مجلة الآداب والعلوم الإنسانية


Description

The Review of Letters and Human Sciences is an international academic semestrial scientific journal, edited by the Faculty of Language, Arabic literature, and Arts of the University of Batna1 (Algeria) since 2008. It publishes original research in three languages: Arabic, French and English. Its main field of interest is research about Language, literature, human Sciences, and Arts, from the perspectives of cross and critical reading. It aims is to be a junction link between researchers from different countries of the world to encourage studies in Literature and Human Sciences. It targets a various audience from Human Sciences researchers, students, language sciences and Arts students. The journal favors the interdisciplinary reflections, which approach the Arts phenomenon from its various aspects. This dynamic characteristic of cross and interdisciplinary research will undoubtedly allow answering both the requirements of Artistic phenomena, as well as taking advantage of Human studies’ evolution in the rest of the world


13

Volumes

24

Numéros

216

Articles


L’Écriture de l’Orateur chez Assia Djebar

Hamdi Houda, 

الملخص: Cet article tend à examiner les stratégies adoptées par l’écrivaine algérienne d’expression française Assia Djebar afin d’inscrire l’orature féminine algérienne dans ses œuvres, notamment dans Femmes d’Alger dans leur Appartement, L’Amour la Fantasia, Ombre Sultane, et Vaste est la prison. L’article soutient qu’à travers cette écriture, Djebar vise à revaloriser un riche lègue ancestral qui a longtemps été dévalorisé et marginalisé par un discours aussi bien colonial-occidental que patriarcal. Djebar met en effet différentes formes d’orature en lien avec des expériences aussi bien individuelles que collectives. Elle donne ainsi voix à des expériences longtemps gardées à l’ombre, et crée des passerelles entre différents univers d’hier et d’aujourd’hui. يهدف هذا المقال إلى دراسة الاستراتيجيات التي تبنتها الروائية و القاصة الجزائرية الفرانكوفونية آسيا جبار من أجل كتابة الشفاهية النسوية الجزائرية في أعمالها الأدبية، و خاصة في نساء الجزائر في شققهن، الحب الفانتازيا، ظل السلطانة، و واسع هو السجن. و يبين المقال أن آسيا جبار، من خلال هذه الكتابة، تريد أن ترد الاعتبار لتراث غني و عريق احتقره و تجاهله لمدة طويلة الخطابُ الاستعماري و الباترياركي على حد سواء. و تربط جبار أشكالا مختلفة من الشفاهية بعدد من التجارب الفردية و الجماعية، و بهذا تسمحُ لتجارب ظلت طويلا مهمشة بأن تعبرَ عن نفسها، و تمدُ جسورا بين عوالم عديدة من الماضي و الحاضر. The article aims at examining the strategies adopted by Algerian francophone woman writer Assia Djebar so that to inscribe Algerian female orature in her works, mainly Femmes d’Alger dans leur Appartement, L’Amour la Fantasia, Ombre Sultane, et Vaste est la prison. The paper contends that through her writing, Djebar attempts to revalue a rich and ancestral heritage long marginalized and devalued by colonial-western and/or patriarchal discourses. Djebar puts, indeed, different forms of orature in relation to both individual and collective experiences. She then gives voice to long silenced experiences, and creates connexions between different worlds, from past and present.

الكلمات المفتاحية: Djebar ; Orature ; Littérature Algérienne ; Littérature Féminine ; Sororité


معالجة وسائل التواصل الاجتماعي لمحتوى الهوية الإسلامية دراسة تحليلية

بوسنان رقية, 

الملخص: هدف البحث إلى تحليل مضمون وشكل عرض المحتوى المتعلق بالهوية الإسلامية في مواقع التواصل الاجتماعي، وتم فيه مسج شامل لمجموعات الفيسبوك وتحديد عينة قصدية لتسجيلات اليوتيوب والتي بلغ عددها 28 تسجيل، و60 حساب لتويتر، حددت من خلالها أهم المواضيع الأساسية التي تناولت الهوية الاسلامية، ومصادر هذه المادة، والقيم المرتبطة بها، كما حددت طرق عرض هذه المضامين، وتوصلت البحث إلى نتيجة هامة تفيد بأن مواقع مواقع التواصل الاجتماعي تسهم في طرح إشكالات متعددة حول الهوية الاسلامية، وتعد مواقع مهمة للتفاعل حول هذا الموضوع إذا أخذ المتلقي او المتصفح جدية الموضوع، لكنها غير كافية بالنظر إلى المواضيع التي تسيئ إلى هذه الهوية. The aim of this research was to analyze the content and form of the presentation of the Islamic identity content in social media sites. A comprehensive list of Facebook groups was identified and a sample of 28 YouTube videos and 60 Twitter accounts were identified.The article, and the values associated with it, also definedpresentation of these contents, and the research reached an important conclusion that social networking sites contribute to the multiple problems about the Islamic identity, and are important sites for interaction on this topic if the recipient or browser takes the seriousness of the topic, But it is insufficient in view of the topics that are offensive to this identity.

الكلمات المفتاحية: المعالجة ؛ مواقع التواصل الاجتماعي؛ الهوية ؛ الإسلام.


مقاربة نفسية في "صوت أبي العلاء"

مزياني فهيم, 

الملخص: ملخص: يعد كتاب "صوت أبي العلاء" لطه حسين كتابا إنشائيـا، ولكن ما لا يستطيع الكاتب تجاوزه هو أن تلك المختـارات من شعر "أبـي العلاء"، إنمــــا هي أبيات تنطــوي على حمـــولة مكثفة من نقد اجتماعـي وتاريخي ونفسـي، لا يمــــكن تخطيه. لذا فإن "طه حسيــــن" يجد نفسه مرغمــــا بالقــــوة علـــى أن يكـون متعلقا بالدلالة النصية لهذا النقد الذي أورده "أبو العلاء" في لزومياته. وسنتطرق في هذا البحث إلى دراسة نفسية لشخصية "أبي العلاء" بآليات مدرسة التحليل النفسي، وسنبين مدى تأثر طه حسين بتلك الدوافع النفسية التي انطوت عليها شخصية "أبي العلاء". Abstract: The "Saut Abu laala" by Taha Hussein is a structural book, But the writer can not exceed what he chose from the poetry of "Abu laala", because these anthologies include an intense load of social, historical and psychological criticism, So Taha Hussein finds himself forced to be concerned with the textual significance of this criticism, which "Abu laala" reported in his poetry. In this research we will examine the psychological study of the personality of "Abu laala" mechanisms of the School of Psychoanalysis, We will show how much "Taha Hussein" was affected by the psychological motives of the character of "Abu laala ". Résumé Le livre "Saut Abu laala" de Taha Hussein est un livre structurel, mais ce que l'écrivain ne peut surmonter et que ces anthologies de la poésie d'Abu laala sont des vers qui impliquent une charge intense de critiques sociales, historiques et psychologiques qui ne peuvent être surmontées. Par conséquent, "Taha Hussein" se voit contraint de forcer à se rapporter à la signification textuelle de cette critique d’Abu laala. Dans cette recherche, nous examinerons l’étude psychologique de la personnalité des mécanismes d’Abu laala de l’École de psychanalyse et montrerons l’ampleur de l’influence de Taha Hussein sur les motivations psychologiques du personnage d’Abu laala.

الكلمات المفتاحية: شخصية ; دونية ; انطواء ; عدائية ; تناقض ; personality ; inferiority ; introversion ; hostility ; contradiction ; personnalité ; infériorité ; hostilité


نظرة شعراء البلاد الإسلامية للأسطورة.. حسين مجيب المصري أنموذجًا -دراسة مقارنة-

خمخام أسماء, 

الملخص: تحاول هذه الدّراسة إلقاء الضّوء على نظرة الشعوب الإسلامية لفن الأسطورة، والإحاطة بأهم النماذج الأسطورية في الشعر العربي والفارسي والتركي الحديث، ومدى مواكبة شعر شعراء البلاد الإسلامية للموروث الأسطوري، وتكييفه بما يواءم النسيج العام للخطاب الشعري الحديث، استطاعت الأسطورة من خلاله تعزيز الصلة بين عالم الواقع وعالم الفن، وكشف الحس الفني المشترك وتوحيد التجارب الأدبية الإسلامية في التّأسيس لشعر خالد خلود الأسطورة، تحت لواء الأدب الإسلامي المقارن. This study attempts to shed light on the Islamic peoples 'view of the art of legend, and to take note of the most important mythological models in modern Arabic, Persian and Turkish poetry, and the extent to which the poets of the Islamic countries' poetry keep up with the legendary heritage and adapt it to the general fabric of modern poetic discourse.

الكلمات المفتاحية: أدب إسلامي مقارن؛ أسطورة؛ حسين مجيب المصري؛ شعوب إسلامية. ; Comparative Islamic Literature ; Myth ; Hussayn Muhib Al Mesry; Islamic Peopoles.


العدول في صيغتي اسم الفاعل واسم المفعول في الحديث النبوي الشريف

خوازم كريمة, 

الملخص: ملخص: للعدول الصرفي أهداف وغايات من توظيفه في أي نص من النصوص،دون نسيان الجانب الجمالي والإبداعي والفني،ويظهر هذا جليًّا في الحديث النبوي الشريف،وتعتبر صيغة اسم الفاعل واسم المفعول من أهم الصيغ التي تضمنت عدولاً صرفيًا لابد من الوقوف عنده،ومعرفة الدلالة المعنوية من ذلك،لإظهار عبقرية الرسول . Abstract: The Morphological modification has goals and objectives from employing it in any text, without forgetting the aesthetic, creative and artistic aspect. This clearly shown in Al-hadith Al-Sharif The formula «name of Actor» and «name of object » are the most important formulas must stand at them, and know the moral significance to show the genius of the prophet Mohamed ″peace be upon him" . Résumé: Le buts et fins stylistiques de l’écart lexical ( idiome) ne doivent pas nous faire oublier leur côté esthétique, créatif et technique ; et on le voit très clairement dans les citations (hadiths) du prophète ; la formue substantive et accusative sont les principales formes qui subissent l’écart lexical ( idiome) qui mérite qu’on médite dessus pour tirer sa signification ; et de même faire apparaître la maitrise du prophète dans différents domaines de la langue

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: عدول صرفي ؛اسم فاعل و مفعول. ; Key Word: Morphological modification; Name of Actor ;Name of object. ; Mots clés : l’écart lexical;( idiome; Hadiths; Substantif; Accusatif; Signification (sémantique)


The Quest for the Altered Self in Beckett’s Waiting for Godot

منور بدرة, 

Résumé: The Twentieth century has been the age of the outbreak of two world wars that caused spiritual disillusionment. These two world wars caused profound destruction and loss of ultimate human certainties and definitively created a world without unifying principles, a world without meaning, disconnected from human life. This hastened the advent of nihilism and accentuated the widespread feeling of futility where the self is transformed into a meaningless abstraction. These obsessions have been demonstrated in the works of 20th-century writer Samuel Beckett in his dramatic art ranging existentialism, psychology and absurd which were applied in the description of a dominant trend in the twentieth-century theoretical barrel. This article is an attempt to explore the self in Beckett's Waiting For Godot and affirm a continuous self-identity. It aims to show Beckett's perspective on underlying human relationships and how it reflects the characteristics of the subject/object dichotomy to analyze this self throughout time and space.

Mots clés: Self ; Time/Space ; subject/object ; Absurdism ; Beckett


البعد التواصلي لأسلوب النداء في الحديث النبوي الشريف

كرازي وناسة,  بن اسباع يزيد, 

الملخص: استطاع الرسول-صلى الله عليه وسلم-أن ينشئ حدثا تواصليا لا ينقطع مع مخاطبيه منذ زمن بعيد،ويحافظ على التفاعل و التأثير في المتلقين عبر العصور،ولعل من أبرز عوامل التفاعل ما حوته أحاديث الرسول -صلى الله عليه وسلم-من أساليب إنشائية،وفي مقدمتها النداء الذي تتحقق فيه حضوريا عناصر عملية الاتصال الأساسية:المرسل والمرسل إليه والرسالة.فما حقيقة النداء في الحديث النبوي الشريف؟ وما هي أغراضه؟

الكلمات المفتاحية: تواصل أسلوب نداء أغراض