افاق للعلوم


Description

Afak For Sciences Journal (A.S.J) is a double blind international peer-reviewed, Trimestrial, free scientific journal, Open-access journal, published by Djelfa University, Algeria. The journal publishes original scientific research paper and Electronic, in three languages: Arabic, English and French, in human and social sciences plus economic studies. (A.S.J) is open for academic world and research institutes, academic and non-academic researchers and research team. Our goal is to provide original, relevant, and timely informations from diverse sources ; to write and published with absolute integrity ; and to serve as effectively as possible the needs of those involved in all human and social sciences plus economic areas. If your research will help us achieve these goals, we would like to bear from you. (A.S.J) provide immediate open access to its content on the principle that making the research freely avaible to the public supporting a greater global exchange of knowledge. The article must contain the title and abstract in the language of the article and in English is mandatory

Annonce

.

  • Everyone is requested to review all documents related to publication in the journal, so the author must download the journal template form, in which there is a publication instruction file( author's guide).Through it, the approved form in the journal is viewed, when copying and pasting the article, regarding fonts and margins.
  • The journal ’s editorial board informs all authors that sending the undertaking is immediately after accepting the article for publication, and the article cannot be published without it, and it is downloaded from the platform and must be sent via e-mail to the journal.
  • As for the authors of the accepted articles with reservation, they have a period of 20 days to make the required amendments in order to avoid the final rejection.                                                                                                                                              

01-07-2022


7

Volumes

29

Numéros

1151

Articles


أساس النسخ في النص الشرعي : دراسة موضوعية أصولية.

المترجي البدالي, 
2021-09-25

الملخص: قد اهتم علماء الأصول بالنسخ اهتماما بالغا وهو من أوائل العلوم التي دونوها وأعطوها قيمة ومكانة في كتبهم نظرا لتعلقه بالقران الكريم وخاصة في معرفة أحكامه وتشريعاته ، ولذا جاء هذا البحث الموسوم بأساس النسخ في النص الشرعي : دراسة موضوعية أصولية، الذي اشتمل على مقدمة وأربعة مباحث : المبحث الأول في مفهوم النسخ ، والثاني في أدلة النسخ وشروطه ، بينما الثالث في أقسام النسخ وأنواعه ، في حين أن الرابع في الحكمة من وجود النسخ ، وخاتمة التي ذكر فيها أهم النتائج والتوصيات. The scholars of origins have paid great attention to copying, and it is one of the first sciences that they recorded and gave it value and place in their books due to its attachment to the Noble Qur’an, especially in knowledge of its rulings and legislations, and therefore this research marked the basis of copying in the legal text: an objective and fundamental study, which included an introduction and four topics: The first topic deals with the concept of transcription, the second in the evidence of transcription and its conditions, while the third is in the sections and types of transcription, while the fourth is in the wisdom of the existence of copies, and the conclusion in which he mentioned the most important findings and recommendations

الكلمات المفتاحية:  أساس النسخ  النص الشرعي  دراسة أصولية


علاقة عجز الموازنة العامة بالميزان التجاري: دليل تجريبي من الجزائر باستخدام منهجية جوهنسن

دباب مولود,  مختاري مصطفى, 
2021-06-07

الملخص: هدفت هذه الورقة البحثية إلى دراسة العلاقة بين رصيدي الموازنة العامة والميزان التجاري في الجزائر خلال الفترة(1980-2020)، وباستخدام منهجية (Johansen) للتكامل المشترك تم إثبات وجود علاقة توازنية طويلة الأجل تتجه من رصيد الميزان التجاري نحو رصيد الموازنة العامة وبسرعة للتعديل قدرها 33.9% لكل عام، وبتحليل ودراسة السلوك الحركي تبين أن رصيد الموازنة العامة يتبع سلوك رصيد الميزان التجاري في الجزائر على المدى القصير وبنسبة قدرها 22.64% ، وفي ظل تبعية كلا منهما لسوق النفط يتوجب على الحكومة ضرورة التخفيف من هذه التبعية بتنويع مصادر الدخل بتشجيع الصادرات خارج قطاع المحروقات.

الكلمات المفتاحية: موازنة عامة؛ ميزان تجاري ؛ تكامل مشترك ؛ منهجية جوهانسن .


La santé mentale des étudiants. Revue de la littérature

Benamsili Lamia,  Haderbache Bachir, 
2021-07-25

Résumé: La santé est un déterminant clef du développement. Ainsi, la santé mentale est un indice de l’état de santé d’une population dans son ensemble, y compris, celle relative à la communauté estudiantine. L’Algérie, à l’instar d’autres pays, se préoccupe de plus en plus du bien-être de l’étudiant, qui pour être partie prenante dans le développement, doit jouir d’une bonne santé mentale. L’objectif de cet article est de dresser un état des lieux sur la question en proposant une revue de la littérature, non exhaustive et en revenant sur les efforts de l’Algérie en faveur de la santé mentale des étudiants, en interrogeant notamment les textes officiels à ce sujet, et ce au regard du rôle crucial des étudiants dans la société.

Mots clés: santé mentale ; communauté estudiantine ; revue de la littérature


Kindergarten in the era of digitization: a forward-looking vision

بن النية أحلام,  يعلى فروق,  بوحفص طارق, 
2022-04-13

Résumé: This research paper tries to present a modern vision for teaching and learning in the information age through anticipating the digitization of kindergartens and transforming them from stereotypical to informatics, by moving from traditional educational programs, methods and boring teaching methods that depend on memorization and indoctrination to modern methods and techniques in an attractive scientific template that depends on understanding and thinking skills. This is achieved by integrating the computer into its programs as a strategic choice. Scientific studies have proven its effectiveness in sharpening the talents of the child and exploding his energies in a creative, unconventional way that depends mainly on computerized programs designed on scientific foundations under the supervision of an academically and professionally qualified educator working to raise the level of educational outcomes in line with the specifications of a kindergarten Tomorrow that will qualify her children for professions we do not know yet; As the world of tomorrow is the world of digitization, or rather the world of inventions in various areas of life.

Mots clés: kindergarten, child, educator kindergarten, computer, computerized programs.


تونس وبناء الدولة، إرهاصات قديمة وتهديدات متجددة

رحالي محمد, 
2022-04-07

الملخص: تحاول هذه الورقة رسم صورة عن جملة الصعوبات التي تواجه انتقال تونس من الاستبداد إلى الديمقراطية، وترصد أهم تجليات الصراع السياسي القائم حول مشروع بناء الدولة الجديدة، وزوايا النظر الحزبية لطرق إصلاح المؤسسات السياسية، ومدى توافقها، وتبدو هذه المهمة في غاية الصعوبة في ظل الصراع الإيديولوجي بين الكتل الحزبية المشكلة للنخبة السياسية التونسية. فمن جهة تقف التحديات الداخلية المرتبطة بالصراع السياسي بين الأحزاب السياسية التونسية مع محاولاتها لتجاوز خلافاتها الإيديولوجية، ومن جهة أخرى تأتي الصعوبات الخارجية ممثلة في التهديدات الأمنية وتداعياتها على المشهد السياسي التونسي، خاصة انتشار الجماعات الإرهابية والسلاح، بعد التدخل الخارجي على ليبيا وانفلات الأمن فيها وفي دولة مالي على السواء. The various difficulties that Tunisia’s transition from tyrany to democracy is facing, shows the political struggle over the new state building project, and the parties viewpoints on how to reform the political institutions, which seems so difficult in light of ideological struggle between Tunisian political elite. On one hand stand the internal challenges related to the political parties struggle for power, with their try to overflow ideological differences, and on the other, stand new external challenges such as the security threats and its incidence over the Tunisian political scene, especially with the proliferation of terrorist groups and weapons as a result of the international intervention in Libya and in Mali as a main cause of lost security.

الكلمات المفتاحية: تونس، بناء الدولة، إصلاحات، الصراع الإيديولوجي، النخب، المجتمع، التهديدات


L’éducation aux médias dans le programme scolaire algérien

إدريس سهيلة, 
2021-06-22

Résumé: résumé: L’objectif de cet article est de montrer l’importance accordée à la sensibilisation aux risques des médias dans l’’école algérienne. A cette fin, une analyse thématique a été effectuée sur tout contenu se rapportant aux médias dans les livres scolaires (moyen et secondaire). l’école Algérienne propose des enseignements transversaux et transdisciplinaires correspondants à l’éducation aux médias. Cependant l’approche de prévention aux risques médiatiques est loin d’être à la hauteur des défis à relever dans un environnement technologique qui ne cesse d’évoluer. Abstract: The objective of this article is to shed light on the importance given to raising awareness of the risks of the media in Algerian school. To this end, a thematic analysis was madding on all media-related content in schoolbooks for the different subjects for both middle and secondary levels. The Algerian school offers transversal and trans disciplinary courses corresponding to media education. However, the media risk prevention approach is far from equal to the challenges to be met in an ever-changing technological environment;

Mots clés: education aux medias ; programme scolaire ; sensibilisation ; risques


إشكالية الازدواج اللغوي وانعكاساتها على الثقافة العربية

زغلاش ليندة,  قجة رضا, 
2021-06-28

الملخص: المجتمع الجزائري من المجتمعات ذات التعدد اللغوي، اختلفت مظاهره باختلاف المستويات اللغوية، التي تشهد اليوم صراعا لغويا يظهر بصفة جلية بين اللغات الوطنية والمحلية، التي تشكل في ذلك ما يعرف بالازدواج اللغوي وهي تشكل قضية مركزية في الوقت الراهن، وذلك ان واقع الممارسة النقدية في عالمنا العربي المعاصر يتطلب بناء وعي جديد للنظر في هذه الإشكالية ومحاولة معالجتها. لذلك يكشف هذا البحث مسألة الازدواج اللغوي، من حيث ضبط مفاهيمه وتطوره تاريخيا، وعرض لأهم العوامل والأسباب التي أدت الى ظهوره من جهة وأوجه المشكلة فيه ومدى تأثيره السلبي على السياق الاجتماعي التربوي. لعرض جملة من الحلول الكفيلة لتجاوز أخطار الازدواجية أو التخفيف منها. Algerian society is a multilingual society, whose manifestations vary at different linguistic levels, which today witness a linguistic conflict that is evident between national and local languages, which is known as diglossia and is currently a central issue, as the reality of critical practice in the contemporary Arab world requires building a new awareness to consider this problem and try to address it. this research reveals the issue of diglossia, in terms of adjusting its concepts and its historical development, and presenting the most important factors and reasons that led to its emergence on the one hand and the faces of the problem in it and the extent of its negative impact on the social educational context. To present a number of solutions to overcome or mitigate the dangers of duplication.

الكلمات المفتاحية: التعدد اللغوي ; ازدواجية اللغة ; اللغة الفصحى ; اللغة العامية ; Multilingualism ; Diglossia ; Classical language ; Slang


مكانة المعاق في الشريعة الاسلامية

مختاري عطاءالله,  زرقين عبدالقادر, 
2022-08-29

الملخص: يهدف هذا البحث إلى إبراز بعض الجوانب الواقعية لمسالة الإعاقة و كيف رعتها الشريعة الإسلامية. انطلاقا من كون الإعاقة مرتبطة بالإنسان من حيث وجوده وليست مقتصرة على زمن معين أو مجتمع بذاته بل أن التعامل معها هو العنصر المتغير من حضارة إلى أخرى ومن زمن إلى أخر ، وقد تطرقت الشرائع السماوية لمسألة الإعاقة وأحاطت بجوانبها و سبل التعامل مع أصحابها ، وكانت الشريعة الإسلامية بمختلف مصادرها ( القرآن الكريم و السنة النبوية الشريفة) وباعتبارها خاتمة لرسالات و منهاج حياة صالح لكل زمان ومكان، فقد رعت مسألة الإعاقة حق رعايتها وكفالتها بما يجيب من حيث حقوق المعاق في مجتمعه و كذا واجباته تماشيا مع مبدأ التكليف و إحقاقا للحق و مراعاة الخصوصية بما يكفل التوازن فلا إفراط و لا تفريط، وهي حقائق موضوعية بعيدة عن الذاتية وهو ما توثقه النماذج الرائدة في تاريخنا الإسلامي في العناية و التعامل مع فئة ذوي الاحتياجات الخاصة. This research aims to present some realistic aspects of the issue of disability in Islamic religion. Based on the fact that disability is related to a person in terms of his existence and is not limited to a specific time or society in itself, but rather that dealing with it is the variable element from one civilization to another. With its various sources (the Noble Qur’an and the noble Prophet’s Sunnah) and as it is the conclusion of messages and a way of life that is valid for every time and area, the issue of disability has taken care of the right to fear it and guaranteed it with what is answered in terms of the rights of the handicapped in his community as well as his duties in line with the principle of assignment and the right to the right and the observance of privacy in terms of Ensures balance, neither excess nor, and We also try to include pioneering models in our Islamic history

الكلمات المفتاحية: الاعاقة الشريعة الاسلامية ،الحقوق ، الواجبات


ترجمة الشعر الفرنسي إلى اللغة العربية ورهان التكافؤ الفني. ترجمة شعر إيف بونفوا أنموذجا.

ملية عمر, 
2022-05-03

الملخص: ترافق النص الشعري في عالم الترجمة متلازمة المتعذر والمستحيل، وغيرهما من أعراض تجتمع كلها حول إشكالية الشكل المزمنة. ظلت على هذه الحال، بل ويستمر تفاقمها، نظرا للنقص الفادح في الدراسات التي تعتني بالشعر في نظرية الترجمة. ونظرا لضآلة المنجز الترجمي الجاد والمراهن على الجودة والصمود أمام تلك الأحكام المعممة، والتي تكرر حججا أثرت في إثارة إحباط للمسعى النظري لإيجاد مُدخلٍ أدبي وفني لترجمة الشعر، ليساهم في زحزحة وجهات مقاربتها من الزاوية اللسانية والدلالية الضيقة إلى أفق نقدي وفني أرحب. إذ يفترض أن تُنزَل ترجمة الشعر مُنزَل حالة إبداع. سنحاول من خلال هذه الدراسة مناقشة بعض تلك الحجج لندافع عن حق ترجمة الشعر في السعي لتجاوز أزمة التعذر والإستحالة، وذلك عن طريق معاينة استجابة النص الشعري لمفعول الترجمة من اللغة الفرنسية إلى اللغة العربية، و إضاءة مناطق التناظر الفني في اللغتين، وإفساح مساحات الإمكان والإبداع والتناضح الشعري.

الكلمات المفتاحية: الشعر ; الترجمة ; المتعذر ; نظرية الترجمة ; نقد فني ; حالة إبداع


إقتراح أداة معرفية لتقييم المهارات الحركية الكبيرة والدقيقة لدى الشخص المصاب بالحبسة الحركية

أمير جميلة,  مرازقة جمال, 
2021-07-08

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى اقتراح أداة معرفية تختص في تقييم المهارات الحركية لدى الشخص الذي يعاني من اضطراب عصبي يمس المناطق الخاصة باللغة في الدماغ وتخلف لدى الحالة صعوبات في الكلام وفي الحركة، قدمنا هذه الأداة على شكل فقرتين، الأولى خاصة بالمهارات الحركية الكبيرة، والفقرة الثانية خاصة بالمهارات الحركية الدقيقة، واعتمد الباحثان على المنهج الشبه تجريبي، ومن خلال النتائج المتحصل عليها في تطبيق الاختبار هناك مصداقية وتأكيد فرضيتنا المتمثلة في صدق الأداة المصممة لتقييم المهارات الحركية الكبيرة والدقيقة. Abstract : This study aims to propose a cognitive tool that specializes in evaluating the motor skills of a person suffering from a neurological disorder that affects the language-specific areas in the brain, and the case has difficulties with speech and movement, we presented this tool in the form of two paragraphs, the first is for great motor skills, and the second paragraph is in particular With fine motor skills. and the two researchers adopted the semi-experimental approach, and through the results obtained in applying the test there is credibility and confirmation of our hypothesis of the validity of the tool designed to assess large and accurate motor skills.

الكلمات المفتاحية: المهارات الحركية - المهارات الحركية الكبيرة-المهارات الحركية الدقيقة-الحبسة الحركية


الهيئة المستقلة لمراقبة الانتخابات في النظامين الجزائري والتونسي –تكريس الضمانات القانونية-

عمران عطية,  عمران أحمد, 
2021-09-25

الملخص: يتطلب الصرح الديمقراطي المتين عدة مقومات ليتأتى للحكام استلهام مشروعيتهم منه وأولها الإنتخابات كونها آلية لتسوية الفراغات السياسية وأهم ملامح الديمقراطية ومخرجاتها وإذاك تعد النزاهة والشفافية ركائز الإنتخابات التي تفقد مقصدها في غيابها وتفرغ من مضمونها. إن تعزيز الانتخابات بضمانات قانونية تجسد أهم أشكال ممارسة الشعب لسيادته في هذا المنحى ولأجله جاءت الهيئة العليا المستقلة لمراقبة الانتخابات في الجزائر وتونس لتمثل الجانب المؤسساتي لحماية العملية الانتخابية من خلال ضمانات استقلاليتها وحيادها وفاعليتها في مراقبة الانتخابات. The existence of a strong democracy requires several elements for leaders to be able to draw inspiration from their legitimacy, the first of which is election as a mechanism for settling political vacuums and the most important characteristics of democracy and of its results. Thus, integrity and transparency are the pillars of elections which lose their purpose in their abscence and void of content. With legal guarantees that embody the most important forms of the people's exercise of sovereignty in this regard, and for that, the Independent High Authority for Election Observation in Tunisia and Algeria came to form the institutional aspect to protect the electoral process through guarantees of its independence, impartiality and effectiveness in monitoring elections.

الكلمات المفتاحية:  الضمانات القانونية ;  العملية الانتخابية ;  الهيئة العليا لمراقبة الانتخابات ;  الإستقلالية


تفويضات الهيئات المرفقية في التشريعات المغاربية

قطاف مريم,  معمري مسعود, 
2022-08-22

الملخص: تمثل رهانات ومرتكزات تقنية تفويض المرافق العامة صلب مفهوم التعاضد الاجتماعي علاوة عن كونها حلا قانونيا واقتصاديا للضغوطات المالية والتقنية للمرفق العام خاصة في الدول النامية على غرار الدول المغاربية التي خاضت غمار هذه التجربة الواحدة تلوى الأخرى في محاولة للتخفيف من الأعباء المالية لتسيير المرافق العامة وتكريسا لإرادة سياسية واقتصادية لتحقيق النجاعة في تلبية طلبات الساكنة وحاجاتها ولأن تبني التجارب في الأنظمة القانونية له عدة مبررات أهمها اختزال المراحل السابقة وتجنب ما حملته معها من نقائص ولأن امتيازات القرب الجغرافي والتماثل الاجتماعي للدول المغاربية تعزز قابلية إسقاط تجربة التدبير المفوض وتبادل الخبرات بين المنظومات القانونية للجزائر المغرب وتونس للارتقاء بأسلوب تفويض المرفق العام إلى لمستوى المؤسساتي . The difficulties of delegation of public services represented the concept of social solidarity in its benefits as a legal and economic solution to the financial and technical pressures of the public service, especially in developing countries. Similar to the Maghreb countries which have lived this experience one by one, in an attempt to reduce the financial burdens related to the management of the public service, and to devote a basic and economic management to achieve the sufficiency to help the demands of the population. the adoption of experiences in legal systems has several paths, the most important of which is to reduce the stages through which previous experiences have passed and to avoid the resulting loopholes, and because the geographical privileges and social similarity of the Maghreb countries make it easier to take advantage of the legal experiences of Algeria, Morocco and Tunisia to get up to speed in the way of delegating the public service to the institutional level.

الكلمات المفتاحية:  تفويض المرافق العامة ;  المنظومة القانونية ;  التشريعات المغاربية ;  القرب الجغرافي ;  Delegation public utilities ;  Maghreb legislation ;  Legal system ;  Geographical proximity


The Suez Crisis (1956) as a Threatening Challenge to the Commonwealth

ولديرو سعدية, 
2022-04-19

Résumé: Adopting the analytical narrative approach, this paper explores how the Suez Crisis (1956) created a rift within the Commonwealth. This latter is an association that emerged after the Second World War (1939-1945) to encompass some of the ex-British colonies as one family rather than being under a colonial rule. Under a set of diverse principles, this association was supposed— and still is —to participate in promoting peace instead of waging wars, and its decisions should be built upon consultation and mutual consensus between its different members. However, in 1956, Britain broke those rules by fighting with France and Israel against Egypt in a war named as the Suez Crisis. By doing so, the unity of the Commonwealth was highly shaken.

Mots clés: Britain ; Commonwealth ; Suez Crisis


Repenser l'image d'auteur à l'ère du numérique

بوخميس منال,  معايش هزار, 
2021-09-25

Résumé: La notion d’auteur a connu, ces dernières décennies, de profondes transformations qui ont révolutionné le rapport de l’auteur au lecteur .Ainsi, avec le déploiement du numérique apparaissent de nouvelles techniques d’écriture, voire une « littérature numérique » permettant de revenir théoriquement sur la notion d’auteur, de genre et d’image d’auteur. Cette littérature oriente le style, la posture et la figure de l’écrivain. Par conséquent ce médium agit sur les contenus et offre une dimension participative de l’auteur et des lecteurs

Mots clés: auteur ; image d'auteur ; littérature numérique


واقع عمل المرأة بالمحلات التجارية دراسة ميدانية على عينة أفراد بمدينة ورقلة

بعون عفاف,  بوزغاية باية, 
2021-08-29

الملخص: نهدف من خلال ورقتنا البحثية هذه إلى معرفة واقع عمل المرأة بالمحلات التجارية، حيث أن هذه الأخيرة يتشكل نوع من التصورات والتمثلات حول عملها بالمحل التجاري، وهذا ما دفعنا للبحث عن تلك التمثلات التي يحملها الأفراد تجاهها. واشتملت الدراسة على عينة من أفراد المجتمع بمدينة ورقلة، ولإجراء هذه الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي بغية وصف وتحليل وتفسير مختلف التمثلات التي يحملها أفراد المجتمع الورقلي تجاه المرأة العاملة بالمحل التجاري. وللإجابة على تساؤلات الدراسة اعتمدنا على أداتي الملاحظة والمقابلة لجمع البيانات. Through this paper, we aim to learn the reality of women's work in shops, since the latter form a kind of perception and figurines about their work in businesses, and that's why we're looking for these examples that individuals have of them. The study included a sample of members of the community in Ouargla City, for which the descriptive approach was used to describe, analyse and interpret the different representations that individuals of the Ouargla community carry towards women working in the shop. To answer the questions of the study, we have relied on observation and interview data collection tools.

الكلمات المفتاحية: تمثلات، المرأة العاملة بالمحل التجاري، المواقف الاجتماعية والثقافية


La langue française en Algérie. Passé, présent et futur.

بجاوي نبيلة, 
2021-08-29

Résumé: L’Algérie est le deuxième plus grand pays francophone après la France. Le français est en usage en Algérie depuis 1830. Ces 191 années ont été suffisantes pour que cette langue s’enracine dans l’esprit des Algériens bien qu’il y ait une grande partie qui nie cette vérité et appelle à l’arabisation. Mais cet appel n’est-il pas la preuve que la langue française est bien installée en Algérie et le sera encore pour longtemps ? Dans le présent article nous proposons une réflexion autour de la relation qui s’est tissée à travers le temps, le lieu et aussi et surtout à travers l’histoire, entre la langue française et les Algériens. Cet article a donc pour objet d’esquisser cette cohabitation passée, présente et future entre la langue française et les locuteurs algériens.

Mots clés: Langue ; Histoire ; Situation


العنف في الدراما التلفزيونية و تأثيره السلبي على جمهور المراهقين

الواهم مصابح مريم,  العيفة جمال, 
2021-09-11

الملخص: تهدف هذه الدراسة لتسليط الضوء على موضوع بالغ الأهمية و هو العنف في الدراما التلفزيونية و تأثيره السلبي على جمهور المراهقين،حيث بات توظيف مشاهد العنف سمة بارزة في الأفلام و المسلسلات الأجنبية في مختلف الفضائيات العربية.و قد خلصت هذه الدراسة إلى جملة من النتائج منها: أن العنف كقيمة فنية مهم جدا للإثارة و التشويق في أي عمل درامي، لكن الإسراف في توظيف مشاهد عنيفة يغير دور الدراما من الإمتاع و الترفيه إلى تعليم العنف بكافة أشكاله و تقديمه على أنه أحداث عادية، و هو ما يؤثر على الواقع الاجتماعي للمراهقين و يسيطر على عالمهم الرمزي . This study aims to highlight a critical topic: violence in television drama and its negative effect on adolescent audiences.The use of violent scenes has become a prominent feature in foreign films and series, on Arab satellite channels. This study produced a number of findings, notably: violence is a very important artistic value for excitement and suspense in any drama, but excessive employment of violent scenes changes the role of drama from enjoyment and entertainment to teaching violence in all its forms and presenting it as ordinary events.This affects the social reality of adolescents and dominates their symbolic world.

الكلمات المفتاحية:  العنف ; ;  الدراما ; ; ; العنف في الدراما التلفزيونية ;  VIOLENCE ; ;  DRAMA ; ; v ; VIOLENCE IN TELEVISION DRAMA ;


الرسالة الإعلامية الرياضية وأثرها في الارتقاء بالرياضة الجزائرية

رعاش كمال, 
2021-11-02

الملخص: يهتم بحثنا في العمل على الوصول إلى مساهمة الرسالة الإعلامية الرياضية بأنواعها المختلفة المسموعة والمكتوبة والمرئية والالكترونية في التطوير والارتقاء بالرياضة الجزائرية من خلال المساهمة في إبراز الخلل والتغيرات وتقديم تصورات إلى الارتقاء بالرياضات المختلفة، فمن خلال دراستنا نعمل على معرفة المشاكل التي تعاني من الرياضة الجزائرية، وكيفية تعامل وسائل الإعلام الرياضي معها بالإضافة إلى الوقوف على أوجه التقصير للرسالة الإعلامية الرياضية في معالجة الرياضة، فبعض الأحيان تكون سبب في إحداث أزمات في المنظومة الرياضية الجزائرية.

الكلمات المفتاحية: الرسالة الإعلامية ، الرسالة الإعلامية الرياضية، الرياضة.


النسوية عناصرها وميزاتها في شعر غادة السمان وفروغ فرخزاد (دراسة مقارنة تحليلية).

اصل ركن آبادي ليلي, 
2021-09-29

الملخص: كان أَدَبَا العربيِّ والفارسيِّ منذُ ظهورهما إلى أيامنا الراهنة مليئيْنِ بوصف الجمال من الجمال الطبيعي إلى جمال الكون وجمال المرأة، المراد من الشعر الأنثويّ ذلك الذي قرّظتْه شاعراتٌ في مختلف اللغات، فصوّرن صبوهنّ إلى مَن أحبَبْنَ من الرجال وإلى ما استقرّ في صدورهنّ من غرام. ثم إنّ هذا الضرب من الشعر النسوي – رغم ما دار بين النقاد خلاف مديد حول قبوله أو رفضه- تتسم بسمات عديدة، كاللغة النسوية ووصف غرامهنّ إلى أحبائهن ووصف أعمالهنّ المعتادة.لكلًّ من غادة السمّان وفروخ فرخزاد باعتبارهما الشاعرتين الطلائعيتين في الأدبين العربي والفارسي، قدمٌ راسخة في ترسيخ جذور هذا الضرب من الشعر في الأدبيْنِ، ثم كان هناك ضرب من المشتركات بين الشاعرتين فيما يخصّ بعض الوجوه الأنثوية مثل تجسيد الغرام ووصف الرجال وما إلى ذلك، ولكن الفارق الرئيس بين الشاعرتين هو أنّ فروغ فرخزاد أكثر تمرّدا على تقاليد المجتمع كما أن لغتها الشعرية أكثر اتصافا بالأنثوية.

الكلمات المفتاحية: الشعر الأنثويّ، غادة السّمّان، فروغ فرخزاد، الغرام، الحبيب.


مظاهر الأبوية في رواية "نورس باشا "لهاجر قويدري.

بوفعطيط حنان,  خرفي محمد, 
2021-10-30

الملخص: يهدف هذا البحث إلى إبراز مظاهر الأبوية و قمع الأنثى، في المجتمع الجزائري خلال حقبة الحكم العثماني. ويتمثل هذا القمع أساسا في تجاهل الخصوصية الأنثوية وحصر المرأة في غواية الجسد، ومعاملتها كقنبلة تنفجر حال احتكاكها برجال آخرين من غير محارمها. وعليه؛ ومن خلال الدراسة التطبيقية في رواية "نورس باشا" لهاجر قويدري كانت النتيجة التي تم التوصل إليها هي أن السلطة الأبوية كانت هي فكرة عامة، تنظّم نسيج المجتمع في تلك الحقبة، مما جعل المرأة تعاني تحت وطأتها، وتتعرض لأشدّ المعاملات قسوة.

الكلمات المفتاحية: الأبوية ; قمع الأنثى ; نورس باشا ; النسوية


السمات التجديدية في القصيدة المعاصرة، قصيدة هجم النفط مثل ذئب علينا لنزار قباني أنموذجا

قناني ميلود, 
2021-11-30

الملخص: تطرقت في مقالي هذا الى دراسة وتحليل القصيدة النزارية المعاصرة التي اختلفت عن القصيدة التقليدية التي تعتمد اللغة التعبيرية الموصلة. فهي قصيدة تعتمد اللغة ذات النوات الانشطارية المنتجة لدلالات متعددة عبر السياق الشعري، فاللغة الشعرية الحديثة تعتبر ثورة على اللغة القديمة والدلالات الموروثة ،فهي تحاول صياغة دلالاتها عبر أنساقها النصية الحداثية على أنها مفهوم حضاري أنتج الشكل الجمالي المناسب للخطاب الأدبي المعاصر، فالمنتوج الأدبي ما هو إلا نتيجة تفاعل الإنسان مع واقعه الحضاري ،فالتفاعلات المتجاذبة في الخطاب الأدبي هي التي تشكل هندسة الخطاب الأدبي و تشكل بناءه و كنموذج تطبيقي . In my article, I dealt with the study and analysis of the contemporary Nizari poem, which differed from the traditional poem that relies on the expressive communicative language. It is a poem that relies on the language with fissile nuclei producing multiple connotations through the poetic context. Modern poetic language is considered a revolution on the ancient language and the inherited connotations. As a result of the interaction of man with his civilized reality, the interactions in literary discourse constitute the geometry of the literary discourse and constitute its construction and as an application model for this proposition. The contemporary Nizari poem aspires to freedom from the occasional constraints of Hebron as a path of renewal and a regenerative tributary of no less importance and other tributaries.

الكلمات المفتاحية:  التجديد  البنية التركيبية  الإيقاعية


The U.S. and China’s Attitude and Policy to the Iranian Nuclear Question

بيدي ليلى, 
2022-04-29

Résumé: Given its geopolitical significance, the Middle East has always been the dominant concern in world politics and foreign policy of major world powers. The region has witnessed foreign powers’ intervention for decades. Both American and Chinese relations to the region are long-standing. Policy requirements of the Second World War and the Cold War necessitated superpowers’ engagement and involvement in regional affairs, such as the U.S. However, the U.S. restraining influence in the Middle East has paved the way for other foreign powers to increase their engagement and seek a more prominent role. Therefore, China’s growing economic presence and involvement in the region has intensified in the last decade. The PRC seeks to recruit regional allies and extend its sphere of influence abroad. After the disclosure of Iran’s suspected nuclear programme, the U.S. and China have adopted different approaches and policies to the Iranian nuclear controversy. This work seeks to analyse the U.S. and China’s attitudes regarding the nuclear crisis. It examines the nature of the U.S. and China’s approaches and policies to the nuclear issue. It also endeavours to provide an understanding of the push factors and objectives of their policies toward Iran.

Mots clés: The U.S. China Iran Nuclear Programme Policies


استخدام اختبار محكي المرجع لقياس الفهم القرائي عند تلاميذ المستوى الخامس ابتدائي

هريمك نبيل,  باعمر زهرة, 
2022-06-12

الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى بناء اختبار محكي المرجع لقياس مستوى الفهم القرائي لتلاميذ الابتدائي وتكون مجتمع الدراسة من تلاميذ المستوى الخامس ابتدائي للعام الدراسي (2020-2021)، أما عينة الدراسة فقد بلغ عددهم (297) تلميذاً وتلميذةً تم اختيارهم بطريقة عشوائية من 5 مدارس. وقد تم بناء اختبار مكون من (15) فقرة وتم إيجاد معاملات الصدق والثبات والصعوبة والتمييز. حيث تم التحقق من صدق الاختبار عن طريق الصدق الوصفي وكذا صدق البناء من خلال استخدام معامل الارتباط بايسيريال وبلغت القيم بين (0.22-0.60) في حين أنَّ الثبات تم التحقق منه من خلال معامل كيودر-ريتشاردسون 20 وبلغت القيمة (0.71)، وباستخدام معامل ليفنجستون (0.69). أما معامل الصعوبة تراوح بين (0.30-0.80) ومعامل التمييز ما بين (0.30-0.40). وقد أظهرت نتائج الدراسة أنَّ نسبة اتقان التلاميذ في الاختبار بلغت (59.93%) وهي نتيجة أعلى بقليل من المتوسط وتعكس تدني مستوى اتقان التلاميذ لمهارة الفهم القرائي.

الكلمات المفتاحية: اختبار- اختبار محكي المرجع - الفهم القرائي -


ENHANCING COLLABORATIVE LEARNING THROUGH ONLINE WRITING WORKSHOPS تعزيز التعلم التعاوني من خلال ورش عمل الكتابة عبر الإنترنت

قاسمي مصطفى, 
2022-03-17

الملخص: ABSTRACT The main purpose behind the present work is to investigate the effectiveness of online writing workshops in enhancing collaboration and improving EFL learners’ writing skills. The aim is to determine within technology-supported writing environments would help enhance students’ awareness of the writing process steps and embitter their written texts, and whether engaging in online writing sessions, characterized by anonymity, had a positive effect on students’ collaboration, motivation and perceptions. The subjects of the study are 30 Algerian university students, assigned to an experimental training group and led the experience of writing essays (anonymously) using Moodle platform, where collaborative feedback is exchanged among members of the experimental group. Students were asked to write an essay as an entry test at the beginning and did an exit test at the end of the study. They were also interviewed at the end of the study. The experiment consisted of a total of ten sessions (1h.30 each) of teaching writing skills. Results of both tests were compared, taking into account the interview responses. The findings revealed that online collaborative writing workshops resulted in many benefits for the students in terms of not only of their motivation but also the improvement of their writing. The experience also helped reduce anxiety and shyness among students since it was conducted anonymously. The overall conclusion is therefore involving students in anonymous online writing workshops helps overcoming psychological obstacles, enhances collaboration among students and results in improvement of their writing production. كان الغرض الرئيسي من هذه الورقة البحثية هو التحقق من مدى فعالية ورش عمل الكتابة عبر الإنترنت ودورها في تعزيز التعاون وتحسين مهارات الكتابة لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. كان الهدف تحديد ما إذا كانت بيئات الكتابة المدعومة بالتكنولوجيا من شأنها أن تساعد في تعزيز وعي الطلاب بخطوات عملية الكتابة وتحسين نصوصهم المكتوبة ، وما إذا كان الانخراط في جلسات الكتابة عبر الإنترنت ، التي تتميز بعدم الكشف عن الهوية ، له تأثير إيجابي على تعاون الطلاب وتحفيزهم. كانت عينة الدراسة 30 طالبًا جامعيًا جزائريًا ، تم تعيينهم في مجموعة تدريب تجريبية وقادوا تجربة كتابة المقالات (بشكل مجهول) باستخدام منصة موودل ، حيث يتم تبادل الملاحظات التعاونية بين الأعضاء. طُلب من الطلاب كتابة مقال كاختبار دخول في البداية وأجروا اختبار خروج في نهاية الدراسة. كما تمت محاورتهم في نهاية الدراسة. تكونت التجربة من إجمالي عشر جلسات (ساعة ونصف لكل جلسة) لتعليم مهارات الكتابة. تمت مقارنة نتائج الاختبارين مع الأخذ بعين الاعتبار ردود المقابلة. كشفت النتائج أن ورش العمل الكتابية التعاونية عبر الإنترنت أسفرت عن العديد من الفوائد للطلاب من حيث ليس رفع مستوى الدافعية ولكن أيضًا أدت إلى تحسين كتاباتهم. ساعدت التجربة أيضًا في تقليل القلق والخجل بين الطلاب حيث قاموا بالعمل دون الكشف عن هويتهم. كان الاستنتاج العام لذلك هو المشاركة في ورش عمل للكتابة عبر الإنترنت مجهولة الاسم ساعدت في التغلب على العقبات النفسية ، وتعزيز التعاون بين الطلاب ، وأدت إلى تحسين إنتاجهم الكتابي.

الكلمات المفتاحية: Collaboration ; EFL learners ; Motivation ; Online Teaching ; Writing Skills


دراسة تاريخية ومونوغرافية لجبال لعمور الجزائرية

بوذراع إيمان, 
2022-01-09

الملخص: تكتسي منطقة لعمور اهمية تاريخية وجغرافية كبيرة، لذا كان لزاما الاهتمام بالتاريخ المحلي كرافد اساسي وتراكمي لكتابة التاريخ الوطني، إذ أن الخصوصية الجغرافية الطبيعية والبشرية تؤثر أيما تأثير في حياة وسلوك ونمط معيشة الإنسان، وبالتالي ردود فعله مما انعكس على تاريخ سكان منطقة جبل لعمور إذ أنهم ساهموا في التاريخ القديم والحديث والمعاصر، ولهم دور كبير في التصدي للغزاة والربط بين أقاليم الجزائر الغربية والوسطى والصحراوية. فكانت المنطقة مسرحا للكثير من الأحداث اذ انها تقع وسط الأطلس الصحراوي الجزائري وتتقاطع مع الأطلس التلي بما توفره هذه المناطق الجبلية من حماية للإنسان وتوفير الأمن والموارد المعيشية، فكانت مكانا ملائما لتربية أنواع المواشي وصناعة الثروة وهذا بسبب تنوعها البيئي الحيواني والنباتي. The Laamour region is of great historical and geographical importance, so it was necessary to pay attention to local history as an essential and cumulative source for writing national history. As the natural and human geographical specificity has a great impact on the life, behavior and lifestyle of the human being, and thus his reactions, which was reflected on the history of the inhabitants of the Jabal Lamour region, as they contributed to ancient, modern and contemporary history. With the tall Atlas, the protection provided by these mountainous areas to humans and the provision of security and livelihood resources, it was a suitable place for raising types of livestock and making wealth, and this is due to its animal and plant environmental diversity.

الكلمات المفتاحية: التاريخ ; الجغرافيا ; المناخ ; التضاريس ; الجبال ; السكان ; الجزائر ; الاستعمار ; monograph ; Topography ; the Jabal Laamour ; History ; geography ; population


l'impact de l'utilisation des ordinateurs sur la qualité de l'écriture des élèves algériens cas du traitement de texte

Elmezouar Souad, 
2022-06-15

Résumé: Le présent travail est le résultat préliminaire d’une thèse doctorale portant sur le problème de l’écriture en français langue étrangère et son déclin. Le but de cette étude est d'identifier les difficultés que rencontrent les élèves pour créer un texte tout en écrivant. À cette fin, nous avons envisagé d'utiliser le traitement de texte en tant qu'outil d'apprentissage des compétences en écriture. Il met l'accent sur le degré d'importance que pourrait avoir l'écriture assistée par ordinateur.

Mots clés: compétences ; écriture ; traitement de texte ; apprentissage ; motivation


تفعيل دور الجامعات في التثقيف القانوني بحقوق الإنسان كمدخل لتحقيق السلم الاجتماعي

عساف محمود, 
2022-01-10

الملخص: هدفت الدراسة تحديد الأساس الفلسفي للتربية على حقوق الإنسان وعلاقتها بالسلم الاجتماعي، وتحديد دور الجامعات في التثقيف القانوني بحقوق الإنسان، ومن ثم اقتراح الآليات العملية لتفعيل هذا الدور، ولتحقيق ذلك اتبع الباحثان المنهج الوصفي/ التحليلي، باستخدام طريقة المجموعات البؤرية، حيث شملت العينة (8) أعضاء هيئة تدريس، (14) طالبا وطالبة، وخلصت النتائج إلى: - رغم الجهود المبذولة من قبل عضو هيئة التدريس للتثقيف القانوني حول حقوق الإنسان، إلا ان الموروث الثقافي وانعكاسات البيئة الخارجية يكون هو الأكثر تأثيرا، وأن التناقضات السياسية والثقافية المحيطة بالبيئة الجامعية تحد من ممارسة دورها في تحقيق السلم المجتمعي، وأن أهم السياسات التعليمية اللازمة لتفعيل دور الجامعات هي المساءلة المرتبطة بتعليم وتطبيق حقوق الإنسان داخل الجامعة. وأوصت الدراسة بضرورة إدماج قيم ومبادئ حقوق الإنسان كأنشطة مصاحبة للمنهاج في جميع التخصصات الجامعية . The study aimed to determine the philosophical basis for education on human rights and its relation to social peace, and to determine the role of universities in legal education on human rights, and then propose the practical mechanisms to activate this role. To achieve this, the researchers followed the descriptive / analytic approach, Using the method of focus groups, where the sample included (8) faculty members, (14) students, and concluded the results to: - The most important educational policies necessary to activate the role of universities is accountability for human rights education within the university. The study recommended the need to integrate the values and principles of human rights as activities accompanying the curriculum in all university disciplines.

الكلمات المفتاحية:  دور الجامعات ;  التثقيف القانوني ;  حقوق الإنسان ;  السلم الاجتماعي


Strategies and Interactive Activities to teach Medical Vocabulary to EMP students

طلحة بوعلام,  بن حطاب عبدالقادر لطفي, 
2022-03-20

Résumé: Teaching Medical vocabulary should not entail teaching only technical terminology but also equipping learners with strategies necessary to expand their vocabulary knowledge as part of their long-term learning. In the case of English for medical purposes’ learners (EMP students), performing a variety of classroom vocabulary exercises will expose students to possible strategies which they may discover feel right for them, leading them to consider using these strategies later to learn the language outside the class at their own pace and in the best way they see fit. This article discusses some Approaches and techniques (such as structural analysis, incidental vocabulary acquisition and intentional vocabulary acquisition) to teach Medical vocabulary through a set of interactive activities such as word games, flashcards, Collocations and lexical phrases, Role-plays, and Mnemonic devices. These activities are especially beneficial to learners in the sense that they encourage interaction and competitive cooperation, along with spontaneity and creativity

Mots clés: EMP ; Medical vocabulary ; Structural analysis ; Interactive activities ; Vocabulary games


Les représentations sociales, les attitudes et les motivations dans l’enseignement/apprentissage du FLE à l’université de Béchar.

مياحي الهواري, 
2022-10-29

الملخص: Résumé: Cet article tente d’organiser la réflexion autour de l’impact des représentations sociales sur l’enseignement du français à l’université de Béchar. Comme nous le savons, la dimension socio-affective de l’enseignement et de l’apprentissage des langues, qui comprend les notions telles que les représentations sociales, les stéréotypes, les attitudes et la motivation des étudiants, se penche sur les rapports existants entre la didactique des langues et la sociologie. Cet article a pour origine deux questions à répondre: quelles sont les représentations sociales dominantes à l’égard de la langue française chez des étudiants de licence option français à l’université de Béchar ? Dans quelles mesures ces représentations sociales influent-elles sur l’enseignement /apprentissage du français? Abstract: This article attempts to organize the reflection around the impact of social representations on the teaching of French at the University of Béchar. As we know, the socio-affective dimension of language teaching and learning, which includes notions such as social representations, stereotypes, attitudes and motivation of students, looks at the relationships between language teaching and sociology. This article has two questions to answer: What are the dominant social representations with regard to the French language among undergraduate students with French option at the University of Béchar? To what extent do these social representations influence the teaching / learning of French? ملخص يحاول هذا المقال تنظيم التفكير حول تأثير التمثيلات الاجتماعية على تدريس اللغة الفرنسية في جامعة بشار. كما نعلم ، فإن البعد الاجتماعي العاطفي لتدريس اللغة وتعلمها ، والذي يتضمن مفاهيم مثل التمثيلات الاجتماعية والقوالب النمطية والمواقف والدوافع لدى الطلاب ، ينظر في العلاقات بين تدريس اللغة وعلم الاجتماع. تحتوي هذه المقالة على سؤالين للإجابة: ما هي التمثيلات الاجتماعية السائدة فيما يتعلق باللغة الفرنسية بين طلاب المرحلة الجامعية الذين لديهم خيار اللغة الفرنسية في جامعة بشار؟ إلى أي مدى تؤثر هذه التمثيلات الاجتماعية على تعليم / تعلم اللغة الفرنسية؟

الكلمات المفتاحية: Mot clés : étudiants- enseignement-apprentissage-attitude - représentations – motivation- ; Keywords: students- teaching-learning-attitude - representations - motivation- ; الكلمات المفتاحية: الطلاب- التدريس- التعلم- الموقف- التمثيل- الدافع-


أثر المدخل الرقمي في النهوض بمستوى تعليم مهارات العربية وتعلمها.‏

بوختالة ونيسة, 
2022-02-26

الملخص: تصبو هذه الورقة البحثية إلى إبراز أهمية توظيف المدخل التقني في النهوض بمستوى التعليم بصفة عامة وتعليم العربية بوجه خاص، ذلك أنه يعتمد ‏على الآلات الرقمية الحديثة؛ وعلى رأسها الحاسوب، وهي بكل تأكيد وسائط ‏صنعت فارقا مهما في كل المجالات، رافقها تطور كبير أحدث ضجة عالمية، ‏وغيّر موازين القوى بين عالم الورق والطباعة وعالم تكنولوجيا السمعيات ‏والبصريات، وقلل الفوارق الزمنية في التعامل مع المعلومات والمعارف. وليست ‏المهارات اللغوية بمنأى عن هذا التطور الرقمي السريع، حيث تم خلق جملة من ‏الأدوات والوسائل التي تطور الرؤية المشرقة لتعليم لغوي أكثر دقة وسهولة.‏ This research paper aims to highlight the importance of employing the ‎technical approach in fueling the flames of the education revolution in ‎general and teaching Arabic in particular, as it relies on modern digital ‎machines; on top of it is the computer, and it is certainly media that ‎made a strange difference in all fields, accompanied by a terrible ‎development that caused a global uproar, and changed the balance of ‎power between the world of paper and printing and the world of audio-‎visual technology

الكلمات المفتاحية:  اللغة العربية  الرقمنة  الحاسوب


A Scrutiny of Algerian EFL Teachers Perceptions toward Continuing Professional Development (CPD) in Higher Education

بغدادي اسيا, 
2022-05-21

الملخص: CPDs are the activities that encompass all natural learning experiences and those conscious and planned activities which are intended to be of direct or indirect benefit to the individual, group or school (Day, 1999). Yet, despite the benefits that CPDs offer to teachers, most of them are devoted to teachers of undergraduate levels. The current research paper attempts to explore the attitudes and opinions of English as foreign language (EFL) teachers at a higher level, specifically in the context of EFL higher education. It is intended to probe the different angles that are related to CPDs such as the teachers experience with the CPDs and their impacts on their knowledge, skills and practices, their needs analysis, their ways of evaluating CPD outcomes, and the hindrances that inhibit their participation in the CPD programs. To this end, research was conducted within the English Department at the Teachers’ Higher College of Laghouat in Algeria with a sample of twenty four (24) full-time teachers. The obtained data were analyzed quantitatively and qualitatively through an exploratory descriptive design. By the end of the study, instructors reported favorable effects from CPDs in terms of collaborative work, improving their own abilities and knowledge in their primary subject field, and improving their students' behavior and discipline. However, the need to undergo more CPD programs was highly felt by the teachers to enhance their performance and knowledge in the areas of classroom management, introducing ICTs, and teaching in a multicultural setting. الملخص CPDs هي الأنشطة التي تشمل جميع خبرات التعلم الطبيعية وتلك الأنشطة الواعية والمخططة التي تهدف إلى أن تكون ذات فائدة مباشرة أو غير مباشرة للفرد أو المجموعة أو المدرسة (Day ، 1999). ومع ذلك ، على الرغم من الفوائد التي تقدمها برامج التطوير المهني المستمر للمعلمين ، فإن معظمها مخصص لمعلمي المستويات ما قبل الجامعة. تحاول الورقة البحثية الحالية استكشاف مواقف وآراء اساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL) على مستوى أعلى ، وتحديداً في سياق التعليم العالي . الغرض منه هو التحقيق في الزوايا المختلفة المتعلقة بـ CPDs مثل تجربة الاساتذة مع CPD وتأثيراتها على معارفهم ومهاراتهم وممارساتهم ، وتحليل احتياجاتهم ، وطرقهم في تقييم نتائج CPD ، والعقبات التي تمنع مشاركتهم في برامج التطوير المهني المستمر. تحقيقا لهذه الغاية ، تم إجراء بحث داخل قسم اللغة الإنجليزية في المدرسة العليا للاساتذة بالأغواط في الجزائر مع عينة من أربعة وعشرين (24) استاذ داءما. تم تحليل البيانات التي تم الحصول عليها كمياً ونوعاً من خلال تصميم وصفي استكشافي. في نهاية الدراسة ، أبلغ الاساتذة عن تأثيرات إيجابية من برامج التطوير المستمر من حيث العمل التعاوني ، وتحسين قدراتهم ومعرفتهم في مجال تخصصهم الأساسي ، وتحسين سلوك طلابهم وانضباطهم. ومع ذلك ، فقد شعر الاساتذة بالحاجة إلى الخضوع لمزيد من برامج التطوير المهني المستمر (CPD) لتعزيز أدائهم ومعرفتهم في مجالات إدارة اقسامهم الدراسية ، وتقديم تكنولوجيا المعلومات والاتصالات ، والتدريس في بيئة متعددة الثقافات.

الكلمات المفتاحية:


مفهوم وملابسات النقد التطبيقي: دراسة تحليلة

دكتورة ريمه عبد الإله الخاني, 
2022-02-08

الملخص: The importance of the research emerges in the lack of literary criticism of the critic, deeply contemplative, skilled in his tools, professional criticism with expertise and clear mastery. The research dealt with the importance of the critic's uniqueness in his critical mark, the depth of his experience and the diversity of his knowledge. He also laid out practical, jurisprudential steps for a deep criticism and a modern approach, which helps the student and pushes the critic alike to his method of work, and to review his archive again, in order to reach more serious and useful work. Finally, the critical research recommended the reasons for acceptable praise, clear verbal elegance, linguistic simplicity and strength in expressive writing, with a systemic specificity that distinguishes it from other critics, away from exaggeration, artificiality, literary crusts and false brilliance. تبرز أهمية البحث في افتقاد الساحة الأدبية للناقد، عميق النظرة، متمكن في أدواته، محترف النقد بخبرة وتمكن واضح. وقد عالج البحث أهمية تفرد الناقد في بصمته النقدية، وعمق تجربته وتنوع معارفه. كما ووضع خطوات عمليةاجتهادية لنقد عميق ومنهج حديث، يساعد الطالب ويدفع الناقد على السواء إلى منهج عمله، ومراجعة إرشيفه من جديد، للوصول لعمل أكثر جدية وفائدة. وأخيرا أوصى البحث الناقد بالتحلي بأسباب المدح المقبول، والأناقة اللفظية الواضحة، والبساطة اللغوية والقوة في الكتابة المعبرة، بخصوصية نسقية تميّزه عن غيره من النقاد، بعيدا عن المبالغة والتصنع والقشور الأدبية والتّألق الزائف.

الكلمات المفتاحية: النقد ; التطبيق ; الناقد ; الأدوات


أثر سلطة الفاعلين الإداريين لجامعة الجلفة على فعالية أدائها (دراسة ميدانية لجامعة زيان عاشور الجلفة)

طوير فتيحة,  بوكربوط عز الدين, 
2022-03-14

الملخص: تعتبر الجامعة أحد الأنساق الفاعلة في تنمية وتقدم المجتمعات لذلك كان لزاما عليها السعي لتحقيق فعالية أدائها بإرساء سياسات تسييرية متطورة وفي ظل سلطة رشيدة، حيث أن الدور الأكبر يكون للموظف الإداري وما يملكه من سلطة، لذلك ستهدف هذه الدراسة للتعرف على مظاهر سلطة الموظف الإداري لجامعة الجلفة والعوامل الأكثر تأثيرا عليها والبحث في العلاقة بين سلطة الموظف الإداري لجامعة الجلفة وما تحمله من انحرافات تنظيمية وسلوكية وقانونية، جماعية وفردية وفعالية أداء الجامعة.The university is considered one of the active forms in the development and progress of societies, so it had to strive to achieve the effectiveness of its performance by establishing sophisticated management policies and under rational authority, as the greatest role is played by the Administrative Officer and his authority.therefore, this study will aim to identify the manifestations of the authority of the Administrative Officer of the University of djelfa and the most influential factors and to research the relationship between the authority of the Administrative Officer of the University of djelfa and its organizational, behavioral and legal deviations, collective and individual and the effectiveness of the University's performance.

الكلمات المفتاحية: السلطة، الموظف الإداري، الجامعة.


Political Islamism in the Face of the Jewish-Christian Crusade A Descriptive Analytic Study of the Middle East Turmoil

ماضوي خليدة, 
2022-09-27

Résumé: Under the universal Zionist movement, both the United States and Israel worked hand in hand to demise the Muslims and put the whole world under the Jews’ mercy. The rise of the Islamic movement and the Palestinian-Arab resistance made of Islam a political power. This is to face up the new World Order and the Zionist conspiracy against the Islamic civilization, a heritage of the Christian Zionist crusade that is targeting the Islamic ‘Oumma’ since the rise of Islam, the clash of Civilizations indeed never ends. The great issue amidst that political turmoil is that Islam was tarnished and was tuned to assaults and terrorist activities.

Mots clés:  Political Islamism ;  Jewish- Christain crusade; Middle East, Palestine


Social Interaction within the Family Institution in Light of the Parents Guide to Educational Curricula Philosophy

تامتلت إبراهيم,  بن يحيى أسماء, 
2022-05-29

الملخص: This study aims to highlight the importance of social interaction in the philosophy of modern curricula. In light of the Corona pandemic, the teaching and learning process has shifted to the home environment - distance education - which is based on the guidance and supervision of parents after it was on the teacher. Therefore, finding a guide for parents as a companion document for each curriculum is an essential tool for parents who accompany them while trying to have a valid positive interaction with learners in the family environment. In addition, this guide plays an important role in bringing family members together and sharing useful acquired topics, forming a rich social interaction that benefits both parents and children.. تهدف هذه الدراسة إلى إبراز أهمية التفاعل الاجتماعي في فلسفة المناهج الحديثة. وفي ظل جائحة كورونا تحولت عملية التعليم والتعلم إلى البيئة المنزلية - التعليم عن بعد - والتي تعتمد على توجيه وإشراف أولياء الأمور بعد أن كانت على المعلم. لذلك ، فإن العثور على دليل للآباء كوثيقة مصاحبة لكل منهج هو أداة أساسية للآباء الذين يرافقونهم أثناء محاولتهم الحصول على تفاعل إيجابي صالح مع المتعلمين في البيئة الأسرية. بالإضافة إلى ذلك، فإن لهذا الدليل دورا مهما في التقريب بين أفراد الأسرة ومشاركة الموضوعات المكتسبة المفيدة، وتشكيل تفاعل اجتماعي ثري يعود بالنفع على الآباء والأطفال على حدّ سواء.

الكلمات المفتاحية: social interaction ; family institution ; parents' guide ; Curricula Éducatif ; التفاعل الاجتماعي ; مؤسسة الأسرة ; دليل الآباء ; المناهج التعليمية


استراتيجيات تعديل السلوك للتلاميذ المضطربين سلوكيا

عماري عائشة, 
2022-05-05

الملخص: ان تعديل السلوك المضطرب يقوم على أساس نظريات التعلم التي تهدف إلى تفسير كيفية حدوث التعلم، فالعلاقة بين التعلم وتعديل السلوك علاقة وثيقة ومتبادلة، والهدف من كل منهما هو تغيير في سلوك الفرد المضطرب، والاستراتيجيات التي يتضمنها موضوع التعلم وموضوع تعديل السلوك،هي برامج تعديل السلوك تتضمن توظيف مبادئ وقوانين ونظريات التعلم، وهذا عند إعداد برامج تعديل السلوك، وتتعدد هذه الاستراتيجيات حسب كل نظرية فنجد استراتيجيات تعديل السلوك المضطرب حسب النظرية السلوكية، والنظرية المعرفية، وفي هذا البحث سنتطرق إلى بعض الاستراتيجيات التي تهدف لتعديل سلوك الأطفال الذين يعانون من الاضطرابات السلوكية. The modification of disturbed behavior is based on learning theories that aim to explain how learning occurs. The relationship between learning and behavior modification is a close and reciprocal relationship, and the goal of each is a change in the behavior of the disturbed individual, and the strategies included in the subject of learning and the subject of behavior modification are behavior modification programs. It includes the employment of principles, laws and theories of learning, and this is when preparing behavior modification programs, and these strategies are varied according to each theory. We find strategies for modifying disturbed behavior according to behavioral theory and cognitive theory.

الكلمات المفتاحية:  الاضطرابات السلوكية  تعديل السلوك استراتيجيات تعديل السلوك behavioral disorders Behavior Modification behavior modification strategies


Comprehension and Oral Communication Course: Help or Hindrance? What Perceptions Do Students Have?

زيداني صوريه, 
2022-07-03

Résumé: Comprehension and oral communication course is suggested to be a valuable source to give language input. However, there is valid concern whether such course enhance speaking skill for every student. The aim of the present study is to explore the merit of the course, and highlight the potentially impacts it can have on student learning. A total of 60 students from department of English at Batna 2 university participated in the study. Data were sought from online questionnaire. The study found that a wide range of problems concerning the role of the course are held by students, that there is teachers’ unwillingness, lack of students’ motivation, no fixed syllabus, limited exposure to authentic environment. The results also showed that these problems can be remedied by using more authentic materials, integration of technology to raise students’ willingness, and revising the content of syllabus

Mots clés: Comprehension and oral communication course ;  Speaking ;  Online questionnaire


النشاط الثوري للمرأة الجزائرية خلال الثورة التحريرية 1956-1962 من خلال محفوظات أرشيف فانسان

عبود سميرة,  بوعزة بوضرساية, 
2022-05-05

الملخص: تتناول الدراسة النشاط الثوري للمرأة الجزائرية خلال الثورة التحريرية 1956-1962 من خلال محفوظات أرشيف فانسان . فقد ساهمت المرأة الجزائرية في الثورة التحريرية الجزائرية مساهمة فاعلة، والتحقت بها منذ البداية، وحملت على عاتقها مهمة التكفل بالمجاهدين في منزلها، تطبخ وتعد الطعام وتغسل لهم ملابسهم وتشرف على حراستهم في اجتماعاتهم، وتجمع الاشتراكات وتوعي الشعب بثورته، كما حملت السلاح بالجبال وشاركت في المعارك والاشتباكات وحملت القنابل بنفسها في العمليات الفدائية بالمدن. The study deals with the revolutionary activity of Algerian women during the Revolution 1956-1962 through the archives of Vincennes. The Algerian woman participated actively in the Algerian War of Independence, joined it from the beginning, and assumed the task of taking care of the Mujahideen (revolutionaries) in her home, cooking and preparing food, washing their clothes for them, supervising and securing their meetings, collecting subscriptions and educating people about the Revolution. Also, she participated actively as combatants by assisting the male fighting forces in areas like mountains and carried bombs by themselves in guerrilla operations in the cities.

الكلمات المفتاحية:  النشاط الثوري ;  المرأة الجزائرية ;  الثورة التحريرية الجزائرية ;  أرشيف فانسان


صحافة المواطن وتأثيرها على مضمون الأخبار -دراسة تحليلية لموقع الشروق أون لاين الإلكتروني-

زعموش بلقيس,  فنور بسمة, 
2022-06-15

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر الاعتماد على صحافة المواطن على محتوى الأخبار خاصة فيما يتعلق بطرق عرض وتحرير الأخبار من خلال تحليل مضمون عينة من الأخبار في موقع الشروق أون لاين وتحديدا قسم الشروق TV عينة الدراسة والتي تمثلت في 26 خبرا في الفترة الممتدة (من 1 جوان إلى غاية 30 أوت 2021). أين توصلنا إلى مجموعة من النتائج أهمها: ثلث أخبار صحافة المواطن المعروضة على موقع الشروق غير مصنفة في شكل خبري احترافي، كما أن أغلبية أخبار صحافة المواطن تعتمد على تصوير هاو غير محترف. This study aims to identify the repercussions of relying on citizen journalism on the content of the news that affected the methods of displaying and editing the news by analyzing the content of a sample of news on echoroukonline website, specifically ‘’echorouk TV’’ section, the sample of the study, which was represented in 26 news in the extended period (from 1st June to 30th August 2021). Where did we reached a set of results: One third of citizen journalism news on ‘’echoroukonline’’ is not classified as professional news, and the majority of citizen journalism news depends on non-professional photography.

الكلمات المفتاحية: citizen journalism ; news ; websites ; صحافة المواطن ; الأخبار ; المواقع الإلكترونية


اتجاهات طلبة كلية العلوم والآداب بشرورة نحو البيئة ودور الكلية في تنميتها

بني خلف هشام,  الفهيدي هذال, 
2022-05-30

الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على اتجاهات طلبة كلية العلوم والآداب بشرورة نحو البيئة ودور الكلية في تنميتها، توصلت الدراسة إلى عدة نتائج كان أهمها: أن اتجاهات الطلبة نحو البيئة كانت إيجابية بدرجة مرتفعة، وأن دور كلية العلوم والآداب بشرورة في تنمية اتجاهات الطلبة نحو البيئة كان منخفضاً، ووجود فروق دالّة إحصائيًا بين استجابات الطلبة، في مجال الاتجاهات نحو البيئة، وكذلك في مجال دور الكلية في تنمية اتجاهات الطلبة نحو البيئة لصالح الإناث، ووجود فروق دالّة إحصائيًا، تبعاً لمتغير المعدل الأكاديمي، لصالح المعدل الأعلى أي لصالح مجموعة (ممتاز) مقارنة ببقية المعدلات الأقل، ووجود فروق دالّة إحصائيًا، تبعاً لمتغير دراسة مقرر بيئي، لصالح الطلبة الذين درسوا مقرر التربية البيئية، وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات.

الكلمات المفتاحية: اتجاهات الطلبة ال التربية البيئية ;  اتجاهات الطلبة  البيئة  التربية البيئية


Texte et contexte :une analyse lexicométrique et repérage du lexique de subjectivité.

حساني ريمة عيدة, 
2022-10-13

Résumé: Résumé: Cet article porte sur l’œuvre « L’enfant des Aurès » de l’auteur algérien Zine Bakhouche. Il s’inscrit dans le cadre de la lexicométrie et se fixe comme objectif principal d’appréhender l’existence du vocabulaire de subjectivité de l’auteur d’un point de vue statistique. Pour ce faire, il met en œuvre les techniques de la statistique lexicale et ce, en utilisant le logiciel de lexicométrie Trope. Le corpus d’analyse se caractérise par une empreinte langagière et lexicale du vécu de son auteur et aussi du contexte de sa production. Abstract: This article is about the work "L’enfant des aurès" by Algerian author Zine Bakhouche. It falls within the framework of lexicometry and sets as its main objective to understand the existence of the author's subjectivity vocabulary from a statistical point of view. To do this, he implements the techniques of lexical statistics, using the lexicometry software Trope. The corpus of analysis is characterized by a linguistic and lexical imprint of the experience of its author and also of the context of its production.

Mots clés: Lexicométrie ; Analyse ; Lexique ; Subjectivité ; Tropes


L’enseignement/apprentissage de la grammaire du français écrit par des apprenants chaouiphones : enjeux et perspectives

نصراوي فاطمة, 
2022-08-27

Résumé: Cet article s’inscrit dans le domaine de la didactique de l’enseignement /apprentissage de la grammaire du FLE en Algérie. L’objectif proprement dit de notre étude est de montrer la particularité de l’enseignement/apprentissage de la grammaire du français à des apprenants chaouiphones (Khenchela). Nous voulons signaler que les données recueillies, par le biais d’un questionnaire, ont permis de valider nos hypothèses de départ. Nous pensons qu’il est indispensable de mettre en place des méthodes et des matériels pédagogico-didactiques d’enseignement qui peuvent tenir en compte à la fois les besoins d’apprenants et leur contexte sociolinguistique afin d’améliorer notre système éducatif et de fournir à tous les Algériens un apprentissage efficace du français.

Mots clés: FLE écrit ; importance de la grammaire ; milieu plurilingue ; apprenants chaouiphones


دور رأس المال البشري في تعزيز القدرات الابداعية / دراسة استطلاعية لآراء عينة من الأساتذة في الجامعات الحكومية في مدينة دهوك

محمد بيان, 
2022-05-21

الملخص: هدف البحث الى بيان دور راس المال البشري في القدرات الإبداعية في الجامعات الحكومية في مدينة دهوك ، منطلقا من انموذج فرضي يأخذ بنظر الاعتبار اتجاه العلاقة بين متغيرات البحث، واستخدمت استمارة استبانة للحصول على المعلومات ، وتم توزيع الاستبانة على العينة المطلوبة بلغ عددها ( 110 ) أستبانة ، وبلغت عدد الاستبانات الصالحة للتحليل الاحصائي ( 100 ) استمارة ، وتم استخدام بعض الأساليب الإحصائية لتحليل النتائج واختبار الفرضيات ، ونتيجة لذلك اتفق أكثر الباحثين حول ابعاد راس المال البشري وابعاد القدرات الإبداعية وبنسب متباينة ، في حين تمثلت اهم المقترحات بضرورة تعزيز ابعاد راس المال البشري كمعرفة الأساتذة وخبرتهم ومهاراتهم وروح الابتكار لديهم، وكذلك تعزيز بعد القدرات الابداعية ،وخاصة الحساسية للمشكلات اذ كان معدل الاتفاق عليها متوسطا.

الكلمات المفتاحية: رأس المال البشري ; القدرات الابداعية ; الجامعات الحكومية


The Practicality of MOODLE Platform at Higher Education during COVID-19 Pandemic and Post-pandemic: Perceptions and Challenges

بوقبس راضية,  بوضرسة نصيرة, 
2022-08-28

Résumé: This research paper aims at investigating the effectiveness of MOODLE online learning platform’s use at higher education in Algeria. Through an exploratory investigation, this study delves into examining the experience of two EFL teachers from the Ecole Normale Supérieure of Constantine, who taught five different English subjects at different levels during the academic years 2019-2021. MOODLE online learning use, practicality, and challenges were uncovered via a semi-structured interview. The thematic analysis of the interviewees’ qualitative data showed that teachers can, in no way, rely on only one particular platform to teach different subjects. For an efficient manipulation of MOODLE Platform, the paper concludes with experts’ recommendations and suggestions.

Mots clés: Challenges ; COVID 19 Pandemic and Post pandemic ; MOODLE Online Learning Platform ; Perceptions


منهجيات وطرق التدريس الحديثة في كليات الحقوق

قشطى نبيلة, 
2022-05-30

الملخص: يهدف هذا البحث إلى التعرف على منهجيات وطرق التدريس الحديثة في التعليم الجامعي, وإلقاء الضوء على الاتجاهات الحديثة في تطوير التعليم خاصةً بكليات الحقوق, مع رصد واقع النظم التعليمية المعاصرة للدول المتقدمة التي تُمَّكِن نظم التعليم في وطننا العربي من الإفادة من نقاط القوة وتجنب نقاط الضعف فيما يرتبط بالتعليم الجامعي. وتسعى الدراسة لمعرفة مدى تطبيق الجامعات العربية لمناهج وطرق التدريس الحديثة خاصة في كليات الحقوق, وتوصل البحث لعدد من النتائج منها أن الوطن العربي أحوج لإصلاح نظم التعليم وتطويره, ونوصي بتحديث المكتبة القانونية إلى جانب المكتبة الإلكترونية وتزويدها بوسائل البحث والاتصال الحديثة. This research aims to identify modern methodologies and methods of teaching in university education, and to shed light on the recent up-to-date trends in the development of education, particularly faculties of law, side by side with monitoring the reality of contemporary educational systems in developed countries that enable education systems in our Arab world to benefit from their strengths and avoid weakness points in these systems concerning university education, and the study seeks to know the extent to which Arab universities apply modern curricula and teaching methods, especially in faculties of law. The research has reached a number of results, including that the Arab world is in dire need of reform and development of education systems, and we recommend updating the legal library along with the electronic library and providing it with modern means of research and communication.

الكلمات المفتاحية:  مناهج؛  طرق تدريس؛  العيادة القانونية؛  التعليم المفتوح؛  التعليم عن بعد. ;  curricula,  teaching methods, l  egal clinic,  open education,  distance education.


استراتيجية تقويم الكفايات التدريسية لمعلمي المرحلة الابتدائية

بوزيدي محمد, 
2022-07-03

الملخص: تهدف الدراسة الحالية ،إلى دراسة استراتيجية تقويم الكفايات التدريسية لمعلمي المرحلة الابتدائية ومتابعة ومعاينة أهم المعايير والخصائص المساهمة في تفعيلها وتطورها ،من أجل استخدامها و اسثمارها من طرف المعلم ليكتسب أعلى درجة من الكفاية الوظيفية التي تتطلبها المهمة النبيلة، وخاصة في فنيات إعداد الدرس،ومهارة تنفيذ الدرس ،وعملية التقويم ،بالإضافة إلى قياس كفايات الاتصال والتفاعل الصفي ، مما تمكنه من تحقيق الأهداف التعليمية العامة وفق المنهاج والغايات المسطرة . Abstract : The current study aims to study the strategy of evaluating the teaching competencies of primary school teachers And follow-up and preview the most important standards and characteristics contributing to their activation and development, in order to be used and invested by the teacher to acquire the highest degree of functional competence required by the noble task, especially in the techniques of preparing the lesson, the skill of implementing the lesson, and the evaluation process, in addition to measuring the competencies of communication and classroom interaction, Which enables him to achieve the general educational goals according to the curriculum and the established goals.

الكلمات المفتاحية: الكفاية التدريس التعليمية


Quelle compétence communicative en milieu professionnel ?

بروال كمال,  بابا ساسي سعاد, 
2022-10-29

Résumé: Cet article rend compte des aspects intervenant dans l’étude de la compétence en communication, ses composantes fondamentales,les auteurs, les critiques et les tendances actuelles, dans le but de configurer un cadre conceptual adequate embrassant le milieu professionnel.Il part des origins théoriques du concept à travers l’influence des différentes disciplines telles que : la psycholinguistique, la sociolinguistique et la pragmatique, avec les auteurs tells queChomsky,Hymes,etMcClelland, pour arriver à une vision globale sur les approaches contemporaines. On peut conclure que le concept de compétence communicative est conçu aujourd’hui avec une vision intégrative,pour laisser place à une analyse multifactorielle subjective.

Mots clés: Compétence communicative ; milieu professionnel ; linguistique ; apprentissage


A Critical Study of Vehicle Sticker and Inscription Texts that Transport Group and Individual Identities in Nigeria

Ikotun Reuben,  Faniran Olusegun,  Ige Ise-oluwa,  Adeyemi Aderogba, 
2022-06-17

Résumé: Previous studies have focused on vehicle sticker and inscription texts from a wide range of perspectives. However, none have worked on individual and group identity sticker and inscription texts in relation to agitation, high-handedness, over-bearing manner and all forms of lawlessness in Nigeria. The Ethnography of Communication forms the kernel of our theoretical framework. Our data include nine pieces of sticker and inscription texts that communicate the inherent identities of the different academic and professional organizations, the perception of the public about the organizations, information from some Nigerian dailies and captions of the popular EndSARS protests in 2020. We argue that group and individual texts on automobiles signal to the reading public a lot about the organizations which include agitation, high-handedness, over-bearing manner and other forms of lawlessness in Nigeria. The paper reveals that what is contained on the bodies of most of the organizations’ vehicles does not always reflect the activities of such organizations.

Mots clés: vehicles ; stickers ; inscriptions ; identity ; perception ; organization


الفروق المعجمية للأفعال وقيمتها الدلالية في السياق كتاب " ملاك التأويل " لابن الزبير أنموذجا

العيد الزهرة,  بن تواتي عبد القادر, 
2022-07-23

الملخص: إن للعلماء العرب القدامى لغويين ومفسرين ومناطقة وفلاسفة ، بحوث مستفيضة في العلاقة بين الألفاظ ودلالاتها ، يمكن لمن يدركها أن يقف على أكثر من محطة من محطات علم الدلالة المعاصر وعليه فإن دراسة العلاقة بين اللفظ والمعنى قد هيأت للعلماء العرب ميدانا رحبا تناولوا فيه أقسام الدلالة بحسب توجهاتهم العلمية أو المعرفية . ونتيجة لهذا فإن الغاية التي يبحث مقالنا فيها هي إبراز نوع من أنواع الدلالات وهي الدلالة المعجمية وعليه سعى البحث إلى تبيان الفروق بين البنى المعجمية للأفعال وتحديد قيمتها الدلالية في سياق الآيات المتشابهة من خلال عالم ومفسر من مفسري العرب وصاحب كتاب متميز وهو ابن الزبير في كتابه " ملاك التأويل ". وبهذا توجه البحث إلى المعنى اللغوي الذي ينطلق من معنى المفردة ، من حيث حالتها المعجمية التي تأخذها الكلمة في السياقات المختلفة ، والتي ينبني عليها أثر في الدلالة

الكلمات المفتاحية: البنى المعجمية. الدلالة المعجمية. القيمة الدلالية.


Adapting Instructional Design Principles to Integrate Technology in EFL Classrooms: Third Year Middle School Class as Case Study

بوخشبة هشام,  جعيد شريف, 
2022-11-16

Résumé: The subject of technology integration in EFL classrooms has long been a focus point of the concerned literature. However, often technology is reduced to merely tools to be used. This paper tries to look at the theoretical foundation that vindicates the utilization of technology in language classrooms. The research makes use of the mix-method approach relying heavily on an experiment to determine the extent to which the implantation of instructional design principles in EFL classrooms is beneficial. The results indicate that the instructional design principles keep the learning process-oriented around technology rendering the latter an integral part of the classroom. Consequently, this study recommends that further research has to be carried out about the adaptation of instructional design theories.

Mots clés: Instructional Design ; Technology ; Education


المجتمع المدني والوقاية من المشكلات الاجتماعية - الحركة الكشفية أنموذجا- Civil Society and the Preventive from Social Problems -Case of the Scouting Movement -

بورني خديجة,  قمانة محمد,  بدران دليلة, 
2022-09-12

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى؛ تسليط الضوء على الدور الوقائي للمجتمع المدني من المشكلات الاجتماعية، بالتركيز على الحركة الكشفية باعتبارها من أهم هيئات المجتمع المدني، ولتحقيق هدف الدراسة، تم القيام بقراءة تحليلية للمنهاج الكشفي - لمرحلة الكشاف المتقدم- بالجزائر، على اعتبار أنه عينة الدراسة الحالية، والذي يعنى بالمرحلة العمرية المتراوحة بين 15-17 سنة، من خلال القيام ببناء أداة لتحليل محتوى المنهاج، من أجل حصر القيم والمهارات التي يتضمنها المنهاج الكشفي، والتي تعزز الوقاية من المشكلات الاجتماعية. وقد توصلت الدراسة إلى أن المنهاج الكشفي تسعة أصناف من القيم، وسبعة أصناف من المهارات، والتي تتوزع على خمسة جوانب، تعزز في مجملها الدور الوقائي من المشكلات الاجتماعية. This study aims at highlighting the preventive role of the civil society from the social problems, focusing attention of the scouting movement as one of the most significant bodies of the civil society. Realizing the aim, the aim of this study, an analytical reading on the scouting method “phase of advanced scout” of Algeria, as this study sample, which is based on the ages between 15-17,by means of building a toll for the method content analysis to tighten the values and skills included in the scouting method to strengthen the prevention from social problems.This study has found that the scouting method is made of nine value categories, and seven skills categories, distributed across five aspects, which in total strengthen the prevention from social problems.

الكلمات المفتاحية: المجتمع المدني، ; الحركة الكشفية ; الدور الوقائي ; المشكلات الاجتماعية ; ، المنهاج الكشفي ; ، الكشاف المتقدم. ; Civil Society. ; , Scouting Movementut ; Preventive Role. ; , Social Problemsout ; Scouting Method ; Advanced Scout.


Green Banking: Towards a Green Financial Engineering

ثابتي ميمونة,  بولعرج سهيلة, 
2022-08-28

Résumé: With the increasing risks of climate change and its negative repercussions on the global economy, there has been a growing interest in the environmental and climate-friendly economy over the past few years. This interest in climate issues has stimulated the trends of global financial markets, international financial institutions and banks to produce and innovate financial instruments to provide the necessary financing to keep pace with these developments. This research aims to introduce green banking and green banks and shed light on green financial innovations as, according to researchers, a building block of green financial engineering.

Mots clés:  green banking ;  green financial markets ;  green financial innovations ;  green financial engineering.


Variations stylistiques de la phrase interrogative chez Antoine Ndinga Oba

Elongo Arsène, 
2022-08-28

Résumé: Notre article effectue une analyse stylistique-pragmatique de la phrase interrogative pour montrer que le procédé interrogatif reste une technique dominante du dialogue dans le genre romanesque. Ainsi, notre objectif est d’étudier des variétés de procédés interrogatifs dans le déroulement du dialogue dans le roman Sur les rives de l’Alima de Antoine Ndinga Oba. Dans cette perspective, nous appliquons l’approche de la pragmatique pour aboutir à trois catégories de résultat ci-après : le dialogue entre deux personnages de Antoine Ndinga Oba ; des valeurs actionnelles ; valeurs argumentatives de la phrase interrogative avec des fonctions explicatives et narratives.

Mots clés:  Valeurs stylistique ; Phrase interrogative ; Verbes existentiel ;  Presentatif.


Socio-Economic Implications of the Coronavirus Pandemic

العمراوي زكية,  عبد الجبار الالوسي تيسيير, 
2022-09-15

Résumé: Coronavirus pandemic has resulted in over 63,446 confirmed cases and over 2077 deaths in Algeria, and 51,629,691 confirmed cases and over 1,275,382 deaths all over the world, at the time of writing. The Algerian government has implemented various measures to limit the outbreak of the virus. In response to this outbreak, this paper describes the socio-economic implications of coronavirus on society. The main implications are the change in family life concerning the spread of domestic violence against vulnerable people, and high rates of children's exposure to digital technologies that may affect them negatively. also, the education disruption and school closures. the tourism industry is greatly affected because of borders close and restrict flights. coronavirus pandemic has impacted food sector threatening the food security of billions of people. Finally, we can say that the Coronavirus outbreak can create severe socio-economic implications that can harm society and economics in general.

Mots clés:  coronavirus pandemic ;  socio-economic implication ;  education ;  Tourism ;  food security