العلامة


Description

مجلة "العلامة" مجلة أكاديمية محكّمة متخصّصة تصدر عن مخبر اللسانيات النصية وتحليل الخطاب. التابع لكلية الآداب واللغات بجامعة قاصدي مرباح ورقلة. تهتم بالدراسات اللسانية وتطوير البحث في تحليل الخطاب بما يتوافق مع مشاريع التكوين في مخبر اللسانيات النصية وتحليل الخطاب. نشأت المجلة بعد قرار اجتماع إدارة المخبر بأعضائه بتاريخ 13/10/2015، ليتم بعده إنشاء هيئة تحرير المجلة التي اجتهدت لإصدار العدد الورقي الأول بتاريخ 30 جانفي 2016. تتكون هيئة تحرير المجلة من أعضاء أكفاء في الهيئتين التحريرية والاستشارية -من داخل وخارج الوطن- يسهرون على التسيير العلمي الجيد لإصدارات المجلة منذ نشأتها. - المجلة نصف سنوية تصدر شهري جوان وديسمبر، وتستقبل المقالات في الفترة بين تاريخي النشر. تعتمد سياسة النشر في المجلة على سياسة النشر في البوابة الإلكترونية للمجلات الجزائرية، ويمكن للباحثين الاطلاع على تعليمات التأليف ودليل المؤلفين من خلال زيارة الرابط التالي: https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/488 وكذا رابط المجلة على موقع جامعة قاصدي مرباح ورقلة: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15685 -تهتم المجلة بتطوير البحث في الدراسات اللغوية والنقدية وتمكين الباحثين في طور الدكتوراه من الاستفادة من الدراسات العلمية المتخصصة والمحكّمة التي تستجيب للتطورات العلمية المعاصرة في ميادين البحث اللغوي و النقدي. -تقديم خبرات الأساتذة الباحثين في الدراسات البينية من خلال نشر المقالات ذات القيمة العلمية العالية و التي تخضع لتحكيم علمي دقيق من قبل لجان علمية متخصصة و ثابتة في الميادين المحددة. -الاهتمام بنشر الأعمال العلمية باللغات التالية: العربية –الفرنسية و الانجليزية بغية استقطاب الباحثين داخل وخارج الوطن مما يحفّز الباحثين للعمل على ترقية البحث العلمي. Al-Alalama is a specialized, refereed academic journal published by the Laboratory of Textual Linguistics and Discourse Analysis. Affiliated to the Faculty of Literature and Languages of Kassadi Merbah University of Ouargla. The magazine is interested in linguistic studies and research development in discourse analysis in line with training projects in the textual linguistics laboratory and discourse analysis. It was created after the decision of the laboratory's management meeting with its members on 13 October 2015, after which the editorial board of the magazine was established, which strived to issue the first paper number on January 30, 2016. The magazine's editorial board is made up of competent members of the editorial and advisory professors members - both inside and outside the country - who oversee good scientific management of the magazine's publications since its inception. The biannual magazine is published in June and December, and it receives articles in the period between the publication dates. The journal's publishing policy is based on the publishing policy of the online portal of Algerian magazines. Researchers can view the authorship instructions and authors' guide by visiting the following link : https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/488 As well as a link to the magazine on the site of the University of Kassadi Merbah of Ouargla : https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15685 The revue is specialized in developing research in linguistic and critical Studies and enabling researchers in the doctoral stage to benefit from scientific studies specialized and court that respond to contemporary scientific developments in the fields of linguistic and critical research. - Presenting the experiences of professors in inter-studies through the publication of articles of high scientific value and subject to scientific arbitration by specialized scientific committees and fixed in the fields specified. - Specialized in publishing scientific works in the following languages: Arabic, French and English, in order to attract researchers both inside and outside the country, thus motivating researchers to promote scientific research.


6

Volumes

12

Numéros

244

Articles


تأثير الصورة على المتلقي و آلية التحقق من مدى مصداقيتها

لعجال عبدالمنعم, 

الملخص: لقد مرت البشرية بالعيد من المراحل الثقافية وهي الشفاهية والكتابة والتصويرية ، نحن الآن نعيش في عصر حيث توجد في كل مكان، في المجلات، والصحف، والكتب، والملابس، واللوحات الإعلانية، والحواسيب، والهواتف، والتلفزيون وغيرها... نظرا لهذا الانتشار أصبحت تهيمن على الفرد والمجتمع بل وتتحكم في قراراته وتغير من قناعاته ولاشك أن التطور التكنولوجي قد أسهم بشكل فعال في هذا الإنتشار، خاصة مع التطور الرقمي وظهور الصورة الرقمية وتداولها الآني والتفاعلي في مختلف منصات التواصل الاجتماعي والقنوات التلفزيونية. وهو مايجعلنا نتسائل إلى أي مدى يمكن للصورة التأثير على المتلقي وتغيير من قناعاته و توجهاته؟ و كيف يمكن التحقق من مدى مصداقية هذه الصور؟ Humanity has gone through the Eid of cultural stages, which are oral, writing, and photographic, we now live in an era where it is found everywhere, in magazines, newspapers, books, clothes, billboards, computers, phones, television The individual and society, and even control their decisions and change their convictions, there is no doubt that technological development has effectively contributed to this spread, especially with the digital development and the emergence of the digital image and its immediate and interactive circulation in various social media platforms and television channels. Which makes us wonder to what extent can the image affect the recipient and change his convictions and attitudes? How can you verify the reliability of these photos

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الصورة ؛ تأثير ؛ مصداقية الصورة ؛ التعديل على الصور ؛ رقمية ؛ ; key words: image; Effect ; Image credibility; Modification of photos; Digital