المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات


Description

The Algerian Journal of Research and Studies is a non-profit , peer-reviewed, international journal specialized in human and social sciences, published in both paper and electronic format .Our open-access journal is published four times a year (Quarterly; March, June, September, December) in Arabic, English and French by the University of Mohamed Seddik Ben Yahia- Jijel. This journal strives to live up to the aspirations of the Algerian, Arab and international universities by making it an informative and discussion forum featuring serious and original studies and pieces of research are published. thus providing a scientific added value in the research domain of human and social sciences. The Journal is committed to publishing papers which raise issues and tackle scientific problems that are related to the major and timely concerns of Academic research in our domain.Our overall aim is to contribute to advancing knowledge in our broad domain of expertise-the human and social sciences- and to create, advance ,and share world knowledge in research academia. Special thanks should go to all those who have contributed or will contribute to the continuity and thriving of our journal. Needless to say that the opinions expressed in the papers and articles published herein do not necessarily reflect the views of the journal.

Annonce

إعـــــلان + تنبيــــه

دعوة للنشر في المجلد الرابع العدد 04 أكتوبر 2021

 

يسر هيئة تحرير المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات التي تصدر عن كلية العلوم الانسانية والاجتماعية- جامعة محمد الصديق بن يحيى- جيجل  أن تعلم  كل الباحثين والمشتغلين في الحقل الاكاديمي بميدان العلوم الانسانية والاجتماعية داخل الوطن وخارجه أن إستقبال المقالات للنشر في عددها 04 لشهر أكتوبر 2021  سيكون إبتداءا من:

25 جويلية الى غاية 31 جويلية 2021  

ع/هيئة التحرير       

د.عـــــادل شيهب

ملاحظة: تستقبل المجلة المقالات في كل التخصصات بالعلوم الانسانية والعلوم الاجتماعية وباللغات الثلاث -عربية ، إنجلزية وفرنسية-

بالنسبة للمقالات باللغة الانجلزية تاريخ إستقبالها يبقى مفتوح على مدار السنة بالنسبة لكل أعداد المجلة

Call to publish in Volume 04, Issue 04 October 2021


The editorial team of the Algerian Journal of Research and Studies inform all researchers and authors in the field of humanities and social sciences inside and outside Algeria that receiving of articles for publication in the issue 04 of October 2021 will start from :

July 25 to July 31, 2021

  Note: The Journal receives the articles in the three languages - Arabic, English and French.

For the English articles its open at any time for any issues of the Journal

تنبيــــــــه

تنهي ادارة تحرير المجلة إلى كل المؤلفين الذين يودون النشر في المجلة أن يلتزموا بقواعد النشر الخاصة بها، والتي يمكن تحميلها من خانة تعليمات المؤلف على موقع المجلة.

ملاحظة : كل مقال يرسل للمجلة دون مراعاة شروط النشر فيه سوف يرفض قبل عملية التقييم العلمي.

شكرا للجميع 

The editorial team address all authors who wish to publish in our journal to abide by its publishing rules,which can be downloaded from the instructions for authors on the journal's website.

Note: Every article sent to the journal without regard to publication conditions will be rejected by the editorial team.
Thanks for all

26-04-2021


4

Volumes

14

Numéros

170

Articles


أقوال الإمام المباركفوري التفسيرية في كتابه الرحيق المختوم جمعا ودراسة

شحاته رجب, 

الملخص: لقد تناولت هذه الدراسة أقوال الإمام المباركفوري التفسيرية في كتابه الرحيق المختوم جمعا ودراسة ، ويهدف هذا البحث إلى جمع أقوال المباركفوري التفسيرية في كتابه الرحيق المختوم ودراستها من خلال الرجوع إلى أقوال المفسرين ، حيث تكمن أهمية البحث في إضافة بحث من بحوث التفسير في كتب السيرة النبوية وهو أقوال الإمام المباركفوري التفسيرية في كتابه الرحيق المختوم جمعا ودراسة ، وقد اتبع الباحث في هذه الدراسة المنهج الاستقرائي الوصفي التحليلي، وأظهرت نتائج الدراسة أن المباركفوري استطاع أن يدعم الأحداث التاريخية والسيرة النبوية بالقرآن الكريم

الكلمات المفتاحية: الرحيق المختوم ، ودراسة ، الإمام المباركفوري. أقوال ، جمعا ، كتاب


من المواطنة الى المواطنة العالمية

بن عزه السعيد,  لوحيدي فوزي, 

الملخص: هدفت الدراسة الى التعرف على اهم مفهوم يوحد افراد الدولة او المجتمع الا وهي فكرة المواطنة والتي من خلالها يتعرف المواطن على انتمائاته وذلك من خلال قيم المواطنة المتعددة ومبادئها الاساسية , لذلك تطرقنا الى مفهوم القيم ومع التطورات المعاصرة عرفت المواطنة مستوى عالمي نقلها من المواطنة المحلية , حيث برزت فكرة المواطنة العالمية التي تتطلب الى ضبط مفهومها وقيمها الاساسية the study aimed to identify the most important concept that unites the individuals of the state or society , namely the idea of citizenship , through which the citizen gets acquainted with his affiliations through the multiple values of citizenship and its bazic principles so we touched on the concept of values and with contemporary developments ,citizenship haz known a global level that is trans fered from local citizenship , where the idea of globale citizenship haz emerged , which requres controlling its concept and bazic values .

الكلمات المفتاحية: القيم –المواطنة –المواطن –المواطنة العالمية


من أعلام مدينة مراكش أبو الحسن الحرالي لمعة من سيرته وقراءة في فكره

وامومن إبراهيم, 

الملخص: الملخص بالعربية: يعتبر أبو الحسن الحرالي من الشخصيات العلمية التي لم تنل حقها في تأريخ العلوم، مع أنه كان شمسا منيرة في سماء العلوم، بارعا في المنطق والفلسفة والرياضيات، عالي الكعب في علوم اللغة العربية وآدابها، كما كان من أهل التمكن في علوم الحديث، والسيرة، والفقه. فمن هذا الباب أحببت أن أعرف بهذا العلم الكبير، وليس قصدي الاستيعاب، إنما هو تعريف مقتضب موجز، وكل ما سيقدم في هذه الزاوية، ما هو إلا قطرة في إناء، ولبنة في بناء. الملخص بالإنجليزية: الكلمات المفتاحية: الحرالي، الأعلام، الشخصية Abstract Abu Al-Hassan Al-Harali is considered one of the scientific figures who did not attain their right in the history of science, even though he was a luminous sun in the sky of science, skilled in logic, philosophy and mathematics, clunky in the sciences of Arabic language and its literature, and he was one of the masters in the sciences of hadith, biography, and jurisprudence .For these reasons i liked to make this great scholar know, and it is not my intention to comprehend, but rather a brief and concise valuation, and everything that will be presented in this corner is nothing but a drop in a vessel, and a brick in a building. Key words: Al-Harali, flags, personality

الكلمات المفتاحية: الحرالي، الأعلام، الشخصية


العلاقات الأدبية القديمة بين العرب والفرس في الـــميزان -مُعالجة تحليلية لرؤى يوسف حسين بكار-

بوفلاقة محمد سيف الإسلام, 

الملخص: يهدف البحث إلى عرض وتحليل مجموعة من الأفكار ،والرؤى التي قدمها الناقد، والباحث الأردني المعروف (يوسف حسين بكار) في مقاربته التحليلية الدقيقة لجذور العلاقات الأدبية بين العرب ،والفرس، وذلك من خلال كتابه الموسوم ب: «نحن وتراث فارس» ،ويُنبه إلى أن العلاقات التراثية الأدبية بين العرب،والفرس، لم تحظ بالعناية الكافية من لدن مختلف الدارسين،والباحثين،ولعل أحداً لا يحتاج إلى كبير عناء لكي يدرك هذا الأمر، فالملاحظة التي يخرج بها كثير من المهتمين، هي أن هذا الموضوع لقي صدوداً ،وإعراضاً من قبل جملة من مؤرخي الأدب، و يبدو أن هذا الدافع، هو السبب الرئيس الذي جعل الباحث(يوسف حسين بكار) يُقدم على إنجاز هذه الدراسة،و ليس غريباً أن ُيتحفنا المؤلف بكتابٍ قيمٍ من هذا النوع يتناول فيه الوشائج الثقافية، والعلمية العربية الإيرانية، فهو يُعدُ رمزاً من «رموز التواصل الثقافي العلمي بين إيران والعرب، ومن هنا تأتي أهمية هذا العرض، كونه يُنبه إلى رؤى علمية متميزة جداً، جديرة بتسليط الضوء عليها،وتحليلها. The research aims to present and analyze a set of ideas and visions presented by the well-known Jordanian critic and researcher (Yusef Hussein Bakkar) in his accurate analytical approach to the roots of literary relations between Arabs and Persians, through his book entitled: “We and the Heritage of Persia”, and points out that The literary heritage relations between Arabs and Persians have not received sufficient care from the various scholars and researchers, and perhaps no one needs much effort in order to realize this matter. The observation that many interested people make is that this topic has been blocked and rejected by a number of people. One of the historians of literature, and it seems that this motive is the main reason that made the researcher (Yusuf Hussein Bakkar) present this study, and it is not surprising that the author gives us a valuable book of this kind in which he deals with cultural and scientific Arab-Iranian ties, as he is considered a symbol From the “symbols of scientific cultural communication between Iran and the Arabs, hence the importance of this presentation, as it alerts to very distinct scientific visions that deserve to be shed light on and analyzed.”

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية : فارس،تراث، الأدب، التأثير،العرب. ; Keywords: Persia, heritage, literature, influence, Arabs.


الفقر وجودة الحياة في الأسرة الجزائرية: دراسة مقارنة بين تحقيقي 2006 و2012-2013

توبي عبد المالك,  لونيسي عبد الحكيم,  شرفي منصف, 

الملخص: ملخص بهدف معرفة أثر الفقر على جودة الحياة داخل الأسرة الجزائرية، وبما أن التخطيط العائلي يعتبر وجه من أوجه تنظيم الحياة الأسرية. جاءت هذه الورقة من أجل معرفة نوع العلاقة الموجودة بين المستوى المعيشي للأسرة الجزائرية وسلوكياتها الإنجابية. انطلاقا من بيانات كل من التحقيق الجزائري المتعدد المؤشرات (Mics3) لسنة 2006 والتحقيق الجزائري المتعدد المؤشرات (Mics4) لسنة 2013، تم اعتماد المنهج المقارن من أجل إجراء مقارنة بين نتائج التحقيقين؛ منه معرفة التغير الذي طرأ في متغيرات الدراسة ثم وباستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)؛ معرفة العلاقة الموجودة بين المتغيرات محل الدراسة. خلصت الدراسة إلى أنه حسب المستوى المعيشي فإن الفقراء هم الذين لديهم نسبة مرتفعة من الاحتياجات غير الملباة في مجال التخطيط العائلي، أي أن العلاقة بين جودة الحياة (الممثل بالتخطيط العائلي) والفقر في الأسرة الجزائرية هي علاقة عكسية؛ فكلما ارتفع استعمال وسائل التخطيط العائلي كلما نخفض الفقر. Abstract With the aim of knowing the impact of poverty on the quality of life within the Algerian family, the family plan is considered an aspect of organizing family life. The paper referred to in the White Paper was on the living standards and behaviors of the Algerian family. Comparative scores (Mics3) for the year 2006 and the Algerian Multiple Indicators Investigation (Mics4) for the year 2013, the comparator was adopted from the comparison scale from which to know the change that occurred in the study variables, and then using the statistical and informational program on social sciences (SPSS) Knowing the relationship between the variables under study. This was the participation in family planning, and poverty in the Algerian family, this percentage was a high need. The higher the poverty.

الكلمات المفتاحية: فقر ; جودة ; حياة ; أسرة ; جزائرية


الرياضة المدرسية في ولاية تيارت بين الواقع والمأمول من وجهة نظر الأساتذة المنخرطين

العيد بن سميشة, 

الملخص: هدفت الدراسة التعرف إلى واقع الرياضة المدرسية في ولاية تيارت من وجهة نظر الأساتذة المنخرطين، واستخدم الباحث المنهج الوصفي بالدراسة التحليلية، وشملت عينة الدراسة (30) أستاذا منخرطا في الرياضة المدرسية من التعليم المتوسط و(20) أستاذا من التعليم الثانوي، وطبق الباحث استبيان يتضمن (30) عبارة، وتوصلت الدراسة إلى أن إدارة المؤسسات التربوية لا تعطي الاهتمام الكافي للرياضة المدرسية، والجمعية الرياضية الثقافية بالمؤسسات التربوية لا تولي الاهتمام الكافي لتطوير الرياضة المدرسية، إضافة إلى أن المنشآت الرياضية والبيداغوجية بالمؤسسات التربوية غير كافية بالنهوض بالرياضية المدرسية، وأوصى الباحث بضرورة العمل على إلزام إدارات المؤسسات التربوية على تطبيق النصوص الخاصة بالرياضة المدرسية اللاصفية، وتوعية الجمعية الرياضية الثقافية بالمؤسسات التربوية باهتمامها بتطوير الرياضة المدرسية اللاصفية. - الكلمات المفتاحية: (الرياضة المدرسية اللاصفية، أستاذ التربية البدنية والرياضية، التربية البدنية والرياضية) The study aimed to identify the reality of school sport in the state of Tiaret from the point of view of the professors involved, and the researcher used the descriptive approach in the analytical study, and the sample of the study included (30) teachers involved in school sports from intermediate education,And (20) teachers from secondary education, and the researcher applied a questionnaire containing (30) phrases, and the study concluded that the administration of educational institutions does not give sufficient attention to school sports, and the Cultural Sports Association in educational institutions does not pay sufficient attention to the development of school sport, in addition to the sports facilities And pedagogy in educational institutions is not sufficient to promote school sports The researcher recommended the necessity of working to oblige the departments of educational institutions to apply the texts on extra-curricular school sports, and to make the Sports and Cultural Association aware of educational institutions of its interest in developing extra-curricular school sports. -Key words: (extra-curricular school sports, professor of physical education and sports, physical education and sports).

الكلمات المفتاحية: (الرياضة المدرسية اللاصفية، أستاذ التربية البدنية والرياضية، التربية البدنية والرياضية).


المنافسات الجيوسياسية الإقليمية في الشرق الأوسط (إيران-إسرائيل وموازنة الردع النووي)

لعريض حسين, 

الملخص: يؤدي انتشار الأسلحة النووية في الشرق الأوسط إلى زيادة القلق بشأن استخدامها الوشيك في هذه المنطقة المضطربة. تعتبر الحرب الباردة بين إسرائيل وإيران من أكثر العوامل المؤثرة التي تهيمن على جيوستراتيجية الشرق الأوسط. كما يزيد انتشار التكنولوجيا النووية في الشرق الأوسط المضطرب سياسيًا بشكل كبير من احتمالية نشوب حرب نووية كارثية. رغم عدم الإعلان عنه صراحة، إسرائيل تمتلك أسلحة نووية، و إيران قامت بتخصيب ما يكفي من المواد النووية لصنعها. من المتصور العواقب الوخيمة للتبادل النووي بين إسرائيل وإيران. لهذا نسعى في هذه الدراسة إلى فهم وتحليل طبيعة التنافس الإقليمي النووي الإيراني الإسرائيلي في إطار الحرب الباردة وموازنة الردع بينهما في الشرق الأوسط، كذلك من خلال تطور العلاقات منذ ظهور دولة إسرائيل ومختلف ديناميات، وإمكانات، و تداعيات النزاع بينهما. منتهين إلى الاعتقاد أن حزب الله يمكن أن يكون شرارة الحرب الساخنة بينهما في أي وقت. The proliferation of nuclear weapons in the Middle East is increasing concern about their impending use in this volatile region. The Cold War between Israel and Iran is one of the most influencing factors dominating the geostrategic of the Middle East. The spread of nuclear technology in the politically troubled Middle East also greatly increases the likelihood of a catastrophic nuclear war. Although not explicitly stated, that Israel possesses nuclear weapons, and Iran has enriched enough nuclear material to make them. It is inconceivable that there will be no dire consequences for the nuclear exchange between Israel and Iran. That is why we seek in this study to understand and analyze the nature of the Iranian-Israeli regional nuclear competition in the context of the Cold War and the balance of deterrence between them in the Middle East, as well as through the development of relations since the emergence of the State of Israel and the various dynamics, potentials, and repercussions of the conflict between them. Ended in believing that Hezbollah could spark a grinding nuclear war between them at any time.

الكلمات المفتاحية: إسرائيل ; إيران ; م ; ازنة الردع ; التنافس الإقليمي ; الشرق الأ ; سط ; Israel ; Iran ; Balancing of Deterrence ; the Middle East ; Regional Rivalry


العلاقات العامة الإستراتيجية: من رصد البيئة إلى التخطيط لأفعال المنظمة

كموش مراد,  شعبان حنان, 

الملخص: سنحاول في هذه الورقة البحثية تسليط الضوء على موضوع العلاقات العامة الإستراتيجية، والتي تعد مدخلا مهما من مداخل أدوار العلاقات العامة المعاصرة، وينطلق المقال من رصد البيئة الداخلية والخارجية للمنظمة وتضم خاصة جماهير العلاقات العامة، وهنا ركزنا على مجموعة من النماذج وكذلك بحوث الرأي العام التي تقوم بها العلاقات العامة. أما في الجزء الثاني من المقال فركزنا على الطبيعية التخطيطية للعلاقات العامة، وهي مرحلة لاحقة تأتي بعد دراسة البيئة المحيطة، ومنه كيف تصيغ العلاقات العامة مهام المنظمة وتحليل الموقف المبني على مبدأ الفرص والتحديات التي تواجه إدارة العلاقات العامة، لنخلص في النهاية لأهم الإستراتيجيات وسلم التخطيط.

الكلمات المفتاحية: العلاقات العامة، الإستراتيجية، البيئة، الرصد، البحث، التخطيط، المنظمة.


دور الإعلام الأمني في معالجة ظاهرة الجريمة - قراءة في الأخلاقيات والقوانين المنظمة-

لحمر إيمان,  عزوز هند, 

الملخص: نهدف من خلال هذه الورقة البحثية إلى التعرف على دور الإعلام الأمني كأحد فروع الإعلام المتخصص في مكافحة ظاهرة الجريمة ، وذلك انطلاقا من التعرف على الضوابط المهنية والقانونية للمحتوى الإعلامي، واستنادا على قراءة في الأخلاقيات المنظمة لمسار العمل الإعلامي، ومن أبرز النتائج المتوصل إليها في دراستنا أن الإعلام الأمني يساهم في تشكيل الوعي اتجاه مواضيع الجريمة ومخاطرها عن طريق عرضها بأسلوب مهني معتدل بعيد عن التهويل والتهوين أو استعمال أسلوب الإثارة والتخويف للجماهير المستقبلة للمضمون الإعلامي، وأن الدولة بإمكانها الاعتماد على وسائل الإعلام الأمني في تفعيل الشراكة بين وسائل الإعلام والأجهزة الأمنية من أجل مكافحة مختلف قضايا الجريمة بمختلف أبعادها. Through this research paper, we aim to identify the role of the security media as one of the branches of media specialized in combating the phenomenon of crime, based on the identification of professional and legal controls for media content, and based on a reading of the ethics organizing the course of media work, and one of the most prominent findings in our study is that The security media contributes to forming awareness of crime issues and its risks by presenting them in a professional and moderate manner, and that the state can rely on the security media to activate the partnership between the media and security agencies in order to combat various crime issues of various dimensions

الكلمات المفتاحية: دور، الإعلام، الإعلام الأمني، الجريمة، الأخلاقيات الإعلامية. ; role , media, media ethics, security media, crime


أثر محتوى قنوات اليوتيوب على ثقافة الإستهلاك لدى المرأة العاملة في الجزائر– دراسة ميدانية على عينة من النساء العاملات بجامعة محمد الصديق بن يحي بجيجل-

بن يحي سميرة,  بلعيور الطاهر, 

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على محتوى قنوات اليوتيوب بإعتبارها أحد أوجه الإعلام الجديد، وإبراز أثرها على ثقافة الإستهلاك لدى المرأة العاملة في الجزائر. ولتحقيق هذ الغرض أجريت دراسة ميدانية في جامعة محمد الصديق بن يحي بجيجل، إذ تم توزيع استبيان على عينة متكونة من 271 عاملة بهذه المؤسسة (موظفة وأستاذة)، وقد استخدم برنامج SPSS لمعالجة البيانات المتحصل عليها. وتم التوصل إلى أن النساء -عينة الدراسة-يطلعن على محتوى قنوات اليوتيوب ويشتركن فيها ويتفاعلن مع ما تقدمه، لذلك فكل ما يعرض في هذه القنوات أصبح له أثر على ثقافة الإستهلاك لدى المرأة العاملة ببعديها المادي والرمزي. فقد أصبحت هذه القنوات مصدرا تحصل من خلاله النساء على المعلومات في العديد من المجالات التي تدخل ضمن اهتماماتهن مما أثر وبشكل مباشر على سلوكياتهن الإستهلاكية وأدى إلى تغيير في الأنماط الإستهلاكية لديهن ولدى المجتمع ككل باعتبار أن المرأة تعد عماد الأسرة وأيضا مركزا للعلاقات الإجتماعية لهذا فهي تلعب دورا مهما في تشكيل ثقافة الإستهلاك الخاصة بالمجتمع. Abstract: This study aims to identify the content of You Tube channels and highlight their impact on the culture of consumption among working women in Algeria. To investigate this purpose, a field study was conducted at Mohamed Seddik Benyahia University in Jijel, if a questionnaire was distributed to a sample of 271 workers in this institution and SPSS software was used to process the obtained data. It was concluded that the content of You Tube channels has an impact on the culture of consumption of working women in its material and symbolic dimensions. These channels have become a source through which women obtain information in many areas that fall within their sphere of interests, which directly affects and forms their consumer behavior.

الكلمات المفتاحية: الثقافة ; ثقافة الإستهلاك ; سلوك المستهلك ; قنوات اليوتيوب ; المرأة العاملة


الأبنية الاقتصادية والاجتماعية لبناء مجتمع المعرفة في الوطن العربي Economic and social structures for building a knowledge society in the Arab world Structures

بلغول يمينة, 

الملخص: ملخص: تهدف الدراسة لمعرفة الأبنية الاجتماعية و الاقتصادية اللازمة لبناء مجتمعات المعرفة التي تعتبر الركيزة الأساسية للتكنولوجيا و الرقمنة العصرية ،حيث أصبحت تقاس درجة تقدمها بمدى تطور المعرفة بأشكالها الحديثة والمتطورة ؛أي تلك التي تعتمد على التعليم المتطور واستخدام الكمبيوتر واختراق الحدود الزمنية والمكانية و بمدى اعتمادها على الاقتصاد المعرفي المتطور الذي يعتمد على الآلة الحديثة في التصنيع والإنتاج ،و اليد العاملة المؤهلة والتي تملك القدرات الفنية والعلمية بدل اليد العاملة البسيطة ، و تبين لنا من خلال الدراسة الوصفية أن الدول العربية من الدول الضعيفة في بناء مجتمعات المعرفة الاجتماعية والاقتصادية باعتبارها لا تزال تقيس درجة الأمية بمن لا يعرف القراءة و الكتابة ،إضافة إلي معاناتها من ضعف المؤهلات العلمية التي تتحكم في المعرفة التكنولوجية. و لا تزال بعيدة التصنيفات العالمية التي تتطلب الجودة و الرقمنة . Abstract:The study aims to know the social and economic structures necessary to build knowledge societies that are the main pillar of modern technology, as the degree of its progress has become measured by the extent of knowledge development in its modern and advanced forms; that is, those that depend on advanced education, the use of computers, penetration, and the extent of its dependence on the economy. The advanced knowledge that depends on the modern machine in manufacturing, and the qualified workforce who possesses technical of simple labor. And it became clear to us through the descriptive study that the Arab countries are among the weak countries in building societies of social and economic knowledge, as they still measure the degree of illiteracy for those who cannot read and write, in addition to their suffering from weak scientific qualifications that control technological knowledge. And still far from the global rankings that require quality

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: مجتمع المعرفة ،اقتصاد المعرفة ، بعد اقتصادي ،بعد اجتماعي. ; Key Word: sthe knowledge society, Knowledge economy, An economic dimension, Social dimension


آثار النمو الحضري في المدينة الجزائرية The effects of urban growth in the Algerian city

بوصباط أحمد,  بغريش ياسمينة, 

الملخص: إن ظاهرة النمو الحضري كانت ظاهرة بارزة خلال تاريخ الجزائر الحديث، من تاريخ الاحتلال إلى يومنا هذا، مرورا بالفترات الزمنية البارزة التي عرفتها، وخاصة في النصف الأخير من القرن الماضي. وفي هذه الورقة البحثية سنركز على ظاهرة التحضر كأحد أبرز مظاهر التغير الاجتماعي في الجزائر، وهذا من خلال تسليط الضوء على مراحل وعوامل النمو الحضري في الجزائر، وكذا رصد وكشف مختلف آثاره الاجتماعية والتحديات المستقبلية التي تواجه المدينة الجزائرية. The phenomenon of urban growth was remarkable in the history of Algeria from colonialism to the present day through the different periods that marks its history especially the last fifty years of the last century. Our study focuses on the phenomenon of urban growth being the most striking aspect of social change in Algeria by highlighting the factors and stages of urban growth in Algeria as well as the detection of different, effects and challenges of the Algerian city.

الكلمات المفتاحية: النمو الحضري، الهجرة الريفية، التفكك الأسري،الأحياء الفوضوية. ; Urban growth, Rural migration, Family disintegration, Anarchist neighborhoods.


تأثير استخدام أسلوب التدريس التبادلي على دافعية الانجاز لدى متعلمي الأقسام النهائية بالطور المتوسط في درس التربية البدنية والرياضية

قعقاع توفيق, 

الملخص: هدفت الدراسة للتعرف على تأثير استخدام أسلوب التدريس التبادلي على دافعية الإنجاز لدى تلاميذ الأقسام النهائية في الطور المتوسط وتمثل مجتمع الدراسة من المتعلمين (ذكور وإناث) للأقسام النهائية بواقع 95 تلميذ، وكان اختيار العينة عشوائيا من 30 تلميذ من المتوسطة كعينة تجريبية، واستخدم المنهج التجريبي وكذا استخدم الاستمارة الاستبيانية، وكانت المعالجة باستعمالSPSS.، وجاءت النتائج المتوصل إليها كالتالي :يؤثر التدريس بالأسلوب التبادلي على بعد دافع إنجاز النجاح، ويؤثر التدريس بالأسلوب التبادلي على بعد دافع تجنب الفشل، ومن بين التوصيات ضرورة التنويع في الأساليب التدريسية ضمن المنهاج. Abstract: The study aimed to identify the effect of using the reciprocal teaching method on achievement motivation among students of the final sections in the intermediate stage. The study population (male and female) for the final sections was represented by 95 students, and the sample was randomly selected from 30 students from the medium as an experimental sample, and the experimental method was used. The questionnaire was used, and the treatment was using SPSS. The results were as follows: Teaching in the reciprocal method affects the motivation for achieving success, and teaching in the reciprocal method affects the dimension of the drive to avoid failure, and among the recommendations is the need to diversify the teaching methods within the curriculum.

الكلمات المفتاحية: التدريس بالأسلوب التبادلي ; دافعية الانجاز ; تلاميذ الطور المتوسط


آليات توجيه الرأي العام عبر الوسائط الجديدة

دبيح يوسف,  بن زروق جمال, 

الملخص: تسعى هذه الورقة البحثية إلى معالجة موضوع توجيه الرأي العام من قبل منصات التواصل الاجتماعي، انطلاقا من تطور الثورة الصناعية الرابعة والاستفادة من تكنولوجيا الذكاء الاصطناعي وتوظيفها في مجال التحكم في المحتوى عن طريق الخوارزميات الذكية والمتطورة، والتي تتحكم في الجماهير من خلال عدة طرق أبرزها البوتات الاجتماعية وشبكات الذباب الالكتروني، ودورها في صناعة التريند وممارسة التضليل الإعلامي وتوجيه اتجاهات الرأي لدى الأفراد المستخدمين This research paper seeks to address the issue of public opinion being directed by social media platforms, based on the evolution of the fourth industrial revolution and the use of artificial intelligence technology in content control through smart and advanced algorithms, which control the masses through several ways most notably social botnets and networks electronic flies and their role in creating the trend and practicing disinformation and directing opinion among individual users. Keywords: Engineering of consent, Artificial intelligence algorithms, Public opinion creating, E-flies, Social bots.

الكلمات المفتاحية: هندسة الجمهور ; خوارزميات الذكاء الاصطناعي ; صناعة الرأي العام ; البوتات الاجتماعية ; الذباب الالكتروني


دور الحوكمة المصرفية في إدارة المخاطر و تحسين أداء البنوك الجزائرية دراسة تحليلية للفترة 2010-2018

صالحي صبرينة, 

الملخص: ألقت التحديات المصرفية العالمية بظلالها على القطاع المصرفي الجزائري في ظل التطور التكنولوجي المتسارع واشتداد حدة المنافسة بعد انتشار مظاهر العولمة والانفتاح الاقتصادي بوتيرة متسارعة، لاسيما حينما يكثر الحديث إدارة المخاطر وسبل التسيير الجيد لتجنبها، فكان لابد من إرساء قواعد الحوكمة كمسار حتمي للقطاع المصرفي الجزائري وهذا ما تتطرقت إليه الدراسة، حيت أوضحت مسيرة الإصلاحات ونتائجها الإيجابية على تطور أداء البنوك الجزائرية وزيادة كفاءتها.

الكلمات المفتاحية: الحوكمة – البنوك - إدارة المخاطر- تحسين الأداء


التحليل الموازي والتحليل العاملي التوكيدي لمقياس كاليفورنيا للوحدة

عدة بن عتو,  بلعربي عادل عبد الرحمن, 

الملخص: يهدف البحث الحالي للكشف عن البنية العاملية لمقياس كاليفورنيا للوحدة ومن ثم التحقق من دلالة استخراج العوامل،تكونت عينة الدراسة من(331) تلميذا وتلميذة،وبعد المعالجات الإحصائية أظهرت النتائج أن التحليل العاملي الاستكشافي لمقياس كاليفورنيا للوحدة قد أسفر عن استخراج أربعة(4)عوامل،وبعد إجراء التحليل الموازي لهورن تم استخراج عاملين(2)كامنين،بعدها أخضعت للتحليل العاملي التوكيدي لتثبيت بنية العاملين. The present research aimed to reveal the global structure of the unit California scale and then verify the significance of extracting factors.The study sample consisted of (331) students. After data analyse,the results showed that the exploratory factor analysis of the California unit scale has resulted in the extraction of four (4) Factors, and after performing a parallel analysis of Horne, two (2) underlying factors were extracted, after which they were subjected to confirmatory factor analysis to confirm the structure of the two factors.

الكلمات المفتاحية: التحليل العاملي الاستكشافي؛ التحليل الموازي؛ التحليل العاملي التوكيدي؛ مقياس كاليفورنيا للوحدة؛الصدق والثبات


علاقة السرعة (10 متر،20 متر، 3×10متر و 4×10متر) بمهارتي تمرير واستقبال الكرة والجري بها لدى لاعبي كرة القدم للناشئين U12

صافي عبد الحق, 

الملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين السرعة (10 متر،20 متر، 3×10متر و 4×10متر) ومهارتي تمرير واستقبال الكرة والجري بها لدى لاعبي كرة القدم للناشئين U12، ونظرا لأهمية السرعة للناشئين في كرة القدم، أجريت الدراسة على عينة قوامها 120 ناشئا، اختيرت بطريقة عشوائية للرابطة الولائية للهواة بولاية ميلة للناشئين الأقل من 12 سنة، معتمدين على الدراسة الوصفية الارتباطية في دراستنا، ولتحقيق هذا الغرض قمنا بإجراء اختبارات بدنية ومهارية مقتبسة من المراجع العلمية والدراسات السابقة وتم المصادقة عليها من طرف خبراء ومحكمين، ونظرا لطبيعة الموضوع استخدمنا المنهج الوصفي الارتباطي، أما الوسائل الإحصائية فاعتمدنا على المتوسط الحسابي والانحراف المعياري، ومعامل الارتباط لبيرسون، وتوصلنا في الأخير إلى أن هناك: علاقة ارتباط معنوية بين السرعة ومهارتي تمرير واستقبال الكرة والجري بها. The study aimed to find out the relationship between speed (10 meters, 20 meters, 3 x 10 meters and 4 x 10 meters) and the skills of passing, receiving the ball and running with it among U12 junior soccer players, and given the importance of speed for juniors in football, the study was conducted on a sample of 120 youth. , Was chosen randomly for the State Association of Amateur in the state of Mila for juniors less than 12 years old, depending on the correlational study in our study, To achieve this purpose, we performed physical and skill tests adapted from scientific references and previous studies and were approved by experts and referees, and due to the nature of the subject we used the relational descriptive approach, as for the statistical means, we relied on the arithmetic mean, standard deviation, and the correlation coefficient of Pearson, and we concluded in the end that there is: A significant correlation between speed and the skills of passing and receiving the ball and running with it.

الكلمات المفتاحية: السرعة، مهارتي تمرير واستقبال الكرة والجري بها، الناشئين الأقل من 12 سنة، كرة القدم


الاتجاهات مقاربة نظرية

خلوفي محمد,  بطواف جليلة, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التطرق لماهية الاتجاهات وتطورها والفرق بين الاتجاهات وعلاقتها بالمفاهيم الأخرى، وخصائصها والتذكير بأنواعها ووظائفها، والتركيز على مكوناتها ومراحل تكوين الاتجاهات ونموها وطرق تغييرها وقياسها.فالاتجاهات عملية معقدة ومتشابكة، فالأفراد قد يحملون العديد من الأفكار والمشاعر نحو موضوع الاتجاه، ولكن الذي يحدث هو أن هذه الأفكار والمشاعر وردود الأفعال المختلفة نحو هذا الموضوع تظل في تغير دائم طوال الوقت، ولا تقف عند حد ثابت، لذا فإن المهمة الأولى والأساسية في قياس الاتجاه هي محاولة فك هذا الترابط و تبسيط هذا التعقيد فعند محاولة قياس الاتجاه قد نقابل بمزيد من الخلط، فقياس الاتجاه يتطلب منا معرفة دقيقة بما يزيد قياسه، حيث أن الاتجاهات لها العديد من الخصائص ومع ذلك فإن العلماء عندما يستخدمون مصطلح الاتجاه، فإنهم غالبا ما يشيرون إلى الخاصية التقديرية والتقويمية للاتجاه، فالخاصية التقديرية للاتجاه تشير إلى مدى ما يشعر به الفرد تجاه شيء ما من حيث كون هذا الشعور بالإيجاب أو السلب، معه أو ضده، جيدا أو سيئا، مفضل أم غير مفضل، مؤيدا أو معارضا. وهكذا، لذلك قد صممت معظم مقاييس الاتجاه لقياس الخاصية التقديرية للاتجاهات. This study aims to address what trends are, their development, the difference between trends and their relationship to other concepts, their characteristics, and the reminder of their types and functions, and focus on their components, stages of formation and growth of trends, and ways to change and measure them. It is that these different thoughts, feelings and reactions towards this topic remain in constant change all the time, and do not stop at a fixed boundary, so the first and basic task in measuring the trend is trying to decipher this interconnectedness and simplify this complexity. When trying to measure the trend, we may encounter more confusion. Measuring the trend requires us to know precisely what increases its measurement, As trends have many characteristics, however, when scientists use the term trend, they often refer to the evaluative and evaluative characteristic of the trend, the discretionary characteristic of the trend indicates the extent to which an individual feels about something in terms of whether this feeling is positive or negative, with him or her or Against him, good or bad, preferred or not, favorable or against. Thus, most trend scales are designed to measure the estimated characteristic of trends.

الكلمات المفتاحية: الاتجاهات؛ القياس: الآراء؛ القيم. ; Attitudes; Analogy; opinions; Value


تطبيقات مقاربة الحوكمة الرشيدة على مستوى الجماعات المحلية Applications of good governance approach at the level of local communities

بن ورزق هشام, 

الملخص: ملخص استلزمت مقاربة الحوكمة الرشيدة على مستوى الجماعات المحلية إدماج الفاعلين المحليين في التنمية المحلية وإزالة العوائق بين القطاع العام والخاص على مختلف مستويات اتخاذ القرار الجماعي، مما يسمح لهذه الفواعل بالمساهمة الفاعلة في إرساء قواعد متينة للحكم الراشد المحلي. وقد ساعد اتجاه الإدارة الحديثة نحو الحكم الراشد في تعزيز وبلورة الحكم المحلي، ليؤكد على ضرورة الانتقال بإدارة الجماعات المحلية من الحالة التقليدية، التي تتسم بالانعزال عن المواطنين والتقيد بالعمليات الإدارية، إلى الحالة الأكثر تفاعلا وتكاملا مع تعزيز دور الجماعات المحلية. ووفق هذا السياق حول البحث تحليل مفهوم الحكم الراشد ومدى تعميقه لأدوار المجتمع المدني والقطاع الخاص، مع محاولة ابراز دور الحوكمة المحلية في تعزير التشاركية على مستوى الجماعات المحلية. الكلمات المفتاحية: الحوكمة الرشيدة، الجماعات المحلية، المجتمع المدني، الديموقراطية التشاركية، القطاع الخاص. Abstract A good governance approach at the local communities’ level necessitated the integration of local actors in local development and the removal of obstacles between the public and private sectors at the various levels of collective decision-making, this allows these actors to contribute effectively to establishing solid foundations for local good governance. The trend of modern administration towards good governance helped in strengthening and crystallizing local government, to emphasize the need to move the administration of Local Communities from the traditional situation, which is characterized by isolation from citizens and adherence to administrative processes, to the most interactive and integrated situation with the strengthening of the role of local communities. According to this context, the research analyzes the concept of good governance and the extent of its deepening of the roles of civil society and the private sector, while trying to highlight the role of local governance in promoting participatory at the level of local communities. Keywords: Good Governance, Local Communities, Civil Society, Participatory Democracy, Private Sector.

الكلمات المفتاحية: الحوكمة الرشيدة، الجماعات المحلية، المجتمع المدني، الديموقراطية التشاركية، القطاع الخاص.


خطاب الهوية ورهانات بعث القيم الثقافية العربية

كربوش كريم, 

الملخص: إن المفكر العربي اشتغل بالبحث في مشروع فلسفة الهوية بكل امتداداتها وتمثلاتها القيمية كغيره من مفكري العالم، في عالم أضحى مفتوحا على كل قيم صنائع الكشف العقلانية، التي تنزع على الدوام لرسم خارطة الحياة الواعية الخلاقة، توخيا لقيم مستلبة وأخرى تجذب الوطن العربي حينا من الدهر إلى عالمية التغريب. في خلال هذه التجديلات الثقافية والتاريخية المتعاقبة يطرح الفكر العربي فرضيات وتخمينات جريئة وأصيلة حول مضمون مقاربة النظر بالممارسة، واستخلاص أفضل النتائج من ثورات العقل العرفانية التي أهلت الوعي العربي كي يحاكي الصناعة الثورية لفلسفة القيم التوعوية لإنسان الحضارة في الأزمنة المعاصرة، مثل رسم مخططات إعداد المجتمع الديمقراطي، وإيصال القيم السياسية والاجتماعية والثقافية عموما بمملكة الأنسنة الحقيقية، في خلال معايشة واقع التغريب و التوحش البادي في سلوك ونزوع الطبيعة البشرية المعاصرة. وموضوع بحثنا ينصب على حول الإشكالية التي منطوقها: كيف السبيل لتفعيل فلسفة الهوية ورهانات التثاقف في الخطاب النخبوي العربي؟ وما هي بدائل إحالة الأزمات إلى نزوع تقدمي حضاري؟. The Arab thinker has been engaged in researching the project of identity philosophy with all its extensions and value representations like other thinkers of the world, in a world that has become open to all the values of rational discovery industries, which tend to always draw a map of creative conscious life, for the sake of stolen and other values that attract the Arab world from time to time The universality of Westernization. Through these successive cultural and historical alterations, Arab thought poses bold and original assumptions and guesses about the content of the approach to consideration of practice, and extracting the best results from the erotic, revolutionary minds that qualified Arabic consciousness in order to emulate the revolutionary industry of the philosophy of the educational values of the human being of civilization in contemporary times, such as drawing plans to prepare a democratic society And to communicate the political, social and cultural values in general with the real human being, through experiencing the reality of alienation and apparent brutality in the behavior and tendency of contemporary human nature. And the topic of our research is focused on the problematic issue that is spoken: How to activate the philosophy of identity and the stakes of acculturation in the elite Arab discourse? What are the alternatives to referring crises to a progressive, civilized tendency?

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: هوية ـ وعي ـ ثقافة ـ أزمة ثقافية ـ الخطاب العربي


الحكم الراشد وتفعيل العدالة الاجتماعية في الوطن العربي

بوجردة الياسين, 

الملخص: ملخص: لقد أسال موضوع الحكم الراشد وتفعيل العدالة الاجتماعية الكثير من الحبر في أوساط الهيئات العلمية حيث انعقد لأجله الكثير من الملتقيات والمجالس العلمية والندوات الفكرية في محاولة لفهم الدور الحيوي الذي يلعبه ترشيد وعقلنه الحكم في تحقيق العدالة الاجتماعية خاصة مع التغيرات العالمية التي شملت جميع المجالات السياسية والاقتصادية والاجتماعية مما أثر بدوره على واقع الشعوب العربية. وفي حقيقة الأمر يعد هذا الموضوع ذو أهمية خاصة بعد انتفاضات شعوب بعض الدول العربية احتجاجا على السياسات الاقتصادية والاجتماعية وغياب المشاركة السياسية في اتخاذ القرار، كنتيجة حتمية لغياب التنمية والعدالة الاجتماعية. على هذا الأساس جاءت هذه الورقة البحثية الموسومة ب الحكم الراشد وتفعيل العدالة الاجتماعية في الوطن العربي بغرض تسليط الضوء على موضوع العدالة الاجتماعية في الوطن العربي خاصة مع الوضعية المتردية لأنظمة الحكم التي تستدعي التفكير العميق في وضع إصلاحات جذرية بغية دعم التنمية وتحقيق مبدأ العدالة في التوزيع. من هذا المنطلق كله يحاول هذا المقال إبراز دور الحكم الراشد في تفعيل العدالة الاجتماعية ودعمها. Abstract: A lot of ink was dripped to cover “the rational governance and acting social justice in the Arab world” topic by scientific commissions where several meetings, scientific councils and intellectual seminars were convened to understand the viral role played by the rationalization of governance to realize the social justice, especially with the global changes that are taken place in different fields; political, economic and social as well, which in turn effected the reality of the Arab people. In fact, this issue is considered as an important topic especially after the uprisings of some Arabs against their economic and social policies, as well as, the absence of the political participation in decision-making, as an inevitable result to the absence of development and social justice. This article aims at shedding light on “the social justice in the Arab world” topic, particularly under the poor situation of government systems that needs a deep thing to set radical reforms. From this point, this article tries to show the role of rational governance in activating and supporting social justice.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الحكم الراشد. الشفافية. المساواة. العدل. العدالة الاجتماعية. ; Key words: Rational Governance - Transparency - Equality - Justice – Social justice.


أثر برنامج حركي مقترح في تنمية الإسترخاء لدى تلاميذ التعليم المتوسط

خضراوي نبيل, 

الملخص: تهدف الدراسة إلى معرفة أثر النشاط الحركي على نمو مهارة الإسترخاء،حيث إستخدم الباحث المنهج التجريبي لملائمته لطبيعة الدراسة (تصميم المجموعتين) ويمثل مجتمع البحث تلاميذ التعليم المتوسط،أخذت منه عينة قصدية(عمدية) بلغت (26) تلميذ،ولجمع المعلومات والبيانات إعتمد الباحث على مقياس القدرة على الإسترخاء الذي صمم من طرف فرانك فيتال (1981)وأعد صورته العربية محمد علاوي وأحمد السويفي (1982)،وتم معالجة البيانات والمعلومات بإستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية(SPSS) وبإستخدام الأساليب الإحصائية التالية: المتوسط الحسابي،الإنحراف المعياري،إختبار(test.T).ومن نتائج الدراسة مايلي: للبرنامج المقترح تأثير إيجابي على تنمية الإسترخاء لدى تلاميذ التعليم المتوسط . Abstract: The study aims to know the effect of Motor activity on development of the skill of relaxation, where the researcher used the experimental approach for its suitability to the nature of the study, the research community is represented by middle school pupils, from whom an intentional sample of (26) pupils were taken and divided equally into two groups (experimental-witness), and to collect information and data, the researcher relied on scale of the ability of relaxation that was designed by (Frank Vital-1981) under the title (Your Ability Relax) and its Arabic picture was prepared by Muhammad Allawi and Ahmed Al-Swaify (1982), the data and information has been processed using the social Sciences Statistical Package Program (SPSS), in addition to the following statistical methods : Arithmetic average, standard deviation, test (T). and the results of the study include:The proposed program has a positive impact on the development of relaxation among middle school pupils

الكلمات المفتاحية: البرنامج ; النشاط الحركي ; المهارة العقلية ; الإسترخاء ; المراهقة


التجربة الفلسفية الغزالية واثرها في فكر طه عبد الرحمن

بروال جمال, 

الملخص: ملخص: لا شك أن الفكر الإسلامي في العصر الوسيط، قد عرف جملة من الإسهامات والاجتهادات الفكرية والفلسفية، ولعل من أبرزها، نجد اجتهادات حجة الإسلام أبي حامد الغزالي، والتي كان لها أثرا عميقا في التجارب الفلسفية اللاحقة، سواء تلك التي عرفها الفكر الأوربي الحديث، وبالأخص تجربة الشك للفيلسوف الفرنسي رنيه ديكارت، أو تلك التي شهدها الفكر العربي الإسلامي المعاصر. هذا المقال، جاء من أجل استقصاء واستجلاء تجربة الغزالي لفلسفية، وبيان أثرها القوي في فكر فقيه الفلسفة وفيلسوف الأخلاق طه عبد الرحمن ، وخاصة في أبعادها المنطقية والصوفية. Abstract: There is no doubt that Islamic thought in the medieval era knew a number of intellectual and philosophical contributions and endeavors, and perhaps the most prominent of them we find Hojat al-Islam Abu Hamid al-Ghazali, which had a profound impact on the later philosophical experiments, whether those known in modern European thought, In particular, the experiment of doubt by the French philosopher René Descartes, or that witnessed by contemporary Arab Islamic thoug. This article came to investigate and elucidate Al-Ghazali's philosophical experiment, and to show its strong impact on the thought of the philosophy jurist and ethics philosopher Taha Abdurrahman, especially in its logical and mystical dimensions.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الفلسفة، الغزالي، طه عبد الرحمن، الفكر الإسلامي. ; Keywords: philosophy, Al-Ghazali, Taha Abdurrahman, Islamic thought


أثر الوسائط التكنولوجية التعليمية (الفيسبوك أنموذجا) في تنمية التفكير الابتكاري لدى طلاب الجامعة. دراسة ميدانية بجامعة باتنة1 The effect of educational technological media (Facebook as a model) on developing innovative thinking among university students. Field study at the University of Batna 1

حميزي وهيبة, 

الملخص: ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر الوسائط التكنولوجية التعليمية (الفيسبوك أنموذجا) في تنمية التفكير الابتكاري، وقد اتبعنا المنهج شبه التجريبي، حيث تم تطبيق الدراسة على عينة قصدية متكونة من 60 طالبا من طلبة علم النفس السنة الثانية في جامعة باتنة1، حيث تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية والتي قدر عدد أفرادها 30 طالبا ومجموعة ضابطة وعدد أفراها 30 طالبا، وتم إخضاع المتغير المستقل للتجريب وقياس أثره على التفكير الابتكاري، وتم إعداد اختبار خاص بالتفكير الابتكاري، وطبق قبليا وبعديا على مجموعتي الدراسة، وحللت النتائج باستخدم اختبار (T-test)لمعرفة الفروق بين المتوسطات في القياس البعدي للمجموعتين التجريبية والضابطة. ومعامل ايتا لحساب حجم الأثر الذي يتركه التدريس بالفيسبوك في التفكير الابتكاري. وطبقت الدراسة في العام الدراسي 2015/2016 وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي لمهارة الأصالة والطلاقة والمرونة لصالح المجموعة التجريبية. وأن حجم الأثر الذي يتركه التدريس بالفيسبوك في مهارات التفكير الابتكاري لدى أفراد العينة التجريبية في القياس البعدي كبير، بحيث تساوي أو تزيد قيمته عن 0.14 حسب مربع ايتا لحساب حجم الأثر. Résumé: Cette étude visait à découvrir l'effet des médias technologiques éducatifs (Facebook comme modèle) sur le développement de la pensée innovante, et nous avons suivi l'approche quasi expérimentale, où l'étude a été appliquée à un échantillon intentionnel de 60 étudiants de deuxième année de psychologie. étudiants de l'Université de Batna 1. L'étude a été divisée en deux groupes, un groupe expérimental dont les membres étaient estimés à 30 étudiants et un groupe témoin et le nombre mené par 30 étudiants. la variable indépendante a été soumise à l'expérimentation et son impact sur la pensée innovante a été mesuré, et un test spécial pour la pensée innovante a été préparé, appliqué avant et après les deux groupes d'étude, et les résultats ont été analysés à l'aide du test T pour trouver les différences entre les moyennes dans la post-mesure des groupes expérimentaux et témoins. Et le coefficient ETA pour calculer l'ampleur de l'impact de l'enseignement de Facebook sur la pensée innovante. L'étude a été mise en œuvre au cours de l'année académique 2015/2016 L'étude a révélé qu'il existe des différences statistiquement significatives entre la moyenne du groupe expérimental et du groupe témoin dans la post-mesure de la compétence d'originalité, de fluidité et de flexibilité en faveur du groupe expérimental. Et que la taille de l'effet laissé en enseignant sur Facebook sur les capacités de réflexion innovantes des membres de l'échantillon expérimental dans la mesure dimensionnelle est grande, de sorte que sa valeur soit égale ou supérieure à 0,14 selon le carré ETA pour calculer le taille de l'effet. Keywords: This study aimed to uncover the effect of educational technological media (Facebook as a model) on the development of innovative thinking, and we followed the quasi-experimental approach, where the study was applied to an intentional sample of 60 students from the second year psychology students at the University of Batna 1, where a sample was divided The study was divided into two groups, an experimental group whose members were estimated to be 30 students and a control group and the number conducted by 30 students. The independent variable was subjected to experimentation and its impact on innovative thinking was measured, and a special test for innovative thinking was prepared, applied before and after the two study groups, and the results were analyzed using the T-test to find the differences between the averages in the post-measurement of the experimental and control groups. And the ETA coefficient to calculate the size of the impact that Facebook teaching has on innovative thinking. The study was implemented in the 2015/2016 academic year. The study found that there are statistically significant differences between the mean of the experimental group and the control group in the post-measurement of the skill of originality, fluency and flexibility in favor of the experimental group. And that the size of the effect left by teaching on Facebook on the innovative thinking skills of the members of the experimental sample in the dimensional measurement is large, so that its value is equal to or more than 0.14 according to the ETA square to calculate the size of the effect.

الكلمات المفتاحية: التدريس- الوسائط التكنولوجية التعليمية- الفيسبوك- التفكير الابتكاري- طلبة الجامعة


مدى تأثر مقياس دفع الجلة بالتغذية الراجعة السمعية البصرية

حليم صالح, 

الملخص: ملخص: يعتبر تدريس التربية البدنية والرياضية إحدى الفروع الهامة والحساسة في علوم الأنشطة البدنية والرياضية، فالتربية البدنية والرياضية تلعب أدوارا فعالة في تربية الناشئ من النواحي البدنية والاجتماعية والنفسية والعقلية، ولذا لا يمكن التصور أن منهجا تعليميا تربويا حديثا يتجاهل التربية الرياضية أو ينظر إليها على أنها نشاط لا قيمة له في تعليم وتربية الناشئ. ولإنجاح هذه العملية الحساسة لابد من إتباع استراتجيات تعلم حديثة مبنية على أسس علمية من اجل تبسيط المعلومة وتسهيل وصولها إلى المتعلم. إن التغذية الراجعة السمعية البصرية تعتبر من أهم استراتجيات التعلم الحديث، وكذلك من أهم المواضيع التي يجب على المدرب أو المدرس أن يتقن استعمالها والتحكم فيها حسب نوعية الإنجاز، هذه المعلومات عن التعلم والإنجاز تكون دائما تحت سيطرة المعلم. إنه ومن هذا المنطلق جاءت فكرة هذه الدراسة التي تبين مدى تأثر مقياس دفع الجلة بالتغذية الراجعة السمعية البصرية. Abstract: - physical education and sports has become an important subject in the sports sciences, the latter plays an important role in educating an individual, be it physical, social, psychological, and moral. For this no educational method can neglect sport and force it to give it major importance, to have a good result in this area it is necessary to put strategies with new methods based on scientific data to facilitate the task of learner. - the daughter of audio-visual back is an important strategy of new education and also a subject, a matter so that the trainer or the educator masters well according to the quality of realization the ideas which concerned education and their achievements are still under the supervision of the teacher. - for that, it became the idea of this study which shows The extent to which “Shot Put” is affected by the audiovisual feedback

الكلمات المفتاحية: كلمات الدالة: التغذية الراجعة السمعية البصرية - دفع الجلة. ; Keywords: Audio-visual Feedback - Shot Put.


المعالجة الإعلامية للحراك الشعبي الجزائري عبر قناة فرانس24- دراسة تحليلية لبرنامج النقاش-

مسمة فاطمة,  عزوز هند, 

الملخص: جاءت هذه الدراسة العلمية بهدف تشخيص والوقوف على طريقة قناة فرانس24 الناطقة بالعربية في معالجة الحراك الشعبي الذي عرفته الجزائر في 22 فيفري 2019، وذلك من خلال تحليل عينة من حلقات برنامج النقاش، ونظرا لغرض وهدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي والذي تم في إطاره الاعتماد على تحليل المحتوى كأذاه لجمع البيانات والتي تم تصنيفها على عينة قصدية بلغ قوامها 12 حلقة، للإجابة على تساؤلات تخص شكل ومضمون المادة الإعلامية، وقد أسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج أهمها اتخذت القناة موقف الحياد خلال معالجتها للحراك الشعبي بالجزائر، ركزت القناة على مجموعة من القضايا والموضوعات خلال طرحها للأحداث التي تشهدها البلاد أبرزها موضوع الأفاق المستقبلية والسيناريوهات المحتملة لمآلات الحراك وتطوراته. This scientific study aims at diagnosing and determining the method of the Arabic-speaking France 24 channel in dealing with the “Hirak” popular movement that took place in Algeria from February 22nd, 2019. This is done by analyzing a sample of the discussion program episodes. In keeping with the purpose and objective of the study, we used the descriptive method to analyze the content as a tool for data collection. The sample was classified as an intentional sample of 12 episodes that we took to answer questions about the form and content of the media material. The study resulted in a set of findings. The most important of which is that the channel took a neutral stance in its treatment of the Algerian “Hirak” popular movement, and that it focused on a set of issues and topics during its presentation of the events taking place in the country, most notably the topic of future prospects and possible scenarios for the “Hirak” movement's events and developments

الكلمات المفتاحية: المعالجة، المعالجة الإعلامية، الحراك الشعبي، قناة فرانس24 الناطقة بالعربية.


دور الأمن الغذائي في الحد من ظاهرة الفقر بالجزائر

حفياني شوقي,  كيبش عبد الكريم, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور الأمن الغذائي في الحد الفقر والجوع، وذلك من خلال تحليل مؤشرات الأمن الغذائي ومدى مساهمتها في تقليص من معدل الفقر والجوع. وقد توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى أهمية الأمن الغذائي في تقليص من معدلات الفقر والجوع وذلك من خلال زيادة في المتاح للإستهلاك الغذائي وقدرة وصول الأفراد إليه، وتبين لنا أن الجزائر حققت نتائج إيجابية في تخفيض من معدل الفقر والجوع وذلك بفضل العديد من السياسات والبرامج منها برامج وسياسات الأمن الغذائي المطبقة خلال الألفية الثالثة. ولكن رغم هذه السياسات المطبقة ما زالت غير قادرة على الحد من الفقر والجوع، وعليه لابد من تحقيق الأمن الغذائي كشرط ضروري يساهم في الحد من الفقر والجوع وذلك عبر إتخاذ المزيد من الإستراتيجيات والسياسات الاقتصادية والاجتماعية والسياسية. Abstract: This study aims to identify the role of food security in combating poverty and hunger, by analyzing indicators of food security and the extent of their contribution to reducing the poverty and hunger rate. Through this study, we have reached the importance of food security in reducing poverty and hunger rates through an increase in available food consumption and the ability of individuals to reach it, we have found that Algeria has achieved positive results in reducing the poverty and hunger rate thanks to Many policies and programs, including food security programs and policies applied during the third millennium, but despite these class policies, are still unable to eradicate poverty and hunger, and accordingly, food security must be achieved as a necessary condition to eradicate poverty and hunger by taking more polices and strategies. Economic, social and political.

الكلمات المفتاحية: الأمن الغذائي، الفقر، الجوع، السياسات، الحد من الفقر والجوع. ; food security, poverty, hunger, policies, Combating poverty and hunger.


أخلاقيات العمل الإعلامي في القنوات التلفزيونية الغربية الموجهة للجمهور العربي دراسة تحليلية برنامج "في فلك الممنوع " _ قناة فرانس 24 نموذجا.

لقمش فاطمة, 

الملخص: ملخص: شهد قطاع الاتصالات كغيره من القطاعات ثورة هامة وذلك بعد اختراع الأقمار الصناعية ، و التي بدورها أنتجت كما هائلا من الفضائيات والقنوات الموجهة لخدمة مختلف الجماهير، ونشهد في الآونة الأخيرة ظهور القنوات الغربية الموجهة أساسا للمشاهد العربي ، ففي حين أن الإعلام رسالة ومهنة يعكس حضارة وتطور المجتمع ، فإن عليه أن يحافظ على أصالة و تاريخ وعادات وتقاليد هذا المجتمع ملتزما بأخلاقيات العمل الإعلامي التي نصت عليها وأقرتها مختلف القوانين والمواثيق وعديد الدساتير والمؤسسات والحكومات ، وفي محاولة لفهم لمقاصد هذا البث القادم إلينا من جهات غربية المنشأ تختلف كل الاختلاف عن ما هو موجود في الوطن العربي جاءت هذه الدراسة لإبراز مدى مهنية القنوات التلفزيونية الغربية الناطقة بالعربية و التزامها بأخلاقيات المهنة في تقديم رسائلها ومختلف مضامينها ، وقد اعتمدنا المنهج الوصفي التحليلي لبرنامج " في فلك الممنوع " بقناة فرانس 24 من خلال طرح التساؤل الرئيس التالي: ما مدى احترام القنوات التلفزيونية الغربية الموجهة للجمهور العربي أخلاقيات العمل الإعلامي في مضامينها ؟   Abstract: The télé communications section, like other sectors witnessed an important revolution after the invention of satellites, which in turn produced a huge number of satellite channels and channels intended to serve different audiences, in recent times , we are witnessing the emergence of western channels that mainly argent Arab viewers, the media is a message and profession that reflects the civilization and development of society, he must preserve the originality, history, customs ,and tradition of this society, we are committed of the ethics of media work as stipulated in various charters and many constitution, institutions and governments , a this study came to highlight the professionalism of Arabic-speaking western television channels and its commitment to professional ethics in presenting its messages and its various contents, we have adopted the analytical method to program” in forbidden astronomy” France 24,by asking the next main question : To what extent does western television channels directed at Arab audiences respect the ethics of media work in its contents ?

الكلمات المفتاحية: أخلاقيات العمل الإعلامي ، البرامج التلفزيونية ، الجمهور.


علاقة الشفافية الإدارية في الجامعة الجزائرية بالأمراض التنظيمية "دراسة استطلاعية لآراء عينة من أعضاء هيئة التدريس"

نجيمي عيسى,  بولحية الطيب, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع الشفافية الإدارية في الجامعة الجزائرية وتحديد درجة ممارستها وعلاقتها بالأمراض التنظيمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، ولتحقيق هذا الهدف تم أخذ عينة من أعضاء هيئة التدريس تم اختيارهم بطريقة العينة القصدية حيث كان عددهم 260 عضو هيئة تدريس من 51 مؤسسة جامعية (جامعات، مراكز جامعية، مدارس وملحقات جامعية). وتم توزيع الاستبيان باعتماد تقنية المسح الافتراضي (عن طريق البريد الالكتروني). وقد توصلت الدراسة إلى أن الجامعة الجزائرية تتوفر وبدرجة متوسطة على الشفافية الإدارية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، حيث جاءت أبعادها المتمثلة في:الوضوح الإفصاح والمصداقية بدرجة متوسطة، باستثناء بعد المشاركة جاء بدرجة ضعيفة، كما أوضحت نتائج التحليل بأن مستوى انتشار الأمراض التنظيمية في الجامعة الجزائرية ضعيف من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. وأيضا توجد علاقة ارتباطية عكسية دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (α=0,05) بين الشفافية الإدارية ومستوى انتشار الأمراض التنظيمية في الجامعة الجزائرية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. الكلمات المتاحية: الشفافية الإدارية، الأمراض التنظيمية، الجامعة الجزائرية This study aimed to identify the reality of administrative transparency in the Algerian university and determine the degree of its practice and its relationship to the organizational diseases from the viewpoint of the faculty members. To achieve this goal, a sample was taken from the faculty members who were selected by the intentional sampling method, Where their number was 260 faculty members from 51 university institutions (universities, university centers, schools and university extensions). The questionnaire was distributed by using the virtual survey technique (by e-mail). The study concluded that the degree of administrative transparency in the Algerian university was medium, from the viewpoint of the faculty members, where the degrees of its dimensions: clarity, disclosure and credibility were medium, with the exception of a low level of participation. As the results of the analysis indicated a low level of prevalence of organizational diseases in the Algerian university from the viewpoint of the faculty members. Also, there is an inverse correlational relationship statistically significant at the level of significance (α=0,05) between administrative transparency and the level of prevalence of organizational diseases in the Algerian university from the viewpoint of the faculty members. Keywords: administrative transparency, organizational diseases, Algerian university

الكلمات المفتاحية: الشفافية الإدارية، الأمراض التنظيمية، الجامعة الجزائرية


الألم الجسدي في ضوء التقنيات الاسقاطية

مستغالمي شهناز,  بن خليفة محمود, 

الملخص: يهدف هذا المقال إلى دراسة كيفية تعبير مصاب بألم جسدي عن ألمه من خلال التقنيات الاسقاطية التي طُبقت على راشد يبلغ من العمر 44 سنة يُعاني من آلام أسفل الظهر. أسفرت النتائج بعد التحليل عن وجود خلل في الغلاف الجلدي و في البناء النرجسي مع عدم القدرة على التعبير عن الانفعال، هشاشة الحدود بين الداخل و الخارج مع إدراك محتويات اضطهادية في اختبار الرورشاخ أما في اختبار تفهم الموضوع TAT، إسقاط الانطباعات الذاتية السلبية، ضعف تقدير الذات و رؤية سلبية للمستقبل بوجود عالم خارجي مضطهد. الكلمات المفتاحية: الألم الجسدي، الرورشاخ، اختبار تفهم الموضوع

الكلمات المفتاحية: اختبار تفهم الموضوع ; الرورشاخ ; الألم الجسدي


Difficulties in Writing English Abstracts from the Perspective of Master Students of Economics at Jijel University الصعوبات عند كتابة الملخصات بالانجليزية من منظور طلبة الماستر للاقتصاد بجامعة جيجل

بوخناف صوراية,  معوش سليمة, 

الملخص: Abstract: This study aims to identify the common errors made by Master two economics students and determine their difficulties when writing abstracts of their dissertations in English. Moreover, this research seeks to propose solutions that may help them efficiently perform academic writing tasks required to submit their dissertations in their faculty where English is considered a second foreign language. The sample consisted of 25 English language abstracts (out of 100) written in by Master two students of economics enrolled at Jijel University during the academic year of 2019. The abstracts in question were samples of written drafts that supervisors had not yet corrected. In order to undertake this research task, an error analysis of the abstracts was conducted. The data reveal0ed that Master two economics students have difficulty distinguishing between the essentials and mechanics of English writing, mastering the abstracts' rhetorical structure, using formal language and appropriate vocabulary with greater frequency in the domain of specialization, and developing and coherently arranging ideas, besides using proper grammar, spelling, and punctuation. Furthermore, the errors discovered in the abstracts in this study have pedagogical implications for English language learning, especially in writing courses. Keywords: Abstract, Error Analysis, English Academic Writing, Master two students of economics. ملخص تهدف هذه الدراسة إلى تبيان الأخطاء الشائعة التي يقع فيها طلبة الماستر 2للاقتصاد وكذا تحديد الصعوبات التي تواجههم عند كتابة ملخصات مذكراتهم بالإنجليزية. كما يسعى هذا البحث لاقتراح الحلول المناسبة التي قد تساعد الطلبة على إنجاز واجبات الكتابة الأكاديمية التي يحتاجونها عند تحرير مذكراتهم في كلياتهم أين يعتبرون اللغة الإنجليزية لغة ثانية. تتكون العينة من 25 ملخص من بين 100 مكتوب بالإنجليزية ومنجز من طرف طلبة الماستر 2 للاقتصاد المسجلين على مستوى جامعة جيجل خلال السنة الأكاديمية 2019، هذه العينة من الملخصات عبارة عن مسودة تمت كتابتها ولم يتم تصحيحها بعد من قبل الأساتذة المشرفين. ومن اجل الوصول إلى الهدف المنشود لهذه الدراسة قمنا باستعمال طريقة دراسة الأخطاء. اظهرت هذه الدراسة بأن طلبة الاقتصاد سنة ثانية ماستر يواجهون صعوبات عند كتابة ملخصاتهم باللغة الإنجليزية تتمثل في صعوبة التمييز بين أساسيات الكتابة بالإنجليزية وآلياتها، صعوبة التحكم في منهجية الملخصات، صعوبة استعمال اللغة الرسمية والمفردات المناسبة والدقيقة على أعلى درجة في ميدان التخصص، صعوبة تطوير وترتيب الأفكار في فقرة مترابطة، وكذا تطبيق قواعد اللغة الصحيحة وعلامات الوقف والإملاء. إضافة إلى ذلك، فالأخطاء المكتشفة من خلال دراسة الملخصات نتجت عنها اساليب بيداغوجية في تعليم اللغة الإنجليزية، خصوصا دروس الكتابة. الكلمات المفتاحية: الملخص، تحليل الأخطاء،ّ الكتابة الأكاديمية للإنجليزية، طلبة الماستر 2 للاقتصاد

الكلمات المفتاحية: Abstract ; Error Analysis ; English Academic Writing ; Master two students of economics.


تعزيز القراءة لدى الطفل في المدرسة الجزائرية من خلال البرامج الثقافية التنافسيّة – مشروع تحدّي القراءة أنموذجا-.

بن عابد مختارية, 

الملخص: ملخص: تعدّ المدرسة أحد أهم الدّعائم المساهمة في تنمية الحسّ القرائي لدى الأطفال عند مختلف الأمم، وذلك إدراكاً منها لقيمة القراءة على المستوى المهاري والتعليمي والسلوكي لديهم؛ فهي تساهم في بناء شخصياتهم وجدانياً، وعقلياً، واجتماعياً، وأخلاقياً، وتتيح لهم على اختلاف مستوياتهم الدراسية تنمية مهاراتهم وقدراتهم، وبالتالي يصبحون أكثر قدرة على فهم العالم، والتواصل معه بسهولة ووعي. وإن تَولِّي هذه المؤسسة المهام التعليمية والتربوية منذ المراحل العمرية المبكرة، يجعلها تلعب دوراً رئيساً في غرس ثقافة القراءة لدى الأجيال الجديدة وإكسابهم مهاراتها، وجعلها عادة ملازمة لهم، بل جعلها أسلوب حياة، وهذا الدور يأخذ أشكالاً مختلفة كالمسابقات التنافسية القرائية والأنشطة الثقافية التي تتم على مستواها، حيث يمثل تبنّي المدرسة الجزائرية لمشروع "تحدي القراءة العربي" أحد أبرز هذه الأشكال. وإن هذه المبادرة القيمة التي قامت بها المنظومة التربوية الجزائرية عامة والمدرسة بتبنيها وإشرافها على هذا المشروع الذي يمثّل خطوة معرفية مهمة، يُظهر بشكل جليّ الدور الرئيس لها في غرس القراءة في نفوس المتمدرسين، والأخذ بأيديهم وتشجيعهم على المشاركة في مثل هذه البرامج التنافسية بكل الوسائل. Abstract: The school is one of the most important pillars contributing to the development of reading sense among children in various nations, recognizing the value of reading at the level of skill, educational and behavioral; it contribute to the building of personalities emotionally, mentally, socially and ethically, and allows them at all levels of education to develop their skills And thus become better able to understand the world and communicate with it easily and consciously. This institution, since the early ages, assume a major role in instilling the culture of reading and her skills in the new generations, and making it a habit inherent to them, and a life-style, and this role taking different forms, such as competitive reading competitions and cultural activities at their level. The adoption of the"Reading challenge "project by the algerian school is one of the most prominent of these forms.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: المدرسة، القراءة، الطفل، برامج تنافسية، تحدي القراءة. ; Keywords: School, Reading, Child, Competitive Programs, Reading challenge.


واقع توظيف المنشآت والوسائل الرياضية في تحضير الفريق الرياضي لدى المعاقين حركيا

طش عبدالقادر,  فيرم الطيب, 

الملخص: تهدف الدراسة لتوظيف و تسيير المنشآت والوسائل الرياضية وتأثيرها على مردود الفريق الرياضي لدى فئة ذوي الاحتياجات الخاصة ، و اتبعنا المنهج الوصفي، بعينة عددها 20 مدربا ، استنتجنا في دراستنا أن المنشآت الرياضية والوسائل الرياضية هي حلقة الوصل بين الفريق الرياضي والإعاقة الحركية في التحضير البدني الرياضي ، إستنتجنا أن أغلب المدربين يرون بأن الاستغلال الجيد للمنشأة له دور كبير في تحضير الفريق الرياضي ، وهذا يدل على أن الاستغلال الجيد يساعد في تحسين المستوى الرياضي ، كما أنة توفر الأدوات والوسائل يساعدهم في عملية التدريب وتحسين مستوى الفريق ، ووجدنا بأنه إذا توفرت المنشآت الرياضية عند مسيرين قادرين على تسيرها جيدا فإن ذلك يساعد في النهوض بالمنشأة الرياضية بصفة عامة ، وبالفريق الرياضي بصفة خاصة. The study aims to employ and manage sports facilities and means and their impact on the return of the sports team in the category of people with special needs, and we followed the descriptive approach, with a sample of 20 trainers, we concluded in our study that sports facilities and sports means are the link between the sports team and motor disability in sports physical preparation, and there is a clear shortage both in terms of management and trainers in the facilities, which affected athletes with mobility. We concluded that most coaches believe that the good exploitation of the facility has a major role in the preparation of the sports team, and this shows that good exploitation helps in improving the level of sports, as well as providing tools and means to help them in the training process and improving the level of the team, and we found that if sports facilities are available when athletes are able to run well, it helps in the advancement of the sports facility in general, and the sports team in particular.

الكلمات المفتاحية: المنشآت الرياضية ، الوسائل الرياضية ، الفريق الرياضي ، الإعاقة الحركية.


EFL Teachers’ Attitudes towards the Offered In-Service Teachers Training Seminars

نوري مليكة,  كعواش صالح, 

Résumé: The present study aims to explore Algerian EFL teachers’ attitudes towards the in-service training seminars they take part in. It attempts to find out how EFL teachers perceive and evaluate the content, the process, and the context of those training seminars. To achieve this aim, a Likert scale questionnaire was administered to a sample of 90 secondary school EFL teachers in Jijel- Algeria. The findings revealed that teachers do appreciate the relevant and engaging content covered during the seminars, as well as the training conduct and organization, albeit to a lesser degree. Conversely, the majority of teachers expressed their discontent over the training context including accessibility to the training location and appropriateness of the training rooms. Moreover, teachers voiced their concerns over the excessive focus on content and pedagogical knowledge and the lack of opportunities to practice the learned material and to receive feedback, as well as the insufficient time provided for the training session and for the completion of the given tasks.

Mots clés: teachers professional development ; training ; seminars


الشباب و التنمية الإنسانية في البلدان العربية :تحديات مرحلة التحول Youth and human development in the Arab countries :challenges of the transition stage

فاصولي زينب, 

الملخص: ملخص: يقتضي تمكين الشباب العربي تعزيز قدراتهم،و هو ما يستوجب تحسين منظومات الخدمات الأساسية ،و خصوصا في مجالي التعليم و الصحة .كما يتعين توسيع نطاق الفرص المتاحة لهم –من خلال اقتصاديات تولد عملا لائقا و تشجع ريادة الأعمال،و بيئات سياسية تشجع حرية التعبير و المشاركة الفاعلة ،و نظم اجتماعية تعزز المساواة و تعمل ضد كل أنواع التمييز . و في هذا المقال المعنون ب: الشباب و التنمية الإنسانية في البلدان العربية :تحديات مرحلة التحول،توصلنا إلى أن هذه الفئة لا تزال تعاني من مشاكل عويصة أهمها خطر الفقر،و الركود الاقتصادي و الإقصاء السياسي و الاجتماعي و عدم الحصول على تكوين جيد، و في استطاعة التمكين أن يكسر هذه الدوامة . و هذا لن يتحقق إلا بتبني النموذج المتفق عليه عالميا في مقاربة قضايا الشباب.الذي يقوم على اعتبار الشباب فئة اجتماعية و ديمغرافية تواجه تحديات خاصة بها،و على استهداف الشباب باعتبارهم موارد بشرية ،في سياق اجندة متكاملة لصياغة السياسات المتعلقة بهم و تنفيذها. Abstract: empowering Arab youth requires strengthening their capabilities ,which requires improving basic service systems, especially in the areas of education and health .the range of opportunities available to them must also be expanded –through economies that generate decent work and encourage entrepreneurship ,and political environment that encourage freedom of expression and active participation ,and social systems that promote equality and work against all types of discrimination . And in this article entitled: youth and human development in Arab countries, we concluded that this group is still suffering from difficult problems, the most important of which is the threat of poverty, economic stagnation, political and social exclusion, and lack of access to good training. This will only be achieved by adopting the internationally agreed model in approach to youth issues, which is based on considering youth as a facing their own challenges, and on targeting youth as human resources, in the context of an integrated agenda for formulating and implementing policies related to them.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية:تمكين الشباب،الاستثمار في الشباب،الشباب و التنمية ،التنمية الإنسانية،الشباب العربي ; Keywords: empowering youth; investing in youth; youth and development; human development; Arab youth


آليات تلقي الخطاب الصوفي عند آمنة بلعلى في كتابها"تحليل الخطاب الصوفي في ضوء المناهج النقدية المعاصرة"

بوشليف حياة, 

الملخص: ملخص: لقد أضحى الخطاب الصوفي محلَ اهتمام النقاد، وفتح أمامهم إمكانية قراءته بمناهج حداثية، تدل على أن لتراثنا من العظمة ما يمكنه من الاستجابة للفكر النقدي المعاصر.ولا شك أن كتاب الناقدة الجزائرية "آمنة بلعلى" "تحليل الخطاب الصوفي في ضوء المناهج النقدية المعاصرة" يفتح آفاقا جديدة في التعامل مع الخطاب الصوفي، وخاصة بالاستناد على نظرية التلقي. انطلاقا من هنا حاولنا الولوج إلى كتاب الناقدة، بغية الكشف عن الآليات النقدية التي قاربت بها هذا الخطاب، بالاعتماد على مفاهيم نظرية التلقي، وذلك من أجل معرفة الإسهامات النقدية للباحثة في هذا المجال، خاصة في الساحة النقدية العربية، لنصل إلى أنها قد استعانت بأهم مفاهيم نظرية التلقي كمفهوم "التفاعل"، "المسافة الجمالية"، "أفق الانتظار"، "التواصل". The mystical or the Sufi discourse has actually interested critics and enabled them to comprehend it on the basis of modern methodologies. Certainly, this indicates that our heritage is great enough to respond to modern criticism thought. ‘’The analysis of the Sufi discourse in the light of modern criticism methodologies’’ by the Algerian critic Amina Belaala has opened new horizons for treating the mystical discourse particularly in the light of theory of reception. Therefore, our study attempted to explore that book and examine the author’s mechanisms followed to deal with this discourse according to the concepts of the reception theory. This is to discover how the Belaala contributed to the field of criticism in the Arab world. Consequently, we found that she utilized concepts like: ‘interaction’ ,‘aesthetic distance’ , ‘horizon of expectation’ ‘communication’.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: خطاب صوفي؛ إشكالية التلقي؛ مسافة جمالية ؛ تواصل. Keywords: mystical or Sufi discourse, problematic of perception, aesthetic distance, communication.


الاحياء السكنية الجديدة و سوسيولوجية الممارسة

العيد شريفة,  ايشبودن العربي, 

الملخص: أتت الأحياء السكنية الجديدة كحل استعجالي فرضته وتقيدت به الدولة الجزائرية للتقليل من حدة مشكلة السكن التي لا طالما كانت ولا زالت العائق الذي أرق حياة المواطن لعقود من الزمن،فوجود هذه الوحدات السكنية في مجتمع المدينة مهد لظهور أشكال جديدة لمفهوم الممارسات الاجتماعية ، والتي تفرعت عنها تنوعات في العلاقات الاجتماعية من بينها علاقات الجيرة التي قوامها التساند المستمر من اجل الحفاظ على حسن الجوار وتقوية الروابط الاجتماعية والاتحاد على دفع الضرر والفساد داخل هذا النسيج الحضري ، أن هذه الأحياء السكنية أصبحت مخبرا مجهريا لشتى أنواع الدراسات التي تهتم بنوعية و جودة الممارسات الاجتماعية بين الأفراد وذلك وفقا لسياسات الترحيل التي اعتمدتها الدولة الجزائرية والتي كانت مبنية على ميكانيزمات و أساليب مدروسة لامتصاص اكبر عدد ممكن من السكان الذين يعانون من مشكلة السكن .The quarties come as an urgent solution imposed by the Algerian state to reduce the housing crisis which was and is still an obstacle for the citizens life .for many years ago and the existence of these quarties in the unban society gives the way for the emergence of new forms of social practices that branched out verity of social relations as the neighborhood its strength is a continuous support to maintain neighbourhoodliness and strengthing social ties and the union to fight corruption within the cultural life .these quarties become as a microscopic laboratory for assessment for many studies that is concerned with the quality of social practices between individuals according to the policy adopted by the Algerian state which was based on the studies mechanism to reduce the housing crisis

الكلمات المفتاحية: الاحياء السكنية الجديدة ; ال ; الممارسة الاجتماعية ; العلاقات الاجتماعية


الإتصال الأزماتي وتفعيل إدارة الأزمات -قراءة في الإستراتيجيات والنماذج-

سلولة حمزة,  براح أحمد, 

الملخص: أضحى الإتصال الأزماتي حاليا وظيفة أساسية من وظائف إدارة الإتصال و العلاقات العامة داخل التنظيمات، إذ يعد القائمون بالإتصال و يكونون مهيئين لمعالجة حالات الأزمات التي يمر بها التنظيم، سواء على المستوى الداخلي (صراعات بين العمال، إفلاس، نقص العمالة...إلخ) أو على المستوى الخارجي (امتداد أثر الازمة إلى الزبائن، المؤسسات، المساهمين، المجتمع)، و ما يفسر هذا الكلام هو ذهاب التنظيمات و المؤسسات الرائدة و المحترفة في حال تعرضها لأزمات إلى تعيين شقين او فريقين لإدارتها، الفريق الأول فريق إداري أما الفريق الثاني فهو فريق اتصالي يعمل على إدارة الأزمة اتصاليا و إعلاميا من خلال فتح خطوط مباشرة مع جمهور التنظيم و تبني سياسة الإتصال المفتوح في الإتجاهين، و السهر على تفادي تشويه الرسائل الإتصالية، كما أن هذا الفريق تكون لديه مؤهلات خاصة كالمعرفة الجيدة بثقافة التنظيم، توجهاته، قيمه وفلسفته والإحاطة الدقيقة بجوانب الأزمة و حيثياتها الأطراف المتضررة منها، على أن يكون هذا الفريق عموما و المتحدث الرسمي باسمه على درجة عالية من المصداقية و الثقة و الوعي و القدرة على السيطرة و إدارة النقاش و الحوار، إذ ان التنظيم عندما يتعامل مع الأزمة اتصاليا إنما يقوم بإدارة سمعته و صورته من الإنهيار، فعنصر الثقة عنصر ضروري في تخطي الأزمة والخروج منها بأقل الأضرار بل وحتى الخروج منها بفوائد. ومع التسليم بالدور الكبير الذي يلعبه اتصال الأزمة في إدارتها فإن إدارة الأزمة ومعه اتصالاتها تبنى وفق أسس واستراتيجيات ونماذج علمية مدروسة، قد تفرضها طبيعة الأزمة أو الأطراف المتضررة منها. Crisis communication has now become an essential function of communication and public relations management within organizations, as the communicators are prepared and prepared to deal with crisis situations the organization is going through, whether at the internal level (conflicts between workers, bankruptcy, lack of employment ... etc.) or On the external level (the impact of the crisis extending to customers, institutions, shareholders, society), and what explains this talk is the leading and professional organizations and institutions in the event of crises going to appoint two or two teams to manage them, the first team is an administrative team and the second team is a team My contact works on crisis management Automated and informative by opening direct lines with the audience of the organization and adopting the policy of open communication in both directions, and ensuring that the communication messages are not distorted, and this team also has special qualifications such as good knowledge of the organization's culture, attitudes, values, philosophy and accurate knowledge of aspects of the crisis and its causes The parties affected by it, provided that this team in general and its spokesperson are of a high degree of credibility, confidence, awareness and ability to control and manage the debate and dialogue, as the organization when dealing with the crisis in communication, but it manages his reputation and image of the collapse, An element of trust is an element Is necessary to overcome the crisis and out of the least damage The crisis management and its communications are built according to the foundations, strategies and scientific models studied, while acknowledging the great role that the crisis communication plays in managing it.

الكلمات المفتاحية: الأزمة ; إدارة الأزمة ; اتصالات الأزمة ; استراتيجيات الإتصال ; نماذج اتصال الأزمة


Les stratégies interactionnelles des auditeurs dans l’émission radiophonique « Yadès » de la chaine3 algérienne

عيسي هاجر,  زمولي- بن عودة حبيبة, 

Résumé: La présente contribution traite les stratégies discursives adoptées par des auditeurs algériens dans l’émission radiophonique « Yadès » diffusées à la chaine3. Il est question d’une analyse fondée sur des enregistrements auditifs des intervenants algériens d’une émission radiophonique. Il s’agit de détecter les procédures ainsi que les démarches stratégiques utilisées par les appelants afin de combler leurs insuffisances et problèmes communicatifs lors d’une situation de communication exolangue. Pour ce faire, nous allons nous appuyer sur la taxonomie proposée par Riley, P. (1985).

Mots clés: stratégies interactionnelles ; auditeurs algériens ; émission radiophonique


التكامل المعرفي في الدراسات الاجتماعية– نموذج سكمان الاستقصائي وفعاليته في تدريسها-

رجايبية محمد,  بشتة حنان, 

الملخص: ملخص: لما كان الهدف الرئيسي للدراسات الاجتماعية هو إعداد التلاميذ وتجهيزهم بالمعرفة الكاملة لفهم الماضي بوصفه ضرورة ملحة لمواجهة مشاكل الحاضر والتخطيط للمستقبل، وتمكينهم من المشاركة في عالمهم من خلال مساعدتهم على فهم علاقاتهم مع الآخرين، وعلاقاتهم بالمؤسسات الاجتماعية والاقتصادية والسياسية، ولما كانت الحاجة الوحيدة التي تبقى ثابتة في عالم متغير هي حاجة التلاميذ إلى تعلمهم كيف يتعلمون وكيف يجدون حلولا للمشكلات التي تواجههم، كان لزاما أن نعلمهم للحاضر وأعيننا للمستقبل، لأنهم سيعيشون في مجتمع غير مجتمعنا، وتحقيق ذلك مرهون بتوفير التكامل المعرفي الذي بدوره يمثل أهم آليات التطوير العلمي، فهو مطلب علمي وأكاديمي وبيداغوجي يقتضي تحقيقه في الدراسات الاجتماعية الاهتمام بمجالين: مجال المعرفة، ومجال الأنشطة والممارسات التدريسية، كما انه مقترن بحاجة الطالب إلى التوجيه من ناحية، ومن ناحية أخرى بناء معارفه، ويعد المدخل الاستقصائي من ابرز المداخل المحققة للتكامل المعرفي حسب ما نص عليه المجلس القومي للدراسات الاجتماعية والمعايير الوطنية لإعداد معلمي الدراسات الاجتماعية NCSS,2017))، لذلك حاولنا تسليط الضوء على أحد النماذج الاستقصائية العامة التي تصلح لتدريس جميع المواد والمستويات والمتمثلة في نموذج سكمان الاستقصائي كنموذج تدريسي لتحقيق التكامل المعرفي في الدراسات الاجتماعية. Abstract: As far the social studies are concerned in the process of teaching , and as the students' need to learn how to learnand how to find solutions to problems facing them is the only constant need in a changeable world ; therefor , we have to teach them for the present without ignoring the future by providing cognitive integration . Its achievement in social studies requires to be interested in : knowledge and teaching activities and practices .According to the Nationalist Council of Social Studies NCSS 2017 and to the Nationanl standards of preparing social studies teachers , the investigative approach is one of the most prominent approaches that achieve cognitive integration . That is why , we tried to focus on one of the general investigative models that is suitable for the teaching of all subjects and of all levels which is known as Suchman Investigative Model , a model for cognitive integration for the teaching of social studies .

الكلمات المفتاحية: الدراسات الاجتماعية ; نماذج التدريس ; الاستقصاء ; نموذج سكمان ; التكامل المعرفي


مدى الوعي بآثار تناول المكملات الغذائية لدى ممارسي رياضة كمال الأجسام.

قهلوز مراد,  لطرش زوبير, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى الوعي بآثار تناول المكملات الغذائية لدى ممارسي رياضة كمال الأجسام بعموشة سطيف استخدم الباحثان المنهج الوصفي، وشملت عينة الدراسة 30 ممارسا لرياضة كمال الأجسام تم اختيارها بطريقة عشوائية (عرضية) من أصل 100 ممارس، وتم الاعتماد على الاستبيان كأداة لجمع البيانات ، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن أهم دواعي تناول المكملات الغذائية لدى عينة الدراسة هي: تعويض المواد أو العناصر الغذائية الأساسية التي يمكن فقدها جراء تدريبات القوة، ولا يمكن توفيرها بالنظام الغذائي المتبع من طرف ممارسي رياضة كمال الأجسام، وأن نسبة كبيرة من عينة الدراسة(83.33%) تتناول مكملات البروتينات وهناك نقص واضح في مدى الوعي بآثار تناول المكملات الغذائية، وذلك انطلاقا من أن: نسبة(63.33%) من عينة الدراسة لا ترى أي ضرر في تناولها، بل تؤكد على منافعها، ونسبة كبيرة من عينة الدراسة (56.66%)) تتناول المكملات الغذائية بالاعتماد على توصيات المدرب الرياضي، وليس وفقا لنصائح طبيب أو صيدلاني أو أخصائي تغذية. This study aimed to determine the awareness of the effects of taking dietary supplements among practitioners of bodybuilding in "Amoucha -Setif" the researchers used the descriptive approach in the study sample which includes 30 out of 100 bodybuilders that has been selected randomly, the following results was reached by using a questionnaire as a tool of collecting data: according to the study sample, the most imponderous reasons for taking supplements are: the replacement of essential materials or nutrients that can be lost as a result of an intensive training and cannot be provided by the diet followed by bodybuilders, the largest percentage of the bodybuilders in this study are dealing with the Protein supplements by 83.33%, and clearly there is an obvious luck of awareness of the effects for taking the supplements, and this is based on the fact that: 63.33% of the bodybuilders do not see any damage or harm to be addressed, but they emphasize its benefits much more, according to the study sample, a large percentage of the bodybuilders by 56.66% took dietary supplements based on the recommendations of their trainers/ coaches, and not according to the advice of a doctor, pharmacist or dietitian.

الكلمات المفتاحية: الوعي، المكملات الغذائية، رياضة كمال الأجسام.


L'ancrage énonciatif de l'hyperbole dans l'article sportif : Typologie et stratégie. The enunciative anchoring of hyperbole in the sports article: Typology and strategy

مقراني فراح, 

Résumé: La présente recherche traite l'hyperbole dans l'article sportif, il s'agit de voir comment une figure de style comme l'hyperbole est incluse dans un discours différent du discours littéraire. Nos questions de départ s'articulent autour de : comment l'hyperbole se positionne dans le discours ? Quelle est la relation des différentes typologies hyperboliques avec l'énonciation ? En suivant une méthode d'analyse descriptive nous allons voir comment la presse algérienne a rapporté le fait que l'équipe algérienne footballistique est élue championne dans la coupe d'Afrique 2019 déroulée en Égypte. Les expressions sont analysées en fonction de leurs types, tels que l'hyperbole métaphorique, les expressions de temps, adjectifs et les adverbes de taille. A partir de là, nous constatons que les hyperboles sont utilisées soit pour glorifier le résultat obtenu ou pour critiquer les choix des ex-entraineurs et la situation politique du pays, notant notamment que chaque expression hyperbolique utilisée par le journaliste répond à une stratégie énonciative déterminée. The present research deals with hyperbole in sports writing, it is a matter of seeing how a figure of style such as hyperbole is included in a discourse different from the discourse of literature. Our initial question revolves around how is hyperbole positioned in discourse? What is the relation between the different types of hyperbole and enunciating them? By following a descriptive analysis method, we will see how the Algerian press reported the fact that the Algerian football team is elected champion in the Africa Cup 2019 held in Egypt. Expressions are analyzed according to their types, such as metaphorical hyperbole, expressions of time, adjectives and adverbs of size. Thus, we see that the hyperboles are used either to glorify the obtained result or to criticize the choices of the ex-coaches and the country’s political situation, noting particularly that each hyperbolic expression used by the journalist responds to a determined strategy.

Mots clés: l'hyperbole ; énonciation ; métaphore ; comparaison ; écrit journalistique ; hyperbole ; enunciation ; metaphor ; comparison ; journalistic writing


الرجوعية؛ بين النظرية والتطبيقات العيادية

محند سمير, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة الى تناول مفهوم الرجوعية الذي يعد حقل جديد في البحوث النفسية، وهو يشير الى قدرة ديناميكية لدى الفرد، تتجه نحو استثمار الجانب الإيجابي في الأحداث الصدمية والمحن التي عاشها، واعتبارها كنقطة انطلاق نحو مواجهة تلك الصعاب وتجاوزها ومحاولة التطور الذاتي فأكثر، فهي ليست مجرد شكل من أشكال المقاومة النفسية فحسب، بل أكثر من هذا فهي تشير إلى الآثار الايجابية التي ظهرت ولم تكن موجودة من قبل. وتتوقف الرجوعية على عوامل ذاتية وأخرى موضوعية يمكن ان يستند عليها الشخص في تطوره، لذلك فان التطبيقات العيادية لها تتجه نحو تنمية الموارد النفسية كالتفاؤل والثقة والاستقلالية، مع التعبير عن المشاعر، ثم تنمية الروابط الاجتماعية التي تعتبر بيئة لاحتضان الفرد بعد المحن. الكلمات المفتاحية: الصدمة النفسية، الرجوعية، التطبيقات العيادية. This study aims to Touching on the concept of résilience, which is a new field in psychological research. it refers to a dynamic ability of the individual in investing the positive side in the traumatic events and tribulations that he lived. In addition, considering it as a starting point towards facing difficulties and trying to self-development. It is not just a form of psychological resistance, but more than that, it indicates the positive effects that appeared and did not exist before. This power depends on subjective and objective factors that a person can rely on in his development, so the clinical applications of it are directed towards developing psychological resources such as optimism, confidence and independence, with the expression of emotions, and development of social ties that are an environment for embracing the individual after adversities. abstract refers to the importance of research, its problems and the most important results. Keywords: trauma, résilience, clinical applications

الكلمات المفتاحية: الصدمة النفسية ; الرجوعية ; التطبيقات العيادية


Le marketing territorial : un outil contributeur à l’attractivité des collectivités locales, Cas : Communes de la wilaya de Boumerdes

بن بريكة غالم,  قيدوش فوزي,  شيقارة هجيرة, 

Résumé: A travers notre présente recherche, nous allons tenter de connaitre si nos communes disposent-elles d’une politique de marketing territorial qui soit en mesure de rehausser son attractivité territoriale, en supposons qu’elles se basent pour cela, sur leurs différentes potentialités, le but est de comprendre le marketing territorial comme étant une science, qui peut rendre un territoire attractif, voir compétitif. Une étude qualitative de sept communes de la wilaya de Boumerdes, a été réalisée par le biais d’un guide d’entretien semi directif, qui nous a permet de conclure que ces dernières ne disposent pas encore de telle politique réellement mise en place.

Mots clés: Marketing territorial ; attractivité territoriale ; démarches de marketing territorial ; dispositifs d’aide de l’état ; communes


فريق الترجمة لمنظمة الأمم المتحدة: تحديات وآفاق The United Nations' Translation Team: Challenges and Prospects

مزرق سارة,  بن يوسف جديد,  بوطاجين السعيد, 

الملخص: مع تزايد الحاجة إلى التواصل والتعاون بين الدول، أضحت نشأة المنظّمات الدوليّة، وعلى رأسها منظّمة الأمم المتحدة، ضرورة ملحّة في سبيل تنظيم العلاقات الدوليّة. ولتباين لغات دول العالم، وجب التعامل بلغات عديدة على مستواها من أجل ضمان التحاور السليم بين مختلف الدول، إذ تعتمد منظّمة الأمم المتّحدة ست لغات رسميّة هي الإنجليزيّة، والفرنسيّة، والإسبانية، والروسيّة، والصينيّة، والعربيّة، ويتوجّب على المترجم العمل على نقل النصوص الصادرة عن أجهزة المنظمة بين هذه اللّغات الستة. إلاّ أنّ الطابع الرسمي لهذه النصوص، إضافة إلى العوامل المصاحبة لعمل المترجم من ضغوط وضيق الوقت، تشكّل عائقاً يختلج طريق فريق الترجمة لمنظمة الأمم المتحدة. ونقوم في هذا البحث بتسليط الضوء على التحديّات التي تواجه فريق الترجمة أثناء ترجمة النصوص الصادرة عن أجهزة منظّمة الأمم المتحدة، مقترحين بعض الحلول التي من شأنها تذليل الصعوبات التي تواجهه، ممّا اقتضى استخدام المنهج الوصفي، وتوصل البحث إلى أنّ عمل المترجم في الهيئة الدوليّة لا يكتمل إلاّ بتظافر جهود فريق الترجمة والتنسيق بين أعضائه من أجل تحقيق عمل متكامل ونصوص مترجمة بدقّة. Abstract: Communication and cooperation between nations are very important due to the increasing need to enhance international relations. Thus, the emergence of international organizations, such as the United Nations, has become necessary. For the purpose of facilitating the communication between all countries worldwide, the United Nations has adopted six official languages, among which translators have to work on translating texts issued by the U.N. organs. The official languages of the United Nations are: English, French, Spanish, Russian, Chinese and Arabic. However, the official nature of the U.N texts in addition to the pressure and time constraints accompanying the translator's work, constitute an obstacle to the translation team. The purpose of this descriptive approach-based paper is to shed light on the problems that the U.N. translation team encounters, focusing on the concerted efforts of the team and the effectiveness of the coordination between its members as a solution to overcome the difficulties they face when translating U.N texts.

الكلمات المفتاحية: الأمم المتحدة ; التواصل الدولي ; ترجمة ; تعدد اللّغات ; فريق ; International communication ; Multilingualism ; Team ; Translation ; United nations


مساهمة الالتزام الرياضي في تنمية بعض المهارات الحياتية لدى الناشئين حسب متغير نوع الرياضة والعمر التدريبي The contribution of sports commitment to the development of some life skills according to the variables of sports discipline and training age

كرارمة أحمد,  صغير نور الدين,  عسلي حسين, 

الملخص: ملخص: تلخيص هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الالتزام الرياضي في تنمية بعض المهارات الحياتية متمثلة في المهارات النفسية ومهارة التفكير والاكتشاف عند الناشئين وذلك حسب متغير نوع الرياضة (الرياضات الجماعية، الرياضات الفردية) وحسب متغير العمر التدريبي(عدد سنوات الممارسة الرياضية). ولغرض تحقيق أهداف الدراسة استخدمنا المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي المقارن ، وقد شملت العينة 244 رياضي لبعض ولايات الغرب الجزائري . وانطلاقا من تحليل النتائج المتحصل عليها توصل الباحثون إلى أن للالتزام الرياضي دور إيجابي في تنمية أبعاد المهارات الحياتية المستهدفة في الدراسة لدى الناشئين الرياضيين، ويساهم في ذلك عامل الخبرة الرياضية . Abstract: This study aimed to identify the role of athletic commitment in developing some life skills represented in psychological skills and the skill of thinking and discovery among young people, according to the type of sport variable (team sports and individual sports) and according to the training age variable (the number of years of sports practice). For the purpose of achieving the study objectives, we used the approach. Descriptive comparative survey method, the sample included 244 athletes from some western Algerian states. Based on the analysis of the results obtained, the two researchers concluded that sports commitment has a positive role in developing some life skills for young people, and the experience factor in this contributes to this.

الكلمات المفتاحية: الالتزام الرياضي ; المهارات الحياتية ; الناشئ الرياضي ; athletic commitment ; life skills ; sports budding


العمل الفني من الإدانة إلى التنزيه

حيدوسي الوردي, 

الملخص: تجمع الدراسات التيولوجية على الترابط الوثيق بين الخلق –بفتح الخاء- والخلق بضمها، أي بين الصورة الخارجية والسلوك، فيطلب المرء إذا نظر إلى صورته تحسين خلقه على شاكلة حسن خلقته، لكن قد يحدث أن تكون الصورة قبيحة بالمفهوم الاستطيقي،أي ليست جميلة، فهل يصح حينئذ الدعاء سالف الذكر؟ من هنا نشأت فلسفة الجمال للبحث في الصور الجمالية ومعاييرها، وتباينت المواقف منذ الحقبة اليونانية إلى الفلسفة الحديثة، وانتهى الأمر مع بومغارتن إلى محاولة تأسيس علم موضوعي للجمال، من أجل وضع أسس محايدة للعمل الفني وللحكم الجمالي. لقد تباينت مواقف الفلاسفة في مجال الفن والجمال كما هو حال تلك المواقف من سائر المشكلات الفلسفية الأخرى، وهذا يعد أمرا طبيعيا بل وإيجابيا، بالنظر إلى أن الفكر الفلسفي طبيعته خلافية، وقد بدأت رحلة الاختلاف هذه من إدانة العمل الفني إلى السعي لتحريره من كل القيود والاعتبارات المادية، وصولا إلى توظيفه كملاذ أخير لتحرير الإنسان من قيود عصره. Abstract: Theological studies agree on the close correlation between creation and good manners, that is, between the external image and behavior,so Askes when looking at his appearance the promotion of his manners according to his good creation, but it may happen that the image is ugly in the natural sense, that is, it is not beautiful, so is it correct then the aforementioned supplication? From this point, philosophical aesthetics arosed to search for aesthetic images and their standards and views varied from the Greek era to modern philosophy, and ended up with Baumgarten tryi,g to establish an objective science of beauty, in order to lay neutral foundations for artistic work and aesthetic judgment. The viewpoints of philosophers in the field of art and beauty have varied as is the case with all other philosophical problems, which is natural and even positive matter, given that philosophical thought is controversial in nature. This journey of difference began from condemning the work of art to seeking to liberate it from all restrictions and material considerations, to its use as a last resort to liberate man from the shackles of time

الكلمات المفتاحية: التنزيه، الاستطيقا، الإدانة، كانط، أفلاطون. ; : Aesthetics, Superiority, Ugliness, Kant, Platon


النظام المدرسي، الشهادة الجامعية والمراتبية الأجتماعية: قراءة سوسيولوجية في العلاقة داخل الفضاءات الأجتماعية الحديثة

بوريدان عبد القادر, 

الملخص: العربية: يحاول الباحث في هذه الورقة استجلاء المعالم الكبرى ونقاط الأنعطاف الأجتماعية في الصيرورة الأجتماعية التاريخية المُنتجة للمراتبيات والهرميات الأجتماعية. تجلت هذه الأنعطافات على عدة مستويات محورية في الفضاءات الأجتماعية والمنطق الداخلي الذي يحكمها. إذ عرفت هذه الفضاءات تحلل البنى الأجتماعية التقليدية و نشوء صيرورات وتركيبات احتماعية جديدة تحكمها الحرية والمساواة في شروط الوجود الأجتماعي للأفراد وكذا بروز الدولة و مسار عقلنة الحياة الأجتماعية . ومن بين أهم المؤسسات الأجتماعية في هذه الصيرورة النظام المدرسي و ما يجسده من تكريس لمبدأ الأستحقاق و ما ينتجه من شهادات تكتسي طابع الشرعية في الأنتقال والتموقع في تقسيم العمل والهرميات المهنية الطبقية فضعف وزن العوامل المورّثة وزاد تأثير العوامل المكتسبة (خاصة الشهادات ) و أصبح المبدأ الذي تقوم عليه المراتبية الأجتماعية هو الأنجاز achievement وليس النسب ascription. انعكست هذه التحولات على مستوى الحراك الأجتماعي: فمن خلال هذه الصيرورات أصبحت حركيات الأفراد بين مختلف المواقع الأجتماعية سائلة و ليست جامدة أفرزت بدورها صورة جديدة عن تمثّل الأفراد للمجتمع ذاته الأنكليزية: In this paper, the researcher tries to uncover the major milestones and social turning points in the socio-historical processes that produces social stratification and hierarchies and the role of the education system . These social turns manifested themselves on several pivotal levels in the social spaces and the internal logic that governs them. Those spaces knew the dissolution of traditional social structures and the emergence of new social processes and structures governed by freedom and equality in the conditions of social existence of individuals, as well as the emergence of the Nation-State and the progression of rationalizing social life. Among the most important social institutions in this process is education systems and what it represents in establishing the principle of merit and the production of legitimate diploma in the occupation of position in the division of labor and the class-professional hierarchies. As a consequence The weakening of inherited factors and the increasing of acquired factors (certificates) : the principle of Social stratification is achievement, not ascription. These transformations were reflected in social mobility: through these processes, the movements of individuals between different social positions became fluid and not static, which produced a new representation of the society inside social agents.

الكلمات المفتاحية: المراتبية الأجتماعية ; النظام المدرسي ; الشهادة الجامعية ; الأستحقاق ; الحراك الأجتماعي


استخدام قواعد الألعاب المصغرة في تطوير الجوانب الفيزيولوجية والبدنية لدى لاعبي كرة القدم الهواة من وجهة نظر المدربين

شليغم عبد الحق,  حجاج سعد, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة الى معرفة مدى المام مدربي كرة القدم باستخدامات قواعد الألعاب المصغرة في تطوير الجوانب الفيزيولوجية والبدنية لدى لاعبي كرة القدم الهواة، ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي وهذا لكونه ملائما لمتغيرات هذه الدراسة الكيفية، وقد تمثل مجتمع الدراسة في بحثنا هذا في مدربي القسم الجهوي الأول والثاني الهاوية لرابطة قسنطينة،كما تمثلت عينة الدراسة في 18 مدربا تم اختيارهم بالطريق العشوائية، حيث وزعت عليهم استمارة استبيان والتي تم اعتمادها كأداة للبحث، وقد توصل بناء على جمع آرائهم بأن المدربين في الأقسام الهاوية ليست لهم دراية كافية باستخدامات قواعد الألعاب المصغرة في تطوير الجوانب الفيزيولوجية والبدنية على حد سواء لدى لاعبي كرة القدم، وبناء على هذه النتيجة يقترح الباحثان بمراجعة مضمون وسيرورة الدورات التكوينية التي تنظمها الهيئات المختصة، وبضرورة القيام بدورات تكوينية دورية لأجل تطوير خبرات المدربين في الأقسام الهاوية، وكذا وضع هيئات مراقبة للسهر على مدى نجاعة هؤلاء المدربين في تطبيق برامجهم، معرفة الخلل ووضع آليات لتصحيح الأخطاء والتقويم.

الكلمات المفتاحية: المدرب ; قواعد الألعاب المصغرة ; الجانب الفيزيولوجي ; الجانب البدني ; كرة القدم


دور التخطيط الحضري في الحد من الجريمة في المدن الجديدة.

بوصنوبرة عبد الله,  حواوسة جمال, 

الملخص: ملخص: لقد أدى اتساع النسيج العمراني في المدن الكبرى إلى ظهور ما يسمى بالمدن الجديدة التي تم تصميم وتخطيط غالبية مساكنها وأحيائها بطرق سيئة دون مراعاة لحاجيات السكن المختلفة، مما نتج عنه العديد من المشكلات وعلى رأسها الجريمة بمختلف أنواعها، ولهذا حاولت هذه الدراسة التعرف على دور التخطيط الحضري في الحد من الجريمة في المدن الجديدة، من خلال إبراز الجوانب التي أهملت ولم تؤخذ في الاعتبار عند تصميم وتخطيط الأحياء السكنية، خاصة الخدمات الإرتكازية (الأساسية). كما حاولت هذه الدراسة الكشف عن العلاقة الموجودة بين الجريمة والتصميم العمراني للأحياء السكنية في المدن الجديدة، واكتشاف جوانب القصور في أنماط تصميمها، وخاصة أن البيئة العمرانية تعتبر عاملاً من عوامل حدوث الجريمة، إذ تسهل المناطق الحضرية المصممة بشكل سيئ حركة المجرم فيها بسهولة وحرية دون شعور رجال الأمن وسكان المنطقة. الكلمات المفتاحية: الدور، التخطيط الحضري، الجريمة، المدن الجديدة المرجعية، التصميم العمراني ABSTRACT The expansion of urban fabric in major cities has led to the emergence of so-called new cities, most of whose homes have been badly designed, planned and revived without regard for different housing needs, this has resulted in many problem, primarily crime of all kinds this study has therefore attempted to identify the urban planning in reducing crime in new cities, by highlighting aspect that have been neglected and not taken into account in the design and planning of residential neighborhoods, in particular services. The study also attempted to uncover the relationship between crime and the urban design of residential neighborhoods in new cities and to detect shortcomings in their design patterns, particularly since the urban environment is a factor in the occurrence of crime, as badly designed urban areas facilitate the easy and free movement of the offender without the feeling of the security personnel and residents of the region. Keyword: Role, Urban, Planning, Crime, New reference cities, Urban design

الكلمات المفتاحية: التصميم العمراني ; المدن الجديدة المرجعية ; الجريمة ; التخطيط الحضري ; الدور


واقع تقنين وتكييف اختبارات الذكاء في البيئة العربية ( مقياس وكسلر نموذجا).

تلمساني فاطمة,  بلعزوق سمية, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة الى معرفة اهم مقاييس الذكاء المترجمة والمكيفة على البيئة العربية. وهذا من خلال الاطلاع على اهم الدراسات التي اجريت في هذا الميدان. وتم الاعتماد في هذه الدراسة على مقياس وكسلر كنموذج وذلك بعرض أهم الدراسات التي قامت بتكييفه ودراسة خصائصه السيكومترية له، فهذا الأخير يعتبر من أهم مقاييس الذكاء ومن أهم الادوات التي تستخدم في تشخيص القدرة العقلية الا انه هناك العديد من الصور المقننة له في البيئة فهناك صورة السعودية، الاردنية الاماراتية وكذلك اللبنانية والملاحظ ان هذا المقياس تم تكييفه ولكن بالخصوص في المشرق العربي اما في دول المغرب العربي فهو يستعمل بشكل كبير باللغة الاصلية أو بترجمته دون مراعاة للخصائص الثقافية والبيئية، وتم الاعتماد في هذه الورقة البحثية على المنهج الوصفي التحليلي المقارن بين النسخة الاصلية والنسخة المترجمة من خلال الدراسات المعروضة وتوصلت الدراسة الى وجود بعض الاختلافات والتغييرات التي طرأت على هذا الاخير، حيث تم التغيير في بعض الفقرات التي لا تناسب البيئة الثقافية . Abstract: The aim of this study is to identify the most important measures of translated intelligence adapted to the Arab environment. This is through learning about the most important studies in this field. In addition to taking the Wexler scale as a model for presenting the most important studies that have adapted it and identified its psychometric characteristics, the latter is one of the most important measures of intelligence and one of the most important tools used to diagnose mental capacity. It should be noted that this measure has been adapted, but in particular in the arabe orient (ELMashreq arabe), either in the Maghreb countries, and is used largely in the original language or in its translation without regard for cultural and environmental characteristics. In view of these studies, by comparing the original version of the scale with the mapped version, there are some differences and changes that have occurred in the latter, with some of the paragraphs being changed that are not appropriate for the cultural environment. .

الكلمات المفتاحية: تقنين ، تكييف، اختبار الذكاء ، البيئة العربية ،اختبار وكسلر.


علوم الاعلام و الاتصال ما بين السيميولوجيا العامة و سيميولوجيا الاتصال The sciences of communication and information between the semiology and communication semiology

أمال فاطمة الزهراء صفاح,  فاطمة قادية عباسة, 

الملخص: تعتبر علوم الإعلام و الاتصال من العلوم التي تعنى بدراسة العمليات الاتصالية التي نشأت إثر عدة محاولات بحثية جادة من طرف باحثين من حقول معرفية مجاورة أساسا من علم الاجتماع من خلال أعمال رواد المدرسة الوظيفية التي أسست للتيار الوضعي و نادت بضرورة دراسة الظواهر الإنسانية والاجتماعية وفق خطوات المنهج التجريبي ، بالإضافة إلى إسهامات حقول معرفية أخرى من بينها السيميولوجيا العامة التي دعمت علوم الإعلام و الاتصال من خلال مفاهيم جديدة و مناهج كيفية من أجل دراسة العلامات الاتصالية بمختلف أنساقها و ذلك ما تجسد في سيميولوجيا الاتصال و تطبيقاتها المختلفة، و كل انتاجات الفن و الرسائل الثقافية التي برزت من خلال الصناعات الثقافية الجماهيرية.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الاعلام ، الاتصال ، السيميولوجيا ، سيميولوجيا الاتصال ، التطبيقات السيميولوجية .


تأثير برنامج حركي مقترح بالألعاب الرياضية الصغيرة على تنمية القدرات الحركية لأطفال ما قبل المدرسة (4-5) سنوات.

طيبي حسين,  آيت لونيس مراد, 

الملخص: يهدف البحث إلى التعرف على تأثير برنامج حركي مقترح بالألعاب الرياضية الصغيرة على تنمية القدرات الحركية لأطفال ما قبل المدرسة(4-5) سنوات. وقد إستخدم الباحث المنهج التجريبي لملاءمته لطبيعة هذه الدراسة،حيث بلغت عينة البحث الأساسية (56) طفلا من أطفال التحضيري للعام الدراسي (2018/2019) تم إختيارهم بطريقة عمدية و تم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية و الأخرى ضابطة قوام كل مجموعة (28) طفل .و كانت أهم النتائج التي أظهرتها هذه الدراسة هو أن البرنامج الحركي المقترح له تأثير إيجابي في تنمية القدرات الحركية لأطفال ما قبل المدرسة (4-5) سنوات، و يوصي الباحث بإستخدام البرنامج الحركي لتأثيره الفعال في تطوير القدرات الحركية ، الاهتمام بتطوير المناهج وبرامج التربية الحركية في رياض الأطفال و التعليم التحضيري . The research aims to identify the effect of a proposed movement program with small sports on developing the motor abilities of preschool children (4-5) years. The researcher used the experimental approach to suit the nature of this study, as the basic research sample reached (56) children from preparatory school for the academic year (2018/2019). They were deliberately chosen and they were divided into two groups, one experimental and the other controlling the strength of each group (28) children And the most important results shown by this study is that the proposed movement program has a positive effect on developing the motor abilities of preschool children (4-5) years, and the researcher recommends using the locomotor program for its effective effect on developing motor abilities, paying attention to the development of curricula and education programs. Kinetic in kindergarten and preparatory education.

الكلمات المفتاحية: البرنامج الحركي،الألعاب الرياضية الصغيرة ،القدرات الحركية ، أطفال ما قبل المدرسة (4-5) سنوات. ; Keywords: Motor program, small sports, motor abilities, preschool children (4-5) years.


Le nom propre et les dénominations du personnage entre la création et la réception : cas de Leïla dans Les hommes qui marchent de Malika Mokeddem

بوحجار ريمة,  براهمي فاطمة, 

Résumé: Malika Mokeddem est une écrivaine francophone contemporaine qui a raconté l’Algérie et la femme algérienne en se racontant, à travers des personnages féminins, notamment les héroïnes de ses romans qui se donnent comme des figures représentatives de la femme moderne, indépendante, révoltée et rebelle contre la tradition et toutes sortes d’injustice. Dans le présent article, nous allons appliquer l’onomastique littéraire pour étudier l’image de l’héroïne Leïla dans Les hommes qui marchent, à partir du nom propre et des différentes appellations que lui donne l’auteure, pour dévoiler les mécanismes d’écriture qui permettent la création et la réception du personnage, et surtout l’identification de l’héroïne. Il s’agit d’un système de caractérisation qui charge la protagoniste de significations et de valeurs, ce qui en fait une représentation réaliste inspirée de l’enfance et l’adolescence de Malika Mokeddem, ce qui donne à ce roman sa dimension autobiographique.

Mots clés: personnage ; nom propre ; dénomination ; signification ; image


ما وراء فوضى المنهج: بحث في الشروط الثقافية والسياسية للمعرفة السوسيولوجية في السياق العربي

خرشي زين الدين, 

الملخص: تنطلق هذه الدراسة من معاينة مفصلة لنزعات ثلاث تطبع –في الحدّ الأدنى- قسما كبيرا من المنتوج الأكاديمي للسوسيولوجيا والعلوم الاجتماعية في السياق العربي، لتفترض بعدها أن هذا النمط في تفسير وفهم الاجتماعي وتصور المجتمع، يعكس منطق الفلسفة الاجتماعية التي تدعي قدرتها الإجابة على كل الأسئلة، ولا يتصل بالشروط الابستيمية والقواعد المنهجية للعلوم الاجتماعية. تاريخيا، لم تنشأ هذه العلوم التي تختص بدراسة الانسان والمجتمع وفق الطرق العلمية، إلا بعد انبثاق وعي اجتماعي، ووعي ابستيمي متصل به، عبرت عنه الفلسفة الحديثة من خلال مقولة الذات. لقد انتقلت فلسفة الذات بالمنظومة المعرفية من رؤية ثيومركزية للعالم إلى أخرى أنثربومركزية، تخص للفرد بمكانة مركزية في إنتاج الاجتماعي والفعل في التاريخ وتنطلق من مسلمة مفادها أن الواقع بناء اجتماعي. غير أن الفكر الاجتماعي في السياق العربي لا زال يستند على البراديغم الأفلاطوني الذي لا مكان فيه للذات الفاعلة المنتجة للمعنى وللتاريخ، ولا للاجتماعي كموضوع تاريخي. استحضرت الدراسة مقاربة اعتمدت أدوات تحليلية تنتمي لعلم اجتماع المعرفة والسوسيولوجيا السياسية، كي تكشف أولا عن الحدود الفلسفية والسياسية لتجربة النهضة التي فشلت في إحداث النقلة الابستيمية فيما يخص العلوم الاجتماعية، ولتبيّن ثانيا أن النخب –العسكرية والمدنية- التي استفردت بالحكم في فترة ما بعد الاستقلال كانت حاملة لأيديولوجيا سياسية (الشعبوية) تقوم على تمجيد الماضي وأسطرة الشعب ونفي المجتمع ورفض العلوم الاجتماعية.

الكلمات المفتاحية: علم الاجتماع ; المنهج ; علمنة الفكر الاجتماعي ; الشعبوية ; الوعي الابستيمي


تأثير بعض الخصائص الوظيفية والبدنية على فعالية أداء بعض المهارات الأساسية لدى لاعبي كرة السلة الخلفيين لبعض فرق ولاية سكيكدة الأقل من 17 سنة.

طلحة حمزة,  سلامي عبد الرحيم, 

الملخص: تهدف هده الدراسة إلى التعرف على الخصائص الوظيفية والبدنية لدى لاعبي كرة السلة تحت 17 سنة، كذلك معرفة العلاقة الموجودة بين بعض الخصائص البدنية والوظيفية بالأداء المهاري لبعض المهارات الأساسية في كرة السلة، وقد افترض الباحثان وجود علاقة بين بعض الخصائص الوظيفية والبدنية بالأداء المهاري في كرة السلة، وقد قمنا باستخدام المنهج الوصفي كونه المنهج الملائم لحل مشكلة البحث، وأجريت الدراسة على عينة من ( 15 ) لاعب خلفي ينشطون في فرق ولاية سكيكدة. وللتعامل مع البيانات الإحصائية استخدم الباحثان مجموعة من الوسائل الإحصائية ( المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل الارتباط البسيط لبيرسون، نسبة التأثير ). من أهم الاستنتاجات التي توصلت لها الدراسة: - وجود تأثير لبعض الخصائص الوظيفية والبدنية على فعالية أداء بعض المهارات الأساسية في كرة السلة. This study aims to identify the functional and physical characteristic of basketball players under 17 years of age, as well as the relationship that exists between some physical and functional characteristic with the skillful performance of some basic skills in basketball. The researchers hypothesized that there is a relationship between some functional and physical characteristics with skill performance in basketball. We have used the descriptive approach as it is the appropriate approach to solve the research problem. The study was conducted on a sample of (15) back-to-back player who are active in the Skikda teams. To deal with the statistical data, the researchers used a set of statistical methods (the arithmetic mean, standard deviation, pearson is simple correlation coefficient, the effect ratio). Among the most important conclusions reached by the study: - the presence of an effect of some functional and physical characteristics on the effectiveness of performing some basic skills in basketball.

الكلمات المفتاحية: الخصائص الوظيفية؛ الخصائص البدنية؛ المهارات الأساسية لكرة السلة؛ مراكز اللعب


أثر طريقة أورتون - جلنهام في علاج تدني المهارات القرائية لدى تلاميذ ضعاف سمع ملتحقين بالطور الأول من التعليم الابتدائي The effect of" Orthon-Gigglingham method " in treating low reading skills of hearing impaired pupils enrolled in the primary stage.

بوثلجة تفاحة, 

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على اثر طريقة "اورتون - جلنهام " في تطوير المهارات القرائية لدي فئة التلاميذ ضعاف السمع الملتحقين بمدرسة الأطفال المعاقين سمعيا.حيث قدر عددهم 30 تلميذا مجهزين سمعيا ( من 6-11سنة).قامت الباحثة بتطبيق سلسلة اختبارات ومقياس لتقييم المهارات القرائية مستخدمة الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية من خلال الإحصاء الوصفي البسيط وكذا اختبار "ت" لتوضيح وجود أو عدم وجود دلالة إحصائية للفروق بين المجموعتين الضابطة و التجريبية .و أشارت نتائج الدراسة إلى وجود أثر كبير و فعال للطريقة المستخدمة مع وجود أثر لمتغيري السن و المستوى الدراسي لصالح الاختبار البعدي. و أوصت بضرورة تنويع طرق التدريس واحترام خصائص المعاقين سمعيا . The present study aimed to identify the effect of the" Orthon-gilingham " in developing reading skills among the group of hearing impaired students enrolled in the school of hearing-impaired children. The number of which was estimated at 30 hearing-equipped pupils. The researcher applied a series of tests and scale to assess reading skills using statistical packages for social sciences through statistics. The simple descriptive test as well as the "T" test to clarify the presence or absence of statistical significance for the differences between the control and experimental groups. The results of the study indicated that there is a significant and effective effect of the method used, while the effect of ag anacademic level factor appears. And it recommended the necessity to diversify teaching methods and respect the characteristics of the hearing impaired.

الكلمات المفتاحية: أثر - طريقة - مهارات القراءة - -ضعاف سمع. ; efffect, method,reading skills, hearing impaired.


قراءة في نظرية الحتمية القيمية في الإعلام لعبد الرحمن عزي- رؤية نظرية تحليلية-

هادفي سمية, 

الملخص: ملخص: لقد بنى المفكر عبد الرحمن عزي نظرية الحتمية القيمية على قاعدة فكرية وأصول مرجعية تبناها منذ تكوينه الأول في مجال الاعلام الاتصال،حيث حاول الالمام بالعديد من الرؤى الفكرية والتصورات المنهجية كأدوات بحثية في فهم البعد الاعلامي وتأثيره على المجتمع،الأمر الذي مكنه من طرح نموذج نظري ومنهجي متميز وكأسلوب جديد من التنظير ينم عن كيان فكري فسيفسائي ومركب من قراءات ذات روافد متعددة ومتنوعة،وهو ما أسهم في وضع مقولات خاصة بنظرية الحتمية القيمية والتي قدمت أدوات منهجية وجهاز مفاهيمي ،لاسيما مفهوم القيمة الذي أعطى توجها فكريا مختلفا ومغايرا عن بعض المنظرين السابقين،وهو الأمر الذي أعان البروفسور عزي إلى حد ما في استيعاب واستجلاء خلفيات وتجليات بعض الظواهر الاعلامية والبحث في العمق الخفي فيها وصولا إلى الظاهر الجلي منها،ثم الوقوف على العلاقات والروابط التي تدفع الفرد إلى تبني الموقف أو الاتجاه الذي يشكل سلوكه الاعلامي داخل المجتمع. ولعل الحتمية القيمية كنظرية نراها قد استخدمت أدواتها البحثية في تتبعها للمتغير المستقل (القيمة) في محتويات الرسالة الاعلامية لدى الجمهور من خلال التجليات الواقعية للمخرجات البحثية التي قدمتها ،وكذا الجهاز المفاهيمي الذي اعتمدته من حيث الدقة والوضوح في الصيرورات الذهنية والأطر العملية للنظرية. Abstract: The thinker Abd al-Rahman Azzi built the theory of value determinism on an intellectual basis and reference assets that it adopted since its first formation in the field of communication media, as he tried to get acquainted with many intellectual visions and methodological perceptions as research tools in understanding the media dimension and its impact on society, which enabled him to present a theoretical and methodical model Distinctive and as a new method of theorizing that denotes a mosaic intellectual entity and a composite of readings with multiple and varied tributaries, which contributed to the development of statements related to the theory of value determinism, which provided methodological tools and a conceptual apparatus, especially the concept of value, which gave a different and different intellectual orientation from some previous theorists, which is This helped Professor Azzi to some extent in understanding and clarifying the backgrounds and manifestations of some media phenomena, searching in the hidden depth in them, up to the obvious ones, and then identifying the relationships and ties that push the individual to adopt the position or direction that shapes his media behavior within society. Perhaps value determinism as a theory that we see has used its research tools in tracking the independent variable (value) in the contents of the media message to the public through the realistic manifestations of the research outputs that it provided, as well as the conceptual apparatus that it adopted in terms of accuracy and clarity in the mental processes and practical frameworks of the theory.

الكلمات المفتاحية: Media theory ; value determinisme ; value


The Role of E-learning in Enhancing the Quality of Higher Education from the Point of View of Faculty Members at the Algerian University -A Field Study at Jijel University-

عزيب سامية,  بوالفلفل إبراهيم,  بوغرزة رضا, 

Résumé: The present study aimed at figuring out the role of e-learning in enhancing the quality of higher education in the Algerian university from the point of view of faculty members. To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was followed and a questionnaire consisting of 58 questions was used after testing its psychometric characteristics (validity and reliability). It was administered to a randomly chosen sample of 106 members of the teaching staff at Mohamed Seddik Ben Yahia university of Jijel during the academic year 2019-2020. The data were processed using the statistical software package for the social sciences (spss). After the analysis of the data at hand, the researchers found out that e-learning contributes to a high extent in improving the quality of higher education as it provides flexibility, activates the learners’ and instructors’ roles, and updates the syllabi and programs’ contents. Yet, its requirements at the Algerian university are highly limited.

Mots clés: E-learning ; Higher Education ; Quality of Higher Education ; Faculty Members ; University


الجينوم البشري والمؤسسات - أي علاقة -

سرار شفيقة, 

الملخص: ملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى البحث فيما يمكن أن تقدمه الأبحاث الحديثة التي توصل لها علم البيولوجيا الحيوية وتقنياتها التي غالبا ما تستخدم نتائجها في الميدان الطبي العلاجي، والنجاح الكبير الذي حققته في رسم الخرائط الجينية genetic mapping ، وتحديد التتابع الجينيsecoincing ، ما أدى إلى اكتشاف الأمراض وتشخيصها مبكرا لإمكانية إيجاد علاجات مناسبة لها، وما يمكن أن تقدمه تكنولوجيا الجينوم البشري في تطوير المؤسسات الاجتماعية بأنواعها، وحل مشكلاتها التي تبحث لها عن حلول، مع ما يمكن أن يكتنف هذه التطبيقات الجينومية من اعتراضات أخلاقية واجتماعية ودينية، مما أدى إلى تحفظ عدة دوائر تنظيمية كالمنظمات الدينية ومنظمات حقوق الانسان. الكلمات المفتاحية: الجينوم البشري، المؤسسات الاجتماعية، علم الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى البحث فيما يمكن أن تقدمه الأبحاث الحديثة التي توصل لها علم البيولوجيا الحيوية وتقنياتها التي غالبا ما تستخدم نتائجها في الميدان الطبي العلاجي، والنجاح الكبير الذي حققته في رسم الخرائط الجينية genetic mapping ، وتحديد التتابع الجينيsecoincing ، ما أدى إلى اكتشاف الأمراض وتشخيصها مبكرا لإمكانية إيجاد علاجات مناسبة لها، وما يمكن أن تقدمه تكنولوجيا الجينوم البشري في تطوير المؤسسات الاجتماعية بأنواعها، وحل مشكلاتها التي تبحث لها عن حلول، مع ما يمكن أن يكتنف هذه التطبيقات الجينومية من اعتراضات أخلاقية واجتماعية ودينية، مما أدى إلى تحفظ عدة دوائر تنظيمية كالمنظمات الدينية ومنظمات حقوق الانسان. الكلمات المفتاحية: الجينوم البشري، المؤسسات الاجتماعية، علم الوراثة، الجينات. Abstract: The current study aims at exploring what can modern researches and their results in the field of biology which are often used in curative medicine grant, and the success they achieved determining genetic mapping and secoincing. This led to early diagnosis of diseases for the possibility of finding their appropriate treatments. This paper explores the potential of researches into human genome technology in the development of social institutions and the solutions of problems at not resolved yet, will addressing the possible ethical social, and religious objectives of these genome application. Witch led to reservations from several regulatory circle such religious and human rights organizations Keywords: human genome, social institution, genetics, gens .

الكلمات المفتاحية: الجينوم البشري، المؤسسات الاجتماعية، علم الوراثة، الجينات.


القبح عند ابن الدباغ القيرواني: مقاربة استيطيقية بأفق حداثي عند انموذج صوفي.

حشاني محمد رضا, 

الملخص: يرى ابن الدباغ ان القبح عارض في الوجود وان الجمال هو الجوهري، كما يؤكد على ان غياب الكمال يؤدي الى غياب الجمال ومن ثمة يؤدي الى ظهور القبح ، ويرى ابن الدباغ أهم العوارض التي تعيق الكائن عن بلوغ كماله ومن ثمة جماله هي الكثافة الظلمانية اي المادة وما يتعلق بها من صفات لاأخلاقية وانغماس في الشهوات المادية ووجود هذه العوارض وجود زائف وهمي لذا فالقبح أيضا وجوده زائف ، كون أن الوجود الأصيل والحقيقي هو لله وحده عز وجل ، وهو متصف بالجمال و الخير و الحق المطلق، و فكرة إثبات هذه الصفات على كمالها للذات الإلهية و تحققها بها هي مقصد الشريعة الإسلامية التي تقوم على تقديس و تنزيه الذات الالاهية في أسمائها وصفاتها وافعالها وجميع ما يتعلق بها، وان قلنا غير هذا :أي ان القبح موجود ووجوده اصيل وانه يمكن للقبح ان يكون قبحا مطلقا ،لأثبتنا صفة القبح للذات الالاهية وسبحان الله عما يصفون، مما يؤكد ان مفكرنا لم يصغ نظريته حول الاستيطيقا السلبية: القبح على أسس دينية نقلية بحته ولا جمالية أخلاقية فحسب، بل تعدى ذلك و ابدع ان جعل لها تأصيلا انطولوجيا ، تتعلق بمفهوم الوجود الأصيل :الذي هو للذات الالاهية وفقط ،وكل ما خلى ذلك فهو وجود غير اصيل زائف ايل للفناء . Abstract: Ibn al-Dabbagh believes that ugliness is a contradiction in existence and that beauty is the essence. He also emphasizes that the absence of perfection leads to the absence of beauty, and from there it leads to the emergence of ugliness, and Ibn al-Dabbagh sees the most important symptoms that hinder the being | From attaining its perfection, and from there its beauty, oppressive density, i.e. matter and the immoral attributes and indulgences related to it | In material desires and the existence of these symptoms, a false and imaginary existence, therefore, ugliness is also a false existence, since the original and true existence is God alone, the Almighty, and it is characterized by beauty, goodness and absolute truth, and the idea of proving these qualities on their perfection of the divine self and its realization is the purpose of Sharia Islam, which is based on the sanctification and honesty of the Divine Self in its names, attributes, actions and all that is related to it, and if we said otherwise: That means that ugliness exists and its existence is genuine and that ugliness can be absolute ugliness, then we have proven the characteristic of ugliness to the divine self and glory to what they describe, which confirms that our thinkers He did not formulate his theory on negative aesthetics: ugliness was based on purely religious, narrative, aesthetic, and ethical foundations only, but he went beyond that and created an ontological basis for it, related to the concept of authentic existence: which is for the divine subject and only, and everything that leaves that is an inanimate existence , For the yard.

الكلمات المفتاحية: القبح، الجمال ، الذات الالاهية ، الوجود الاصيل، النفور، اللاأخلاق.



Les 10 articles les plus téléchargés

760 تجليات الفضاء العمومي الافتراضي من خلال التفاعل الافتراضي عبر المجموعات الافتراضية 570 الفجوة الرقمية: بين تصورات العامة وانعكاسات السياسة في الوطن العربي 532 معوقات البحث العلمي في الجامعة الجزائرية 506 الـتأسيس النظري لعلوم الإعلام والاتصال انطلاقا من البراديغم السيبرنطيقي دراسة تحليلية على عينة من منشورات Cairn.info 433 واقع العلاقات العامة في الإدارة المحلية الجزائرية- مديرية التربية لولاية جيجل أنموذجا 385 اشكالية التراضي في العقود الإلكترونية The problematic of compromise in electronic contracts 349 أثر تطبيق التعليم عن بعد في جامعة حائل الذي فرضته جائحة كورونا من وجهة نظر الطالبات أنفسهنَّ 326 سياسة التخطيط الحضري وانعكاساتها على واقع المدينة الجزائرية المدينة الجديدة "ماسينيسا" بقسنطينة نموذجاً. 307 التصميم الجرافيكي وتأثيث القيم الاستهلاكية في الاشهار. 306 صورة المرأة في الإعلانات التلفزيونية المقدمة في قناة النهار الجزائرية -دراسة تحليلية-