دراسات معاصرة


Description

مجلة دولية علمية محكمة نصف سنوية تصدر عن مخبر الدراسات النقدية والأدبية المعاصرة بالمركز الجامعي تيسمسيلت تهتم بالدراسات اللغوية والأدبية والنقدية تم إنشاء المجلة مطلع سنة 2017 وهي الآن تضم فريق عمل من أكثر من 08 دول عربية واكثر من تسع 09 جامعات جزائرية وتتضمن اعداد المجلة دائما بحوثا من مختلف جامعات الوطن ومن دول كثيرة من بينها إلى الأن الهند والعراق والمغرب وتونس والسعودية وليبيا يتم تحكيم البحوث على نحو سري، ويسند كلّ بحث إلى مراجعين على الأقل وجوبا، هيئة تحرير المجلة متنوعة حيث تضمّ أساتذة أفاضل من المركز الجامعي تيسمسيلت ومن جامعة معسكر والشلف، ومن خارج الوطن (المغرب وتونس وسوريا). Revue scientifique internationale semestrielle publiée par le Laboratoire de Etudes critiques et littératures contemporains - Institut des lettres et Langues - Centre Universitaire de Tissemsilt - Algérie. Intéressé par les études linguistiques, littéraires et monétaires Le magazine a été créé début 2017 Il comprend maintenant une équipe de plus de 8 pays arabes Et plu s de neuf universités en Algérie Le magazine a toujours inclus des recherches de différentes universités nationales et de nombreux pays, dont l’Inde, l’Iraq, le Maroc, la Tunisie, l’Arabie saoudite et la Libye. La recherche est menée en secret et chaque recherche est confiée à au moins deux arbitres, le rédacteur en chef du journal, avec des professeurs éminents du Centre universitaire Tissemselt, de l'Université Mascara, de Chlef et de l'étranger (Maroc, Tunisie et Syrie). International scientific journal semi-annual issued by the Laboratory of Critical Studies and Contemporary Literatures - Institute of Arts and Languages - University Center of Tissemsilt - Algeria. Interested in linguistic, literary and Critical Studies The magazine was created in early 2017 It now includes a team of more than 8 Arab countries And more than nine universities in Algeria The magazine has always included research from various national universities and from many countries including India, Iraq, Morocco, Tunisia, Saudi Arabia and Libya The research is conducted in secret, and each research is assigned to at least two referees, the editor-in-chief of the journal, with distinguished professors from the University Center Tissemselt, from Mascara University, from Chlef, and from abroad (Morocco, Tunisia and Syria).

3

Volumes

5

Numéros

127

Articles


القصة القصيرة جدا في الأدب الجزائري

رابح بن خوية, 

الملخص: الملخص: يعالج هذا المقال نوعا سرديا حديث النّشأة والظهور في الأدب العربي، بصفة عامة، وفي الأدب الجزائري، بصة خاصة، ويتمثل هذا النوع السردي فيما وصفته في دراسة سابقة بـ(القصص القصير جدا)، أو ما يعرف بمصطلح(القصة القصيرة جدا)، ودونما التفات إلى المصطلحات الأخرى، غير أن المقال يقتصر على نشأة هذا اللون السردي وبدايات ظهوره وبعض خصائصه على مستوى الأدب الجزائري، فقد ظهر في المشرق العربي منذ وقت مبكر، نسبيا، في العراق وفي سوريا وفلسطين ولبنان...، قبل أن يفد إلى بلدان المغرب العربي، المغرب وتونس والجزائر وليبيا... الكلمات المفتاحية: الأدب الجزائري-القصة- القصة القصيرة جدا-السمات والخصائص. Abstract: This article deals with a new narrative type in Arabic literature in general, and especially in Algerian literature. This type of story that I have already described in a previous study this presents in what is known by the term (very short story), and without reference to other terms. However, the article is limited to the birth of this narrative type and the beginning of its appearance and some of its characteristics in the Algerian literature. This narrative type (very short story), appeared relatively well before in the Middle East, in Iraq, in Syria, in Palestine and in Lebanon ..., before it reaches the countries of the Maghreb, Morocco, Tunisia , Algeria and Libya. Key Words : Algerian literature,Very short story, Narrative techniques.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الأدب الجزائري-القصة- القصة القصيرة جدا-السمات والخصائص. ; Key Words : Algerian literature,Very short story, Narrative techniques.


النص والنص المضاد اثصيدة الومضة نموذجاً

سمر الديوب, 

الملخص: النص والنص والمضاد: قصيدة الومضة أنموذجاً أ.د. سمر الديوب* ملخص تعدّ قصيدة الومضة نصً شعرياً له أشكال مختلفة، يعبر عن روح العصر. وهي برقية رؤياوية تمثّل جوهر الشعرية من جهة، وتمثّل النص المضاد من جهة أخرى؛ إذ تشتمل على الصورة الشعرية المعقدة، والجمل الموحية المكثّفة التي تحيل على معان متعددة، والمشهد المسرحي، وتجنح نحو السردية. ويدرس البحث النصّ والنصّ المضاد في أربعة مستويات: -قصيدة الومضة: الدلالة والمصطلح والركائز -قصيدة الومضة في الأدب العربي والآداب العالمية -قصيدة الومضة والنص المضاد The Text and the opposite text: Epigrammatic Poem as an Example Pro. Dr. Samar Al Dayyoub Abstract Epigrammatic poem is regarded as a poetic text which has various forms which expresses its age`s atmosphere. It is something of a visionary telegramme which represents the focus of poetics, on the one hand, as it embodies a sublime text, an opposing structure, a complex poetic image, a realm narrow in its phraseology, but broad in its visions. This type of poem considered, on the other hand, an opposing text since it contains informations items, dramatic dimensions, narrative identity, and theatrical scence. This research studies the text and the opposing text in Epigrammatic poem at four levels: - Epigrammatic poem: Denotation, terminology and bases. - Epigrammatic poem in Arabic and world literatures. - Epigrammatic poem and the opposing text. Key Words Epigrammatic Poem. The opposite text. Narrative *Professor, Department of Arabic, Faculty of Arts and Humanities, Al-Baath University, Homs, Syria

الكلمات المفتاحية: النص ; النص المضاد ; قصيدة ال ; مضة


أثر اللفظ والمعنى في مفهوم الفصاحة والبلاغة - قراءة في التراث النقدي والبلاغي عند العرب -Effect of pronunciation and meaning in Concept of rhetoric and eloquence - STUDY IN THE ARAB CRITICAL AND RHYTORICAL HERITAGE

محمود رزايقية, 

الملخص: الملخص : تُعدُّ قضية اللّفظ والمعنى من القضايا الكبيرة التي شغلت النقّاد والبلاغيين والمفكّرين قديماً وحديثاً ، حيث كان الجدالُ يدور حول مصطلح كلّ منهما، وأثرهما في تحديد مفهوم الفصاحة والبلاغة . ولعلّ المحفّز لهذا الجدال هو أين يكمنُ التفاضلُ بين الفصاحة والبلاغة؟ أفي اللّفظ وتأليفه، أو في المعنى ودلالته، أو بهما معاً، أم بالعلاقة المتولّدة بينهما ؟. وقد حصرنا أبعاد هذه القضية في أربعة اتّجاهات: الأول: تفضيل الألفاظ ، ويمثّله الجاحظ وأبو هلال العسكري. الثاني: العلاقة القائمة بين اللفظ والمعنى، ويمثله عبد القاهر الجرجاني والرازي فخر الدين. الثالث: وحدة اللفظ والمعنى، ويمثّله ابنُ الأثير. الرابع: الجمع بين اللفظ والمعنى، ويمثله السكّاكي. الكلمات المفتاحية: الفصاحة؛ البلاغة؛ اللفظ؛ المعنى؛ المفهوم؛ التراث. Effect of pronunciation and meaning in Concept of rhetoric and eloquence - STUDY IN THE ARAB CRITICAL AND RHYTORICAL HERITAGE- - SUMMARY - The issue of pronunciation and meaning is one of the major issues that preoccupied critics and rhytoricals in Ancient and modern times, The debate was about their respective terms, and their impact on defining the concept of eloquence and rhetoric. Perhaps the catalyst for this debate is where is the distinction between eloquence and eloquence? Or the meaning and its significance, or both, or the relationship that is generated between them? We have limited the dimensions of this issue in four directions: The first is the preference for words, represented by al-Jahiz and Abu Hilal al-Askari. Second: the relationship between the word and meaning, represented by Abdul Qahir Jirjani and Razi Fakhruddin. Third: unity of the word and meaning, represented by Ibn al-Atheer. Fourth: the combination of the word and meaning, represented by Sakaki. key words: Pronunciation, meaning, eloquence, Rhetoric, Concept, Heritage.

الكلمات المفتاحية: الفصاحة؛ البلاغة؛ اللفظ؛ المعنى؛ المفهوم؛ التراث. ; Pronunciation, meaning, eloquence, Rhetoric, Concept, Heritage.