مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية

Tributaries journal For studies and scientific research in social and human sciences

Description

Tributaries journal for Studies and Scientific Research in Social and Human Sciences is a biannual international, double-blind peer-reviewed, and free of charge, open-access journal published by the university of Ain Temouchent in Algeria. The journal aims to be a junction link between researchers from different countries of the world to encourage studies in social and human sciences such as psychology, education, sociology, philosophy, history and Islamic studies. Its interested to publish original scientific articles for researchers in these disciplines in three languages: Arabic, French and English. After being reviewed by the editorial board, and arbitrated by specialists in the field. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and downloads. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the tow issues (June and December).

Annonce

إعلان بخصوص النشر وشهادات النشر والوعد بالنشر...

ننهي الى علم المهتمين بالنشر أنه تماشيا مع استراتيجية الوزارة الرامية إلى رقمنة القطاع وتعزيز سياسة 00 ورقة، فإن المجلة لا تمنح شهادات النشر ولا شهادات الوعد بالنشر وتكتفي فقط بنشر المقال ومستلة العدد الكترونيا.

تنهي هيئة تحرير مجلة روافد الى علم المهتمين بالنشر أن آجال ارسال المقالات لعدد جوان قد انتهت وهي بصدد معالجة المقالات المرسلة ولا تستقبل أي مقال حاليا. وأي إرسال لمقال سيتم رفضه آليا.

بخصوص فترة استقبال المقالات حددت ما بين:

العدد الذي سيصدر في 01 ديسمبر = فترة استقبال المقالات من 01 جوان الى 10 جوان.

العدد الذي سيصدر في 01 جوان = فترة استقبال المقالات من 01 ديسمبر الى 10 ديسمبر.

بالنسبة للمقالات من خارج الوطن أو المقالات بالمكتوبة باللغة الانكليزية فترة غير محددة ويمكن ارسالها طوال السنة.

 

06-06-2023


8

Volumes

17

Numéros

488

Articles


إدمان الأنترنيت وعلاقته بالاضطرابات الانفعالية والمزاجية لدى تلاميذ التعليم الثانوي

بوزيان آمنة,  فقيه العيد, 
2024-05-02

الملخص: الملخص: هدفت هذه الدراسة الى التعرف على إدمان الأنترنيت وعلاقته ببعض الاضطرابات الانفعالية والمزاجية لدى تلاميذ التعليم الثانوي، والتعرف على الفرق في درجة إدمان الأنترنيت، والكشف عن الفرق في درجة الاضطرابات الانفعالية والمزاجية بين منخفضي ومرتفعي إدمان الأنترنيت، تكونت عينة الدراسة من 120 تلميذا بمرحلة التعليم الثانوي بولاية تلمسان بالجزائر، طبق عليهم مقياس إدمان الأنترنيت ومقياس كورنل للنواحي الانفعالية والمزاجية، وقد كشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية دالة بين إدمان الأنترنيت والاضطرابات الانفعالية والمزاجية لدى تلاميذ التعليم الثانوي، كما أظهرت وجود فروق في الاضطرابات الانفعالية والمزاجية لصالح مرتفعي الإدمان على الأنترنيت، أما من ناحية متغير الجنس فلا توجد فروق في درجة الاضطرابات الانفعالية والمزاجية. تقترح هذه الدراسة ضرورة الاستخدام العقلاني والموجه للأنترنيت من طرف التلاميذ، وذلك تحت إشراف أولياء الأمور، والعمل على توعية التلاميذ منذ الصغر بايجابيات وسلبيات الأنترنيت وتعويدهم على سلوكيات الاستخدام الإيجابي لها. Abstract: This study aimed to investigate internet addiction and its relationship with some emotional and mood disorders among high school students. The study also sought to identify differences in the level of internet addiction and to uncover differences in the degree of emotional and mood disorders between low and high internet addiction levels. The study sample consisted of120 high school students in the wilaya of Tlemcen of Algeria, and the Internet Addiction Scale and the Cornell Scale for Emotional and Mood Aspects were applied on them. The results revealed a significant correlation between internet addiction and emotional and mood disorders among secondary school students. Furthermore, differences in emotional and mood disorders were observed in favor of high-internet-addiction students. Regarding the gender variable, no differences were found in the degree of emotional and mood disorders. This study suggests the necessity of rational and supervised internet use by students, under the guidance of parents. It emphasizes the importance of raising awareness among students from a young age about the positives and negatives of the internet and helping them develop positive usage behaviors.

الكلمات المفتاحية: إدمان الأنترنيت ; الاضطرابات الانفعالية والمزاجية ; التعليم الثانوي ; Internet addiction ; emotional and mood disorders ; secondary school