المقاصد في اللغة والأدب
Volume 2, Numéro 2, Pages 152-171
2023-07-01

جـمـاليات التكـوين في ديوان: «وقوفاً على الـماء»لـعـبد الله باهـيثـم

الكاتب : بوفلاقة محمد سيف الإسلام .

الملخص

يـهدف هذا البحث الموسوم ب:« جماليات التكوين في ديوان:(وقوفاً على الماء)لعبد الله باهيثم»، إلى الاقتراب من العوالم الشعرية للشاعر المتميّز عبد الله باهيثم؛ الذي يعد صوتاً شعرياً متميزاً، وصاحب تجربة شعرية باذخة، أسهمت بشكل كبير في تطوير مسار الحركة الشعرية السعودية المُعاصرة؛ إذ نسعى من خلال هذه الورقة إلى إبراز جماليات التكوين في شعر عبد الله باهيثم(1956-2002م)، وذلك من خلال إثارتنا لجملة من القضايا المتصلة بتركيب النص، وطرائق تشكيله في ديوانه الوحيد الذي طُبع بعد وفاته:«وقوفاً على الماء» ،وسنلج إلى الكون الشعري عنده على أساس أنه فنان تشكيلي، حيث إننا نركز في رؤيتنا على التداخل بين الشعر والتصوير، فهو شاعر مبدع، بالإضافة إلى أنه فنان تشكيلي، يحمل القلم والريشة والألوان في الآن ذاته. This research, tagged with: “The Aesthetics of Composition in a Divan: (Standing on Water) by Abdullah Bahitham”, aims to approach the poetic worlds of the distinguished poet Abdullah Bahitham; Who is a distinguished poetic voice, and the owner of a lavish poetic experience, which contributed significantly to the development of the contemporary Saudi poetic movement; Through this paper, we seek to highlight the aesthetics of composition in the poetry of Abdullah Bahitham (1956-2002 AD), by raising a number of issues related to the structure of the text, and the methods of its formation in his only collection, which was printed after his death: “Standing on the Water.” His poetic universe is based on the fact that he is a plastic artist, as we focus in our vision on the overlap between poetry and photography, as he is a creative poet, in addition to being a plastic artist, who carries a pen, a feather, and colors at the same time.

الكلمات المفتاحية

جماليات، ديوان، التكوين، الماء، شعر. ; Aesthetics, Diwan, Composition, Water, Poetry.