متون

moutoune

Description

Moutoune is an international, trimestrial, peer-reviewed journal that publishes research in the field of social sciences and humanities, branching of into subfields of knowledge that converge in the human dimension as a common element. Issued by the Faculty of Social Sciences and Humanities: University of Dr. Moulay Taher, Saida, Algeria, whose first issue was published in 2008, and the journal was included in the Algerian Scientific Journals Platform in 2017, the journal publishes research free of charge in three Languages. : Arabic, French, and English , access to the journal is open


12

Volumes

28

Numéros

601

Articles


ترقية اللغة العربية في كتبات الجزائريين الآكاديميين

بوسغادي حبيب, 

الملخص: تحاول هذه الورقة البحثية التعريف بمساهمة الباحثين والآكاديميين الجزائريين في ترقية وخدمة اللغة العربية والرقي بهذا الحرف المقدس إلى مصاف العالمية؛ وعليه سنحاول تثوير المنصة الإلكترونية الخاصة بالمجلات العلمية واستخراج البحوث التي تناولت اللغة العربية فأشادت بها وبخصوصيتها؛ والخدمات التي يمكن أن تقدمها في مجالات الحياة؛ و منطلقنا في كل هذا الإحصاء والتصنيف ثم التعريج على الدراسة والتحليل؛ غايتنا في ذلك الإشادة بالأقلام الجزائرية التي دبّجت بحوثها وإشارتها إلى أهمية اللغة العربية؛ وأنّ لهم هم أيضا مساهمة في هذا المجال لا يقل عن نظرائهم من الكتاب والباحثين العرب. This research paper attempts to introduce the contribution of Algerian researchers and academics to the promotion and service of the Arabic language and the advancement of this sacred letter to the ranks of the world ; How is it not the letter in which the Noble Qur’an was written; We will try to search in the electronic platform of scientific journals and extract research that searched the specificity of the Arabic language; and the services that it can provide in the fields of life. Accordingly, we will rely on statistics and classification, and then we refer to study and analysis. Our aim is to refer to the Algerian researchers and what they have written about the Arabic language ; And that they also have a contribution in this field no less than their Arab counterparts and writers

الكلمات المفتاحية: اللغة العربية؛ المنصة الإلكترونية؛ ميادين المعرفة؛ الأقلام الجزائرية.


أجوبة عن مسائل رسمية وضبطية ولفظية من كتاب الله العزيز للشيخ المقرئ محمد بن يوسف التملي السوسي المراكشي تحقيق وتقديم

انقيرة امين, 

الملخص: This research dealt with the achievement of a precious message by the reciter Sheikh Muhammed bin Yusuf al-Tamli al-Sousi al-Marrakchi (1048), which is about answers to issues in drawing, tuning and readings in the dear book. Especially in the classification aspect, which highlighted in some respects what are called reading recessions. تناول هذا البحث تحقيق رسالة نفيسة للشيخ المقرئ محمد بن يوسف التملي السوسي المراكشي (ت 1048هـ)، وهي عبارة عن أجوبة عن مسائل في الرسم والضبط والقراءات في الكتاب العزيز، كما اهتم البحث بترجمة للشيخ التملي، مع إبراز مدى عناية علماء الغرب الإسلامي بالقرآن الكريم وعلومه خصوصا في جانب التصنيف، مما أبرز من بعض نواحيه ما يسمى بالنوازل القرائية.

الكلمات المفتاحية: محمد التملي ; أجوبة ; القراءات ; الرسم ; الضبط ; التجويد


دور الأيوبيين فــي تجديد وتأكــيد انتــشار المــذهب المالكــي في بلاد الغرب الإسلامي . ( 567هـ : 648هـ ).

صالح عصام, 

الملخص: يتناول البحث الحديث عن الدور الذي لعبه الأيوبيين ممثلين بمدارسهم العلمية وحركتهم الثقافية للمذهب المالكي سواء ببلاد المشرق أو بلاد المغرب, مع توضيح كيف كانت وضعية المذهب المالكي بالمغرب قبل وبعد اتصال المغاربة بالأيوبيين في المشرق، ومن ثمة زيادة توضيح دور الأيوبيين في تجديد وإعادة تأكيد انتشار المذهب المالكي في بلاد المغرب.

الكلمات المفتاحية: الأيوبيين؛ المذهب المالكي؛ المدارس؛ الغرب الإسلامي.


معالم المنهج التواصلي في سير العلماء: الإمام ابن تيمية نموذجا

المؤذن معاذ بن عبد العزيز المؤذن, 

الملخص: تناول هذا البحث بيان حياة الإمام ابن تيمية رحمه الله التي تحوي صورا كثيرة تظهر بلوغه درجة عالية في إتقان التواصل مع جميع الفئات، سواء مع خاصة نفسه، أو مع غيره من أقاربه –كوالدته-، أو مع طلبته، أو خصومه وغيرهم، مما يدل على أن ابن تيمية رحمه الله أصّل لما أصبح يسمى اليوم علم التواصل الحديث بأركان التواصل، وهي: المرسل والرسالة والمستقبل، كما قرّر مجموعة من الشرائط لإنجاح التواصل، وهي: العلم، والرفق، والصبر، واستحضار المصالح والمفاسد أثناء التواصل وضرورة اعتبار المآلات، وقد بلغ رحمه الله شأوا عظيما في خلق الإنصاف، و يتجلى هذا الخلق في أمور كثيرة، من بينها: أخذه للحق بغض النظر عن القائل به، وإنصافه للفرق المخالفة: كالرافضة والخوارج، وغير ذلك. This research deals with a statement of the life of Imam Ibn Taymiyyah, may God have mercy on him, which contains many pictures that show his high degree of mastery of communication with all groups, whether with his own personal, or with other relatives - such as his mother - or with his students, or his opponents and others, which indicates Ibn Taymiyyah, may God have mercy on him, established what has become today called the science of modern communication with the pillars of communication, which are: the sender, the message and the future. He also decided a set of tapes for the success of communication, namely: knowledge, kindness, patience, and the evocation of interests and evils during communication and the need to consider the outcomes, and he has reached his mercy God will do a great deal in the creation of equity, and this creation is evident in many things, including: taking it to the truth regardless of who said it, and doing justice to the opposing teams: such as the Rafidah and the Kharijites, and so on.

الكلمات المفتاحية: التواصل ; المنهج ; ابن تيمية ; أركان التواصل ; شروط التواصل