مجلة الآداب والعلوم الإنسانية

Review of Letters and Human Sciences

Description

The Review of Letters and Human Sciences(RLHS) is a semestrial scientific referred journal. It is Free of charge in all stages, open access. Issued by the Faculty of Language, Arabic litterature and Arts University of Batna1 (Algeria) since 2008. It publishes original research in three languages Arabic, French and English. Its main field of interest is research about Language, literature, human Sciences, and Arts, from the perspectives of cross and critical reading. It aims is to be a junction link between researchers from different countries of the world to encourage studies in Literature and Human Sciences. It targets a various audience from Human Sciences researchers, students, language sciences and Arts students. The journal favors the interdisciplinary reflections, which approach the Arts phenomenon from its various aspects. This dynamic characteristic of cross and interdisciplinary research will undoubtedly allow answering both the requirements of Artistic phenomena, as well as taking advantage of Human studies’ evolution in the rest of the world.


15

Volumes

29

Numéros

288

Articles


جماليات الخطاب السردي وعناصره الفنية في رواية "عشرة أيام في الفردوس" لأحمد شنة

رحمون بلقاسم, 
2023-03-03

الملخص: ينصبّ هذا المقال على دراسة جماليات الخطاب السردي وعناصره النفّية في رواية "عشرة أيام في الفردوس" (لأحمد شنه)، من خلال التركيز على عناصر (الزمن والاستباق والاسترجاع)، وميزةهذا العمل الروائي أنّ مبدعه شاعر في الأصل لذلك كان أسلوبه رومنسي بلغة سهلة وجذّابة ومحاور أهمها نقاط هيام وعشق لما هو جميل، وشخصيات ورموز شارعية وتعاقبية وفضاء حياتي بمناظره ولوحاته الغنائية، وكان على ركح مسرحي أبطالها شخصيات جمعا في خطابهما: الجانب التاريخي الفنّي والجانب الروحي النفسي من بداية الذاكرة الإنسانية وما حفلت به من بطولات وعلاقات، وتظهر بذلك المهارات في نصّ مكتوب يحفل بامتداد حضاري بين المشرق اللبناني والمغرب الجزائري ثم الارتباط بعناصر الهوية والانتماء الوطني الواضح. This article is a study of the aesthetics of the narrative discourse and its negational elements in the novel "Ten Days in Paradise" (by Ahmed Shanna).It mainly focuses on the elements (time, anticipation and retrieval). The advantage of this novel is that its creator is a poet in origin, so his style was romantic in an easy and attractive language in the most important axes of love for what is beautiful, characters and symbols of street and succession and the space of life with its scenes and lyrical paintings. Spiritual and psychological from the beginning of human memory and the tournaments and relationships that were filled with it. Thus, the skills appear in a written text that is full of civilizational extension between the Lebanese East and the Algerian West and then the link with the elements of identity and clear national belonging.

الكلمات المفتاحية: الخطاب السردي؛ عناصر فنّية؛ رواية عشرة أيام في فردوس؛ أحمد شنة. ; Aesthetics / Narrative Discourse / Artistic Elements / The Novel of ‘Ten Days in Paradise’ / Ahmed Shanna.


الأبعاد التداولية للاستعارة في كتاب المثل السائر لابن الأثيرThe Deliberative Dimensions of the Metaphor in the Book of The Walking Proverb of Ibn Al-Athir

بصول خديجة,  خديش صالح, 
2023-05-11

الملخص: تحاول هذه الدراسة الكشف عن الأبعاد التداولية في كتاب المثل السائر لابن الأثير، وقد عالجت بعدين أساسيين: أولهما: الاستعارة باعتبارها آلية من آليات التواصل التلميحية (فعل كلامي غير مباشر). والآخر: الاستعارة باعتبارها آلية من آليات الحجاج، يراد منها الإقناع والإمتاع. This study attempts to uncover the deliberative dimensions in Ibn al-Athir's book: The Proverb of the Passerby and has addressed two main dimensions: The first: is the metaphor as a mechanism of suggestive communication (indirect verbal action). The other: metaphor as a mechanism of pilgrims, intended for persuasion and enjoyment.

الكلمات المفتاحية: أبعاد ; تداولية ; استعارة ; مثَل ; أثير ; Dimensions ; Deliberative ; Metaphor ; Proverb ; Ather


مستقبل المسرح في ضوء التكنولوجيا الرقمية

تيايبية عبدالوهاب, 
2022-12-20

الملخص: تهدف هذه الدراسىة الى التعرف على مستقبل المسرح في ضوء تحديات الفضاءات الرقميىة .حيث شهد المسرح الحديث عبر تاريخه تطوّرا ملحوظا من خلال استثماره للتقنيات الرقمية التي ساهمت في تحقيق الجماليات المشهدية، والخلق الفنّي في العرض. كما لعبت دور الوسيط بين النّص والعرض والمتلقّي. هذا المتلقّي الذي أصبح له دوره الفعّال في المسرح الرقمي بعدما كان متلقيا ساكنا في صالات العرض، إذ ينتهي دوره بالتصفيق عند انتهاء المشهد وسدل الستار. والآن في ظل هذه الثورة الرقمية أصبح مبدعا ثانيا يتحكم في الشخصيات، والأحداث، ويختار النهايات للمسرحية . ا

الكلمات المفتاحية: مسرح ; مسرح رقمي ; تقنيات رقمية


الشعر الأمازيغي الموجه للأطفال بمنطقة الأوراس بين الموضوعات والخصاص Amazigh poterie for children in the Aures region between themes and characteristics

ريحاني ابراهيم,  قجيبة عبد الناصر, 
2023-05-11

الملخص: يعتبرالشعر الموجه للأطفال من بين الوسائل التي اعتمدها أجدادنا في التربية والتعليم لمختلف العلوم والثقافات، وهذا من خلال الأسلوب الفني الذي يعتمده من مزج بين الكلمات، الغناء والموسيقى، فشعر الأطفال خاصة القديم منه، له أهمية بالغة في دراسة المجتمعات الأمازيغية السابقة، في البداية سنتطرق إلى أنواع شعر الأطفال، كشعر الهدهدة وشعر المداعبة، اللذان يختلفان في الوظيفة والأداء. اتبعنا في هذا البحث المنهج الموضوعاتي، رغبة منا لتسليط الضوء على مضمون هذا الشعر وأهم موضوعاته، إضافة إلى قيامنا بدراسة تحليلية ووصفية لاستخراج خصائص هذا الشعر، خاصة ما يتعلق باللغة، الإيقاع والموسيقى، الخيال. Children's poetry is one of the means adopted by our ancestors in the education of various sciences and cultures, and this is through the artistic style it adopts from the combination of words, singing and music, children's poetry, especially the old ones, is of great importance in the study of previous Amazigh societies, at the beginning we will touch on the types of children's poetry, such as the poetry of the hudhda and the poetry of foreplay, which differ in function and performance. In this research, we followed the thematic approach, in order to shed light on the content of this poetry and its most important topics, in addition to conducting an analytical and descriptive study to extract the characteristics of this poetry, especially with regard to language, rhythm, music, imagination.

الكلمات المفتاحية: أدب الأطفال ; شعر الأطفال ; موضوعات ; خصائص ; الأوراس


دور المنهج الاجتماعي في الدراسات الأدبية والنقدية

مختار يمينة, 
2023-05-18

الملخص: يعد النقد من أهم الحوافز الدافعة إلى ازدهار الإبداع الأدبي وتطوير أشكاله الفنية ومقاصده الفكرية والثقافية، وتنوع مناهجه التحليلية والثقافية، وازدهار الأدب في أي عصر مرتبط بالنقد وما يقدمه من تفسير، تقييم وإبداع، وقد ظهرت مدارس عديدة لدراسة الإنتاج الأدبي والتي تعتبر أساس مناهج النقد الحديث ومدرسة النقد الاجتماعي والماركسي، من أهم المدارس والمناهج النقدية في الأدب والتي ساهمت كثيرا في تطويره والإبداع فيه، فهي تهتم بنقد مضامين النصوص، والمنهج الاجتماعي من المناهج الأساسية في الدراسات الأدبية والنقدية، وقد تولد هذا المنهج من المنهج التاريخي، وهو منهج يربط بين الأدب والمجتمع بطبقاته المختلفة، ومن هذا المنطلق سيتطرق هذا المقال إلى المنهج النقد الاجتماعي من خلال من الناحية التاريخية وإسهاماته في التطوير والإبداع

الكلمات المفتاحية: منهج اجتماعي / دراسات ادبية ونقدية / علم اجتماع الأدبي


البحث المنهجي عند العرب القدامى –الأمدي وكتابه الموازنة بين الطائيين أنموذجاMethodological research in ancient Arabs- El- Amdi and his book balancing the Folds Model

بخوش امال,  اجقو سامية, 
2023-04-01

الملخص: منذ أواخر القرن الثاني هجري بدأ النقد الأدبي يخطو خطوات جديدة نحو العمق والتحليل وانتقل من المرحلة الذاتية الذوقية إلى مرحلة الانضباط والموضوعية، أين قام على أسس وقواعد مهدت للبداية الفعلية للنقد المنهجي، ومع حلول القرن الرابع هجري قفز النقد قفزة نوعية بارزة وظهر نقاد بارعون صنفوا مؤلفات قيمة وعالجوا قضايا نقدية منها قضية الموازنة التي تعد منهج نقدي و مشروع إجرائي خاض فيه النقاد القدماء خاصة الحسن بن بشر الأمدي في كتابه "الموازنة بين الطائيين " وقد خاض بموضوعية في مسألة الخصومة بين الطائيين وتناولها بمنهج علمي دقيق. Since the end of the second century hijry, literary criticism began to take new steps towards depth and analysis, and moved from the subjective stage of taste to the stage of discipline and objectivity, where it was based on foundations and Rules that paved the way for the actual beginning of systematic criticism, and by the fourth century hijry, criticism jumped a prominent qualitative leap, and brilliant critics appeared who classified valuable works and dealt with critical issues, including the issue of the Balancing, which is a critical approach and a procedural project in which the ancient critics fought; In particular, al-Hasan ibn Bishr al Amidi in his book "Counterbalancing between the Tayis", objectively delved into the issue of the rivalry between the Tayis and dealt with it with a rigorous scientific method.

الكلمات المفتاحية: قواعد ; نقد منهجي ; موازنة ; أبي تمام ; موضوعية ; Rules ; systematic criticism ; Balancing ; Abu Tamam ; objectivity


الانزياح الأسلوبي في الموشح الصوفي الأندلسي لأبي الحسن الششتري

منصورية آسيا,  صمادي وناسة, 
2023-05-04

الملخص: ينهض هذا البحث باستجلاء ظاهرة أسلوبية تتمثل في الانزياح، بوصفه خرق للنظام اللغوي المعتاد يستعمله الشاعر للتأثير في المتلقي وشده لقصيدته من جهة، والانتقال من النمط المتداول عليه إلى نمط جديد يتيح الغوص في العمق الدلالي واللغوي للألفاظ لتحقيق القيمة الجمالية والتعبيرية من جهة أخرى This research aims to clarify a stylistic phenomenon represented in deviation, as a violation of the usual linguistic system that the poet uses to influence his recipient and tighten his poem on the one hand, and the transition from the current style to a new one that allows diving into the semantic and linguistic depth of words to achieve the aesthetic and expressive value on the other

الكلمات المفتاحية: موشح صوفي؛ انزياح تركيبي؛ دلالي ; Sufi muwashshah, synthetic displacement, displacement


تبادل الوظائف بين المشتقات الصرفية_ نماذج تطبيقية من شعر مفدي زكرياء_

بوعلاق صبرينة,  وسطاني يوسف, 
2023-05-28

الملخص: إنّ تبادل الوظائف بين المشتقات ظاهرة لغوية صرفية بارزة في تراكيب اللغة العربية ذات المضامين الإبلاغية الغنية بالمفردات التي ترد بصيغة خاصة لتؤدي المعنى الذي يتطلبه المقام، غير أننا نجد في بعض المواضع ورود المفردة بصيغة ما لتؤدي وظيفة صيغة أخرى، وهذا ما يحيلنا لطرح الإشكال الآتي: فيمَ يتمثل تبادل الوظائف بين المشتقات؟ وما الغرض منه؟ وللإجابة عنه تمّ اعتماد المنهج الوصفي القائم على تحليل واستقراء بعض النماذج من شعر مفدي زكرياء قصد استخراج وظائف تلك الصيغ وإبراز مواضع التبادل بينها حسب السياق الواردة فيه. حيث تمّ التوصل إلى أنّ هذه الظاهرة تثري التركيب وتمنحه شحنات انفعالية تؤثر في المتلقي صاحب الذوق . وقد تناولت الدراسة العناصر الآتية: - مقدّمة. 1- التبادل الوظيفي الصرفي. 2- المشتقات ذات التبادل الوظيفي. 3- تطبيقات عملية: تحليل النماذج الشعرية. - خاتمة. Abstract: The exchange of functions between derivatives is a prominent morphological linguistic phenomenon in the structures of the Arabic language, with informative contents rich in vocabulary, which appear in a special form, to perform the meaning required by the denominator, but we find in some places the occurrence of the term in one form, to perform the function of another form, and this This leads us to pose the following problem: What is the exchange of functions between derivatives? What is it for? In order to answer it, a descriptive approach was adopted based on analyzing and extrapolating some examples from the poetry of Mufdi Zakaria, in order to extract the functions of these formulas, and to highlight the places of exchange between them, according to the context contained therein It was found that this phenomenon enriches the structure and gives it emotional loads affecting the recipient with taste. The study dealt with the following elements: ــ introduction. 1- Functional morphological exchange. 2- Derivatives with functional exchange. 3- Practical applications: analysis of poetic models. ــ Conclusion.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: تبادل وظيفي؛ صيغ صرفية؛ مشتقات؛ شعر مفدي زكرياء. ; Keywords: functional exchange, morphological forms, derivatives, poetry of Moufdi Zakaria.


ظاهـرة تصاقب الألفاظ لتصاقب المعاني في اللغة العربية

ضو خالد, 
2023-05-08

الملخص: يدرس هذا البحث ظاهرة لغوية مهمّة لم تحظَ بقدر كافٍ من الدراسة وهي العلاقة بين تقارب الألفاظ رسما وتقارب دلالاتها ومعانيها، ويهدف إلى التنبيه إلى فرع من فروع فقه اللغة لم يلق العناية الكافية، والإشارة إلى ميزان مهم من موازين إنشاء الألفاظ، كما يهدف إلى بيان أثر تقارب معاني الألفاظ في تقارب تشكيلها ومبانيها، والتعريف بمصطلح التصاقب وبيان مدى انطباقه على الظاهرة، مع إعطاء نماذج تحققت فيها ظاهرة التصاقب وتحليلها، ومن أهم نتائج البحث أنّ "تصاقب الألفاظ لتصاقب المعاني" باب في علم اللغة، معناه تقارب أبنية وتشكيل الكلمات لتقارب معانيها، وهو يجمع بين عدة فروع في علم اللغة؛ المعجمية، وعلوم اللسان، وعلم المعاني، والدلالة الصوتية، أطلق عليه هذا الاسم ابن جني في كتابه "الخصائص"، ومصطلح "التصاقب" يعني التقارب، وهو أفضل ما يمكن التعبير به عن هاته الظاهرة، ونماذج هذه الظاهرة كثيرة في اللغة، ولها عدة صور أهمها: التصاقب باختلاف حرف بين الرسمين أو حرفين، التصاقب بتقارب مخارج الحروف وصفاتها. This research studies an important linguistic phenomenon not been studied enough. It is the relationship between the convergence of the words formally and the convergence of its denotations and meanings. It aims to indicate a branch of philology not received sufficient interest, and define a one of the most important criterions of the creation of words. It also aims to show the effect of the convergence of the meanings of words in the convergence of its formation. In addition, define the term "convergence" and the extent of its match to the phenomenon. With giving examples of the convergence phenomenon, and analyzing it. Among of the most important results of the research is that "convergence words according to convergence meanings" chapter in linguistics. Its meaning is the convergence of structures and the formation of words according to the convergence of its meanings. It combines several branches of linguistics, lexicography, linguistics, semantics, acoustic meaning. Ibn Jinni gave this name to it in his book "The Characteristics. The term "attasakob" means convergence; is the best term to express this phenomenon. In the language many examples of this phenomenon. Among the most important its forms: convergence due to the difference of one or two letter between the two words, convergence due to the closeness of the exits and attributes of the letters

الكلمات المفتاحية: تصاقب؛ دلالة صوتية؛ فقه اللغة؛ ابن جني ; convergence; acoustic meaning; philology; Ibn Jenni


الإحالة دراسة في ديوان نفائس المنح وعرائس المدح لمحمد بن جابر الأندلسيّ ـــــ قصيدة "في كلّ فاتحة للقول معتبرة" نموذجا ـــــReference– A study in the Diwan of Nafa’is al-Minah wa Aara’is al-Madh by Mohammed Ben Djaber al-Andalussi – The poem of “Fi Koli Fatiha Lil Kawl Moetabara as a model -

دغو سليمة,  ذياب زغدودة, 
2023-05-04

الملخص: يعدّ النّصّ التّربة الخصبة التي تنمو فيها الإحالة، لما تقوم به من ربط بين الجمل والعبارات التي تتألّف منها النّصوص، ممّا يجعل النّصّ لحمة واحدة، بما تمتلكه من أدوات كالأسماء الموصولة، وأسماء الإشارة، والضّمائر، وغيرها...، وبعد تتبّع الظّاهرة ورصدها في القصيدة، وخرج البحث بنتائج أهمّها ـ: الإحالة في القصيدة تنوّعت بين الإحالة إلى سابق أو الإحالة إلى لاحق، والإحالة المقاميّة ممّا ساهم في بناء القصيدة وترابطها النّصيّ. The text is the fertile soil in which the referral grows, because of the link between the sentences and the phrases that make up the texts, which makes the text a single cohesion, with its tools such as relative nouns, demonstrative nouns, pronouns, etc..., and after tracking and monitoring the phenomenon in The poem, and the research came out with the most important results: The referral in the poem varied between the referral to a previous one or a referral to a later one, and a metaphorical referral, which contributed to the construction of the poem and its textual coherence.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: إحالة نصيّة، إحالة مقاميّة، إحالة إلى سابق، إحالة إلى لاحق. ; textual reference, contextual reference, pronouns, relative pronoun, demonstratives, referring to the previous, referring to the later


واقعُ استخدامِ التكنولوجياتِ الحديثةِ في تعليميةِ اللغةِ العربيةِ لذوي صعوباتِ الفهمِ القرائيّ "دراسةٌ ميدانيةٌ لعينةٍ من الأساتذةِ بالمدرسةِ الجزائريةِ مرحلةُ التعليمِ المتوسطِةُ"

بلباحي علي,  العايب سهام, 
2023-04-24

الملخص: المستخلَصُ: لم تولِ المؤسّساتُ التّعليميّةُ التّعلّميّةُ في الجزائرِ اهتمامًا كبيـرًا بفئةِ ذوي صعوباتِ الفهمِ القرائيِّ، رغمَ التّطوّرِ الرّهيبِ في ميدانِ المعلوماتيّةِ وتكنولوجيا الإعلامِ والاتّصالِ، وفي المقابلِ نجدُ المؤسّساتِ التّعليميّةَ الأجنبيّةَ تعملُ على توظيفِ الوسائطِ التقنيّةِ الحديثةِ في العمليّةِ التّعليميّةِ لذوي الصّعوباتِ، قصدَ التّنويعِ في وسائلِ التّعليمِ والتّعلّمِ وتجويدِها، لذلكَ فإنَّ من أهمّ التّحدياتِ التـي تواجهُ التّربيّةَ والتّعليمَ في الجزائرِ ربطُ المناهجِ بمحتوياتِهِ، وطرقِهِ الدّيداكتيكيّةِ، واستراتيجيّاتِهِ المُعتمدَةِ في تعليمِ اللّغةِ العربيّةِ في ظلِّ متغيّـراتِ الثّقافةِ والمجتمعِ بالتّقدمِ التّكنولوجيِّ، من خلالِ المنصّاتِ والبرمجيّاتِ الرّقميّةِ وتقنيّاتِ الكومبيوترِ، التـي لا تزالُ في تطوّرٍ مستمرٍّ، وبما يحتاجُه مجتمعُ المعرفةِ تحقيقًا للتنميةِ الشّاملةِ. وحُرِيَ بنا التّطرّقُ إلى الكشفِ عن واقعِ استخدامِ الوسائطِ التكنولوجيّةِ في تدريسِ فئةِ ذوي صعوباتِ الفهمِ القرائيِّ، بالمدرسةِ الجزائريّةِ، انطلاقًا من الإشكاليّةِ الآتيةِ: ما مدى توظيفُ الأساتذةِ لهذه الوسائطِ التكنولوجيّةِ؟ وما أهمّيتُها في تنميةِ مهاراتِ الفهمِ القرائيِّ؟ وما هي معوقاتُ توظيفِها؟ الكلماتُ المفاتيحُ: تكنولوجيا التّعليمِ، الوسائطُ التّكنولوجيّةُ، الموردُ التّعليميُّ الرّقميُّ، الفهمُ القرائيُّ Extract: The educational institutions in Algeria did not pay much attention to the category of people with reading comprehension difficulties, despite the terrible development in the field of informatics and information and communication technology. On the other hand, we find foreign educational institutions working to employ modern technical media in the educational process for people with difficulties, with the aim of diversifying and improving the means of teaching and learning. Therefore, one of the most important challenges facing education in Algeria is to link the curricula with its contents, its didactic methods, and its strategies adopted in teaching the Arabic language in The changes of culture and society have been influenced by technological progress, through platforms, digital software and computer technologies, which are still in continuous development, and what the knowledge society needs to achieve comprehensive development. We had to discuss the reality of the use of technological media in teaching a class with reading comprehension difficulties in the Algerian school, based on the following problem: What is the extent to which teachers employ these technological media? What is its importance in developing reading comprehension skills? What are the obstacles to their employment? Keywords: educational technology, technological media, digital educational resource, reading comprehension

الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا التّعليمِ ; الوسائطُ التّكنولوجيّةُ ; الموردُ التّعليميُّ الرّقميُّ ; الفهمُ القرائيُّ


الخطاب الروائي وتمثيل الهامش الاجتماعي/ "لحس العتب" لخيري شلبي نموذجا

بوخالفة إبراهيم, 
2023-05-28

الملخص: الفئات المسحوقة في كلّ المجتمعات وفي كل الثقافات تبحث لنفسها عن منابر متنوّعة لتبليغ صوتها المقموع، ولتمثيل مصالحها وأشكال وجودها الاجتماعي والاقتصادي والثقافي. فلطالما كانت هذه الفئات العريضة عرضة للنسيان والتّهميش من طرف المؤسسات الثقافيّة والأدبيّة الرّسميّة.. لقد انحاز خيري شلبي إلى روح الشعب البسيط، من أجل تمثيل يومياته وأوجاعه وأحلامه، وروحه الفكهة، والساخرة، كيف يمثّل السرد الروائي المهمّشين جماليا؟ وكيف يشكّل هذا السرد مقاومة ضدّ المؤسسات الرسميّة المعروفة بازدرائها للطبقات التحتيّة ولثقافاتها؟ وأخيرا هل تمكن سرد المهمّشين من تغيير أوضاعهم السلبيّة وتقويض الهيمنة التي يفرضها هؤلاء الذين يملكون المال والسلطة؟ تلك هي أسئلة هذه المداخلة إن شاء الله تعالى

الكلمات المفتاحية: الهامش؛ المركز؛ الطّبقة؛ المقاومة؛ التّمثيل


تداولية الإيجاز في سر الفصاحة لابن سنان الخفاجي

لالوسي عثمان,  النوي مليكة, 
2023-05-11

الملخص: ملخص: يعدّ الإيجاز من القضايا التي لاقت اهتماما بالغا من طرف أصحاب الدراسات البلاغية والنحوية والأسلوبية وإعجاز القرآن قديما وحديثا، إنّه يمثّل أرقى أشكال استعمال اللغة في التواصل، ومظهرا من المظاهر الدالة على مقدرة المتكلم على التصرّف فيها وفق المقتضيات المقامية للمخاطَب، من خلال استعمال اللفظ القليل للدلالة على المعنى الكثير بوضوح. وتهدف هذه الدراسة إلى تحديد مفهوم الإيجاز مع بيان أشكاله وأبعاده التداولية عند "ابن سنان الخفاجي"، والسعي إلى الكشف عن أهم المظاهر الدالة على الاهتمام بالمقام؛ كونه مفهوما مركزيا تؤول إليه وظيفة الفهم والإفهام عند المتخاطبين. Abstract: Brevity has been a topic of interest for various studies on the rhetoric, grammar, stylistic and inimitability of the Qur’an from ancient times to the present. It shows the highest level of language use in communication, and it reflects the speaker’s skill in using the language in different contexts, by conveying a lot of meaning with few words. This study explores the notion of brevity, its kinds, and its pragmatic aspects in Ibn- Sinan El-khafadji’s studies. It also highlights his attention to the context as a key concept and a criterion for interpreting communication between speakers.

الكلمات المفتاحية: إيجاز ; تداولية ; مقام ; مخاطَب ; إيضاح ; Brevity ; Pragmatic ; context ; addressee ; Clarification


البنية السوسيونصية في الرواية الجزائرية المعاصرة قراءة في جماليات التعالق مع الموروث الشعبي

خميس نادية, 
2023-05-18

الملخص: تتأسس الرؤية في هذه الورقة البحثية على البناء السوسيو نصي للرواية الجزائرية المعاصرة الذي ينطلق من البناء الاجتماعي للواقع المعيش، و يتكئ على البناء الاجتماعي للحكاية التراثية لأجل انتقاد المظاهر السلبية في المجتمع واسترجاع القيم المثالية من المجتمع التخييلي حتى يتم غرسها من جديد في الواقع لغرض التغيير. لذلك ستنبثق الإشكالية عن طرح مفاده ما الآليات التي وظفتها الرواية لبلوغ وعي اجتماعي اديولوجي عبر ثوبها التخيلي الجمالي؟ The vision in this paper is based on the socio-textual structure of the contemporary Algerian novel, which stems from the social structure of the lived reality, and relies on the social structure of the traditional tale in order to criticize negative manifestations in society and retrieve ideal values from the imaginary society so that they can be re-instilled in reality for the purpose of change. Therefore, the problem will emerge from the proposition that what are the mechanisms employed by the novel to achieve an ideological social awareness through its aesthetic imaginary dress

الكلمات المفتاحية: رواية؛ جزائرية؛ سوسيونصية؛ تعالق؛ موروث شعبي. ; novel; Algerian; socionics; interdependence; popular heritage


مقاربات حول أساسيات الثقافة العربية بين الموروث الشعبي والتراث والفلكلور

سعداوي مليكة, 
2023-05-25

الملخص: في كثير من الأحيان نستعمل كلمة موروث، وفي مواقف أخرى نطلق مصطلح تراث وفلكلور، هذه الكلمات شأن كلمات كثيرة نرددها دون التزام بتدقيق المعنى، أو اعتراف بما يطرأ من تغير حركة الزمان، وإن حاولنا أن نسأل عما يعنيه كل مصطلح، سنجد إجابات شتى ورؤى متباينة، كل يشير إلى ما يبرر نظرته، على الرغم من أن الاتفاق على المدلول ضمان لوحدة التواصل، وما يمكن قوله عن إشكالية المصطلح بين التراث والموروث والفلكلور أن المدلولات ليست جامدة، بل هي فكر متطور خاضع للحركة المستمرة واستحضار التراث هو إلحاح من أجل قراءة الماضي للحاضر مع تباين في درجة الاستفادة من المادة التراثية. We often use the word ‘inherited ‘and the terms heritage and folklore. These three words, like many words are sung without a commitment to audit the meaning without recognition of what occurs to this whole change in the movement of time. If we try to figure out the meaning of every word, we will find thus various answers and different views, each of which refers to what justifies its point of view, despite the fact that the agreement on the meaning ensures the unity of the language of dialogue. What we can say about the problematic term between the concept of popular tradition, heritage and folklore is that no matter how different they are in terms of their terminology, the implications are not static but are on an ongoing thinking subject to the ongoing movement according to each era. As evoking this heritage is urgent in order to actually read for the present with the variation in the degree of benefit from this article of heritage.

الكلمات المفتاحية: مادة تراثية ؛ إشكالية ؛ مصطلح؛ ثقافة ؛ عربية. ; Article heritage; problematic; terms; Arabic; culture


الهوية وتوظيف اللغة العربية في التواصل الإداري: معالم الاعتزاز ومكامن الاهتزاز " إدارات مدينة باتنة أنموذجا"

أنصر محمد الصالح, 
2023-04-26

الملخص: تعد الإدارة واجهة للدولة الرسمية، وتشكل لغة الخطاب الإداري انعكاسا لشخصيتها اللغوية، وتجسيدا لأبعاد هويتها اللسانية؛ وقد ينظر إلى اللغة الموظفة في السياق الإداري على أنها رمز الوحدة والاعتزاز بالانتماء، وشعار يكتنز معاني الاستقلال وممانعة الانحلال. وتهدف هذه الدراسة لتحليل واقع استعمال اللغة العربية في الوسط الإداري الجزائري، لتجيب على الأسئلة التالية: ما الخلفيات الكامنة وراء مستوى توظيف اللغة العربية في الوسط الإداري الجزائري؟ وما أبعاده؟ وما هي العوامل المؤثرة في ظهور ظاهرة لغوية (صفاء لغوي، تداخل، اقتراض، ...) دون أخرى في لغة التواصل الإداري بين موظفي الإدارات، أو بين العون الإداري والمواطن؟ وما علاقة ذلك بمدى التمسك بالهوية اللغوية الوطنية، والاعتزاز بها. ولتحقيق ذلك تعتمد هذه الورقة على منهج وصفي، موظفة آلية إحصائية مستندة إلى استقراءٍ لواقع اللغة المستعملة في السياق الرسمي الإداري وتحليل نتائجه في ضوء الأساس النظري المؤطِّر للبحث، من أجل الوصول إلى الإجابة على الإشكالية المطروحة. Abstract: The administration is an interface of the official state. The communication language is the reflection of its personality and the embodiment of the dimensions of its linguistic identity. The language used in the administrative context may be perceived as the symbol of unity and a sense of pride in belonging, and also a device that holds a sense of Independence and a shield against gradual decay. This paper aims at analysing the actualities of the use of Arabic in the Algerian administration environment, in order to answer the following questions : what are the backgrounds behind the level of using Arabic in the Algerian administrative environment ? What is its scope ? What are the key factors in the emergence of a linguistic phenomenon (purity of language, code-mixing, borrowing,...) and not another in the administrative communication between employees in the administrations or between the administrative assistant and the citizen ? And what does relate it to the pride of adherence to the national linguistic identity ? To achieve that we adopted a descriptive approach, using a statistical method based on extrapolation of the actualities of the used language in the official administrative context and on analysing its results in light of the theoretical basis framing this study, in order to answer the outlined issue.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: هوية؛ لغة إدارية، تواصل؛ تداخل لغوي؛ لغة عربية ; Keywords: identity, administrative language, communication, code-mixing, Arabic.


Le code switching dans l’enseignement des sciences humaines et sociales en Algérie

قطوشي سليم, 
2023-06-04

Résumé: Aujourd’hui, l’utilisation du code switching à l’université algérienne est une réalité aussi incontournable que problématique. Cette pratique plurilingue tend même à se généraliser à toutes les filières, y compris à celles relevant des sciences humaines et sociales. Aussi, le présent article tente-t-il d’apporter un éclairage sur l’emploi de cette stratégie didactique dans ce genre de sciences. Le but est de relever les raisons mais surtout l’impact tant positif que négatif de cette stratégie dans la transmission des savoirs, la promotion de l’interculturalité et la valorisation des idées de tolérance et du vivre ensemble.

Mots clés: alternance codique ; stratégie didactique ; sciences humaines et sociales ; interculturalité ; Algérie


بنية السيرة في كتاب (أخبار المهدي بن تومرت) لـ : أبي بكر بن علي الصنهاجي المكنى (البيدق) (ت.حوالي555هـ)

سلطاني وردة, 
2023-05-19

الملخص: ملخص: أبو بكر بن علي الصنهاجي المكنى (البيدق)من أعلام المغرب الأوسط عاش في القرن السادس الهجري ، رافق بن تومرت في دعوته حتى انه ألف سيرته ومسيرته الدعوية وتأسيس دولة الموحدين على يد عبد المومن بن علي.محور هذه الورقة البحثية. وتعود أهمية الموضوع إلى كونه يمثل رافدا من روافد التراجم والسير في الأدب الجزائري القديم. السيرة فن من فنون النثر الأدبي، وهي في أقصر تعريف لها كما حدده جان ستاروبانسكي بأنها:"سيرة إنسان يسطرها بنفسه"وهي أنواع؛ ذاتية، غيرية، شعبية. السيرة بأنواعها تحتل مكانا مرموقا في رحاب التاريخ، فهي أحب الكتب إلى القراء، حيث يبحثون فيها عن معرفة ذواتهم، وقد احتلت مكانا عظيما في الأدب العربي القديم بصفة عامة،والأدب الجزائري خاصة. يتميز النص السيري بالمرونة فإلى جانب كونه خرج من رحم التاريخ، فهو يقيم علاقات مع جل الأنواع وقد تطور هذا الفن إن على مستوى الأحداث والشخصيات، أو على مستوى الخطاب. Abstract: Abu Bakr bin Ali Al-Senhaji, known as Al-Baydaq, was one of the most prominent figures in the Middle Maghreb. He lived in the sixth century AH. IbnTumart accompanied him in his call, so that he composed his biography and his missionary career and the establishment of the Almohad state at the hands of a slave Al-Moamen bin Ali, the focus of this study. The importance of the subject is due to the fact that it represents a tributary of biographies and biographies in ancient Algerian literature. Biography is an art of literary prose, and in its shortest definition, as defined by Jan Starobinski, a biography is that which a person controls himself. The types are: subjective, altruistic, and popular. Biography of all kinds occupies a prominent place in the vastness of history, as it is the most beloved book to readers, in which they seek to know themselves, and it occupied a great place in ancient Arabic literature in general, and Algerian literature in particular. The Biographical text is characterized by its flexibility,The art of biography - especially autobiography - has evolved to the point that it has become a literary genre with its own structure, whether at the level of events and personalities, or at the level of discourse

الكلمات المفتاحية: بنية السيرة ; سرد الذات ; مذكرات؛ ; سيرة غيرية؛ ; الأدب الجزائري. ; structure of the biography; ; self-narration; ; memoirs; ; altruisticbiography; ; Algerian literature.


السياق الأسلوبي في قصيدة السجدة لحسين زيدان دراسة صوتية دلالية

صوالحية كريمة,  بن خميس توفيق, 
2023-06-04

الملخص: حاولت الدراسة تتبع البنية الصوتية الدلالية، بهدف الكشف عن الخصائص الأسلوبية في قصيدة السجدة لحسين زيدان، وتقصي العلاقات التي تربط مكونات هذه البنية، وما تسفر عنه من دلالات، وإيحاءات ترتبط بالبنية الكلية للنص، متخذة من السياق الأسلوبي الريفاتيري معيارا للتحليل الأسلوبي قصد تتبع مدى قدرته على اكتناه المؤشرات الأسلوبية، عبر التجاوزات التي تقع على مستوى الوزن والقافية، وعلى مستوى الأنساق الثلاثية، وكذا على مستوى الثنائيات الضدية. The study, tagged with "The Stylistic Context in Hussein Zeidan'sSajda Poem phonemic semantic study", focuses on tracing the semantic phonetic structure, with the aim of revealing the stylistic characteristics contained in it, and investigating the relationships that link the components of this structure, and the connotations it interprets, and the overtones related to the overall structure of the text, taking From the Riphaterian stylistic context a criterion for stylistic analysis to trace the extent of its ability to be covered by stylistic indicators, through refractions that fall on the level of meter and rhyme, and at the level of tripartite systems, as well as at the level of antonyms, relying on the structural stylistic approach in analyzing the poem.

الكلمات المفتاحية: ميشال ريفاتير؛ ; سياق أسلوبي؛ ; مسلك أسلوبي؛ ; أنساق ثلاثية؛ ; ثنائيات ضدية. ; Michel Rifater ; ; stylistic context ; ; stylistic path ; ; trigrams ; ; antagonistic pairs.


قراءة في الرؤيا الشعرية المعاصرة الشاعر " عزالدين ميهوبي " نموذجا

بن الذيب عبد الباقي, 
2023-06-06

الملخص: ملخص: من المعلوم أن الشعر يجتذب جزءا من عالم الشاعر ، بما يحمله هذا العالم من خبرات وتجارب ، تكوّن التجربة الكلية للشاعر ، ونظرته للعالم من حوله ،غير أن نقل هذه الخبرات و التجارب في صور شعرية قد تغير تغيرا جذريا ، فلم يعد الشعر نقلا للواقع ، بل كشفا و تجاوزا له فارتباط الشاعر المعاصر بواقعه و معايشة وقائعه بحلوها و مرها و سعيه ملائمة مختلف التطورات التي يشهدها أنتج رؤى تاريخية و ثورية واجتماعية و منها ايديولوجية عكست تجربته الشعرية مع اختلاف الرؤى الحياتية من شاعر لآخر ، و هذا ما نسعى إلى استكناهه في هذه الورقة البحثية . الكلمات المفتاحية: الرؤية؛ التجربة الشعرية؛ الحقيقة؛ الصورة : It is well known that poetry attracts a part of the poets world ,with what this world carries of experiences and experiences, which constitute the pote s overall experience and his view of the world around him ,Revealing and transcending it, the contemporary pots connection with his reality and living his facts with their good and bad and his endeavor to fit the various developments that he is witnessing produced historical, revolutionary and visions ,including an ideology that reflected hid poetic experience with different life visions fro; one poet to another ,and this is we seek to explore in this paper research.

الكلمات المفتاحية: الرؤية ; التجربة الشعرية ; الحقيقة ; الصورة