متون
Volume 16, Numéro 2, Pages 175-184
2023-04-01

تلقي مسرح تنسي وليامز في الخطاب النقدي العربي الــمُعاصر -مُعالجة وصفية تحليلية لكتاب: « تنسي وليامز: اتجاهات حديثة في المسرح العالمي»-

الكاتب : بوفلاقة محمد سيف الإسلام .

الملخص

لم ينل مسرح تنسي وليامز قدراً كبيراً من الاهتمام في العالم العربي ، فعلى الرغم من المكانة المرموقة التي يحتلها على الصعيد العالمي، إلا أن الدارس يُلفي ندرة في الأبحاث العربية التي تطرقت إلى عوالم مسرحه، ويـهدف هذا البحث إلى تقديم معالجة وصفية تحليلية لرؤى الناقد شاكر الحاج مخلف،الذي يعد أحد أبرز الدارسين العرب الذين اهتموا بالاتجاهات المعاصرة في المسرح العالمي، وركز جهوده على عوالم مسرح تنسي وليامر، ولاسيما من خلال دراسته القيمة الموسومة ب: « تنسي وليامز: اتجاهات حديثة في المسرح العالمي»،وهي أول محاولة تصدر في الوطن العربي لدراسة مسرحه، فقد جاءت لتسد فراغاً كبيراً عرفته المكتبة العربية لسنوات طويلة. Tennessee Williams theater has not received a great deal of attention in the Arab world. Despite the prestigious position it occupies at the global level, the student encounters a dearth of Arab research that touched on the worlds of his theater. This research aims to provide a descriptive and analytical treatment of the visions of critic Shaker Al-Hajj. Mikhlif, who is considered one of the most prominent Arab scholars who have paid attention to contemporary trends in the global stage, and focused his efforts on the worlds of Tennessee and Williams theater, especially through his valuable study tagged with: “Tennessy Williams: Modern Trends in the World Stage”, which is the first attempt to be published in the Arab world. To study his theatre, it came to fill a great void that the Arab library had known for many years.

الكلمات المفتاحية

مسرح؛ الخطاب؛ النقد ؛ اتجاهات؛ حديثة. ; : theater; the speech; criticism ; trends; Modern.