حوليات الآداب واللغات

annales des lettres et des langues

Description

وصف المجلة تأسست المجلة سنة 2013 وهي علمية دولية محكمة ذات لجنة قراءة ولجنة علمية استشارية دولية، تتشكل من أساتذة من جامعات جزائرية تونسية ومغربية ويمنية وقطرية وسعودية ومن جامعات الأردن والسودان وقطر وبلجيكا وهي تسعى للتوسع إلى جامعات أجنبية إضافية حتى يتمكن فريق التحرير من تحقيق صفة الدولية فيها فعليا من خلال توسيع انتشارها العلمي والجغرافي. 1- الناشرEditeur-Publisher- : تصدر المجلة عن كلية الآداب واللغات بجامعة محمد بوضياف بالمسيلة ،الجزائر. وهذه الصفة تؤهل الجامعة لاكتساب حقوق النشر مع احترام حقوق المؤلف والحقوق المجاورة 2- الصدور Periodicity - Périodicité: المجلة نصف سنوية تصدر عددين في السنة خلال شهر نوفمبرNovembre و شهر أفريل Avril وعند الضرورة تصدر عددين إضافين خاصين في موضوع أو مناسبة علمية . 3- المجالات العلمية Domaines scientique: تختص المجلة بالنشر في مجالات الآداب المحلية والعالمية واللغات ،وتعتمد على اللغات العربية والانجليزية و الفرنسية في تخصصات الآداب واللغات والفنون. 5- الجمهورPublique تسعى المجلة إلى تحقيق الاحترافية العلمية بتوجيه النشر إلى جمهور الباحثين من أساتذة الجامعات من داخل وخارج الوطن وهدفها من ذلك خدمة البحث العلمي الجاد وفقط. 6- أصالة البحوثOriginality : يجب أن يكون البحث العلمي أصيلا جادا وموضوعيا ،متطابقا مع شروط البحث العلمي من حيث احترام المنهجية العلمية المتعارف عليها سواء من حيث الشكل أو الموضوع المبادي, وتتجلى الأصالة في العناصر التالية 1. بحث قديم بتفسير جديد، لفكرة أو ممارسة معروفة مسبقاً، وتكون مساهمتك إعادة طرحها من زاوية اخرى. 2. تقديم أدلة جديدة لتأكيد أو نفي قضية قديمة أو مشكلة نوقشت من قبل 3. ابتكار فكرة جديدة وعرضها بشكل معبر ولم تسبق إلى ذلك 4. تنفيذ فكرة بحث طبقت في دولة وبيئة معينة، وتطبقها في بيئة جديدة للخروج بنتائج جديدة 5. تطبيق تقنية كانت مستخدمة في مجال، وتطبيقها في مجال جديد لم تسبق إليه. 6. عمل بحث لاستكشاف قضايا معروفة لكن باستخدام منهجية جديدة 7. تقديم معرفة جديدة أو نظرية جديدة لم تقدم من قبل. 7- احترام الغير في ثقافته وهويته وشخصيته : تمتنع المجلة عن نشر كل عمل ترى فيه اعتداء على حقوق الغير كما هو متعارف عليه ضمن مبادىء حقوق الإنسان لأن هدفها خدمة العلم والبحث العلمي فقط. Journal Description Annals of Letters and Languages The "Annals of Letters and Languages" is an international and a scientific Journal that was founded in 2013. And it is reviewed by a reading committee and an international scientific advisory committee, consisting of professors from different universities such as "Algeria, Tunisia, Morocco, Yemen, Qatar Saudi, Jordan. Sudan, Qatar and Belgium". It seeks for an expansion to additional foreign universities so that the editorial team can effectively achieve its international, scientific, and geographical status 1. Publisher The Journal is published by the Faculty of Arts and Languages at The University of Mohamed Boudiaf- M'sila, Algeria. This feature qualifies the university to acquire copyright with respect to copyright and related rights. 2. Periodicity: The Journal is a half-yearly issued; it publishes two issues per year during November and April. Two additional issues will be issued in special scientific event or topics, if necessary, . 3. Scientific Fields Local and international literature and languages are the main fields the Journal is specialized in publishing, through Arabic, English and French languages in the disciplines of literature, languages and arts. 4. Public (Audience) The Journal aims at achieving a scientific professionalism through directing publication to the researchers from inside and outside the country and serving only the serious and scientific research. 5. Originality Scientific research must be genuine, serious, objective, and mutch the requirements of the scientific research in terms of respect to the accepted scientific methodology as to form and subject matter. Originality is reflected in the following elements: 1. An old search with a new interpretation, a pre-known idea or practice, and your contribution is to re-introduce it from another angle; 2. Provides new evidence to confirm or deny an old case or problem that is discussed before; 3. Creates a new idea and present it in an expressive way that has never been before; 4. Implementation of a research idea applied in a particular country and environment, and apply it in a new environment to produce new results; 5. Applying a technique that is used in a field, and applying it in a new field that has not been preceded. 6. Research works to explore(discover) known issues, but using a new methodology; 7. Provides a new knowledge, theory, etc., that has not been presented before; 6. Respecting the Others' Culture, Identity and Personality: The Journal refrains from publishing any work that is considered as an attack against the others' rights as it is aknowledged by "the principles of human rights" for its purpose is only to serve science and scientific research. Présentation de la revue Annales des lettres et des langues Crée en 2013, Annales des lettres et des langues est une revue scientifique internationale à comité de lecture et à comité scientifique consultatif international composé de professeurs issus des universités algérienne, tunisienne, marocaine, yéménite, qatarie, saoudienne, jordaniennes, soudanaises, et belges. La revue tend à élargir sa coopération vers d’autres universités étrangères afin que l’équipe de rédaction puisse atteindre efficacement le statut international en élargissant sa portée scientifique et géographique. 1-Editeur- Publisher : La revue est publiée par la Faculté des lettres et des langues de l'Université Mohamed BOUDIAF de M'sila, en Algérie. Cela permet à l'université d'acquérir le droit d’édition tout en respectant le droit d'auteur et les droits connexes. 2- Périodicité: La revue envisage de publier deux numéros par an, au mois de novembre et d’avril. Si nécessaire, deux numéros spéciaux, supplémentaires, seront publiés dans un numéro thématique ou un numéro lié à un événement scientifique. 3-Domaines scientifiques : La revue éditera des publications (en arabe, en anglais, et en français) relevant des domaines de la littérature, des Arts et des langues locales et internationales. 4-Publique : La revue vise à atteindre le professionnalisme scientifique en ciblant la publication des travaux de chercheurs, à l’échelle national et international. Son objectif est de valoriser la recherche scientifique de qualité. 5-Originalité de la recherche: la revue entend promouvoir des recherches scientifiques inédites répondant aux critères scientifiques en termes de respect de la méthodologie scientifique, sur le paln de forme ou de contenu, et doit respecter les éléments d'originalité suivants : a)Des recherches anciennes, d'une idée ou d'une pratique connue auparavant , mais revisitées en s’ appuyant sur de nouvelles perspectives. b)Fournir de nouvelles preuves pour confirmer ou infirmer un ancien cas ou problème discuté auparavant. c)Avancer une nouvelle idée et l'exprimer d'une manière qui n'a jamais été faite auparavant. d)Mettre en pratique une idée de recherche appliquée à un pays et à un environnement particulier, et appliquée à un nouvel environnement pour produire de nouveaux résultats d)Appliquer une technique utilisée dans un champ à un nouveau champ. e)Effectuer echerche pour explorer les problèmes connus mais en utilisant une nouvelle méthodologie. f)Introduire de nouvelles connaissances ou de nouvelles théories qui n’ont pas été formulées auparavant. 6- Respect des autres dans leur culture, leur identité et leur personnalité: la revue s'abstient de publier tout écrit considéré comme une atteinte aux droits d'autrui, conformément aux principes des droits de l'homme, car l’ultime objectif de la revue est de servir exclusivement la science et la recherche scientifique.


8

Volumes

13

Numéros

310

Articles


جمالية التعبير بالحركة

الدكتور محمد خالد الرهاوي, 

الملخص: الحركات في العربية صوائت قصيرة تؤدي وظائف عدة منها الصوتية والجمالية والمعنوية، ولعلها المتحكم الرئيس والضابط الأساس للمعاني، فبها يُعبَّر عنها، وبها يتمايز الفصحاء في التعبير عن المعاني الدقيقة، فهي أعلام على المعاني أينما وقعت، سواء أكانت في أول الكلمة أم في وسْطها أم في آخرها؛ بناء أو إعرابا؛ لذلك كان الكلام عليها من الخطورة والحذر بمكان، فرب حركة أزهقت روحا، ورب حركة أخرى أنقذتها، ورب حركة فكَّكت أُسراً، أو أحلت حراماً، أو أبطلت صلاة، أو أظهرت إعجازا، أو أظهرت تناقضا وفسادا؛ لذلك حاول هذا البحث تقديم صورة عن أهميتها وإن كان الحديث عنها لا يمكن أن يحيط به بحث كهذا. The aesthetic expression of Diacritical marks Summary: The Diacritical marks in Arabic are short vowels (sounds) that perform a number of functions, including sound, aesthetic and moral functions, which are the main controller and basic standard of meanings. Even the most eloquent people use them in order to show the precise meanings. These marks gives indications wherever they come whether at the beginning of word, in the middle, or at the end. Therefore, attention has to be paid when using these marks because they may be the reason of killing someone or saving him/her and they could dismantle families, or they could make the forbidden / illegal things legal, or they could make a prayer unaccepted. Therefore, this research tries to show their importance even though it is impossible to touch on them adequately in this research.

الكلمات المفتاحية: جمالية التعبير الحركة المعنى


جماليات السرد عند سعيد يقطين من خلال كتابه "السرد العربي، مفاهيم وتجليات"

بن عبد الله واسيني, 

الملخص: تتناول هذه الدراسة ملامح السرد عند سعيد يقطين من خلال كتابه "السرد العربي مفاهيم وتجليات" الذي كشف فيه عن تجربته السردية، وذكر فيه العديد من المفاهيم والتجليات، وصوّر فيه الأساليب المعاصرة انطلاقا من المناهج الحديثة التي تختص بمقاربة النص الأدبي. ولعلّ الهدف من البحث هو استجلاء جماليات السرد في المنجز السردي العربي. This study deals with the narrative features according to Saïd Yaktine, through his book "Arabic narrative, concepts and manifestations" in which he revealed his narrative experience, mentioned many concepts and manifestations, as well as portraying contemporary styles based on modern approaches to literary text. Perhaps the aim of the research is to clarify the narrative esthetics in the Arab narrative production.

الكلمات المفتاحية: السرد ; النص الأدبي ; سعيد يقطين ; الجمالية


مَنْهَجِيَّةُ المُـبَـرِّدِ في الِاسْتِدْلَالَاتِ النَّحْوِيّة

مسلم الوليد, 

الملخص: هدفُ هذا البحثِ هو إبرازُ مَنْهَجِيَّةِ المُـبَـرِّد في الِاسْتِدْلَالَاتِ النَّحْوِيّة من خلال كتابِهِ المقتضب، واتّبعَ الباحثُ فيه المنهجَ الاستقرائيّ والوصفيّ والتحليليّ، ولإنجاز هذا الهدف فقد تمّ القيامُ بأمرين اثنين: حَصرُ أدلةِ المبرّد النحوية، والتي بلغت أربعةً، هي: السماعُ والقياس والإجماع والاستصحاب، والثاني: بيانُ منهجيتِهِ في التعاملِ معها، فوُجِد أنه جعل القرآن الكريم وقراءاته مصدر السماع الأول، ثم الشعر، وفيه ابتعد عن رواياته الشاذة والمجهولة، ثم لغات العرب لاسيما اللغة الحجازية والتميمية، ثم الحديث النبوي الشريف لكن بقلة، كما أنه جعل القياس معتمدا عليه واشترط فيه الكثرة، واستخدم فيه علل: إيثار الخفة ومنع اللبس والحمل على النظير والعوض، وصيّر إجماع العرب وإجماع البصريين حجةً لا تجوز مخالفتها، ونظر للاستصحاب بعين الاعتبار فاعتمده في تقرير عديدٍ من المسائل النحوية. Methodology of AL-Mobard in grammar evidences Abstract: This study aimed to highlight the methodology of AL-Mobard in Arabic grammar evidence through his book (the brief). This research consists of four chapters: Chapter one: hearing, Chapter two: measuremen, Chapter three: consensus ,Chapter four: alastsahab. To achieve that goal the two researchers made two things: first of all, exclude all the evidences of Arabic grammar of AL-Mobard, which amounted to four, namely, hearing, measurement, consensus alastsahab. And the second one they found that he made the Holy Quran readings the source of the first hearing and then the poetry in which he distanced himself from strange and unknown accounts. Then the language of Arabs, especially the Hijaz and Tamim language and then the Hadith but few. He also made the measurement dependent on it and stipulated the abundance. And the consensus of the Arabs and the consensus of the Basrien argument cannot be violated , he is taking into consideration the alastsahab in the report of many grammatical issues.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: منهجية – المبرد – الاستدلالات – النّحو – المقتضب.


تَنوِيرُ الأَذْهَانِ فِي الصَّرْفِ وَالنَّحْوِ وَالبَيَانِ للشّيخ محمُود عُمَر بن أَحمَد بن عُمَر بن عُمَر البَاجُورِي الحنفي (1323هـ) –دراسةً وتحقيقًا-

عطاء الله فؤاد بن أحمد, 

الملخص: الملخص : يتضمّن هذا البحث دراسة وتحقيقا لكتاب (تَنوِيرُ الأَذْهَانِ فِي الصَّرْفِ وَالنَّحْوِ وَالبَيَانِ)، للشّيخ محمُود عُمَر بن أَحمَد بن عُمَر بن عُمَر البَاجُورِي (1323هـ)، وقد رام الباحث التّعريف بهذا الكتاب الأصولي الحافل، ودراسته وتحقيقه؛ وذلك من أجل الإسهام في نشر التّراث الزاخر لعلمائنا في علوم اللغة العربية. هذا؛ وقد خرج البحث بجملة من النّتائج المفيدة والتوصيات المهمّة المتعلّقة بموضوع البحث. الكلمات المفتاحية: تَنوِيرُ الأَذْهَانِ فِي الصَّرْفِ وَالنَّحْوِ وَالبَيَانِ ، محمود عمر الباجوري، النحو، الصرف، البيان، العربية. Abstract This research includes a study and scientific investigation of the book (tanwir al'adhhan fi alsarf walnahw walbayan). For Sheikh Mahmoud Omar bin Ahmed bin Omar bin Omar Bagouri 1323h. The researcher wanted to introduce this book, and to study it, in order to spread the heritage. The research also produced useful results and important recommendations related to the subject.

الكلمات المفتاحية: تَنوِيرُ الأَذْهَانِ فِي الصَّرْفِ وَالنَّحْوِ وَالبَيَانِ ; محمُود عُمَر بن أَحمَد بن عُمَر بن عُمَر البَاجُورِي ; العربية ; النحو ; الصرف ; البيان


البنية السردية في نوادر البخلاء- قراءة في طرف أهل خراسان للجاحظ

غرايبية صباح, 

الملخص: هذه الدراسة عمل تطبيقي بالدرجة الأولى يبحث في البنية السردية لنوادر البخلاء ، من حيث الشكل و المضمون، ليكشف مدى استيعاب النص السردي الموجز الطريف للنقد الاجتماعي Abstract: This study is primarily a practical application that examines the narrative structure of the anecdotes, in terms of form and content, to reveal the extent to which the narrative text summarized the social criticism

الكلمات المفتاحية: البنية .السرد. الجاحظ. البخلاء .الطرفة


أسس نظرية التلقي في رواية "سيرة المنتهى" لواسيني الأعرج

شيخ عبد الرزاق, 

الملخص: يهدف هذا المقال إلى تسليط الضوء على أسس نظرية التلقي عند فولفانغ آيزر وبالخصوص آلية السجل النصي والإستراتيجية النصية التي تعتمد على المرجعيات والحمولات الثقافية والاجتماعية للنص ، فآيزر يرى أنه لايوجد نص ينشأ من فراغ وبالتالي كل من السجل والنص يضم أعرافا وتقاليدا معروفة، هذه العناصر التي لا ترتبط فقط بنصوص داخلية لكن أيضا بمعايير اجتماعية وتاريخية في سياق اجتماعي وثقافي أكثر توسعا.وفي رواية سيرة المنتهى للروائي الجزائري واسيني الأعرج نحاول أن نكتشف جمالية الانتقال من المرجعي(الواقعي) إلى التخييلي داخل الرواية، ما يتطلبه هذا الانتقال من تقنيات ومعارف.

الكلمات المفتاحية: أسس نظرية التلقي، سيرة المنتهى، واسيني الأعرج


جاذبية الوزن الشعري

بعلي عبد الرزاق, 

الملخص: إذا ما تمّ التّركيب اللغوي معنى ومبنى دون إطار الوزن الشعري، إنَّ هذا الوضع غير المستقر على مستوى البيت الشعري يلزم الشاعر ويدفعه للقيام بتغييرات لغوية بحثا عن الانسجام، والتوافق المطلوب بين الوزن الشعري و التركيب اللغوي. If the language structure is meaningful and built without the sensory Meter frame, this unstable position at the poetic house level obliges the poet and forces him to make linguistic changes in search of harmony, and the required compatibility between poetic Meter and linguistic structure.

الكلمات المفتاحية: الوزن، التركيب، الترميم. القصيدة - التوازن ; Meter –structure- renovation- poem- balance


قراءة في المصطلح اللغوي عند الخوارزمي من خلال كتابه مفاتيح العلوم تأسيس نظري للمصطلحية العربية

عواريب سليم, 

الملخص: ملخص: لقد أدرك العربُ والعجمُ على حدٍّ سواء - ممن عُنوا بالتراث العربي والإسلامي- أَمْرَ المصطلح وما يكتنفه من إشكالات وقضايا ، لذا تسابقوا إلى التأليف فيه منذ القرون الأربعة الأولى من خلال مصنّفات اختصت بالمصطلح العلمي عموماً،والمصطلح اللغوي بوجه أخص،ومن بين الذين اضطلعوا بهذه الصناعة محمد بن أحمد الخوارزمي من خلال كتاب له بديع سماه "مفاتيح العلوم" اُعتُنِنيَ فيه بالمصطلحات اللغوية.كالصوتية والصرفية والنحوية والبلاغية والأصولية وهلم جراً، لذا يأتي بحثنا هذا لرصد طبيعة هذا المؤلف - من خلال المصطلحات اللغوية التي ضمنها إياه - بوصفه أولى المؤلفات التي حاولت أن تؤسس ضمناً للمصطلحية العربية. Abstract: both Arabs and Ajami have recognized the Arab- The term of the term and its problems and issues, so they competed in the authorship since the first four centuries through the work of specialized scientific term in general, and the linguistic term in particular, and among those who carried out this industry, Mohammed bin Ahmed Al-Khwarizmi through a book called the " Lom "in which I took care of the terminology of language.Consulting, morphological, grammatical, rhetorical, fundamentalism and so on, so this research comes to monitor the nature of this author through the linguistic terminology that included him. As it was the first of the works that tried to establish the implicit Arabic terminology

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: المصطلح، اللغوي، القرن الرابع ، مفاتيح، الخوارزمي . ; Keywords: Term;; Linguistic; Fourth Century; Keys. Al-Khwarizmi


الخطاب وآليات التواصل

جمعة صبيحة, 

الملخص: التواصل ضرورة بين أفراد المجتمع إذ يحقّق علاقات تفاعليّة وجدانيّة نفسيّة واجتماعيّة عبر ما يحدث بينهم من أشكال التعامل الاجتماعيّ التي تعكس حركيّة الحياة وسيرورتها. ويتمّ التواصل عبر قنوات ووسائط مختلفة أهمّها اللغة لأنّ وظيفتَها الأساسيّة تحقيقُ ذلك التواصل. ويمثّل الخطاب باعتباره فعلا لسانيّا ومنتَجا لغويّا آليّة أساسيّة للتواصل. والخطاب رهين جملة من المعاني التي تتمحور حول موضوع مّا، وقد يكون هذا الموضوع علميّا أو اجتماعيّا أو جماليّا إبداعيّا أو غير ذلك. ويمرّ الخطاب عبر قناة من القنوات الممكنة التي تربط بين مرسل الخطاب ومتلقّيه كما بيّن ذلك العالم اللسانيّ جاكبسون في حديثه عن وظائف اللغة، لذا فطبيعة الموضوع والغاية منه يتحكّمان في اختيار الأساليب والآليّات المستعمَلة لتحقيق الخطاب بحكم كونه مادّة تواصليّة فعّالة تضمن سواء النفع أو الإمتاع أو النفع والإمتاع في آن. وتلك الآليّات تختلف وتتنوّع حسب طبيعة الرسالة التي يُراد تبليغها وحسب وضع باثّها ووضع متقبّلها، وهي آليّات قد تكون لفظيّة لغويّة أو غير لفظيّة. الكلمات المفاتيح: الخطاب – التواصل – الآليّات – الباثّ – المتلقّي. Abstract Communication is a necessity between the members of society, as it achieves interactive, emotional, psychological and social relationships through the forms that occur between them that reflect the dynamics of life and its process. Communication takes place through various channels, the most important of which is language, because its primary function is to achieve that communication. As a verbal linguistic product, the discourse is an essential mechanism for communication. And speech depends on a set of meanings that revolve around a topic, and this topic may be scientific, social, aesthetic, creative, or otherwise. The speech passes through a channel of possible channels that link the sender of the speech and its recipients as demonstrated by the linguist scientist Jacobson in his talk about the functions of language, so the nature of the subject and its purpose control the choice of methods and mechanisms used to achieve the speech by virtue of being an effective communication material that guarantees whether benefit, pleasure or benefit And enjoy at the same time. Key words: discourse, communication, mechanisms, transmitter, recipient.

الكلمات المفتاحية: الخطاب – التواصل – الآليّات – الباثّ – المتلقّي.


أهمية النبر في توجيه الدلالة

نحال رضوان, 

الملخص: الملخص: تتناول هذه الورقة جانبا من الدرس اللغوي، كان غالبا ما يثير انتباهنا، خصوصا أنه لم يحظ بالعناية الكافية من لدن الباحثين رغم أهميته في التواصل اللغوي، وأثره في توجيه الدلالة وتوضيح مقاصد المتكلم، ويتعلق الأمر هنا، بمفهوم النبر الذي يصنف في الدراسات الصوتية الحديثة ضمن الظواهر فوق مقطعية (La prosodie). وتكمن أهمية هذه الورقة في استجلاء أهمية النبر في الأداء الكلامي، ومستوياته ودرجاته، وعلاقته بالتلوينات الصوتية الأخرى (التنغيم مثلا)، فضلا عن تحديد الوظائف اللسانية للنبر. Abstract: In this paper we tackle an essential component in language studies, which has always attracted our attention, especially that it did not get the attention it deserved in the scholarship despite its importance in linguistic communication, and its crucial role in determining the overall meaning and clarifying the speaker’s intended message. We are referring to the concept of accentuation/stress that is classified within the realm of phonology, as a suprasegmental feature (prosody). The importance of this paper resides in its aim to identify the importance of accentuation/stress in speech performance, its levels and degrees, and also its relationship with other phonetic features ( such as intonation for example) while specifying its linguistic functions.

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: النبر، المقطع، وظيفة النبر. ; Key words: Stress, Syllable, The function of stress.


اشتغال الأنساق الثقافية في رواية "محبوبة" للروائية "طوني موريسون"

الواج أحلام, 

الملخص: تسعى هذه الدّراسة إلى الكشف عن أهم الأنساق المضمرة في رواية "محبوبة"، حيث قامت "طوني موريسون" في هذه الرواية بتسليط الضّوء على واقع الزّنوج الّذين يعيشون حياة العبودية، كما حفل نصها بالعديد من الأنساق الثّقافية الّتي كانت لصيقة بالزّنوج والّتي قام البيض برسمها، وأصبح السود يسيرون وفقها، وقد وُفّقت "طوني موريسون" في تمثيل عالم الزنوج، وتجسيد الصّراع القائم بين الأنا والآخر، وحاولت إخراج الشّخصيات الزنجية من إطار العبودية لترصد واقع ما بعد العبودية. Abstract This study seeks to reveal the most important forms included in the novel "beloved", where "Tony Morrison" in this novel shed light on the reality of the Negroes who live the life of slavery, as well as the text of the text of many cultural patterns that were close to Negroes and which the eggs drawn, Blacks became walking on it, and "Tony Morrison" was succeeded in representing the Negro world, embodying the struggle between the ego and the other, and tried to remove the Negro characters from the framework of slavery to monitor the reality of post-slavery.

الكلمات المفتاحية: الأنساق المضمرة ـــ العبودية ـــ الزنوج ــــ الأنا ـــ الآخر.


Implanting Classroom Management Strategies for EFL Pre-serviceTraineeTeachers

Dr Bouazid Tayeb, 

Résumé: Young fresh teachers are often scared when it comes to the use of classroom management and the instauration of discipline. For them, classroom management is usually a struggle. Hence, new teachers need to be enhanced on how to manage their classrooms appropriately through careful training programs. The purpose of this article is to suggest specific strategies that embrace intellectual competence and skills from the educational field of psycho pedagogy and the long shared experience in teaching and training to back up fresh teachers in improving their teaching potential and in developing a strong management system based on the development of personal relationships with their respective students. The paper suggests a combined down to earth series of positive management strategies tried out by teachers for an effective classroom discipline with the aim to reinforce classroom control and ensure effective learning conditions through a well set up discipline.

Mots clés: management ; strategies ; discipline ; fresh teachers ; implanting


بنية الجملة بين "معاني النحو" و"صناعة الإعراب"

الفهداوي د. فلاح إبراهيم, 

الملخص: ملخص البحث: في بحثنا هذا ندرس قضية على قدر كبير من الأهمية، وتتألف هذه القضية من شقّين لا ينفصل أحدهما عن الآخر، أمّا الشّقّ الأول فهو قضية "معاني النحو"، وأمّا الشّقّ الثاني فهو قضية "صناعة الإعراب"، فهما جناحا اللغة يُكمل أحدهما الآخر. ولا يكاد يخلو منهما موضوع من موضوعات العربية، بل لا يُمكن تصوّر أية دراسة لأية لغة خارج هذين الإطارين. ونحن في بحثنا هذا سنتناول هاتين القضيتين، فخصصنا المبحث الأول للحديث عن "معاني النحو" وعن علماء العربية الذين أولوا عنايتهم لدراسة هذه القضية، وخصصنا المبحث الثاني للحديث عن "أثر صناعة الإعراب على معاني النحو". الكلمات المفتاحية: بنية، الجملة، معاني، النحو، صناعة، إعراب. Abstract: In this paper, we examine an issue of great importance. This issue consists of two parts that are inseparable from each other, the first is the issue of "meanings of grammar", and the second part is the issue of "declension making". They are the wings of language, which complete each other. They are the core of Arabic, and no study of Arabic language beyond these two frameworks can be envisaged. In this research, we will deal with these two issues. We devoted the first topic to talk about "the meanings of grammar" and the Arab scientists who paid attention to the study of this issue, and we devoted the second topic to talk about "the impact of declension industry on the meanings of grammar". Key words: Structure; sentence; meanings; grammar; industry; syntax

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: بنية، الجملة، معاني، النحو، صناعة، إعراب.