مجلة إشكالات في اللغة و الأدب


Description

(Ichkalat in Language and Literature) Review is an international open access journal, published four times a year (February - May - September - December), published by the University Center of Tamanghasset, Algeria. The journal focuses on the following topics: Languages; Literature; literary criticism. It provides researchers with a university platform to contribute to original research in the field. The journal contains original and complete articles that reflect the latest research in literary and critical aspects. The journal is published in print and online. The online version is free and downloadable. All papers around the world are welcome in our international journal. Manuscripts can be sent at any time and we process them in the order in which they are received.

Annonce

ادورة استقبال البحوث للعدد 22. (مايو 2020)

تعلم هيئة تحرير مجلة (إشكالات في اللغة والأدب ) إلى فتج دورة لاستقبال البحوث المرشحة للنشر في عدد ماي 2020، وتمتد على 07 أيام من 01 /12/2019 إلى 07/12/2019. 

على أننا ننبه الباحثين إلى ضرورة التقيد بالنموذج ومتطلباته المعلوماتية وشروط النشر في المجلة تفاديا لرفض مقالاتهم . 

ملحوظة: 

-  ترسل رسالة التعهد الخاصة بالمقال فور إخطار الباحث بقبول بحثه للتقييم . 

- ضرورة الالتزام بالنموذج في حال تعديل المقال بعد التقييم . 

 

26-11-2019


8

Volumes

20

Numéros

414

Articles


العادات والتقاليد بين سلطة الممارسة واعتباطية المعتقد: سحر التصافح أو التصفيح نموذجا

راضية عداد, 

الملخص: يندرج هذا المقال في الدراسات الشعبية، وهو مجال معقد ابتدعت فيه العقلية الشعبية عالما لا مرئيا، فرضت فيه العادات والتقاليد سلطة يصعب على الفرد الهروب منها، خاصة السحر ،فقد أخذ في المجتمع الجزائري بعدا أعمق مما يعرف عنه، حيث أصبحت العقلية الشعبية تبتدع طرائق للحفاظ على الشرف وعلى جسد المرأة، ولو كان السبيل إلى ذلك هو السحر، ومن أمثلة ذلك "سحر التصفيح"، فما هو؟ وما هي آلية عمله؟ وكيف ينظر كل من علم النفس، والطب، و الدين إلى هذه الظاهرة.

الكلمات المفتاحية: العادات ; التقاليد ; سحر التصفيح


الشواهد القرآنيّة عند الجاحظ ( ت 255ه) من خلال البيان والتّبيين.

نصيرة بوجلول,  عبد الغفار بن نعمية, 

الملخص: حازت الشواهد القرآنيّة عند المؤلفين القدامى اهتماماً منقطع النظير، كونها أدلة تجعل الكلام أكثر دقةً وتوثيقاً، خاصة إذا تعلق الأمر بالقرآن الكريم فهو المنزل باللّغة العربيّة والمصدر الأول من مصادر التشريع، ومن بين من وظّف هذا المنهج في الاستدلال الجاحظ، والتي تعكس حجم اهتمامه وتمكنّه في هذا الباب، وفي هذا الإطار يأتي هذا البحث لدراسة الشواهد القرآنيّة التي وظّفها، ومنهجه في الاستدلال القرآني من خلال كتابه البيان والتّبيين. The Quranic evidences of the ancient authors possessed unprecedented attention, because they makes speech more accurate and documented, especially when it comes to AlQuran AlKarim, It was revealed in Arabic and the first source of legislation, Among those who appoint this method in reasoning El-djahed, Which reflects the size of His interest And enable him in this section, In this context this search comes to study The Quranic evidences that employed, and his method in the Quranic reasoning through his book El-bayan and El-tabyin.

الكلمات المفتاحية: الجاحظ ; القرآن الكريم ; استشهاد ; منهج


تعليميّة أنشطة اللغة العربيّة للكبار (الأندراغوجيا) برنامج محو الأميّة وتعليم الكبار في ضوء النظرية السلوكية –أنموذجا-

عبد الغني زمالي, 

الملخص: اللغة نظام متكامل ومتجانس، وتعليمها لمختلف الفئات التعليميّة (صغار-كبار) يهدف في المقام الأول إلى تنميّة المهارات اللغويّة بشكل متوازن وعلى نحو دقيق يحقق وظيفة الفهم والإفهام. وحريّ بالبيان أنّ ما تسوقه الورقة البحثية هو الإفادة من النظرية السلوكية في تعليميّة أنشطة اللغة العربيّة للكبار بوصفها إحدى أشهر النظريات اللغوية المعاصرة وأشدّها تأثيرا في الأبحاث السيكولوجيّة والتربويّة حتى يتّضح مدخول الأقوال من منحولها، وتستبين الرغوة من الصريح . The language is an integrated and homogeneous system, and it is taught to various educational groups (junior-senior). The aim is to develop language skills in a balanced and precise manner that achieves the function of understanding and understanding. The goal of the paper is to demonstrate the use of behavioral theory in the teaching of Arabic language activities for adults as one of the most famous contemporary linguistic theories and most influential in psychological and educational research.

الكلمات المفتاحية: أنشطة ; الأمية ; اللغة ; كبار


المصطلح الصوفي ودلالته في قصيدة آداب الطريق لأبي مدين الغوث.

رابح محوي, 

الملخص: يرصد مقالي هذا مختلف المصطلحات الصوفية الواردة في قصيدة آداب الطريق لأبي مدين الغوث، ومن المصطلحات المحورية داخل المنظومة المصطلحية الصوفية السلوكية نجد: (الشيخ، الطريق، الفقراء) والتي يضبط المقال مفاهيمها اللغوية والاصطلاحية وفق ما جاء في المعاجم الصوفية القديمة والحديثة، ووفق تعريفات الصوفيين أنفسهم، ويركز في ذلك على الصوفيين المغاربة، وفي الأخير يحدد دلالات هذه المصطلحات الصوفية، ويخلص إلى أنَّ كل مصطلح من هذه المصطلحات مشحون بحمولة فكرية أساسها التراث الصوفي الإسلامي.

الكلمات المفتاحية: مصطلح صوفي؛ شيخ ؛ طريق ؛ فقراء. sufi terminology , sheikh, road, the poor


الفصل والوصل في الرّسم العثماني-دراسة صوتية-

بومدين قدوري, 

الملخص: نروم من خلال بحثنا هذا تتبّع إحدى الظواهر البارزة في اللّغة العربية والرّسم العثماني للقرآن الكريم، ألا وهي ظاهرة الفصل والوصل، وذلك من خلال دراسة جذورها اللّغوية، وتتبع أسبابها وأغراضها في الرّسم العثماني، باستعمال منهج وصفي تحليلي نبيّن من خلاله ما مدى تجليات ظاهرة الفصل والوصل على الجانب الصوتي والدلالي في الرّسم العثماني للقرآن الكريم. Through this research, we follow one of the most prominent phenomena in the Arabic language and the Ottoman painting of the Holy Quran, the phenomenon of separation and connection, through studying its linguistic roots and tracing its causes and purposes in the Ottoman drawing, using an analytical descriptive approach showing the extent of manifestations of separation and connection On the vocal and semantic side of the Ottoman painting of the Holy Quran

الكلمات المفتاحية: فصل ووصل ؛ رسم عثماني ؛ حيثيات ؛ دراسة صوتية.


مكانة الدرس النحوي بين تعليم اللغة العربية ومختلف منهجيات تعليم اللغات

أمينة سعد الدين, 

الملخص: يعدّ الدرس النحوي ركيزة من ركائز تعليمية اللغات على اختلاف مميزاتها وخصائصها، إذ لم يحدث أن تنكّرت منهجية من منهجيات تعليم اللغات كلغة أمّ أو كلغة ثانية، ولا حتى طريقة من طرائق تعليمها لاستهداف الجانب النحوي ضمانا للتحصيل اللغوي الجيد ولنماء الكفاءتين اللسانية والتواصلية لدى المتعلمين، لذا سنثير من خلال هذه الدراسة تتبع مكانة الدرس النحوي في اللغة العربية أولا، ثم مكانته في منهجيات تعليم اللغات - القديمة منها والحديثة - ثانيا، فما هي مكانة الدرس النحوي في اللغة العربية، وما هي مكانته في مختلف منهجيات تعليم اللغات ؟ The grammar lesson is considered to be one of the pillars of the language education, whatever its features and characteristics might be. For None of the language education methodologies, either for a native or for a second language, or even the approaches dedicated for the language education, have ever ignored its targeting to the grammatical side so as to ensure a good language acquisition, as well as to develop both the linguistic and the communicative efficiencies for learners. On that account, and through the present study, we are going to provoke the position of the grammar lesson in the Arabic language on one hand, then its position concerning the language education methodologies, either the ancient or the modern ones on the other hand. Therefore, what is the position of the grammar lesson in the Arabic language? Besides, what is its position in the different language education methodologies?

الكلمات المفتاحية: درس نحوي ; نحو علمي ; نحو تعليمي ; منهجيات تعليم اللغات


التفكير اللغوي عند الأصوليين- مبحث القرينة نموذجا -

بودانة طه الأمين, 

الملخص: نعالج من خلال هذا البحث أحد المحاور اللغوية الكبرى التي ينبني عليها الدرس الأصولي الإسلامي؛ ألا وهو مبحث "القرينة"، ورغم أهمية هذا الموضوع وخطورته إلا أنّ الكثير من الباحثين والدارسين، سواء في المجال اللغوي أو الأصولي لا يلمُّون به الإلمام الكافي الذي يمكنهم من الفهم الصحيح لنصوص الشارع الحكيم؛ لذلك رأينا أن نوجز هذا الموضوع الواسع والمتشعب في هاته الورقات القليلة، وأن نقدّمه لهم في شكل مبسّط ويسير، عسى أن نسهم ولو بقدر ضئيل في ترسيخ مبادئ وقواعد الفهم الصحيح لنصوص الشارع الحكيم. ولتحقيق هذا الهدف المحوري نسعى للإجابة عن الإشكالية التالية: كيف يتجلى أثر القرينة في فهم النصوص عند الأصوليين؟ وقد اعتمدنا في معالجة هذا الموضوع المنهج الوصفي التحليلي، وأهم الاستنتاجات التي توصلنا إليها من خلال هذا البحث تمثلت في أن مبحث القرينة يُعد بمثابة الأرضية لفهم أصول الفقه الإسلامي، لذلك توجّب على الباحث الأصولي أن يجعله في طليعة اهتماماته البحثية، وأن يتقنه حق الإتقان إذا أراد النجاح في مشروعه البحثي. كما أن مبحث القرينة يمنح المبتدئين الآليات الأساسية التي تمكنهم من فهم نصوص الشارع الحكيم. Abstract : We address through this research one of the major linguistic axes on which the lesson of principles of islamic jurisprudence is based; in spite of the importance of this subject and its seriousness, many scholars do not know enough about them to enable them to understand correctly texts of the wise legislator; so we saw that we summarize this broad and complex subject in these few papers, and to offer them in a simplified form, perhaps to contribute even a little in the consolidation of the principles and rules of the correct understanding of the texts of the wise legislator. To achieve this central goal, we seek to answer the following problem: How is the influence of collocation reflected in the understanding of texts among of Scholars of the fundamentals of Islamic law? We have adopted in this case the analytical descriptive approach. The most important conclusions we reached through this research were that the study of the collocation is the groundwork for understanding the principles of Islamic jurisprudence, and the subject of collocation gives beginners the basic mechanisms that enable them to understand the texts of the wise legislator.

الكلمات المفتاحية: التفكير ; القرينة ; اللغ


استراتجيات ترجمة الإحالات رواية "ثرثرة فوق النيل" لنجيب محفوظ أنموذجا Strategies of Translating Allusions in the Novel of Naguib Mahfouz "Dérives sur le Nil"

يحي عيسى مريم, 

Résumé: Translators of literary texts encounter different challenges ranging from linguistic to cultural. Transferring allusions are among the challenges that need special care from translators and this because of their cultural specificity. The main purpose of this study is to shed the light on the strategies used in the translation of allusions from Arabic to French in the novel of Noble Prize winner Naguib Mahfouz “Derives sur le Nil” (Tharthara fawq Al Nil) . Leppihalme’s (1997) classification of allusions to Proper Noun allusions (P.N) and Key Phrase allusions (K.P.) and the different translation strategies proposed are used as a framework for the study. The study shows that the translator makes use of mainly two strategies: The strategy of retention in rendering proper noun allusions and that of adding some guidance or a detailed explanation. Concerning the translation of key phrase allusions, literal translation, adding extra allusive guidance and additional information via footnotes are the strategies the frequently used.

Mots clés: Allusion, cultural bump, strategy of translation, retention, literal translation, foot notes.


أبيات الاستشهاد النحوي في تفسير الكرماني -غرائب التفسير وعجائب التأويل-

عليان هشام, 

الملخص: تضمنت هذه الدراسة التعريف بشخصية تاج القراء الكرماني وتفسيره الموسوم بـ :"غرائب التفسير وعجائب التأويل" مع بيان مقصوده بالغريب والعجيب؛ ثم دراسة بعض أبيات الاستشهاد النحوي في تفسيره والتي كان الهدف منها الكشف عن المسائل النحوية؛ لأن الشواهد الشعرية هي لب ومدار الدراسات النحوية واللغوية إذ أن النحاة بنو قواعدهم على الشاهد الشعري ولا يخفى على كل باحث في الدراسات القرآنية أهمية علم النحو وصلته الوثيقة بالقرآن الكريم بل إن فهم أحكام القرآن يقوم على فهم اللغة؛ فقد كان ابن عباس رضي الله عنهما عندما يسأل عن غريب القرآن يقول اطلبوه في شعر العرب ؛ ومن هذا المنطلق درسنا الموضوع من هذا الجانب. Abstract: This study had comprised the definition of the personality of the recites’ spot Al-Karmani and his exegesis tagged with: the oddity of exegesis and the interpretation of wonders with notification of his intent by the strange and the weird; then study of some verses of the syntactical testimonies in his exegesis, and the purpose from them was to detect the cases of syntax; for the poetic evidences were the pulp and the orbit of the syntactical and the linguistic studies so as the grammarians had built their rules on the poetic evidence and it was not hidden from each researcher in the Quranic studies the importance of syntax and its close link with the Quran Kareem, yet the comprehension of the Quranic regulations is based on the understanding of the language; Ibn- Abbas (may Allah be pleased with him) when he was asked about the oddity of the Quran he said seek it in the Arabs’ poetry; from this premise and this side we had studied the topic from.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: اللغة العربية،كرماني، استشهاد، شعر، تفسير


النقد المسرحي المغربي

خمان لطيفة, 

الملخص: لا طالما كان الإبداع المسرحي مرصد العديد من النقاد المغاربة، وميدان الاشتغال لديهم، إذ دارت في رحاه الكثير من الدراسات والبحوث، ولأهميته اتفق الكثيرون على ضرورة مجاورته للعملية الإبداعية المسرحية، وقد احتضن وتبعا لظروف تواجده أنواع نقدية وآليات إجرائية مختلفة، لذا تحاول هذه الدراسة و الموسومة بـــــــ" النقد المسرحي المغربي" ملامسة المسار النقدي للتجربة النقدية المسرحية المغربية والتساؤل عن خصوصيتها، و تقصي أنواعها، وعكس صورتها في بعض من نماذجها المعاصرة.

الكلمات المفتاحية: النقد المسرحي المغربي؛ النوع؛ الإجراء.


الموسيقى الداخلية في شعر منتهى الطلب

صيد سعيد, 

الملخص: لا يختلف اثنان في أهمية الموسيقى الشعرية، ودورها الفعال في خلق النغم المتناسق والمنسجم في مختلف القصائد والمقطوعات الشعرية، وذلك باعتبارها ركنا أساسا من أركان الفن الشعري لا غنى للشاعر عنه. ونحن من خلال هذه المقالة نسعى إلى ابراز الدور الفعال للموسيقى الداخلية في شعر منتهى الطلب لابن ميمون البغدادي، ومدى حسن اختيار شعراء مصنفه لمختلف ألوانها التي تؤثر في المتلقي، وهو الأمر الذي يخول لها أن تحظى بالقبول عنده. There is no difference in the importance of poetic music, and its effective role in creating harmonious and harmonious melodies in various poems and poetry pieces, as a cornerstone of poetic art indispensable to the poet. Through this article we seek to highlight the effective role of internal music in the poetry of Muntaha al-talab to Ibn Maimon al-Baghdadi, and the good selection of poets classified to different colors that affect the recipient, which allows them to be acceptable to him.

الكلمات المفتاحية: م ; سيقى; داخلية; شعر; منتهى الطلب. ; Music; Internal; Poetry; Muntaha al-talab


التداولية والسيميولوجيا - دراسة في البعد الإنجازي والتّأثيري للعلامة غير اللّغوية-

حمودي ليندة, 

الملخص: نحاول من خلال هذه الدراسة توسيع مجال البحث في مجال السيميولوجيا ومحاولة استكشاف البنيات الدلالية والتأويلية التي تتضمنها الأنظمة التواصلية، قصد فهم كل تجلياتها، التركيبية، والدلالية، والمنطقية، والتداولية، إذ يقارب هذا البحث إشكالية دراسة العلامة السيميائية (العلامة غير اللغوية) من وجهة اشتغالها في الوسط الاستعمالي التّواصلي الاجتماعي، بالتركيز على المعطى التداولي ومحاولة تداركه والذي يتوقّف على دراسة الجانب الإنجازي والتأثيري للعلامة السيميائية، بالنظر إلى ملابساتها السياقية. Abstract This study attempts to expand the field of research in the field of semiotic and try to explore the semantic and interpretive structures that are included in communication systems in order to understand all its manifestations, syntactic, semantic, logical and pragmatic. In the context of the social interaction, focusing on the pragmtic data and trying to correct it, which depends on the study of the act and impact of the semiotic sign, given their contextual circumstances.

الكلمات المفتاحية: السيميولوجيا، التداولية؛ العلامة غير اللغوية؛ التواصل؛ الفعل السيميائي


نظرية التأويل في النقد المعاصر

لخذاري سعد, 

الملخص: قطع النقد رحلة طويلة في تكوينه، وتمّ التأسيس على ضوء هذه الرحلة لعدة مقاربات نقدية، انتظمت في منحيين كبيرين: المقاربات البنيوية، والمقاربات السياقية، وتعتبر هذه الأخيرة هي التي فرضت منطقها في الفترة الحالية، ومن أهم المقاربات السياقية نجد المقاربة التأويلية، أو نظرية التأويل؛ فالتأويل يعتمد على مختلف السياقات المصاحبة للنص بهدف كشف بنية النص ومراميه ومعانيه العميقة، فالتأويل مجال ضارب في عمق البحث الإنساني عبر التاريخ، وهو اليوم نظرية من أهم نظريات النقد المعاصر، وهذا ما دعانا أن نبحث عبر هذه الدراسة حول نظرية التأويل في النقد المعاصر. The criticism had a long journey in its formation. In light of this journey, several critical approaches were established in the light of this journey. They were organized into two major approaches: structural approaches and contextual approaches. The latter is the one that imposed its logic in the present period. The most important contextual approaches are the interpretive approach, The interpretation is based on the various contexts associated with the text in order to reveal the structure of the text and its meanings and deep meanings. Interpretation is a field that is deeply involved in human research throughout history. Today, this theory is one of the most important theories of modern criticism.

الكلمات المفتاحية: نظرية ; تأ ; يل ; نقد ; معاصر


هوى الحب في المخيال الشعبي حكاية البطل المغامر" رْدَاحْ " نموذجا .

بن كروش فايزة, 

الملخص: تسعى هذه الورقة البحثية إلى أن تقدم مقاربة سيميائية لنص حكائي شعبي، بإعادة الاعتبار إلى العلاقة الانفعالية التي تقيمها الذات مع نفسها والعالم الخارجي من حلال دراسة البعد العاطفي انطلاقا من إجراءات سيمياء الأهواء بتشخيص هوى "الحب" للتوقف عند منزلته في النص الشعبي، وإبراز شحناته الدلالية وطبيعة العلاقات التي تتحكم فيه، وسيكون نموذج المقايسة حكاية البطل المغامر " رْدَاحْ " بوصفها علامات منتجة لدلالات عاطفية قابلة للتأويل منطلقين من طرح الإشكاليات التالية: كيف تم بناء هوى الحب في نص الحكاية العجيبة "رداح؟ وكيف تم رسم معالمه؟ كيف وزع داخل النص السّردي الشعبي بذلك الهدوء الذي جعله يغيب عن تفكير الدارسين في السّرديات الشعبية؟ ما أثر الأهواء في صياغة دلالة الأشياء وفي تشكيل دلالة النسق الحكائي الشعبي؟ This paper seeks to introduce a semiotic approach of a popular tale text, by resetting the relationship that the self establishes with the outer world through the study of the emotional dimension, starting from proceeding to the semiology of fancies, with characterizing the fancy of love the of frequent sample of love as an element of fascination, targeting to measure its value in the popular text and the way it is demonstrated as well as shedding light on its semantic intensity and the nature of relationships that controls it. The heroic tale of the adventurer named "Radah", as a measurement model, is a label that produces fascinating interpretable meanings starting from exposing the following problematic: how is love fancy built up in the script of the wonderful tale of "Radah"? How are its features drawn? How is it distributed in the narrative popular text that quietly, so that no one of the academics would have thought of it? What is the impact of fancies on how the meaning of things are formulated and the meaning of popular narrative pattern is shaped?

الكلمات المفتاحية: الحب؛ سيمياء الأهواء؛ مخيال شعبي؛ حكاية عجيبة ؛ بطل مغامر .


الموروث الثقافي لمنطقة الجنوب الغربي الجزائري عند عبد القادر خليفي (قراءة في كتابيه:"من الموروث الثقافي الجمعي المغاربي ــ منطقة عين الصفراء نموذجا" و "في التراث الشعبي للجنوب الغربي الجزائري") The cultural heritage of the south-western Algerian region by Abdelkader Khelifi (Read in his books: ''From the cultural heritage of the Ain Sefra region'' and ''in the popular heritage of south-western Algeria'')

خليفي سعيد, 

الملخص: انصبَّ جهد المؤلّف الدكتور عبد القادر خليفي، في هذين الكتابين، حول رصد كثير من المظاهر الثقافية الشعبية الجمعية لمنطقة الجنوب الغربي الجزائري التي تتشابه فيها مظاهر الحياة اليومية في الأفراح والأتراح، وقد استعرض الكاتب نماذج من طقوس وممارسات شعبية، وبعضاً من فنون القول الشعبي، والتي ظلّ يرددها الصبيان في المناسبات الدينية والثقافية، كالمولد النبوي الشريف ومواسم الختان ، ويرددها الكبار للتبرك والتقرب إلى الله، كما يردد النساء مأثورات أخرى في مناسبات معينة تنتابهن حالات شعورية تحركها الأفراح تارة، وتصنعها هموم الدنيا وظروف العيش الصعبة تارة أخرى... وقد حاول الكاتب، من خلال الكتابين، أن يبرز دور الموروث الشعبي في التعبير عن هموم وانشغالات الجماهير المقهورة ، هذا الإرث الشعبي الخالد الذي ظل لفترة طويلة يحمل همَّ هذه الأمة العريقة، أصبح اليوم قاب قوسين أو أدنى من الانطفاء والضياع، مما يفرض على المهتمين والمعنيين ضرورة البحث عن سبُل ووسائل تقيه شرّ نوائب الدهر التي ألمت به، وبمقومات هذه الأمة التي صنعت مجدها ونصرها عبر الأزمان، والتي أصبحت مجرد ذكريات تتهاوى في عالم النسيان والاندثار... Abstract: In these two books, dr. Abdelkader Khelifi's effort focused on monitoring many of the popular cultural manifestations of the southwestern Algerian region, which aspects of daily life are similar to the happy and sad moments. The popular saying, which has been repeated by boys in religious and cultural occasions, such as the prophet's birth and the seasons of circumcision, and is repeated by adults to bless and approach God, as women too on certain occasions with emotional situations driven by happy moments sometimes, and sad moments driven by the concerns of the difficult living conditions another times. The writer tried, through his two books, that highlights the role of the popular tradition to express their worries and concerns of the masses of the oppressed, which did not find a way to express it except the spoken word expressive, especially in the colonial era, is now close to extinguishing and being lost This imposes on those concerned people to search for ways and means to prevent the evil of the episodes of eternity that have befallen it, and the elements of this nation, which has made its glory and victory through time, and which have become mere memories falling apart in the world of oblivion and extinction...

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: العادات، التقاليد، صراع البقاء، الذاكرة الجماعية، الأسطورة، الفلكلور الشعبي. Keywords: customs, traditions, survival struggle, collective memory, myth, folklore


إشكالية قصيدة النثر بين تحديات الرفض والتأصيل الإبداعي The prose poem problematic: between revusal challenges and creativ rooting

بهلول شعبان, 

الملخص: إن الهدف من هذا المقال أنه يتعرض إلى إشكالية الملابسات التي تطرحها ((قصيدة النثر)) في الساحة الأدبية ضمن التحولات الشعرية، وتناوله لمواقف الأوساط الأدبية من نقاد وشعراء ومتلقين مع محاولة الكشف عن خلفياتهم الفكرية والإبداعية، وكذلك مناقشة من يضع القضية المختلف عليها في سياق آخر وذلك بإعادة قراءة طبيعة الشعر من حيث أهدافه وغاياته، وفي خضم هذه التحولات كيف استطاعت قصيدة النثر الاستفادة من ظاهرة التراسل بين الفنون أو ما يطلق عليه بالتجنيس أو تداخل الأجناس؟ وماهي الشعرية الخاصة التي حققتها؟ وما حدود الخروج عن المعيار العروضي وما منطلقاتها التأسيسية والتأصيلية؟ و هل صنعت لنفسها قانونا خاصا بإنتاجها الإبداعي؟ كيف استطاع هذ النوع إزالة تلك الحدود الفاصلة عبر تاريخ الحركة الإبداعية والدخول في جماليات الانزياح والعدول الأسلوبي؟ ثم ما العوامل التي ساعدت ((قصيدة النثر)) على فرض وجودها وتقديم نماذج راقية تضاف إلى الإبداع الشعري القائم على التردّدات الصوتية من خلال الإيقاع المتميز بها ؟ تلك هي بعض مكونات الإشكالية التي يحاول هذا المقال معالجاتها في ضوء التحولات الجديدة. أما منهج الدراسة فقائم على الوصف والتحليل مع مقاربة تاريخية قد تكشف عن تطور هذا النوع الأدبي. The purpose from this article is that it studies the problematic of the circumstances that it poses (poeme prose) in the literary field within poetic transformations and studies the attitudes of the literary community of critics, poets and recipients in an attempt to reveal their way of thinking and creativity, as well debating who puts the disputed issue in another context by re-reading the nature of poetry in terms of its purpose and objectives, and in the context of these transformations, how prose poem benefited from the phenomenon of interaction between the arts? what is the special poetry achieved by prose poem? what are the limits of departure from the musical criterion and what are its structural principles? what are the limits of maintaining the old poetic music? Has it been able to develop or develop a law for its creative production? how could this type remove these boundaries through the history of creative movement and enter into the aesthetics of displacement and stylistic change? then what are the factors that helped ((prose poem)) to impose its presence and provide superior models to add to the poetic creativity based on the frequencies of sound through its special rhythm? These are some of the questions that this article tries to study through new transformations

الكلمات المفتاحية: قصيدة- النثر- الشعر - الرفض- التردد- التأصيل- ; poem - prose - poetry - criticism - poetic - frequency - rooting -


دور المقاربات البيداغوجيّة المرتبطة بالمؤسّسة المدرسيّة في مجابهة عوامل الانقطاع المدرسيّ

مغراوي العبادي مريم,  قريش أحمد, 

الملخص: تندرج هته الدّراسة ضمن التّعريف بظاهرة الهدر المدرسيّ حيث تُعدّ مشكلة وأزمة تستفحل في الوطن العربيّ خاصّة، وقد مسّت جميع الجهات حضرية وريفية دون استثناء. لذلك تسعى الحكومات والأنظمة البيداغوجية لمحاولة تقويض هذه الظّاهرة وتقديم الحلول للحدّ منها. ونحن نتطلّع إلى انغماس المتعلِّم في جوٍّ تعليميٍّ ذي طابع تواصليٍّ دون توتُّر أو ضغوطات، مع خلق بيئة ملائمة تساعد المتعلِّم وتُخلِّصه من التّقليد وتسهيل اندماجه في عالم التّمدرس ومناهجه المستقبلية عن طريق ثنائيّة المدرسة (البيت والمدرسة) عبر اتّخاذ نهج مغاير للمألوف باستمرارية الدّعم بين الوسط العائلي والمؤسّسة التّعليمية، لصناعة مستقبل أفضل للأجيال القادمة، وتحقيق النّمو ومواكبة التّطوّرات العالمية. This study is part of the definition of the phenomenon of school dropout as it is a problem and crisis in the Arab world especially, and all the urban and rural areas without exception. Therefore, governments and pedagogical systems seek to suppress this phenomenon and offer solutions to reduce it. From this platform, we look to the learner to be immersed in a communicative atmosphere without tension or pressure, creating an enabling environment to help the learner and rid him of tradition and facilitate his integration into the world of schooling and future curricula through a school and home school through a differentiated approach to continuity of support Between the family center and the educational institution, to create a better future for future generations, to achieve growth and keep abreast of global developments.

الكلمات المفتاحية: مقاربات بيداغوجيّة ; انقطاع مدرسي ; مدرسة ; أسرة ; متعلّم


الصوت اللغوي ووظائفه في ديوان (قال سليمان) للشاعر سليمان جوادي

غوغة محمد أمين, 

الملخص: يسهم الصوت اللغوي في إنتاج دلالة وموسيقى النص الشعري وبناء معماره الخارجي، وهي بالتحديد الوظائف التي سنشتغل عليها أثناء مقاربتنا لوظائف الصوت اللغوي في ديوان (قال سليمان) للشاعر الجزائري سليمان جوادي. Linguistic voice contributes to the production of semantics and music of poetic text and the construction of its external architecture, These are the functions thatwe will work on during our approach to the functions of linguistic voice in divan(Suleiman said) of the Algerian poet Suleiman . Djawadi

الكلمات المفتاحية: الصوت اللغوي/ الوظيفة الدلالية/ الوظيفة الموسيقية/ المعمار الخارجي/ سليمان جوادي/ قال سليمان.


البنية الدلالية بين جماليات الصورة الشعرية وحضور المتخيل المشهدي في ديوان "سيرة ذاتية لسارق النار"

بوادي سميرة, 

الملخص: يعد الخطاب الأدبي بمختلف أشكاله فضاء تواصليا في حوارية تفاعلية تربط بين مقاصد المؤلف وإنتاجية القارئ التأويلية، بممارسة قرائية نقدية تدرس وتشرح البنى العميقة والمتخيل للخطاب بحثا عن الفهم، وخلقا للقراءة الفاعلة التي تحركها وجهة نظر جوالة تؤسس لتعدد الآفاق، في محاولة القبض على الدلالات العميقة والمسكوت عنه في الخطاب الشعري، ضمن مشهدية جمالية تتوالد من تلاحمية الألفاظ المكثفة في تواشج، ينسج خيوط المشهدية، فاتحا المجال للدراسات النقدية ومنفتحا على أفاق التأويل وآلياته القرائية، في تواؤمية بين الخطاب والمقاربة النقدية، يتحقق بدراسة في ديوان سيرة ذاتية لسارق النار، تحاول الكشف عن المشهدية المتخيلة ودلالاتها بتعالقية وتجاذبية، بتحفيز وإثارة فعّالة للحواس، للتفاعل والإحساس بكل سكون داخله حركة في النص.

الكلمات المفتاحية: بنية دلالية، جماليات، صورة شعرية، متخيل، مشهدية.


المراجعات الحديثة للمدونة الشعرية العربية في العصر الوسيط ( قراءة تحليلية واصفة لكتاب الشعرية العربية لجمال الدين بن الشيخ).

بادي عبد السلام, 

الملخص: في مراجعته للمدونة الشعرية العربية التراثية إبان العصر الوسيط، قدم الناقد الجزائري جمال الدين بن الشيخ دراسة بنيوية رائدة، توصل من خلالها إلى كون القصيدة العربية تخلّقت في حقل من الإرغامات جعلتها تتحرك داخل بدائل قارة رهنتها لرتابة شكلية متكررة، أسماها بشعرية الحقل المقيد، ومن خلال هذه الورقة البحثية سنحاول تجلية ملاحم هذه الشعرية.

الكلمات المفتاحية: شعرية ; حقل مقيد ; بنية مركز ثقافي


L'écriture dans Dieu, Allah, moi et les autres de Salim Bachi: méditation ou sécularisation?

نعيمة مرجي,  محمد الأمين رباعي الشرفي, 

Résumé: Le dernier récit autobiographique Dieu, Allah, moi et les autres de Salim Bachi introduit une écriture provocatrice sur une thématique qui tourne autour de la foi, acquise et perdue à la fois. Tout au long de son récit, l’auteur affirme son incrédulité et se dérobe de ses obligations envers Dieu. Il se remet en question, tout en comparant deux modes de vie différents. La question principale qui s’impose dans ce travail c’est : la sécularisation caractérise-t-elle son écriture ? C’est dans cette perspective que trois axes sont de rigueur : Son esprit se sécularise petit à petit en développant un esprit rationnel qui lui permet de mettre à nu toute une doctrine. L’expérience détrône la croyance et dirige le flux de sa pensée. L’ironie dans son écriture semble être un procédé d’apaisement, un moyen par excellence pour philosopher sans choquer son lecteur.

Mots clés: sécularisation ; rationnel ; ironie ; écriture ; autobiographie