مجلة الآداب والعلوم الإنسانية

Review of Letters and Human Sciences

Description

The Review of Letters and Human Sciences(RLHS) is a semestrial scientific referred journal. It is Free of charge in all stages, open access. Issued by the Faculty of Language, Arabic litterature and Arts University of Batna1 (Algeria) since 2008. It publishes original research in three languages Arabic, French and English. Its main field of interest is research about Language, literature, human Sciences, and Arts, from the perspectives of cross and critical reading. It aims is to be a junction link between researchers from different countries of the world to encourage studies in Literature and Human Sciences. It targets a various audience from Human Sciences researchers, students, language sciences and Arts students. The journal favors the interdisciplinary reflections, which approach the Arts phenomenon from its various aspects. This dynamic characteristic of cross and interdisciplinary research will undoubtedly allow answering both the requirements of Artistic phenomena, as well as taking advantage of Human studies’ evolution in the rest of the world.


16

Volumes

30

Numéros

312

Articles


Le cinéma algérien : outil de résistance culturelle et de reconstruction identitaire

بوالبردعة شهريار, 
2023-10-12

Résumé: Cet essai explore l'importance du cinéma algérien en tant qu'instrument de résistance culturelle face à l'influence occidentale et au néocolonialisme. Il souligne le rôle du cinéma dans la reconstruction de l'identité nationale algérienne et la valorisation des liens ancestraux africains et méditerranéens. L'auteur suggère des collaborations cinématographiques entre l'Algérie et le cinéma noir américain, ainsi que l'importance d'aborder la condition de l'immigration algérienne et africaine en France à travers le cinéma. Enfin, l'essai met en avant la nécessité de réécrire l'histoire algérienne à travers le cinéma pour recréer un idéal de vie propre à l'Algérie et renforcer l'identité nationale.

Mots clés: cinéma algérien ; résistance culturelle ; reconstruction identitaire ; collaboration cinématographique ; histoire algérienne ; réécriture cinématographique


Espace urbain et réalisme du roman algérien contemporain : Une lecture Géocritique

مزياني نصرالدين,  بريك سعدان, 
2023-10-12

Résumé: Cette contribution traite de la notion d’espace urbain dans les œuvres d’auteurs algériens contemporains que sont Kaouther Adimi dans Des ballerines de Papicha (2010), Adlène Meddi dans La prière du Maure (2008) et Samir Toumi dans Alger, le cri (2013). Visant à démontrer, par le biais de la notion de « référentialité » développée par Westphal, la concordance entre espace fictionnel et espace réel. Permettant ainsi d’octroyer aux œuvres de ces auteurs, et au roman algérien contemporain en particulier, les traits d’authenticité et l’expression d’une portée historico-sociale à travers l’espace urbain. This contribution deals with the notion of urban space in the works of contemporary Algerian authors Kaouther Adimi in Des ballerines de Papicha (2010), Adlène Meddi in La prière du Maure (2008) and Samir Toumi in Algiers, le cri (2013). Aiming to demonstrate, through the notion of «referentiality» developed by Westphal, the concordance between fictional space and real space. Thus, allowing to grant to the works of these authors, and to the contemporary Algerian novel in particular, the traits of authenticity and the expression of a historical-social scope through the urban space.

Mots clés: espace urbain ; géocritique ; historico-sociale ; réalisme ; référentialité ; roman


الازدواجية اللغوية في القرن الأول الهجري

الدكتور محمد خالد الرهاوي, 
2023-10-01

الملخص: يتناول البحث الازدواجية اللغوية في القرن الأول الهجري، فعرض لإشكالية البحث وأهميته ومنهجه، ثم بني على تمهيد وثلاثة مباحث؛ فرَّق في التمهيد على نحو موجزٍ بين الازدواجية اللغوية والثنائية اللغوية؛ تجنبا للبس وليسير البحث على هدى وبصيرة، وعرض لأبعاد اللغة ومستويات استعمالها ووجود الازدواجية اللغوية في كل اللغات. ثم بيّن في المبحث الأول متى ظهرت الازدواجية اللغوية؟ وفيه عرض لفرضيتين لا ثالث لهما؛ الأولى: وجود لغة موحدة تستعمل في الأدب والحياة اليومية، والثانية: وجود لغة أدبية للأدب والخطاب الرسمي ولهجات محلية للغة الحياة اليومية، ورجّح إحداهما بأدلة كافية. وفي المبحث الثاني تناول أسباب ظهور الازدواجية اللغوية كالبصمة الصوتية وطبيعة العقلية العربية وثبات المعيار النصي ومثاليته وثبات المعيار الزماني ووحدة المعيار المكاني وعدد المتحدثين وتعدد الأماكن والامتزاج الثقافي بين العرب والشعوب الأخرى وغير ذلك. وفي المبحث الثالث عرض ثمانية مظاهر للازدواجية اللغوية في القرن الأول الهجري منها في القرآن وقراءاته، والحديث الشريف ورواياته، والفرق بين لغة الشعر والكلام العادي، وتنوع طرائق الأداء اللغوي للكلمة الواحدة، واختلاف القبائل العربية في الاستعمال النحوي للكلمة أو الأسلوب، وفساد ألسن كثير من القبائل العربية ولا سيما الحضرية، والعرب والعجمة، والفصحى وشيوع اللحن وغير ذلك، ثم ختم بأبرز النتائج. The research focuses on linguistic duality in the first century of the Islamic calendar. It presents the problem and importance of the research, as well as its methodology. The research is structured with an introduction and three main sections. In the introduction, a brief distinction is made between linguistic duality and bilingualism to avoid confusion and facilitate a clear understanding. It also discusses the dimensions of language, its levels of usage, and the presence of linguistic duality in all languages. The first section examines when linguistic duality emerged, presenting two hypotheses with no alternative: the first suggests the existence of a unified language used in literature and daily life, while the second proposes the existence of a literary language for literature and official discourse, alongside local dialects for daily life. Sufficient evidence is provided to support one of the hypotheses. The second section discusses the reasons behind the emergence of linguistic duality, such as phonetic influences, the Arab mentality, the stability of textual and temporal standards, spatial unity, the number of speakers, geographical diversity, and cultural blending between Arabs and other peoples. In the third section, eight manifestations of linguistic duality in the first century of the Islamic calendar are presented. These include linguistic duality in the Quran and its recitations, the Hadith and its narratives, the distinction between poetic language and ordinary speech, the diversity of linguistic performance for individual words, variations in grammatical usage and style among Arab tribes, linguistic corruption in many Arab tribes, especially urban ones, Arab-Ajam interactions, the prominence of Classical Arabic, and the prevalence of melody in language.The research concludes by highlighting the key findings.

الكلمات المفتاحية: ازدواجية، فصحى؛ لهجات؛ القرن الأول الهجري؛ أسباب؛ مظهر


التـــــــــــــــجربة النـــــــقدية عند صـــــــــــــالح لـــــــــــــــــــمباركية - كتاب الـــــــــمسرح في الجزائر أنموذجا- Critical Experiment with Salah Lombarkia The theater book in Algeria as a model

رية أحمد, 
2023-10-17

الملخص: ملخص: تُحاول هذه الورقة البحثية أن ترصد الفكر النقدي للكاتب صالح لمباركية من خلال مؤلفه ( المسرح في الجزائر) الذي يحمل في طياته عديدا من قضايا النقد المسرحي، وبخاصة في جوانبه المتعلقة بمراحل التأصيل والتأسيس مع التركيز على الأدوات الإجرائية التي اعتمد عليها لدراسة المسرح في الجزائر تاريخيا وطريقة اختياره للأعلام والنصوص المسرحية التي تؤسس لفلسفته النقدية. في ضوء ما سبق تدور إشكالية الورقة البحثية، والتي تتعلق بالآليات النقدية التي وظفها الناقد و طبيعة الأحكام التي أصدرها بخصوص المراحل التي مرّ عليها المسرح الجزائري من التأسيس إلى غاية مرحلة النضج و الازدهار. الكلمات المفتاحية:صالح لمباركية؛ نقد؛ المسرح؛ الجزائر؛ الإبداع. Abstract: This paper attempts to monitor the critical thought of the writer Saleh Lambarkieh through his author (Theater in Algeria), which carries with it many issues of theatrical criticism, especially in its aspects related to the stages of rooting and establishment, with a focus on the procedural tools that he relied on to study theater in Algeria historically. And the way he chooses media and theatrical texts that establish his critical philosophy. In the light of the foregoing, the research paper is problematic, which is related to the critical mechanisms employed by the critic and the nature of the judgments he issued regarding the stages that the Algerian theater passed through from foundation to the stage of maturity and prosperity. Keywords: Salah Lombarkia; Cash; The stage; Algeria; creativity.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية:صالح لمباركية؛ نقد؛ المسرح؛ الجزائر؛ الإبداع.


الظنّ الفاسد في ضوء القرآن الكريم خطورته، وكيفية اجتنابه - دراسة موضوعية

بن فليس غالية, 
2023-10-03

الملخص: ملخص: تناولت هذه الدراسة موضوعا يتعلق بالظن الفاسد والمخاطر المترتبة عنه؛ ذلك لأن اتباع هذا النوع من الظن يقود صاحبه إلى مآزق الشكوك السيئة التي لا تستند إلى دليل راجح، وليس لها ما يبررها، وعليه انبنت الدراسة على محاور رئيسة هي؛ ضبط مفاهيم البحث الأساسية، ثم تحديد مجال الظن وأقسامه، وإبراز مخاطر الظن الفاسد والأسباب الباعثة عليه، وأهم السبل التي يمكن اعتمادها للتخلص منه. الكلمات المفتاحية: ظنّ ؛ فساد؛ أسباب الظن؛ خطر الظن الفاسد؛ اجتناب الظن. Abstract: This study talks about the topic of corruptive conjecture and the risks associated with it, because following this type of conjecture leads the person to the dilemma of bad doubts that are not based on solid evidence and are unjustifiable. Therefore, the study was based on key axes ;controlling the basic research concepts, then identifying the field of conjecture and its sections , highlighting the risks of corruptive conjecture and the reasons behind it, and the most important ways that can be adopted to get rid of it. Keywords: conjecture; corruption; reasons; its seriousness; avoid it.

الكلمات المفتاحية: ظنّ ; فساد ; أسباب الظن ; خطر الظن الفاسد ; اجتناب الظن