The Cradle of Languages مهد اللغات


Description

The Cradle of Languages, an International Three-monthly Peer Reviewed Scientific Journal of linguistics, didactics and literature, regularly issued by the Faculty of Foreign Languages at Hassiba Ben Bouali University of Chlef, is concerned with publishing research works and articles in linguistic, literary and educational sciences. It receives national and international scholarly research-based articles in three languages: English, Arabic and French. It aims to publish and encourage the works of researchers and scholars, such as those related to language and education and their terminological and applied issues considered of priority. With the invaluable contributions of the authors, the Cradle of Languages Journal has the purpose of enhancing worldwide exchange in the fields of linguistics, didactics and literature and boosting contemporary, authentic and genuine language studies and educational studies that are intended to promote and achieve substantial outcomes in the Algerian and worldwide educational policies.

Annonce

دعوة لمقالات علمية /Call for Research Articles

Hassiba Ben Bouali University of Chlef

Faculty of Foreign Languages

 

 

 

The Cradle of Languages Journal

 

 

 

International Multilingual Peer-reviewed Journal of

Linguistics, Didactics and Literature

 

The Cradle of Languages, an International Three-monthly Peer Reviewed Scientific Journal of linguistics, didactics and literature, regularly issued by the Faculty of Foreign Languages at Hassiba Ben Bouali University of Chlef, is concerned with publishing research works and articles in linguistic, literary and educational sciences. It receives national and international scholarly research-based articles in three languages: English, Arabic and French.  It aims to publish and encourage the works of researchers and scholars, such as those related to language and education and their terminological and applied issues considered of priority. With the invaluable contributions of the authors, the Cradle of Languages Journal has the purpose of enhancing worldwide exchange in the fields of linguistics, didactics and literature and boosting contemporary, authentic and genuine language and educational studies that are intended to promote and achieve substantial outcomes in the Algerian and worldwide educational policies.

جامعة حسيبة بن بوعلي – الشلف

كلية اللغات الأجنبية

 

 

مَجَـــــــــلَّــــة

مهد اللغات

 

دورية دولية أكاديمية محكمة

متعددة اللغات

متخصصة في اللسانيات و التعليمية و الأدب

 

     مهد اللغات دورية دولية أكاديمية محكمة  فصلية متخصصة في اللسانيات و التعليمية و الأدب، تصدر بانتظام عن كلية اللغات الأجنبية بجامعة حسيبة بن بوعلي في الشلف ، و تهتم بنشر الأعمال البحثية والمقالات في العلوم اللغوية والأدبية والتعليمية. تتلقى المجلة مقالات بحثية علمية وطنية ودولية بثلاث لغات: الإنجليزية والعربية والفرنسية. كما تهدف إلى نشر وتشجيع أعمال الباحثين مثل تلك المتعلقة باللغة والتعليم وقضاياهم التطبيقية والمصطلحات التي تعتبر ذات أولوية. بفضل مساهمات المؤلفين القيمة، تسعى مجلة مهد اللغات إلى تعزيز التبادل العالمي في مجالات اللغويات والتربية والأدب و إلى تطوير دراسات اللغة والدراسات التعليمية المعاصرة والأصلية المعدة لتحسين و تحقيق نتائج جوهرية في السياسات التعليمية الجزائرية والعالمية.

 

Université Hassiba Ben Bouali de Chlef

Faculté des Langues Etrangères

 

 

 

 

Revue

Le Berceau des Langues

 

 

Revue Multilingue Internationale de

linguistique, didactique et littérature

 

 

     The Cradle of Languages, revue scientifique internationale trimestrielle de linguistique, didactique et littérature, régulièrement publiée par la Faculté des langues étrangères de l'Université Hassiba Ben Bouali de Chlef, est consacrée à la publication de travaux de recherche et des articles en sciences linguistiques, littéraires et pédagogiques. Elle  reçoit des articles scientifiques nationaux et internationaux en trois langues: anglais, arabe et français ; et elle vise à publier et à encourager les travaux des chercheurs universitaires, tels que ceux liés à la langue et à l'éducation et leurs questions terminologiques et appliquées considérées comme prioritaires. Avec les contributions inestimables des auteurs, The Cradle of Languages a pour objectif de renforcer les échanges dans les domaines de la linguistique, de la didactique et de la littérature à travers le monde, et de stimuler les études linguistiques et pédagogiques contemporaines et authentiques, destinées à promouvoir et à obtenir des résultats riches et consistants dans les politiques éducatives algériennes et mondiales.

https://www.asjp.cerist.dz/revues/601

  .The Cradle of Languages , an Open access Journal, invites researchers across the world to submit  their manuscripts for publication  

:The Journal welcomes manuscripts that meet the criteria of significance and scientific excellence in the following subject areas

  Linguistics: Comparative linguistics, Descriptive linguistics, Historical linguistics, psycholinguistics, sociolinguistics, language acquisition, Philosophy of the language etc 

Didactics: Language Teaching and Learning Theories, Practicle Application of Teaching and Learning Methods, Teachers' Training, Teachers' rofessional Development etc

 .Literature: Prose, Poetry, fiction, Drama

تدعو مجلة مهد اللغات الباحثين في جميع أنحاء العالم إلى تقديم مقالاتهم للنشر

  ترحب المجلة بالمقالات التي تستوفي معايير الأهمية والتميز العلمي في المجالات التالية:

اللسانيات: اللسانيات المقارنة ، اللسانيات الوصفية ، اللسانيات التاريخية ، اللسانيات النفسية ، اللسانيات الاجتماعية ، اكتساب اللغة ، فلسفة اللغة ، إلخ.

التعليمية: نظريات تعليم اللغة والتعلم ، التطبيق العملي لطرق التدريس والتعلم ، تدريب المعلمين ، التطوير المهني للمعلمين ، إلخ.

الأدب: نثر ، شعر ، خيال ، دراما

 

 

 

03-08-2020


3

Volumes

8

Numéros

62

Articles


آليات تنمية مهارة الاستماع وأهميتها في الاكتساب اللغوي Mechanisms of developing the skill of listening and its importance in linguistic acquisition

دلال عودة, 

الملخص: يكتسب الطفل في سن مبكرةٍ قاموساً لغوياً؛ يستخدم منه ما يحتاجه من ألفاظ لتعبير عن احتياجاته يسمي أهل الاختصاص أوَّل لغة يتعرف عليها الطفل باللغة الأم؛ لأنَّ الأم الأكثر قرباَ واحتكاكا بطفلها، ولأنَّها أوَّل ما يتعرف عليه الطفل وينطق باسمها، فأوَّل ما يتلفظ به الطفل (ماما)، ثمّ يلتقط أسهل وأيسر الحروف على لسانه من نحو: بابا، طاطا، نانة... يعتبر الباحثون في علم النّفس التربوي الاستماع مهارة لها دوراً مهماً في اكتساب لغة سليمة لذلك حدّدوا عوامل نجاحها، وربطوها بطرق التدريس، بل وبالمناهج والمقررات، مراهنين على نجاحها من نجاح العملية التعليمية التعلمية برمتها، من هذه المنطلقات أخذنا الفضول للبحث عن إجابة لسؤال رئيس ألا وهو: ما هي الآليات الإجرائية لاكتساب مهارة الاستماع، وما مدى أهميَّتها في الاكتساب اللغوي؟ The child acquires a language dictionary at an early age; He uses the words he needs to express his needs, and specialists call the first language the child recognizes in the mother tongue. Because the mother is the closest and has contact with her child, and because it is the first thing the child recognizes and pronounces, the first thing that the child utters is (Mama), then he picks up the easiest and easiest letters on his tongue in terms of: Baba, Tata, Nana ... Researchers in educational psychology consider listening as a skill that has an important role in acquiring a sound language, so they determined the factors for its success, and linked them to teaching methods, curricula and decisions, betting on its success from the success of the entire educational process. From the above we will answer an important question: What are the procedural mechanisms for acquiring Listening skill, and how important is it for linguistic acquisition?

الكلمات المفتاحية: اللغة؛ الاكتساب؛ التعلم؛ المهارة؛ الاستماع. ; language, acquisition, learning, skill, listening.


Discourse Analysis of Code switching in the Community of Chlef: What about the Gender Marking?

بابو آمنة, 

Résumé: As more studies on code-switching have been carried out, it becomes more blatant that it should not be considered as a random alternation of two languages but rather a patterned linguistic behaviour. Adopting Auer's discourse analysis to code switching (CS), this paper is an attempt to scrutinize how women and men manage to employ different varieties within discourse to realize their communicative needs. This phenomenon is considered as a communicative device to construct and define particular identities. The findings highlight to what extent women and men engage differently in defining themselves and constructing certain social meaning through the frequent mixture of different varieties in the conversations that form the bulk of day-to-day interactions. The findings reveal that gender division should not be taken for granted and that it is not fixed and absolute because both women and men are in a constant process of negotiation of identities by manipulating different languages in a variety of contexts. The gender parameter is inter alia a crucial point that should be taken into consideration as a determining factor of language choice, in general and code-switching in particular.

Mots clés: code switching ; discourse analysis ; gender ; men ; women