مجلة القبس للدراسات النفسية والإجتماعية


Description

Al-Qabas Journal of Psychological and Social Studies is a quarterly, comprehensive, scientific and journal published by Psychological and Social Research Laboratory ,Medea University. it is dedicated to publishing articles, studies and research in the field Social sciences. The papers are in Arabic, French and English languages. The journal emphasizes the originality, seriousness and quality of research papers submitted for publication. It accepts only high-quality research that provides added scientific value. The journal works to establish and maintain the ethics of scientific research by ensuring the objective arbitration and evaluation of the papers it publishes. The journal also believes in the intellectual openness to the various fields of life, which are of interest to the above-mentioned disciplines and scientific fields. Accordingly, the journal is keen on publishing as many genuine scientific papers as possible. The journal has a preference to papers with a scientifically interesting content that relate to reality and correspond to changes in all fields, so it is keen to invite researchers belonging to fields of interest of the journal to provide publication with the intention of communicating the scientific knowledge that has been achieved and which shows its importance in dealing with proposed field problems, without neglecting the value and importance of original theoretical studies that are not characterized by cognitive rumination, but rather they are able to extract theories and reliable problems and hypotheses related mainly to the reality.

Annonce

النشر في المجلة

يسر هيئة تحرير مجلة القبس للدراسات النفسية والإجتماعية دعوة كافة الباحثين والأساتذة للنشر في مجلة القبس وهذا طوال السنة لأنها تصدر 04 أعداد في السنة 

وحول طلب أي إستفسار يرجي التواصل مع رئيس التحرير عبر الإيميل التالي : rev.kbc@univ-medea.dz

The editorial board of Al-Qabas Journal for Psychological and Social Studies is pleased to invite all researchers and professors to publish in Al-Qabas Journal and this is throughout the year because it publishes 04 issues per year
For any inquiries, please contact the editor-in-chief via the following email: rev.kbc@univ-medea.dz

 

18-11-2022


5

Volumes

19

Numéros

173

Articles


اثر ثقافة ريادة الاعمال في استشراق المستقبل المهني لدى طلبة التعليم ما بعد الاساسي في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان

الشكيلي سالم, 
2023-07-01

الملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن اثر ثقافة ريادة الاعمال في استشراق المستقبل المهني لدى طلبة التعليم ما بعد الاساسي في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان ، من خلال دراسة ثلاث محاور تمثلت بإلمام طلبة التعليم ما بعد الاساسي بثقافة ريادة الأعمال، وتوجههم نحوها، و تحديات ريادة الأعمال من وجهة نظر الطلبة، كما تم البحث في تحديد الفروق بين استجاباتهم على استبيان اثر ثقافة ريادة الأعمال في استشراق المستقبل المهني تبعاً لمتغير الجنس (ذكر/ أنثى)، والمسار (بحتي/ تطبيقي)، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وأداة الدراسة الاستبيان، حيث تألفت عينة الدراسة من ( 336 ) من طلبة مدارس محافظة جنوب الباطنة ، واختيرت العينة بالأسلوب العشوائي وصممت استبانة لقياس اثر ثقافة ريادة الاعمال في استشراق المستقبل المهني وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج. The study aimed to reveal the impact of the culture of entrepreneurship on the orientalization of the professional future of post-basic education students in the Governorate of South Al Batinah in the Sultanate of Oman, through the study of three axes represented by the knowledge of the post-basic education students with the culture of entrepreneurship, and their orientation towards it, and the challenges of entrepreneurship from The students’ point of view, as it was searched to determine the differences between their responses to the questionnaire of the impact of entrepreneurship culture on the orientalization of the professional future according to the gender variable (male / female), and the path (pure / applied). The study sample consisted of (336) students from South Al Batinah Governorate schools. The sample was chosen by random method and a questionnaire was designed to measure the impact of entrepreneurship culture on the orienting of the professional future.

الكلمات المفتاحية: ثقافة ريادة الاعمال, المستقبل المهني, طلبة التعليم ما بعد الاساسي


قراءة نقدية لواقع التكوين النفسي التربوي بالمدارس العليا للأساتذة بالجزائر: دراسة تحليلية

فارس علي, 
2023-09-16

الملخص: ملخص الدراسة: رغم المحاولات الجادة لوزارة التربية الوطنية منذ الاستقلال بالاهتمام بتكوين الأساتذة، إلا أنَّ هذا الملف يُعد النقطة السوداء في تاريخها، ومع ذلك، فلم تبق واقفة تتفرج بل حاولت أن تسخر الإمكانيات المادية والبشرية من أجل تحقيق هذا التحدي. ولكن معطيات الميدان التربوي تُفيد أنَّ واقع التكوين في الجزائر في خطر بسبب الكثير من المتغيرات منها: ضعف التأطير، وغياب تكوين المكونين، وهشاشة البرامج التكوينية، وخصائص المتكونين، وخاصة تهميش دور المدارس العليا للأساتذة، ما أنتج منظومة تكوينية هشة، أفرزت لنا أساتذة غير أكفاء. إنَّ الورقة البحثية الحالية تهدف إلى قراءة واقع تكوين الأساتذة في المجال النفسي التربوي بالمدارس العليا للأساتذة، ومحاولة نقده نقداً موضوعياً بعيداً عن الذاتية، وتقديم حلولاً قد تسمح بإنقاذ المدرسة الجزائرية.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: التكوين النفسي التربوي؛ المدارس العليا للأساتذة.


أسباب عزوف طلبة الصف الحادي عشر عن الالتحاق بمواد العلوم والرياضيات المتقدمة في مدارس محافظة جنوب الباطنة من وجهة نظر الطلبة والمعلمين

البادري سعود مبارك, 
2023-09-13

الملخص: ملخص الدراسة: هدفت الدراسة إلى التعرف على أسباب عزوف طلبة الصف الحادي عشر (الرياضيات التطبيقية) عن الالتحاق بمواد العلوم والرياضيات المتقدمة من وجهة نظر الطلبة والمعلمين، والكشف عن الفروق الدالة إحصائيا في أسباب العزوف من وجهة نظر الطلبة وفقا لمتغيرات الجنس، ومن وجهة نظر المعلمين وفقا لمتغيرات الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة. طبقت استبانة على (232) طالبا وطالبة، و(91) معلما ومعلمة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود عزوف بدرجة قليلة عن الالتحاق بمواد العلوم والرياضيات المتقدمة في مدارس محافظة جنوب الباطنة من وجهة نظر الطلبة، ووجود عزوف بدرجة متوسطة عن الالتحاق بمواد العلوم والرياضيات المتقدمة من وجهة نظر المعلمين، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في أسباب العزوف من وجهة نظر الطلبة والمعلمين وفقا لمتغير الجنس، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في أسباب العزوف من وجهة نظر المعلمين وفقا لمتغير المؤهل العلمي وسنوات الخبرة، وقد أوصت الدراسة بزيادة توعية الطلبة في المراحل الدراسية السابقة للصف العاشر وأولياء أمورهم بأهمية اختيار المواد العلمية. Abstract:The study aimed to identify the reasons for the reluctance of eleventh grade students (applied mathematics) to enroll in advanced science and mathematics subjects from the students’ and teachers’ point of view, and to reveal statistically significant differences in the reasons for reluctance from the students’ point of view according to gender variables, and from the teachers’ point of view according to the variables of gender, educational qualification and years of experience. A questionnaire was applied to (232) students, and (91) teachers. The results of the study revealed that there is a slight reluctance to enroll in advanced science and mathematics subjects in the schools of South Al Batinah Governorate from the point of view of students, and there is a moderate reluctance to enroll in advanced science and mathematics subjects from the teachers’ point of view, and there are no statistically significant differences in the reasons for reluctance from the point of view of Students and teachers according to the gender variable, and there were no statistically significant differences in the reasons for reluctance from the teachers’ point of view according to the educational qualification and years of experience variable. The study recommended to Increasing the awareness of students in the academic stages prior to the tenth grade and their parents of the importance of choosing scientific subjects. Keywords: reluctance; enrollment; science; advanced mathematics.

الكلمات المفتاحية: عزوف ; الالتحاق ; العلوم ; الرياضيات المتقدمة


اثر برنامج ارشادي بأسلوب دحض الافكار لخفض التعبير الانفعالي المتناقض لدى الطلاب المصابين بالأمراض المزمنة في المرحلة المتوسطة

زيدان حسين حسين, 
2023-09-05

الملخص: يهدف البحث الحالي الى معرفة اثر اسلوب دحض الافكار في خفض التعبير الانفعالي المتناقض لدى الطلاب المصابين بالأمراض المزمنة في المرحلة المتوسطة من خلال اختبار ثلاث فرضيات، وقد حدد الباحث المنهج التجريبي للبحث الحالي، وقد تم تبني مقياس التعبير الانفعالي المتناقض لـ king& EMMONS, 1990) ) والذي تم ترجمته من قبل الباحث وهو مكون (26) فقرة وتم تحديد مجتمع البحث من الطلاب المدارس المصابين بالأمراض المزمنة التابعة للمديرية العامة لتربية ديالى في مركز مدينة بعقوبة للمرحلة المتوسطة ،وبلغت عينة البحث (200) طالب وعينة البرنامج (20) طالب ممن حصلوا على اعلى الدرجات لمقياس التعبير الانفعالي المتناقض مقارنة بالوسط الفرضي، موزعين على مجموعتين تجريبية وضابطة، وبعد تطبيق المقياس وتحديد الاحتياجات الارشادية للعينة، وتحديد التصميم التجريبي للبرنامج، كما تم بناء (12) جلسات ارشادية لعناوين الجلسات الارشادية وفق الاطار النظري مع تطبيق فنيات ونشاطات الاسلوب الارشاد الذي تبناه الباحث اظهرت نتائج البحث بعد تحليل نتائج الفرضيات الثلاث احصائيا وتفسيرها الى انخفاض مستوى التعبير الانفعالي المتناقض لدى المسترشدين في المجموعة التجريبية وهم الطلاب المصابين بالأمراض المزمنة في المرحلة المتوسطة الذين طبق عليهم البرنامج الارشادي، مما تشير هذه النتائج الى نجاح البرنامج الارشادي بأسلوب دحض الافكار، ووجود اثر للأسلوب الارشادي وفنياته واستراتيجياته الارشادي. Abstract: The current research aims to find out the impact of the method of refuting ideas in reducing the paradoxical emotional expression of students with chronic diseases in the intermediate stage by testing three hypotheses. Which was translated by the researcher and is composed of (26) paragraphs, and the research community was identified from school students with chronic diseases affiliated to the General Directorate of Diyala Education in the Baquba city center for the intermediate stage, and the research sample was (200) students and the program sample was (20) students who obtained The highest scores for the paradoxical emotional expression scale compared to the hypothetical medium, divided into two experimental and control groups, and after applying the scale and determining the counseling needs of the sample, and determining the experimental design of the program, and (12) counseling sessions were built for the titles of the counseling sessions according to the theoretical framework with the application of the techniques and activities of the counseling method that It was adopted by the researcher. The results of the research, after analyzing the results of the three hypotheses statistically and interpreting them, showed a low level of contradictory emotional expression among the counseled in the experimental group, who are students with chronic diseases in the intermediate stage to whom the counseling program was applied. Impact of the counseling method, its techniques and strategies.

الكلمات المفتاحية: رنامج ارشادي ; لتعبير الانفعالي المتناقض ; دحض الافكار ; طلاب المصابين بالامراض المومنة.


الحاجات النفسية والتربوية للأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة فئة المعاقين وفق منظور الفكر الاسلامي

قاسم هديل علي,  حسين حسين عليوي, 
2023-09-14

الملخص: يهدف البحث الحالي الى دراسة الحاجات النفسية والتربوية في توظيف آيات القرآن الكريم لرعاية الطفل المعاق في ضوء الرؤية الشرعية للفكر الاسلامي من خلال آيات القران الكريم، معرفا بأهم الآيات القرآنية التي ذكرت في تأكيد الحاجات النفسية للطفل المعاق والعوامل التي تؤدي الى تحقيق الرعاية النفسية والتربوية للأطفال المعاقين مما يساعد على قبولهم لإعاقتهم مما يؤدي الى بناء علاقات اجتماعية مع الآخرين ويساهم في اخذ دوره السليم في المجتمع في ضوء الفكر الاسلامي المنبثق من النصوص القرآنية والسنة النبوية، واعتمد الباحثان المنهج الوصفي والتحليلي وتوصل الباحثان الى عدد من النتائج اهمها : 1- فاعلية التعليم التربوي في ابراز دور آيات القران الكريم في اعطاء الأولوية للاهتمام بالمعاقين بشكل عام والمعاقين حركيا بشكل خاص اهتماما كبيرا لهم وحث على مساعدتهم ورعايتهم من خلال آيات القران الكريم . 2- تعامل الدين الاسلامي مع المعاقين بقاعدة التيسير ورفع الحرج كمبدأ في تحديد الحاجات وتوفيرها للمعاق وفق . Abstract: The current research aims to study the psychological and educational needs in employing the verses of the Holy Qur’an to care for the disabled child in the light of the legal vision of Islamic thought through the verses of the Holy Qur’an, identifying the most important Qur’anic verses that were mentioned in confirming the psychological needs of the disabled child and the factors that lead to the achievement of psychological and educational care for children with disabilities Which helps them accept their disability, which leads to building social relationships with others and contributes to taking a proper role in society in the light of Islamic thought emanating from the Quranic texts and the Sunnah of the Prophet. The researchers adopted the descriptive and analytical approach. The researchers reached a number of results، the most important of which are: 1- The effectiveness of school education in highlighting the role of the verses of the Holy Qur’an in giving priority to the attention of the disabled in general and the physically disabled in particular، giving them great attention and urging them to help and care for them through the verses of the Holy Qur’an. 2- The Islamic religion dealt with the disabled on the basis of facilitation and alleviation of embarrassment as a principle in determining the needs and providing them for the disabled according to

الكلمات المفتاحية: الحاجات النفسية ; ذ ; ي الحاجات الخلصة ; الفكر الاسلامي


الذبذبات الصوتية الثنائية: تقنية نفسية أم مخدرات رقمية؟

مزياني حمزة, 
2023-09-14

الملخص: تعتبر الذبذبات الصوتية الثنائية ظاهرة سمعية تحدث عندما يتم تقديم صوتين ذو ترددات مختلفة بشكل طفيف في نفس الوقت على كل أذن. استخدمت هذه الذبذبات لعدة سنوات لتحسين التركيز وتقليل التوتر وتحسين صعوبات النوم وعلاج بعض الاضطرابات النفسية ولكنها تقنية حديثة نسبيا مقارنة بـتقنية العلاج بحركة العين (EMDR). ولكن في السنوات الأخيرة، ارتبطت الذبذبات الصوتية الثنائية باصطلاح جديد وهو المخدرات الرقمية، وذلك باعتبارها كنوع من أنواع المخدرات التي يتم استهلاكها بشكل مختلف تماماً وأصبحت تطبيقات المخدرات الرقمية متاحة على منصات تنزيل تطبيقات الهواتف المحمولة. ونسعى من خلال عرض وتحليل بعض الدراسات السابقة إلى فهم وتوضيح هذا التباين في استخدام هذه الذبذبات ومعرفة مدى فعاليتها في مجال العلاج النفسي مع كشف إمكانية الوقوع في الإدمان عليها؟

الكلمات المفتاحية: الذبذبات الصوتية الثنائية ; المخدرات الرقمية


الجريمة الإلكترونية – قراءة سوسيوتاريخية في النشأة والآثار

بعون عفاف,  أولاد سالم نسيمة, 
2023-10-05

الملخص: أصبحت الجرائم الإلكترونية اليوم تطرح عدة إشكاليات خطيرة على الصعيدين الاقتصاد والقانوني وحتى الاجتماعي منها، فهي تشكل خطرا على كافة الأعمال الاقتصادية في قطاع المعلوماتية ليس هذا فحسب، بل باتت تهدد الحياة الشخصية للأفراد وأمنهم كذلك، حيث انتقلت من الجانب الاقتصادي إلى الجانب الاجتماعي، وبهذا فهي تشكل تحديا خطيرا على الجانب الاقتصادي فتؤدي إلى خسائر مالية كبيرة للأفراد والمؤسسات والحكومات، وعلى المستوى القانوني فهي تشكل تحديا للقوانين الدولية، حيث تتطلب مكافحتها تطوير التشريعات والسياسات الفعالة. تناولت هذه الدراسة الجريمة الإلكترونية من خلال قراءة سوسيوتاريخية في النشأة والآثار، وأظهرت النتائج أن الجريمة الإلكترونية ليست ظاهرة حديثة، فقد بدأت مع انتشار التكنولوجيا والانترنت في القرن العشرين. وتؤثر بشكل كبير على الحياة الخاصة للأفراد وحياتهم الاجتماعية والاقتصادية. Today, electronic crimes raise several serious issues on economic, legal, and even social levels. They pose a threat to all economic activities in the IT sector and endanger individuals' personal lives and security. These crimes have shifted from the economic to the social side, presenting a serious challenge to the economic side as they lead to significant financial losses for individuals, institutions, and governments. Legally, they challenge international laws, requiring the development of effective legislation and policies to combat them. This study approached electronic crime through a socio-historical reading of its emergence and effects. The results showed that electronic crime is not a new phenomenon, as it began with the spread of technology and the internet in the twentieth century. It significantly affects individuals' private lives and their social and economic life.

الكلمات المفتاحية: الجريمة الإلكترونية؛ الأسباب والدوافع؛ المجرم الإلكتروني؛ الآثار الاجتماعية.


مسألة الثّقافة: قراءة في كتاب سوسيولوجيا الثّقافة لطاهر لبيب

قروي سعيد, 
2023-11-22

الملخص: يرتبط الهدف الأساسي لهذا الكتاب بدراسة الثّقافة سوسيولوجيّا من خلال تناول، طاهر لبيب (وُلِدَ سنة 1942م)، المفاهيم المرتبطة بالحقل الثّقافي وتفكيكها، بناء على أفكار أهمّ روّاد الشّأن الثّقافي من مفكّري الغرب بمختلف إيديولوجيّاتهم المتباينة. ولا تخلو رؤية الكاتب من التّطرّق لدور المثقّف المناط بعهدته، بمختلف أنواعه الاجتماعي والسّياسي والاقتصادي، صلب الدّائرة الاجتماعيّة، وإبراز علاقته بإفرازات المجتمع الإنساني، وبيان قيمته الاجتماعيّة. ناهيك عن دراسة فاعليّته باعتباره آليّة من آليّات الرّبط العضوي بين البنية التّحتيّة والبُنى الفوقيّة في كتلة تاريخيّة محدّدة. Abstract: The main objective of this book is related to the study of culture sociologically by addressing, Taher Labib (born in 1942 AD), the concepts related to the cultural field and dismantling them, based on the ideas of the most important cultural pioneers among Western thinkers with their various ideologies. The writer's vision is not devoid of addressing the role of the intellectual entrusted to him, in various social, political and economic types, within the social circle, highlighting his relationship to the secretions of human society, and clarifying his social value. Not to mention the study of its effectiveness as a mechanism of organic linkage between the infrastructure and the superstructures in a specific historical bloc

الكلمات المفتاحية: طاهر لبيب، سوسيولوجيا الثّقافة، المثقّف، البنية التّحتيّة، البُنى الفوقيّة