مجلة كلية الآداب و العلوم الإنسانية و الإجتماعية

مجلة كلية الآداب واللغات

Description

مجلة كلية الآداب والعلوم الإنسانية والاجتماعية ، مجلة علمية نصف سنوية محكمة تصدر عن كلية الآداب واللغات بجامعة محمد خيضر بسكرة - الجزائر تنشر المجلة المقالات المتخصصة في مجال الآداب واللغات ، وتقبل المقالات بإحدى اللغات : العربية – الفرنسية - الأنجليزية.

4

Volumes

5

Numéros

122

Articles


شخصية البطل الصبور في مسرحية "بلال" لمحمد العيد آل خليفة

قشي محمد, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز شخصية البطل الصبور في المسرح الجزائري وهذا من خلال دراسة النّص المسرحي "بلال"لمحمد العيد آل خليفة، وكيف تجلت هذه الشّخصية البطلة داخل النّص الدرامي وهذا عن طريق التّعريف بـكل من الشّخصية المسرحية والبطل المسرحي ثم الاعتماد على الوصف و التحليل(ملخص المسرحية. أبعاد البطل. علاقة البطل بالشّخصيات الأخرى. علاقة البطل بالفكرة. علاقة البطل بالصراع. نوع البطل. ونهاية البطل. ) ليتبع البحث بخاتمة لأهم النتائج المستخلصة .

الكلمات المفتاحية: الشخصية؛ البطل؛ الصبر؛ الأبعاد؛ المسرحية؛ الفكرة.


مدرسة بيرمنجهام والتأصيل للدراسات الثقافية

رويدي عدلان, 

الملخص: يحاول هذا المقال إلقاء الضوء على جهود مدرسة بيرمنجهام في تطوير الدراسات الثقافية المعاصرة والنقد الثقافي، وذلك بالوقوف على المرجعيات الفلسفية والتاريخية والسياسية لهذه المدرسة والوقوف على مفهوم الدراسات الثقافية والثقافة والنقد الثقافي. This Article attempts to shed highlight on the efforts of the birmingham school in the developement of cultural studies in cultural criticism by standing on the philosophical ,historical,and political references of this school ,and on the concept of cultural studies and cultur and cultural criticism .

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: النقد؛مدرسة بيرمنجهام؛ الثقافة؛ الدراسات الثقافية؛ النقد الثقافي. Key words :criticism -birmingham school-cultur-cultural studies-cultural criticism


الآليات البلاغيّة الحجاجيّة في ضادية ابن زيدون

مصدق محمد الأمين, 

الملخص: نحاول في هذه الدراسة الاستناد إلى المعطيّات التي قدّمها الدّرس الحجاجي بغية الوقوف على حجاجيّة الخطاب الإقناعي في النصّ الشعري عند ابن زيدون الذي يعدّ واحدا من أشهر الشعراء في تاريخ الأندلس؛ بل في تاريخ الأدب العربي. وقد اخترنا قصيدته الضاديّة التي يعاتب فيها ابن عبدوس لتكون أنموذجا تطبيقيّا وازنا نروم من خلاله استشفاف الآليات البلاغية الحجاجيّة التي وظفّها. In this study we try to stand on The foundations that presented by the argumentation lesson in order to identify the persuadable argumentations in the poetic discourses of Ibn Zaydun, who is one of the most famous poets in the history of Andalusia and the arabic history. We have chosen his poem which he warns Ibn Abdus in which, and we made it an applied model seeking through it the discovery of the rhetorical mechanisms used in this unique poem.

الكلمات المفتاحية: آليات؛ الحجاج؛ ابن زيدون mechanisms; argumentation ; ibn zeydoun


Language Proficiency, Grading, and the Use of Lexical Collocations in Essay Writings by Algerian EFL Learners

Arabet Mohamed Akram, 

Résumé: ‘Pseudo-native speaker’ is the term given to a foreign language learner who has reached a high level of proficiency. Such level of proficiency is characterised by the mastery of grammar, vocabulary, and pronunciation. Consequently, a distinction must be drawn between grammatical proficiency and the idiomatic one. Idiomaticity has three basic levels of compositionality: free combinations, collocations, and idioms. The present research work investigates the mastery of Verb+Noun lexical collocations by Algerian EFL learners at Université des Frères Mentouri, Constantine. It is hypothesised that Algerian EFL learners have a low level of mastery in the usage and comprehension of Verb+Noun collocations. It is also hypothesised that the essays of Algerian EFL learners lack the use of appropriate Verb+Noun collocations, a factor that influences the grades they receive. An online corpus (BNC) and two other online websites (Collocation Checker & O.O.C.D) were used as tools to measure learners’ collocational competence. Examined collocations were extracted from the learners’ examination essays. The analysis was done manually through identification and corpus usage. The findings of the study indicate that Algerian EFL learners have a low competence in dealing with Verb+Noun collocations. They also suggest that Verb+Noun collocational errors that were spotted did not solely determine the awarded grades. Thus, focus on collocational knowledge is required; teachers must raise their students’ awareness on the importance of collocations in improving the oral and written quality of production. Learners have to, deliberately, be able to identify collocations and memorise them within their contexts.

Mots clés: Verb+Noun Collocations; Lowest Grades; Pseudo-native speaker; Collocational Competence; Essays


تقمص وتوظيف التاريخ، "بقايا قرصان" لمرزاق بقطاش أنموذجا.

مودع سليمان, 

الملخص: الملخص : تسعى هذه الدراسة لكشف جوانب من التشكيل الفني،وذلك في ضوء دراسة تطبيقية على قصة قصيرة للكاتب "مرزاق بقطاش" بعنوان "بقايا قرصان "من مجموعته"دار الزليج" بالنظر في بنيتها الإبداعية للتحقق من فاعلية التواصل التي تستقطب القارئ في ضوء استحضار المعنى، للوقوف على حوار النص والقارئ. وندرك أن المعنى لا يمكن القبض عليه منذ البداية، فالنص الإبداعي مضلل موارب يرفض أن يكون صندوق أسرار ، والمعنى المشبع هو تفاعل علاقات النص وفهم القارئ لتلك العناصر التي تم تغييبها،وهي التي ينبغي عليه التأكيد على حضورها لسد الفجوات وبناء المعنى . Abstract : This study seeks to uncover aspects of the artistic composition in the story (text) in the light of an applied study on a short by the writer “Merzak baktach” entitled “Remnants of pirate” from his collection “ dar al –zlijg” considering its creative structure to achieve the effectiveness of communication that attracts the effectiveness of the reader in the light of evocation meaning that the meaning of the text and reader ;and recognize that meaning also can not be captured from the outset; creative text misleading refused to be a box of secret and the saturated meaning is the interaction of text relations and the reader’s understanding of those elements that have been absent; gaps and build sense

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: التشكيل الفني ؛ سد الفجوات؛ بناء المعنى؛التواصل؛حوار النص؛القارئ. Keys words: Build sens;gaps;the artistic composition; communication; reader


The Impact of the Self-regulated Strategy Development Model on EFL Students' Persuasive Wrtiting

Belounis Khaoula, 

Résumé: Abstract The current research work examined the effects of the self-regulated strategy development (SRSD), an instructional model designed to teach writing, on improving EFL students’ persuasive writing skills. To achieve such a goal, thirty students at Constantine 1 university received a writing instruction based on the self-regulated strategy development with specific emphasis on planning, setting goals, monitoring and evaluating. In order to collect data, a pre-post test experimental design was used. The comparison and analysis of the pre-test and post-test scores revealed that the SRSD is effective in improving the writing performance of EFL learners.

Mots clés: self-regulated strategy development; persuasive writing; strategy-based instruction


جماليات اللغة في قرابين لميلاد الفجر لعز الدين ميهوبي

بن دراح مبارك, 

الملخص: هذا البحث عبارة عن دراسة سيميوأسلوبية لقصيدة "شيء من سيرة الطفل المشاغب" لعز الدين ميهوبي المأخوذة من ديوانه "قرابين لميلاد الفجر" و تتضمن هذه الدراسة فصلا تمهيديا عن الأسلوبية و السيميائية و العلاقة التي سمحت بالمزج بينهما في تركيب منهجي ، و يتناول هذا البحث عرضا مختصرا للجوانب الإيقاعية، و التركيبية و الدلالية مع العمل على تفكيك الشفرات الرامزة للبحث في الدلالات المستهدفة ، و هو عموما بحث في البنى اللغوية السطحية التي تتخصص الأسلوبية في تحليلها ، مع الغوص في البنى العميقة التي لا يمكن لغير السيميائية تفكيك رموزها و الكشف عن دلالاتها .

الكلمات المفتاحية: الأسلوبية ؛ السيميائية ؛ الإيقاع ؛ التركيب ؛ الطفل ؛ الفلسطيني


تمظهرات البوليفونية (تعدد الاصوات) في رواية " تفنست" لـ: عبد الله حمادي

العايب هشام, 

الملخص: Abstract: We are trying through this study to highlight some concepts concerning poliphony ، which was suggested by the russain lecturer Micheal Bakhtin ،and to applied poliphony on the novel of Vensent by Abd Allah Hamadi. Alsowe are trying to find out how it is employed inside thisbody of literature novel ،and whether this novel could ceally absorb the sct of the paratical mechanisms neasure ments of poliphony because this latter is embodied in the conversational patterns in order to break the singularity of monophony inside the novel ، that is to provid openess and varcety in the writing of the novel as a new trasformation to this subgenre تمظهرات البوليفونية (تعدد الاصوات) في رواية " تفنست" لـ: عبد الله حمادي ملخص: نحاول من خلال هذه الدراسة إبراز بعض مفاهيم وخصائص مصطلح البوليفونية، الذي طرحه المنظر الروسي "ميخائيل باختين"، وتطبيقها على الأنموذج الروائي"تفنست" لعبد الله حمادي، وكيفية توظيفها داخل هذا المتن، مع تبيان إن كانت هذه الرواية، فعلا استطاعت أن تستوعب جملة هذه الآليات الإجرائية للبوليفونية باعتبار هذه الأخيرة تجسدت في شكل أنماط حوارية، كان من وراء طرحها كسر أحادية الصوت داخل العمل الروائي، ومحاولة إعطاء انفتاح وتعددية في الكتابة الروائية كتحول جديد لهذا النوع

الكلمات المفتاحية: البوليفونية، الحوارية، الرواية، الخطاب الروائي، تعدد الأصوات


قاعدة "الأصل" و"استصحاب الحال" قراءة في منهج النحاة من الاستعمال إلى التعليل إلى القاعدة

د. بشارات د. أحمد محمد بشارات, 

الملخص: قاعدة "الأصل" و "استصحاب الحال" قراءة في منهج النحاة من الاستعمال إلى التعليل إلى القاعدة ملخص تعدّ فكرة "الأصل" (=علة الأصل) منهجـًا اتّبعه النّحاة لتقديم تفسيرات منطقية في بعض مسائل الكلم في العربية، إذ أخذ النحاة إجراء منهج تحليليّ يعتمد افتراض أو استحضار مكوّن بنيوي على أنّه "أصل الاستعمال" غاية إيجاد مقاربات منطقية تربط الاستعمال المنجز بالقاعدة، فـ"الأصل"–وفق النحاة- إمّا "نمطٌ لغويٌّ مهجورٌ غير أنّه اُستعمل في طور من أطوار العربية"، أو "نمط لغوي افتراضي" يجريه النحاة على معيارية الاستعمال بحيث يصحّ عدّه منجزًا لغويًا تقابليًّا لاستعمالات تجري والقاعدة؛ وقد أجرى سيبيويه منهج قياسٍ افتراضي وَفْقَ عبارته:"وهذا تمثيلٌ ولم يُتكلّم به" ليجعل "المكوّن" الافتراضي شاهدًا نحويًّا يمثّل "أصل الاستعمال" ويصحّ الرجوع إليه في اشتقاق القاعدة والوصول إلى التعليل. يدرس البحث علاقة الوظيفة التعليلية بين "الأصل" و"استصحاب الحال" أجْل الوقوف على منهج النحاة في إطلاق الأحكام القواعدية في المسائل التي اعتمدوا فيها فكرة التعليل بـ"الأصل"، وهل كانت أحكامهم في تلك المسائل مقنعة أو غير مقنعة؟ ويسعى البحث إلى بيان العلاقة بين فكرة "الأصل" و"أدلة النحو" (الأصول) من وجهة تسعى إلى بيان منطق التعليل بـ"علة الأصل". The original rule of the historical usage of the primary sentence and the semi-original rules of the grammatical thinking A reading in the grammarian's approach, from usage to the reasoning to the rules Abstract The original rule of the historical usage of the primary sentence is considered one of the methods that followed by the grammarians to provide a logical explanation sequence for some of the language issues. Most of the grammarians assume that there is a new sentence style that referred to an old usage in some of the sentence’s structure. According to the grammarians that these old structures are being the reference rules and evidences to explain the structure of the new structure style. Also based on the grammarian approach the old structure is divided into two parts: the first, sentence structure that have been actually used in the language history. The second is an imagination assumption where such kind of structures have not been used before and therefore can be considered as a hypothetical lingual style only, Sebaweeh has conducted a standard approach according to his phrase "This is a an example only, it has not been spoken". It is important to know that the grammarians have followed an analytical approach to make a center point between the original rule and the semi-original rule so as to provide a logical explanation of these structure styles. This research seeks to study the relation between the original rule and semi-original rules of the grammatical thinking. In addition, this search seeks to study the relation between the original rule and the Grammatical evidence (=OSOL) Key Words: The original rule - the semi-original rules

الكلمات المفتاحية: أصول النحو، قاعدة الأصل، استصحاب الحال


استثمار مبدأ التدرّج في تعليميّة أنشطة اللغة العربيّة.المرحلة الابتدائية – نموذجا-

زمالي عبد الغني, 

الملخص: ملخص: يعد مبدأ التدرّج من أهم المبادئ البيداغوجية والديداكتيكية في العملية التعليمية -خاصة إذا تعلق الأمر بمتعلمي المراحل الأولى- التي يعتمدها المعلم في تبليغ معارفه للمتعلم ،فلا ينبغي لنا أن نثقل كاهل المتعلم بكثير من الحقائق والخبرات و المحتويات التي مازال ذهنه لم يتأهب لها بعد،إذ يجب أن يكون تعليمه مبني على التدرّج،شيئا فشيئا،قليلا وقليلا،تقدم له محتويات المعارف والمضامين في ضوء التناسق والانسجام فيم بينها – في إطار تكامل المواد- فيقدم الأهم على المهم، والأساسي على الثانوي والأصلي على الفرعي وهكذا. Résumé Parmi les principes pédagogiques et didactiques sur lesquels s’appuie l’enseignant pour transmettre les connaissances à l’apprenant, celui de la progression et de la graduation, surtout lorsqu’il s’agit d’un public débutant. Sous cette optique, il est inconcevable de surcharger l’apprenant par des réalités, des expériences et des contenus qui dépassent ses capacités mentales. De ce fait, dans le cadre de la complémentarité des matières, l’enseignement/apprentissage doit se faire graduellement en favorisant le principale sur le secondaire et l’essentiel sur le complémentaire. summary Among the pedagogical and didactic principles on which the teacher relies to transmit the knowledge to the learner, that of the progression and the graduation, especially when it is about a beginner public. From this point of view, it is inconceivable to overload the learner with realities, experiences and contents that exceed his mental capacities. As a result, in the framework of the complementarity of subjects, the teaching / learning must be done gradually by favoring the main one on the secondary and the essential on the complementary one.

الكلمات المفتاحية: استثمار تعليمية مبدأ التدرج اللغة العربية


تحولات تحليل الخطاب

أحمد مداس, 

الملخص: ملخص: يناقش هذا المقال التحوّل من البنية اللسانية إلى مضمون الخطاب، لا من حيث هو تحوّل طبيعي ولا حتمي ولا للتمايز أو التنوع، ولكن من حيث التشابه والاختلاف في طبيعة المقاربات وما تأكد من نماذج أصيلة فيها في مقابل النماذج شبه الأصيلة والنماذج المقلدة، وما تصنعه من تجديد ومعرفة أو تقليد وتكرار على مستوى المقاربات وعلى مستوى مضامين الخطابات. كما يناقش صراع الحقائق النصية والتاريخية الحدثية والمعرفية وعلاقاتها وارتباطاتها وتعادلاتها واختلافاتها، بالتركيز على طبيعة المحاكاة عند الإنتاج الأول وطبيعة القراءة فهما وإدراكا، وبذلك سيجري العمل هنا على تتبع القضية الجوهرية وما تعلّق بها من قضايا فرعية وموضوعات مصاحبة. Résumé : Dans cet article on a à débattre la transformation de la structure linguistique vers le contenu du discours, du point de vue ressemblance et divergence des approches pour arriver à déterminer les types originaux, semi originaux et les types répétés ; Ce qui provoque la connaissance ou la redondance au niveau des approches comme au niveau des contenus des discours. Dans se débat, on détermine le conflit de véracité : la vérité textuelle, la vérité historique et la vérité cognitive tout en concentrant sur la nature de l’imitation première lors de la production du texte et sur la nature de lecture compréhensive et perçue de l’acte réceptif. La transformation, en tant que question essentielle, ses ramifications -questions partiales- et les thèmes accompagnants seront les points de recherche à soulever et problématiques à résoudre et à débattre.

الكلمات المفتاحية: البنى المعرفية الحقيقة النصية الحقيقة المعرفية التح ; لات ; transformations structures cognitives vérité textuelle vérité cognitive


إطلالة علی الاتجاه العرفاني لجبران وحافظ الشیرازی من خلال تجربتهما الأدبيّة ( دراسة مقارنة )

أمیر مقدم متقي,  بلاسم محسني,  نفیسه دلقندی, 

الملخص: یعدّ العرفان من المواضیع التی کانت ولاتزال، موضعاً للعنایة والاهتمام من جانب الکثیر من الشعراء والنقاد بشکل عام. و علیه، فإنّ لکلّ منهما موقفه الخاص من العرفان وتجلیّاته في نصّه الأدبي. نهدف، من خلال هذه الدراسة، إلی کشف الغطاء عن تجربیات حافظ الشیرازي وجبران المشترکة في الأضواء العرفانیة، ممّا یسمح لنا، هذا الأمر، بالحکم نظریّاً علی نتاجهما الأدبی، من الناحیة النظريّة. إن جبران وحافظ، باعتبارهما الشاعرین المفلقین فی الأدب الفارسي والعربي، فهما شاعران عارفان بامتیاز، وقد أفرغا مادة العرفان لدیهما على آثارهما بشكل أو بآخر، و قد تبلور في العشق، والوجد، والشوق، ووحدة الوجود، و السالك. ومن هذا المنطلق، فلقد عبرّا، مباشراً أو غير مباشر، عن وجود الله، والخطوات العرفانیّة، والمصطلحات، والرموز و الإشارات العرفانیّة، و قد اعتمدنا منهج الوصف و التحلیل فی هذه الدراسة لمقاربة النص . ومن النتائج التی توصّلت إلیها الدراسة هذه، هي أنّ المضامین المشترکة العرفانیّة في تجربة الشاعرين الشعرية، والّتي تتبلور فی العشق، ووحدة الوجود، والشوق، والوجد، وما إليها، إنما لها مميّزاتها الخاصّة، وفي نفس الوقت، يربطها أيضاً خيط فكري-جوهري ينمّ لنا عن علاقتهما الوطيدة وتوجيهاتهما المتداخلة.

الكلمات المفتاحية: جبران خلیل جبران، حافظ الشیرازي، المضامین العرفانیّة،التحلیل.


شعرية اللغة الشعرية المعاصرة " ديوان "النبية تتجلى في وضح الليل" لربيعة جلطي أنموذجا

أحمد العارف, 

الملخص: إن إشكالية قراءة النص الشعري المعاصر، تحتاج إلى قارئ لا يكتفي باستهلاك النص بل يساهم في عملية إنتاجه باستدعاء خلفية معرفية ومرجعيات سابقة يسعى من خلالها إلى رصد مختلف الدلالات والرموز و المعاني المضمرة بطرق وآليات نقدية.و عليه فقد كان ديوان "النبية تتجلى في وضح الليل" لربيعة جلطي نموذجا معاصرا من خلال لغتها وأناقة أسلوبها المليء بالتكثيف والتغريب و الغموض والإخفاء,والتي جمعت فيه بين الخيال و الواقع. و من هنا نتساءل : كيف عمدت الشاعرة إلى استنطاق النص الشعري؟ وما هي الوسائل والآليات التي وظفتها لتفتح نصها على أفق رؤيوي يصنع الإبداع؟ ABSTRACT: The problem of reading the contemporary poetic text requires a reader who not only consumes the text, but contributes to its production process. It also requires a background of knowledge and previous references in which it seeks to monitor the various signs, symbols and meanings embedded in new ways and mechanisms of criticism. Thus, it was the office of "Nabila reflected in the clarity of the night" Rabia Jalati contemporary model through the language and elegance of its style is full of intensification and alienation, ambiguity and concealment, which brought together the imagination and reality. And from here we ask: How did the poet to explore the poetic text? What are the means and mechanisms that have been used to open their text to a visionary horizon that creates creativity

الكلمات المفتاحية: الشعر العربي المعاصر، اللغة الشعرية، الحداثة، آليات السرد، أفق التوقع.


تشكيلات خطاب المقدس الصحراوي في الثلاثية الروائية (واو الصغرى، الدمية، الفزاعة) لابراهيم الكوني

ابتسام لهلالي, 

الملخص: تشكل روايات إبراهيم الكوني ( واو الصغرى، الدمية، الفزّاعة) مزيجا بين خطابات متباينة، استحضر فيها الروائي المقدس والمدنس، العجائبي والغرائبي، الفلسفة والتصوف، الأسطورة والتاريخ، وظّف آليات أنثروبولوجية تبحث في خبايا المجتمع الطارقي الصحرواي. عاداته وتقاليده، معتقداته وخرافاته، حيث تشكلت هذه الأنساق عبر رواسب ثقافية متجذرة في عمق الوعي الجمعي الطارقي الذي تشبع بروح السلف، ونواميس الصحراء وأقدارها، طبيعتها الصعبة ومزاجها الجاف، الذي ما لبث أن انعكس على شخصية الطارقي وعقيلته، لتغدو شخصيته معادلا رمزيا للفضاء الصحراوي.

الكلمات المفتاحية: ادب ابراهيم الك ; ني ; الاسط ; رة ; الفضاء الصحرا ; ي


جدلية اللّفظ والمعنى في التراث النقدي

ابراهيم فكرون, 

Résumé: ABSTARCT This study aims at the determination of the relation between the signifier and the signified.It also looks up into the ancient Arab thought in general.In addition, it tries to detect the rivalry between critics in the past as well as making clear the dimensions of the controvercy between the signifier and the signified and its reflection on literature. Noteworthily, this research does not only attempt to show critics' sayings , but it is a serious try to shed light on the most important attitudes taken by those critics and analyzing them.Thus,the subject has setteled on four of them: those arguing for the signifier ,others who put them together, a third party which unite between them and the forth party that sees only the relation between them.

Mots clés: جدلية- اللفظ- المعنى- النقد


التناص في ديوان عبد الرحيم البرعي اليماني (-803هـ)

سليم بن بوزيان,  إلياس مستاري, 

الملخص: تبحث هذه الدراسة في شقيّها النظري والتطبيقي ظاهرة التناص في ديوان الشاعر اليمني عبد الرحيم البرعي اليماني (-803هـ)، الذي تميّز ديوانه الشعري بغزارة الموروث الديني و الإنساني و كثافة معالم التناص، وتسعى كذلك إلى رصد مصادر التناص في متنه الشعري، والكشف عن آليات استدعائه للنصوص السابقة، وتوظيفها توظيفا جماليا و دلاليا، منطلقين من جملة من التساؤلات الجوهرية، لعل أبرزها: ما دلالة التناص مع الموروث الديني و الإنساني في تجربة البرعي الشعرية؟ و ما أبعاده الجمالية؟ ثم ما الغاية منه ؟ This study either at the practical parts explores the phenomenon of intenrtextuality in the divan of yemen poet Abed Arahim Alboryi (H803-), which contains considerable amount of human being and divine heritage plus plenty of intertextuality features. . Besides that, this study aims to detect the intertextuality source in its poetic form, and discover the mechanism that it was used at the previous texts and how it was employed in a semantical and aesthetic way, Starting from a number of intrinsic questions, the essential ones are:what is the intertextuality indication with the divine and human being heritage at Alboryi's poetic experience? What is its aesthetic dimensions? And ?what its purpose .

الكلمات المفتاحية: التناص ; شعر ; عبد الرحيم ; البرعي ; اليماني


الزّهــــــــد في شعــر أســـامـــــة بن منــــقــــذ

أشواق تريعة, 

الملخص: أولى الشاعر أسامة بن منقذ أهمية بالغة لشعر الزهد، هذه الأهمية التي تُوحِي بسيرته الحسنة وتمسُكهِ بالدّين الإسلامي الحنيف، هذا الدين الذي تجلّى في زهدياته التي قمنا بدراستها وتحليلها، والتي توشحت بمعاني الإيمان والتّقوى والدعوة إلى ترك الدنيا (الزهد) والتطلع إلى الآخرة والتذكير بالموت والبعث والحساب والأمر بالخير والنّهي عن المنكر، كما تميّز أسلوب الزهد عند الشاعر أسامة بالحكمة والموعظة الحسنة والنُّصح والإرشاد. الكلمات المفتاحية: الزهد، الشاعر، أسامة بن منقذ، الدين الإسلامي، النصح والإرشاد. :ABSTRACT The poet oussama ben mounketh had given a great interest to the "asceticism", that interest was just a reflection to his modest and good behavior and his adherence to his Islamic religion. Thus, we can fell and touch his ascetism to his religion which we have studied and analyzed, His ascetism had characterized by his faith, piety, righteousness, leaving life, looking for her after, reminding us about the death, resurrection, sidgement, the asking for the promotion of virtue and prevention of vice. .The asceticism style of oussama was characterized also by wisdom, sermon, advice, and guidance

الكلمات المفتاحية: الزهد، الشاعر، أسامة بن منقذ، الدين الإسلامي، النصح والإرشاد.


The Co-existence of Elements of Existentialism and Transcendentalism in Selected Poems by Emily Dickinson

وفاء نواري, 

الملخص: Résumé. Cette étude vise à montrer comment la poétesse américaine Emily Dickinson pourrait réussir à converger et à diverger entre les controverses philosophiques contenues dans des poèmes sélectionnés. Malgré le fait qu'Emily Elizabeth Dickinson ait vécu au XIXe siècle à Amherst dans une communauté conservatrice qui donnait moins de chances à la voix féminine de prendre une part à la vie sociale et politique, elle a ouvert la voie aux futures penseurs pour obtenir plus de liberté de pensée et d'expression. . En d’autres termes, puisqu’elle convenait que «la prohibition de la croyance rend le comportement petit», elle saperait les conventions sociales et passerait progressivement du trinitarisme orthodoxe à une nouvelle conception du libéralisme. Cependant, dans bon nombre de ses travaux, elle relève toujours du conservatisme religieux au sens plus large que celui de l'Église Amhest. Mots-clés : Islam, Sophisme, blasphéme. Foi. Abstract Abstract This study aims to show how could the American poetess Emily Dickinson succeed to converge and diverge between the philosophical controversial in selected poems. In spite the fact that Emily Elizabeth Dickinson lived during the 19thcentury Amherst among conservative community that gave less chance to female voice to gain a share in social and political life, she paved the way for the coming female thinkers to obtain more freedom of thought and expression. In other words, since she was convient that ‘Abdiction of Belief makes the Behaviour Small’ she undercut social conventions and moved under gradual shift from Orthodox Trinitarianism into new thoughts of liberalism. However, in good deal of her work, she still pertains to religious conservatism in wider sense than Amhest Church had been dectated. Keywords : Blasphemy, Islam, Sophism, faith ملخص يهدف هذا البحث الى ابراز قدرة الشاعرة الامريكية ايميلي ديكينسون في المزج بين توجهات فلسفية متناقضة في مختارات شعرية نجحت فيها في تقديم المتقابلات العقائدية جنبا الى جنب. على الرغم من ان الشاعرة ايميلي اليزابيث ديكينسون عاشت في القرن التاسع عشر في امريكا في مجتمع محافظ لايعطي للمراءة الحق الكافي لتقلد المناصب والمطالبة بحقوقها الا انها تعتبر واحدة من ابرزالاقلام النسوية المتحررة التي طالبت بحرية المعتقد التعبير. ولذلك نجدها فضلت العزلة والابتعاد عن الحياة الفكرية ونشر القصائد اقتناعا منها ان كل ماهو معلن للعلن فاقد للقيمة. اننا نجد العديد من قصائدها لازال قائماعلى افكار تقليدية ومعتقدات دينية راسخة الكلمات المفتاحية: الالحاد. الاسلام. الصوفية. الايمان

الكلمات المفتاحية: tr ; existentialism ; transcendentalism ; immortality ; faith


Elements of Blasphemy and Islamic Sophism in Selected Poems by Emily Dickinson

وفاء نواري, 

الملخص: Résumé. Cette étude vise à montrer comment la poétesse américaine Emily Dickinson pourrait réussir à converger et à diverger entre les controverses philosophiques contenues dans des poèmes sélectionnés. Malgré le fait qu'Emily Elizabeth Dickinson ait vécu au XIXe siècle à Amherst dans une communauté conservatrice qui donnait moins de chances à la voix féminine de prendre une part à la vie sociale et politique, elle a ouvert la voie aux futures penseurs pour obtenir plus de liberté de pensée et d'expression. . En d’autres termes, puisqu’elle convenait que «la prohibition de la croyance rend le comportement petit», elle saperait les conventions sociales et passerait progressivement du trinitarisme orthodoxe à une nouvelle conception du libéralisme. Cependant, dans bon nombre de ses travaux, elle relève toujours du conservatisme religieux au sens plus large que celui de l'Église Amhest. Mots-clés : Islam, Sophisme, blasphéme. Foi. Abstract Abstract This study aims to show how could the American poetess Emily Dickinson succeed to converge and diverge between the philosophical controversial in selected poems. In spite the fact that Emily Elizabeth Dickinson lived during the 19thcentury Amherst among conservative community that gave less chance to female voice to gain a share in social and political life, she paved the way for the coming female thinkers to obtain more freedom of thought and expression. In other words, since she was convient that ‘Abdiction of Belief makes the Behaviour Small’ she undercut social conventions and moved under gradual shift from Orthodox Trinitarianism into new thoughts of liberalism. However, in good deal of her work, she still pertains to religious conservatism in wider sense than Amhest Church had been dectated. Keywords : Blasphemy, Islam, Sophism, faith ملخص يهدف هذا البحث الى ابراز قدرة الشاعرة الامريكية ايميلي ديكينسون في المزج بين توجهات فلسفية متناقضة في مختارات شعرية نجحت فيها في تقديم المتقابلات العقائدية جنبا الى جنب. على الرغم من ان الشاعرة ايميلي اليزابيث ديكينسون عاشت في القرن التاسع عشر في امريكا في مجتمع محافظ لايعطي للمراءة الحق الكافي لتقلد المناصب والمطالبة بحقوقها الا انها تعتبر واحدة من ابرزالاقلام النسوية المتحررة التي طالبت بحرية المعتقد التعبير. ولذلك نجدها فضلت العزلة والابتعاد عن الحياة الفكرية ونشر القصائد اقتناعا منها ان كل ماهو معلن للعلن فاقد للقيمة. اننا نجد العديد من قصائدها لازال قائماعلى افكار تقليدية ومعتقدات دينية راسخة الكلمات المفتاحية: الالحاد. الاسلام. الصوفية. الايمان

الكلمات المفتاحية: blasphemy ; sophism ; islam ; faith


الحمل على المعنى في تفسير"الجامع لأحكام القرآن "للقرطبي

سهام ماصة, 

الملخص: الملخص: يهدف هذا المقال إلى استنباط أثر علة الحمل على المعنى في القرآن الكريم من خلال تفسير "الجامع لأحكام القرآن للإمام القرطبي، حيث اعتمد شكلا من أشكال علّة الحمل على المعنى وهي تذكير المؤنث، متبعين في ذلك المنهج الاستقرائي التحليلي لمناسبته موضوع البحث. Abstract : This essay aims to look for the existence of the implied meaning reason in the holly Quran through the book of “El DJami li Ahkam El Quran” by “El Imem El Qurtobi”, in which he took one form of the implied meaning reason which is transforming the feminine into masculine relying on the inductive approach that is suitable to the essay’s topic.

الكلمات المفتاحية: الحمل على المعنى ; الاستنباط ; التفسير ; أحكام القرآن ; القرطبي


التناص في النقد العربي القديم

أسامة حيقون,  صالح مفقودة, 

الملخص: الملخص : يعد التناص ، قضية نقدية بالغة الأهمية، وقد أولاها النقاد عناية قصوى، لما لها من ارتباط وثيق بالجانب الابداعي للكاتب، ولعله المعيار الأساسي الذي يحدد ابداعية الشاعر، ومدى اطلاعه على أفكار سابقيه. وقد عرف التراث النقدي العربي الظاهرة باكرا وحللها بشكل كاف جدا ، وإن كان بوضوح أقل وتحت مسميات عدة، مثل: التضمين, السرقات الشعرية, الاقتباس, الاحتذاء إذ أشار جمهور من النقاد العرب القدامى وبعض الشعراء إلى ظاهرة التناص تحت مفاهيم الاقتباس والتلميح و الإشارة و السرقات وغيرها. الكلمات المفتاحية : ، تناص، قديم، سرقات، شعر. Abstract: “ intertextuality” is a very important critical issue. Critics have taken it very seriously because it has a close connection to the creative aspect of the writer, and perhaps it is the basic criterion that determines the poet's creativity and his knowledge of the ideas of his predecessors. The Arabic monetary heritage was known early and analyzed very well, albeit less clearly and under several names, such as: inclusion, poetic theft, citation, and adoration. An audience of old Arab critics and poets referred to the phenomenon of subjugation under the concepts of quotation, hinting, And other names.

الكلمات المفتاحية: تناص ; سرقات ; شعرية ; أدب ; تضمين ; معارضات


خصائص الأسلوب التّصويريّة في قصائد "ابن زمرك الأندلسي".

مريم أقرين, 

الملخص: ترصد هذه الورقة لظاهرة بلاغية متجذّرة في صفحات الدّراسات العربية الأصيلة والأبحاث الحديثة، وهي تقنية "الأسلوب" والمتمثّلة في المكوّنات اللّغويّة التي يتحوّل الكلام بواسطتها من سياقه الإخباريّ إلى وظيفته التّأثيريّة والجماليّة، وهي بحكم تردّدها وتكراراها في الكلام أصبحت من خصائصه الأسلوبية المميّزة، نحو "الخصائص الأسلوبيّة التّصويريّة" التّي تتأسّس على "الخيال"، وهي: الاستعارة، والكناية، والتّشبيه التّمثيلي، والتّشبيه البليغ، والتّشبيه المجمل وغيرها، وكلّ ذلك سنجسده في قصائد الشّاعر "ابن زمرك الأندلسي" (795 هـ)..

الكلمات المفتاحية: الأسلوب ; التّصوير ; الظواهر ; المقصد


علل التسمية في شرح القصائد التسع المشهورات لأبي جعفر النحاس (ت338ه) - دراسة دلالية-

مصطفى زماش, 

الملخص: ملخص: يسعى هذا المقال إلى بيان جهود عَلَم مبرَّز من أعلام القرن الرابع للهجرة، هو اللغوي "أبو جعفر النحاس" (ت338ه)، في تعليل التسمية وبيان حكم العرب في إطلاقها، من خلال كتابه الشهير: شرح القصائد التسع المشهورات، وذلك باستقراء التعليلات المبثوثة في تضاعيفه، وجمعها وترتيبها وفاق ترتيب القصائد فيه، مقارنين ذلك ببعض ما جاء في كتب تراثية مختلفة أنواعها، ومستشهدين لها بما تيسر من شواهد قرآنية وشعرية. Abstract This article attemps to shed light on the contribution of one the hijri fourth-century well-known figures in linguistics called "Abu Djaafar El Nahass", who died in 338, in the justification of naming and how Arabs’ judgments. The investigation takes his masterpiece entitled The Explanation of the Nine Poems as its subject matter and tries to probe the author’s accounts in it, as well as gathering and ordering data according to the order of the poems. Finally, data is compared with other data found in other old prominent books and The Quran.

الكلمات المفتاحية: التعليل التسمية النحاس الدلالة المعلقات


السمات الإبداعية في شعر عَديّ بن زيد العبّادي

سعاد غيابة, 

الملخص: يسعى هذا المقال إلى دراسة أهم سمات الإبداع الشعري عند أبرز شعراء العصر الجاهلي، وهو الشاعر(عَدِيَّ بن زيد العِبَّادي)، وهذا من خلال التطرق إلى: البواعث العملية الإبداعية عند الشاعر، وتمثلت في؛ المكان، الزمان، الواقع المعاش، وهذا كله بغية الوصول إلى أهم السمات الإبداعية التي تميز بها الشعر العِبَّادِي، وقد تجلت هذه السّمات في؛ السّبق إلى أغراض شعرية، ابتكار المقدّمات الشعرية، التشبيه المنفرد، وكذلك الإيقاع المتميز، وقد كانت بارزة وبوضوح في شعره من خلال أغراضه الشّعرية المختلفة.

الكلمات المفتاحية: عَدِيَّ بن زيد العِبَّادي ; واعث العملية الإبداعية عند الشاعر ; السمات الإبداعية في شعر العِبَّادِي


فلسفة الجدل في شعر أبي تمام

حنان قــوريش, 

الملخص: يتناول هذا المقال الجدل لغة واصطلاحا، وعلاقة الجدل بالشعر عموما، وبشعر أبي تمام خصوصا، فنعرض حينئذ لأهم الآراء الفلسفية والنقدية قديمها وحديثها، لنخلص إلى أن أبا تمام هو سيد الجدل في عصره، وإزاء ما سلف نعمل على توضيح العلاقة بين شاعرنا والجدل مستحضرين في سبيل ذلك أهم القضايا المشكلة في حياته، فقد بدأ الجدل معه في المعارضة التي واجهها في أثناء خروجه عن تقاليد الشعر، ومحاولته بناء الجديد على المستويين (الشكل والمضمون)، وهنا نكشف أن قضية التمتمة كانت الحافز الأكبر له في قول الشعر كونه بمنزلة التعويض الذي يخلصه من ألم العاهة اللغوية المفروضة على لسان Ct article Donne la définition de la controverse et présente la relation entre la controverse et la poésie Abou Tammam particulièrement dans lequel on cite les opinions philosophiques et critiques, les plus importants et conclure à la fin qu’Abou tammam est vraiment le maitre de la controverse poétique dans son temps. Après ce qui est à dit on essaie de mettre en évidence la relation entre notre poète et la controverse en citant les situations problèmes les plus importantes qu’il les a trouvé dans sa vie. Avec le poète Abou Tammam, la controverse commençait à apparaitre lors de l’opposition qu’il a sorti dans ses travaux de la tradition de la poésie et d’essayer d’inventer le nouveau sur les deux plans : la torme et le contenu. On révèle ainsi que son problème de bafouiller était la plus grande motivation pour qu’il dise la poésie à fin de compenser les douleurs causées de son handicap de la langue.

الكلمات المفتاحية: فلسفة. الجدل. شعر. أبي تمام


آليات التناص عند محمد مفتاح وتطبيقاتها في شعر الرّواد

أحمد خضرة, 

الملخص: يعد مصطلح التناص من المصطلحات النقدية الغربية الحداثية التي دخلت النقد الأدبي الحديث عند العرب وتسريب تلك الآراء الغربية المتعددة حول مفهوم التناص إلى النقد العربي عن طريق المثاقفة، فتعددت اجتهاداتهم في ترجمته وتأويله , ولكن موضوع بحثنا هذا يتناول الحديث عن التناص عند أحد النقاد العرب المعاصرين الاوهو: محمد مفتاح ,و ذلك يشكل محاورة ومحاولة لتكوين فكرة عن التناص عند الناقد ,وكيف كانت قرائيته وآلياته التطبيقية عنده. The term "convergence" is one of the modern Western monetary terms that have entered the modern literary criticism of the Arabs and the diversion of the many Western views on the concept of intermingling with the Arab criticism by means of acculturation, and their jurisprudence has been varied in its translation and interpretation, but this topic deals with the discussion of the rivalry of one of the contemporary Arab critics : Muhammad Muftah, and this is a dialogue and an attempt to form an idea of the rivalry of the critic, and how his reading and mechanisms applied to him.

الكلمات المفتاحية: التناص ; آليات ; النقد ; الشعر ; الحديث ; الر ; اد