دراسات إسلامية
Volume 17, Numéro 1, Pages 95-110
2022-06-09

الإعجاز التصويريّ في القرآن الكريم

الكاتب : ضو خالد . فقير خدة .

الملخص

يدرسُ هذا البحثُ التصويرَ في القرآن الكريم، ويهدف إلى بيان الوجه الإعجازي في تصوير وتمثيل المشاهد في القرآن الكريم، وإثبات دور التصوير البياني في تحسين المبنى وإيصال المعنى، كما يهدفُ إلى التمثيل ببعض النماذج للتصوير وبيان وجه بلاغتها وإعجازها، ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث أنّ القرآن الكريم اعتمد على أسلوب التصوير والتمثيل بطريقة فريدة؛ بسيطة وبديعة أعجزت الفصحاء؛ وساهمت في جعل التركيب في أرقى درجات الجمال على الرغم من بساطة ألفاظه، وأسهمت أيضا في تقريب المعنى بطريقة بديعة لا تناقض فيها ولا خطأ، وقد جاء في القرآن الكريم سرد لقصص وأحداث كثيرة؛ إمّا مرئية أو غيبية، وكان ذلك بأسلوب تصويري بليغ دقيق مُعجِز، وقد ساهم ذلك التصوير في بيان المقصود بطريقة غاية في الإبداع والإقناع. This research studies representation in the Holy Qur’an, and aims to show the miracle in representing scenes in the Holy Qur’an, and to prove the role of diagrammatic representation in improving the expression and communicating the meaning. It also aims to represent some models of representation and to show its eloquence and miracle. One of the most important results of the research is that the Holy Qur’an relied on the method of representation in a unique way; simple and exquisite, is challenged the eloquent. It contributed to making the composition in the highest degree of beauty despite the simplicity of its words. Also contributed to approximation of meaning in a wonderful way that is neither contradictory nor wrong. The Holy Qur’an narrates many stories and events; either visual or metaphysical, and it was in an eloquent, accurate, miraculous pictorial style, and that representation contributed to clarifying the meaning in a very creative and convincing way

الكلمات المفتاحية

إعجاز؛ تصوير؛ نظرية النظم؛ نظرية التصوير الفني ; miracle; representation; structure theory; theory of artistic representation