Revue Algérienne des Sciences Juridiques et Politiques


Description

The journal of Algerian legal and political sciences is an international peer-reviewed and free scientific journal, published by the Faculty of Law, university of Algiers 1. It was founded in March 1964 under the name of the Algerian journal of legal, political, and economic sciences. The journal publishes original scientific research paper every three months in three languages: Arabic, English and French. The areas covered by the review are: - law, Political Science and International Relations. The magazine’s target audience is very diverse: lawyers, research teachers, law and political science students at both national and international levels.

Annonce

السلام عليكم

ضرورة مطابقة معلومات المؤلف(ين) الواردة في المقال مع تلك المُدرجة على المنصة

 

تُنهي إدارة المجلة الجزائرية للعلوم القانونية والسياسية إلى علم المؤلفين أنّه يتعيّن عليهم إدراج أسماء كل المساهمين في المقال بشكل يتوافق مع ما هو مُدرج في المنصة من طرف المؤلف المُرسل، وذلك تحت طائلة رفض المقال شكلا، بعد تلقي عدّة اشعارات حول هذا الموضوع من طرف القائمين على البوابة الجزائرية للمجلات العلمية.

12-06-2021


33

Volumes

113

Numéros

1785

Articles


عقوبة الجناية خطأ على ما دون النفس في قانون العقوبات المصري والجزائري؛ دراسة تقويمية في ضوء الشريعة الإسلامية

جميل محمد جبر السيد عبد الله, 

الملخص: ملخص استهدفت الدراسة الحالية تقييم عقوبة الجناية خطأ على ما دون النفس في قانون العقوبات المصري والجزائري في ضوء ما قررته الشريعة الإسلامية في هذا الخصوص. واستندت الدراسة إلى المنهج الوصفي. واعتمدت في إطار ذلك على الأسلوب التقويمي. وتمثلت أداة الدراسة في مسح الأدبيات المتعلقة بموضوع الدراسة. وأسفرت الدراسة عن العديد من النتائج أهمها: أنَّ الشريعة الإسلامية أوجبت الدية كاملة أو بعضها وفقا لجسامة الخطأ- أنَّ قانون العقوبات المصري والجزائري الحبس والغرامة كعقوبة لهذه الجريمة، وهذا يخالف ما قررته الشريعة الإسلامية في هذا الشأن. وأوصت الدراسة المُقَنِّن الجنائي المصري والجزائري إلى ضرورة التدخل بالنص على إيجاب الدية كاملة أو بعضها وفقا لحجم الخطأ كعقوبة لهذه الجريمة بما يتفق مع ما أوجبته الشريعة الإسلامية في هذا الخصوص. الكلمات المفتاحية: عقوبة جريمة الجَرْح الخطأ، الشريعة الإسلامية، قانون العقوبات. Abstract The study aimed at evaluating the penalty of injuring by mistake offence according to Egyptian and Algerian Criminal law in the light of Islamic Law (Shari'a). The study used the descriptive methodology to reach the targets in question. To gather the required data, a review of literature was administered. The study came to the conclusions that: first. Islamic Law (Shari'a) imposes a compensation (blood-money) to be given to the victim as a penalty for those who proved committed of injuring by mistake offence; second, the Egyptian and Algerian Criminal laws impose imprisonment a fine as alternative penalties for this offence and this contradicts with what Islamic Law (Shari'a) necessitates. The study recommended that the Egyptian and the Algerian Criminal laws ought to adopt a compensation (blood-money) to be given to the victim as a penalty for this crime in reply to what Islamic Law (Shari'a) requires. Keywords: penalty of by-mistake injuring offence, Islamic Law (Shari'a), penal law.

الكلمات المفتاحية: عقوبة الجناية خطأ على ما دون النفس، الشريعة الإسلامية، قانون العقوبات.


أثر حالة الطوارئ الصحية على تراجع الحقوق والحريات في فرنسا بسبب جائحة كورونا كوفيد 19

سعدي هارون,  جباري العيد, 

الملخص: بعد فرض متوال لحالة الطوارئ الأمنية خلال السنوات الأخيرة بسبب "حربها على الإرهاب "، ساهمت السلطات الفرنسية في زعزعة تلك الصورة التي روجت لها، وهي أن تصور نفسها على أنها من أكثر البلدان التي يمتع مجتمعها بالحقوق و الحريات، وأن السلطة حريصة على احترام الديمقراطية . قبيل انتشار وباء كوفيد 19 كانت الاحتجاجات التي فجرها "السترات الصفراء" قد اجتاحت البلد، وتصدت لها الشرطة الفرنسية بشراسة، لما فرضت حالة الطوارئ الصحية، تصاعد مستوى العنف في سلوك الشرطة، خاصة بعض التصرفات التي لا تشرف أي دولة، كالعنصرية. ما بدر عن الشرطة الفرنسية من قمع خالف القوانين الدولية والفرنسية منها ينذر بمرحلة اضمحلال الحقوق في بلد يدعي حمل لواء المساواة After imposition of the security emergency state during the last years because of his war against terrorism , the French state shaked his image that has been promote as one of the most countries whose society has more rights and free , that his power ensures respect for democracy .Ahead of the spread of the covid 19 epidemic , “the yellow jackets” ignited a wave of protests , police cracked them with violence , as soon as the state of health emergency decreted , violence increased especially certain behaviors that do not honor any country , like racism . French law enforcement violation of international and national law , foretells decline of rights in a country brags equally .

الكلمات المفتاحية: الحق ; ق ; الحريات العامة ; ك ; فيد 19 ; الشرطة الفرنسية ; قمع ; السترات الصفراء ; الط ; ارىء الصحية


المشاركة السياسية للمرأة الجزائرية في ضوء الإلتزامات الدولية

حمداوي علي, 

الملخص: الملخص: عملت الجزائر على ترقية المكانة السياسية للمرأة، تمشيا مع التزاماتها الدولية، من خلال ادراجها وتكريسها في تشريعاتها الداخلية، وعلى رأسها الدساتير، لاسيما دستور1996، وما اعقبه من تعديلات، انعكست إيجابا على مستوى المشاركة السياسية للمرأة، وعلى رأسها التعديل الدستوري في 2008، والذي نص على توسيع تمثيل المرأة في المجالس المنتخبة، التزاما ببنود الاتفاقيات الدولية، وعلى رأسها: اتفاقية سيداو(1979)، وذلك بتعزيز مكانة "التمييز الإيجابي" المعبر عليه في القانون 12-03، تطبيقا لقاعدة سموّ القانون الدّولي على القانون الداخلي. الا أن الممارسة الفعلية للمشاركة السياسية للمرأة، على هذا المستوى، كشفت عن بعض النقائص التي تحتاج، في تقديرنا، الى معالجة مستقبلا. Summary: Algeria has worked to upgrade the political status of women, in line with its international obligations, Through its inclusion and consecration in its internal legislation, on top of which is the constitutions, especially the Constitution of 1996, and the amendments that followed, it reflected positively on the level of political participation of women, on top of which is the constitutional amendment in 2008, which stipulated the expansion of women's representation in elected councils, in compliance with the provisions of international conventions, On top of it: CEDAW (1979), by strengthening the status of "positive discrimination" expressed in Law 12-03, in implementation of the rule of the supremacy of international law over domestic law. However, the actual practice of women's political participation, at this level, revealed some deficiencies that, in our estimation, need to be addressed in the future.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: المشاركة السياسية – المرأة الجزائرية -الالتزامات الدولية