قراءات

Qirâ’ât review

Description

Qirâ’ât is a free annual open access international scientific journal that publishes linguistic, literary and critical studies. It is issued on a regular basis by the Laboratory of Training Unit and Research in the Theories of Readings and Methods- University of Biskra, Algeria. The review was created in 2009 by Prof.Abderrhmane Tibermacine . The journal publishes original researches related to different fields of language, literature, literary criticism, and human sciences. Besides, it publishes national and international scientific articles based on research in the following languages: Arabic, English and French. Its aim is to publish and encourage valuable contributions of researchers and scholars. Broad topics are covered by the Journal of Qirâ’ât in: literature, literary criticism, language and education, language policy and language planning, applied linguistics, philosophy of language, sociolinguistics, psycholinguistics, discourse analysis, critical discourse analysis, language and technology, language and Quranic studies, and language and art. Moreover, the Journal advocates global exchange in the fields of linguistics, education, literature and criticism and promotes contemporary studies in fields of specialization to achieve substantial outcomes in the Algerian and international research realms. The Journal of Qirâ’ât has been indexed in the Algerian Scientific Journal Platform (ASJP), Biskra University website, Dar Al-Mandhoumah database in Saudi Arabia and the Maarifa Foundation database for digital content in Jordan. Manuscripts are subject to a double-blind peer-reviewing process, and researchers are obliged to abide by the rules of scientific integrity. Qirâ’ât is annual journal and a new issue is always published in December.

Annonce

فترة الاستقبال

استقبال المقالات لعدد ديسمبر  2024

تبدأ المجلة في استقبال المقالات لعدد ديسمبر 2024 ابتداء من 20 إلى 23 من شهر جانفي 2024

يرجى الاطلاع على ملف " تعليمات للمؤلفين " من أجل الالتزام بها ،كما يرجى احترام الآجال  .

بالتوفيق للجميع 

07-01-2024


15

Volumes

15

Numéros

337

Articles


الاسم بين تغييب الهوية والبحث عنها في الرواية النسوية الجزائرية.

مشقوق هنية, 
2020-12-24

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على أهمية التشكيل الاسمي للشخصيات قصد تتبع حضورها وطريقة توظيفها في النص الروائي لما له من أثر نفسي على المتلقي في تجلية ملامحها الدلالية والبنائية، ولأن الشخصية بنية قصدية في الرواية النسوية الجزائرية فإن الروائيات يسعين حين يضعن أسماء لشخصياتهن أن تكون بعيدة عن العفوية ومقصودة لذاتها فيها من الحمولات الدلالية ما يجعلها مناسبة ومنسجمة مع أحوالها وأفعالها وحركاتها داخل المحكي وهو ما يعكس وعيهن التام والكامل بأهمية الأسماء، إذ لا يمكن عرض صورة للشخصية على طول الرواية دون منحها اسما يميزها دلاليا وفنيا، فالاسم علامة لغوية بامتياز يثير جوانب كثيرة في الرواية كأن يحقق للشخصية وجودها وفاعليتها، وللنص مقروئيته وأبعاده الفنية التي يفهم منها سبب اختيار أسماء دون غيرها، فما هي الحوافز التي تتحكم في الروائيات وهن يضعن أسماء لشخصياتهن؟ كلمات مفتاحية: الأسماء ؛ الشخصيات؛ الرواية؛ القصدية؛ الأثر النفسي. Abstract: This study aims to find out the importance of the nominal formation of the characters in order to trace their presence and the method of employing them in the fictional text because of its psychological impact on the recipient in manifesting its semantic and constructive features, and because the character has an intentional structure in the Algerian feminist novel, the novelists seek when they put names for their characters to be far from Spontaneity and intent for its own sake and they have semantic loads, which make them appropriate and in harmony with their states, actions and movements within the narrative, which reflect their full and complete awareness of the importance of names, as it is not possible to display an image of the character throughout the novel without giving it a name that distinguishes it semantically and artistically, because the name is a linguistic sign par excellence that raises many aspects in the novel, such as achieving the character's existence and effectiveness, and the text has its legibility and technical dimensions that understand the reason for choosing names over others, so what are the incentives that control Novelists when they put names for their characters? Key words: The names, the characters, the novel, Intentionality, Psychological impact.

الكلمات المفتاحية: -كلمات مفتاحية: الأسماء ؛ الشخصيات؛ الرواية؛ القصدية؛ الأثر النفسي. Key words: The names, the characters, the novel, Intentionality, Psychological impact.


المبادئ الحديثة في صناعة المعاجم الموحدة المعجم الموحد لمصطلحات كوفيد_19 نموذجا

شنية ياسمينة,  زروقي أبو بكر, 
2023-05-07

الملخص: إن الحديث عن بنية المعاجم العربية الموحدة الصادرة عن مكتب تنسيق التعريب هو حديث بالضرورة عن حركة التعريب، وما تستلزمه في ظل وضع المصطلح و صياغة المعاجم. والغاية من هذه الدراسة هو تبيان الفرق في بنية المعجم بين المعاجم الموحدة، باعتبارها معاجم متخصصة ناتجة عن حركة التعريب، وبين المعاجم المتخصصة العادية_ التي تهدف إلى ضم مصطلحات علم أو فن بعينه. فالأولى تتعامل مع المصطلحات على أنها بنى لغوية معزولة، تفتقر إلى الترابط والتنسيق، على عكس الثانية. Talking about the structure of unified Arabic dictionaries issued by the Arabization Coordination Office is necessarily talking about the Arabization movement, and what it entails in light of the development of the term and the drafting of dictionaries. The purpose of this study is to show the difference in the structure of the lexicon between unified dictionaries, as specialized dictionaries resulting from the Arabization movement, and ordinary specialized dictionaries , which aim to include the terms of a particular science or art. The former treats terminology as isolated linguistic structures, lacking coherence and coordination, unlike the latter.

الكلمات المفتاحية: التعريب ; المعجم الموحد ; الوحدات المعجمية ; التعريف المصطلحي


تجليات العجائبي في رواية "الأبله والمنسية وياسمين" للميلودي شغموم.

شريّط سنوسي, 
2024-04-18

الملخص: تروم هذه المقالة العلمية الانفتاح على تجربة الروائي المغربي (الميلودي شغموم) في توظيفه للعجائبي في روايته الموسومة ب: (الأبله والمنسية وياسمين) التي كتبها سنة1982. هذه التجربة السردية تشكّل قفزة نوعية في مسيرة الروائي باعتبارها تجربة إبداعية فريدة من نوعها على مستوى الرواية المغربية بالتحديد، والرواية المغاربية بشكل عام. حيث نجد الكاتب (الميلودي شغموم) في هذه التجربة الروائية أعطى أهمية كبيرة للحكاية باعتبارها عنصراً رئيساً في تأثيث المتن السردي. محاولاً بذلك استحضار أجواء ألف ليلة وليلة. متخذاً من العجائبية إطاراً فنيياً وجمالياً لإحداث المتعة والتشويق على مستوى الحكي الذي تتناوب عليه بعض شخصيات الرواية منها: الجدة والجد والحفيد/الطالب(في البكالوريا)، وهو السارد/والبطل. وهذا من أجل تفسير الواقع العربي عموماً والواقع المغربي بشكل خاص، مفضّلاً الاتكاء على الرموز والدلالات. انطلاقاً من هذه الرؤية التوضيحية، تحاول هذه المقالة العلمية فتح نافذة على تجربة الروائي المغربي (الميلودي شغموم )، لإبراز وتبيان طبيعتها وخصوصيتها الفنية والجمالية، سواء على مستوى الشكل أو على مستوى المضمون، خاصة توظيفه للعجائبي في روايته (الأبله والمنسية وياسمين). Abstract: This scientific article aims to open up to the experience of the Moroccan novelist (Melody Chagmoum) in his use of the miraculous in his novel titled: (The Idiot, the Forgotten, and Yasmine), which he wrote in 1982. This narrative experience constitutes a qualitative leap in the novelist’s career as it is a unique creative experience at the level of the Moroccan novel in particular, and the Maghreb novel in general. In this narrative experience, we find that the writer (Melody Shagmoum) gave great importance to the story as a major element in furnishing the narrative text. Trying to evoke the atmosphere of One Thousand and One Nights. Taking the miraculous as an artistic and aesthetic framework to create fun and suspense at the level of narration, in which some of the novel’s characters take turns, including the grandmother, the grandfather, and the grandson/student (in the baccalaureate), who is the narrator/hero. This is in order to explain the Arab reality in general and the Moroccan reality in particular. Based on this explanatory vision, this scientific article attempts to open a window on the experience of the Moroccan novelist (Melody Chagmoum) to highlight and clarify the nature of this distinct and unique novelistic experience, whether at the level of form or at the level of content, especially his use of the miraculous in his novel titled: (The Idiot, the Forgotten, and Yasmine).

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: السرد؛ النص؛ الحكاية؛ الراوي؛ العجائبي. ; Keywords:narrative; Text; The story; the narrator; The miraculous