The Cradle of Languages مهد اللغات


Description

The Cradle of Languages, an International Three-monthly Peer Reviewed Scientific Journal of linguistics, didactics and literature, regularly issued by the Faculty of Foreign Languages at Hassiba Ben Bouali University of Chlef, is concerned with publishing research works and articles in linguistic, literary and educational sciences. It receives national and international scholarly research-based articles in three languages: English, Arabic and French. It aims to publish and encourage the works of researchers and scholars, such as those related to language and education and their terminological and applied issues considered of priority. With the invaluable contributions of the authors, the Cradle of Languages Journal has the purpose of enhancing worldwide exchange in the fields of linguistics, didactics and literature and boosting contemporary, authentic and genuine language studies and educational studies that are intended to promote and achieve substantial outcomes in the Algerian and worldwide educational policies.

Annonce

دعوة لمقالات علمية /Call for Research Articles

Hassiba Ben Bouali University of Chlef

Faculty of Foreign Languages

 

 

 

The Cradle of Languages Journal

 

 

 

International Multilingual Peer-reviewed Journal of

Linguistics, Didactics and Literature

 

The Cradle of Languages, an International Three-monthly Peer Reviewed Scientific Journal of linguistics, didactics and literature, regularly issued by the Faculty of Foreign Languages at Hassiba Ben Bouali University of Chlef, is concerned with publishing research works and articles in linguistic, literary and educational sciences. It receives national and international scholarly research-based articles in three languages: English, Arabic and French.  It aims to publish and encourage the works of researchers and scholars, such as those related to language and education and their terminological and applied issues considered of priority. With the invaluable contributions of the authors, the Cradle of Languages Journal has the purpose of enhancing worldwide exchange in the fields of linguistics, didactics and literature and boosting contemporary, authentic and genuine language and educational studies that are intended to promote and achieve substantial outcomes in the Algerian and worldwide educational policies.

جامعة حسيبة بن بوعلي – الشلف

كلية اللغات الأجنبية

 

 

مَجَـــــــــلَّــــة

مهد اللغات

 

دورية دولية أكاديمية محكمة

متعددة اللغات

متخصصة في اللسانيات و التعليمية و الأدب

 

     مهد اللغات دورية دولية أكاديمية محكمة  فصلية متخصصة في اللسانيات و التعليمية و الأدب، تصدر بانتظام عن كلية اللغات الأجنبية بجامعة حسيبة بن بوعلي في الشلف ، و تهتم بنشر الأعمال البحثية والمقالات في العلوم اللغوية والأدبية والتعليمية. تتلقى المجلة مقالات بحثية علمية وطنية ودولية بثلاث لغات: الإنجليزية والعربية والفرنسية. كما تهدف إلى نشر وتشجيع أعمال الباحثين مثل تلك المتعلقة باللغة والتعليم وقضاياهم التطبيقية والمصطلحات التي تعتبر ذات أولوية. بفضل مساهمات المؤلفين القيمة، تسعى مجلة مهد اللغات إلى تعزيز التبادل العالمي في مجالات اللغويات والتربية والأدب و إلى تطوير دراسات اللغة والدراسات التعليمية المعاصرة والأصلية المعدة لتحسين و تحقيق نتائج جوهرية في السياسات التعليمية الجزائرية والعالمية.

 

Université Hassiba Ben Bouali de Chlef

Faculté des Langues Etrangères

 

 

 

 

Revue

Le Berceau des Langues

 

 

Revue Multilingue Internationale de

linguistique, didactique et littérature

 

 

     The Cradle of Languages, revue scientifique internationale trimestrielle de linguistique, didactique et littérature, régulièrement publiée par la Faculté des langues étrangères de l'Université Hassiba Ben Bouali de Chlef, est consacrée à la publication de travaux de recherche et des articles en sciences linguistiques, littéraires et pédagogiques. Elle  reçoit des articles scientifiques nationaux et internationaux en trois langues: anglais, arabe et français ; et elle vise à publier et à encourager les travaux des chercheurs universitaires, tels que ceux liés à la langue et à l'éducation et leurs questions terminologiques et appliquées considérées comme prioritaires. Avec les contributions inestimables des auteurs, The Cradle of Languages a pour objectif de renforcer les échanges dans les domaines de la linguistique, de la didactique et de la littérature à travers le monde, et de stimuler les études linguistiques et pédagogiques contemporaines et authentiques, destinées à promouvoir et à obtenir des résultats riches et consistants dans les politiques éducatives algériennes et mondiales.

https://www.asjp.cerist.dz/revues/601

  .The Cradle of Languages , an Open access Journal, invites researchers across the world to submit  their manuscripts for publication  

:The Journal welcomes manuscripts that meet the criteria of significance and scientific excellence in the following subject areas

  Linguistics: Comparative linguistics, Descriptive linguistics, Historical linguistics, psycholinguistics, sociolinguistics, language acquisition, Philosophy of the language etc 

Didactics: Language Teaching and Learning Theories, Practicle Application of Teaching and Learning Methods, Teachers' Training, Teachers' rofessional Development etc

 .Literature: Prose, Poetry, fiction, Drama

تدعو مجلة مهد اللغات الباحثين في جميع أنحاء العالم إلى تقديم مقالاتهم للنشر

  ترحب المجلة بالمقالات التي تستوفي معايير الأهمية والتميز العلمي في المجالات التالية:

اللسانيات: اللسانيات المقارنة ، اللسانيات الوصفية ، اللسانيات التاريخية ، اللسانيات النفسية ، اللسانيات الاجتماعية ، اكتساب اللغة ، فلسفة اللغة ، إلخ.

التعليمية: نظريات تعليم اللغة والتعلم ، التطبيق العملي لطرق التدريس والتعلم ، تدريب المعلمين ، التطوير المهني للمعلمين ، إلخ.

الأدب: نثر ، شعر ، خيال ، دراما

 

 

 

03-08-2020


3

Volumes

9

Numéros

71

Articles


Formation des enseignants de FLE en Algérie: entre apport universitaire et réalité du terrain

Aouali Naoual, 

Résumé: Si l’université algérienne entreprend d’importantes réformes (LMD) de son cursus d’études afin de valoriser l’acte d’enseigner, le recours à une démarche cohérente pour élaborer des programmes de formation à l’enseignement demeure une tâche loin d’être facile, notamment à cause de l’inexistence de quelconques descriptifs ou de renforcement des pratiques enseignantes par des démarches d’apprentissage à la pédagogie. Nous livrons dans ce présent article les résultats obtenus d’une étude analytique et comparative des programmes de formation de licence LMD et des écoles supérieures en soulignant les critères influençant un enseignement de qualité et en identifiant les principaux besoins des futurs enseignants de FLE en termes de soutien à leurs pratiques de classe.

Mots clés: université algérienne ; réforme ; enseignants ; français


Formation des enseignant(e)s de FLE du primaire en Algérie : enjeux et défis

بن غزالة فتحي, 

Résumé: La formation des enseignants du primaire en FLE constitue un grand défi pour atteindre les objectifs précisés par le Ministère de l’éducation nationale. C’est la raison pour laquelle les programmes scolaires ont été renouvelés. Sur le terrain, les enseignants rencontrent des défis face aux difficultés d’apprentissage et d’enseignement. Ces difficultés ont des racines académiques liées à la formation universitaire ainsi qu’à la formation continue confrontée à des obstacles tels que les variations sociales, méthodologiques et pédagogiques. Cet article vise, d’une part, à analyser cette problématique pour mieux comprendre les mécanismes et les enjeux qui entrent dans la formation des enseignants et d’autre part, à suggérer des solutions à cette problématique.

Mots clés: Formation des enseignants ; Cycle primaire ; Programme scolaire ; Enseignement du français langue étrangère FLE ; Approche par compétences


حذفُ حروف المعاني في جُزء عمَّ؛ دراسة نحوية

أبو ضاوي إبراهيم, 

الملخص: الحمد لله ربِّ العالمينَ؛ والصلاة والسلام على رسوله الكريم؛ محمدِ بن عبدِ الله؛ وعلى آلِه وصحبِه أجمعينَ، وبعدُ؛ فقد تناولتْ هذه الدراسةُ حذفَ ‏حروفِ المعاني في جُزء عمَّ؛ أمَّا الحذفُ فإنهُ ظاهرةٌ معهودةٌ في كلِّ لغاتِ العالمِ؛ ومن بينها لغتُنا العربية وكذلك القرآن الكريم، وأما حروفُ المعاني فإنها تُمثِّلُ ‏ثُلثَ اللغةِ التي نستعملُها في حياتنا؛ إذ إنَّ جميعَ كلامِ العربِ ينقسمُ إلى أسماء وأفعال وحروف، وقد ركَّزتْ هذه الدراسة على وضعِ تعريفٍ لِـ "حذف ‏حروفِ المعاني" الذي لم يهتم معظمُ النُّحاة بوضعٍ تعريفٍ له، كما ركَّزت هذه الدراسة كذلك على محاولة استقصاء جميع حروفِ المعاني المحذوفة في جزء عمَّ ‏من القرآن الكريم، ولذلك كان تركيزُ الباحث واضحًا على اتباع المنهج الإحصائي التحليلي في جمعِ هذه الحروف المحذوفة في جزء عمَّ، وذلك من خلال ‏تتبُّع ذلك في كُتب النحو؛ وكذلك من خلال مؤلَّفات إعراب القرآن الكريم؛ وكُتب التفسير التي تُركِّزُ على بيان الجانب النحوي، ومن أهمِّ النتائج التي ‏توصَّل إليها الباحثُ أنَّ حذْفَ حروفِ المعاني قد ظهر جليًّا في سور جزءِ عمَّ، وقد اقتربتْ نسبةُ السُّور التي جاء فيها حذفُ حروفِ المعاني إلى ما يناهز ‏نصفَ سور هذا الجزء؛ وهذا يُشيرُ إلى أنَّ حذفَ حروفِ المعاني في جزءِ عمَّ إنما هو ظاهرةٌ واضحةٌ جليَّةٌ فيه.‏ This paper discusses the general omission of signification letters/particles in Arabic grammar and ‎discusses particularly the statistical application of this ‎omission in the chapter of ‘Amma in the Holy Quran.‎ The study is divided into two sections: ‎ The first section deals with the linguistic and technical meaning of the omission of the signification ‎letters. The first section is divided into three subsections. The first discusses omission in Arabic grammar in ‎general. The second discusses the signification letters. The third discusses the omission of signification letters. ‎Each of these subsections discusses the linguistic and technical aspects of the omission. ‎ The second section discusses the applied statistical grammatical study on the omission of the ‎signification letters in the chapter of 'Amma in the Holy Quran.‎ This section is further divided into five subsections: the first concerns the ‎omission of the prepositions; ‎the second concerns the omission of the interrogative particle Hamza; the third concerns the omission of the ‎emphatic particle Qad (“‎قد‎”); the fourth concerns is the omission of Laam of oath which strengthens the ‎complement of an oath; and the fifth concerns the ‎omission of the conjunction "waaw" ("‎و‎"). The researcher ‎concludes with the results of the study and includes a detailed index of the references he used.‎

الكلمات المفتاحية: حروف المعاني – الحذف – حذف الحرف – جزء عمَّ.‏ ; Particles – Omission/deletion – Deletion of the particles – Chapter of Amma (Juza Amma) ‎


Translanguaging: A New Pedagogy in EFL classes

مهيري رمضان, 

Résumé: The present study explores translanguaging both as a concerpt and as a practice through different experiences and practices in EFL contexts. It also attempts to investigate the possible opportunities for instructors to use this strategy into English language teaching pedagogy. Though many researchers have backed up translanguaging as a theoretical and pedagogical approach to language education due to its potential cognitive, behavioural, and social benefits, it is still lagging behind in our language classrooms. Therefore, EFL teachers should be sensitized about the utility of translanguaging theory not only in teaching and learning the foreign language, but also in innovating language policies and language planning. The findings reveal that it is high time our schools and universities invested in this new area, benefiting from the insights provided by many studies and projects in other parts of the world.

Mots clés: Translanguaging, EFL contexts, English language teaching pedagogy, language policies and language planning.