مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية

Tributaries journal For studies and scientific research in social and human sciences

Description

Tributaries journal for Studies and Scientific Research in Social and Human Sciences is a biannual international, double-blind peer-reviewed, and free of charge, open-access journal published by the university of Ain Temouchent in Algeria. The journal aims to be a junction link between researchers from different countries of the world to encourage studies in social and human sciences such as psychology, education, sociology, philosophy, history and Islamic studies. Its interested to publish original scientific articles for researchers in these disciplines in three languages: Arabic, French and English. After being reviewed by the editorial board, and arbitrated by specialists in the field. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and downloads. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the tow issues (June and December).

Annonce

إعلان بخصوص النشر وشهادات النشر والوعد بالنشر...

ننهي الى علم المهتمين بالنشر أنه تماشيا مع استراتيجية الوزارة الرامية إلى رقمنة القطاع وتعزيز سياسة 00 ورقة، فإن المجلة لا تمنح شهادات النشر ولا شهادات الوعد بالنشر وتكتفي فقط بنشر المقال ومستلة العدد الكترونيا.

تنهي هيئة تحرير مجلة روافد الى علم المهتمين بالنشر أن المجلة لا تستقبل حاليا أي مقال الى غاية اشعار آخر.

06-06-2023


8

Volumes

17

Numéros

488

Articles


إدمان الأنترنيت وعلاقته بالاضطرابات الانفعالية والمزاجية لدى تلاميذ التعليم الثانوي

بوزيان آمنة,  فقيه العيد, 
2024-05-02

الملخص: الملخص: هدفت هذه الدراسة الى التعرف على إدمان الأنترنيت وعلاقته ببعض الاضطرابات الانفعالية والمزاجية لدى تلاميذ التعليم الثانوي، والتعرف على الفرق في درجة إدمان الأنترنيت، والكشف عن الفرق في درجة الاضطرابات الانفعالية والمزاجية بين منخفضي ومرتفعي إدمان الأنترنيت، تكونت عينة الدراسة من 120 تلميذا بمرحلة التعليم الثانوي بولاية تلمسان بالجزائر، طبق عليهم مقياس إدمان الأنترنيت ومقياس كورنل للنواحي الانفعالية والمزاجية، وقد كشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية دالة بين إدمان الأنترنيت والاضطرابات الانفعالية والمزاجية لدى تلاميذ التعليم الثانوي، كما أظهرت وجود فروق في الاضطرابات الانفعالية والمزاجية لصالح مرتفعي الإدمان على الأنترنيت، أما من ناحية متغير الجنس فلا توجد فروق في درجة الاضطرابات الانفعالية والمزاجية. تقترح هذه الدراسة ضرورة الاستخدام العقلاني والموجه للأنترنيت من طرف التلاميذ، وذلك تحت إشراف أولياء الأمور، والعمل على توعية التلاميذ منذ الصغر بايجابيات وسلبيات الأنترنيت وتعويدهم على سلوكيات الاستخدام الإيجابي لها. Abstract: This study aimed to investigate internet addiction and its relationship with some emotional and mood disorders among high school students. The study also sought to identify differences in the level of internet addiction and to uncover differences in the degree of emotional and mood disorders between low and high internet addiction levels. The study sample consisted of120 high school students in the wilaya of Tlemcen of Algeria, and the Internet Addiction Scale and the Cornell Scale for Emotional and Mood Aspects were applied on them. The results revealed a significant correlation between internet addiction and emotional and mood disorders among secondary school students. Furthermore, differences in emotional and mood disorders were observed in favor of high-internet-addiction students. Regarding the gender variable, no differences were found in the degree of emotional and mood disorders. This study suggests the necessity of rational and supervised internet use by students, under the guidance of parents. It emphasizes the importance of raising awareness among students from a young age about the positives and negatives of the internet and helping them develop positive usage behaviors.

الكلمات المفتاحية: إدمان الأنترنيت ; الاضطرابات الانفعالية والمزاجية ; التعليم الثانوي ; Internet addiction ; emotional and mood disorders ; secondary school


الخصائص السيكومترية لمقياس التعرض للتنمر المدرسي – دراسة ميدانية على تلاميذ مستوى السنة الأولى متوسط -

سعداوي يامنة,  فقيه العيد, 
2024-09-26

الملخص: هدفت الدراسة إلى التحقق من الخصائص السيكومترية لمقياس التعرض للتنمر المدرسي على تلاميذ السنة الأولى متوسط من إعداد الباحثين، ولهذا الغرض تم استخدام المنهج الوصفي حيث تم تطبيق المقياس خلال الفصل الثاني من السنة الدراسية (2022-2023) على عينة قوامها(106) تلميذ(ة) من متوسطة بصغير برحو بالحناية ولاية تلمسان، منهم (56) ذكور و(50) إناث، تراوحت أعمارهم بين11 سنة و15 سنة، وباستخدام الأساليب الإحصائية الملائمة أظهرت النتائج أن المقياس يتمتع باتساق داخلي جيد،حيث كانت معاملات الارتباط بين أبعاد المقياس والدرجة الكلية له دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة(0.01)، كما قام الباحثان بحساب الصدق التمييزي بطريقة المقارنة الطرفية، حيث اتضح أن المقياس يحقق شرط التمييز، وللتأكد من ثبات المقياس تم حساب معامل الثبات بطريقة ألفا كرونباخ وطريقة التجزئة النصفية فكانت قيمة ألفا(0,907) وهي قيمة مرتفعة،وتشير هذه النتائج إلى أن المقياس يتمتع بدرجة عالية من الثبات. Abstract: The present study sought primarily to verify the psychometric properties of the bullying exposure scale, which had been developed by the researchers, for first-year middle school students. To achieve this purpose, it was deemed appropriate to use the descriptive approach. This scale was applied during the second semester of the academic year (2022-2023) on a sample of 106 pupils from Besseghir Berrehou Middle School in El-Hennaya, a smal town in the Wilaya (Province) of Tlemcen (northwestern Algeria). The study sample included 56 boys and 50 girls. Their ages ranged between 11 and 15 years. Then, appropriate statistical methods were applied and the results showed that this scale had good internal consistency. Indeed, the correlation coefficients between the dimensions of the scale and its total score were statistically significant with the significance level of 0.01. In addition, the researchers assessed the discriminant validity using the one-way comparison technique. The findings clearly indicated that the scale satisfied the discrimination condition. The reliability coefficient was then calculated using Cronbach's alpha and the split-half method to make sure the scale was reliable. The alpha value was found equal to 0.907 which is a quite high value. These results confirm that the scale has a high degree of stability.

الكلمات المفتاحية: ضحايا التنمر المدرسي ; المؤشرات السيكومترية ; تلاميذ السنة الأولى من التعليم المتوسط


إدغار موران: نحو إعتلاج أزمة الجماليات

قوجيل خالد, 
2024-09-02

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى توضيح الأزمة التي ولج فيها الفن في عصر ما بعد الحداثة، حيث إرتأينا أن المنعرجات الفكرية التي شهدها الراهن الفكري قد أحدثت تأزمات في الواقع الفني بالأخص هيمنة العقلية الرأسمالية على المنتج الفني، حيث غدت اللوحة الفنية والمسرح والرواية تخضع لقانون الرأسمالية الأكبر وهو الربح. ولم تقتصر الأزمة على المنتج الفني، بل تغلغلت في توجيه العقلية الإنسانية نحو التخلي عن الثقافة الجمالية في الحياة والتوجه نحو عقلية نثرية تقتصر على الإستغلال البراغماتي للحياة، هذه التوجه أودى إلى الإستغناء عن كل ما هو ذو رمزية جمالية في الحياة. هذه الأزمة استدعت نظرة فلسفية ثاقبة لمحاولة تطبيبها والتوجه نحو ثقافة إنسانية جديدة تعيد الإعتبار للقيمة الجمالية وإحيائها وفق أسس تقوّم الإنسانية وترسم لها إطار حياتي جمالي شاعري. This study aims ro clarify the crisis that art has entered in the post-moderne era, we have found that the intellectual developments of our current era have caused crises inn the artistic realm, particularly with the dominance of capitalist mentality over artistic production, artistic mediums such as painting, theater, and literature have become subject to the law of capitalism, where profit is the ultimate goal. This crisis has not only affected artistic production but has also penetrated human mentality, leading to a disregard for a esthetic culture in life and a focus on utilitarianism, this shift has resulted in abandoning all forms of symbolic beauty in life. this crisis calls for a penetrating philosophical prespective to addresse it and move towards a new human culture that restores a esthetic values according to humanistic principles and establishes a poetic and beautiful framework for life

الكلمات المفتاحية: أزمة الفن ; الرأسمالية ; الجمالية ; المنتوج الفني


أثر الزوايا في الفكر العقدي بالجزائر خلال مرحلة الاحتلال الفرنسي

العفيفي فيصل,  عبد الجليل عبد السلام, 
2024-09-12

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن الدّور الذي لعبته الزوايا الصوفية بالجزائر خلال حقبة الاحتلال الفرنسي في مجال الفكر العقدي وموقف جمعية العلماء المسلمين منها، وذلك بتوظيف المنهجين الوصفي والتاريخي، ولتحقيق الهدف تمّ الاستعانة بمصادر تاريخية وبدراسات علمية اهتمت بالفكر الصوفي المعاصر في الجزائر، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: يعتبر الفكر العقدي الأشعري المرجعية الدينية في الجزائر، وقد ساهمت زوايا التصوف السني في تعليمه ونشره ثم الدفاع عنه والحفاظ عليه في فترة الاحتلال الفرنسي الذي حاول طمس الهوية الدينية الجزائرية. عملت الزوايا دوراً مهماً في ترسيخ عقيدة الجهاد عند الجزائريين ضد الغزو الفرنسي وما صاحبه من بعثات تبشيرية كحرب على الإسلام. انحرفت بعض الزوايا ومشايخها عن العقيدة الصحيحة كنشرها عقيدة الاستسلام للعدو الفرنسي وعدم قتاله بحجة قضاء الله وقدره. اختلف أعضاء جمعية العلماء المسلمين في مواجهتهم للزوايا الطرقية بين التشدّد والاعتدال. The study aimed to discover the vital role of Sufi Zawayah in Algeria under the French occupation, in the intellectual Association of Algerian Muslim Scholars from it. The study includes both descriptive and historical methods and sought help on historical and scientific ressources, to achieve the following results: It considers Ash'ari doctrinal thought as relijious reference in Algeria accordind to the role of Zawayah in teaching and protecting the Algerian islamic identity under French occupation. The study also displays the fighting of Zawayah against French occupation and the doctrine of surrender and lighten the Algerians about Allah's will and destiny. The research explains the diversity of apinions in Association of Algerian Muslim Scholars about Toroqiah Sufism.

الكلمات المفتاحية: الأثر ; الفكر العقدي ; الزوايا ; جمعية العلماء المسلمين الجزائريين ; Impact ; Doctrinal Thought ; Zawayah ; Association of Algerian Muslim Scholars


الذكاء الاصطناعي ومشكلة الخصوصية

ســــاغي مــــريم,  مذكور مليكة, 
2024-09-12

الملخص: حققت الثورة التكنولوجية الراهنة تقدما مذهلا، تمثلت آخر تطوراتها في بروز تقنيات الذكاء الاصطناعي التي أحدثت ثورة رقمية كبيرة، في كل المجالات الحيوية كالتعلم، والاقتصاد والصحة ومختلف الخدمات..، ويعتمد الذكاء الاصطناعي أساسا على الخوارزميات الذكية وعلى قاعدة بيانات ضخمة، وقد يشمل جزء كبير من تلك البيانات المعلومات الشخصية للأفراد ما ينتج عنه انتهاك لخصوصيتهم وتوظيفها لأغراض غير مشروعة. وتهدف هذه الورقة البحثية لتوضيح آلية عمل الذكاء الاصطناعي وطبيعة العلاقة القائمة بينه وبين حق الانسان المشروع في الخصوصية، كما تمّ التعرض في طيات هذا البحث لأبرز انتهاكات الأنظمة الذكية لهذا الحق، من خلال الاستعانة بالمنهجين التحليلي والنقدي، لتثمر نتائج ذلك التعرض لآليات حماية خصوصية الانسان مع تقديم بعض التوصيات من زاوية رؤية فلسفية أخلاقية لحماية خصوصية الانسان من مخاطر الأنظمة الذكية. Abstract The current technological revolution has achieved amazing progress. Its latest development has been the emergence of artificial intelligence techniques that have brought about a major digital revolution, in all vital fields such as learning, economics, health, and various services. Artificial intelligence relies mainly on smart algorithms and a huge database, and may include part of... This data is the personal information of individuals, resulting in a violation of their privacy and being used for illegal purposes. This research paper aims to clarify the mechanism of the work of Artificial Intelligence and the nature of the relationship that exists between it and the legitimate human right to privacy. The most important violations of it by intelligent systems were also presented in the course of this research, and the research methodology was based on the analytical and critical approaches, so that its results yield exposure to mechanisms for protecting human privacy. With some recommendations presented from the perspective of an ethical philosophical vision to protect human privacy from the dangers of smart systems

الكلمات المفتاحية: الذكاء الاصطناعي ; البيانات الضخمة ; الأخلاق ; الخصؤصية ; Artificial Intelligence ; Privacy ; Big Data ; Algoritms ; Ethics ; الخؤارزميات


تقييم مهارة المعالجة الإحصائية لدى طلبة سنة ثانية ماستر -دراسة تحليلية لمذكرات التخرج بقسم علم النفس بجامعة المسيلة- Evaluating the Statistical Processing Skill of Second-Year Master's Students- An Analytical Study of Graduation Theses in the Department of Psychology at the University of M'sila-

زازل فيروز,  جعلاب نور الدين, 
2024-09-20

الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى تقييم مهارة المعالجة الإحصائية في مذكرات التخرج بقسم علم النفس بجامعة المسيلة، حيث تمثلت عينتها في 40 مذكرة تخرج ماستر، كما تم الاعتماد على أداة بطاقة تحليل محتوى لجمع البيانات وفق المنهج الوصفي الاستكشافي بأسلوب تحليل محتوى، ولمعالجة البيانات تم استخدام الأساليب الإحصائية الوصفية المتمثلة في التكرارات والنسب المئوية. توصلت هذه الدراسة إلى أهم النتائج وهي: هناك تباين في وجود مهارة المعالجة الإحصائية بين الضعيف والمتوسط في مذكرات التخرج بقسم علم النفس بجامعة المسيلة. وعليه تقترح الدراسة تقديم ورشات تدريبية في مجال المعالجة الإحصائية، وكذا تقديم المادة العلمية باستخدام تقنيات تفاعلية. The current study aims to assess the skill of statistical processing in the graduation memoranda in the Department of Psychology at the University of M'sila. Where its sample consisted of 40 master's graduation memoranda, and a content analysis card tool was used to collect data according to the descriptive-exploratory method of content analysis, and to process the data, descriptive statistical methods represented by frequencies and percentages were used. The main findings of this study are as follows : There is a discrepancy in the presence of statistical processing skill between weak and average in the graduation memos at the Department of Psychology at University M'sila. Therefore, the study suggests offering training workshops in the field of statistical processing, as well as presenting the scientific material using interactive techniques.

الكلمات المفتاحية: Keywords : Statistical Processing Skills ; Master's Theses ; Statistical Methods ; Descriptive Statistics ; Inferential Statistics ; الكلمات المفتاحية: مهارات المعالجة الإحصائية؛ مذكرات التخرج؛ الأساليب الإحصائية؛ الإحصاء الوصفي؛ الإحصاء الاستدلالي ; Keywords : Statistical Processing Skills ; Master's Theses ; Statistical Methods ; Descriptive Statistics ; Inferential Statistics


هل الوجودية فلسفة في الأخلاق؟

حمادي هواري, 
2024-09-14

الملخص: الملخص: يهدف هذا البحث الى بيان أن الوجودية ليست فلسفة مناقضة للأخلاق، ولكن نظرة جديدة لها، تقوم على قيم الإنسان المعاصر، إنسان التقنية والتقدم العلمي والتكنولوجي ، وباستخدام المنهج التحليلي يتبين لنا أن تحليل رؤى ومواقف فلاسفة الوجودية يتبين أن هاجسهم أخلاقي وإن كانت فلسفتهم عبثية ومتمردة. وهذا ما تبينه النصوص الكبرى لسارتر وفلاسفة الوجودية ككل. فعندما نقرأ موقف سارتر من الاستعمار في الجزائر، يتبين لنا أن أهم نتائج قراءة أفكاره، هي الدفاع عن الحرية و تأسيس المسؤولية، بهدف البحث عن السعادة الكونية في ظل اعتبار الإنسان محور العالم والكون، يصنع ماهيته وقيمه بنفسه وكما يريد، وبالتالي نتوخى من خلال طرح هذا الموضوع، بيان أن الإنسان بمفهومه الفردي والكوني، حر ومسؤول عن ما هو سائد من إفرازات ومخلفات التقنية والحروب يصنع مصيره بنفسه ومع الآخر في الوقت نفسه. Abstract: This research aims to show that existentialism is not a philosophy that contradicts morality, but a new view of it, based on the values of contemporary man, the man of technology and scientific and technological progress. Using the analytical method, it becomes clear to us that analyzing the visions and positions of existentialist philosophers shows that their obsession is moral, even if their philosophy is absurd and rebellious. This is what the major texts of Sartre and existentialist philosophers as a whole show. When we read Sartre’s position on colonialism in Algeria, it becomes clear to us that the most important results of reading his thoughts are the defense of freedom and the establishment of responsibility, with the aim of searching for universal happiness in light of considering that man is the center of the world and the universe, creating his own essence and values by himself and as he wants, and therefore we aim to propose This topic is a statement that man, in his individual and universal sense, is free and responsible for the prevailing secretions and waste of technology and wars, creating his own destiny with himself and with others at the same time.

الكلمات المفتاحية: الوجود ؛ الحرية ؛ الالتزام ؛ الإنسان؛ المصير


قراءة وصفيّة و نقديّة لمجازر الثامن ماي 1945 م على ضوء بعض الشخصيات التاريخية A descriptive and critical reading of the massacres of May 8, 1945 AD in the light of some historical figures

بوفلاقة محمد سيف الإسلام, 
2024-09-16

الملخص: لا يختلف اثنان على أن مجازر 8 ماي1945م،- على وجه أخصّ- قد حظيّت بعناية فائقة، واهتمام بالغ؛ قلّ أن نجد نظيراً له، ولا أدلّ على ذلك من المؤتمرات، والنّدوات، والأيّام الدّراسية التي نُظّمت في شتّى المدن الجزائرية، ويُضاف إلى هذه التّظاهرات العلميّة والثقافيّة؛ الكتب والمقالات، والأبحاث والدّراسات، التي نُشرت بشأنها، فقد نهض ثُـلَّة من المؤرخين والدارسين والباحثين على اختلاف توجّهاتهم بمهمّة مُقاربة تلك المجازر الرهيبة، درساً وتحليلاً؛ والحقيقة أننا لا نستغـرب أن تحظى شتَّى ذكريات ثورة التحرير المظفرة بعناية كبيرة؛ ويهدف هذا البحث إلى تقديم مُعالجة تحليليّة لنماذج من الكتابات التاريخية التي ركزت على مجازر8ماي1945م الرهيبة، و يقوم هذا البحث التاريخي على المنهج الوصفي التّحليلي الذي ينسجم مع طبيعة البحث، إذ يرتكز على رصد وتتبّع بعض الشهادات والمذكرات التّاريخية التي عُنيّت بمجازر8ماي1945م. : No one disagrees that the massacres of May 8, 1945, in particular, received great care and attention. It is rare to find a counterpart to it, and there is no clearer evidence of that than the conferences, seminars, and study days that were organized in various Algerian cities, and in addition to these scientific and cultural demonstrations; Books, articles, research and studies that have been published about it. A group of historians, scholars and researchers of different orientations have undertaken the task of approaching these terrible massacres, through study and analysis. In fact, we are not surprised that the various memories of the victorious liberation revolution receive great attention. This research aims to provide an analytical treatment of examples of historical writings that focused on the terrible massacres of May 8, 1945 AD. This historical research is based on the descriptive and analytical method.

الكلمات المفتاحية: مجازر؛استعمار ؛ إبادة ؛مُعالجة ؛الجزائر. : massacres;colonisation; Extermination, traitement, Algérie.


نزعة الإنسانية المتحولة من منظور ديني Transhumanism : a religious perspective

خلاف إيمان,  حاج علي كمال, 
2024-09-26

الملخص: شهدت الإنسانية في الفترة الراهنة تطورا هائلا في مجال العلم و التكنولوجيا . و في خضم هذا السياق ، برزت نزعة الإنسانية المتحولة التي تعتقد بأن المعرفة العلمية و التكنولوجية ستمكننا من التحكم في العالم المحيط بنا و كذا تعديل الطبيعة البشرية بإستخدام الهندسة الوراثية و البيوتكنولوجيا و الذكاء الإصطناعي ، الأمر الذي يطرح قضايا أخلاقية و دينية هامة. و عليه نسعى من خلال هذه الدراسة إلى تقديم لمحة موجزة عن التحديات التي يواجهها الفكر الديني نتيجة هذا النهج الفكري الجديد In the contemporary time, the humanity witnessed a remarkable development in the field of science and technology. Amidst this framework, the transhumanism emerged as a new tendency in which believes that the scientific and technological knowledge will provide us with the power to dominate the surrounding world as well as engineering human nature through leveraging the genetic engineering, biotechnology and artificial intelligence. This later brings about significant ethical, moral and religious implication. Through this study, we endeavour to provide a succinct synopsis about the challenges facing the religious ideology in the light of this recent intellectual approach.

الكلمات المفتاحية: الإنسانية المتحولة ; ما بعد الإنسانية ; الدين التكنولوجي ; transhumanism ; posthumanism ; the religion of technology.


إشكالية حضور اللّغة في الأدب الرّقميّ، المقامة التّونسيّة لحمزة قريرة أنموذجا.

نورين نعيمة, 
2024-09-13

الملخص: الملخص: تهدف هذه الدّراسة إلى الوقوف على واقع اللّغة في الأدب الرّقمي الّذي يجمع بين الأدبيّة والتّكنولوجيا، ويستثمر معطيات المعلوماتيّة في تقديم نوع أدبيّ جديد لا يقتصر فيه المبدع على اللّغة كأداة تعبيريّة، ومن أجل إثراء هذا الطّرح نقدّم مقاربة تفاعليّة توفيقيّة لنموذج رقميّ يتمثّل في المقامة التّونسية التّفاعليّة الّتي أبدعها حمزة قريرة ضمن مدونته الرّقميّة "مقامات الوهن العربي"، وحاول من خلالها أن يحيي جنسا أدبيّا قديما أهمّ ما يميّزه أناقة الّلفظ وحسن السّبك، وقد تمّ التّوصل إلى أنّ الأدب الرّقميّ لا يغيّب اللّغة إنّما يدمجها مع وسائط رقمية ليخلق عوالم افتراضيّة ساحرة تأسر القارئ المعاصرالمفتون بالتّكنولوجيا، لهذا نوصي بالاهتمام بهذا اللّون الأدبي الجديد تلقيا ونقدا. :Abstract This study aims to identify the reality of language in digital literature which combines literature and technology, and invests information data in presenting a new literary genre in which the creator is not limited to language as an expressive tool , in order to enrich this argument we offer a compromise interactive approach a digital model represented by The Tunisian maqama that it was created by Hamza Guerrera, , through which he tried to revive an ancient literary genre, the most important of which distinguishes it is elegance of pronunciation and good casting, it has been found that digital literature does not ignore language, but combines it with digital media to create enchanting virtual worlds that captivate the modern reader who is fascinated by technology, for this we recommend paying attention to this new literary genre both received . and critically

الكلمات المفتاحية: الأدب الرقمي ; اللغة ; المقامة ; حمزة قريرة


دراسة نظرية تحليلية لمؤشرات التسرب المدرسي لذوي صعوبات التعلم الأكاديمية

غيران خديجة,  هامل منصور, 
2024-09-19

الملخص: الملخص: يعد التسرب المدرسي من أصعب المشاكل التي تعيق سير العملية التربوية التعليمية، وذوي صعوبات التعلم الأكاديمية معرضون كغيرهم لهذه المشكلة. لذا جاءت الدراسة الحالية للكشف المبكر عن احتمالية تسرب تلميذ صعوبات التعلم الأكاديمية ، من خلال تحديد مجموع المؤشرات الدالة على ذلك. وبعد التحليل النظري لكافة جوانب الموضوع، واستعراض بعض الدراسات المرتبطة به، تم الوقوف على بعض هذه المؤشرات: التحصيل الدراسي والرسوب المدرسي والعوامل النفسية المرتبطة بالتلميذ. Abstract: school dropout is one of the most significant challenges that hinder the educational process, and students with academic learning difficulties are particularly vulnerable to this issue. The current study seeks to identify the early signs of potential dropout among students with academic learning difficulties by outlining a set of indicative factors. Through a comprehensive theoretical analysis of the topic and a review of relevant studies, several key indicators were identified, including academic performance, school failure, and psychological factors affecting the student.

الكلمات المفتاحية: صعوبات التعلم ; التسرب المدرسي ; ضعف التحصيل ; الرسوب ; المشكلات النفسية ; Learning Disabilities ; School dropout ; underachievement ; failure ; Psychological problems


فاعلية العلاج النسقي للأطفال المسعفين مجهولي النسب داخل الأسر البديلة ومؤسسة إسعاف الأطفال الذين يعانون من الاضطرابات النفسية - دراسة ميدانية لثلاث حالات –

سني أحمد, 
2024-09-20

الملخص: يهدف هذا البحث للتأكد من مدى فعالية العلاج النسقي في الأسر الجزائرية المضطربة خاصة التي تتبنى طفلا مسعفا مجهول النسب، وذلك باستخدام المنهج العيادي لملائمته مع إتجاه الدراسة. كما تم إستخدام المنهج الوصفي على عينة إستطلاعية قوامها 30 طفلا مسعفا اختيروا بطريقة قصدية تم لإستخدام المقاربة العلاجية النسقية لـ مينوشن، واختبار تفهم العائلة FAT بعد بتطبيقها على ثلاث حالات، تم التوصل إلى نتيجة مفادها أن البرنامج العلاجي أتبث فاعلية في مساعدة الأسر المضغوطة وفي ضوء هذه النتيجة، نقترح إعتماد المقاربة النسقية لـ مينوشن في الأسر الجزائرية التي تعاني من مشاكل نفسية لإعادة ترميم الصدع وتفعيل العلاقات داخل النسق الأسري. Abstract: This research aims at finding out the effectiveness of the systemic therapy in troubled Algerian families, particularly those adopting a paramedic unknown child, using the clinical approach. The descriptive approach was also employed on an exploratory sample of 30 paramedic child who were intentionally selected to participate in the present investigation using the Minuchin’s systemic therapeutic approach, and to test the family’s understanding (FAT) after applying it to three cases. Final findings demonstrated that the therapeutic program was effective in helping distressed families. Thus, we suggest adopting Minuchin's systemic approach in the Algerian families suffering from psychological problems to restore the hole and activate relationships within the family system.

الكلمات المفتاحية: العلاج النسقي ؛ الأطفال المتبنين ؛ الإضطرابات النفسية ; Keywords:Psychological Disorder ; Adopted Children ; Systemic Therapy ;


The role of safety culture and organizational socialization in occupational risks prevention at SONATRACH TRC Bejaia

زموري عبدالرحيم, 
2024-10-02

Résumé: This research paper examines occupational hazard management, workers socialization, and workplace safety culture at SONATRACH TRC Bejaia. Key findings include the diverse collective behaviours towards hazards, reflecting varying individual perceptions shaped by experience, skills, and values. The study aligns with Beck's (2008) risk society theory, highlighting the importance of risk awareness for proactive management. It also explores how shared culture, norms, and values influence work and risk representations. The study emphasizes how informal organizational learning and socialization shape risk management practices and highlights the impact of communication in educating workers The research notes younger workers’ risk-taking as a form of self-assertion and older workers’ belief in controlling risks. These insights underline the significance of socialization and communication in fostering a safety culture and guiding effective risk management practices.

Mots clés: Organizational socialization ; Safety culture ; Occupational hazards ; Risk prevention ; SONATRACH