مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية

Tributaries journal For studies and scientific research in social and human sciences

Description

Tributaries journal for Studies and Scientific Research in Social and Human Sciences is a biannual international, double-blind peer-reviewed, and free of charge, open-access journal published by the university center of Ain Temouchent in Algeria. The journal aims to be a junction link between researchers from different countries of the world to encourage studies in social and human sciences such as psychology, education, sociology, philosophy, history and Islamic studies. Its interested to publish original scientific articles for researchers in these disciplines in three languages: Arabic, French and English. After being reviewed by the editorial board, and arbitrated by specialists in the field. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and downloads. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the tow issues (June and December).

Annonce

إعلان بخصوص النشر وشهادات النشر والوعد بالنشر...

ننهي الى علم المهتمين بالنشر أنه تماشيا مع استراتيجية الوزارة الرامية إلى رقمنة القطاع وتعزيز سياسة 00 ورقة، فإن المجلة لا تمنح شهادات النشر ولا شهادات الوعد بالنشر وتكتفي فقط بنشر المقال ومستلة العدد الكترونيا.

بخصوص فترة استقبال المقالات حددت ما بين:

01 - 07 جوان للعدد الذي يصدر في 01 ديسمبر.

01 - 07 ديسمبر للعدد الذي يصدر في 01 جوان.

ملاحظة: انتهت آجال ارسال المقالات لعدد جوان 2024 يوم الخميس 28 ديسمبر 2023 . نأسف لرفض قبول مقالكم في حال ارساله بعد هذا التاريخ. وشكرا على التفهم. وبالتوفيق للجميع.

06-06-2023


7

Volumes

16

Numéros

453

Articles


الأساليب التربوية السائدة المستخدمة في التثقيف الجنسي لدى أمهات المراهقات المتمدرسات The prevailing educational methods used in sexual culture by mothers with adolescent schoolgirls

شبي ايمان, 
2024-03-03

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الأساليب التربوية السائدة المستخدمة في التثقيف الجنسي لدى أمهات المراهقات المتمدرسات، ولتحقيق أهداف الدراسة إعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (45) أما تم إختيارهن بطريقة قصدية، أما أدوات الدراسة فقد تم إستخدام مقياس الأساليب التربوية المستخدمة في الثقافة الجنسية، وبعد تحليل النتائج بإستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن الأسلوب التربوي المستخدم في التثقيف الجنسي مع المراهقات المتمدرسات من وجهة نظر الأمهات هو أسلوب القصة، كما توصلت إلى أن مستوى إستخدام الأمهات للأساليب التربوية في الثقافة الجنسية مع المراهقات المتمدرسات متوسط، إضافة إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الأمهات في إستخدام الأساليب التربوية في الثقافة الجنسية مع بناتهن تعزى لمتغير المستوى التعليمي. وفي ضوء هذه النتائج تقترح الدراسة ضرورة الإهتمام بموضوع الثقافة الجنسية، وتسطير برامج موجهة للأطفال في جميع المراحل التعليمية. Abstract: This study aimed to know The prevailing educational methods used in sexual culture by mothers with adolescent schoolgirls , To achieve the objectives of study, The researcher used the descriptive approach, The sample of the study consisted of (45) mother’ s who were randomly selected. As for the study tools, The measure of the educational methods used in sexual culture were used. After analyzing the results using appropriate statistical methods, The study reached the following results: The Educational methods used in sexual culture with adolescent schoolgirls from the point of view of mothers is story, The level of use of mothers’ educational methods used in sexual culture with adolescent schoolgirls is average. There are no statistically significant differences between mothers in the use of educational methods used in sexual culture with their daughters attributable to the variable level of education. In light of these results, the study suggests the need to pay attention to the topic of sexual culture, and to establish programs aimed at children at all educational stages

الكلمات المفتاحية: الأساليب التربية ; التثقيف الجنسي ; الأمهات


Reconceptualising Western Freedom: Leila Aboulela’s Representation of Displaced Muslim Women in Minaret

شبل مريم, 
2024-03-16

Résumé: Leila Aboulela’s Minaret is a challenge to write back to the center and the margin in the sense that it seeks to correct Western Orientalist assumptions and to re-evaluate the reproduced stereotypes reinforced by first generation Muslim writers about Muslim women. Najwa, the protagonist of Minaret, is an illustration of a Muslim woman who chooses her Islamic faith. Through Najwa’s experience, Aboulela corrects the stereotype that the East is patriarchal and misogynistic because of Islam. She also offers a different conception of freedom that Muslim women embrace, for they see that Western freedom is rather “oppressive”. Western freedom does not answer their individual and particular religious needs. Najwa finds in Islam a reconciling power of her Eastern and Western fragmented self. To her and other Muslim women, among them the writer herself, Islam gives a broader identity that unites different peoples from different places, races, cultures, and genders.

Mots clés: Minaret ; West ; East ; Islam ; Feminism; Freedom


الذكاء الاصطناعي ومشروعية التأسيس لأخلاقيات الكترونية رقمية كأنطولوجية سيبرانية متجددة، Artificial intelligence and the legitimacy of establishing digital electronic ethics as a renewed cyber ontology

معافة فطيمة, 
2024-03-14

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى محاولة إلتماس أنطولوجيات أخلاقية افتراضية تم صناعتها وإعادة فهرستها من طرف الفكر الأخلاقي المعاصر، لما يناسب ما بلغته ثورة المعلومات وتكنولوجياتها التطبيقية الذكية اليوم من فتوحات علمية متنامية، فراهنية المجتمعات المعاصرة أصبحت تنطق بلغة العتاد الرقمي ببراعة، نظرا للعوامل الابداعية التي ساهمت في تخليق بنيته الوجودية كقفزات علمية مبهرة وجدت في العوالم الافتراضية تحققها لماهيتها الأداتية، هذه الاخيرة التي بلغت من التطور التقني مبلغا له ثقله ووزنه العلمي، ولعل أبرز شكلانيات هذه القيمة العلمية اليوم، ما جسدته تطبيقات مفاهيم وآليات الذكاء الصناعي، كذروة التطور التقني، وآخر صيحات خطاباته الوضعية التي ووجدت في عصرنة السرعة تحققا فعليا لأبعادها الآلية، وبالتالي نحن أمام بنية أنطولوجية رقمية تختلف في توصيفاتها عن البنية الوجودية الواقعية، وهي ذات البنية التي خضعت للمساءلة الأخلاقية كأفق ايتيقي ملح ومشروع له كافة الامتيازات لاعادة ضبط هذا النمط البيئي التكنولوجي المعاصر، ويساير نموه متسارع الوتيرة، وبالتالي معاودة تصحيح المسار الآلي وفقا لمعيارية ارشادية تقويمية. This study aims to attempt to seek hypothetical ethical ontologies that have been created and re-indexed by contemporary ethical thought, to suit the growing scientific conquests that the information revolution and its smart applied technologies have achieved today. Perhaps the most prominent formalism of these scientific conquests today is what is embodied in the applications of artificial intelligence concepts and mechanisms. As the pinnacle of technical development, and therefore we are faced with a digital ontological structure that differs in its descriptions from the realistic existential structure, and it is the same structure that has been subjected to moral accountability as an urgent and legitimate ethical horizon that has all the privileges to reset this contemporary technological environmental pattern, and its growth is keeping pace with an accelerating pace, and thus the resumption of automatic course correction. According to a standard evaluative guideline.

الكلمات المفتاحية: : الذكاء الصناعي؛ المحاكاة الحاسوبية؛ الفضاءات السيبرانية؛ الاخلاقيات الالكترونية ؛ الأنطولوجيا الجديدة؛ الأمن السيبري ; artificial intelligence; Computer simulation; cyber spaces; Electronic ethics; New ontology; Cyber security