مجلة العلوم القانونية والاجتماعية

journal of legal and social studies

Description

The Journal of Legal and Social Sciences is a scientific, international, refereed, periodic and quarterly revue published every three months, free of charge the revue publish original researches and studies related to: social, legal, administrative and political disciplines. in Arabic, English and French as well. The JLS revue publish also scientific reports, papers of scientific conferences, forums,and thesis which are related to social and legal sciences. The JLS revue aims to provide to library researches, articles and studies in the above-mentioned disciplines, in order to open the way for researchers, professors and students to do an excellent and deep researches , as well as lighting the way for others to help them in their research as well as providing the possibility of benefiting from this researches at the level of community and individuals and public and private institutions, so the JLS revue becomes as a link between the university and society publisher: University of Djelfa مجلة العلوم القانونية و الاجتماعية هي مجلة علمية ودولية ومحكمة وهادفة، دورية وفصلية تصدر كل ثلاثة اشهر، مجانية تنشر البحوث والدراسات الأصيلة التي تتعلق بــ : التخصصات الاجتماعية والقانونية والإدارية والسياسية . باللغة العربية واللغة الانجليزية والفرنسية. والأعمال والتقارير العلمية عن المؤتمرات والملتقيات العلمية والأيام الدراسية والرسائل العلمية ذات العلاقة بالعلوم الاجتماعية والقانونية، الدولية. فهي تهدف إلى تزويد المكتبة ببحوث ومقالات ودراسات محكمة في التخصصات المذكورة آنفا، من أجل فتح المجال للباحثين والأساتذة والطلبة للبحث العلمي المتميز، كذ لك إنارة الطريق أمام الباحثين الآخرين للحصول على دراسات معمقة وأحيانا ميدانية لمواصلة البحث أو تدعيم بحوثهم بها. فضلا عن إمكانية الاستفادة من هذه البحوث مجتمعيا على مستوى الأفراد والمؤسسات العامة والخاصة، لتكون حلقة الوصل بين الجامعة والمجتمع. الناشر: جامعة الجلفة


4

Volumes

16

Numéros

433

Articles


تطبيقات الجمع بين المذاهب الفقهية في قانون الأسرة الجزائري( الخطبة أنموذجا )

طيبي الأخضر, 

الملخص: ملخص: أعرض في ثنايا هذه الدراسة أهم التطبيقات العملية التي ذهب اليها المشرع الجزائري في صور الجمع بين المذاهب الفقهية، وكيف أنه انفتح على المذاهب الفقهية الأخرى وجعلها منفذا ومخرجا لبعض الإشكالات، حيث خرج عن المرجعية الفقهية المالكية المعتمدة مغاربيا وجزائريا ليس طعنا فيها بل تكيفا لما أفرزته الحروب الذكية في محاربة الإسلام عن طريق الاقتتال الطائفي والمذهبي، والذي لا قدر الله لو فتح بابه في الجزائر لأكل الأخضر واليابس وهذا ما تفطن له المشرع الجزائري سريعا. In this study, the most important practical application of the Algerian legislature in the form of a combination of doctrinal doctrines, how it opened up to other doctrinal doctrines and made it outlet and exit to some problems, as it emerged from the royal doctrine adopted by Morocco and Algeria, and how smart wars fought Islam through sectarian and doctrinal fighting, which God did not expect to open up the country in Algeria.

الكلمات المفتاحية: الجمع بين المذاهب الفقهية، قانون الأسرة الجزائري، التطبيقات العملية، أحكام الخطبة


مفاهيم أولية حول الطفل المعاق (أطفال التوحد نموذجا)

يحياوي سمية, 

الملخص: الملخص بالعربية: تشكل إصابة الطفل بإعاقة معينة منذ ولادته أو في مرحلة من مراحل حياته سببا رئيسيا لإحاطته بعناية ورعاية خاصة في ظل افتقاره للقدرة على إشباع حاجياته بمفرده، وفي مجمل هذه لحالات وان كانت طريقة التعامل معه تبدو جلية في حال ما إذا كانت إعاقته بصرية أو حركية أو سمعية أو غيرها من الإعاقات، فان التعامل مع طفل مصاب بإعاقة التوحد يعد أمرا مستعصيا في بعض الأحيان لخصوصيتها وخصوصية العالم الذي يعيش فيه الطفل المتوحد، والذي يعجز هو الآخر على التعبير عما يجول في خاطره كباقي الأطفال وهو ما يضفي على سلوكياته نوعا من الإبهام، تحتاج للتعامل معها في المراحل الأولى من اكتشاف التوحد لدى الطفل إلى الاستعانة بأخصائيين في هذا المجال. Abstract : A child with obstruction from birth or at some point in his life is a major reason for his special attention and care in the absence of the ability to satisfy his daily needs, and in all of this cases, if the method of dealing with him seems abvious in the event that his obstruction is visual, motor, auditory or other types of obstructions, dealing with a child with autism is sometimes intractable because of the specificity and privacy of the world in which the autistic child lives, and who is unable to express what is on his mind like the rest of children, this is what gives his behavior a bit of a thumb, you need to deal with it in the early stages of autism discovery in the child to the use of specialists in this area.

الكلمات المفتاحية: