دراسات فنية


Description

The Journal of Art Studies (ASJ) is an annual scientific refereed journal, issued by the Laboratory of Arts and Cultural Studies, University of Abi Bakr Belkaid ,Tlemcen-Algeria. It is free of charge in all its stages, and is issued in the following languages: Arabic, French, English, and Spanish. It publishes innovative, valued and original scientific articles. The Journal publishes scientific studies that are concerned with the artistic and cultural fields in general, especially visual arts and performing arts related to plastic art, music, theatre and cinema. The journal is in essence an academic platform for researchers specialized in arts. It addresses articles and critical studies in the field of visual arts, which are characterized by originality and quality, as well as intellectual issues in other areas related to the field of visual arts, such as philosophy and sociology. The journal is issued electronically, and is available for reading and free downloading. It relies on an international scientific team that reviews and evaluates the submitted contributions.

Annonce

إعلان هام

يشرف السيد رئيس تحرير مجلة دراسات فنية،إعلامكم لكم  بأن جميع المقالات ستقبل بالبريد الالكتروني المهني، فالرجاء من الباحثين، أساتذة وطلبة دكتوراه التقيد بهذا الاجراء من فضلكم.

مهم جدا/ تنبيه: يرجى من السادة الباحثين مراجعة دليل المؤلف وتعليمات المؤلفين والذي تم ضبطه بشكل أكثر دقة، وقد تم وضعه من جديد فالرجاء الإلتزام الدقيق بما ورد فيهما فكل مخالفة لما هو وارد في الدليلين يعتبر المقال مرفوض اليا من حيث الشكل . ويمكن اعادة ضبط المقال وإعادة إرساله  من جديد.

رئيس مجلة دراسات فنية

12-01-2021


5

Volumes

8

Numéros

66

Articles


من تقاليد مدينة شرشال " الموسيقى الأندلسية والزرنى " . One of the traditions of Cherchell is "Andalusian music and Al-Zerna".

تسكورث يمينة, 

الملخص: تناولنا في هذا المقال الدراسة الاجتماعية لبعض المخلفات اللامادية التي تعود للفترة الإسلامية ، من عادات وتقاليد ملموسة وروحية خاصة بالمناسبات ، أو عامة في الممارسات اليومية ، والمتمثلة أكثر في الموسيقى الأندلسية والزرنى ، الموروثة من الوافدين الاندلسيين والعثمانيين ، فرغم هذا الثراء والتنوع إلا أنها لم تلق العناية والاهتمام اللازمين ، بل تعدى الأمر ذلك ، فالبعض يجهلهما والبعض الأخر يتجاهلهما ، وفي ظل هذا وذاك تظل جوانب عديدة من هاتين المدينتين تنتظر من ينفض عليها الغبار. كما حاولنا تحليل المدى الذي بلغته التأثيرات الاسلامية الأندلسية العثمانية بعادات سكان منطقة " تيبازة " ، ومنافستها بشكل واضح لتقاليدهم الأمازيغية الأولى تارة ، وتماشيها وإياها جنبا إلى جنب تارة أخرى ، في كل من العمارة والفنون ، وحتى في الصناعات التقليدية ، وكذا بالعادات والتقاليد اليومية العامة ، و الخاصة بالمناسبات ، والتي خصت بعض مناطق المدينة كشرشال و القليعة إلى يومنا ، فما لاحظناه هو أن بعض المدن قد لفتت الأنظار من خلال معالمها فاتجهت إليها يد العناية وتناولها العديدون بالبحث والدراسة ، هذا ما تم بمدينتي شرشال وكذا القليعة إلا أنه لم يتم الالتفاف إليهما من جانب المخلفات المادية المنقولة وكذا المخلفات اللامادية، فقمنا بتمثيلها ولو بشكل مختصر. In this article we dealt with the social study of some intangible remnants of the Islamic period, of tangible and spiritual customs and traditions for special occasions, or general in daily practices, and more represented in Andalusian and Zanni music, inherited from the Andalusian and Ottoman expatriates, despite this richness and diversity, it did not receive attention And the necessary attention, and even more than that, for some are ignorant of them and others ignore them, and in light of this and that, many aspects of these two cities remain waiting for those who shake off the dust. We also tried to analyze the extent to which the Ottoman-Andalusian Islamic influences reached the customs of the inhabitants of the "Tipaza" region, and their clear competition with their early Berber traditions at times, and their coherence with them side by side at other times, in both architecture and the arts, and even in traditional industries, as well as the general daily customs and traditions, And related to special occasions, which have been singled out for some areas of the city, such as Cherchell and Qulaia, to our day. What we have noticed is that some cities have drawn attention through their landmarks, so that the hand of care went to them, and many dealt with them by research and study. In addition to the transported physical waste, as well as the intangible waste, we have represented it, albeit briefly

الكلمات المفتاحية: الموسيقى الأندلسية ، الزرنى ، الموسيقى بمدينة شرشال ، الزرناجية وأفراح تيبازة . ; Andalusian music, Zarna - Music in Cherchell, Zarragieh and the joys of Tipasa


إثنوغرافيات من السينما الوثائقية: أبحاث في تداخل الطقس والأسطورة مع الفنون الإفريقية

بدير محمد, 

الملخص: تهدف الدراسة إلى الكشف عن دروب التداخل الفني والمعرفي بين الطقس والأسطورة كأحد أنواع الجنس الأدبي التي تعد مكسبا حضاريا واجتماعيا بنسبة للفرد، وهذا بتبيان ملامح الموروث الثقافي وتعريفه عن طريق السينما الوثائقية، والتي تعتبر وثيقة إبداعية وتشكيلا فنيا في الوقت ذاته، لتعتبر خطابا مزدوج يرتبط بالواقع وبمتغيراته فيختار موقفه منها من ناحية أخرى، وإذا انطلقنا من مسلمة أن السينما الوثائقية تبنى على أسس إثنوغرافية بالأساس في سياق السينما الواقع، فإن دراستنا ستنطلق من مباحث فكرية تؤسس لتداخل الجنس الأدبي وفقا لمنطلقات إثنوغرافية واضحة، ونؤخذ بزمام التداخل بين ما هو طقسي وأسطوري في سياق تداخل الفنون الإفريقية. ABSTRACT : The study aims to uncover the paths of artistic and cognitive overlap between ritual and legend as one of the literary genres that are considered a cultural and social gain relative to the individual, This is by clarifying the features of the cultural heritage and defining it through documentary cinema, Which is considered a creative document and an artistic formation at the same time, to be considered a double discourse related to reality and its variables, so it chooses its position on the other hand, And if we start from the premise that documentary cinema is based on ethnographic foundations mainly in the context of real cinema, Our study will start from intellectual investigations that establish the overlap of the literary gender according to clear ethnographic grounds, And we take the lead in the overlap between the ritual and the myth in the context of the overlapping of African arts.

الكلمات المفتاحية: الجنس الأدبي، الأسطورة، الطقس، السينما الوثائقية، الإثنوغرافيا، الفن الإفريقي. ; literary gender, myth, rituals, documentary cinema, ethnography, African art


جمالية الموسيقى العربية الأندلسية، وتأثيرها في المعجم الفني الأندلسي

مزهود سليم, 

الملخص: الملخص: يهدف المقال إلى التعرف على جمالية الموسيقى العربية بأشكالها المختلفة، ومن أهمها النوبات والموشحات، وتوضيح أثرها في الموسيقى الأندلسية الكلاسيكية، واستمرار هذا التأثير إلى الوقت الحالي. ويكشف المقال عن توظيف الموسيقى العربية الأندلسية في الشعر الأندلسي وبخاصة الموشحات، التي اعتمدت على إيقاع موسيقى ميزها عن غيرها من القصائد الشعرية، إذ إن هذا الفن الشعر قد جاء مواكبة للتطور الموسيقي في الأندلس، ومن هنا يتبين الرابط بين الموسيقى والغناء والقصيدة الشعرية ضمن البيئة الأندلسية التي أثرت تأثيرا كبيرا في ظهور هذه الفنون الشعرية الغنائية، وقد انتقل التأثير منذ ذلك الوقت إلى شمال إفريقيا. الكلمات المفتاحية: الموسيقى الأندلسية، الموشحات، الشعر الأندلسي، زرياب Abstract: The article aims to identify the aesthetics of Arabic music in its various forms, the most important of which are the (Nōbah) and (Mouachahat), and to clarify their impact on classical Andalusian music, and the continuation of this influence to the present time. The article reveals the employment of Arab-Andalusian music in poetry, especially the (Mouachahat), which relied on the development musical rhythm that distinguished it from other poems, and from here the link between music, singing and poetry within the Andalusian environment becomes clear. Which greatly influenced the emergence of these lyrical poetic arts, and the influence has since transferred to North Africa. Key words: Andalusian Music, Muwashahat, Andalusian Poetry, Ziryab

الكلمات المفتاحية: الموسيقى الأندلسية ; الموشحات ; الشعر الأندلسي ; زرياب ; Andalusian Music ; Muwashahat ; Andalusian Poetry ; Ziryab