العمدة في اللسانيات وتحليل الخطاب


Description

El Omda in Linguistics and Discourse Analysis is an international scholarly peer reviewed and open access journal that is published semi-annually by the faculty of letters and languages at Mohamed Bou dhiaf University of M’sila. Algeria. It is mostly concerned with the publication of original and high quality articles written either in Arabic, English, or French. The journal publishes researches within the areas related to Linguistics, Didactics, Cognitive psychology, and Discourse Analysis. It is led by an editorial board which includes a scientific advisory committee of professionals and prominent thinkers from national and international universities. The journal receives articles and research papers in the three languages mentioned earlier and it is published twice a year (January & June) and sometimes a special issue might be published when necessary. The journal aims at providing researchers with a scientific space that enables them to introduce their research studies, their experiences, knowledge as well as their scientific productions. Furthermore, it seeks developing and enhancing the scientific research by reaching the requirements of producing scientific knowledge according to the international standards, and this through imposing on the authors a set of conditions that must be rigorously respected

Annonce

هـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــام

 

- -ضرورة احترام كل من تعليمات المؤلف Author guide و كذا قالب المجلة Instructions for authors   كليةً (المقالات التي لا يلتزم بمحتوى الشروط المذكورة ، ترفض مباشرة .)
- الحرص قبل إرسال المقال من تدوين أسماء المؤلفين(المساهمين)  حسب الترتيب المعمول به  في كل من الملف المرسل و كذا المنصة و هذا تماشيا و محتوى ملف المقال الأصلي مع ضرورة التأكد من إدراج إنتساب كل المؤلفين و بيانتهم المطلوبة.
-  في حالة استلام  إشعار آلــي عن طريق البريد يفيد بقبول المقال للنشر، يرجى إتمام خطوة الأخيرة و المتمثلة في   إدراج المراجع بالكيفية السليمة المعتمدة في دليل المؤلف ،و في حالة عدم الإلتزام بهذا الإجراء في الآجال المحددة يمكن للهيئة المشرفة على المجلة إلغاء قبول المقال.
- استلام و إستفادة المؤلفين من إشهاد ''وعد بالنشر ''  لن يكون إلا بعد إتمام خطوة (4) و المتمثلة في إدراج المراجع و عد الموافقة عليها من طرف الهيئة المشرفة على المجلة.
- لا ينشر المقال إلا بعد إرسال التعهد و الإقرار  إلى بريد المجلة sghilouss@gmail.com
.- بعد نشر المقال من طرف المجلة ليست هناك امكانية اضافة أي مؤلف للمقال.
- بالنسبة لطلبة الدكتوراه المقبلين على المناقشة ، يجب إدراج  اسم الطالب أولاً،  ثم المشرف في المرتبة الثانية، مع التأكيد على كتابة البريد الالكتروني ومخبر الانتماء ومؤسسة الانتماء (في المقال المرسل وفي المنصة). بعد نشر الأعمال لا يمكن التعديل.                                  

تمنياتنا للجميع بالتوفيق والسداد.                                                                                                                   

10-10-2021


6

Volumes

17

Numéros

362

Articles


تجليات النصية في علوم القرآنTextual manifestations in the sciences of the Koran

سعيداني عبد الكامل, 
2019-01-14

الملخص: ملخص البحث: أسهم الباحثون في علوم القرآن, إسهامات مهمة في إبراز مدى تماسك النص القرآني وانسجامه, بغية الوصول إلى فهمه واستخراج أحكامه وإظهار مواطن الإعجاز فيه, وبذلك قد رسموا بدايات أولية في لسانيات النص, وتحليل الخطاب, وقد تجلت النصية عندهم بوضوح في المواطن التالية: المناسبة بين الآيات والمناسبة بين خواتم السور وفواتحها, المناسبة بين فاتحة السورة وخاتمة التي قبلها مناسبة السورة للحرف الذي بنيت عليه, المناسبة بين السورة واسمها, علاقة الإجمال والتفصيل, علاقة الاتحاد والتلازم, الاستطراد الإحالة الضميرية والإشارية والموصولية, التكرير, العطف, السياق, والمعرفة الخلفية, وبهذا العمل الجليل, تركت علوم القرآن بصمات مهمة في علم اللسان, والدراسات النصية . Research Summary The researchers in the Sciences of the Qur'an contributed significant contributions to the context of the Qur'anic textand its consistency in order to reach its understanding, extract its provisions and show the miraculous properties in it, thus creating preliminary beginnings in the linguistics and analysis of the discourse. between the verses and appropriate between the rings fence and Fouathaa, appropriate between the light Sura and a conclusion which has been accepted, suitable for Sura character who built it, the appropriate between Sura and its name, relationship overall and detail, Union relationship and correlation digression, referral of conscience and indicative and connectivity, refining kindness, context, and key FH background, and this work of Galilee, left the Koran important science in the science of fingerprints of the tongue, and textual studies

الكلمات المفتاحية: Keywords +scripts +referral+ refining + contextual + background+ knowledge ; الكلمات المفتاحية:, النصية+ الإحالة + التكرير+ السياق+ المعرفة الخلفية.


أثر اللسانيات التطبيقية في تعليمية اللغات

سعيداوي هشام,  ولد النبية يوسف, 
2019-09-21

الملخص: ملخص البحث: يسلط هذا البحث الضوء على العلاقة الوثيقة بين اللسانيات التطبيقية وعلم تعليمية اللغات،من منطلق الصلة الوثيقة بين العلمين، كما يهدف البحث إلى إبراز أهم مناهج تعليم اللغات، فهي تتسم بالتّعدد والتنوع، فمنها المنهج التقليدي، والذي يجسد الأصالة العريقة في تعليم اللغات، ويعتمد بالدرجة الأولى في العملية التعليمية على المعلم، باعتباره قطب الرحى، وكذا المنهج البنوي الذي أحدث انقلابا كبيرا في مستوى تعليم اللغات؛ حيث انبثق عنه ظهور عدة اتجاهات لسانية(المدرسة السوسورية وحلقة براغ ومدرسة كوبنهاغن وغيرها من المدارس اللسانية الحديثة)،واستفادة اللغة كثيرا من البنوية لاسيما ما تعلّق منها بالتمارين اللغوية،وأخيرا المنهج الاتّصالي ،نظرا لما أصبحت تشكله وسائل الاتصال من ضرورة وأهمية في عملية التواصل في وقتنا الحالي. الكلمات المفتاحية:اللسانيات ؛اللسانيات التطبيقية؛ اللغة ؛ تعليم اللغات. عنوان المقال باللغة الإنجليزية: Title of the Effect of Applied Linguistics in Language Teaching. Abstract: This research highlights the close relationship between applied linguistics and the science of language education. The research aims to highlight the most important curricula of language teaching. It is characterized by diversity and diversity. It is the traditional approach, which reflects the ancient originality of language education , And depends primarily on the educational process on the teacher, as the pole mole, as well as the structural approach, which led to a major reversal in the level of language education; the emergence of the emergence of several trends Lsany (the school of the Assyrian and the Prague circle and the Copenhagen School and other modern schools) The language is a lot of structural, especially related to language exercises, and finally the communication approach, in view of what has become the means of communication of the need and importance in the process of communication in our tim.. Keywords: Linguistics- Applied Linguistics - Language - Language Teaching

الكلمات المفتاحية: اللسانيات ; اللسانيات التطبيقية ; اللغة ; تعليم اللغات ; Keywords: Linguistics- Applied Linguistics - Language - Language Teaching


تخييل التاريخ الوطني في رواية "أنا وحاييم" للحبيب السائح.

زيدان حاتم, 
2019-10-02

الملخص: تهدف هذه الدراسة المعنونة بــ:تخييل التاريخ الوطني في رواية "أنا وحاييم" للحبيب السائح، إلى محاولة اكتشاف تمثلات التاريخ الوطني في الرواية الجزائرية، حيث تطرقنا فيها إلى ثلاثة عناصر مهمة هي تداعي الذاكرة التاريخية، والوثيقة التاريخية واستدعاء الشخصيات التاريخية.

الكلمات المفتاحية: (السرد، التاريخ، التخييل، الحبيب السائح).


The Importance of ICT in Learning

صابر محمد الجموعي, 
2020-12-22

Résumé: Technology has revolutionized the way people access, gather, analyze, present, transmit, and simulate information. It is, therefore, difficult or even impossible to imagine future learning environments without Information and Communication Technologies (ICT).This research paper looks at the importance of ICT in learning in 21st century.Though ICT offers the tools, applications, and processes that empower individuals of our information society, its use in learning in 21st century requires additional skills from the learner and the teacher, new attitudes to learning and teaching and new roles and responsibilities.

Mots clés: ICT ; additional skills ; new attitudes ; new roles ; new responsibilities


Teaching English for Computing in an EFL Context: A Case study at Mohamed Boudiaf University (M‘Sila, Algeria)

بلعبد الوهاب-فرتيتي ليندة, 
2020-12-22

الملخص: The aim of this paper is to assess a twenty-year teaching experience of English as a foreign language at the Computer Science Department . The case study targets the latter at Mohamed Boudiaf University in M'Sila. It investigates the difficulties encountered during the teaching process and displays the different changes brought to counteract them. The study sample examines the teaching covering the period 2009-2014. The choice of this very period lies in the fact that during these years, students reached the apex of their results in the other courses. Exploring their outcome in the English course is meant to shed light on the measures to take to improve the teaching of English in this field. The study also analyses the aftereffect of these modifications and suggests some recommendations for a more effective teaching of Computing English in an EFL (English as a foreign language) environment based on the students' surveys and results during their learning process. يهدف هذا المقال إلى تقييم تجربة مدة عشرين عامًا في تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في قسم الاعلام الآلي. وتستهدف دراسة الحالة لهذه الأخيرة في جامعة محمد بوضياف بالمسيلة لجرد الصعوبات التي تمت مواجهتها أثناء عملية التدريس، كما تعرض التغييرات المختلفة التي تم تفعيلها. و في هدا الصدد تم فحص عينة التدريس التي تغطي الفترة ما بين 2009-2014. اختيار هذه الفترة يرجع الى كون أنه خلال هذه السنوات ، تحصل الطلاب على نتائج مذهلة في المقاييس الأخرى. يهدف استكشاف نتائجهم في مقياس اللغة الإنجليزية إلى تسليط الضوء على التدابير التي يجب اتخاذها لتحسين تدريس اللغة الإنجليزية في هذا المجال. تسعى الدراسة أيضًا الى ابراز مدى تأثير هذه التعديلات، كما تقترح بعض التوصيات لتدريس اللغة الإنجليزية بأكثر فعالية للاعلام الآلي في بيئة EFL(اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية) والنتائج المتحصل عليها أثناء عملية التعلم استنادا لاستطلاعات طلاب مختلف المستويات. ال

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية - تدريس اللغة الإنجليزية للاعلام الآلي - اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية - اللغة الإنجليزية للاعلام الآلي - عملية تعلم اللغة الإنجليزية - قسم الاعلام الآلي - جامعة المسيلة ; Keywords- Teaching Computing English- English as a foreign language- English for Computer Science-The English learning process-Computer Science Department- University of M'Sila.


تأصيل الأدب الشّعبي للتّراث في ظل هيمنة العولمة راهنا ومستقبلا How folk literature preserves the originality of cultural heritage: a counter-globalization struggle , now and in the future

حماشي حسينة,  بلبركي فطيمة,  ضيف الله السّعيد, 
2020-12-14

الملخص: الأدب الشّعبي الجزائري من أبرز مكونات التّراث لِما يحمله بين طيّاته من مبادئ كفنّ قولي، تتكيّف مع سيرورة الزّمن وتتمظهر من خلال استحضار الماضي، استلهام الحاضر واستشراف المستقبل لضمان الصّمود والتّميز الذي يصنع هويّة الأمّة، كيانها وخصوصياتها، انتماءها وثوابتها، من خلال مخزون القيم الموجّهة لفضائل السّلوك، وهو ما تحاول العولمة الرّاهنة طمسه بعد ارتماء جيل هذا العصر بعيون مغمضة بين أحضان الحضارة الغربيّة. ومنه طرحتْ هذه الورقة البحثية أهم إشكالياتها والّتي منها: - كيف تساهم عناصر الأدب الشّعبيّ الجزائريّ في تأصيل التّراث؟ - ما هي مقومات الأدب الشّعبي الصّامدة في وجه العولمة؟ Algerian popular literature is one of the most prominent components of the socio- cultural heritage, which carries within its folds the manifestations of verbal art. Insofar as the principles of the latter adapt to the demands of the modern era, they also preserve its roots by evoking the past, inspiring the present and anticipating the future. If popular literature intends to ensure the stability and distinctiveness of national identity in a globalized world that threatens to profoundly change the norms of behavior of the younger generation, then it has to struggle to preserve the verbal storehouse of cultural values and virtues in their integral entity, characteristics, dimensions, and constants. Accordingly, this research paper attempts to answer the following questions: How can the distinctive features of Algerian folk literature contribute to the consolidation of the national social and cultural heritage? What are the foundations of popular literature that guarantee its stability in the face of globalization

الكلمات المفتاحية: أدب شعبي/ Popular literature ; تراث/ heritage ; أصالة/ originality ; صراع/ conflict ; عولمة globalization /


تجليات الاغتراب الأسلوبي في الطللية الهذلية

بلغول مريم,  سويسي نصيرة, 
2020-12-16

الملخص: يعتبر الاغتراب الأسلوبي في أشعار الهذليين شكلا من أشكال الفوضى والغموض والعبث اللغوي بمعنى أنه يقوم على الغموض والاستغلاق اللغوي وشعور القارئ بالتشظي والتلاشي أمام أسلوب الشعراء الهذليين، بمعنى اغترابه وتلاشيه أمام حركة الأنساق اللغوية، وقيمتها الأسلوبية Abstract: Stylistic alienation is considered in the hadli poems a form of chaos and ambiguity and linguistic absurdity that is to say, it is founded on linguistic ambiguity and closure and the reader's sense of fragmentation and blurring in front of the style of the hadlis poems, in other words its alienation and its blurring in front of the linguistic cohesion movement and its stylistic value

الكلمات المفتاحية: الإغتراب الأسلوبي، الطلل، تجليات . ; Stylistic alienation - talal


Second Language Corrective Feedback: The Socio-cognitive Theory Perspective

بغدادي اسيا, 
2020-12-22

Résumé: Although the effect of corrective feedback on second language learners’ acquisition raised a considerable controversy among researchers and theorists, yet, it is widely applied as a pedagogical tool in L2 classroom and it is sustained by different SLA theories each with its own arguments, principles and stances. In the current paper, the definition and the typology of corrective feedback are introduced to be followed by a summary of three theoretical underpinnings of the corrective feedback (CF) which represent three dimensions: The cognitive, the social dimension and the psychological one. Subsequently, the socio-cognitive theory is reviewed as a holistic theory combining the three at once. Finally, a set of corrective feedback pedagogic implications from the socio-cognitive view are set forth.

Mots clés: Corrective feedback ; second language ; socio-cognition ; learners


Postcolonial African Literature as Counter-discourse

عميروش نسيمة, 
2020-12-22

الملخص: Post-colonial African literature has become a powerful means to undermine the hegemonic boundaries that generate disparate relations of power, based on binary oppositions such as Black / White, Colonizer/Colonized, and First World/Third World. The aim of this paper is to show how postcolonial writers are engaged in creating counter-narratives to challenge cultural imperialism and to reconstruct their identity and history. These writers rely on counter-discursive strategies for decolonizing their peoples’ minds. ملخص: لقد أصبح الأدب الأفريقي الخاص بمرحلة ما بعد الاستعمار وسيلة قوية لتقويض الحدود المهيمنة و التي تؤسس لعلاقات قوة متباينة قائمة على سلسلة من المتناقضات الثنائية مثل الأسود والأبيض، والمستعمر والمستعمر، والعالم الأول والعالم الثالث. تهدف هذه الورقة إلى تسليط الضوء على الطريقة التي انتهجها كتاب مرحلة ما بعد الاستعمار بغية خلق روايات تتصدى للإمبريالية الثقافية وتتحداها وكذا إعادة بناء هويتهم وتاريخهم من خلال جملة من الإستراتيجيات الخطابية المناهضة التي تهدف إلى إنهاء إستعمار عقول شعوبهم

الكلمات المفتاحية: Colonial discourse ; Postcolonial discourse ; Resistance ; African Novel


بِنية الإيقاع الصرفي وأبعاده الصوتية في سورة الغاشية

سايح حافظ,  رحماني زهر الدين, 
2021-12-11

الملخص: انتبه العلماءُ الأوائل إلى الأوزان الصرفية فجعلوها أساساً في تسمية الفواصل الموزونة؛ أي المتفقة وزناً، وهذا ينمّ عن حسّ لغوي مبكّر. فالفواصل في القرآن الكريم تأتي في مكانها نظماً ومعنى ثابتة ومستقرة، والمساس بحرف واحد هو إخلال بعمق المعنى وجمال المبنى. وقد امتازت كل سورة عن باقي سور القرآن الكريم بإيقاع صرفي خاص ناتج عن تَكرارية أوزان صرفية محدّدة في الفواصل. هذه السمة في القرآن بارزة الصيغ في مئات التراكيب الصّرفية والصّوتية في مظاهر شتى، ومجالات عديدة، تستوعبها جمهرة هائلة من ألفاظه في ظلال مكثفة في الجرس والنّغم والصدى والإيقاع. وقد وقع اختيارنا على سورة الغاشية وهي سورة من سور القرآن الكريم وفي الجزء الأخير منه، لأنّ من خصائص جرسها الصّوتي إتباعها أوزان صرفية محدّدة في فواصلها شكّلت لها إيقاعات صرفية متتالية ومتناسقة. يهدف هذا البحث إلى إبراز بِنية الإيقاع الصّرفي والصّوتي المميّز لسورة الغاشية، ودراستها دراسةً إيقاعيةً صرفية من خلال فواصلها لنبيّن هذه الخاصية الصوتية المميّزة. Abstract : (not more than 10 Lines) The early scholars noticed the morphological rhythmic patterns in the Quran, which were the basis for their naming of the rhymed limits of the verses, i.e. those with the same rhythmic pattern. These rhymed verse limits are stable in both rhythm and meaning and any distorted sound affects the depth of the meaning and the beauty of the structure. Every single surah in the Quran has a specific morphological pattern due to the repetition of rhymed verse limits. Such a feature is prominent in hundreds of morphological and phonetic structures of various types and in various areas. We have selected Surat Al-Ghashiyah, in the last part of the noble Quran. This is because this surah is characterized by specific rhymed verse limits, which give it successive and harmonious morphological rhythmic patterns. This research aims at showing the distinctive structure of the morphological and phonetic rhythmic patterns of Surat Al-Ghashiyah by looking at its rhymed verse limits

الكلمات المفتاحية:  الإيقاع:  الفاصلة:  الإيقاع الصوتي والصرفي:  الفواصل؛  سورة الغاشية؛  النّص القرآني.


المصطلح اللساني في الدراسات اللسانية العربية كتاب (مبادئ اللسانيات) لخولة طالب الإبراهيمي أنموذجا

جبار كمال, 
2022-06-02

الملخص: يناقش هذا المقال قضية المصطلح اللساني في الدرس اللساني العربي من خلال تتبع هذا المصطلح تاريخيا؛ قصد معرفة منابعه الحقيقية ومنطلقاته المعرفية، وارتكز على مؤلف الباحثة الجزائرية خولة طالب الإبراهيمي، وكتابها الموسوم بـ: " مبادئ اللسانيات". وهدف إلى وضع اليد على الجذور العلمية والمعرفية للكتاب؛ ليضع تصورا عاما عن المدراس اللسانية؛ التي تأثر بها علماء اللسانيات العرب في المغرب والمشرق، وهو إسهام متواضع، غايته توحيد المصطلح اللساني العربي؛ الذي يُعدّ معضلة تؤرق الدراسات اللسانية العربية.

الكلمات المفتاحية: المصطلح – اللساني- خولة – اللسانيات - مبادئ


القصة الحركية كأساس لتصميم برنامج مقترح و أثره في تنمية بعض المهارات اللغوية لدى أطفال الروضة

كروم بشير,  بن حفاف يحي,  بن قويدر أحمد, 
2022-05-18

الملخص: تعد مرحلة رياض الأطفال مرحلة تربوية وتعليمية هامة ومميزة لها أهدافها وفلسفتها التربوية ، ويولي علماء النفس والتربية مرحلة الطفولة أهمية خاصة كونها مرحلة مهمة تكتمل فيها شخصية الطفل أو المتعلم الإجتماعية وتتحدد سمات هذه الشخصية ، وعلى هذا الأساس يجب على المربين و التربويين إستعمال أساليب التعليم المختلفة لرعاية الطفل وتهيأة الأجواء المناسبة لنموه ومن هذه الأساليب هو أسلوب القصة الحركية . ويمكننا أن نستشعر ميل الطفل أو المتعلم إلى القصص فنحكي له قصصاً تشمل أنواعاً مختلفة من الحركات الشاملة لجميع أجزاء الجسم (المتحركة والثابتة) ونطلب منه الإندماج في جو القصة وتمثيلها Abstract : Kindergarten is an important and distinct educational stage with its own educational goals and philosophy. Psychologists and educators attach special importance to the childhood stage because it is an important stage in which the social personality of the child or learner is completed and the characteristics of this personality are determined. On this basis, educators must use different teaching methods to care for the child and create the appropriate climate for his growth, and one of these methods is the kinetic story method. We can feel the tendency of the child or the learner to stories, so we tell him stories that include different types of movements that include all parts of the body (moving and static) and ask him to integrate into and represent the atmosphere of the story.

الكلمات المفتاحية: القصة الحركية ; المهارات اللغوية ; طفل الروضة


الحجاج العرفانيّ في سيرة محمّد الباردي الذاتيّة

كحّولي محمّد الناصر, 
2022-05-18

الملخص: الملخّص: الحجاج العرفانيّ في سيرة محمّد الباردي الذاتيّة يروم هذا البحث التأسيس للحجاج العرفانيّ، بوصفه نظريّة حادثة، تهدف إلى دراسة كيفيّة معالجة الذهن للخطاب إنتاجا واستيعابا، وبيان مسار عمليّة الاقتناع. وهي العمليّة التي تؤدّي إلى تغيير محيط السامع العرفانيّ، وما قد يترتّب عليها من تعديل سلوكه. ويطمح البحث في نتائجه إلى بناء نظريّة جديدة في الحجاج تقوم على مرحلتيْن: مرحلة الإظهار الاستدلاليّ، وهي المرحلة التي يُنجزها المتكلّم ويُظهر فيها مجموعة من الوقائع والافتراضات قصد تغيير المحيط العرفانيّ لدى السامع، ومرحلة الفهم والاستيعاب، وهي المرحلة التي يُنجزها السامع، ليصل في نهايتها إلى ضرب من التغيير في محيطه العرفانيّ. Résumé: L'argumentation cognitive dans l'autobiographie de Muhammad Al-Bardi Cette recherche vise à établir L'argumentation cognitive, en tant que nouvelle théorie, qui vise à étudier comment l'esprit traite la production et l'assimilation du discours, et à indiquer le cours du processus de persuasion. C'est le processus qui conduit à changer l'environnement cognitive de l'auditeur, et la modification de son comportement qui peut en résulter. Dans ses résultats, la recherche aspire à construire une nouvelle théorie de l'argumentation sur deux étapes : l'étape de la manifestation inférentielle, qui est l'étape que le locuteur accomplit et montre un ensemble de faits et d'hypothèses afin de changer l'environnement cognitif de l'auditeur, et l'étape de l'entendement et de la compréhension, qui est l'étape accomplie par le spectateur, pour atteindre au bout de celle-ci Une sorte de changement dans son Environnement Cognitif. Summary: The argumentation cognitive in Muhammad Al-Bardi's autobiography This research aims to establish argumentation cognitive, as a new theory, which aims to study how the mind processes discourse production and assimilation, and to indicate the course of the persuasion process. It is the process that leads to changing the Cognitive environment of the the auditor, and the modification of his behavior. In its results, the research aspires to build a new theory in argumentation on two stages: the stage of inferential manifestation, which is the stage that the speaker accomplishes and shows a set of facts and assumptions in order to change the Cognitive environment of the listener, and the stage of understanding and comprehension, which is the stage accomplished by the the auditor, to reach at the end of it A kind of change in his Cognitive environment.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفاتيح: الحجاج / العرفانيّة / المحيط العرفانيّ / الإظهار الاستدلاليّ / الاستيعاب الاستدلاليّ. Mots clefs: Argumentation / Cognitif / Environnement cognitif / Manifestation inférentielle / Compréhension inférentielle. Keywords: Argumentation / Cognitive / Cognitive environment/ Inferential manifestation / Inferential comprehension.