دراسات فنية


Description

The Journal of Art Studies (ASJ) is an annual scientific refereed journal, issued by the Laboratory of Arts and Cultural Studies, University of Abi Bakr Belkaid ,Tlemcen-Algeria. It is free of charge in all its stages, and is issued in the following languages: Arabic, French, English, and Spanish. It publishes innovative, valued and original scientific articles. The Journal publishes scientific studies that are concerned with the artistic and cultural fields in general, especially visual arts and performing arts related to plastic art, music, theatre and cinema. The journal is in essence an academic platform for researchers specialized in arts. It addresses articles and critical studies in the field of visual arts, which are characterized by originality and quality, as well as intellectual issues in other areas related to the field of visual arts, such as philosophy and sociology. The journal is issued electronically, and is available for reading and free downloading. It relies on an international scientific team that reviews and evaluates the submitted contributions.

Annonce

اعلان

اعلان

 

  • الرجاء من الباحثين الالتزام بتخصص المجلة ، وكل مقال خارج هذه التخصص يرفض.
  • *يرجى التقيد الصارم بقالب المجلة المعتمد (تحميل ومراجعة دليل المؤلف وتعليمات المؤلفين)، وألا تتعدى صفحات المقال 25 صفحة بما في ذلك الهوامش وقائمة المراجع والملاحق، وكل مقال لا يلتزم بشروط القالب يرفض. (البيانات الشخصية، حجم المقال، حجم الملخص، نوع وحجم الخط، طريقة التهميش)
  • *على الباحثين العمل على استعمال الإيميل المهني الخاص بهم.
  • * يجب كتابة معلومات المقال في البوابة بنفس لغة المقال.
  • *التأكد من ادراج أسماء المؤلفين في البوابة مثلما هي مدرجة في المقال، كل إضافة تؤدي الى الرفض.
  • * قد يتعرض المقال للإلغاء عند التأخر في إرسال التعديلات المطلوبة، وفي إدراج المراجع على مستوى البوابة، أو في إرسال رسالة التعهد ضمن المجال الزمني المقدر بـ 20 يوما بعد القبول النهائي للمقال.
  • تمنح رئاسة التحرير الوعد بالنشر للباحث إذا طلبه والتزم بتوقيع وإرسال التعهد، وأدرج المراجع في البوابة.

 

                                                                                                                                      رئيس تحرير المجلة

09-05-2021


5

Volumes

8

Numéros

66

Articles


الموروث الثقافي والسياحي "حضرة رجال لملاح" "أما مليحة" ودوره في التنمية المحلية لمنطقة وادي ريغ

طرشاوي بلحاج,  بوعشة فاطمة, 

الملخص: تهدف الدراسة إلى التعريف بموروث ثقافي لا مادي كانت تُعرف به منطقة وادي ريغ وهو "حضرة الرجال لملاح"، أما "مليحة" والذي كان يعكس أصالة وتاريخ المنطقة ويُعرف أيضا بـ "حضرة رجال الحشان" وهو احتفالية تُقام كلّ سنة بعد جنيّ التمور ويُعبّر هذا الموروث عن عودة التقاليد والتمسك بأصالة المنطقة. وكان يهدف أيضا إلى جمع شمل ما فرقته السنين كان في الماضي له دور ديني واجتماعي وأيضا ثقافي، حيث كان يغلب على هذا الموروث أو مجلس رجال الحشان الطابع الديني والاجتماعي والتربوي لِما كان يُقدمه من خدمات تمثلت في إصلاح ذات البيْن ومساعدة المحتاجين والفقراء وعقد مجالس القرآن والذكر، إلاّ أنّ هذا الدور تقلص تقريبا وأصبح يأخذ طابعاً آخر تمثل في الجانب الاقتصادي والترفيهي والسياحي وفرصة للتجار لعرض منتوجاتهم وتسويقها والمشاركة في تنمية اقتصاد المنطقة وتبادل السلع والمنتوجات وإنشاء الجمعيات للتعريف بهذا الموروث الثقافي والسياحي، فمنهم رجال لملاح أو رجال الحشان وكيف ساهم هذا الموروث الثقافي والسياحي في التعريف بالمنطقة وبعاداتها وتقاليدها وما قدمه من خدمات ساهمت أيضا في التنمية المستدامة للمنطقة؟. Abstract : This study to define one important aspect in the cultural heritage of the Wadi Reigh region, which is “Men of Al-Hashan Concil”, reflecting the originality and deep history of the region. It is a celebration held every year after the harvest of dates, this heritage reflects the return of tradition, adherence to the originality of the region and the reunification of the society that has been divided for years. In the past, the “Men of Al-Hashan Concil” was dominated by religious, social and educational character. This is particularly evident in the quality of its services, which included reforming the relationship, helping the needy and the poor, and holding the sessions of reciting Qur’an and performing prayers. However, this has been reduced to become more economic, entertainment and touristic, and an opportunity for traders to display and market their products participating in the development of the region economy, exchanging of goods and products, and the establishment of associations to introduce this heritage. So who are the men of Al-Hashan? How did this cultural heritage and tourism contribute to the definition of the region, its traditions? What services have contributed to the sustainable development of the region?.

الكلمات المفتاحية: وادي ريغ; رجال لملاح; حضرة رجال الحشان; أما مليحة; الموروث الثقافي والسياحي، التنمية المحلية. ; Wadi Reigh; Rijal Lamlah; Hadrat Rijal Al-Hashan Concil; Ouma Mleiha; Cultural heritage and tourism; The sustainable development of the region.


من تقاليد مدينة شرشال " الموسيقى الأندلسية والزرنى " . One of the traditions of Cherchell is "Andalusian music and Al-Zerna".

تسكورث يمينة, 

الملخص: تناولنا في هذا المقال الدراسة الاجتماعية لبعض المخلفات اللامادية التي تعود للفترة الإسلامية ، من عادات وتقاليد ملموسة وروحية خاصة بالمناسبات ، أو عامة في الممارسات اليومية ، والمتمثلة أكثر في الموسيقى الأندلسية والزرنى ، الموروثة من الوافدين الاندلسيين والعثمانيين ، فرغم هذا الثراء والتنوع إلا أنها لم تلق العناية والاهتمام اللازمين ، بل تعدى الأمر ذلك ، فالبعض يجهلهما والبعض الأخر يتجاهلهما ، وفي ظل هذا وذاك تظل جوانب عديدة من هاتين المدينتين تنتظر من ينفض عليها الغبار. كما حاولنا تحليل المدى الذي بلغته التأثيرات الاسلامية الأندلسية العثمانية بعادات سكان منطقة " تيبازة " ، ومنافستها بشكل واضح لتقاليدهم الأمازيغية الأولى تارة ، وتماشيها وإياها جنبا إلى جنب تارة أخرى ، في كل من العمارة والفنون ، وحتى في الصناعات التقليدية ، وكذا بالعادات والتقاليد اليومية العامة ، و الخاصة بالمناسبات ، والتي خصت بعض مناطق المدينة كشرشال و القليعة إلى يومنا ، فما لاحظناه هو أن بعض المدن قد لفتت الأنظار من خلال معالمها فاتجهت إليها يد العناية وتناولها العديدون بالبحث والدراسة ، هذا ما تم بمدينتي شرشال وكذا القليعة إلا أنه لم يتم الالتفاف إليهما من جانب المخلفات المادية المنقولة وكذا المخلفات اللامادية، فقمنا بتمثيلها ولو بشكل مختصر. In this article we dealt with the social study of some intangible remnants of the Islamic period, of tangible and spiritual customs and traditions for special occasions, or general in daily practices, and more represented in Andalusian and Zanni music, inherited from the Andalusian and Ottoman expatriates, despite this richness and diversity, it did not receive attention And the necessary attention, and even more than that, for some are ignorant of them and others ignore them, and in light of this and that, many aspects of these two cities remain waiting for those who shake off the dust. We also tried to analyze the extent to which the Ottoman-Andalusian Islamic influences reached the customs of the inhabitants of the "Tipaza" region, and their clear competition with their early Berber traditions at times, and their coherence with them side by side at other times, in both architecture and the arts, and even in traditional industries, as well as the general daily customs and traditions, And related to special occasions, which have been singled out for some areas of the city, such as Cherchell and Qulaia, to our day. What we have noticed is that some cities have drawn attention through their landmarks, so that the hand of care went to them, and many dealt with them by research and study. In addition to the transported physical waste, as well as the intangible waste, we have represented it, albeit briefly

الكلمات المفتاحية: الموسيقى الأندلسية ، الزرنى ، الموسيقى بمدينة شرشال ، الزرناجية وأفراح تيبازة . ; Andalusian music, Zarna - Music in Cherchell, Zarragieh and the joys of Tipasa


إثنوغرافيات من السينما الوثائقية: أبحاث في تداخل الطقس والأسطورة مع الفنون الإفريقية

بدير محمد, 

الملخص: تهدف الدراسة إلى الكشف عن دروب التداخل الفني والمعرفي بين الطقس والأسطورة كأحد أنواع الجنس الأدبي التي تعد مكسبا حضاريا واجتماعيا بنسبة للفرد، وهذا بتبيان ملامح الموروث الثقافي وتعريفه عن طريق السينما الوثائقية، والتي تعتبر وثيقة إبداعية وتشكيلا فنيا في الوقت ذاته، لتعتبر خطابا مزدوج يرتبط بالواقع وبمتغيراته فيختار موقفه منها من ناحية أخرى، وإذا انطلقنا من مسلمة أن السينما الوثائقية تبنى على أسس إثنوغرافية بالأساس في سياق السينما الواقع، فإن دراستنا ستنطلق من مباحث فكرية تؤسس لتداخل الجنس الأدبي وفقا لمنطلقات إثنوغرافية واضحة، ونؤخذ بزمام التداخل بين ما هو طقسي وأسطوري في سياق تداخل الفنون الإفريقية. ABSTRACT : The study aims to uncover the paths of artistic and cognitive overlap between ritual and legend as one of the literary genres that are considered a cultural and social gain relative to the individual, This is by clarifying the features of the cultural heritage and defining it through documentary cinema, Which is considered a creative document and an artistic formation at the same time, to be considered a double discourse related to reality and its variables, so it chooses its position on the other hand, And if we start from the premise that documentary cinema is based on ethnographic foundations mainly in the context of real cinema, Our study will start from intellectual investigations that establish the overlap of the literary gender according to clear ethnographic grounds, And we take the lead in the overlap between the ritual and the myth in the context of the overlapping of African arts.

الكلمات المفتاحية: الجنس الأدبي، الأسطورة، الطقس، السينما الوثائقية، الإثنوغرافيا، الفن الإفريقي. ; literary gender, myth, rituals, documentary cinema, ethnography, African art


جمالية الموسيقى العربية الأندلسية، وتأثيرها في المعجم الفني الأندلسي

مزهود سليم, 

الملخص: الملخص: يهدف المقال إلى التعرف على جمالية الموسيقى العربية بأشكالها المختلفة، ومن أهمها النوبات والموشحات، وتوضيح أثرها في الموسيقى الأندلسية الكلاسيكية، واستمرار هذا التأثير إلى الوقت الحالي. ويكشف المقال عن توظيف الموسيقى العربية الأندلسية في الشعر الأندلسي وبخاصة الموشحات، التي اعتمدت على إيقاع موسيقى ميزها عن غيرها من القصائد الشعرية، إذ إن هذا الفن الشعر قد جاء مواكبة للتطور الموسيقي في الأندلس، ومن هنا يتبين الرابط بين الموسيقى والغناء والقصيدة الشعرية ضمن البيئة الأندلسية التي أثرت تأثيرا كبيرا في ظهور هذه الفنون الشعرية الغنائية، وقد انتقل التأثير منذ ذلك الوقت إلى شمال إفريقيا. الكلمات المفتاحية: الموسيقى الأندلسية، الموشحات، الشعر الأندلسي، زرياب Abstract: The article aims to identify the aesthetics of Arabic music in its various forms, the most important of which are the (Nōbah) and (Mouachahat), and to clarify their impact on classical Andalusian music, and the continuation of this influence to the present time. The article reveals the employment of Arab-Andalusian music in poetry, especially the (Mouachahat), which relied on the development musical rhythm that distinguished it from other poems, and from here the link between music, singing and poetry within the Andalusian environment becomes clear. Which greatly influenced the emergence of these lyrical poetic arts, and the influence has since transferred to North Africa. Key words: Andalusian Music, Muwashahat, Andalusian Poetry, Ziryab

الكلمات المفتاحية: الموسيقى الأندلسية ; الموشحات ; الشعر الأندلسي ; زرياب ; Andalusian Music ; Muwashahat ; Andalusian Poetry ; Ziryab


سيميولوجيا الصّورة في الخطاب الفوتوغرافيّ ( قراءة في صور مختارة) The semiology of the image in photographic discourse (reading in selected photographs(

غشير سامية,  خالدي خالد, 

الملخص: تحظى الصّورة الفوتوغرافيّة بمكانة هامّة في مجال السّيميائيّات، فقد أضحت ضروريّة ومهمّة جدّا في وسائل الإعلام المعاصرة، وفي القنوات التّلفزيونيّة وكذا مختلف الفنون؛ لأنّها تنقل لنا صورة الواقع بتفاصيله وجزئياته وتعدّ مرآة عاكسة له، كما تشتمل على دلالات ومعاني تحتاج إلى قراءة سيميائيّة لفكّ شفراتها، وكشف بلاغتها التي تتمظهر من خلال الألوان والأشكال والإضاءة والمنظور والإيماءة، ويختلف تأويل الصّورة من قارئ لآخر ويعزى ذلك إلى الخلفيّة الثقافيّة والنفسيّة له. وسنحاول من خلال هذه الدّراسة تحليل الصّورة الفوتوغرافيّة تحليلا سيميولوجيّا من منظور "رولان بارث" من خلال صورٍ استعنّا بها في الدّراسة، وقد اعتمدنا على آليّات قراءة الصّورة الفوتوغرافيّة في السّيميولوجيّا البارثيّة، بالصّورة الفوتوغرافيّة من منظور فنّي. The photographic image has an important place in the field of semiotics, as it has become very necessary and important in contemporary media, and on television channels, as well as in various arts. Because it conveys to us the image of reality with its details and parts and is considered a mirror that reflects it, it also includes connotations and meanings that need a semiotic reading to decipher its codes, and reveal its rhetoric that appears through colors, shapes, lighting, perspective and gesture, and the interpretation of the image differs from one reader to another and this is due to its cultural and psychological background. We will try, through this study, to analyze the photographic image from the perspective of "Roland Barth" through images that we used in the study. We have relied on the mechanisms of reading the photograph in Parthian semiology, with the photograph from an artistic perspective.

الكلمات المفتاحية: الصّورة الفوتوغرافيّة، الواقع الإنسانيّ، قراءة سيميائيّة، الخلفية الثّقافية، منظور بارث. ; Photograph, human reality, semiotic reading, cultural background, Barth's perspective.


فن الجرافيتي لإعادة التأهيل الحضري (جداريات مدينة مستغانم أنموذجا )

بن زادة سمية,  بن بشير نزيهة, 

الملخص: فن الجرافيتي ظاهرة عالمية، وإنسانية، وتاريخية. بدأت مع الإنسان البدائي كأداة تواصل وتخاطب عبر الرموز، والرسومات، والنقوش التي كانت تجسد على جدران الكهوف. أين تشكلت أول عمارة للإنسان فوق الأرض، ومن هنا بدا الارتباط بين فن الجرافيتي وفن العمارة. فجدران العمارة تعتبر حوامل لجداريات الجرافيتي، والعلاقة بين هذين الفنين تتراوح بين الوحدة والاندماج والتكامل خاصة في الوسط الحضري. والجرافيتي فن حضري بامتياز يعيش في المدينة، وعرف استقلاله عن باقي الفنون عندما احتضنته المدينة، وحولته من وسيلة لتنفيس عن المشاكل الاجتماعية، والثقافية، والاقتصادية للسكان خاصة الفئات المهشمة، إلى فن يزيد من جماليات المدينة، ومن تنمية الذوق البصري لسكانه. المدينة الجزائرية هي الأخرى عرفت فن الجرافيتي واخترنا مدينة مستغانم لندرس بعض جداريات هذا الفن بها، ونوضح كيف ساهم في إعادة التأهيل الحضري لبعض المواقع لمهمشة، وتحويلها إلى معالم جمالية يسجلها الساكن والزائر في ذاكرته. The art of Graffiti is a universal, human and historical phenomenon. Started with the primitive man as a tool of communication through symbols, drawings and inscriptions that embodied the walls of the caves. The link between the art of graffiti and architecture. Begins with The walls of architecture that are carriers of graffiti Graffiti is an urban art that lives in the city. It is recognized its independence with the city compared to the rest of the arts when it was adopted by the city and made it a way to solve the social, cultural and economic problems of the population The Algerian city is known for the art of graffiti, we chose the city of Mostaganem to study some of the wall graffiti of this art and show how it contributed to the urban requalification of some marginalized sites and transformed into remarkable aesthetic characteristics by the resident and the visitor of the city.

الكلمات المفتاحية: المدينة ; الجرافيتي ; جماليات


Layers of Fear, entre l’image-art et l’espace-art : vers une fiction narrative d’une œuvre picturale vidéoludique

المناعي اسماء, 

Résumé: La particularité du jeu vidéo est la complexité de sa phase d’usage qui situe l’usager-gamer dans un entre-deux spatial entre virtualité et réalité. Cet usager en immersion se confronte à des stimuli divers qui orientent son parcours vers un but précis : reconstituer la fiction gaming. L’image-gaming étant le premier contact avec le jeu, semble allier l’art pictural et l’espace virtuel afin de traduire une «histoire». Ceci semble être le cas du jeu vidéo Layers of Fear. Dans ce présent article, nous essayerons de déterminer le rôle de l’image-gaming comme médium de l’image-art, et son interaction avec l’espace virtuel afin de véhiculer la fiction gaming et la fiction picturale.

Mots clés: l'image-art ; oeuvre picturale ; fiction gaming ; narration ; l'image-gaming


جماليات التوظيف الموسيقي في المسرح. مسرحية "الأجواد" لعبد القادر علولة أنموذجا

بوعناني سمير, 

الملخص: لعل الاهتمام الذي نوليه للموسيقى مرده توظيفها المكثف عند المسرحي عبد القادر علولة في الكثير من الأعمال، حيث استثمر في الأبعاد الجمالية والفنية التي يمكن أن تتولد من الظاهرة الموسيقية مستغلا في ذلك التنوع التراثي القابل للتلاقح مع كل أنواع الموسيقى في العالم وقابلية المتلقي الجزائري لاستيعابها بحكم التعاقب الحضاري. ومن هنا، فإن إلقاء الضوء على الأنماط الموسيقية الموظفة في أعمال علولة لن تتأتى إلا من خلال مقاربتها بأشكال العرض المصاحبة، حتى تتجلى أمامنا مكامن الملامح الجمالية في التوظيف في مسرحه. Perhaps the attention we pay to music is due to its intense employment by the playwright Abdelkader Alloula in numerous works, he invested in the aesthetic and artistic dimensions that could be generated from the musical phenomenon, taking advantage of that heritage diversity that is cross-pollinating with all kinds of music in the world and the ability of the Algerian recipient to absorb it by virtue of civilisational succession. Hence, shedding light on the musical styles employed in Aloula's work will not come only through an approach to the accompanying forms of presentation, until the aesthetic aspects that is employed in his theater becomes clear in front of us.

الكلمات المفتاحية: التوظيف- الموسيقى في المسرح- عبد القادر علولة. ; Keywords: Employment- Music in the Theater-Abdelkader Alloula,


تلقي الموروث الشعبي في المسرح الجزائري قبل و بعد ثورة التحرير The receiving of the popular inheritage in the Algerian theater before and after the liberation revolution

براهيمي سماعين, 

الملخص: إن الظاهرة المسرحية هي استجابة لرغبة إنسانية ملحة تنبع من ذاته وتعود إليها رغبة منه لتلبية شغفه كمتلقي لما يدور حوله .لقد كان الإنسان البدائي يحاكي يومياته بانتصاراته وانتكاساتها محاولا نقل ذلك بطريقة فنية وإبداع لا متناهي جعل منه مركز العملية الإبداعية ، فكانت هذه الظواهر بذرة نضجت مع نزوح المجتمعات نحو المعتقدات الدينية وظهور الطقوس المعبرة عن الأبعاد العقائدية والفكرية للمجتمع . إن الاحتفالات االديونيزية عند اليونان كانت بمثابة طقس ديني محض يعبر عن كينونة المجتمع الإغريقي وهو في نفس الوقت اللبنة الأولى التي تأسست عليها الدراما الإغريقية .وعليه فإن نشأت المسرح ارتبطت بالطقس الديني الذي ارتبط بالظواهر المسرحية البدائية.وعلى هذا الأساس يطرح السؤال الجوهري الأتي :هل كان للجزائري ظواهر مسرحية ؟ هل تطورت هذه الظواهر لتصبح مسرحا ؟ إن الإجابة على هذه التساؤلات لا تحمل سندا بحثيا أفضل من البحث في شواهد الموروث الثقافي الشعبي في الجزائر وكيفية توظيفها ،علما أن الظاهرة المسرحية في الجزائر هي ظاهرة حديثة النشأة نشأت في ضل الاستعمار الفرنسي وحاولت أن تعد موطأ قدم لها في المجتمع الجزائري آنذاك . The theater phenomena is a response of the human will which comes from the inside just to turn back to answer this will as a recipient of what’s happening around him. Man from ancient times has always simulated his diaries within his victories and failures trying to transmit that in an artistic way and in an infnit creativity, putting him the center of this process, these phenomena were the seed growing up when the religious societies rised and the appearance of significant rituals expressing their beliefs and intellectual dimensions. The Greeks has used the Dionysus celebrations to express their existence, yet it was the basis on which drama was settles down in ancient Greece. So, theater is related with religious rituals related to the primitive theater phenomenon. According to this, the crucial problem is: Did the phenomenon exist in Algeria, and have these phenomena developed to be a theater? To answer this question we have to search in the Algerian folklore and how was it used? The phenomenon of theater is very recent; it grows up in the French colonialism trying, at that time, to settle down in the society.

الكلمات المفتاحية: الظاهرة المسرحية ; الطقوس الديونيزية ; الدراما الإغريقية ; المسرح الجزائري ; الموروث الشعبي ; التلقي ; ثورة التحرير ; الاستعمار الفرنسي ; الهوية الوطنية ; The theater phenomena ; Dionisos rituals ; the greek drama ; the theater in Algeria ; popular inheritance ; reception ; the liberation revolution ; the French colonialism ; the national identity


de la précellence littéraire à l'efficience paralittéraire

لبعل سارة, 

Résumé: La triade compilant : finalité, langue, horizons d’attente, a longtemps constitué un soubassement probant pour la littérature. Ces notions définitoires se sont écaillées au fil des années suite à la diachronie sociétale qui a fait naitre des exigences concomitantes au changement survenu. En effet, la production littéraire à finalité esthétique, aspirant à la précellence linguistique et travaillant sur la dimension pathémique du lecteur a laissé place à la paralittérature dont la finalité est à prégnance commerciale privilégiant une langue véhiculaire faible en matière d’ornement stylistique et des horizons d’attente gérés par les parangons de l’offre et la demande. A travers cette contribution, à caractère spéculatif, nous proposons de jeter un regard cursif sur l’odyssée du texte allant de l’ascétisme littéraire à son ouverture cinématographique.

Mots clés: autotelicité litteraire ; horizons d'attente ; paralittérature ; intermédialité ; adaptation cinématographique


الأبعاد الجمالية في التشكيل الخطي المعاصر بالجزائر

تريكي حمزة, 

الملخص: شهدت الساحة الفنية البصرية الوطنية خلال العقدين الأخيرين جملة من التفاعلات الفكرية و التطبيقية في مجال الفنون و هو ما أدى إلى الاهتمام المتزايد بنوع محدد من الأساليب التصويرية ألا و هو التشكيل الحروفي في إشارة مفادها التأصيل و الحفاظ على الثقافة العربية في شقيها المنطوق و البصري. و الملاحظ خلال هاته الفترة هو التطور الملحوظ في مجال اللوحة الحروفية التصويرية التي ألقت بظلالها على جمالية التشكيل الفني الوطني في بعد انتمائي للهوية المحلية و العربية على حد سواء، هاته الجماليات التي تشد المتأمل إليها إثر انصهار الشكل مع المضمون في بعد روحي له دلالاته الخاصة During the last two decades, the national visual art scene has witnessed a series of intellectual and applied interactions in the field of the arts, which has led to a growing interest in a specific type of pictorial technique, namely, the shaping of the sphere, in a sign that the rooting and preservation of Arab culture in its operative and visual aspects. During this period, it is the remarkable development in the field of pictorial painting, which has cast a shadow over the aesthetics of the national art formation in the dimension of belonging to both local and Arab identity, these aesthetics that draw the meditator to it after the fusion of form with content in a spiritual dimension has its own connotations.

الكلمات المفتاحية: الخط العربي ; التشكيل الحروفي ; الخطاب البصري ; الجزائر Arab Calligraphy ; The artistic composition of the Arab calligraphy; Visual Discourse ; Algeria


مساهمة اللوحة الفنية في التعريف بالتراث (قراءة في أعمال الفنان التشكيلي أحمد خليلي)

تاجوري عبدالإله,  رحوي حسين, 

الملخص: يعد التراث على اختلاف أشكاله وأنواعه مبعث فخر للأمم حيت يعتبر ركيزة أساسية لها لأنه يمثل الجذور الضاربة في أعماقها وضميرها الحي فلا تتقدم ولا تخطو خطوة نحو الأمام إلا بالرجوع إلى تراثها ومحاولة إحياءه، لقد أصبح التراث مصدرا رئيسيا لكل الدراسات الحديثة فهو بذلك المخزون الحضاري لتجارب السلف في مختلف دروب الحياة. وتعتبر اللوحة الفنية خير سفير لمختلف الشعوب التي تشهد على ثقافته وأصالته، وهنا بآتي دور اللوحة الفنية التي تستلهم التراث لتقدم لنا خطابا إبداعيا معاصر، وتصبح بذلك لغة عالمية للحوار والتواصل محملة برموز وأشكال وقراءات قد شكلت جزء من طرق المحافظة على التراث وإبراز مكانته في المجتمع، كما لا ننسى الدور الذي قام به الفنان الجزائري بصفة عامة والفنان أحمد خليلي بصفة خاصة في إحياء التراث الجزائري، وخلصنا في نهاية الدراسة إلى أن العلاقة بين التراث والفن التشكيلي علاقة تكاملية. Heritage, in its various forms and types, is a source of pride for nations, as it is considered a fundamental pillar for it because it represents the roots that are deep in its depths and its conscience, so it does not advance and does not take a step forward except by returning to its heritage and trying to revive it. Heritage has become a major source of all modern studies, as it is the cultural repository of the experiences of predecessors in various paths of life. The artistic painting is considered the best ambassador for the various peoples that attest to its culture and originality, and here it has become a role for the artistic painting that inspires heritage to present us with a contemporary creative speech to become a global language for dialogue and communication loaded with symbols, forms and readings that have formed part of ways to preserve the heritage and highlight its place in society. We also do not forget the role played by the Algerian artist in general and the artist Ahmed Khalili in particular, and we concluded at the end of the study that the relationship between heritage and plastic art is an integral relationship.

الكلمات المفتاحية:  اللوحة الفنية ;  الفن التشكيلي ; التراث ; الفنان أحمد خليلي ;  art painting  plastic art  heritage  artist Ahmed Khalili


مقاربة سيميائية للحكاية الشعبية المغربية

اليمني حنان, 

الملخص: الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى صياغة قراءة جديدة للحكاية الشعبية المغربية، بالاستناد إلى المنهج السيميائي، جاعلين من النص الحكائي الشعبي مجالا خصبا للنقد والتحليل لاستنطاقه وكشف دلالاته، من خلال إسقاط عناصر الترسيمة السردية على المتن الحكائي والبحث في حركة العوامل وطبيعة العلاقات التي تحكمها، وذلك باستثمار المعارف والمفاهيم الإجرائية التي قدمها الباحث الجيرداس جوليان غريماس في نظريته السيميائية. وقد اخترنا كموضوع لهذا البحث نماذج من القصص الشعبي المغربي، وهي : (العجوز والشيطان)، (المرأة والقاضي)، (المرأة الحيلية)، (كلشي من المرأة)، باعتبارها نصوصا حكائية تتضمن جميع عناصر النص السردي الذي يمكن إخضاعه للدراسة والتحليل. Abstract : This paper aims at proposing a new study of the Moroccan folk tale, based on the semiotic approach by considering the popular anecdotal text a fertile area for criticism and analysis to investigate and reveal its connotations. We will apply narrative demarcation elements on the narrative texts and search for the movement of factors and the nature of the relationships that govern them, by investing the knowledge and procedural concepts presented by the researcher Gerdas Julian Grimas in his seminal theory. As the subject of this study, we have chosen examples of Moroccan folk stories: (Elaajouz wa Echaytan), (Elmarea wa Elkadi), (Elmarea Elhiliya), (kolchi man Elmarea), as narrative texts containing all elements of the narrative text that can be subjected to study and analysis.

الكلمات المفتاحية: نظرية أ. ج. غريماس السيميائية، المقاربة السيميائية، الحكاية الشعبية المغربية، القصص (العجوز والشيطان)، (المرأة والقاضي)، (المرأة الحيلية)، (كلشي من المرأة). A.J. Theory The semiotic Grimas; the semiotic approach; the Moroccan folk tale ;the stories: (Elaajouz wa Echaytan) ; (Elmarea wa Elkadi) ; (Elmarea Elhiliya) ; (kolchi man Elmarea).


La Alhambra y el otro en “Harraga” de Antonio Lozano.

بن معمر فؤاد,  شوشة زواوي, 

Résumé: Este artículo se centra en un estudio sobre un tema muy importante en la literatura contemporánea que es: la integración de los monumentos históricos musulmanes en España, por parte de escritores españoles en las novelas, precisamente la Alhambra; un monumento histórico que ha sido elemento de estudio de varios especialistas, sobre todo desde perspectivas históricas, nuestro trabajo consistirá en demostrar la importancia de este último en los ojos de los autores españoles contemporáneos que no paran de citar esta fuente de inspiración artística. Enfocaremos nuestro análisis sobre un escrito en el que la historia de la presencia musulmana sigue siendo un tema de gran importancia, aplicaremos nuestra investigación sobre la novela de Antonio Lozano que es “Harraga”.

Mots clés: Alhambra ; Monumento ; El otro ; Inspiración ; Novela ; Harraga


عقدة هملت على نهج المقاربة النفسية عند إرنست جونز

نقاش غالم, 

الملخص: يجمع النقاد على أن ويليام شكسبير يشكل عبقرية استثنائية في مجال الكتابة المسرحية ،و التي تجسدت في تلك الروائع الخالدة التي لازالت تمارس تأثيرا دائما و مستمرا على الجمهور في مختلف المجتمعات و الثقافات ، هذا التأثير يرجعه المختصون إلى تلك الشخصيات التي أبدعها شكسبير، إنها نماذج بشرية في سلوكياتها و مشاعرها و انفعالاتها ،و التي عبرت بعمق على تناقضات الحياة التي تعكس طبيعة النفس البشرية ، ومن بين أكثر الشخصيات التي أثارت النقاشات بين الباحثين و الدارسين وبخاصة علماء النفس شخصية هاملت نظرا لما حملته من تناقضات ،و التي لم يجدوا لها تفسيرا صريحا في النص خاصة مسالة التردد ، ومن أكثر الدراسات المثيرة للاهتمام هي تلك التي قام بها لعالم النفساني ارنست جونز، الذي انطلق من تصور مفاده إن هاملت يحمل عقدة اوديبية و لو أن هذا التصور سبق وان أشار إليه سيقموند فرويد ،إنه مثال العصابي الذي لا يفتقر إلى القوة والعزم إنما مشكلته تكمن في ذلك التآكل الذي يحدث على مستوى اللاشعور، إنها ولادة بطل آخر داخل هملت، ذلك البطل الطفو لي الذي يحمل شعورا آثما نحو أمه . نحاول من خلال هذا المقال استعراض أهم المنطلقات التي اعتمدها هذا الباحث في دراسته لهذه الظاهرة السيكولوجية قصد مناقشتها وتحليلها للوصول إلى مدى موضوعيتها بالنظر إلى المعطيات المتعلقة بطبيعة التراجيديا ومقتضياتها. Critics unanimously agree that William Shakespeare is an exceptional genius in the field of theater writing ,which was embodied in those immortal masterpieces that still exert a permanent and continuous influence on the audience in various societies and cultures, this influence is attributed by specialists to those characters that Shakespeare created, they are human models. In her behaviors, feelings and emotions, which expressed in depth the contradictions of life that reflect the nature of the human psyche, and among the characters that stirred most discussions among researchers and scholars, especially psychologists, is Hamlet's character due to the contradictions she carried, which they did not find an explicit explanation for in The text, especially the question of hesitation, is one of the most interesting studies made by the psychologist Ernest Jones, who started from the perception that Hamlet carries an oedipal complex and if this perception had previously been referred to by Freud, it is an example of a neurotic that does not lack strength Determination but his problem lies in that erosion that occurs on the level of the unconscious, it is the birth of another hero inside Hamlet, that childish hero who carries a sinful feeling towards his mother. We are trying through this article to review the most important principles adopted by this researcher in his study of this psychological phenomenon in order to discuss and analyze it to reach the extent of its objectivity by looking at the data related to the nature of tragedy and its requirements.

الكلمات المفتاحية:  هملت  عقدة  اللاشعور  أوديب ;  Hamlet  Complex  The subconscious  Oedip


The Dramatic, Absurd Reality in Endgame Looks Back in Anger

بلعيد محمد الامين,  حمزة رقيق مورو وسيلة, 

Résumé: The meaninglessness of existence and the relationship of art to existence inspire a new way to discuss the themes of everyday life, starting from the first sip of coffee and the gentleness of sunlight reaching the dreariness of night and its irresistible atmosphere. This paper aims to discuss the undefined localization of meaning in both the absurd and realism. It also sheds light on some of their differences through the themes of love, passion and time particularly. The explanatory part relies also on Camus’s assumptions. The practical one is based mainly on Osborne’s Look Back in Anger and Beckett’s Endgame.

Mots clés: theatre of the absurd ; realism ; indivituality ; drama ; love ; passion


الدراما التلفزيونية وإعادة تمثيلها لأحداث العنف في القناة التلفزيونية الجزائرية النهار: دراسة تحليلية سيميولوجية لعينة من برنامج تحريات موسم 2017

طويل سهيلة, 

الملخص: تعتمد القنوات التلفزيونية في شبكتها البرامجية علي نوع خاص من البرامج التلفزيونية الدرامية تقوم بإعادة تشخيص وقائع العنف والجرائم وسرد تفاصيلها بالصوت والصورة من خلال اعادة تمثيل احداث العنف والجرائم التي تحدث في المجتمع، يتم تمثيلها في سياقها الاجتماعي باشراك كل من الفاعلين في القضية، إضافة الي شهادات وتصريحات رسمية، تُعرض بطريقة درامية عبر الحوار والأداء التمثيلي، إضافة الي توظيف مؤثرات بصرية وصوتية، وما تحمله من دلالات ورسائل ضمنية.

الكلمات المفتاحية: الدراما التمثيل العنف التحليل السيمي ; ل ; جي


The Naïve, the Perplexed and the Subjective Narrator in the Cinematic Adaptation of Arthur Golden’s Memoirs of a Geisha

مسعودي مروان,  حمزة رقيق مورو وسيلة, 

Résumé: Postmodernism, with its core principle, breaking with tradition, has had an immense effect on the world. In literature, it has caused myriads of changes. Hence, the concept of the unreliable narrator emerged as a consequence. This article explores the types of unreliable narrators in the cinematic adaptation of Arthur Golden’s Memoirs of a Geisha. There are three different reasons for the narrator’s unreliability: Naivety, perplexity, and subjectivity. Reaching the conclusion that the reason for the unreliability of Sayuri’s account is not out of malicious intent but rather out of purely human limitations that occur in some instances and cannot be surpassed in narrating an autobiography. Thus, making the exception that although the narrator is unreliable, the narrative can still be considered reliable.

Mots clés: Postmodernism ; Unreliable narrator ; Naivety ; Perplexity ; Subjectivity


An Artistic Perspective of Yorkshire Folklore and its Cultural Significance through Emily Bronte’s Novel Wuthering Heights

بلمرابط فتيحة, 

Résumé: Emily Bronte’s Wuthering Heights seems to be frequented by the British folklore that is not an element from stories published in Victorian Journals; it is lively present in the life of Yorkshire people. Moreover, it symbolizes an ongoing agitation that governed the relationship between the middle and the lower classes in 19th century Britain. The middle-class Victorian folklorists worked to collect folkloric materials like songs and old stories. This activity was engaged in constructing the British cultural identity yet, it was intentionally involved in excluding some cultural groups like the rustic northerners. Therefore, and throughout creating a biased image, they deemed these people’s arts and culture as strange and primitive. Wuthering Heights appears to rival the folklorists' assumptions and depicts another perception. The present paper tries to shed light on two folkloric elements utilized by E. Bronte in Wuthering Heights. It also analyses the way they interact in the story and the way the author depicts their cultural significance differently from other authors.

Mots clés:  Wuthering Heights’ ; artistic perspective ; British Yorkshire folklore ;  cultural significance