الملخص: تسعى هذه الدراسة إلى البحث في جماليات التشكيل البصري كلغة مكمّلة للسرد الشعري، في ديوان "من يوميات الشنفرى في netherlands" لـ: سعيد الجريري، بمعنى مساءلة طريقة الكتابة النوعية التي يقوم بها الشاعر لتخريج نصّه الشعري المُسَرَّد عبر تشكيلات بصرية معينة، بغية معرفة مدى أهميتها في إعادة بناء النص، والكشف عن مختلف الإضافات الفنية والدلالية، وقد تمّ الاعتماد على هذا التضافر للوصول إلى مختلف البنيات النصية الثاوية التي تنطوي عليها بنية النص، واستنطاق ما فيها من دلالات، قابعة خلف نسقية الشكل وبنيته ولغته السردية. Abstract : This study seeks to examine the aesthetic of the visual formation as a complement language to the poetic narration, in the poetic collection “from the Al Chanfra Diary in the Netherlands" written by Said Al Jariri in the sense of querying the poet's qualitative writing to produce his narrative text through specific visual formations, in order to know how important it is in rebuilding the text, and to reveal the various aesthetic and semantic additions. This combination has been relied upon to reach the various textual structures involved in the structure of the text, and its significations have been examined, falling behind the systemic form and its narrative language.

الكلمات المفتاحية: التشكيل بصري، السرد شعري، القصيدة الشعرية، الشنفرى، سعيد الجريري. the Visual formation, the poetic narration, the poem, al chanfra, said al jariri.


إشكالية تأصيل المنهج في النقد العربي المعاصر : المنهج الأسلوبي عند شكري عياد أنموذجا

نعجة عيشة,  قراش محمد, 

الملخص: إن الانفتاح التدريجي المتزايد على الثقافة الغربية أدى إلى تبني النقاد العرب لمختلف المناهج ، مما كان له الأثر المباشر على الواقع النقدي العربي ، الذي أصبح واقعا متأزما ، بسبب الممارسات النقدية العربية التي كانت مجرد نقل حرفي للمفاهيم والنظريات والمناهج . فقد أردت استعراض واقع النقد العربي المعاصر الذي كثرت فيه مختلف المحاولات التأصيلية ، لمختلف المناهج النقدية الغربية ، ويعد شكري عياد واحدا من الذين قدموا إسهامات تأصيلية ، مؤسسا جهده التأصيلي على ربط الأسلوبية بجذور البلاغة العربية القديمة ، إذ أراد إعادة قراءة التراث برؤية جديدة قائمة على أسس علمية . وقد أنيق البحث ضمن هذا المقال من إشكالية تأصيل المناهج النقدية الغربية عموما لينتهي إلى المنهج الأسلوبي لدى الناقد محمد شكري عياد تحديدا بوصفه أحد تجليات ذلك التأصيل ... وهي إشكاليات جعلت الخطاب النقدي الأدبي العربي المعاصر يعيش أزمة واضحة ... في انتظار البدائل المنهجية النقدية الملائمة . The progressive and increasing openness to Western culture led Arab critics to adopt various approaches, which had a direct impact on the Arab critical reality, which became a crisis reality, due to Arab critical practices that were merely a literal transfer of concepts, theories and approaches. I wanted to review the reality of contemporary Arab criticism, in which there are many different attempts at originality, for the various Western critical approaches, and Shukri Ayyad is one of those who made original contributions, based his efforts on linking stylistics to the roots of ancient Arab rhetoric, as he wanted to re-read the heritage with a new vision based on foundations Scientific . The research in this article has elegant in this article the problem of rooting the western critical curricula in general to end with the stylistic approach of the critic Muhammad Shukri Ayyad specifically as one of the manifestations of that rooting ... which are problems that made the contemporary Arab literary critical discourse live in a clear crisis ... awaiting critical methodological alternatives Convenience.

الكلمات المفتاحية: إشكالية ، التأصيل ، النقد ، المنهج ، الأسلوب .


صناعة العنوان الرّوائيّ ودِلالاته عند واسّيني الأعرج. ثلاث قراءات في ثلاثة نماذج مختارة

لعدودي أيوب, 

الملخص: يروم هذا المقال الوقوف على صناعة العنوان الرّوائيّ ودلالالته عند الرّوائيّ الجزائريّ واسّيني الأعرج،من خلال ثلاثة نماذجَ مختارة من رواياته وهي: نوّار اللّوز –تغريبة صالح بن عامر الزّوفري، وذاكرة الماء-محنة الجنون العاري،و2084 حكاية العربيّ الأخير،حيث يجد المتلقّي في صياغتها وتركيبها جنوحا نحو التّكثيف فترتفع من مستوى الإخبار الذي يهدف إلى الإيصال،إلى مستوى اللغة المثقلة بالدّلالات والإيحاءات،مشحونة بالمعنى وما وراء المعنى ، فتحيل تارة على الفضاء المكانيّ أو الزّماني أو الشّخصيّة الرّئيسة في العمل ،كما قد تحيل تارة أخرى على نصوص أُخَرَ ،تدفع القارئ دفعا إلى البحث عن مكامن التّعلّق النّصّي بين النّصّ السّابق واللاّحق. الكلمات المفتاح : رواية جزائريّة . عنوان مركّب ، مناص ، دلالة. Abstract : This essay talks about the production of the title and its deeply implications by the Algerian novelist Waciny Laredj in his three chosen models named as follows :Almond Flowers ( Nawar Al-louz) – The Aliennation of Salah Benamer Ezzawfari , Water Memory ( Dakiratu Al Maa) – The Plight of the Naked Madness , 2084- The Story of the Last Arab, As soon as the recipient reads these titles , he will figure out its intensity so that , it highers from the level of informing , that aims a transmission aim , to the level of the language full of semantics and pragmatics ; leading to the space , the time , or the heroic personality of the work as well as it may lead to other texts , pushing the reader to look for the hypertextuality between the preceding texts and the following iones. Keywords: Algerian novel ,Compound titles ,paratextuality- Semantics .

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح : رواية جزائريّة . عنوان مركّب ، مناص ، دلالة.


أزمة تلقي الخطاب اللّسانيّ في الثقافة اللغويّة العربيّة عند عبد السلام المسدّي

تهامي بلعقون,  قفي مراد, 

الملخص: يعتبر عبد السلام المسدي رائدا من رواد اللّسانيات العربيّة الحديثة؛ فقد تمكّن من علوم اللّغات الأوروبية ودرس مناهجها وأفكارها وغاص في خصائصها، فكان هدفه الارتقاء بالدّرس اللّغوي العربيّ إلى مصاف العلوم اللّغوية العالميّة، وكذا معرفة الأسباب التي جعلته يتخلّف عن ملاحقة العلوم الغربية، وقد عبّر عنها بمفهوم العقبات أو العوائق التي حالت دون تطوّره، فالمسدي مؤمن بضرورة تخطّي العقبات والإشكالات لمواكبة الانتقال اللّغوي وتلقّي علوم اللّسان الحديثة ضمن عصر يسوده التطوّر والتقدّم، وقد اعتمد على منهج قوامه إعادة قراءة التراث العربي واستنطاقه ضمن مقولات اللّسانيات الحديثة. Abstract : Abdul Salam Al-Masdi is regarded as one of the leading pioneers of Arab modern linguistics. He mastered European languages sciences; studied its methods and ideas; and equally fathomed out its characteristics. Certainly, his objective was to raise the Arab linguistic study to the ranks of the global linguistic sciences, as well as to find out the reasons that made it fall behind the Western sciences. He justified this retardation by a set of hindrances that precluded the development of the Arab linguistic study. Al-Masdi strongly believed in the necessity of transcending the obstacles and problematics in order to keep pace with the linguistic transition and to receive modern linguistic sciences amid an age overwhelmed by advance and progress. In so doing, he made recourse to a method premised on re-reading and interrogating the Arab Turath (heritage) within the requirements of modern linguistics.

الكلمات المفتاحية: لسانيات ; تلقي ; عقبات ; أزمة ; عبد السلام المسدي


إسهامات الإبداع الشعريّ النسويّ في رقي الفكر الحضاريّ - العصر العباسي أنموذجا - Contribution of feminist poetic creativity to the advancement of cultural thought -Abbasid era as a model -

بن ادريس عمر,  حفار عز الدين, 

الملخص: لقد كانت المرأة الشاعرة العبّاسية امتدادا للمرأة الشاعرة العربيّة فهما ووعيا وفكرا. وبعد الاستقصاء والتتبع والتحليل لجملة من الأشعار النّسويّة خلال العصر العبّاسي وما قبله؛ يظهر أنّ المرأة العربيّة ساهمت بشكل لافت في دفع عجلة الفكر العربيّ لمسايرة الركب الحضاريّ، فجاءت أبياتها للدّفاع عن المظالم أو طلب التحرّر من سلطة المجتمع الذكوريّ، كما جاءت لترسيخ أواصر العلاقات الأسريّة، ولتثبيت معالم الدين والشرف والعفّة والقوميّة وحريّة الفكر والاختيار والشجاعة والتّحدي في الكثير من المناسبات، بالإضافة إلى الكثير من المقوّمات والأبعاد الحضاريّة التي احتضنها هذا النوع من الشعر. Abstract : The Abbasid poetic woman was an extension of the Arab woman's understanding, awareness and thought. And after the survey and the analysis of a range of feminist poetry during the Abbasid and earlier; shows that Arab women contributed significantly in advancing the Arab thought to keep pace with civilization, So their poetry come to ask for freedom from the unfair restrictions imposed by the authority of man. It came to strengthen the bonds of family relations, and to stabilize the parameters of religion and honor and chastity and nationalism and freedom of thought and choice and courage and challenge on many occasions. Beside to many of the components and dimensions of civilization that embraced this type of poetry.

الكلمات المفتاحية: إبداع شعري نسوي، فكر حضاري، امرأة شاعرة، عصر عباسي. ; Keywords: Feminist poetic creativity; Civilized thought; Poetess woman; Abbasid era .


شعرية الألوان ودلالتها في قصيدة أغنية الألوان لعز الدين ميهوبي

منصور نجوى, 

الملخص: يعالج هذا المقال شعرية الألوان ودلالتها في قصيدة أغنية الحياة للشاعر الجزائري عز الدين ميهوبي، إذ اعتمد الشاعر في هذه القصيدة على الألوان بالدرجة الأولى، ليوظفها في التعبير عن كتلة من المشاعر المتداخلة في نفسية الطفل الصغير الذي جعله لسان القصيدة، وهذا ما قادنا إلى محاولة وضع اليد على خصوصية استعمال ميهوبي تحديدا للألوان من خلال هذا النص الذي يبدو لنا محتويا على مؤشرات جيدة للدراسة والتحليل. وهذا إضافة إلى اعتبارنا أن هذه الظاهرة (ظاهرة حضور الألوان في الشعر) تستحق الدراسة والتحليل، إذ يستعملها العديد من الشعراء في قصائدهم منذ العصر القديم إلى يومنا هذا. This article deals with the poetics of colors and their different meanings in the poem “The Song of life” by the Algerian poet Izzedine Mihoubi. The presence of colors in this poem is very important, and deserves to be studied and analyze, in order to try to underline the peculiarity of Mihoubi's use of color specifically through this text, which seems to us to contain good indications for study and analysis. This is in addition to considering that this phenomenon (the phenomenon of the presence of colors in poetry) deserves to be studied and analyzed, because many poets use it in their poems from the ancient era to the present day.

الكلمات المفتاحية: شعر، ألوان، شعرية، تخييل، رمز، دلالة.


Investigating the Quality of Assessment Methods in ESP Classrooms: Practices and Challenges

عباسي أسماء,  جباري زكية, 

الملخص: Assessment is one of the most effective factors that play a decisive role in enhancing the quality of teaching and learning. Accordingly, assessment in English for specific purposes (ESP) is now widely known as an integral part of language assessment. Thus, the present study was designed to investigate the quality of assessment methods within ESP practitioners, and unveil the major challenges they face throughout this process. To this end, a mixed method approach was conducted at the chemistry department, University of Tlemcen (Algeria). Results revealed that ESP teachers depend on traditional methods to a large extent. Besides, they encounter challenges regarding the assessment process as they need to improvise since they lack adequate training. Moreover, students seemed to have some difficulties in assessment tasks as they have insufficient skills to communicate the language in context. يعتبر التقييم أحد العوامل فاعلية التي تلعب دورًا حاسماً في تحسين جودة التدريس والتعلم. وبناءً على ذلك ، فعملية التقييم في اللغة الإنجليزية لأغراض محددة (ESP) هي جزءًا لا يتجزأ من تقييم اللغة. وعلى هذا الأساس تم تصميم هذه الدراسة للاطلاع على أساليب التقييم المتبعة من طرف الأساتذة ESP ، والكشف عن مختلف التحديات التي يواجهونها خلال هذه العملية. ولهذه الغاية، تم إجراء هذه الدراسة على عينة من طلبة قسم الكيمياء وأساتذتهم في مادة اللغة الانجليزية بجامعة تلمسان )الجزائر). حيث كشفت النتائج أنّ أساتذة ESP يعتمدون على أساليب التقييم التقليدية إلى حد كبير ،كما اتضح أنّهم يواجهون تحديات تتعلق بالتكوين الذاتي فهم بحاجة إلى البحث وابتكار طرق تتماشى وخصوصيات المادة التدريسية، نظرا لافتقارهم للتدريب الكافي والمناسب في التخصص ESP . وفي المقابل يجد الطلاب صعوبات أثناء عملية التقييم نظرا لنقص قدراتهم اللغوية في اللغة الإنجليزية في التخصص.

الكلمات المفتاحية: Assessment ; Methods ; English for Specific Purposes ; Challenges ; أساليب ; التقييم ; التحديات ; اللغة الانجليزية لأغراض محددة


مباحث علم المعاني عند سيبويه

باهي عمر,  لعويجي أحمد, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة اهم مباحث علم المعاني التي تناولها (سيبويه) في كتابه الذي يعد موسوعة ثقافية جمعت حصيلة قرن من جهود العلماء، جمعها سيبويه وحللها واسس عليها قواعد علم النحو وعضدها بكثير من الشواهد اللغوية العالية. كما تحاول هذه الدراسة الإجابة عن هذه الإشكالية: هل يمكن القول بأن سيبويه هو رائد علم المعاني؟ إن مثل هذه الدراسات تتطلع لتبيين الأسس الأولى التي قام عليها علم المعاني. وقد تم جمع المادة اللغوية المتعلقة بذلك وتحليلها، ومن ثم التوصل إلى جملة من النتائج أهممها: أن كثيرا من أراء سيبويه تعد أصولا في علم المعاني. Abstract This study aims to know the most important topics of the science Of meanings which touched her Sibawayh in his book which is considered a cultural encyclopedia It included the outcome of a century of efforts of scientists Sibawayh collected and analyzed them And he built his rules on it And followed by many high linguistic examples This study attempts to answer On this problematic Can we say that Sibawayh is the founder of semantics? Such studies attempt to identify the first foundations upon which the science of meanings was built Material on this was collected and analyzed And then reach a set of results, the most important of which are That many of Sebawayh's views are assets in the science of meanings

الكلمات المفتاحية: علم المعاني. تقديم وتأخير. حذف. مسند. استفهام. ; Semantics Presentation and delay Deletion the predicate Interrogative


Double Consciousness in African-American literature Case study : Richard Wright’s novel Native Son

بوكرو لمياء,  حليمي محمد الصغير, 

Résumé: The main purpose of the actual work is to illustrate the effect of Double Consciousness on the deep structure of the blacks’ psyche. How does whites’ oppressive and racist gaze impact black life and destiny? And how should the blacks resist such inhuman practices and come out instead with the best of them? To achieve the desired objectives and get deeper into the concept, the masterpiece novel Native Son by Richard Wright was taken as a sample to be studied based on Du Bois’s Double Consciousness theory. The final results show that blacks’ obsession with their self -image in the eyes of the other- whites- make them wallow in severe identity trauma and crisis.

Mots clés: African American literature ; Double Consciousness ; black psyche ; white gaze ; self ; other


Analyse lexicométrique des modalités énonciatives dans le roman, La Soif, d’Assia Djebar

بالي هاجر,  تابث أول زوليخة, 

Résumé: Cette contribution porte sur l’étude de l’activité énonciative dans le texte littéraire. Notre objectif est d’analyser la scène énonciative mise en œuvre par le sujet de l’énonciation grâce à laquelle se construit le processus paratopique de l’écrivain. Nous effectuons une analyse discursive du 1er roman d’Assia Djebar, La Soif, basée sur la lexicométrie à l’aide du logiciel Tropes. Les résultats mettent en évidence une écriture capable de déstabiliser les représentations sociales que les lecteurs se font de la société et de l’époque.

Mots clés: Analyse du discours littéraire ; discours constituant ; paratopie ; lexicométrie ; représentations sociales


lمدارات التجاوز والتحوّل قي الزمن النقدي ما بعد الحداثي Orbits of transition and transformation in the critical postmodernism Era

جدو زينب,  بومزبر طاهر, 

الملخص: تخلّقت ما بعد الحداثة بصفتها وعيا جديدا مخالفا، ومراجعة نقدية، من رحم زمان تاريخي حداثي، آذن بانهياره تسليمه المطلق بديالكتيك التّنوير، وعقلانيته الأدويّة التي بدّدتها أطروحة "الما بعد" الجريئة، بدعوتها إلى مناهضة القيم كمنطلق نيتشوي والتحرّر من كلّ أشكال السّلطوية والنّزعة الكونيّة، وغطرسة الأحادية المركزيّة، وهو ما آمن به "كلّ من تعلّم درس فوكو" بتعبير إمبرتو إيكو. تعكف دراستنا على استقراء هذا الوضع الانتقالي الطارئ في ضوء تمظهراته الكبرى ومحدّداته بعدّه زمنا نقديا تؤطره نظرية كونية.: Postmodernism emerged as a new and different consciousness, as well as a critical reflection and examination of a former movementin the modern era. The latter collapsed because of its firm belief in the dialectic of enlightenment and the authority of reason that was doubted and denied by the bold “post” approach which called to refute Nietzsche’s values and to be free from all sorts of authority, universal tendency, and the tyranny of monocentric systems. This becomes common sense among all those who learned “Fokko’s” lesson in “Umberto Eco’s” Expression. This study, then, probes to extrapolate this urgent transitional situation in the light of its mainmanifestations and its characteristics as a critical era guided by a universal theory

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح : تحديث، حداثة، ما بعد حداثة، مركزية اللوغوس، تفكيكية.


أنسنة المكان في رواية "ذاكرة الماء" لـــواسيني الأعرج

شطة عمر, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى قراءة المكان في رواية"ذاكرة الماء" للروائي واسيني الأعرج، باعتبار أنّ المكان يعدّ من أهم العناصر الفنّية الحيوية التي تقوم عليها الرواية، بمساهمته في بناء الخطاب السردي الذي تجري فيه الأحداث وتتحرك في مداره الشخصيات، ضمن حيّز زمني معين، وهذا بفضل ما يوظفه الروائي من تقنيات وأساليب فنية، تجعل إدراك المكان ممكنا بواسطة اللغة، في تعبيرها عن المشاعر والتصورات المكانية، فالمكان لا يقتصر على الحدود المادية بأبعادها الهندسية الدقيقة، بل يتجاوزها بتصوير أحاسيس الكاتب ومواقفه. ولأنسنة المكان دور في الوقوف على الشحنات النفسية والوجدانية التي تؤجج مشاعر الشخصية الروائية، وما تخفيه من خوف، وفرح وذكريات بالعودة الى الماضي، وهذا يشكل حافزا للقارئ للتواصل مع الخطاب الروائي والاقتراب الوجداني من النص الروائي الذي يمثل البطل بؤرة أحداثه .وتخلص الدراسة من خلال علاقة الشخصية مع الأمكنة، إلى المعاني العميقة، والمشاعر الدفينة التي كانت تعتمل في نفس الشخصية الروائية. Abstract : the goal of this study is to read “ place ‘’ in the novel of Wassini Laaradj " Water Memory", considering ‘’ place ‘’as one of the most artistic elements in the novel by its contribution in development and construction of the narrative discourse, in which events take place and where characters move within a certain time frame.Space is not limited to physical boundaries with its geometric dimensions but rather goes beyond it by depicting the writer’s feelings. What constitute an incentive for the reader to communicate with narrative discourse and emotional closenessis the personification of place and what has as role in the identification of emotional charges that inflame feels of the fictional character and what the hiddenanxiety and fear, joy and memories of returning to the past.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح : المكان، الأنسنة، المكان المفتوح، المكان المغلق، الشخصية. ; Keywords:space, Personification, open space, closed space, character


أسلوبية المفارقة من خلال الحقول الدّلاليّة في همزية ابن الأبّار القضاعيّ.

رافع وليد,  مدلفاف سليمة, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز الأبعاد الجماليّة للمفارقة من خلال الحقول الدلاليّة في همزيّة ابن الأبّار القضاعيّ، وكذا الكشف عن تجلّياتها وبيان قيمتها الفنيّة والدّلاليّة بوصفها سمة أسلوبيّة هيمنت على القصيدة موضوع الدّراسة، وقد تأسّست هذه الدراسة على إشكاليّة مركزيّة هي: ما القيمة الفنّيّة والجماليّة التي حقّقتها المفارقة الشعرية من خلال التنافرات الحاصلة في الحقول الدّلاليّة في القصيدة؟، وخلصنا إلى أنّ الخروج بالمفارقة من المفهوم البلاغي القديم إلى أفق أوسع يجعلها أداة إجرائية ذات فعالية تستجيب للمتطلبات الجمالية، والدلاليّة. This study aims to highlight the aesthetic dimensions of the poetic paradox from the semantic fields in hamziyyah bin al abari alqadae as well as revealing its manifestations and shouning its artistic and semantic value as a stuylistic feature that dominated the poem under study,the study was founded on a central problem: what is the artistic and aesthetic value achieved by the poetic paradox through the incongruities between semantic fields in the poem? ,the paradoxical departure from the old rhetorical concepet to a broader horizon makes it an effective procedural instrument that responds to aeshic and semantical requirements.

الكلمات المفتاحية: مفارقة شعرية ; حقول دلالية ; همزية ابن الأبار


موانع خرق القاعدة في الدرس النحوي العربي

تته الحاج, 

الملخص: لما كانت الغاية من وضع القواعد النحوية إنما هي وصف اللغة وضبطها على نحو دقيق وأمين، سعى النحاة إلى توسيعها والتفريع عليها لتستوعب كل صور العدول عن الأصل. فأصّلوا لبعض العدول باستعمال عدة مفاهيم منها: اسم المصدر واسم الجمع واسم الفعل. وعلّلوا بعض صور العدول باستعمال التضمين والحمل على المعنى. وهم يهدفون من وراء هذا إلى ضمان تماسك القاعدة وحصر أجزائها، فبدل أن تكون لكل ظاهرة قاعدة خاصة بها بنوا على الأصول وردوا إليها الفروع باستعمال مفاهيم تفسر ما يبدو خارجًا عن القاعدة. The main goal of setting grammatical rules is to describe the language in a scientific and accurate way. Therefore, grammarians have worked to expand the rule and branch it out to include all forms of deviation from the original. So they developed special concepts that restore forms of departure from the original to the rule, and among these concepts: the noun of the infinitive, the name of the plural and the noun of the verb. They also explained some forms of deviation from the original by using the concepts of: implication and bearing on the meaning. The aim of this is to ensure the consistency and comprehensiveness of the rule. Instead of each phenomenon having its own rule, they constructed the assets and brought the branches to it using concepts of interpreting what seems to be outside the rule

الكلمات المفتاحية: أصول ; فروع ; عدول ; تضمين ; قاعدة ; origin ; branch ; deviation ; implication ; rule


حسين الحلاج بين التاريخ والأدب الشعبي/ Houssein alhallaj between history and popular literature

بلقوت محمد,  حصيد فيصل, 

الملخص: تستهدف هذه الدراسة البحث في العلاقات التي يقيمها الأدب الشعبي مع التاريخ من خلال نموذج قصة الحلّاج، وتوضيح فوارق التعامل مع مادّة سردية تتجاذبها حقول معرفية لها أسسها ومرتكزاتها المختلفة، بل وحتى آليات اشتغالها على هذه المادّة. وسنتوسل في هذه الدراسة بالمنهج المقارن الذي تسمح آلياته وإجراءاته التحليلية في كشف أوجه الاختلاف والائتلاف بين التاريخ والأدب الشعبي في سرد أخبار الحلّاج، وأيضا بيان عملية التأثر والتأثير الحاصلة بين الطرفين من خلال عرض بعض الوحدات السردية التي استقاها كل طرف من الآخر. لنختم دراستنا بعرض أهم النتائج المتوصل إليها، والتي تتمحور بدرجة أولى حول الأسباب والخلفيات السياسية، والاجتماعية الكامنة وراء التباينات الحاصلة بين النص السير شعبي والنص التاريخي في سردهما لقصة الحلّاج. This study aims to search for the relations that popular literature maintains with history, through story of alhallaj as a sample, and defining the differences in dealing with narrative item shared by knowledge specialities, with different foundations, and even the mechanisms of their work on this item. And we will use the comparative approach to show the difference and similarity between history and popular literature in narrating alhallaj story, And displaying the process of affecting and being affected between the two sides through showing some narrative unites that each side took from the other. To finish our study we will try to detect reasons and backgrounds political and social hidden behind the differences between them.

الكلمات المفتاحية: سرد شعبي ; سرد تاريخي ; متخيّل ; تبادل مرجعي ; أيديولوجيا ; popular narrative ; historical narrative ; imaginary ; referential exchange ; ideology


تلقي الخطاب الوجداني في الشعر الجزائري الحديث وتبلوره في الكتابات النقدية الجزائرية "محمّد ناصر أنموذجا"

طرفاية أمال,  حاج امحمد يحيى, 

الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية تسليط الضوء على الاتجاه الوجداني في الشعر الجزائري الحديث لدى الناقد الجزائري محمّد صالح ناصر حيث سنلتمس آراءه النقدية من خلال دراسته لمفهوم الشعر الرومانسي والتشكيل الموسيقي واللغة الشعرية وذلك من خلال نقده لنماذج شعرية جزائرية. ومن هنا تروم هذه الورقة البحثية إلى السعي وراء الانطلاق من الأنا وصولا إلى الآخر وذلك من خلال الوقوف على جهود الناقد محمّد ناصر النقدية حول الاتجاه الرومانسي في الجزائر مستنطقين بذلك أحد أصوات النقد الجزائري والمتمثلة في الناقد محمّد ناصر ورؤاه النقدية حول الاتجاه الوجداني. This research paper aims to shed light on the sentimental trend in modern Algerian poetry of the Algerian critic Mohamed Salah Nacer, where we will seek his critical opinions through his study of the concept of romantic poetry, musical composition and poetic language through his critique of Algerian poetic models. From here, this research paper aims to seek a departure from the ego to the other, by examining the critical efforts of the critic Mohamed Nacer on the romantic trend in Algeria, highlighting one of the voices of the Algerian criticism represented by the critic Mohamed Nacer and his critical views on the emotional direction.

الكلمات المفتاحية: محمّد ناصر – الشعر الجزائري الحديث- الاتجاه الوجداني- التجديد- النقد. ; Mohamed Nacer - modern Algerian poetry - sentimental trend innovation - criticism .


شعرية الانزياح في ديوان (رجل من غبار) للشاعر(عاشور فنّي) The Poetry of displacement in the poem collection of (A Man from Dust) by the poet (Ashour Fenni)

غرناوط زهرة,  بن عاشور العربي, 

الملخص: يروم هذا المقال مساءلة اللغة الشعرية من خلال ديوان (رجل من غبار)، والوقوف عند دلالاتها، واستنباط مظاهر الشعرية من خلال تحليل الانزياح الدلالي والانزياح التركيبي في النّص الشّعري، باعتبار الانزياح ملمحا أسلوبيا جماليا يتيح للشاعر تخطّي مستوى الخطاب العادي المألوف إلى البنية الجمالية التي تعتمد على الغموض من خلال البنى الاستعارية، وهو الأمر الذي يحقّق للنص أدبيّته، وتأثيره في المتلقّي. وقد تنوّع الانزياح فيما بين الالتفات، والتّقديم والتّأخير، والحذف، وسنكشف عن مدى تمكّن الشاعر من تحقيق جمالية الانزياح، وفق المنهج الوصفي التّحليلي. Abstract : This article aims to question the poetic language through the collection of "a man of dust", to stand at its implications, and to deduce the manifestations of poetry through the analysis of semantic and structural displacement in the poetic text, considering the displacement as an aesthetic stylistic feature that allows the poet to go beyond the ordinary, familiar discourse to the aesthetic structure that depends On ambiguity through metaphorical structures, which is what realizes the literary text and its effect on the receiver . The displacement varied between turning, presenting and delaying, and deleting, and we will reveal the extent of the poet's ability to achieve aesthetic displacement, according to the descriptive analytical method.

الكلمات المفتاحية: الشعريّة، الانزياح، الغموض، العنوان، الخطاب. ; poetry, displacement, ambiguity, title, discourse.


من جماليات الإيقاع في شعر ابن الحداد الأندلسي

نقبيل عبد العزيز, 

الملخص: تعد الموسيقى الشعرية من أهم الركائز التي يقوم عليها الإبداع الفني، كما يعطي العنصر الموسيقي في القصيدة العربية جانبا جماليا وفنيا يتجسد في الإيقاع بمختلف مظاهره، والإيقاع يشكل مستوا أساسيا من مستويات النص إبداعا وتلقيا، وهو ظاهرة صوتية تتعلق بانتظام الحركات والسكنات في مكونات البيت الشعري من خلال الأصوات والمقاطع والألفاظ. ولأهمية الإيقاع في تشكيل جماليات النص الشعري تحاول هذه الدراسة الموسومة بــــ:"من جماليات الإيقاع في شعر ابن الحداد الأندلسي" الكشف عن بعض جماليات الإيقاع في القصيدة الأندلسية، والوقوف عند تجربة الشاعر ابن الحداد الإيقاعية من خلال الإيقاعين الخارجي والداخلي وارتباطهما بدلالات يستهدفها الشاعر لتشكيل صورته الشعرية. Abstract : Poetic music is one of the most important pillars of artistic creativity. The musical element in the Arabic poem also gives an aesthetic and artistic aspect, embodied in rhythm in all its manifestations. Because of the importance of capturing the aesthetics of the poetic text, this study, described as, "One of the beauty of rhythm in the poetry of the son of the Andalusian mourning," tries to reveal some of the beauty of rhythm in the Andalusian poem, and to stand in the experience of the poet ibn al-haddad in the rhythmic rhythm, through the external and internal rhythms, and link

الكلمات المفتاحية: جماليات الإيقاع، ابن الحداد، الإيقاع الخارجي، الإيقاع الداخلي. ; them with signs that the poet aims to shape his poetic picture. Keywords: The rhythms of the rhyme, the poet Ibn al-Haddad, the outer rhythm, the inner rhythm.


الدلالة السياقية للنص القرآني

مغمولي إسماعيل, 

الملخص: يتنزل هذا المقال منزلة الحديث عن: النصّ القرآنيّ في ضوء النظريّة السيّاقية، وفيه نتناول مفهوم النصّ، ومعنى القران، والنّص القرآنيّ، وكيفية فهمه، ومفهوم السياق، والنظرية السياقية، ونماذج تحليلية للنص القرآني وفق السياق، وتأويلاته، وكذا تفسيرات الصحابة رضي الله عنهم، ونموذج للمفسرين. وخلاصة تضمنت أهم ما توصل إليه البحث.

الكلمات المفتاحية: نصّ ; قرآن ; فهم ; نظرية سيّاقيّة ; دلالة


النّقد الأسطوري وظاهرة الانزياج في توظيف الأنماط الأوّلية. قصيدة نزف الحبيب شقائق النعمان أنموذجا.

مباركي سارة, 

الملخص: تندرج هذه الدراسة ضمن عديد المحاولات التي تهدف لتقديم المنهج الأسطوري كأداة قادرة على فك شفرة النّصوص الأدبية، فالأسطورة وفق هذا المنهج أكثر من رمز يغني العمل الأدبي بما تكتنزه من توتر درامي وطاقة إيحائية وبما لها من خصائص جمالية وأبعاد إنسانية، إنها بنية الأدب المركزية ومنشأه الأصلي. فالأدب صادر في كلِّيته عن أنماط أوّلية – أساطير أصلية- متمركزة في منطقة اللاّشعور الجمعي، وكل صورة أدبية مهما بدت جديدة ليست إلا أسطورة منزاحة عن الأسطورة الأولى/ النموذج الأوّلي، ليكون الانزياج بمثابة الأفق المفتوح أمام كل إنتاج أدبي حديث، وهو ما يثري النظام الأدبي ويكفل بقاءه واستمراره. ووفقا لذلك سعت هذه الدراسة إلى تقديم قراءة تحليلية عنيت فيها بالكشف عن النمط الأوّلي الذي انبنى عليه النص الشعري المختار، وبيان كيفية تجليه وتشكله داخل النسيج الشعري ومدى الانزياج الطارئ عليه، وطريقة الأداء الجديدة التي خضع لها تماشيا وتجربة المبدع الشعرية ورؤاه الفكرية والفنية. Abstract : This study lies on several tests which present the mythical literary criticism as a tool to interpret literary texts. According to this method, a myth represents more than a symbol which can enrich a literary work loaded with dramatic tensions and connotative power and also what it can hold as beauty characteristics and human dimension. It is the central structure and the source of this literature. Literature as a whole is issued from a primary model which is the authentic myth. This myth is deeply hidden in the collective unconscious. Even if a literary image seems to be True it is actually a myth based on another myth which serves as a model. This transposition is an open horizon for any modern literary production. This enriches the literary system and contributes to its sustainability and continuity. Consequently, this study aims to present an analytical reading which goal is to discover the first model on which the chosen poetical text is based and to demonstrate its highlighting and its formation within the poetic tissue. This, to measure the extent of the modifications and transpositions undergone as well as the new representation subjected to the experience of the poetic creativity and the intellectual and artistic vision.

الكلمات المفتاحية: نقد ; أدب ; أسطورة ; نمط أوّلي ; نظام أدبي ; انزياح ; Criticism ; literature ; myth ; first model ; literary system ; transpositions


الحجاج البلاغي في الخطاب الديني الجزائري المعاصر، الحاج أوحمنة دوّاق أنموذجا

قبوج رابح,  قديدح الحاج, 

الملخص: سنحاول في هذا المقال التركيز على أسلوب الخطاب والآليات البلاغية والحجاجية التي يوظّفها الحاج دوّاق لحمل المتلقي على قبول وجهة نظره، فالبلاغة كما هو معلوم كسرت قوقعة المعيارية وفرضت وجودها وفاعليتها في الخطاب، وأصبحت مرادفة للحجاج عند بيرلمان، وغرض الحجاج هو بناء الحقيقة عن طريق الحوار البنّاء والاستدلال الذي قد يكون عقليا أو انفعاليا، وأصبح الحجاج (البلاغة الجديدة) يعني دراسة تقنيات الخطاب التي من شأنها أن تؤدي بالأذهان إلى التسليم بما يعرض عليها أو تزيد في درجة ذلك التسليم، والدكتور الحاج أوحمنة دواق مفكر جزائري يسير على نهج مالك بن نبي، يتبنى خطابا عقلانيا حداثيا، رجل أكاديمي لغته العربية راقية وأسلوبه الخطابي والحواري متميز ومؤثر، يستفز المتلقي ويفرض عليه سماع خطابه ويلزمه الحجة في أغلب الحالات، فما مدى حجاجية الخطاب الديني عند البروفسور الحاج دواق، وما التقنيات والآليات البلاغية والمنطقية التي يوظفها والتي تميز خطابته؟ Abstract : In this article, we will try to focus on discourse stylistics and rhetorical mechanisms ,And the pilgrimage employed by Hajj Dawaq to get the recipient to accept his point of view Rhetoric, as is well known, broke its standard shell and imposed its existence and effectiveness in Discourse, which has become synonymous with the pilgrims at Perelman, and the purpose of the pilgrims is to construct the truth ,Through constructive dialogue and inference, which may be mental or emotional, new rhetoric became meant to study the techniques of discourse that would ,To lead the minds to accept what is offered to it or to increase its degree Delivery, Dr. Hajj Ohamna Doukak, an Algerian thinker, follows the path of Malek Ben ,A prophet, adopting a rational, modernist discourse, an academic man whose Arabic language is sublime ,And his rhetorical and dialogic style is distinctive and influential, provoking the recipient and forcing him to hear ,His speech and the argument in most cases, so how argumentative is the religious discourse at , Professor Hajj Dawak, and what are the rhetorical and logical techniques and mechanisms that He employs that which characterizes his speech?

الكلمات المفتاحية: البلاغة الجديدة ; الحجاج ; الخطاب ; الخطابة ; تقنيات المحاججة


ESP needs analysis for tourism agencies staff: the Case of El Oued and Jijel

زغواني سمية,  معوش سليمة, 

Résumé: Tourism agencies are of crucial importance in the promotion of tourism as they represent an important marketing tool. Moreover, English becomes a necessity that the agencies’ staff need to market the tourism product. Therefore, this study aims at identifying the English language needs of tourism agencies’ staff in the province of El Oued and Jijel because among the main problems encountered by them is the inability to use English in the workplace. The study adopts a mixed method; quantitative and qualitative, and the needs analysis has been conducted using a questionnaire. Results revealed that the agency’s staff needs a mixture of all the four language skills and sub skills. Furthermore, English use difficulties include; inability to find the appropriate words to communicate with tourists. The study recommends for the integration of agencies’ staff needs into the ESP course design process.

Mots clés: Tourism agencies, English language needs, Needs analysis, ESP


الصورة الحسية في الشعر المغربي القديم

قطوش نورة, 

الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى الكشف عن مختلف الصور الحسية الواردة في الشعر المغربي القديم، هذه الأخيرة التي تستمد من عمل الحواس،وتعدّ عنصرا مهما في رسم الصورة وتشكيلها في الشعر العربي بشكل عام،فإلى أي مدى نجح هؤلاء الشعراء في توظيفهم لها في قصائدهم المختلفة،وما هي الصورة الحسية التي تمّ التركيز عليها من قبل الشعراء للتعبير عن تجاربهم الشعرية،وقد تم في هذا البحث تقديم تعريف للصورة الحسية وأنواعها المختلفة من صور بصرية،وسمعية،وشمية،وذوقية،ثم تتبع هذه الصور المختلفة في نماذج من الشعر المغربي القديم،وقد تم اختيار مجموعة من الشعراء ينتمون إلى فترات زمنية مختلفة،ثم البحث عن الصور الحسية الواردة في قصائدهم،وذلك نظرا ما للحواس من دور مهم في إضاءة الصورة الشعرية.

الكلمات المفتاحية: شعر ; صورة حسية ; لون ; صورة سمعية


استدعاء الشخصيات التراثية في شعر فاتح علاق

رغميت محمد, 

الملخص: ملخص البحث: تسعى هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى توظيف الشّاعر فاتح علاق للشّخصيات التراثية، بمختلف جوانبها التاريخية والأدبية والإسلامية والصوفية؛ حيث أصبحت ظاهرة استدعاء الشخصيات سمةً، طبعت الشعر العربيّ المعاصر. ولم يكن الشعر الجزائري استثناءً إزاء هذا التطور الشعري، على مستوى الأدوات الموظفة في التشكيل الشعري، وعلى مستوى التجربة الشعرية والإبداعية. وقد استدعى الشاعر الشخصيات التاريخية، كما أنَّه استعان بالشخصيات الإسلامية، وبالشخصيات الأسطورية اليونانية والعربية، وكذلك الشخصيات الصوفية التي كان لها حضور لافت عبر مجموعاته الشعرية المختلفة، كابن عربي، والنفري، الحلاج، وغيرهم؛ حيث استطاع أن يعكس من خلالها بعض أحداث الواقعِ المأساويّ الذي كان يحسّ به، ومنْ هنَا يأتي تساؤُلنا عنْ مدى حضور الشخصيات التراثية في شعر فاتح علاق؟ Abstract: This study seeks to reveal how did the poet Fateh ALLAG employ of the traditional personalities, in its various aspects of historical, literary, Islamic and Sufi, where the phenomenon of the recall of personalities became a feature characterized contemporary arabic poetry, and Algerian poetry was not an exception to this contemporary poetic development at the level of tools employed in poetic formation in the presentation of poetic and creative experience, and the poet called historical figures, as used by the Islamic personality of the prophets and righteous, and also the Sufi personalities who had a remarkable presence through his various poetic groups, such as Ibn Arabi, Nafri, Halaj, and others, Where he was able to reflect some of the tragic events he felt, hence our question: how far is the presence of the traditional personalities in Fateh ALLAG’s poetry?

الكلمات المفتاحية: الشعر الجزائري فاتح علاق الشخصيات التراثية التناص الشعر المعاصر


" ترددات الرمز الصوفي "الجرس" في ديوان جرس لسماوات تحت الماء" لعثمان لوصيف .

عون سعاد, 

الملخص: يعد التصوف تجربة روحية ثرية؛ أفاد منها الكتاب والشعراء؛ تمثلوا مقولاتِها وأغنوا بها تصوراتهم وإنتاجاتهم الأدبية؛ مستدعين معانيها ومصطلحاتها الخاصة، التي شحنت نصوصهم بطاقة روحية عالية، وقوة معنوية خصبة لا نظير لها؛ سواء على مستوى العبارة أو على مستوى الإشارة. ويعتبر "عثمان لوصيف"، من بين الشعراء الذين اتخذوا التصوف تيمة محورية في نصوصهم الشعرية، وهذا ما ستتطرق إليه هذه المقاربة، حين تشتغل على ترددات الرمز الصوفي للجرس، في ديوانه "جرس لسماوات تحت الماء" . Sufism is considered as a rich spiritual experience .Poets and writers benefited from its sayings ,and trough Sufism they enriched their perceptions and literary production as well. They use its meaning and terminology. The latter reinforce their texts with a high spiritual energy and an exceptional, morale and productive power either at the level of the expression or signs Among the poets who adopted sufism as a central theme in their writing is Othman Lossif . This is the topic of this approach which is based on the mystical symbol of the bell in his collection of poems “ Bell for underwater Skies”.

الكلمات المفتاحية: ترددات ; رمز ; تصوف