مجلة طبنـــة للدراسات العلمية الأكاديمية


Description

Tobna Journal for Academic Scientific Studies, an original, refereed international scientific journal published regularly twice a year (semi-annually), available in electronic form via the journal's account on the portal and in paper form, issued by the University Center Si El-Hawas - Barika - Algeria. It specializes in discreet and original scientific studies and research with expertise and competence in the fields of Law and Political Science, Economic Sciences, Humanities and Social Sciences, Literature and Languages, Arts, and Biological Sciences and Related Sciences, all of which are published in Arabic, English, and French. It aims for sound scientific publication, advancement and ease of information-access. مجلة طبنة للدراسات العلمية الأكاديمية، مجلة علمية أصيلة، دولية محكمة تصدر بصفة منتظمة مرتين في السنة (نصف سنوية)، متاحة بصيغة الكترونية عبر حساب المجلة على البوابة وبصيغة ورقية، تصدر عن المركز الجامعي سي الحواس- بريكة- الجزائر، وهي مجلة متخصصة في الدراسات والبحوث العلمية الأكاديمية الرصينة وذات الأصالة من ذوي الخبرة والاختصاص في ميادين؛ الحقوق والعلوم السياسية، العلوم الاقتصادية، العلوم الإنسانية والاجتماعية، الآداب واللغات، والفنون، العلوم البيولوجية والعلوم ذات العلاقة، وهذا باللغات العربية،الإنجليزية، الفرنسية، تهدف للنشر العلمي الرصين والرقي به وسهولة النفاذ للمعلومة .

Annonce

دعوة للنشر

دعوة للنشر

 

   يسر هيئة تحرير مجلة طبنة للدراسات العلمية الأكاديمية والتي تصدر عن المركز الجامعي سي الحواس-بريكة- الجزائر، أن تدعو كافة الباحثين من أساتذة وطلبة دكتوراه وأكاديميين من داخل وخارج الوطن لتقديم أبحاثهم ومقالاتهم للنشر.

   يجب على الباحثين ضرورة مراعاة مجال نشر المجلة (  الحقوق والعلوم السياسية، العلوم الاقتصادية، العلوم الإنسانية والاجتماعية، الآداب واللغات، والفنون، الإعلام الآلي والعلوم البيولوجية والعلوم ذات العلاقة، وهذا باللغات العربية، الإنجليزية، الفرنسية) وشروط النشر العلمي للمقالات، والتقيد بقالب المجلة من خلال تحميل تعليمات المؤلف ودليل المؤلف الموجودة في حساب المجلة على البوابة؛ مجلة طبنة للدراسات العلمية الأكاديمية asjp.

   تاريخ إستقبال المقالات :

1- عدد ديسمبر من كل سنة يتم الإستقبال من 01 إلى 21 أوت من كل سنة.

2- عدد جوان من كل سنة يتم الإستقبال من 01 إلى 21 جانفي من كل سنة.

   استثناء عدد جوان من هذا العام 2021 يتم الإستقبال إلى تاريخ 01 ماي 2021.

http://193.194.91.150:8080/en/PresentationRevue/620

ملاحظة:

- تستثنى من شرط الآجال المقالات الواردة من خارج الجزائر.

- يتم إرسال المقالات حصرا عبر حساب المجلة في البوابة وترفض كل المقالات المرسلة في البريد الإلكتروني المجلة.

04-10-2020


4

Volumes

6

Numéros

119

Articles


تفويض المرفق العام المحلي كآلية لتعزيز المالية المحلية وتحقيق التنمية المستدامة

فريجات اسماعيل,  حمايتي صباح, 

الملخص: تسعى الدولة الجزائرية في إطار النهوض بالتنمية وبصفة خاصة على المستوى المحلي واستدامتها، اعتمدت تقنية التفويض كأحد الأساليب الحديثة في الإدارة والتسيير، الذي بفضله يفتح المجال أمام القطاع الخاص للمشاركة في تسيير المرافق العمومية التابعة للجماعات المحلية، عن طريق مختلف صيغ العقود، الأمر الذي من شأنه تحسين أداء الخدمات العمومية المحلية المقدمة للمرتفقين، ومن جانب أخر دعم الدور التنموي المستدام وخاصة الاقتصادي لهذه الجماعات، مما ستعطي ثمارها من دون شك متى تم تفعيل النصوص التطبيقية لهذه التقنية.

الكلمات المفتاحية: الجماعات المحلية ; تفويض المرفق المحلي ; المالية المحلية ; التنمية المستدامة.


القيم المتضمنة في أنمي المحقق كونان

رداوي منال,  عجال يونس, 

الملخص: يعتبر تحليل القيم في مضامين وسائل الإعلام من الموضوعات العلمية التي حظيت باهتمام الباحثين خاصة تلك المتعلقة بتحليل البرامج الموجهة للأطفال وفي مقدمتها الرسوم المتحركة خاصة في ظل تنوع القنوات الفضائية التي باتت تعرض أشكالا مختلفة يأتي في مقدمتها الأنمي الياباني، وقد قامت الباحثة بتحليل مضمون أحد أهم الأنميات التي تحضى بمشاهدة عالية من قبل الأطفال، المراهقين، وحتى الكبار بغرض الكشف عن القيم التي يعكسها من حيث موضوعاتها، قيمها. وقد استخدمت الباحثة منهج تحليل المضمون من خلال مسح شامل للجزء الثامن من الأنمي عينة الدراسة الذي شمل دورة تلفزيونية لسنة 2018 ممثلة في 52 حلقة على قناة .Spacetoon Arabic توصلت الدراسة إلى أن أنمي المحقق كونان يغلب عليها القيم الإيجابية. The analysis of the values in the contents of the media topics of interest to researchers, especially those related to the analysis of programs aimed at children, especially animation, especially in the diversity of satellite channels, which are presented in various forms at the forefront of Japanese anime, the researcher analyzed one of the most important developments Which are highly watched by children, adolescents, and even adults for the purpose of revealing values that reflect them in terms of their themes, values. The researcher used the content analysis methodology through a comprehensive survey of the eighth part of the cartoon. The sample of the study, which includes a 2018 television course, is shown in 52 episodes on spacetoon Arabic and found that anime detective Conan is dominated by positive values.

الكلمات المفتاحية: القيم، الأنمي الياباني، المحقق كونان.


الشمول المالي ودوره في تعزيز المسؤولية الاجتماعية في البنوك

فراح أسامة,  عبد العزيز رحمة, 

الملخص: هدفت الدراسة الحالية للتعرف على دور الشمول المالي في تعزيز المسؤولية الاجتماعية، ولتحقيق الهدف السابق الذكر اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وقد توصلت الدراسة في الأخير الى عدة نتائج أبرزها أن الشمول المالي له دور أساسي في نمو الدول من الناحية الاقتصادية والحفاظ على استقرارها المالي، حيث لن يتم حدوث تحسن في الحالة الاقتصادية لأي دولة في حالة وجود الكثير من المؤسسات والأفراد داخل المجتمع ممن تم استبعادهم ماليا من قطاع الدولة المالي الرسمي، كما أوصت الدراسة على ضرورة تحفيز ودعم البنوك المساهمة في برامج المسؤولية الاجتماعية والمفعلة لمفهوم الشمول المالي. The current study aimed to identify the role of financial inclusion in promoting social responsibility, and to achieve the aforementioned goal, the study relied on the descriptive approach, and the study finally reached several results, the most prominent of which is that financial inclusion has a fundamental role in the economic growth of countries and the preservation of their financial stability. An improvement in the economic situation of any country will not occur in the event that there are many institutions and individuals within the community who have been financially excluded from the state's formal financial sector, and the study also recommended the need to stimulate and support banks contributing to social responsibility programs that activate the concept of financial inclusion.

الكلمات المفتاحية: الشمول المالي ; المسؤولية الاجتماعية، ; البنوك


صحافة الواب بين التشريعات القانونية والمواثيق الأخلاقية

نجاعي سامية, 

الملخص: تعد الصحافة الإلكترونية أهم ما تم إفرازه نتيجة تمازج كل من التكنولوجيا الحديثة والتقنية الرقمية مع الصحافة بما تحمله من وسائل متعددة ومتنوعة . إن هذا النتاج كان كغيره من الوسائل الإعلامية في بداياته بحاجة إلى ضرورة الإحاطة به من كافة الجوانب سواء من خلال البحوث والدراسات التي تكشف في كل مرة جزئيات سواء إيجابية أو سلبية ، بالإضافة إلى أن هذا النوع من الوسائل الإعلامية لم يحظ بقدر كاف من المتابعة القانونية من طرف العديد من الدول ومنها الجزائر. لهذا سنسعى من خلال هذه الدراسة للبحث في إمكانية استيفاء كل من المواثيق الأخلاقية والتشريعات القانونية لكافة جوانب الممارسة الإعلامية في صحافة الواب. الكلمات المفتاحية : صحافة الواب ؛ تشريعات قانونية ؛ مواثيق أخلاقية. Abstract: Electronic journalism is the most important thing that has been produced as a result of the mixing of both modern technology and digital technology with journalism with its multiple and varied means. This product was like other media outlets in its early days, and it needs to be surrounded by all aspects, whether through research and studies that It reveals each time positive or negative parts, in addition to that this type of media has not received sufficient legal follow-up by many countries, including Algeria. That is why, through this study, we will seek to investigate the possibility of both ethical charters and legal legislation fulfilling all aspects of media practice in Web journalism. Key words : web journalism ; legal legislation ;ethical charters.

الكلمات المفتاحية: صحافة الواب ؛ تشريعات قانونية ؛ مواثيق أخلاقية.


انسيابية السلوك الانحيازي للدول وأسباب فشل التحالفات حسب ستيفن والت

عرجون شوقي, 

الملخص: تهدف هذه الورقة القيام بتحليل أفكار الأستاذ ستيفن والت Stephen Walt باعتباره أبرز منظري ظاهرة التحالفات في العلاقات الدولية على الاطلاق، من خلال مسح بسيط لمضمون مجمل اسهاماته حول الموضوع منذ سنة 1985 ، لاستخلاص أهم الافكار الاساسية التي ساهم بها حول الموضوع، عن طريق تسليط الضوء حول نقطتين بارزتين في فكره، وهما : الخاصية الانسيابية المرتبطة بدور الايديولوجيا في تفسير السلوكات الانحيازية أو المحاذاة في العلاقات الدولية، وثانيا: مثبطات عدم الاستمرار في التحالفات الدولية، او اسباب فشل التحالفات، بهدف التوصل الى خلاصة تفصل الخاصيتين السابقتين عن الافكار الشاملة لـ"والت" حول الموضوع. This paper aims to analyze the ideas of Professor Stephen Walt as the most prominent theoretician of the phenomenon of alliances in international relations at all, through a simple survey of the content of the entirety of his contributions on the topic since 1985, to extract the most important basic ideas that he contributed to on the topic, by shedding light on Two points were prominent in his thought, namely: The fluid characteristic associated with the role of ideology in explaining alignment behaviors in international relations, And secondly: Disincentives for non-continuation of international alliances, or reasons for failure of alliances, In order to reach a conclusion that separates the two previous characteristics from Walt's comprehensive ideas on the subject

الكلمات المفتاحية: السلوك الانحيازي للدول ; التحالفات الدولية ; ستيفن والت ; الايديولوجيا


الضغط النفسي لدى النساء العاملات The psychological stress among working women

بزياز يمينة,  بن لعربي مختارية, 

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الضغط النفسي لدى عينة من النساء العاملات، ولتحقيق هذا الهدف تم تبني المنهج الوصفي واعتماد مقياس "الضغط النفسي" لـ "لفنستاين وآخرون Levenstein & al"، حيث تم تطبيقه عن بعد عبر وسائل التواصل الإلكترونية على عينة من النساء العاملات مكونة من 111 امرأة عاملة يمارسن عملهن ضمن مشاريعهن الشخصية، أو القطاع الخاص أو القطاع العام، وقد تم اختيار هذه العينة بطريقة قصدية. في الأخير أشارت النتائج إلى أن مستوى الضغط النفسي جاء منخفضا لدى مفردات العينة، وإلى عدم وجود فروق في الضغط النفسي لدى عينة الدراسة تعزى لمتغير نوع قطاع العمل (مشروع شخصي، خاص Privé، عام Public)، وقد خلصت الدراسة بتقديم مجموعة من التوصيات في ضوء هذه النتائج. The aim of this topic is to explore psychological stress among working women. In this actual essay, we shall talk about both the theoretical and practical sides of the study. The researchers administered a standardized questionnaire to a randomly chosen sample consisting of111 women, We found that the woman suffer from a low level of psychological stress, also we found that there are not differences in favor type work in the level of psychological stress. The study concluded with a set of recommendations in the light of these findings.

الكلمات المفتاحية: الضغط النفسي ; النساء العاملات ; الضغط ; psychological stress ; working woman ; stress


الحاجات التعليمية والتدريبية للأطفال المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم من وجهة نظر المختصين "دراسة ميدانية بمراكز الإعاقة الذهنية"

معلم ماجدة,  عتيق منى, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الحاجات التعليمية والتدريبية للأطفال المعاقين ذهنيا القابلين للتعلم وما إذا كان هناك اختلاف باختلاف جنس الطفل، حيث أجريت الدراسة على عينة من المختصين، بلغ عددهم 14 مختص، يعملون بالمراكز النفسية البيداغوجية للأطفال المعاقين ذهنيا لولاية عنابة (المركز النفسي البيداغوجي 8 ماي 1945، والمركز النفسي البيداغوجي البوني بوخضرة، ومركز عنابة وسط، والحي الجديد الحجار)، تم اختيارهم بطريقة المسح الشامل، وقد تم اتباع المنهج الوصفي التحليلي والمقابلة لجمع البيانات، ومن أجل تحليل النتائج تم استعمال تقنية تحليل المحتوى، حيث أظهرت نتائج الدراسة ما يلي: من أهم الحاجات التعليمية: الحاجة إلى تعلم الكتابة، القراءة، الحساب، معرفة الذات، تعلم الوقت والمكان، تعلم التربية النفس حركية، أما بالنسبة للحاجات التدريبية: فهي الحاجة إلى التدريب على النشاطات العقلية، على التواصل، على مهارات العناية بالذات، التربية الحركية، النشاطات اليدوية، والمهن والحرف اليدوية، وأنه لا توجد اختلافات في الحاجات التعليمية باختلاف الجنس، بينما هناك اختلاف في الحاجات التدريبية. Abstract: this study aimed to identify the educational and training needs of mentally handicapped children who are able to learn, and whether there is a difference in them according to the sex of the child, as the study was conducted on a sample of specialist, whose number reached 14 specialists, working in psychological pedagogical centers for mentally handicapped children, who were chosen by the comprehensive survey method the descriptive and analytical approach was followed to collect data, and in order to analyze the results of the study showed the following: among the most important educational needs: the need to learn writing, reading, arithmetic, self-knowledge, learning time and place, learning psychomotor education, as for the training needs: it is the needs for training in mental activities, on communication, on self. Car skills, motor education manual activities, professions and crafts and that there are no differences in educational needs according to gender, while there is a difference in training needs.

الكلمات المفتاحية: الحاجات التعليمية ; الحاجات التدريبية ; مختصين


نظرية العقل

يحياوي وردة, 

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى استعراض نظرية العقل التي تعتبر من أهم المفاهيم في علم نفس النمو و علم النفس المعرفي، حيث تم تناول ماهية هذا المفهوم من خلال إعطاء لمحة تاريخية عن تطوره و أهم تعريفاته ليتم الانتقال إلى مبادئ نظرية العقل و أبرز مهامها، كما تم تناول مراحل تطور هذا المفهوم لدى الأطفال الأسوياء و كذا تناول أوجه القصور في حال غياب نظرية العقل عند البعض من ذوي الإعاقات الفكرية و في الأخير تطرقنا إلى مكونات و استخدامات نظرية العقل. The present study aimed to review the theory of mind, which is considered one of the most important concepts in developmental psychology and cognitive psychology, as the essence of this concept was addressed by giving a historical overview of its development. And the most important of its definitions is to move to the principles of the theory of mind and its most prominent tasks. The stages of development of this concept among normal children were also addressed, as well as the deficiencies in the absence of the theory of mind among some with intellectual disabilities, and in the end we touched upon the components and uses of the theory of mind.

الكلمات المفتاحية: نظرية العقل


الارتفاقات المرتبطة باستعمال الموارد المائية – دراسة فقهية قانونية تحليلية-

بودقزدام سامية,  إلغات ربيحة, 

الملخص: الماء هو أصل الحياة، و هو من أعظم النعم التي أنعم الله بها على خلقه في الدنيا، و من أفضل المنن التي يمتن بها عليهم في الآخرة أيضا، و هي مادة يرتكز عليها الجزء الأكبر من الأنشطة الاقتصادية للبشرية ، لذلك لجأ المشرع الجزائري إلى تنظيم توزيع الموارد المائية، و مراقبة استعمالها، و كذا حمايتها و الحفاظ عليها، حيث منح حقوق ارتفاق بشأنها. تهدف هذه الورقة البحثية إلى بيان أحكام حقوق الارتفاق المائية فقها و قانونا، هذه القضية التي شغلت اهتماما واسعا قديما و حديثا لما للمياه من عظيم الأثر في حياة الكائنات الحية، وقد كانت الشريعة الاسلامية السبَّاقة بتكريس هذه الحقوق و تنظيم أحكامها، و جل هذه الحقوق مرتبط بالمعنى الحقيقي للمفاهيم الأخلاقية تعزيزا لعلاقات الجوار. Water is the origin of life, and it is one of the greatest blessings that God has bestowed upon his creation in this world, and one of the best people by which he will die for them in the hereafter as well, and it is a substance on which the bulk of the economic activities of mankind are based, so the Algerian legislator resorted to organizing the distribution Water resources, monitoring their use, as well as protecting and preserving them, by granting easements over them. This research paper aims to explain the provisions of water easement rights in jurisprudence and law, this issue that this issue that occupied a wide interest in the old and recent times because of the great impact of water on the life of living organisms, and the Islamic Sharia was the first to devote these rights and regulate their provisions, and most These rights are related to the true meaning of moral concepts, in order to strengthen neighborly relations.

الكلمات المفتاحية: حقوق الارتفاق المائية ; الموارد المائية ; علاقات الجوار


القيّم التّربويّة في أناشيد كتاب اللّغة العربية للسّنة الثّانية من التّعليم الابتدائي

ساكر حسيبة, 

الملخص: تسعى المنظومة التربوية الجزائرية إلى غرس القيّم العليا في نفوس التلاميذ، من خلال الأناشيد المدّرجة في الكتب المدرسية باعتبارها أحد أهم الوسائل في العملية التعليمية التعلمية، وذلك من أجل بناء فرد سوي صالح ومجتمع متماسك. وتأسيسا على ما سبق يأتي هذا البحث ليتقصى القيم التربوية المتضمنة في أناشيد كتاب اللّغة العربية للسنة الثانية من التعليم الابتدائي.

الكلمات المفتاحية: القيم ; الترب ; ية ; الأناشيد المدرسية ; الثانية ابتدائي


نظم وتكنولوجيا المعلومات الخضراء لدعم الاستدامة البيئية- شركة IBM نموذجا

يحي الشريف حنان, 

الملخص: فرضت الاستدامة البيئية نفسها كتوجه يسعى لترشيد استخدام الموارد الطبيعية والحد من تدهور النظم البيئية، من خلال دمج العوائد الاجتماعية والبيئية والاقتصادية وفق نماذج أعمال مبتكرة تقوم على الإنتاج النظيف. تركز هذه الدراسة على نظم وتكنولوجيا المعلومات الخضراء لدعم الاستدامة البيئية عبر الاستشهاد بتجربة شركة IBM خاصة وأن النفايات الالكترونية أصبحت تشكل قضية بيئية عالمية بسبب ارتفاعها غير المسبوق ولكونها تشكل تهديدا خطيرا على صحة الإنسان والنظام البيئي، وخلصت الدراسة إلى أن نظم وتكنولوجيا المعلومات الخضراء تساهم في دعم الاستدامة البيئية فبالرغم من وجود تحديات عديدة كالربحية غير المؤكدة والتكاليف المرتفعة، إلا أن تجربة شركة IBM بينت أنه من الممكن تحقيق نتائج اقتصادية عبر اكتشاف أسواق غير تقليدية واقتناص فرص جديدة للنمو بعيدا عن الاستخدام المكثف للمواد الخام والطاقات غير المتجددة. Environmental sustainability has imposed itself as an approach that seeks to rationalize the use of natural resources and limit the degradation of ecosystems, by integrating social, environmental and economic returns according to innovative business models based on cleaner production. This study focuses on green information systems and technologies to support environmental sustainability by citing the experience of IBM company, especially that electronic waste has become a global environmental issue due to its unprecedented rise and because it poses a serious threat to human health and the ecosystem. The study concluded that green information systems and technologies contribute In supporting environmental sustainability, despite the existence of many challenges such as uncertain profitability and high costs, the experience IBM had shown that it is possible to achieve economic results by discovering unconventional markets and seizing new opportunities for growth away from the intensive use of raw materials and non-renewable energies.

الكلمات المفتاحية: نظم وتكنولوجيا المعلومات الخضراء ; الاستدامة البيئية ; شركة IBM


الاستقلالية العضوية لسلطة ضبط البريد والاتصالات الالكترونية: دراسة على ضوء القانون 18-04

هارون نورة, 

الملخص: بهدف ضبط أسواق البريد والاتصالات الالكترونية لحساب الدولة، أنشأ المشرع الجزائري " سلطة ضبط البريد والاتصالات الالكترونية "، بموجب المادة 11 من القانون رقم 18-04 المؤرخ في 10 ماي 2018 المتضمن تحديد القواعد العامة المتعلقة بالبريد والاتصالات الإلكترونية. لضمان فعالية دور هذه السلطة وبلوغ أهدافها، منح المشرع لهذه السلطة الاستقلالية العضوية، التي تظهر لاسيما من خلال تركيبتها والنظام القانوني الذي تخضع له؛ غير أن هذه الاستقلالية تبقى نسبية ومحدودة، بحكم احتفاظ السلطة التنفيذية بعدة صلاحيات تؤثر على الاستقلالية العضوية لسلطة الضبط، وهو ما تسعى إلى توضيحه هذه الدراسة. In order to ensure the regulation of postal markets and electronic communications on behalf of the State, the Algerian legislator created "The Regulatory Authority of the Post and Electronic Communications", in accordance with Article 11 of Law n ° 18-04 of May 10, 2018 laying down the general rules relating to post and electronic communications. To ensure the effectiveness of the role of this authority and the achievement of its objectives, the legislator has granted this authority the organic independence which is manifested by its composition and the legal system. However, this independence remains relative due to the maintenance by the executive of several powers which affect the organic independence of this authority.

الكلمات المفتاحية: سلطة ضبط البريد والاتصالات الالكترونية ; الاستقلالية العضوية ; السلطات الإدارية المستقلة.


حجية التوقيع الإلكتروني في إثبات الورقة العرفية الإلكترونية -بين النص العام والنص الخاص-

فراح ربيعة,  مقلاتي مونة, 

الملخص: دأب المشرع الجزائري من خلال القانون المدني إلى استحداث التوقيع الإلكتروني في مجال إثبات الورقة العرفية الإلكترونية، حيث تهدف دراستنا إلى تسليط الضوء على توجه المشرع نحو الأخذ بحجية التوقيع الإلكتروني في الإثبات ووضع إطاره القانوني، فمن خلال الدراسة العميقة للمواد القانونية وتحليلها نستشف بأن مشرعنا ساير التطورات التكنولوجية التي تشهدها المعاملات الإلكترونية، الأمر الذي أسفر إلى إعطاءه مساحة خاصة للتوقيع الإلكتروني في القانون 15-04 المتعلق بالتوقيع والتصديق الإلكترونيين، تاركا وراءه ثغرات قانونية في الإشكالات التي يثيرها التوقيع الإلكتروني، مما قد يمس بفعاليته.

الكلمات المفتاحية: التوقيع الإلكتروني ; الورقة العرفية الإلكترونية ; الإثبات الإلكتروني ; الشريعة العامة


أسلوبية الحجاج اللُّغوي والبلاغي في مقالات عبَّاس محمود العقَّاد من خلال كتابه "يسألونك" - دراسة تداولية-

فلفول هشام,  العلوي شفيقة, 

الملخص: يُعتبر الحِجاج في اللّغة ظاهرة لغوية نجدها في كل قول أو خطاب، وهو عمليّة واعية يقصد من خلالها المخاطِب تحقيق أهداف معيّنة نابعة من عقله وعاطفته يبتغي بها تغيير اعتقاد ومواقف وسلوكات المخاطَب، ويهدف هذا البحث إلى تفسير وتحليل ظاهرة الحجاج وتطبيقها على بعض مقالات "العقاد" من خلال كتابه "يسألونك" ليتوصل الباحث من خلاله إلى غنى المقالات بمختلف الحجج المتنوعة عبر الآليات البلاغية واللغوية، باعتبار أنّ العقاد حاول تقديم أجوبة بناّءة ردّ بها عن تساؤلات المتلقي بأسلوب مقنع ومُثْبَت مجسد في صيغة المقال الذي لامس من خلاله تداوليته بفضل حجاجية خطابه. The argumentation in language is a linguistic phenomenon that we find in every speech, and it is a conscious process through which the addressee intends to achieve certain goals stemming from his mind and emotion, this research aims to explain and analyze this linguistic phenomenon and apply it to some articles of Akkad Through his book "They Ask You or yasaalounak", so that the researcher could reach its richness with the various arguments, considering that Al-Akkad tried to provide constructive answers in responses to the recipient's questions form of the article through which he touched his pragmatics’ thanks to his argument

الكلمات المفتاحية: تواصل ; أسلوبية الحجاج ; يسألونك للعقّاد ; مقال وحجاج ; communication ; the style of the argumentation ; they ask you for the Akkad ; the article and the argumentation


مبدأ مسؤولية الدول المشتركة و المتباينة في النظام العالمي لتغير المناخ.

بوسراج زهرة, 

Résumé: Multiple lines of evidence have shown that the climate is changing all over the world and this is largely due to anthropogenic greenhouse gas emissions1. This alteration is having an important impact on human development by increasing the severity of droughts, land degradation and desertification, the intensity of floods and tropical cyclones, the incidence of heat-related mortality; and decreasing water availability, crop yield and food security. This article examines climate change agreements in the light of the principle of COMMON BUT DIFFERENTIATED RESPONSIBILITIES.

Mots clés: the Paris Agreement, 1997 Kyoto protocol, developing countries, developed country,


Effet des facteurs de la gestion des risques sur la performance des banques commerciales algériennes. “Une analyse économétrique de la période 2009-2018”.

دحدوح نجيب,  دبي علي, 

Résumé: L'objectif de cette étude est d’observer une série des facteurs expliquant la gestion des risques et contribuant à la survenue de crises bancaires dans les banques commerciales algériennes, qui affectent leur performance, en se basant sur un échantillon cylindre de douze principales banques algérienne observées sur la période allant du: 2009 au: 2018, les résultats empiriques issus de notre analyse confirment que les facteurs de la gestion des risques ont un impact positif sur l'évaluation de la performance des banques algériennes.

Mots clés: gestion des risques ; performance ; banques


النمو الحضري في الجزائر و استحداث البرامج السكنية مند الاستقلال و إلى يومنا هذا.

صولي سمية,  جغار عائشة, 

الملخص: تسعى هذه الدراسة إلى إبراز علاقة النمو الحضري بصياغة البرامج السكنية بالجزائر مند الاستقلال و الى يومنا هذا، و ماهية الانجازات التي حققتها الجزائر بقطاع السكن في ظل اتساع ظاهرة النمو الحضري خلال هذه الفترة . انطلاقا من فرضية مفادها انه كلما زاد النمو الحضري كلما زاد اهتمام الدولة بتسطير البرامج السكنية. و لذلك قسمنا البحث إلى محورين ، تطرقنا بالأول إلى البرامج السكنية التي صاحبت النمو الحضري و الميزانيات المخصصة لها، و الثاني حلول معالجة أزمة السكن في الجزائر، و في النهاية تم التوصل إلى أنه رغم الاهتمام الكبير بقطاع السكن و تبني سياسات تخطيط زادت من حجم الإنتاج وتنوع العرض في مجال السكن إلا انه رغم كل هذه المجهودات لاتزال المدينة الجزائرية تعاني من مشكل السكن الذي أصبح على حسب الدراسات السوسيولوجية يشكل أزمة حادة تعرقل عملية التنمية و يعود سبب هذه الأزمة إلى انه لم يتم السيطرة على البرامج المخططة و انجازها بالآجال المحددة.

الكلمات المفتاحية: قطاع السكن ; النمو الحضري ; البرامج السكنية ; التنمية


مظاهرات 11 ديسمبر 1960 " دراسة في الأسباب والنتائج "

بلعربي عمر, 

الملخص: تتناول الدراسة محطة هامة من محطات تاريخ الجزائر التي تستحق كل الاهتمام والتقدير والمتمثلة في مظاهرات 11 ديسمبر 1960 ، والتي تعد حدثا تاريخيا بارزا في مسيرة الثورة التحريرية كما أنها أظهرت مدى قوة التلاحم الشعبي للجزائريين، الذين خرجوا في مظاهرات عبر شوارع المدن الجزائرية حاملين العلم الوطني، مؤكدين بذلك رفضهم القاطع لمخططات الجنرال ديغول وسياسته الجهنمية وتحطيمهم نهائيا خرافة الجزائر فرنسية. :Abstract The study deals with an important station in the history of Algeria that deserves all attention and appreciation, represented by the December 11, 1960 demonstrations, which are a prominent historical event in the process of the liberation revolution, as it showed the strength of the popular cohesion of the Algerians, who went out in demonstrations through the streets of Algerian cities carrying the national flag, Emphasizing .this, they categorically reject General de Gaulle’s plans and his hellish policy, and finally destroy the French myth of Algeria :Key words .Demonstrations; The editorial revolution; The National Liberation Front; Settlers ​

الكلمات المفتاحية: المظاهرات؛ الثورة التحريرية؛ جبهة التحرير الوطني؛ المستوطنون.


الملامح النقدية والبلاغية في المقامة المغربية (قراءة في "مسائل الانتقاد" لابن شرف القيرواني).

مزيان أحمد, 

الملخص: لقد حفل التراث المغربي عبر عصوره الطويلة بنتاج أدبي جم، عبرّ فيه المغاربة عن قضاياهم المعيشية، ورؤاهم في الفكرية، ولم يخرج سياق الإبداع عما عرفه المشارقة من الأنماط النثرية المتنوعة من رسائل، ووصايا، وخطب، ونصوص في السير والكرامة، والمقامات ونحوها.. فجاءنا وافرا من حيث مادته المتوزعة في بطون المجامع، وكتب التاريخ، والفقه، متنوعا في مضامينه الأدبية، والسياسية، والفكرية خاصة في القرنين الرابع والخامس الهجريين، أين بلغ ذروته الإنتاجية على يد ثلة من الأدباء الكبار على رأسهم : ابن رشيق وابن شرف، ولهذا الأخير بشكل خاص لمسة نثرية بديعة تمثلت في مقامته التي صبغتها الصبغة النقدية، وهذا ما سنحاول إبرازه في دراستنا. Throughout its long ages, Moroccan heritage was celebrated with a literary production ,In it, the Moroccans expressed their living issues and their visions in the intellectual, and the context of creativity did not come out of what the Masharqa has known from the various prose patterns of letters, wills, sermons, texts in the walk and dignity, and maqamat and We came in abundance in terms of its material distributed in the books of councils and history, Diversified in its literary, political and intellectual contents, especially in the fourth and fifth centuries AH, where it reached its productive peak, At the hands of a few adult writers On their head: Ibn Rashik and Ibn Sharaf, and for this latter in particular is an exquisite prose touch represented in his maqam which was dyed by the monochrome character, and this is what we will try to highlight in our study

الكلمات المفتاحية: النثر المغربي القديم المقامة النقدية النقد التطبيقي ابن شرف القيرواني


إنجازية الخطاب القصصي القرآني – سورة الكهف نموذجا- The achievement of the qur’anic narrative discourse – surat al-khf as a model-

براهيمي الحاج, 

الملخص: حاولنا في هذه المقالة دراسة إنجازية الخطاب القصصي القرآني في سورة الكهف، من خلال البحث عن الأفعال الكلامية المتضمنة فيها، واستفدنا مما قدمه جون سيرل من تصنيفات تعد زبدة عمله في نظرية الأفعال الكلامية، ولكننا جعلنا النص القرآني طيلة مسيرة البحث حاكما لا محكوما عليه، وبالتالي فقد اكتشفنا أفعالا كلامية جديدة من خلال نصوص القرآن الكريم، واقترحنا بعض التعديلات على النظرية من خلال التحليل والمقاربة، كما تطرقنا ل تجليات الإنجازية في القصة القرآنية. In this article, we tried to study the achievement of the Qur'anic narrative discourse in Surat al-Kahf, by searching for the speech acts involved in it, and we benefited from john searle's classifications that are the butter of his work in the theory of speech acts, but we made the Qur'anic text throughout the course of the research the governor, and therefore we discovered new speech acts through the texts of the Qur'an, and suggested some modifications to theory through analysis and approach, as well as the manifestations of achievement in the Qur'anic story.

الكلمات المفتاحية: الإنجازية ; الأفعال الكلامية ; الخطاب القصصي القرآني


دور الفضاءات العمومية في بناء الرباط الاجتماعي بالأحياء الجديدة الساحات العامة بحي الوئام بالأغواط نموذجا

عشور عبد السلام طائر, 

الملخص: يهدف هذا البحث الى معرفة دور الفضاءات العمومية داخل الأحياء الجديدة في بناء الرباط الاجتماعي، من خلال دراسة ميدانية بحي الوئام الحديث النشأة بمدينة الأغواط، حيث اعتمدت الدراسة على المنهج والاثنوغرافي والتاريخي ودراسة الحالة، واستعملت الملاحظة العلمية بكل أنواعها والمقابلات المفتوحة والمقننة كأداتين أثناء النزول إلى الميدان، بالإضافة إلى الاستعانة بالدراسات المونوغرافية والإحصاءات المتوفرة عن الحي مجال دراستنا، وخلصت الدراسة إلى أن للساحات العمومية دور في بناء الرباط الاجتماعي، وتؤسس لتشكُّل الهوية المشتركة، وتساعد على الاندماج الحضري وخفض حدة الصراع والتقليل من الآثار السلبية للتمايز الاجتماعي. This research aims to understand the role of public spaces in the construction of social links within new neighborhoods, through a field study in the el-wiam neighborhood of the city of Laghouat, this study was based on descriptive and ethnographic methods, and used scientific observation of all kinds and open and codified interviews as two tools during the field trip, in addition to the use of monographic studies and statistics available on the neighborhood , which is the field of our study, and the study concludes that public places have a role in building social ties, establishing a common identity, helping urban integration and reducing the effects negatives of social differentiation and housing, antagonism for the appropriation of space.

الكلمات المفتاحية: الفضاءات العمومية، الرباط الاجتماعي، الأحياء الجديدة.


النداء الموجّه للمرأة في القرآن الكريم والأساليب المرتبطة به ( دراسة بلاغية دلالية)

قالم جمال, 

الملخص: الملخص: القرآن الكريم خطاب الله الذي وجّهه إلى الخلق جميعا، إنسهم وجنّهم، ذكرانهم وإناثهم، ولعلّ من أبرز مظاهر هذا الخطاب أسلوب النداء، والذي لا يكون إلاّ في أمر هامّ وعظيم، ومن وظائف النداء إثارة اهتمام المخاطب وجلب انتباهه وضمان إصغائه والتفاته وتتبّعه لما يلقى عليه، وقد حظيت المرأة بنصيب منه، ومن هنا جاءت فكرة هذا البحث لتتبّع مواطن النداء الموجّه للمرأة في القرآن الكريم وبيان بلاغته وما ارتبط به من أساليب بلاغية أخرى، خبريّة كانت أم إنشائيّة، وكشف دلالة ذلك الارتباط، والبحث في المعاني التي تضمّنتها هذه الأساليب، ومن ثمّ الإشارة إلى أنواع النساء المخاطبات في القرآن الكريم، وتلك التكاليف والتوجيهات التي شرّعها الحكيم الخبير للمرأة عقديّا ونفسيّا واجتماعيّا. الكلمات المفتاحية: النداء، القرآن الكريم، المرأة، البلاغة. Abstract: Koran are the words of Allah with which he addresses all his creation, human and gins, masculine and feminine, The call which is one on the most exposed aspects of Koran, wouldn't be used unless it is an important matter, One of its function is raising the attention of the addressed and making him ready to listen attentively to what's been said, Women had their part of this style (the call) and that was the starting point of the idea of this intervention in order to trace the places where The call which is directed to woman in Koran, and to show its eloquence and also other rhetorical styles that were related to it the call as informative or structural ones and to reveal the indication of that correlation, also to search for the meanings included in those styles, then, to cite the kinds of the addressed women in Koran, and all those doctrinal, psychological sociable duties that were legislated by the most just ruler, the all aware.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: النداء، القرآن الكريم، المرأة، البلاغة. ; Key words : The call, Koran, woman, Rhetoric.


الجوانب الاتصالية للعلامة التجارية

سماري سعد الدين,  عيواج عذراء, 

الملخص: تسعى هذه الدراسة إلى تحصيل مفهوم العلامة التجارية من مختلف جوانبه الاتصالية، معرجة في ذلك على الاختلاف في تعريف الباحثين لمفهوم العلامة التجارية في معنييها الغربيين Trade mark وBrand، كما وتسعى الدراسة إلى التفصيل في مكونات العلامة الوظيفية منها والرمزية، وفي العلاقات بين تلك المكونات، والعلامة التجارية خطاب؛ تعتمد مختلف الأنشطة والوسائل الاتصالية في سبيل سعيها إلى النفاذ إلى أذهان المستهلكين وكسب ولائهم لها، هذا ونستهدف من بحثنا الفصل بين مفهوم العلامة التجارية للشركة والمفاهيم المشابهة له كهوية الشركة، صورة الشركة وسمعتها، وضبط حدود استعمال كل مصطلح نظرا لأهمية التمييز بين تلك المفاهيم بالنسبة لمستخدميها من طلبة وأكاديميين واستشاريين... This study seeks to research the concept of a trademark in its various Communicative aspects, focusing on that difference in the researchers' definition of the concept of the brand in its western meanings, Trade mark and Brand, and the study seeks to detail the functional and symbolic components of the brand, and in the relationships between those components, and we discuss in our research the separation between the concept of the corporate brand and similar concepts like the corporate identity, the corporate image and corporate reputation, and set limits on the use of each term because of the importance of distinguishing between the concepts for its users; students, Professors and consultants ...

الكلمات المفتاحية: العلامة التجارية ; مكونات العلامة التجارية ; الجوانب الاتصالية للعلامة التجارية ; العلامة التجارية للشركة ; Trade Mark ; Brand Components ; Communicative Aspects of Trade Mark ; Corporate Brand


علاقة حقوق براءة الاختراع بالتنمية الاقتصادية وتأثيرها على البلدان النامية

زواوي رابح, 

الملخص: لا يستطيع أحد أن ينكر الدور البارز لبراءة الاختراع عبر التاريخ في دفع التنمية الاقتصادية على المستوى الدولي وتحقيق أهم المقومات التي ترتكز عليها التنمية الاقتصادية، هذا أن الحماية القوية لبراءة الاختراع في أي دولة ما ستشجع على القضاء على الكثير من المشاكل وحل العديد من المعضلات التي تواجه التنمية وتوفر الجهد والمال والوقت وتحقق اكتفاء شامل خاصة في مجال الغذاء والزراعة والدواء ا وهي تعد كلها حاجيات أساسية لجميع دول التي أصبحت تعمل ضمن سياساتها على وضع براءة الاختراع في مقدمة أولوياتها، بسبب ماتوفره المعارف التقنية لبراءة الاختراع وبياناتها من حلول متزايدة أثرت بشكل واضح على التجارة والاقتصاد والتنمية، هذا ما جعلها تتبوأ ترتيب القضايا الهامة في العلاقات الاقتصادية وأصبح غيابها مصدرا للتوتر المتزايدة في العلاقات الاقتصادية بين الدول وعائق أمام تحقيق أي تنمية أوتطور. No one can deny the prominent role of patents throughout history in pushing economic development at the international level and achieving the most important foundations on which economic development is based. This is that strong protection for patents in any country will encourage the elimination of many problems and solve many of the dilemmas facing Development saves effort, money and time and achieves comprehensive sufficiency, especially in the field of food, agriculture and medicine, which are all basic needs for all countries that have become, within their policies, placing the patent at the forefront of their priorities, due to the availability of technical knowledge of the patent and its data from increasing solutions that clearly affected trade. And the economy and development, this is what made it occupy the ranking of important issues in economic relations, and their absence became a source of increasing tension in economic relations between countries and an obstacle to achieving any development or development.

الكلمات المفتاحية: حقوق براءة الاختراع- التنمية الاقتصادية – العولمة الاقتصادية - الدول النامية


المقدس" بين لغة الأنثروبولوجيا و لسان القران نحو معنا منهجي للمقدس

مناح رفيق, 

الملخص: بالنظر إلى القرائن الأحفورية وحسب (ماريت لوران) فالإنسان الحاذق (هومو هابليس ) هو من طور الأدوات و مهد الطريق للإنسان العاقل- العاقل (هومو سابينس سابينس)، ابتكار الأدوات يستدعي إنتاجها و هذا الإنتاج يستدعي تصورا و نقلا لتلك الخبرة في إنتاجها إلى الجيل التالي و هذا لا يمكن أن يتم في صمت و دون لغة فتقنية الإنتاج مختزنة بمفردات اللغة، على الطرف المقابل (جيلبير دوران) يستعيد أعمال الكثير من الباحثين ليذكر بأن العلم له قائمة أخرى هي الخيال الذي لا يجب أن ينظر إليه كمعتوه البيت فاللغة تستدعي تفسير منشأها و تستدعي النظر قبل الإنسان الحاذق ، أي ما هو الأصل وما هي مفردات هذا الخيال الذي يعمل بمنطق آخر مهد لظهور الإنسان العاقل- العاقل، لأن الطعن فيه (الخيال) بكونه خيانة للعقل يجعل من تفسير ما بعده معضلة.

الكلمات المفتاحية: الرمز ; المقدس ; اللغة ; اللامقايسة ; الرمزية


تجلّيات الأبعاد الدلالية في قصيدة (في القدس) لتميم البرغوثي

ملياني أحمد, 

الملخص: الملخص: تقوم الدراسة الدلالية على أساس تحليل المفردات إلى مجموعة من البنى والأنظمة التي تتألف من عناصر تكسبها معانيها من خلال علاقتها في السياق، وهي رصد كل ما من شأنه أن ينتج المعنى ويوّلد الدلالة وينشئ الصور ويفصح عن مخزون الأفكار، وكلما كان النص ثريا بألفاظه كانت الدلالة غنية. ولا يمكن لأي مقاربة أن تلج الفضاء الإبداعي إلا إذا استطاعت أن تجلي الجوانب الدلالية (المعجمية)؛ فهي الهيكل الذي يمكن أن نستنطقه ونكشف منه الدلالات والجماليات. إنّ هذه الورقة البحثية؛ وفي نزعها للتطبيق تعدُّ مسحًا تحليلياً وبحثًا في الدلالة من خلال دراسة الحقول الدلالية المشكّلة لقصيدة (في القدس) لتميم البرغوثي، التي طبعت التجربة الشعرية لديه، سواء على مستوى التشكيل أو القيم التأويلية، فوهبت النص قدرة على الاستقطاب من خلال التجلّيات الجمالية والالتفاتات الفنية التي طبعت الأبعاد الدلالية في القصيدة من مثل الانزياح المترسّم في التكرار، والصور الرمزية والتكثيفات الاستعارية، وإيقاعية السرد الفني، التي تواشجت كلها في قالب واحدٍ مشكلّة لدلالة شاملة تمثلت في البعد المكاني. Abstract: The semantic study is based on analyzing the vocabulary into a set of structures and systems that consist of elements that gain their meanings through their relationship in the context, and monitoring everything that would produce meaning, generate meaning, create images, and disclose the store of ideas, and the more the text is rich in its expressions, the more the connotation is rich. No approach can enter the creative space unless it is able to clarify the semantic (lexical) aspects. It is the structure that we can question and reveal the connotations and aesthetics. This research paper is; In its tendency to apply, it is an analytical survey and a research on semantics through the study of the semantic fields that constitute the poem (In Jerusalem) by Tamim Barghouti, which imprinted his poetic experience, whether at the level of composition or interpretive values. The semantic dimensions of the poem, such as the displacement inherent in repetition, symbolic images and metaphorical condensations, and the rhythm of artistic narration, which all co-existed in one form, forming a comprehensive significance represented in the spatial dimension.

الكلمات المفتاحية: الأبعاد الدلالية ; الحقول الدلالية ; تميم البرغوثي ; في القدس Semantic dimensions ; Semantic fields ; Tamim Barghouti ; In Jerusalem


إستراتيجية الجزائر الفلاحية لتحقيق الأمن الغذائي

إمامي زكريا, 

الملخص: تستهدف هذه الدراسة تسليط الضوء على السياسات العمومية في القطاع الفلاحي و واقع الإنتاج في مجال الحبوب الاستراتيجية منذ سنة 2000 ، التي تعتبر السنة التي شهدت فيها البرامج الموجهة للقطاع قفزة نوعية، و هذا ما سنتطرق له من خلال البحث في هاته البرامج وتقييمها، والنتائج التي توصلت إليها ، ومدى تطابقها مع الأهداف المسطرة بالمخططات الفلاحية والتنموية ومساعي الدولة لدعم القطاع الفلاحي للمساهمة في الاقتصاد الوطني ، من خلال تعزيز الصادرات والخروج من التبعية المطلقة لقطاع المحروقات و تقليص فاتورة إستيراد المواد الغذائية .

الكلمات المفتاحية: الأمن الغذائي ; القطاع الفلاحـــــــي ; السياسات الفلاحية ; التنمية و التجديد الفلاحي


فن التصوير القديم بالجزائر من خلال بعض النماذج

تريكي حمزة, 

الملخص: لا يخفى على العارفين بالمسار التاريخي و الثقافي للجزائر تدرج الإنسان العاقل الذي استقر بها منذ عصور سالفة خاصة فترة ما قبل التاريخ بأطوارها الثلاثة (العصر الحجري القديم، الوسيط، الحديث)؛ في تنمية مهاراته و قدراته الفنية الإبداعية و التي بدأت بوادرها مع الاستقرار الذي ترتب عنه الاهتمام بمجالات الزراعة و الرعي و بناء الأكواخ التي انبثقت عنها عدة مدن كانت بمثابة الدليل القاطع لدى جمهور الباحثين و العلماء على أن الإنسان القديم قد تكيف مبكرا مع البيئة، لقد مارس الإنسان القديم فن التصوير على الصخور منذ آلاف العقود التي خلت، و بالضبط يمكن تصنيفه ضمن العصر الميزوليني أين عثر داخل الكهوف و على جدرانها العديد من الرسوم و النقوش التي عاصرت زمانه و مكانه. It is well known for the historical and cultural path of Algeria, the inclusion of the sane man who settled in it since the prehistoric period of its three phases (paleolithic, intermediate, modern) in the development of his skills and creative artistic abilities, which began to begin with the stability that resulted in interest in the fields of agriculture, grazing and the construction of huts that emerged from several cities that served as the definitive proof among the public of researchers and scientists that the ancient man had adapted early to the environment, he practiced The ancient man has been the art of rock photography for thousands of decades, and can be classified exactly within the Mesolin era where he was found inside the caves and on its walls many drawings and inscriptions that have lived through his time and place.

الكلمات المفتاحية: فن صخري، فن روماني، إنسان ما قبل التاريخ، فن جزائري. ; Rock art; Roman art; Prehistoric man; Algerian fine art.


اللسانيات التقابلية والمصطلح- دراسة للتعريب ومشكلاته-

فرطاس وسام, 

الملخص: من المتفق عليه بأنّ التعريب من آليّات إنتاج المصطلحات، ومن الجدير بالذكر بأنّ اللسانيات التقابلية كان لها دور كبير في عملية تعريب المصطلحات، خاصة وأنّ اللسانيات التقابلية تقارن بين لغتين أو أكثر في ما تعلق بالمستويات اللغويّة للوصول إلى نقاط التشابه والاختلاف بين اللغات. ومنه كانت هذه الدراسة تهدف إلى رصد أهمية وأثر ما تتوصل إليه اللسانيات التقابلية من نتائج للاستفادة منها في عملية التعريب، للحد من مشكلات التي يعاني منها المصطلح العربي. It is agreed that localization is a mechanism for the production of terminology, and it is worth noting that susceptibility linguistics has played a major role in the process of localization of terms, especially since the fluent linguistics compares two or more languages in relation to linguistic levels to reach similarities and differences between languages. This study was aimed at monitoring the importance and impact of the results of linguisticsusceptibility to be used in the arabization process, in order to reduce the problems of the Arabic term.

الكلمات المفتاحية: المصطلح، التعريب، اللسانيات التقابلية، الازدواجية اللغوية.


أثر تكاليف التغيّب وحوادث العمل على ربحية المؤسسة الصناعية دراسة حالة المركب الصناعي "ألفاديتكس" ببجاية

بوريش مهني,  سليماني عبد الحكيم, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى قياس التكاليف الناتجة عن تغيّب العاملين وعن حوادث العمل وإبراز أثر هذا النوع من التكاليف على ربحية المؤسسة الصناعية الجزائرية، وذلك بالتطبيق على المركب الصناعي" ألفاديتكس" ببجاية. ولقد توصلت هذه الدراسة إلى أنّ الشركة محل الدراسة تحمّلت تكلفة خفية جدّ معتبرة ناتجة عن التغيّب وحوادث العمل، وأنّ قياس هذا النوع من التكاليف والعمل على التحكم فيها وتخفيضها إلى أدنى المستويات، يؤدي إلى زيادة معدل ربحية المركب الصناعي بنسبة قدرها 3,09 % خلال سنة 2019 وهو ما يعادل زيادة بمعدل 191 %. This study aims to measure the costs resulting from employee’s absenteeism and work accidents and highlight the impact of this type of costs on the profitability of the Algerian industrial enterprise, by applying it to the industrial complex "ALFADETEX" in Bejaia. This study found that the company under study incurred a very significant hidden cost resulting from absenteeism and work accidents, and that measuring this type of costs and working to control and reduce them to the lowest levels leads to an increase in the profit rate of the industrial complex by 3,09% within a year 2019, which is equivalent to an increase of 191%.

الكلمات المفتاحية: التغيّب، حوادث العمل، التكاليف، الربحية. ; Absenteeism, Work accidents, Costs, Profitability


خطب الصدقات لأبي بكر بن خطاب المرسي دراسة في الشكل والمضمون

تاولي هشام,  مرتاض محمد, 

الملخص: واكب فن الخطابة جميع المتغيرات السياسية والاجتماعية التي عرفتها العصور المختلفة، وكان الزواج من بين المناسبات التي ارتبطت ارتباطا وثيقا بهذا الجنس الأدبي، ممثلة في خطب الصَّدُقات التي كان لها نصيب في العصر الزياني على غرار سائر الفنون الأخرى، ويعود الفضل في ذلك إلى أبي بكر بن خطاب المرسي الذي ترك بصمة واضحة وجليّة على الأدب الزياني، فكتب للملوك والأمراء وحاشيتهم في غرض النكاح حين اشتغل كاتبا في ديوان الإنشاء، ورأينا من الأهمية أن ننصف هذا الغرض بالدراسة والتحليل من خلال الوقوف على المضامين التي احتواها، والتي ميزته من غيره من الأغراض الأخرى، مسلطين الضوء على شكل بنائها وسماتها الأسلوبية وخصائصها الفنية. Abstract: The art of oratory had kept up with all the political and social changes that different ages have known, Marriage was one of the social occasions that related to this kind of literature. Represented in oratories of dowries that spread in the Ziani era similar to that of other arts include letters wills and others thanks to Abu Bakr Ibn khattab El Morsi who left a clear trace on ziani Literature when he worked as a writer in the script office, in which he wrote for kings and princes and their courtiers in the purpose of the marriage. We consider it important to describe this purpose by studying and analyzing the contents of the study which have distinguished it from other purposes by highlighting the shape of its structure, its stylistic features and its artistic characteristics.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: خطبة، صَدُقات، العصر الزياني، ابن خطاب، الخصائص الفنية ; Key words oratory, dawries , Ziani era, Ibn Khattab, artistic characterist


دور الجماعات المحلية في تقديم الخدمة العمومية بالجزائر بين حاجات المواطنين الأساسية والتحديات المالية والسياسية

عباسي سهام, 

الملخص: لقد أصبحت الجماعات المحلية أساس التطور والتنمية في المجتمعات المعاصرة، وذلك من خلال عَدِيد الأدوار التي تقوم بها، والتي في مقدمتها الاضطلاع بدور تقديم الخدمة العمومية كأحد أهم مجالات احتياجات المواطنين على المستوى المحلي، وهو الدور التي تصطدم الجماعات المحلية في سبيل الاضطلاع به بالعديد من التحديات لاسيما منها ما يتعلق بالمجالين المالي والسياسي. Local communities have become the basis of progress and development in contemporary societies, and that is through the various roles they play. Starting from carrying out the role of public service as one of the most important fields of citizens' needs at the local level, which is the role that leads local communities to collide with many challenges in order to fulfill, especially those related to the financial and political fields.

الكلمات المفتاحية: الجماعات المحلية ; الجماعات المحلية، الخدمة العمومية، حاجات المواطنين، التحديات.


قراءة تحليلية لأحكام الوقف في التشريع الجزائري " قانون الأسرة انموذجا " An analytical reading of the endowment provisions in the Algerian legislation, "the family law as an example"

سايب الجمعي,  بن صغير محفوظ, 

الملخص: لقد تناول المشرّع الجزائري الوقف وبيّن أحكامه في العديد من النصوص القانونية، من بينها القانون 84/11 المتضمن قانون الأسرةالمعدل والمتمم بموجب الأمر 05/02 لاسيما في مواده من 213 إلى 220؛ والتي من خلالها بيّن الأسس العامة لهذه السُنَّة الحميدة ذات الطابع التكافلي في أبعادها الاجتماعية والاقتصادية. لكن وبإجراء مقارنة بين ما تضمنته هذه المواد من أحكام وما ينص عليه كل من القانون 91/10 المتعلق بالأوقافوالقانون 90/25 المتضمن التوجيه العقارينجد تباين في بعض الأحكام مما يُحتم إعادة صياغة بعض المواد المذكورة في قانون الأسرة الجزائري لتتماشى والأهداف المنشودة من هذه العقود التبرعية. Abstract:The Algerian legislator addressed the moratorium and its provisions in several legal texts, including Law No.84/11, which contains the amended family law, which is complementary under Order 05/02, particularly in its articles from 213 to 220, through which the general provisions are of a symbiotic nature in terms of the social and economic dimensions. However, by comparing the provisions of these articles with the provisions of Law No. 91/10 on endowments and law 90/25, which includes the real estate directive, there is a discrepancy in some provisions, which necessitates the reformulation of some of the articles mentioned in the Algerian Family Law in line with the objectives of these donation contracts.

الكلمات المفتاحية: الوقف الإسلامي ; قانون الأسرة الجزائري; الإثبات; المال; Islamic Endowment ; Algerian Family Law ; Money ; Proof


الشيخ محمد بن عمر الهواري واللهجة العامية من خلال منظوماته

رحموني عبد القادر,  قاسمي بختاوي, 

الملخص: يزخر العالم الإسلامي بالكثير من العلماء الذين ساهموا في تبسيط الضروري من علوم الدين إلى أذهان العامة، حتى يتعبدوا لله على علم ويقين، وكان لعلماء المغرب الأوسط نصيب من ذلك الزخم العلمي شرحا وتصنيفا، وقد برز خلال تلك الحقبة الشيخ محمد بن عمر الهواري بأسلوبه الفريد الماتع، الذي انفرد به عن علماء عصره، حيث أنه لم يكتف بشرح وتبسيط الفقه المالكي للعامة، بل ترك عدة مصنفات باللهجة العامية حتى يستفيد منها أكبر عدد من المريدين ذوي المستوى التعليمي البسيط. والهدف من هذا البحث هو إلقاء الضوء على هذه الشخصية الفريدة من علمائنا، ومدى استعماله اللهجة العامية في تبسيط الفقه المالكي للعامة.

الكلمات المفتاحية: العامية ; منظومة ; محمد بن عمر الهواري ; المغرب الأوسط


تأثير أزمة فيروس كورونا على سياسة الميزانية في الجزائر

هواري سفيان,  نقال فاطمة, 

الملخص: الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تبيان اثر جائحة كورونا على الميزانية والاقتصاد في الجزائر، كونه أحدث اضطراب وأدى لاختلال في اقتصاديات الدول، والجزائر كغيرها من الدول تأثرت هي الأخرى، خاصة بعدما قل الطلب على النفط وانهارت أسعاره، وتم الاعتماد على المنهج التحليلي الوصفي الذي يعتمد على جمع البيانات عن الظاهرة وتحليل أثارها، وتم التوصل إلى نتائج مفادها تأثر الاقتصاد الجزائري خاصة على المدى القصير وحتى المتوسط من خلال تفاقم العجز، وتراجع مصادر الدخل وزيادة الإنفاق، وعدم فعالية السياستين المالية والنقدية، كما نادت بضرورة إعادة النظر في السياسات الاقتصادية، والعمل على التنويع الاقتصادي لتحقيق الاكتفاء دون الاعتماد على أسعار المحروقات. Abstract: This study aims to demonstrate the impact of the Corona pandemic on the budget and economy in Algeria, as it is the latest disorder and led to an imbalance in the economies of countries, and Algeria, like other countries, was also affected, especially after the low oil prices. The data on the phenomenon and the analysis of its effects, and conclusions were reached that the Algerian economy was affected, especially in the short to medium term, through the exacerbation of the deficit, the decline of sources of income and the increase in spending, and the ineffectiveness of the financial and monetary policies, and also called for the need to review economic policies and work on economic diversification. To achieve sufficiency without relying on fuel prices. resumé Cette étude vise à démontrer l'impact de la pandémie Corona sur le budget et l'économie de l'Algérie, car c'est le dernier désordre et conduit à un déséquilibre dans les économies des pays, et l'Algérie, comme d'autres pays, a également été touchée, notamment après le la demande de pétrole a diminué et ses prix se sont effondrés. Les données sur le phénomène et l'analyse de ses effets, et les conclusions ont été tirées que l'économie algérienne a été affectée, en particulier à court et moyen terme, par l'aggravation du déficit, la baisse de sources de revenus et l'augmentation des dépenses, et l'inefficacité des politiques financières et monétaires, et a également appelé à la nécessité de revoir les politiques économiques et de travailler sur la diversification économique.

الكلمات المفتاحية: فيروس كورونا ; الاقتصاد الجزائري ; النفقات ; الإيرادات


أثر التخطيط الإستراتيجي في الفاعلية التنظيمية: دراسة تطبيقية في وزارة التربية والتعليم في مملكة البحرين

الحوامدة نضال صالح,  القلاف جمعه عبد الرحمن, 

الملخص: هدفت الدراسة التعرف إلى أثر التخطيط الإستراتيجي في الفاعلية التنظيمية، ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن تساؤلاتها تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، فيما تكون مجتمع الدراسة من جميع وكلاء الوزارة ومساعديهم، ومدراء الدوائر، ورؤساء الأقسام، والاختصاصيين العاملين في وزارة التربية والتعليم في مملكة البحرين والبالغ عددهم (560) مفردةً، وقد تم اختيار كافة المديرين في وزارة التربية والتعلم في مملكة البحرين بدرجة اختصاصي فما فوق، بطريقة المسح الشامل وقام الباحث بتوزيع الاستبانات باليد مباشرة، فضلاً عن استخدام الاستبانة الإلكترونية، وبلغ عدد الاستبانات الصالحة للتحليل (308) استبانة. استخدمت الدراسة أساليب الإحصاء الوصفي الاستدلالي للإجابة عن تساؤلات الدراسة، واختبار فرضياتها، وخَلُصَت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أهمها:أنّ مستوى توافر التخطيط الإستراتيجي، والفاعلية التنظيمية في وزارة التربية والتعليم في مملكة البحرين قد بلغ الدرجة المتوسطة، على مقياس ليكرت الخماسي. كما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود أثر ذي دلالة إحصائية للتخطيط الإستراتيجي في كل بُعد من أبعاد الفاعلية التنظيمية.أوصت الدراسة بضرورة البدء في وضع إستراتيجيات، وسياسات تقوم على الاستفادة من أبعاد التخطيط الاستراتيجي لما لها من كبير الأثر على الفاعلية التنظيمية لدى وزارة التربية والتعليم في مملكة البحرين، فضلاً عن وضع أسس ومبادئ واضحة لأجل قياس أهداف الوزارة وبالأخص ذات الأمد الطويل. The studyaimed to identify the impact of strategic planning on organizationaleffectiveness, and in order to achieve the objectives of the study and answerits questions, the descriptive and analyticalapproachwasadopted, while the study population consisted of all the Ministry's agents and their assistants, directors of departments, heads of departments, and specialistsworking in the Ministry of Education in the Kingdom of Bahrain and the adult. Theirnumberis (560) individuals, and all managers in the Ministry of Education in the Kingdom of Bahrainwith a specialistdegree and abovewereselected by the method of comprehensivesurvey, and the researcherdistributed the questionnaires directly by hand, in addition to using the electronic questionnaire, and the number of valid questionnaires for analysisreached (308) questionnaires.The studyusedinferential descriptive statisticsmethods to answer the study’s questions and test itshypotheses. The studyconcludedwith a set of results, the most important of which are:The level of availability of strategic planning and organizationaleffectiveness in the Ministry of Education in the Kingdom of Bahrain has reached an average score, on the five-year Likert scale. The results of the studyalsoindicated the existence of a statisticallysignificant impact of strategic planning in every dimension of organizationaleffectiveness.The studyrecommended the necessity to startdevelopingstrategies and policiesbased on benefitingfrom the dimensions of strategic planning because of theirgreat impact on the organizationaleffectiveness of the Ministry of Education in the Kingdom of Bahrain, as well as laying out clearfoundations and principles in order to measure the ministry’s objectives, especially the long-termones.

الكلمات المفتاحية: التخطيط الإستراتيجي، الفاعلية التنظيمية ، وزارة التربية والتعليم في مملكة البحرين.


طبقات المعنى وحدود التأويل عند عبد القاهر الجرجاني

بالعجال عبد السلام,  بليردوح ثليثة, 

الملخص: نروم في هذا المقال للغوص في غمار نظرية "النظم" عند عبد القاهر الجرجاني، كونها بكل استحقاق فلسفةٌ في إنتاج الدلالة وتوسيعها، وإمكانية انفتاح النص على التأويل، الذي من خلاله اهتم الجرجاني بمسألة الفهم، تلك التي تعد مسألة فلسفية عريقة تحفر عموديا في بنية المعنى، وهي تنظر في ما تعكسه مرآة النص من تمكين للعبارة وتلميح بالإشارة، فينتقل الفهم من التفكير إلى التحرير/ فعل الكتابة الدلالية، ثم إلى التنوير/ فعل القراءة، الذي يجمع عند عبد القاهر الجرجاني بين التأويل المعتدل أين يتعاضد القارئ مع النص ويتحرى القصد والنية، وما وصفه بالإفراط والتفريط، والخبط والتخلي . Abstract In this article, weseek togo deeper into Abd Al-Qaher al-Jurjani’s theory of “Systems”. As it is proudly a philosophy in producing and expanding semantics, italsoprovides apossibility to the text to be interpreted, through which Al-Jurjani was interested in the issue of understanding. This latter is no longer a well- established philosophical issue that digs vertically into the structure of meaning. Moreover, it looks for what the mirror of the text reflects in terms of empowering the phrase and alluding withsignal. Hence, the understanding process moves from thinking to writing / semantic writing process, then to enlightenment / reading process which combines ,for Abd Al Qaher al-Jurjani, between moderate interpretation, the reader interacts with the text and investigates the meaning and the intention, and what he has described as the overuse and negligence, confusion and amendment. Keywords: Systems, meaning, understanding and interpretation, the meaning of the meaning.

الكلمات المفتاحية: النظم ; المعنى ; معنى المعنى ; الفهم والتأويل


تقييم اداء استعمالات الارض الترفيهية في المدن (مدينة بغداد انموذجاً)

صبيح حمدان سوسن, 

الملخص: المستخلص تضم مدينة بغداد العديد من الانشطة الترفيهية، تتوزع بين المساحات الخضراء المفتوحة التي تشمل، الحدائق العامة والمتنزهات الكبيرة والصغيرة، وحدائق الحيوانات والاحزمة الخضراء، وخدمات الترفيه الاجتماعية وخدمات الترفيه الثقافية، والمناطق الاثرية والمتاحف، وساحات الالعاب الرياضية والتسلية، الا ان مدينة بغداد لا تزال تعاني من نقص كبير في الجانب المساحي والعددي لهذه الخدمات، لا يتناسب من حيث حاجة السكان الفعلية ومساحة المدينة، ومع توافر عدة فضاءات ضمن الحيز المكاني للمدينة، نتيجة لتخطيط مسبق او وجود اراضي رخيصة، الا ان الارتفاع المستمر في عدد السكان، يحتم نمو المدينة الحضري واستغلال المساحات غير المستغلة، فتفقد المدينة الفضاءات الخالية التي تعد متنفساً لها، هذا بالإضافة الى زحف استخدامات الارض الاخرى وبشكل عشوائي وغير مدروس على حساب الاستخدام الترفيهي. Abstract The city of Baghdad includes many recreational activities, distributed among open green spaces that include, public parks, large and small parks, zoos, green belts, social entertainment services, cultural entertainment services, archaeological areas, museums, sports and entertainment arenas, but the city of Baghdad is still suffering There is a great shortage in the spatial and numerical aspect of these services, which is not commensurate in terms of the actual needs of the population and the area of the city, and with the availability of several spaces within the spatial space of the city, as a result of prior planning or the presence of cheap lands, but the continuous increase in the population, necessitates the urban growth of the city and exploitation Unused spaces, the city loses the empty spaces that are an outlet for it, in addition to the encroachment of other land uses, randomly and unthoughtfully at the expense of recreational use.

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: مدينة بغداد، استعمالات الارض، الخدمات الترفيهية ; Keywords: Baghdad city, land uses, Entertainment Services


واقع الصحة والسلامة المهنية في البيئة الاستشفائية في ظل جائحة كورونا

بوخنوفة يحي,  مقراني الهاشمي, 

الملخص: تهدف الدراسة إلى فهم واقع الصحة والسلامة المهنية في البيئة الإستشفائية في ظل جائحة كورونا، وبالإستناد للمنهج الوصفي المقارن وباشتقاق عينة قصدية من 100 موظف وموظفة بمستشفى محمد بوضياف ببريكة باتنة، وبعد تطبيق إستبيان مُحَكّمْ عليهم، تم إختبار الفرضيات باستخدام برنامج SPSS حيث أسفرت النتائج على أن مستوى الوعي بالصحة والسلامة المهنية لدى عمال الصحة منخفض. كما تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الصحة والسلامة المهنية بين العمال والمهنين بحسب الوظيفة، ولم يتحقق ذلك بين الذكور والإناث والمتزوجين والعزاب والأقل من 5 سنوات والأكثر منها في ظل الجائحة. The study aims to understand the reality of occupational health and safety in the hospital environment in light of the Corona pandemic, and based on the comparative descriptive approach and by extracting an intentional sample of 100 employees and employees in the health sector in Mohamed Boudiaf Hospital in Barika Batna, and after applying a controlled questionnaire to them, the hypotheses were tested using the SPSS program, which showed Results: The level of health awareness of occupational safety among health workers is low. It was also found that there are statistically significant differences in occupational health and safety between workers and professionals by occupation, and this was not achieved between married and unmarried males and females, less than 5 years and more in the light of the pandemic.

الكلمات المفتاحية: الصحة والسلامة المهنية، البيئة الإستشفائية، جائحة كورونا. ; Occupational health and safety, Hospital environment, Corona pandemic.


التحول من الإدارة التقليدية إلى الإدارة الإلكترونية : المبررات والمعوقات

تبون عبد الكريم, 

الملخص: الملخص: بالنظر إلى ما شهدته الدولة في شكلها المعاصر من تطورات جوهرية مست جميع مناحي الحياة، والتي جعلتها تنتقل من دورها التقليدي كدولة حارسة إلى دورها الحديث كدولة متدخلة، لذلك كانت الحاجة ملحة إلى إحداث تحول للإدارة باعتبارها أهم أداة للدولة في تحقيق أهدافها، من نمط الإدارة التقليدية البطيئة والرتيبة إلى نمط الإدارة العصرية التي تأخذ شكل الإدارة الرقمية. يهتم هذا المقال بدراسة المبررات والدوافع الموضوعية التي أدت إلى إحداث هذا التحول النوعي في الإدارة شكلا وضمونا، كما تهتم ببيان معوقات هذا التحول، حيث سيتم الاعتماد على المنهجين الوصفي والتحليلي. تتلخص مبررات التحول من الإدارة التقليدية إلى الإدارة الإلكترونية في التطورات المتصلة بالحاسب الآلي وبالاتصالات، فضلا عن السرعة في انجاز الأعمال وتقديم الخدمات، وكذا تدعيم الثقة العامة بين الإدارة والمرتفقين. إلا أنه يوجد مجموعة من المعوقات تحول دون تحقيق ذلك التحول لعل أهمها ما يتصل بالجانب الإداري، ومنها ما يتعلق بالجانب التقني، إضافة إلى المعوقات المالية وكذا الأمنية. Abstract: In view of the fundamental developments in the contemporary form of the state, which have affected all aspects of life, moving from its traditional role as a custodial state to its modern role as a intervening state, there is an urgent need to transform the administration as the most important tool of the State in achieving its objectives, from the slow and monotonous pattern of traditional administration to the modern type of administration that takes the form of digital management. This article is concerned with examining the objective reasons and motives behind this qualitative transformation in the administration, both in form and content, and with the statement of the obstacles to this transformation. We will rely on the descriptive and analytical methodologies. The justifications for shifting from traditional management to electronic management are summarized in the developments related to computers and communications, as well as the speed in completing work and providing services, as well as strengthening public confidence between the administration and the users. However, there are a number of obstacles that prevent this transformation, perhaps the most important of which is related to the administrative side, including those related to the technical side, in addition to financial and security obstacles.

الكلمات المفتاحية: إدارة إلكترونية ; معوقات ; مبررات ; تطور تكنلوجي ; Electronic Management ; Obstacles ; Justifications ; Technological Development.


الأبعاد الدلالية للبنية العروضية والصوتية في ديوان الشاعر الجزائري التوفيق سالمي

جبار كمال, 

الملخص: يسلط المقال الضوء على ديوان الشاعر المعاصر التوفيق سالمي ؛ الموسوم قصائد لا محل لها من الإعراب، ويتتبع البنية العروضية؛ والصوتية لقصائده المبدعة؛ ويروم إلى الإجابة عن التساؤلات التالية: • كيف هندس الشاعر قصائدة المبدعة عروضيا، • أين تكمن أهمية الموسيقى الخارجية في قصائدة ،وما الدور الذي لعبته في تكثيف دلالتها؟ • ما الهندسة الصوتية التي سلك دربها الشاعر في ديوانه؟ وقد ارتكز المقال على المنهج الوصفي، واستند على آليات الاستقراء ،والتحليل، والتعليل، والتمثيل، وجنح إلى الإحصاء، وجمع بين علم العروض القديم؛ والدراسات الصوتية الحديثة، واسترشد بالمنهج الأسلوبي البنيوي.

الكلمات المفتاحية: البنية؛ الموسيقى؛ سالمي؛ قصائد


تأثير التنشئة السياسية لحركة الإخوان المسلمين على السلوك السياسي لأفرادها

عطالله خالد,  زغدار عبدالحق, 

الملخص: الملخص: استطاع الإخوان المسلمين البروز كقوة سياسية تجابه النظام السياسي؛ بعد أحداث الربيع العربي، على الرغم من الحظر والتضييق ومحاولة استئصالها من طرف الأنظمة السياسية المتعاقبة، وهذا بسبب طبيعة التنشئة السياسية لأفراد هذه الحركة؛ والتي تتميز بالانضباط والتنظيم والسرية، إضافة إلى الطابع الديني الذي يميزها عن غيرها من الفواعل السياسية، إذ كان لها تأثير كبير في تأطير واحتواء الجماهير الثائرة، حتى أنها وصلت إلى سدة الحكم، وفي المقابل لم تستطع أن تحتوي النخبة السياسية والإعلامية، ما نتج عنه فقدانها للحكم وتولي العسكر الحكم. Abstract: The Muslim Brotherhood was able to emerge as a political force in opposition to the political system after the events of the Arab Spring, despite the restrictions imposed on it, and the attempt to eradicate it by the successive political regimes. That was due to the nature of the political upbringing of its members; Which is characterized by discipline, organization and secrecy, in addition to the religious character that distinguishes it from other political actors.The Muslim Brotherhood had a great influence in framing and containing the rebellious masses until it reached the helm of power but it was unable to contain the political,and media elite; as a result, it lost its control and the army took power.

الكلمات المفتاحية: Political socialisation ; Islamic movements ; Muslim Brotherhood movement ; political behaviour


مستويات التّكرار وهندسة بنائه في الشعر العربي الحديث Levels of repetition and its geometry of its structure in modern Arabic poetry

عجاج عبد المؤمن,  طول محمد, 

الملخص: الملخص: إنّ التّكرار باعتباره تقنيّة مهمّة في بناء النصّ الشعري؛ أثمرت نتاج شعراء الحداثة وأعطته سمة أسلوبية وإيقاعية. فرسم بصمة جمالية شكّلت صورة بديعة على شعرهم. وبالتالي فالاعتناء به أصبح ضرورة حتمية. من هنا كان العمل على التكرار كلازمة تصاحب الشعر حين ولادته، فتفنّن الشعراء في استخداماته حتّى ظهر بأشكال مختلفة وصور متعدّدة زادت من جمالية القصائد وموسيقاها. يهدف هذا البحث إلى محاولة معرفة التّكرار وما يحمله من أبعاد، مع ضرورة التطرّق إلى جوانبه من أنواع ومستويات حتى يتسنّى لنا الإحاطة بكل ما يخدمه وما يضيفه من لمسات أسلوبية وإيقاعية على النص الشعري الحديث. Abstract: Repetition as an important technique in constructing a poetic text; It yielded the product of modernist poets and gave it a stylistic and rhythmic feature. It drew an aesthetic imprint that formed a wonderful picture on their poetry. Accordingly work on repetition as a necessity that accompanies poetry when it was born, so poets mastered its uses until it appeared in different forms. This research aims to know the repetition and its dimensions, so that we can understand everything that serves it and what it adds to the modern poetic text.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: تكرار، نص شعري حديث، جمالية. ; Key words : Repetition, modern poetic text, aesthetic.


اثبات الهوية عبر التعاقد الالكتروني

لموشي عادل,  عيساوي عادل, 

الملخص: في ظل التطور التكنولوجي الحاصل أمكن إبرام المعاملات ضمن وسائل الاتصال الحديثة، لكن هذا المجال في التعاقد خلق إشكالات قانونية تتمثل في هوية المتعاقدين الحقيقية، ذلك أن التعاقد يتم بين شخصين غائبين أو افتراضيين دون الحضور المادي لهما. إن أهلية الأطراف المتعاقدة عبر وسائل الاتصال الإلكترونية تحدد بالتوقيع الالكتروني هذا الأخير يقوم بأداء وظيفتين، من جهة هي أداة تعريف بهوية أطراف المعاملة الإلكترونية، ومن جهة أخرى تعبير عن الإرادة ونسبة مضمون المحرر إليه، لكن يبقى التوقيع الالكتروني دون قيمة ما لم يتم التأكد من نسبته لصاحبه، فتبرز هيئات التصديق الإلكتروني التي تلعب دورا كبيراً من خلال توفير بيئة إلكترونية آمنة ومضمونة للأفراد المتعاملين عبر شبكة الإنترنت إذ تمثل عنصر الموثوقية فهي من تصدِّق على التواقيع الالكترونية.

الكلمات المفتاحية: بيئة الكترونية، التوقيع الالكتروني، الأهلية، هيئات التصديق، الإنترنت.


إسهامات الصيرفة الإسلامية في النمو الاقتصادي في الجزائر: دراسة قياسية للفترة 2011-2019

بدراوي شهيناز,  عوار عائشة, 

الملخص: الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أثر الصيرفة الإسلامية على النمو الاقتصادي في الجزائر باختبار العلاقة بين نصيب الفرد من الناتج المحلي الإجمالي كمتغير ممثل للنمو الاقتصادي والتمويلات المصرفية الإسلامية كمتغير ممثل للصيرفة الإسلامية بتطبيق طريقة المربعات الصغرى العادية خلال الفترة 2011-2019. وقد بينت نتائج الدراسة أن إجمالي التمويلات المصرفية لبنك السلام تؤثر تأثيرا ايجابيا على نصيب الفرد من الناتج المحلي الإجمالي أي أنه يؤثر على النمو الاقتصادي، رغم ضعف مساهمة بنك السلام في الاقتصادي الجزائري. الكلمات المفتاحية: الصيرفة الإسلامية، النمو الاقتصادي، طريقة المربعات الصغرى العادية، بنك السلام. :Abstract This study aims to highlight the effect of Islamic banking on economic growth in Algeria by examining the relationship between GDP per capita as a representative variable of economic growth and Islamic banking financing as a representative variable of Islamic banking, using ordinary least squares method over the period from 1980 to 2019. The results of study showed that the Islamic banking financing of Al Salam bank positively effects the GDP per capita ie it affects economic growth, despite the low contribution of Al Salam bank in Algerian economy. Key words: Islamic banking, Economic growth, OLS Method, Al Salam bank

الكلمات المفتاحية: الصيرفة الإسلامية ; النمو الاقتصادي ; طريقة المربعات الصغرى العادية ; بنك السلام


المركز القانوني للتصرفات الصادرة عن الإرادة المنفردة للدول في ظل القانون الدولي المعاصر

عصموني خليفة, 

الملخص: الملخص: لقد عرف القانون الدولي جدلا حول تطور مصادره بعيدا عن المصادر التقليدية ، فظهرت فكرة وجود مصادر مستحدثة ،تعبر من خلالها أشخاص القانون الدولي عن إرادتها، والتي تعتبر التصرفات الصادرة عن الإرادة المنفردة للدول إحداها، والتي تحتل مكانة بارزة في القانون الدولي نظرا لتعددها واختلاف صورها، مما دفع إلى بروز جدل فقهي حول تحديدها وشروطها ، مع التركيز على طبيعتها القانونية، نظرا للآثار القانونية المترتبة عنها، مما يدفع إلى البحث حول إمكانية اعتبارها مصدرا من مصادر القاعدة الدولية. Abstract: International law has known controversy over the development of its sources away from traditional sources, so that the idea of the existence of contemporary sources has emerged, through which persons of international law express their will, and acts of the unilateral will of States are one of them, which occupies a important place in international law due to its multiplicity and its different forms, This has led to the emergence of a jurisprudential controversy on its definition and its conditions, with an emphasis on its legal nature, taking into account the legal implications thereof, which prompts one to seek the possibility of considering it as one of the sources of international rule.

الكلمات المفتاحية: القانون الدولي العام، المصادر المستحدثة، الأعمال الانفرادية ، قواعد دولية.


التصريح بالممتلكات كآلية وقائية للحد من الفساد بين التأطير القانوني وضعف الفاعلية

خالدي فتيحة, 

الملخص: الملخص: جرّم القانون 06-01 المؤرخ في 20/09/2006 المتعلق بالوقاية من الفساد ومكافحته عدم التصريح او التصريح الكاذب بالممتلكات، من خلال إلزام بعض الفئات في الوظيف العمومي بالكشف عن ذممهم المالية بمجرد استلام مهامهم وعند نهايتها وكذا بمجرد اي زيادة مالية معتبرة طارئة ، وهذا في إطار مكافحة الكسب غير المشروع و منع استغلال الموظف لمنصبه . غير انه بالرغم من التجسيد القانوني لهذا الإجراء ودوره الهام في الحد من الفساد الإداري، فهناك معوقات كثيرة تعترض تطبيقه من الناحية العملية، على الأقل بالنسبة للموظفين السامين في الدولة، لذلك نحاول من خلال هذا المقال توضيح أهم العوامل المؤدية إلى ضعف فاعلية إجراء التصريح بالممتلكات في الحد من الفساد والوقوف على أهم الثغرات القانونية التي سهلت ذلك. الكلمات المفتاحية: التصريح بالممتلكات، مكافحة الفساد ، الكسب غير المشروع ، الموظف العمومي. Abstract: Law 06-01 of 20/02/2006 on the prevention and fight against corruption, criminalized the defect or false declaration of assets, by requiring some categories in the public service to disclose their financial once they start their tasks and when they finish, as well as any significant financial emergency, All this for fight the illicit enrichment and preventing the abuse of office. However, despite this legal mechanism to fight administrative corruption, there are many obstacles to its application in practice; at least for senior officials in the country, therefore, this research aims to clarify the reasons for ineffectiveness of the assets declaration to fight corruption with an explanation of the legal loopholes that caused this. Key words : Declaration of assets, fight corruption, illicit enrichment, Public official

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: التصريح بالممتلكات، مكافحة الفساد ، الكسب غير المشروع ، الموظف العمومي.


تجليات وأصداء الثّورة التّحريريّة الجزائريّة في الشّعر العربيّ الحديث والمعاصر.

كـــوشنــان مــحمد,  فوضيل محمد, 

الملخص: يعالج هدا المقال موضوع الثورة الجزائرية التحريرية المباركة، وأصدائها في الشّعر العربي، فالبحث يهدف إلى معرفة مواطن تلك الأصداء، ومظاهر تجلياتها في دواوينهم وأشعارهم المختلفة، العمودية والحرة، لكشف مدى تأثير أحداث الثورة الجزائرية في تحريك مشاعر الشّعراء، وردود أفعالهم من خلال إنتاجاتهم الشعريّة والفنية، ودور تلك القصائد والأشعار في استنهاض همم الثوار، حتى تحقق الثورة أهدافها: إما الشّهادة، أو النّصر والحرية والاستقلال. Abstract: This article examines the echoes of the blessed Algerian Liberation Revolutionin in Arabic poetry. It also focuses on the impact of those poems on awakening the spirit of the revolutionaries so that the revolution achieves its goals: either martyrdom or victory, freedom and independence.

الكلمات المفتاحية: الثورة الجزائرية ; الّشعر العربي ; أصداء ; تجليات ; The Algerian Revolution ; Arabic Poetry ; Echoes ; Manifestations


السرد السير ذاتي في رواية سيرة شغف لربيعة جلطي

عطية فاطمة الزهراء,  عميري K,vm, 

الملخص: الملخص: تعد الرواية شكلا من الأشكال الأدبية التي فرضت نفسها في الساحة الأدبية، باعتبارها تلامس الحياة الإنسانية بمختلف تحولاتها، ولعل الرواية الجديدة تتخذ منحى مغايرا للرواية الكلاسيكية، وهذا بفعل الفارق بما كان وما هو سائد على مستوى الوعي للذات المبدعة. ومن أهم القضايا التي يشتغل عليها السرد النسوي في الجزائر؛ معاناة الإنسان ذاته وتجاربه المتباينة بين الخيبة والأمل، وإدراك المرأة المثقفة لهذا الواقع جعلها تطرح هذه الحقائق وغيرها، وتحاول تسجيلها في تجربتها الشخصية، ومن هنا الانتقال من الذات إلى الجماعة، ومن الجزء إلى الكل، والتعبير عنها وفق نمط سردي تجريبي يكسر الأنماط المألوفة، فالرواية الجديدة هي كما أطلق عليها إدوار الخراط مرحلة التيار الواقعي الجديد ومرحلة الحساسية الجديدة. من هذا المنطلق سنحاول في ورقتنا البحثية هذه الوقوف عند الملامح الكبرى التي تتميز بها الرواية الجزائرية النسوية ومدى حضورها الفعّال في قلب التحولات المجتمعية والثقافية التي يعيشها العالم العربي والجزائري على وجه الخصوص، وهذا ما سنتبينه مع الروائية ربيعة جلطي التي تجسد نظرتها للكون والحياة في رواية سيرة شغف من خلال العالم المتخيل الذي يسرد مسيرتها الحياتية في عمل فني ينوب عن السيرة الجماعية. وهذا التداخل بين الجنسين السيرة الذاتية والرواية يحتم علينا طرح الإشكالات الآتية: ما طبيعة العلاقة بين الرواية والسيرة الذاتية؟ وما سمات السرد السير ذاتي في رواية سيرة شغف؟، وإلى أي حد يمكن اعتبار السَّرد السَّير ذاتي تعبيرا عن الواقع الجماعي؟ Abstract: The novel is a literary form that has imposed itself in the literary arena, As it touches human life with its various transformations, and perhaps the new novel is taken A different approach to the classic novel, by making the difference to what was and what is prevalent on me The level of awareness of the creative self. Among the most important issues that the feminist narrative is concerned with in Algeria is; Human suffering Himself and his contrasting experiences between disappointment and hope, and the educated woman's perception of this reality made her She raises these and other facts, and tries to record them in her own personal experience, and thus Moving from the self to the group, and from the part to the whole, and expressing it according to a pattern An experimental narrative that breaks the usual patterns, the new novel is what Edward called it Al-Kharrat is the stage of the new realistic current and the stage of the new sensitivity. From this standpoint, we will try in our research paper to stand at the major features Characteristic of the Algerian feminist novel and its effective presence at the heart of the transformations Societal and cultural experiences in the Arab world and the Algerian world in particular, This is what we will discover with novelist Rabia Jalati, who embodies her view of the universe and life in A biography of a passion through an imagined world that chronicles her life career in action A technician acting for the collective biography. This overlap between the two sexes, the biography and the novel, necessitates us posing problems The following: What is the nature of the relationship between the novel and the autobiography? What are the characteristics of the biographical narration? In the novel Sirah of Passion ?, and to what extent can the biographical narration be considered an expression of Collective reality?

الكلمات المفتاحية: Key words: narration-autobiography-visualizer-novel-self-community-writing ; الكلمات المفتاحية: السرد، السير ذاتي، الرواية، المتخيل، الذات، الجماعة، الكتابة.


تداعيات تطورات أسواق النفط في ظل جائحة كوفيد-19 على الاقتصاديات العربية في الفترة 2020-2021

بن موسى نبيل, 

الملخص: الملخص: هدفت الدراسة إلى رصد تطورات أسواق النفط خلال جائحة كوفيد-19 وتسليط الضوء على انعكاسات جائحة كوفيد-19 على أداء أهم المؤشرات الاقتصادية والمالية للدول العربية. خلصت الدراسة إلى أن التدابير التي تدخلت بها دول العالم في بداية سنة 2020 لاحتواء الجائحة والحد من الخسائر البشرية أدت إلى تراجع حاد وتاريخي في الطلب العالمي على النفط وتقلب قياسي في أسعار النفط، ما أدى إلى تدهور جل المؤشرات الاقتصادية في الدول العربية. Abstract: The present study shed light on the evolutions of the oil markets during the Covid-19 pandemic and their repercussions on the performance of the most important economic and financial indicators for Arab countries. The study concluded that the measures adopted by the countries at the beginning of the year 2020 to contain the pandemic and reduce human losses have resulted in a sharp and historical decline in global demand for oil and record fluctuations in oil prices, leading the most economic indicators in the Arab countries to deteriorate.

الكلمات المفتاحية: نفط ; جائحة كوفيد-19 ; أزمة اقتصادية ; الدول العربية


إهمال مراقبة المصادر الثانوية للنفايات الطبية وأثره على الأمن الصحي في الجزائر

حرزي السعيد, 

الملخص: تشكل مسألة تسيير وإدارة النفايات الطبية، أهمية قصوى للسلطات العامة لاسيما المعنية منها بالصحة العمومية وحماية البيئة، لما لها من أثر كبير على الأمن الصحي والبيئي داخل المجتمعات الوطنية، ونشدد التركيز على المصادر الثانوية للنفايات الطبية التي لا تحظى بالاهتمام والرعاية اللتان تحظى بهما المصادر الرئيسية، نتيجة عدم وجود تشريع مستقل يعنى بطرق تسيير ومعالجة النفايات الطبية والتخلص منها، مما يدفعنا الى التساؤل حول نجاعة طرق تسيير هذه النفايات وانعكاساتها على البيئة الصحية في ظل إهمال ومراقبة كيفية إدارتها مقارنة بالمصادر الرئيسية؟. Abstract: The issue of handling and managing medical waste is of a paramount importance to the public authorities, especially those concerned with the public health and environmental protection, because of its significant impact on health and environmental security within national communities. We stress the focus on the secondary sources of medical waste that do not receive the attention and care that the main sources have. As a result of the lack of independent legislation concerned with the methods of managing, treating and disposing of medical waste, which leads us to question the efficacy of the methods of managing this waste and its repercussions on the health environment in light of the n

الكلمات المفتاحية: النفايات الطبية الخطرة ; المصادر الثان ; ية ; تسيير ; إدارة النفايات ; الأمن الصحي


الفكر الجيـوسياسي والقراءات النظرية لترتيبات السيطرة الدولية Geopolitical thinking and theoretical readings of international control arrangements

برد رتيبة, 

الملخص: يدرس المقال موضوع أساسي وحيوي، متعلق بالجيوسياسية التي إسترجعت مكانتها المركزية في مجال العلاقات الدولية، بعد أن أعتبرت في فترة معينة حبيسة المفاهيم التقليدية، إلا أنها عادت إلى قلب التحليلات السياسية، لما تعرفه الساحة الدولية من تفاعلات عميقة، تذكرنا بفترة نهاية الحربين العالميتين وما بعد الحرب الباردة، حين تسارعت الدول إلى إيجاد مكانة مريحة لها في الساحة الدولية، لأجل تحقيق أكبر قدر ممكن من المنافع الجيوستراتيجية. يهدف المقال إلى الإلمام بأكبر قدر من معطيات فهم ودراسة المواضيع الجيوسياسية، لأهميتها في تحليل التفاعلات الدولية، عبر التعريف بها وأسسها الفكرية والنظرية، كما أنها في أولويات إستيعاب الأوضاع الراهنة، ما يجعل من المقال مرتكزا وأساسا يستعان به في الدراسات التطبيقية وفي دراسة الأوضاع الجيوبوليتية إقليميا ودوليا. The essay examines a fundamental and vital theme, namely, the geopolitical situation that has regained its central place in international relations, which at a certain time has been considered to be trapped in traditional concepts, but which has returned to the heart of political analysis, because of the profound interactions of the international arena, reminding us of the period of the end of the two world wars and the post-cold war, when States have accelerated to find a comfortable place in the international arena, in order to achieve the greatest possible benefits. The article aims to make the most of the data on the understanding and study of geopolitical topics, which are important for the analysis of international interactions, through their dissemination, their intellectual and theoretical foundations, and in the priorities of understanding the current situation. .

الكلمات المفتاحية: الجيوسياسية، الفكر الجيوسياسي، التنظير الجيوسياسي، المعادلات الجيوسياسية ; Geopolitical, Geopolitical thinking, geopolitical theory, geopolitical equations


أي دور لمنظمات المجتمع المدني الجزائرية لمواجهة أشكال الفساد؟ - مقاربة سوسيولوجية –

زيوش سعيد, 

الملخص: يعتبر الفساد من الظواهر التي أخذت عدة أبعاد في المجتمع الجزائري بصفة عامة وفي مؤسساته المختلفة بصفة خاصة، مما تحتم على الدولة الجزائرية أن تفكر جدياً في إيجاد الحلول الكفيلة بالحد من هذه الظاهرة التي استشرت في المجتمع، لكن لا يمكن أن تكون الاجراءات التي تتخذها الجزائر لمواجهتها أن تكون فعالة مالم تأخذ الجمعيات والمنظمات ذات الطابع المدني زمام المبادرة في الوقاية منها بالدرجة الأولى، فظهرت عدة منظمات أكدت على وجوب القيام بحملات تحسيسية وإعلامية لكل فئات المجتمع بمخاطر ظاهرة الفساد والورقة التي بينا أيدينا توضح مهام منظمات المجتمع المدني في الوقاية من هذه الظاهرة في ضوء التغيرات التي تشهدها الجزائر. Algeria is going through many social, political and cultural changes, which has led to the spread of many scourges, the first of which is corruption in all its forms, which necessitated the Algerian authorities to try to find a way to reduce this phenomenon, which has spread in society in all its organs, but the measures taken by Algeria to counter this phenomenon cannot be effective unless associations and organizations of a civil nature take the lead in preventing this phenomenon in the first place, several organizations have emerged that have emphasized the need for awareness campaigns. In formative information to all groups of society about the dangers of corruption, this article explains the tasks of civil society organizations in preventing this phenomenon in light of the changes taking place in Algeria

الكلمات المفتاحية: دور، منظمات، المجتمع، المدني، الوقاية جرائم، الفساد. ; : role, organizations, society, civil, prevention, crimes, corruption


أثر الرقمنة على النظام القانوني لبراءات الاختراع Impact of digitalization on the patents legal system

زايدي أمال, 

الملخص: تتضمن هذه الورقة البحثية دراسة تحليلية لانعكاسات البيئة الرقمية على النظام القانوني لبراءات الاختراع سواء فيما يخص كيفيات تملكها أو الحماية القانونية الممنوحة لها. في ظل عصر يعرف من جهة بكونه العصر الذهبي للملكية الفكرية، ومن جهة أخرى بكونه عصر المعلوماتية الذي يقوم على حرية إنتقال المعرفة، منها الابتكارات المحمية ببراءات الاختراع. وتعمل المنظمة العالمية للملكية الفكرية في سبيل تقويتها، إلاّ أن مساعيها إصطدمت بظهور أفكار جديدة تدعو إلى تحرير المعرفة من قيود الملكية الفكرية. This article reports an analysis of the implications of the digital environment on the patent legal system. This work is undertaken in an era known, on the one hand as the golden age of intellectual property, and on the other hand as the information age based on the freedom of knowledge transfer. the World Intellectual Property Organization is working to strengthen this protection, but these efforts are countered by the emergence of new ideas calling for the emancipation of knowledge from intellectual property restrictions

الكلمات المفتاحية: الرقمنة ; الايداع الالكتروني ; براءة الاختراع ; الوصول إلى المعرفة ; digitization ; electronic filing ; patent ; access to knowledge


تكنولوجيا الإعلام والاتصال وأثرها في تطوير جودة التعليم العالي بالجزائر

عليلي عبد السلام, 

الملخص: تهدف هذه الدارسة إلى التعرف على استخدام تكنولوجيا الإعلام والاتصال وأثرها في دعم وتطوير جودة التعليم العالي بالجزائر، وسبل تفعيلها وما هي الايجابيات والسلبيات الناجمة عن استخدامها، ونتطرق الى الضوابط الواجب مراعاتها والتي من شأنها تطوير التعليم العالي في حالة استخدام التكنولوجيا الحديثة وذلك من خلال الحديث عن دور التكنولوجيا الحديثة في تحسين جودة التعليم العالي وقيود استخدام هذه التكنولوجيا في التعليم ومعوقاتها التعليمية. كما نتطرق الى الحديث الى مستقبل الجزائر في ظل استخدام التكنولوجيا والتغييرات الناتجة عنها، والجهود المبذولة من طرف وزارة التعليم العالي والبحث العلمي لرقمنه القطاع، ومعالجتها ونختم دارستنا بأهم التوصيات للاستفادة القصوى من هذه التكنولوجيا في التعليم العالي حتى يتحقق الهدف من ورائها.

الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا التعليم عن بعد، جودة التعليم، التعليم العالي، تكنولوجيا الإعلام والاتصال الحديثة، الاتصال الرقمي.


دور الحركات الإسلامية في هندسة المشهد السياسي بعد 2011: دراسة تقييمية لتجربة حركة النهضة في تحقيق الانتقال الديمقراطي

عزوز صباح,  ملاح سعيد, 

الملخص: الملخص: من المواضيع التي تناولتها الأوساط السياسية والأكاديمية العربية والدولية ،دور الحركات الإسلامية في الانتقال الديمقراطي بعد ثورات الربيع العربي2011، حيث عرفت تونس وصول حركة النهضة الاسلامية للحكم لأول مرة ولقد أجمع المفكرون والمتتبعون للشأن العربي على أن تجربة النهضة في الحكم نجحت بعكس باقي البلدان العربية التي شهدت ثورات وانتفاضات في حماية مسارها الانتقالي الديمقراطي وتجاوز العقبات التي مرت بها مستعينة بالتوافق السياسي لتجاوز الخلافات التي عرفها النظام السياسي التونسي في السنوات الماضية ،في هذه الدراسة تم تسليط الضوء على دور الحركات الإسلامية في هندسة المشهد السياسي العربي بالتحديد حركة النهضة التونسية التي وصلت للحكم في تونس 2011، وكيف ساهمت في تحقيق الانتقال الديمقراطي والتحديات التي واجهتها. Abstract: One of the topics addressed by the Arab and international political circles, academics, the role of Islamic movements in the democratic transition after the Arab Spring revolutions 2011, where Tunisia knew the arrival of the Islamic Renaissance movement to rule for the first time. The role of Islamist movements in the engineering of the Arab political scene, specifically the Tunisian Ennahda movement that came to power in Tunisia in 2011, and how it contributed to the democratic transition and the challenges it facedص

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الحركات الإسلامية ، الانتقال الديمقراطي ، حركة النهضة التونسية ، التوافق السياسي.


الطعون الانتخابية المتعلقة بالتسجيل في القوائم الانتخابية في الجزائر في ظل الأمر رقم 21- 01 المتضمن القانون العضوي المتعلق بنظام الانتخابات.

بريك عبد الرحمان, 

الملخص: تتناول هذه الدراسة، كيفية وطرق الطعن أثناء مراجعة القائمة الانتخابية، والتي تكون بصفة دورية كل سنة في الثلاثي الأخير منها، أو بصفة استثنائية بمناسبة الاستحقاقات الانتخابية، هذا الطعن الذي قد يكون طعن إداري في شكل تظلمات أو اعتراضات، ترفع إلى اللجنة البلدية المكلفة بمراجعة القوائم الانتخابية أو يكون طعن قضائي في قرارات هذه اللجنة إلى الجهة القضائية المختصة، وسوف نتعرف على جميع القواعد الاجرائية والموضوعية التي حملها الأمر الجديد رقم: 21-01 المتضمن القانون العضوي المتعلق بنظام الانتخابات. Abstract: This study deals with the manner and methods of appeal during the review of the electoral list, which is periodically every year in the last term of it, or exceptionally on the occasion of electoral benefits, this appeal, which may be an administrative appeal in the form of grievances or objections, submitted to the municipal committee in charge of reviewing the lists Elections, or a judicial appeal against the decisions of this committee to the competent judicial authority, and we will learn about all the procedural and substantive rules carried by the new order No. 21-01 containing the organic law related to the electoral system.

الكلمات المفتاحية: اللجنة البلدية، الطعن الإداري، الطعن القضائي.


تأثير جائحة كورونا كسبب أجنبي على مواعيد الطعن في قانون الإجراءات المدنية )دراسة مقارنة(

قحموص نوال, 

الملخص: ظهر في أواخر سنة 2019 فيروس معد يسمى كورونا، وبسرعة انتشر عبر عدة مناطق من دول العالم، وأصبح له صفة الجائحة، التي اتخذت دول العالم ومن بينها الجزائر والكويت إجراءات لمنع تفشي هذه الجائحة ومن أهمها الحجر الصحي الذي أثر بدوره على عدة قطاعات وأهمها قطاع العدالة، أين أصبح من المستحيل على المتقاضين اتخاذ الإجراءات اللازمة لحماية حقوقهم في المواعيد المقررة قانونا، وقد طرحت هذه الجائحة إشكالية تكييف فيروس كورونا على اعتباره كقوة قاهرة أو حادث فجائي التي تعتبر أسباب أجنبية تؤثر على عدة جوانب قانونية.

الكلمات المفتاحية: كوفيد19، سقوط أجال الطعن، قانون المرافعات، الاختصاص القضائي.


أثر التمويل بتقنية عقد تحويل الفاتورة وفق القانون التجاري الجزائري

تومي مريم, 

الملخص: نظم المشرع الجزائري أحكام عقد تحويل الفاتورة ضمن السندات التجارية بموجب المواد 543 مكرر 14 قانون تجاري وما بعدها، وهو ميكانزم عملي لتمويل الديون وتسييرها وكذا تحصيلها ضمانا لحسن سير المعاملة، والحفاظ على الثقة والائتمان، يتطلب تحقيقه وجود ثلاثة أطراف هم المنتمي، الشركة الوسيط، المدين، فيحول المنتمي ديونه الثابتة تجاه مدينه إلى الشركة الوسيط التي تدفع له قيمتها، لتحصل الديون من الغير مقابل عمولة، ويخضع في انعقاده للأحكام العامة الواردة في القانون المدني، إضافة إلى أنه يتماثل مع الحلول الاتفاقي، فيرتب بعد ذلك آثارا مباشرة هي التزامات المنتمي والوسيط وحقوقهم وأخرى غير مباشرة متعلقة بالمدين والتزاحم مع الغير مما يرتب المسؤولية المدنية لكل الأطراف. The Algerian legislator regulated the provisions of the invoice transfer contract within commercial bonds under Articles 543 bis 14 of the Commercial Code and beyond, which is a practical mechanism for debt financing and management, as well as its collection to ensure the proper conduct of the transaction, and the preservation of trust and credit. The affiliate transfers his fixed debts towards his debtor to the intermediary company whose value is paid to him, to obtain the debts from others in return for a commission, and is subject to the general provisions contained in the Civil Code, in addition to that, it is identical with the consensual solutions, and then arranges direct effects which are the obligations of the affiliate and the mediator and their rights Others are indirect related to the debtor and crowding out with others, which entails civil liability for all parties.

الكلمات المفتاحية: عقد تحويل الفاتورة، المنتمي، الوسيط، المدين. ; Invoice transfer contract, affiliate, broker, debtor.


الإشكالات القانونية المتعلقة بالرشوة في مجال الصفقات العمومية

Bouberguig Abderrahim,  Otmani Abdelrahmane, 

الملخص: هذه الدراسة تهدف إلى إبراز النقائص والعيوب، وحُلُولِها الممكنة، الموجودة في المادة 27، المتعلقة بالرِشْوَة في مجال الصفقات العمومية، من القانون رقم 06-01 مؤرخ في 20 فبراير سنة 2006، المعدل والمتمم، يتعلق بالوقاية من الفساد ومكافحته من خلال مبحثين. يتساءل المبحث الأول عن الطبيعية القانونية لمضمون المادة 27، وعن تعريف البعض من عناصر السلوك غير المشروع الذي تنص عليه. أما المبحث الثاني فيحاول بحث مشكلة المسؤولية الجزائية للرَاشِي، إذ تنص وتعاقب المادة 27 على فعل الارْتِشَاء فقط.

الكلمات المفتاحية: قانون رقم 06-01 ; رِشْوَة ; صفقات عمومية ; مبدأ الشرعية الجنائية


الحماية القانونية للمعلومات والوثائق الإدارية قراءة تحليلية للقانون رقم 21-09 The Legal protection of administrative information and documents Analytical reading of Law No. 21-09

بوخميس سهيلة,  فنيدس أحمد, 

الملخص: نتيجة للأضرار التي قد يتسبب بها السلوك الصادر من الموظف العام سواء عن جهل أو عن قصد لدى تعامله بالمعلومات والوثائق الإدارية بسبب منصبه أو المهمة الموكلة إليه، ونتيجة للخطورة التي تنطلي عليها من مساس بمصالح المرفق العام المتواجدة على مستواه تلك الوثائق، تدخل المشرع الجزائري بموجب الأمر رقم 21-09 ليضفي حماية قانونية على تلك الوثائق، فيضمن بذلك أمن واستقرار المرافق العامة ومؤسسات الدولة، غير أن تلك الحماية قد تمس بمبدأ الشفافية الإدارية الذي يقضي بضرورة نشر المعلومة الإدارية وتمكين المواطن من الحصول عليها، وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها ضرورة وضع ضوابط ومعايير لتحديد طبيعة الوثائق والمعلومات التي يجب نشرها وتلك التي يجب كتمانها والحفاظ على سريتها. As a result of the damage that may be caused by the behavior issued by the public official, whether ignorantly or intentionally, when dealing with information and administrative documents because of his position or the task entrusted to him, and as a result of the danger that he is taking from compromising the interests of the public utility that are at the level of those documents, the Algerian legislator intervenes according to the order No. 09-21 to confer legal protection on these documents, thus ensuring the security and stability of public facilities and state institutions. However, this protection may affect the principle of administrative transparency, which requires the need to publish administrative information and enable citizens to obtain it. The study reached many results, the most important of which is the necessity of Establishing controls and standards to determine the nature of documents and information that should be published and those that should be kept secret and kept confidential.

الكلمات المفتاحية: الحماية القانونية- المعلومات الإدارية- الوثائق الإدارية – الموظف العام ; Legal protection - administrative information - administrative documents – public employee.


واقع الإدارة المحلية في الجزائر بين أسس التنظيم و مشكلات الديمقراطية - دراسة في عوامل التعثر-

زاوي زوبيدة,  طاشمة بومدين, 

الملخص: بإعتبار الإدارة المحلية أسلوب من أساليب الإدارة والتي يتم بمقتضاها تقسيم إقليم الدولة إلى وحدات محلية تتمتع بالشخصية الإعتبارية ويمثلها مجالس منتخبة من أبناء المجتمع المحلي لإدارة مصالحها تحت إشراف الحكومة المركزية ورقابتها وتتمتع المجالس المحلية بفضل هذا التمثيل بحرية القيام بتنفيذ إلتزاماتها وإختصاصها، وتهدف هذه الدراسة إلى معرفة الطبيعة الجوهرية التي تربط الدولة ممثلةً في حكومتها المركزية والمواطن المحلي من خلال الأسس التي يقوم عليها التنظيم المحلي من جهة والصلاحيات المخولة بالمهام المنوطة والموكلة للمواطن المحلي في الحقل الإداري من جهة أخرى، إلا أن هذا الأخير متهلهل ومتردي، ما دفع بنا لتشخيص واقعه وطرح أهم المشاكل التي آلت إلى عدم تحقيق المصلحة العامة و تحسين مستوى أدائها. Abstract: Considering the local administration as a method of administration according to which the state region is divided into local units that enjoy a legal personality and are represented by elected councils from the local community to manage their interests under the supervision and control of the central government and thanks to this representation local councils are free to implement their obligations and competence , this study aims know the essential nature that binds the state represented in its central government and the local organization is based on the one hand and the powers entrusted to the tasks entrusted to the local citizen in the administrative field in other hand, except that this good is flabby and deteriorating , which pain us to diagnose its reality and present the most important problems that have resulted in the failure to achieve the public interest and improve its level of performance .

الكلمات المفتاحية: الإدارة المحلية ، الحكم المحلي، مشكلات الديمقراطية، المركزية واللامركزية .


المصطلح اللِّسانيّ في الخطاب التّعليميّ الجامعيّ: إشكالات ومقترحات

بومود طارق, 

الملخص: يهدف هذا المقال إلى معاينة الخطاب اللِّسانيّ التَّعليميّ المتداول في الجامعات العربية عموماً، والجامعة الجزائريّة خصوصا؛ نظرًا للنتائج السلبية التي أفرزها هذا الخطاب، ممّا أفضى بنا إلى الوقوف عند إشكالاته الإبستيمولوجية والمصطلحية، ولاسيَّمَا على صعيد ترجمة المصطلح اللِّسانيّ، ووسائل ضبطه في ضوء تعدّد مرجعياته الفلسفية واتجاهاته اللِّسانيّة من جهة، وكذا ارتباطه بمسألة التأسيس والتدريس في إطار الممارسة التَّعليميّة من جهة أخرى، وهذا ما دفعنا إلى طرح جملة من القضايا والإشكالات والمقترحات التّي تخصُّ المصطلح اللِّسانيّ التَّعليميّ، مع بيان أسباب إخفاق بعض المحاولات المتعلّقة بإصلاح المُمَارسة اللِّسانيّة الاصطلاحية وسبل ترقيتها، سواء من جهة بناء خطاب لسانيّ تعليميّ جامعيّ، أم من جهة تطويع المصطلح اللِّسانيّ وتوحيده.

الكلمات المفتاحية: الخطاب التَّعليميّ، المصطلح اللِّسانيّ، التَّعليميّة، توحيد المصطلح


نظام التأمين التكافلي : الآفاق والتحديات

زلاسي بشرى, 

الملخص: يعد نظام التأمين التكافلي من المواضيع المستجدة، ولقد نال اهتمام فقهاء الشريعة الإسلامية وكذا المختصين في المجال، نظرا لدوره في دعم التنمية الاقتصادية واستقرارها والاستثمار فيها، حيث أسفر عن هذا الاهتمام إنشاء شركات تأمين تكافلي إسلامي أو تعاوني أو تبادلي إسلامي، تستمد أحكامها من الفكر الإسلامي، ومنافسا قويا لشركات التأمين التجاري التي كانت المسيطرة الوحيدة على سوق التأمينات العالمية، بهدف تحقيق الرّبح بالدرجة الأولى. ولقد ظلت شركات التأمين التكافلي والتعاوني تتطور شيئا فشيئا، بسبب كثرة الطلب عليها في العديد من دول العالم، نظرا لمزاياها المتعددة، التي جعلت من صناعتها أمرا واقعا وفي تزايد مستمر في سوق التأمينات، وكجزء مكمل للنظام المصرفي لدى الدول العربية والإسلامية ورغم الازدهار والتطور الذي تمكنت من تحقيقه صناعة التأمين التكافلي، إلا أنها مازالت هناك تحديات تقف أمام رقيّها وتقدمها. The takaful insurance system is one of the emerging topics, and has received the attention of Islamic jurists as well as specialists in the field, due to its role in supporting economic development, stability and investment in it, as this interest resulted in the establishment of Islamic, cooperative or reciprocal Islamic takaful insurance companies, whose provisions are derived from Islamic thought, and a strong competitor to commercial insurance companies that were the sole control of the global insurance market, primarily for profit. The number of people living in poverty is increasing.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: التأمين التكافلي، التنمية الاقتصادية، الفكر الإسلامي، النظام المصرفي. ; Keywords: Takaful Insurance, Economic Development, Islamic Thought, Banking system.


Reflection on the kata in karate-do

Hamida Khaled, 

Résumé: in karate-do the practice of kata was for a time the only activity allowing the psycho-physical development of the disciple. With the sportivation of this martial art the sporting side begins to predominate other methods and processes thus appearing can we keep the kata as the axis of practice in order to harmonize sporting and self-defense aspects?

Mots clés: karate-do - kata - sporting - self-defense aspects


القانون الواجب التطبيق على الحضانة في علاقات الزواج المختلط

موكه عبد الكريم, 

الملخص: يشكل موضوع الحماية المقررة للطفل في آثار انحلال الزواج المختلط من حيث إسناد الحضانة أو إسقاطها إحدى المواضيع الشائكة في مجال القانون الدولي الخاص، نظرا لاختلاف التشريعات المقارنة في تحديد المختص ونظام الحماية المقررة للطفل، لذلك نجد أن التشريعات المقارنة تسعى إلى تسهيل مهمة القاضي في هذه المسألة من خلال إقرار نص خاص يحدد القانون الواجب التطبيق على الحضانة لمواجهة هكذا وضعيات قانونية، سواء تعلق الأمر بإسناد الحضانة أو إسقاطها من إيجاد القانون الأنسب لحماية مصالح الطفل المحضون ووفقا لما تقتضيه روح قواعد تنازع القوانين في موضوع الحضانة، هذا الأمر كان غائبا في قواعد التنازع الجزائري مما يثير إشكالات في تحديد القانون المختص The subject of the protection of the child in matters of attribution or abandonment of custody in the effects of the dissolution of a mixed marriage is one of the thorny subjects in the field of private international law, given the difference of comparative legislation in the definition of the applicable law and of the protection system set up for the child, for this purpose we therefore note that the compared laws seek to facilitate the task of the judge in the matter by fixing by the legislator a text special law that defines the law applicable to custody to deal with such legal situations, whether related to the award or abandonment of custody to find the most appropriate law to protect the interests of the child and in accordance with the spirit of the conflict of law rules on custody, this question was absent from the Algerian conflict rules, which poses problems in determining the competent law in the matter

الكلمات المفتاحية: الحضانة ; القانون المختص ; الحماية ; الزواج المختلط ; تنازع القوانين ; custody ; competent law ; protection ; mixed marriage ; conflict of laws


سلطة الإدارة البيئيّة في توقيع الجزاءات

قارة تركي الهام, 

الملخص: من أجل حماية البيئة من التلوث، تمارس هيأت الضبط الاداري البيئي سلطتها في توقيع الجزاءات، نتيجة اعتداء الأفراد على المصلحة التي يحميها المشرع البيئي، والتي تقضي بحق الإنسان في العيش في بيئة سليمة ونظيفة. على أن هذه الجزاءات قد تنصب على الذمة المالية للملوث، وذلك في شكل غرامة إدارية، والجباية البيئية، والمصادرة. وقد لا تمس بالذمة المالية من خلال توجيه إعذارات، أو غلق المنشأة ووقفها عن العمل، وكذا إلغاء التراخيص التي سلمت في إطار القيام بعملية التوسع العمراني أو لمزاولة نشاط صناعي، بالإضافة إلى إجراءات التسوية والهدم، كما قد تلجأ الإدارة إلى أسلوب التنفيذ الجبري. In order to protect the environment from pollution, the environmental administrative control authorities exercise their power to impose sanctions, as a result of individuals’ attack on the interest protected by the environmental legislator, which is the human right to live in a healthy and clean environment. However, on the one hand, these sanctions may focus on the financial liability of the polluter, in the form of an administrative fine, environmental collection, and confiscation. On the other hand, it may not affect the financial liability by issuing warnings, or closing the facility and stopping it from work, as well as canceling the licenses that were issued in the frame work of the urban expansion process or to engage in an industrial activity, in addition to the settlement and demolition procedures, and forced execution.

الكلمات المفتاحية: البيئة ; التلوث ; الإدارة البيئية ; الجزاء الاداري. ; Environment ; pollution ; environmental administration ; administrative sanction


تجليات التناص في شعر عيسى لحيلح ديوان وبقيت وحدك أنموذجًا

بوكراع رشيد,  عرب الشعبة نجاة, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى رصد تجليات التناص، وجمالياته في ديوان وبقيت وحدك لعبد الله عيسى لحيلح، وتبيين مدى التداخل، والتعالق الحاصل بين نصوصه الشعرية، ونصوص غيره، التي استحضرها وضمّنها في شعره، محاولين بذلك أن نبرز القيمة الفنية والجمالية لهذا التداخل، وقد قسمنا هذه الدراسة إلى قسمين: قسم نظري عرضنا فيه لمفهوم التناص في النقد الغربي والعربي الحديثين، وكذا قوانينه وآلياته، وقسم إجرائي قمنا فيه بتجريب نظرية التناص على ديوان وبقيت وحدك لعيسى عبد الله لحيلح. الكلمات المفتاحية: تناص، شعر، لحيلح، ديوان. This study aims to monitor the manifestations of intertextuality and its aesthetics in the poetry of the poet Issa Laheleh, and to show the extent of the overlap and interdependence that occurs between his texts and the various texts of jealousy, which he conjured, included and contained in his poetry, highlighting the artistic and aesthetic value of this interdependence, and we divided this study into two parts. A theoretical section in which we presented the concept of intertextuality in modern Western and Arab criticism and its types and mechanisms, and an applied section: we tested the concept of intertextuality on a book and you remained alone by the poet Abdullah Issa Laheleh.

الكلمات المفتاحية: تناص، شعر، لحيلح، ديوان. ; intertextuality, poetry , Laheleh , poet's office.


الطبيعة القانونية للمسؤولية المدنية عن أضرار الأنشطة الفضائية

عمارة محمد,  رايس محمد, 

الملخص: الملخص: نظراً لمدى الآثار الجسيمة المترتبة على أضرار الأنشطة الفضائية تظهر مدى أهمية البحث في الطبيعة القانونية لمسؤولية المشغل المدنية عن أضرار الأنشطة الفضائية وتحديد هذه الطبيعة القانونية يتطلب تحليل النصوص الخاصة بالمسؤولية المدنية للمشغل الفضائي الواردة في قانون تنظيم قطاع الفضاء الإماراتي ومقارنتها مع ما جاء بالاتفاقية الدولية للمسؤولية الدولية عن الأضرار التي تحدثها الأجسام الفضائية لسنة 1972 والقواعد العامة للمسؤولية المدنية في نطاق قانون المعاملات المدنية الإماراتي وذلك لبيان ما إذا كانت المسؤولية المدنية للمشغل الفضائي هي مسؤولية موضوعية أي مطلقة تتطلب وجود الضرر فقط أم أن قيامها يتطلب توافر الخطأ وما هي أهمية توافر عنصر المباشرة والتسبب في حدوث الضرر لقيام هذه المسؤولية . Abstract: Given the extent of the serious consequences of the damages of space activities, the importance of research into the legal nature of the operator’s civil liability for damages to space activities and determining this legal nature requires analyzing the texts on the civil liability of the space operator contained in the law regulating the UAE space sector and comparing them with what came in the International Convention on International Liability On the damage caused by space objects for the year 1972 and the general rules of civil liability within the scope of the UAE Civil Transactions Law in order to clarify whether the civil liability of the space operator is objective, i.e. absolute, that requires the existence of damage only, or that its occurrence requires the availability of fault and what is the importance of the availability of the element of directness and causing the occurrence of damage to the exercise of this liability.

الكلمات المفتاحية: المسؤ ; لية المدنية الفضائية ; المشغل الفضائي ; الحادث الفضائي ; الضرر الفضائي ; Space Civil Liability ; Space Operator ; Space Accident ; Space Damage


مساهمة نظام المعلومات المحاسبية في تحسين جودة القوائم المالية -دراسة ميدانية بمجمع صيدال-

بوعزيز ابراهيم, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور نظام المعلومات المحاسبية في تحسين جودة القوائم المالية، ودوافع استخدامه بما يدعم المؤسسة للوصول إلى أهدافها التي تحقق لها العديد من المزايا جراء تفعيل نظم المعلومات، ولتحقيق هذا الهدف قمنا بمحاولة لدراسة مجمع صيدال عن طريق دراسة استبيانية لعينة من المحاسبين. وقد تبين من خلال نتائج الاختبارات الإحصائية وجود علاقة ارتباط ايجابية قوية بين نظام المعلومات المحاسبية والقوائم المالية بمجع صيدال، من خلال مساهمة نظام المعلومات المحاسبي بإعطاء معلومات شفافة وموثوقة وذات مصداقية تساهم في جودة القوائم المالية ومنه ترشيد مختلف القرارات على مستوى المجمع. Abstract: This study aimed to identify the role of the accounting information system in improving the quality of financial statements, and the motives for its use in order to support the institution to reach its goals that it achieves. The results of the statistical tests found a strong positive correlation between the Accounting Information System (AIS) and the financial statements with the Sidal Bean.

الكلمات المفتاحية: نظام المعلومات المحاسبية، التقارير المالية، جودة التقارير المالية، معلومات محاسبية. ; Key words : Accounting information system, financial statements, quality of financial statements, accounting information.


من الارهاب إلى المصالحة الوطنية: دراسة قانونية تحليلية حول الأزمة الأمنية الجزائرية

غبولي منى, 

الملخص: اختلف المهتمون بالشأن الدولي في مسألة تكييف الأحداث الدامية التي سببت أزمة أمنية في الجزائر تسعينيات القرن الماضي، بين من اعتبرها حربا أهلية تنطبق عليها أحكام وقواعد القانون الدولي الإنساني، وبين من اعتبرها اضطرابات وتوترات داخلية لا ترقى لوصف النزاع المسلح غير الدولي وبالتالي تبقى خاضعة للسلطان الداخلي للدولة.حسمت الجزائر الجدل الدائر بإصدار قانون المصالحة الوطنية الذي احتوى الأزمة وكيّفها بعيدا عن كل التدخلات الخارجية، وهو ما نسعى من خلال هذا المقال للوقوف على حقيقته إلى جانب دراسة مضمون قانون المصالحة الوطنية الذي أنهى الأزمة وتقييم آثاره. those interested in international affairs in general differed over the adaptation of the bloody events that took place in Algeria between those who considered it a civil war to which the provisions and rules of international humanitarian law apply, and those who considered it merely internal disturbances and tensions that do not amount to describing the non-international armed conflict and thus remain subject to the internal authority of the state. However, Algeria quickly adopted the law of national reconciliation that contained the crisis and adapted it properly, legally, away from all foreign interference, which is what We seek through this article to find out what it is, in addition to studying and evaluating the content of the national reconciliation law that ended the crisis.

الكلمات المفتاحية: السلم ; المصالحة ; الارهاب ; التع ; يضات


ضوابط اختيار الأسلوب الإحصائي في الفرضيات الفرقية ضمن البحوث الانسانية والاجتماعية

مفتي عبد المنعم, 

الملخص: الملخص: تهدف الدراسة إلى توضيح الضوابط التي يتقيد بها الباحث عند اختيار الأساليب الاحصائية المناسبة لبحثه في حالة الفرضيات الفرقية ضمن البحوث الانسانية والاجتماعية. بدأت الدراسة في شقها الأول بتحديد مصطلح الفرضيات وذكر أنواعها والتركيز على الفرضيات الفرقية، أما في شقها الثاني فتطرق الباحث إلى الضوابط التي يعتمد عليها الباحث في اختيار الأسلوب الإحصائي المناسب لبحثه في حالة الفرضيات الفرقية. Abstract: The study aims to clarify the controls to which the researcher complies when choosing the appropriate statistical methods that suit his research in the case of differential hypotheses in human and social research. In the first part, the study began by defining the term "hypotheses" by mentioning their types and focusing on the differential hypotheses. In the second part, the researcher looked at the regulations on which the researcher relies to choose the appropriate statistical method for his research in the case of differential hypotheses.

الكلمات المفتاحية: الأساليب الاحصائية ; الفرضيات الفرقية ; البحوث الانسانية والاجتماعية


خصوصية منازعات الاستثمار ومدى قابليتها لآلية التحكيمSpecificity of investment disputes and suitability of the arbitration mechanism

هدوار حسين,  مكي خالدية, 

الملخص: نظرا إلى تزايد التنافس على الاستثمارات الأجنبية أصبحت الدول تعطي أهمية بالغة لمسألة إبرام عقود الاستثمار . لكن من جانب آخر فإن المستثمر يحتاج إلى ضمانات وحوافز لتوفير مناخ ملائم للاستثمار، ومن بين هذه الضمانات عدم إحالة النزاعات الناشئة عن عقود الاستثمار على قضاء الدولة المضيفة، مما جعل الكثير من الدول تسعى إلى إيجاد حلول بديلة لفض تلك المنازعات والتي تتسم بخصوصية مميزة، وكان التحكيم هو البديل الأنسب لذلك . Abstract: In view of increasing competition for foreign investment, States are placing great importance on the issue of entering into investment contracts . But on the other hand, the investor needs guarantees and incentives to provide a favorable environment for investment, among these guarantees not to refer disputes arising from investment contracts to the jurisdiction of the host country, which has made many countries seek alternative solutions to settle such disputes, which are characterized by a distinctive peculiarity, and arbitration was the most suitable alternative to this

الكلمات المفتاحية: الاستثمارات الأجنبية، المستثمر، المنازعات، التحكيم. ; Key words : Foreign investments, investor, disputes, arbitration.


المواجهة الدولية لحماية اللاجئين في ظل أزمة الفيروس التاجي المستجد

حجاج مليكة, 

الملخص: يمر العالم اليوم بإحدى أهم الأزمات الصحية التي جعلت من دوله تغلق حدودها بعدما كانت قرية صغيرة أبوابها ونوافذها مفتوحة على بعضها البعض من خلال غلق الحدود وتعليق الرحلات وفرض قيود الحجر الصحي... مما نتج عن ذلك تقييد الحقوق وإهمالها خاصة بالنسبة للاجئين اللذين يعتبرون الفئة الأكثر تضررا من أزمة كوفيد 19 المستجد على الرغم من الاهتمام الدولي لها ، وتكريس مواثيق الأمم المتحدة كاتفاقية اللاجئين لعام 1951، والبرتوكول المكمل لها لسنة 1967، إعلان نيويورك الجديد للاجئين والمهاجرين ، الميثاق العالمي للاجئين ، والاتفاقية العربية لحقوق اللاجئين ، والتي تؤكد كلها على ضرورة الاهتمام باللاجئين من خلال منحهم حقوق الرعاية الصحية ، وفي هذا الإطار تعد كل من منظمة الصحة العالمية ومفوضية شؤون اللاجئين من الوسائط التي تعتمد عليها منظمة الأمم المتحدة لإبراز التضامن الدولي لحل المشكلات العالمية والعمل سويا لتقديم العون العاجل أثناء حالات الطوارئ الصحية للاجئين ، وسوف نبرز في هذه الدراسة مضمون الإقرار الدولي بالحق في الرعاية الصحية للاجئين وسعي المؤسسات الدولية لتطبيق ذلك ، فضلا على ضرورة البحث في أهم الإشكاليات العالمية العملية لتوفير الاحتياجات الصحية للاجئين في زمن الفيروس التاجي المعروف بفيروس كورونا المستجد. Today, the world is experiencing one of the major health crises that forced the countries into a state of isolation ; by closing borders, suspending travel and imposing quarantine restrictions, which resulted in the restriction and neglect of rights, especially those of refugees, who are the most affected by the new Covid 19 crisis, despite the international focus on this category, and the United Nations Charters, such as the 1954 Refugee Convention and the1967 Protocol thereto, the New York Declaration on Refugees and Migrants, the Global Refugee Charter and Arab Convention on Regulating Status of Refugees in the Arab Countries, all of which emphasize the welfare of refugees through granting health-care rights. In this context, the World Health Organization (WHO) and the Office of the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) are among the tools on which the United Nations depends to highlight international solidarity in solving global problems and working together to provide urgent assistance during refugee health emergencies. In this study, we will highlight the content of the international endorsement of the refugees ‘right to access to health care services and the efforts of international institutions to do so, as well as the need to explore the global dilemmas in providing for the refugees’ health needs in the time of a new coronary virus known as Coronavirus.

الكلمات المفتاحية: اللاجئين ; المنظمات الدولية ; الفيروس التاجي ; الاتفاقيات.


الحد من البصمة البيئية مدخل لتحقيق التنمية المستدامة

بيدي أمال, 

الملخص: هناك علاقة وثيقة بين التنمية المستدامة والبيئة ، ولتحقيق الأولى كان لزامًا الحفاظ على الثانية. ولأهمية هذه العلاقة وتكاملها تم رصد ومراقبة الوضع البيئي بهدف الحفاظ على الموارد الطبيعية وضمان استمرار التنمية ، الأمر الذي استدعى استخدام تقنية لقياس مدى التوازن البيئي وأهميته في تحقيق التنمية المستدامة. ولعل اتخاذ البصمة البيئية يعتبر مدخل مهم وهام من أجل تحقيق التنمية المستدامة عن طريق تحديد الوضع البيئي ومدى إمكانية البيئة الطبيعية من تجديد مواردها المستنزفة ، بسبب العنصر البشري أو الطبيعي ، وعليه تسمح البصمة البيئية بتحديد مقدار الموارد الطبيعية التي لنا الحق في استهلاكها من أجل خلق التوازن البيئي ومواجهة التحديات البيئية. الكلمات المفتاحية : البصمة البيئية ، السعة البيولوجية ، التوازن البيئي ، التنمية المستدامة. Abstract: There is a close relationship between sustainable development and the environment, and in order to achieve the first, it is necessary to preserve the second. Indeed, because of the importance and integration of this relationship, the environmental situation was monitored with the aim of preserving natural resources and ensuring the continuation of the development, which necessitated the use of a technique to measure the extent of environmental balance and its importance in achieving sustainable development. Perhaps taking the environmental footprint is an important entry point and crucial for achieving sustainable development by determining the environmental situation and the extent to which the natural environment can renew its depleted resources. Because of the human or natural element, the environmental footprint allows determining the sum of natural resources that we have the right to consume in order to create environmental balance and meet environmental challenges. Keywords: Biological capacity, environmental balance, sustainable development

الكلمات المفتاحية: البصمة البيئية ، ; السعة البيولوجية ; التوازن البيئي ، ; ، التنمية المستدامة.


تطور الدور الوظيفي لمجلس الأمن في مجال التصدي للجرائم الدولية بموجب التفسير الموسع للفصل السابع من الميثاق The evolution of the functional role of the Security Council in addressing international crimes based on Chapter VII of the Charter

مبخوتة احمد,  محمودي قادة, 

الملخص: بعد نهاية الحرب الباردة، وفي ظل افتقاد المجتمع الدولي لآلية قضائية جنائية دولية دائمة، كان من الضروري إيجاد البدائل المناسبة للتصدي لانتهاكات حقوق الإنسان في الكثير من النزاعات الدولية تطور دور مجلس الامن من خلال تشكيل محاكم جنائية مؤقتة بموجب التدابير اللازمة لحفظ السلم والامن. لعبت المحاكم الجنائية الخاصة التي تم إنشائها من طرف مجلس الأمن، دورا في التسريع باعتماد النظام الأساسي للمحكمة الجنائية الدولية واكدت على استحداث وظائف قضائية لمجلس الأمن في تعبير عن تطور في سلطات مجلس الامن وفق التفسير الموسع لأحكام الفصل السابع من الميثاق.

الكلمات المفتاحية: مجلس الأمن- حفظ السلم والأمن- الميثاق– محاكم جنائية.


القوس الجيوبولتيكي للطاقة في منطقة الساحل والصحراء من منظور السياسة الخارجية الجزائرية

قصعة حورية,  جداي سليم, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على رهانات القوس الجيوبولتيكي للطاقة ( هلال الطاقة) في منطقة الساحل والصحراء من منظور السياسة الخارجية الجزائرية، وتحديدا في ظل بروز موضوع جيوبولتيك الطاقة الذي أصبح يدرج كأبرز محاور السياسة الدولية كونه يشهد تقاطع العديد من المجالات، فنظرا للأهمية الإستراتيجية للطاقة أصبحت أنظمة الإمداد وأسواق الطاقة متداخلة بسلاسة مع الأمن العالمي، كما تحولت موارد الطاقة إلى أداة في السياسة الخارجية للدول لتجسيد استراتيجياتها، وفي الوقت نفسه أصبحت تشير إلى حتمية تكيف السياسات الخارجية لبعض الدول مع التموقع الجديد لمصادر الطاقة في السياسة الدولية بما في ذلك الجزائر.

الكلمات المفتاحية: القوس الجيوبولتيكي للطاقة ; الساحل والصحراء ; السياسة الخارجية ; الجزائر


الأبعاد النفسية للمكان في شعر محمد الصالح باوية ديوان أغنيات نضالية أنموذجا Psychological dimensions of the place in the poetry of Muhammad Al-Saleh Baweya Poetical works of struggle songs as a model

قاضي إيلياس,  زرادي نوردين, 

الملخص: الشعر ولود في استنطاق كوامن النفس السحيقة، غزيرة العمق والمعنى، التي لا يطاولها إلا شاعر متمرس فتصوير خلجاتها يحتاج إلى لغة منتقاة وإلى استحضار بنيات فنية مختلفة، فشاعرنا محمد الصالح باوية في ديوانه الموسوم "أغنيات نضالية " اتكأ على استجلاب المكان بشكل كبير لما له من دلالات مجاورة للأبعاد النفسية ولما له من قيم فنية وجمالية فتنوعت الأماكن بين ضيقة وأخرى مفتوحة كالكوخ والقبو والحقل والساحة ليعبر بها عن عواطف مختلفة كالشكوى والقهر والتحفيز والتحدي.Abstract Poetry deffinetly reveals the soul's buried emotions that are rich in connotation and significance which cannot be touched except by and experienced poet who depicts its stories with a purified language and evoking different artistic constructions. Our poet Mohammed Saleh Bawya in his poetry collection entitled "Struggle Songs" relied excessively on Place because of its adjacent connotations to psychological dimensions and because of its artistic and aesthetic values, thus the Place varied between tiny and open ones such as the hut, the basement, the field and the yard just to express different emotions as complain, oppression, motivation and challenge.

الكلمات المفتاحية: الشعر، بنيات فنية، المكان، الأبعاد النفسية. ; Poetry, artistic constructions, place, psychological dimensio


المعنى بين الاستعمال الحقيقي والاستعمال الاستعاري للغة معجم أساس البلاغة للزمخشري في ضوء علم اللغة الحديث "مقاربة في المعجم والدلالة" The meaning between real and metaphorical use of language A dictionary «Asās al-Balāghah,» by «Zûmakheharï» in the light of modern linguistics - An approach to lexicon and semantics-

حمادي سميرة, 

الملخص: عرف التأليف المعجمي في القرون الأولى للهجرة المباركة نشاطا حثيثا، وكان معجم "أساس البلاغة" للزمخشري(ت538ه) من أهم المعجمات التي حفيت باللفظ في مختلف أوجه استعمالاته، والمعنى في شتى سياقات الكلام، فقد عمد صاحبه إلى رصد روائع مجازات لغة العرب، وسعى للكشف عن مكامن أسرار الجمال اللسّاني، ومواطن البيان فيه، فصاغ معجمه صياغة دلالية استعارية تنبض بالحياة عبر توليد الدلالات، وتعج بالحركة من تكاثف المعاني... تأليفا يصب في خانة المعجم، ويحسب للبلاغة، ويضاف إلى نظرية الاستعارة بمفهومها التأويلي في البلاغة الحديثة. وعلى الاختلاف بين الحقيقة والمجاز، وعلى التفاوت في أسباب الفصاحة، بنى الزمخشري تصوره المعجمي خارج نطاق الحقيقة إلى رحاب الاستعمال الاستعاري للغة، أو ما بات يعرف في اللسانيات الحديثة "بالاستعارة الحية". Abstract:Lexical composition was active in the first centuries of the blessed migration, and the lexicon «Asās al-Balāghah,» by «Zûmakheharï» was one of the most important dictionaries that embraced the word in its various aspects of its uses, and the meaning in various contexts of speech. Its owner deliberately monitored the masterpieces of Arabic metaphors, so he formulated his lexicon with a metaphorical semantic formula that is alive by generating semantics, and teeming with movement from the condensation of meanings... a composition that falls into the category of the lexicon, is calculated for rhetoric, and is added to the metaphor theory with its interpretive concept in modern rhetoric.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: (أساس البلاغة للزمخشري، الاستعمال الاستعاري، التأليف المعجمي، المعجم السيافي، المعنى.) Key words: (Asās al-Balāghah by Zûmakheharï, lexical composition, the Siyafi lexicon, Meaning, metaphorical use.)


عشبة الحناء ومكانتها في الثقافة الشعبية الأوراسية

مرادي مسيكة,  بوقرة كمال,  بايو صالح, 

الملخص: تم التطرق في هذا المقال الى موضوع عشبة الحناء ومكانتها في الثقافة الشعبية الأوراسية، والذي نسعى فيه الى محاولة معرفة بعض استعمالات ووظائف هذه العشبة ومكانتها في مختلف جوانب الحياة اليومية للأفراد والعائلات في هذه المنطقة، فهي من الأعشاب المتداولة منذ القديم في العديد من الحضارات والثقافات والتي لا يمكن أن تستغني عنها أي عائلة في المجتمع. قمنا بداية بالتطرق الى أهم المفاهيم المتعلقة بالموضوع، ثم التعرف على موقع منطقة الأوراس، بعدها التطرق لأسطورة عشبة الحناء، ثم التعرف على مختلف الاستعمالات والوظائف لعشبة الحناء ومكانتها في الثقافة الشعبية بمنطقة الأوراس. The subject of henna herb and its place in Aures popular culture, in which we seek to learn about some of the uses and functions of this herb and its place in various aspects of the daily life of individuals and families in Aures, is a herb that has been in circulation since the old days in many cultures. We first touched on the most important concepts on the subject, then on the location of the Aures, then on the legend of the henna herb, and then on the various uses and functions of the henna herb and its place in the popular culture of the Aures.

الكلمات المفتاحية: عشبة الحناء ; الثقافة الشعبية ; الأوراس


حجِّية المحررات الالكترونية في الإثبات على ضوء التشريع الجزائري والتشريع المقارن

رحال علي, 

الملخص: يعالج هذا المقال مسألة المحررات الالكترونية و مدى الاعتراف بها كأدلة إثبات في المواد المدنية ومناقشة حجيتها على ضوء التشريع الجزائري والتشريع المقارن وهي المحررات الناتجة عن التعامل باستخدام و سائل الاتصال الحديثة ، وهذا من خلال التطرق إلى مفهومها وخصائصها وشروط صحتها للاعتداد بها كأدلة إثبات شأنها شان المحررات التقليدية الورقية . This article deals with the matter of electronic documents and the extent to which they are recognized as proof of evidence in civil articles, and discusses their validity in light of the Algerian legislation and comparative legislation. These documents result from dealing with the use of modern means of communication. And this is by addressing their concept, characteristics and conditions of validity to be considered as evidence the same way the traditional paper documents are.

الكلمات المفتاحية: المحرر الإلكتروني ; الاثبات ; حجية المحرر ; المحرر الورقي ; التوثيق ; التصديق ; التوقيع الالكتروني


مقاصد مستثنيات القواعد الفقهية الكلية عند الحنفية دراسة تطبيقية

السلعوس ريم عزام, 

الملخص: يأتي هذا البحث لدراسة مستثنيات القواعد الفقهية الكلية في المذهب الحنفي وذكر مقاصدها؛ مساهمة من الباحثة في الدراسات الأصولية والفقهية، وقد جعلت عنوانه «مستثنيات القواعد الفقهية الكلية في المذهب الحنفي ومقاصدها- دراسة تطبيقية»، وقد تناولته في مقدمة وثلاثة مباحث وخاتمة. فالمقدمة ذكرت فيها أهمية البحث ومشكلته وأهدافه والدراسات السابقة عليه ومنهجه وإجراءاته وخطته، بينما تناولت في المبحث الأول المستثنيات التي تندرج تحت فروع قاعدة الأمور بمقاصدها ومقاصد تلك المستثنيات، وتناولت فيها قاعدتين جزئيتين فرعيتين عن هذه القاعدة الكلية، وفي المبحث الثاني تناولت المستثنيات التي تندرج تحت فروع قاعدة الضرر يزال ومقاصدها ومقاصد تلك المستثنيات، وتناولت فيها أيضا مستثنيات قاعدتين فرعيتين عن هذه القاعدة الكلية، وتناولت في المبحث الثالث المستثنيات التي تندرج تحت القاعدة الكلية اليقين لا يزول بالشك ومقاصدها، وتناولت فيها مستثنيات سبع قواعد جزئية تتفرع عن هذه القاعدة الكلية ومقاصد تلك المستثنيات. ثم ختمت البحث بخاتمة بينت فيها أهم النتائج التي برزت من خلال دراسة المستثنيات، وقد ظهر فيها قيمة دراسة القواعد الفقهية وتطبيقاتها ومستثنياتها في تخريج الفروع الفقهية على الأصول المذهبية، ثم ذكرت بعض التوصيات التي تثري البحث العلمي وتساهم في خدمة الباحثين والمتعلمين والمهتمين بدراسة الفقه الإسلامي وأصوله المختلفة. Abstract: This research comes to study the exceptions to the total jurisprudence rules in the Hanafi school and mention their purposes. A contribution from the researcher in fundamentalist and jurisprudential studies, and she made its title “Exclusions of the total jurisprudential rules in the Hanafi school and its purposes - an applied study”, and I dealt with it in an introduction, three sections and a conclusion. The introduction mentioned the importance of the research, its problem, its objectives, previous studies, its method, procedures and plan, while in the first section it dealt with the exceptions that fall under the branches of the rule of affairs with their purposes and purposes of those exceptions. The rule of harm still and its purposes and purposes of those exceptions, and also dealt with the exceptions of two sub-rules of this universal rule, and dealt in the third section the exceptions that fall under the rule of the total certainty is not removed by doubt and their purposes, and dealt with the exceptions of seven partial rules branching from this universal rule and the purposes of those exceptions. Then she concluded the research with a conclusion showing the most important results that emerged through the study of exceptions, and the value of studying jurisprudential rules, their applications and exceptions appeared in the graduation of jurisprudence branches on doctrinal assets, and then mentioned some recommendations that enrich scientific research and contribute to the service of researchers, learners and those interested in studying Islamic jurisprudence and its foundations. different. Key words : exceptions, rules, purposes, applications, harm, certainty.

الكلمات المفتاحية: المستثنيات ; القواعد ; المقاصد ; التطبيقات ; الضرر ; اليقين


مرافقة المحبوسين المفرج عنهم لإدماجهم في المجتمع - دراسة حالة وكالة التنمية الاجتماعية-

بومدفع الطاهر, 

الملخص: هذه الدراسة تتناول فئة واسعة مهمشة من المجتمع وهي فئة المحبوسين المفرج عنهم ومعاناتهم من الإقصاء والتهميش الاجتماعي؛ الذي قد يكون سبب في عودتهم إلى الجريمة، ولذا يتطلب التكفل بهم ورعايتهم اجتماعيا، وبما أن هذا الأمر مسؤولية الدولة والمجتمع، فقد تكفلت مجموعة من الهيئات بذلك، وتعتبر وكالة التنمية الاجتماعية من أهم الهيئات التي تلعب دور كبير وأساسي في تقديم الرعاية الاجتماعية والمساعدات المادية للفئات الهشة والمحرومة اجتماعيا، من خلال مجموعة من البرامج والأجهزة الفعّالة في الواقع، وقد أدرجت شريحة واسعة من المحبوسين المفرج عنهم ضمن تلك البرامج وبصفة رسمية؛ باعتبارها تعاني التهميش والإقصاء الاجتماعي والحرمان والضعف المادي والمعنوي. This study deals with a wide marginalized group of society, namely, the group of released prisoners and their suffering from exclusion and social marginalization, which may be the cause of their return to crime, and therefore requires their social care and care, and since this is the responsibility of the State and society, a group of bodies have ensured this, and the Social Development Agency is one of the most important bodies that play a major and essential role in providing social welfare and material assistance to fragile and socially disadvantaged groups, through a range of effective programmes and devices. In fact, a wide range of released prisoners have been formally included in these programmes as suffering from marginalization, social exclusion, deprivation and material and moral vulnerability.

الكلمات المفتاحية: المحبوس المفرج عنه، الرعاية الاجتماعية، الإدماج الاجتماعي، وكالة التنمية الاجتماعية.


اللغة العربية والعولمة بين الواقع والتحديات

بن يمينة خودة, 

الملخص: الملخص: حاولنا في هذا البحث أن نضع اللغة العربية تحت المجهر ونتبين الترسبات الناجمة عن العولمة من ازدواجية لغوية، الاقتراض، ودعوات للتعليم باللغات الأجنبية، والعزوف عن الرسم العربي للحروف، والصراع بين الفصحى والعامية إلى غاية تجسيد الأفكار والتواصل عبر الصورة، وذلك بغية النهوض باللغة العربية والمساهمة في نشرها وتعليهما. الكلمات المفتاحية: اللغة العربية، العولمة، صراع اللغات، النهضة اللغوية. Abstract: In this research ,we tried to put Arabic language under microscope and to realize the sediment resulting from globalization from bilingualism , borrowing ,up to embodiment of ideas and communication through the image in order to emprove and teach the Arabic. Key words : Arabic; globalization; language conflict; language renaissance.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: اللغة العربية، العولمة، صراع اللغات، النهضة اللغوية.


انعكاسات جائحة كوفيد 19 على الحريات العامة

عاشور بكار,  دهار محمد, 

الملخص: إن ممارسة الحريات العامة في ظل جائحة كوفيد 19 التي تعد ظرفا استثنائيا مست كل أنحاء العالم تكتسي الكثير من الخصوصية ، باعتبار أن التدابير الضبطية التي تتخذها الادارة لمواجهة هذه الظروف تتصف بالسرعة و الحزم من خلال التصدي لكل ما يهدد النظام العام. إلا أن هاته التدابير الضبطية لا تجعل الادارة في منأى عن الرقابة ، فلا يعدو أن يكون الأمر توسعا لقواعد المشروعية مع مراعاة التناسب بين الحدود المرسومة لسلطة الادارة في اتخاذ هذه التدابير الضبطية و ضمان عدم المساس بالحريات العامة للأفراد. الكلمات المفتاحية : الحريات العامة ؛ الظرف الإستثنائي ؛ التدبير الضبطي ؛ وباء كورونا Abstract: The exercise of public freedoms under the Covid-19 pandemic may be of great privacy, affecting all parts of the world. The administration's control measures to address these conditions are rapid and firm in facing all threats to public order. These control measures, however, do not keep the administration far from censorship. It is merely an expansion of legitimacy rules, taking into account the proportionality of the limits set for the administration in taking such measures and ensuring that the public freedoms of individuals are not compromised. Keywords: public freedoms, exceptional circumstance, control measure, Corona epidemic.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية : الحريات العامة ؛ الظرف الإستثنائي ؛ التدبير الضبطي ؛ وباء كورونا ; Keywords: public freedoms, exceptional circumstance, control measure, Corona epidemic.


الضَّوَابِطُ اللِّسَانِيَّةُ فِي فَهْمِ دَلَالَةِ الأَلْفَاظِ عَلَى مَعَانِيْهَا عِنْدَ الأصُولِيِّينَ

بن جامع رياض, 

الملخص: يهدف هذا المقالُ إلى بيانِ أهم الضَّوابط اللِّسانيَّة الَّتي اعتمدها الأصوليّونَ في تعيين دلالة الخطاب الشَّرعي، وتحديد طرائق استثمارها في فهم معاني الألفاظ ودلالتها على الأحكام المتعلّقة بأفعال المكلّفين، مع توضيح المسالك الموصلة إليها، وقد تَمَّ هذا التَّأسيس في نطاق المكوّنات النَّصيَّة للقرآن الكريم والحديث النَّبوي الشَّريف، متوسّلين في ذلك باللِّسان العربيّ الفصيح، ولما كانت دلالة الألفاظ على معانيها من أهمّ المباحث الأصولية التّي اشتغل بها علم الأصول لمعرفة مراد الشَّارع منها، فإننا نتساءل: ما الاعتبارات اللُّغويّة التي اِسْتَنَدَ إليها الأصوليون في ضبط معاني الألفاظ من جهة وضوحها أو رجحانها أو غموضها؟ وما منهجهم في التَّعامل معها؟ This article seeks to clarify the most important linguistic disciplines adopted by Fundamentalists in defining the significance of the legitimate discourse . Identify the to invest them in understanding the meaning of words and their implications for the provisions relating to the actions of the deeds of the legally commissioned person. With the identifying the ways to which it is connected, this establishment was done within the scope of the textual components of the Qur'an and the Hadith of the Prophet ، Begging for that with the arabic tongue، And since the meaning of the words is one of the most important fundamentalist investigations that the Science of Origins emphasized on to know what the legislator wants from it. We wonder: What linguistic considerations have fundamentalists relied on in controlling the meaning of words in terms of their clarity, preponderance or ambiguity? And what's their approach to dealing with them.

الكلمات المفتاحية: الضّوابط اللّسانية – الدّلالة– السياق – القصد; Linguistic controls, Meaning , Context, Purpose,


دراسة قياسية للنموذج الكلي لاستهلاك المجتمع الجزائري اتجاه المجاميع السلعية (انطلاقا من نتائج المسح الأسري: 1988، 1995، 2000 و2011)

بورداش شهرزاد, 

الملخص: الملخص: استهدفت هذه الدراسة اختبار سلوك الإنفاق الاستهلاكي للعائلات الجزائرية اتجاه المجاميع السلعية، وما إذا تغير النموذج الاستهلاكي للمجتمع الجزائري أم بقي مستقرا خلال الفترة 1988- 2011 باستخدام إحصائية .Wald ولقد توصلنا إلى أن النموذج الاستهلاكي للمجتمع الجزائري قد تغير كليا خلال هذه الفترة، وللتعمق أكثر قمنا ببناء نماذج مركبة من فترتين الأولى (1988-1995)، الثانية (1995-2000)، في حين الثالثة (2000-2011) وما ميز هذه الفترات هي التحولات الاقتصادية، الاجتماعية والأمنية التي عرفتها الجزائر، وطبقنا نفس الإحصائية على هذه الفترات فأظهرت النتائج أن النموذج الاستهلاكي قد تغير كليا خلال الفترتين الأولى والثانية في حين بقي مستقرا خلال الفترة الثالثة. Abstract: This study aimed to test the behavior of consumer spending for Algerian families in the direction of commodity aggregates, and whether the consumer model of Algerian society changed or remained stable during the period 1988-2011 using a statistic Wald. We have found that the consumer model of Algerian society has changed completely during this period, and in greater depth we have built composite models from the first two periods (1988-1995), the second (1995-2000), while the third (2000-2011) What characterized these periods were the economic, social and security transformations that Algeria experienced, and we applied the same statistics to these periods, and the results showed that the consumer model changed completely during the first and second periods while remaining stable during the third period.

الكلمات المفتاحية: النفقات الكلية للاستهلاك ; المسح الأسري ; المعطيات المجمعة ; ميزانية العائلات


Outils d’évaluation en classe de FLE au primaire : quel impact en matière de l’écrit ?

Bensalem Djemâa,  Sidi Salah Abdelwahab, 

Résumé: Cet article présente et analyse les résultats d’une enquête menée auprès d’enseignants algériens du primaire et portant sur l’évaluation de l’écrit en français qui représente une phase essentielle du processus d’enseignement/apprentissage. L’objectif de ce travail consiste à mettre l’accent sur la manière dont les enseignants évaluent les écrits de leurs élèves (méthode de travail, outils utilisés) ainsi que sur les problèmes que pose cette pratique (formulation des consignes, définition des critères d’évaluation...) afin d’avoir des informations sur les acquis des apprenants à l’écrit et rendre ainsi plus efficace leurs pratiques pédagogiques.

Mots clés: production écrite ; critères d’évaluation ; outils ; compétence


البعد الحجاجي للتأويل في الخطاب الديني – نماذج من تفسير الشعراوي لمحمد متولي الشعراوي-

لوصيف سفيان,  ريوقي عبد الحليم, 

الملخص: الملخص: يقوم موضوع الحجاج وموضوع التأويل على البحث في مضامين الخطاب وما يحققه من فهم وتأثير وإقناع. حيث يهدف بحثنا هذا إلى العمل على إبراز البعد الحجاجي للتأويل في الخطاب الديني. ويسعى كذلك إلى تقديم التأويل الذي يعتبر محاولة لفهم المعاني وتقديم الدلالات للخطاب، كما يبين العلاقة القائمة بين التأويل والحجاج والتلازم بينهما، وتطرقنا إلى تفسير الشعراوي باعتباره خطابا دينيا قائما على العديد من التأويلات المرتبطة بمقاصد النص القرآني، ويعمل كذلك على التوجيه الحجاجي لتقديم النتائج الملازمة، وهذا عن طريق التدرج في الطرح باستعمال كل الأدوات التي تساهم في تشكيل المعنى بطريقة عقلية وفق مبدأ عدم التناقض. Abstract: The subject of argument and interpretation is based on researching the contents of understanding the contents of the discourse and what it achieves in terms of understanding, influence and persuasion. Where this research aims to work on highlighting the argumentative dimension of interpretation in religious discourse, and also seeks to present the interpretation , which is an attempt to understand the meanings and provide connotations to the discourse, as it shows the relationship between interpretation and the argument and the correlation between them, and we touched on the interpretation of shaarawy as a religious discourse based on many interpretation related to the purposes of the Qur’anic text, and also works on the argumentative guidance to present the accompanying results, and this is by gradual subtraction using all the formation of meaning in a rational manner according to the principle of non-contradiction.

الكلمات المفتاحية: الحجاج; التأويل; الخطاب الديني; القصدية ;argument; interpretation; the religious speech; intentionality


تفعيل شرط الثبات التشريعي كضمانة حمائية لصالح المستثمر الأجنبي في القانون الجزائري

طوطاوي محمد امين,  بلغيث عمارة, 

الملخص: الملخص: سعيا من الدولة الجزائرية و في سبيل استقطاب رؤوس الأموال الأجنبية تعمل هذه الأخيرة على إدراج جملة من الضمانات القانونية للمستثمر الأجنبي، لعل أبرزها ما يعرف بشرط الثبات التشريعي باعتباره أهم ضمانة موضوعية تحمي المستثمر الأجنبي عن طريق استقرار القانون الذي أبرم في ظله العقد حماية له من سلطة الدولة المضيفة، و في نفس الوقت توفير الحرية و الأمان القانونيين لممارسة نشاطه الاستثماري داخل أراضيها. الكلمات المفتاحية: رؤوس الأموال الأجنبية ، شرط الثبات التشريعي ، ضمانة موضوعية . Abstract: As part of the efforts to attract foreign capital the Algerian Stateis is endeveavouring to incorporate a number of legal guarantees for foreign investors, the most prominent of which is the so-called Legislative stability requirement as the most important objective guarantee that protects foreign investors by establishing a legal framework within which to protect them from the authority of the host State, in the same time provide The legal freedom and security to pursue his investment activity within in its territory. Key words : Foreign capital , Legislative stability requirement ,Objective guarantee.

الكلمات المفتاحية: رؤوس الأموال الأجنبية ، شرط الثبات التشريعي ، ضمانة موضوعية .


La contrefaçon à l’ère du numérique

زواني نادية, 

الملخص: La contrefaçon est un phénomène en constante augmentation, l’émergence des nouvelles technologies a profondément modifié les phénomènes criminels. La cybercriminalité a connu l’apparition de nouvelles formes de criminalité qui ne peuvent être commises qu’à l’aide de système d’information, les atteintes aux droits de propriété intellectuelle ont changé parce que l’environnement est devenu numérique, sur cette base la contrefaçon a connu de nouvelles formes du fait de sa perpétuation dans un environnement numérique. Counterfeiting is a constantly increasing phenomenon, the emergence of new technologies has profoundly modified criminal phenomena. Cybercrime has seen the emergence of new forms of crime which can only be committed using an information system. Infringements of intellectual property rights have changed because the environment has become digital, on this basis counterfeiting has experienced new forms due to its perpetuation in a digital environment. التقليد ظاهرة في تطور مستمر، فظهور التكنولوجيات الحديثة غير من نمط الجريمة، فظهرت صور وأشكال جديدة باستعمال برامج الحاسوب. الاعتداءات الواقعة على حقوق الملكية الفكرية أخذت منحى آخر وذلك لارتباطها بالمحيط الرقمي.

الكلمات المفتاحية: La contrefaçon ; nouvelles technologies ; téléchargement illicite ; œuvres multimédia


دور الاتصال الاستراتيجي في إدارة الأزمات

بوعروري هشام,  رزاق لحسن, 

الملخص: الملخص: تهدف هذه الدراسة لمعرفة دور الاتصال الاستراتيجي ﺑﻣﺧﺗﻠف أﺷﻛﺎﻟﻪ ووﺳﺎﺋﻠﻪ ﻓﻲ إدارة الأزمات، ﻓﻲ ﻣدى ﺳرﻋﺔ وﻛﻔﺎءة ﻓﻌﺎﻟﯾﺔ إرﺳﺎل واﺳﺗﻘﺑﺎل اﻟﻣﻌﻠوﻣﺎت، اﻟﺗﻲ ﻣن ﺷﺄﻧﻬﺎ اﻟﻣﺳﺎﻫﻣﺔ ﻓﻲ إدارة ﻓﻌﻠﯾﺔ وفعالة للأزمات، باعتبارها ظرف اﻧﺗﻘﺎﻟﻲ ﯾﺗﺳم ﺑﻌدم اﻟﺗوازن، وﯾﻣﺛل ﻧﻘطﺔ ﺗﺣول ﺗﺣدد ﻓﻲ ﺿوﺋﻬﺎ أﺣداث اﻟﻣﺳﺗﻘﺑل اﻟﺗﻲ ﺗؤدي إﻟﻰ تغيير ﻛﺑﯾر، بحيث تهدف هذه اﻟدارﺳﺔ إﻟﻰ ﻣﺣﺎوﻟﺔ اﻟﺗﻌرف ﻋﻠﻰ طبيعة الاتصال الاستراتيجي وكيفية تطبيقه، قبل، أﺛﻧﺎء، وﺑﻌد ﺣدوث الأزمات، وﻣدى مساهمته ﻓﻲ إدارة ﺗﻠك الأزمات، وتوصلت الدراسة إلى أنّ الاتصال الإستراتيجي ضروري لما له من فعالية، يجعل المؤسسة أكثر حيوية في بيئة مليئة بالتهديدات، كونه الوسيلة المثلى التي يمكن أن تساهم بشكل كبير في إدارة الأزمات. Abstract: This study aims to know the role of strategic communication in its various forms and means in crisis management, in the speed and efficiency of sending and receiving information, which would contribute to the actual and effective management of crises, as it is a transitional condition characterized by imbalance, and the factors that will transform it. This study aims to try to identify the nature of strategic communication and how to apply it, before, during, and after the occurrence of crises, and the extent of its contribution to the management of those crises. An environment full of threats, being the ideal means that can contribute significantly to crisis management.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الاتصال، الاتصال الاستراتيجي، الأزمة، إدارة الأزمات. ; Key words: Communication, Strategic Communication, Crisis, Crisis Management


مستوى الطموح الأكاديمي لدى الطلبة في ظل جائحة كوفيد 19-دراسة بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة سوق أهراس-

بن سايح سمير,  لعياضي عصام, 

الملخص: هدفت الدراسة الى التعرف على مستوى الطموح الأكاديمي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة سوق أهراس والفروق بينهم وفقا لمتغيرات الجنس، المستوى الدراسي، التخصص، المستوى الاقتصادي للوالدين ومتغير الإصابة بفيروس كورونا، من أجل ذلك وزعنا مقياس مستوى الطموح الأكاديمي على عينة من 75 طالب اختيروا بطريقة عشوائية وعولجت البيانات احصائيا بواسطة برنامج spss 22. توصلنا الى أنه للطلبة مستوى متوسط للطموح الأكاديمي، وتوجد فروق بينهم وفقا لمتغير الجنس، كما لا توجد فروق بينهم وفقا لمتغيرات المستوى الدراسي، التخصص، المستوى الاقتصادي للوالدين ومتغير الإصابة بفيروس كورونا. The study aimed to identify the level of academic ambition among students of the Institute of Sciences and Techniques of Physical and Sports Activities at Souk Ahras University and the differences between them according to the variables of gender, academic level, specialization, the economic level of the parents and the variable of infection with the Corona virus. Students were randomly selected and the data were statistically processed using spss 22 program. We found that the students have an average level of academic ambition, and there are differences between them according to the gender variable, and there are no differences between them according to the variables of academic level, specialization, the economic level of parents and the variable of infection with the Corona virus.

الكلمات المفتاحية: الطموح الأكاديمي، الطلبة، كوفيد19، بعض المتغيرات.


إشكالية التنازع المتحرك في العلاقات الخاصة الدولية

بلاق محمد, 

الملخص: تعد العلاقات الخاصة الدولية المجال الخصب لتنازع القوانين و التي يثور بشأنها مشكل التنازع المتغير، الذي يعتبر من المسائل الدقيقة المتعلقة بتطبيق قواعد التنازع و توزيع الاختصاص بين القوانين المتنازعة، إلا أن التغيرات التي تطرأ على ضوابط الإسناد من شأنه أن ينقل العلاقات القانونية المشوبة بعنصر أجنبي من نطاق قانوني إلى آخر. من أجل ذلك تكفل الفقه والتشريع بإيجاد بعض الحلول لهذه المشكلة، في مساهمة منهما لتذليل الصعوبات و العقبات التي يمكن أن تعترض سيرورة وديمومة هذه العلاقات خاصة في مسائل الأحوال الشخصية. International private relations are the fertile field for conflict of laws, in which the problem of changing conflict arises, Which is considered one of the delicate issues related to the application of the rules of conflict and the distribution of jurisdiction between conflicting law, However, changes in the attribution controls would transfer legal relations tainted with a foreign element from one legal domain to another. For this reason, jurisprudence and legislation ensure that some solutions to this problem are found, In their contribution to overcoming the difficulties and obstacles that may hinder the process and continuity of these relations, especially in matters of personal status.

الكلمات المفتاحية: التنازع المتحرك، ضوابط الإسناد، قاعدة التنازع، القانون المختص. ; Mobile conflict, Attribution controls, Dispute rule, Competent Law


مدى اعتبار فيروس كورونا-كوفيد 19- أحد أسباب إعفاء الناقل البحري للبضائع من المسؤولية

غويسم لخظر,  علي أحمد صالح, 

الملخص: لقد أدى ظهور فيروس كورونا – كوفيد 19- وانتشاره على نطاق واسع إلى حالة من الهلع وسط المجتمع الدولي، مما أدى بالدول إلى إعلان حالة الطوارئ وتطبيق قيود الحجر الصحي حفاظا على صحة العامة، واعتبار فيروس كورونا حالة من حالات القوة القاهرة . هذه الإجراءات المتخذة كان لها من الآثار على المستوى الاقتصادي و القانوني ، سيما على حركة النقل البحري للبضائع ، مما أثار التساؤل حول مدى امكانية اعتبار فيروس كورونا- كوفيد19- كأحد أسباب اعفاء الناقل البحري للبضائع من المسؤولية. Abstract: The emergence and widespread spread of the corona virus – covid 19- has led to a state of panic among the international community , leading states to declare a state of emergence and apply quarontine restrictions for the sake of public health , and to consider the corona virus to be a case of force majeure . These measures taken had economic and legal effects, especially on the maritime transport of goods, which raised the question about the possibility of considering the Corona virus - Covid 19 - as one of the reasons for exempting the shipping carrier of goods from responsibility.

الكلمات المفتاحية: فيروس كورونا – كوفيد 19- ; القوة القاهرة ; مسؤولية الناقل البحري ; قيود الحجر الصحي ; أسباب الاعفاء


أحكام وضع الحدود، وأحكام الحائط الفاصل في القانون الجزائري Provisions for setting borders, and provisions for the common wall in the Algerian Law

لعشاش محمد,  محديد حميد, 

الملخص: نظم المشرع الجزائري أحكام رسم الحدود للملكيات المتلاصقة غير المبنية، وأحكام الحائط الفاصل بموجب أحكام المواد من 703 إلى 708 من القانون المدني الجزائري، حيث بالنسبة لرسم الحدود فقد أجاز المشرع الجزائري للجار حق إجبار جاره على رسم الحدود ودون رضاه، شرط توفر حالة التلاصق، وصفة الملكية التامة غير المتنازع عليها، وأن تكون نفقة التحديد مشتركة بينهما. وأما بالنسبة للحائط الفاصل فقد أجاز المشرع حق استعماله للغرض المعد له، وحق وضع عوارض ليستند عليه السقف، شرط عدم إلحاق الضرر بالجار ودون أن يحمل الحائط فوق طاقته، على أن يتحمل المالك وحده نفقات ذلك، كما أجاز للشركاء ذلك دون حق طلب التعويض إذا كان مشتركا، وأما إذا كان الحائط الفاصل ليس مشتركا فللمالك حق التصرف فيه، غير أنه لا يمكنه هدمه إلا لعذر قوي تجنبا لإلحاق الضرر بالجار المستتر به. The Algerian legislator regulated the provisions for drawing borders for unburied contiguous properties, and the provisions of the common wall according to the provisions of Articles 703 to 708 of the Algerian civil code, where as for the demarcation of the borders, the Algerian legislator has leased to the neighbor the right to compel his neighbour to draw the border without his consent, provided the condition of contiguousness, a prescription the full, undisputed ownership, and that the determination expense be shared between them. As for the dividing wall, the legislator has permitted the right to use it for the purpose for which it is intended, and the right to place beams on with the roof can rest, provided that no harm is caused to the neighbor and without carrying the wall beyond his capacity, provided that the owner alone bears the expenses of that. But if the separation wall is not shared, the owner has the right to dispose of it, but he can only demolish it for a strong excuse in order to avoid harm to the neighbor who is hiding in it.

الكلمات المفتاحية: المالك ; المشرع ; الملكية ; القانون الجزائري


دور السياسة الخارجية الجزائرية في حل الأزمة في مالي

بارش أحلام,  رقولي كريم, 

الملخص: لعبت الجزائر دورا مهما في إدارة و حل الأزمات قاريا ، باعتبار أن القارة الإفريقية بمثابة عمقها الإستراتيجي ، و انطلاقا من مبادئها الثابتة كمبدأ حسن الجوار و حل النزاعات سلميا ، عملت السياسة الخارجية الجزائرية ، من خلال وسيلتها الدبلوماسية ، على لعب دور الوسيط في حل الأزمات و مواجهة النسيج الملغم القادم من الجنوب و خاصة من مالي و القابل للانفجار في أي وقت و هذا ما يهدد أمنها القومي ، و لاسيما مشكلة الطوارق و الذين يمثلون أحد مكونات المجتمع الوطني ، و توصلت الدبلوماسية الجزائرية إلى نتائج إيجابية في العديد من المرات كتوقيع اتفاق مصالحة بين أطراف الإقليم الشمالي رغم مواجهتها للعديد من العقبات .

الكلمات المفتاحية: السياسة الخارجية الجزائرية ، النزاع ، الوساطة في مالي


صيانة التنوع الحيوي و دوره في تحقيق التنمية المستدامة

بلقاسمي كهينة, 

الملخص: الملخص: أدى تزايد عدد سكان العالم واستغلالهم المفرط للموارد الطبيعية على مدى آلاف السنين إلى تدهور واضح في البيئة وتراجع التنوع البيولوجي على الصعيد العالمي، من المرّجح أن يهدد المستويان الإقليمي والوطني بقاء الإنسان والتنمية المستدامة. ساهمت المؤسسات الدولية في تنفيذ متطلبات الاتفاقيات الدولية بشأن الحاجة إلى حماية التنوع البيولوجي الدولي من خلال وضع مبادئ توجيهية لإستراتيجية دولية للتنوع البيولوجي، وتشمل الجمع بين الحفاظ على التنوع وإدارة الموارد البيولوجية واستخدام التقنيات الحديثة بشكل رشيد لتحقيق التنمية المستدامة، كما أثار ظهور تقنيات التكنولوجيا الحيوية الحديثة أسئلة حول استخداماتها وتأثيراتها على الصحة والبيئة. Abstract: The growing population of the world and their over-exploitation of natural resources over thousands of years have led to a clear degration of the environment; the decline in biodiversity at global, regional and national levels is likely to threaten human survival and sustainable development international institutions have contributed to the implementation of the requirements of international conventions on the need to protect international biodiversity by setting out guidelines for an international biodiversity strategy; these in dude the combination of conserving diversity, managing biological resources and using modern technologies rationally to achieve sustainable development, the emergence of modern biotechnology techniques has raised questions about their uses and impacts on health and the environment.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الموارد الطبيعية، التنوع البيولوجي، التنمية المستدامة، التكنولوجيا الحيوية. ; Key words : Natural resources, Biodiversity, Sustainable development, Biotechnology.


La tenue vestimentaire traditionnelle des femmes algériennes : Un héritage inestimable ou un langage spécifique ?!

وادي نور الهدى,  اسي وردية, 

Résumé: Le choix d’un style vestimentaire constitue en lui-même un tout, un langage particulier. Notre réflexion, à travers cet article, exploite les liens existant entre la parure nuptiale traditionnelle des femmes algériennes et la production du sens tout en envisageant que l’analyse sémiotique de ces tenues est considérée comme un détracteur du langage spécifique (langage symbolique). Puisque, le code vestimentaire n’est qu’une arme efficace utilisée pour le décodage du sens véhiculé par celle-ci.

Mots clés: : Tenue vestimentaire traditionnelle, Algérie, Sémiotique, Symbole, Code vestimentaire.


تكنولوجيا الاتصالات ودورها في ارتقاء الأداء العام دراسة حالة المؤسسات القضائية الجزائرية

سبتي سيف الدين, 

الملخص: تعتبر الاتصالات التكنولوجية من بين أهم العمليات الإدارية كحتمية فرضتها الرقمنة والإدارة الإلكترونية، هدفها الاستفادة من مزايا تنظيم الشؤون الإدارية، عبر تقنيات حديثة وبرامج خاصة تسعى لتحقيق التحول العميق للعمليات الاتصالية، وضمان استمرار الأداء الفاعل، لهذا نجد أن عملية البحث عن تطوير برامج الاتصالات ساهمت في تسليط الضوء على أهمية الوقت والإتقان وحتى التأثير على السلوكيات وسرعة اتخاذ القرارات. الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا الاتصالات، الأداء العام، المؤسسات القضائية. Technological communication is among the most important administrative processes as an imperative imposed by digitization and electronic management, its goal is to take advantage of the advantages of organizing administrative affairs, through modern technologies and special programs that seek to achieve a deep transformation of communication processes, and ensure the continuation of effective performance, for this we find that the process of searching for developing programs Communication contributed to highlighting the importance of time and proficiency, and even influencing behavior and the speed of decision-making. Key words: communication technology, general performance, judicial institutions.

الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا الاتصالات، الأداء العام، المؤسسات القضائية


درجة التنمر المدرسي لدى تلاميذ التعليم الابتدائي في ظل جائحة كوفيد-19 - دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ التعليم الابتدائي بولاية الشلف-

بلحجي فوزية,  بن عمور جميلة, 

الملخص: الملخص: هدف الدراسة الحالية الكشف على درجة التنمر المدرسي لدى تلاميذ التعليم الابتدائي في ظل جائحة كوفيد-19، باستخدام المنهج الوصفي على عينة قوامها 80 تلميذ من التعليم الابتدائي بالشلف، واستخدام مقياس السلوك التنمري للأطفال والمراهقين، بحيث تم التوصل إلى النتائج التالية: أشكال التنمر المدرسي الأكثر شيوعا لدى تلاميذ التعليم الابتدائي في ظل جائحة كوفيد- 19 تمثلت في استفزاز الزملاء عند التحدث معهم و إفساد أنشطتهم وإطلاق عليهم أسماء مثيرة للضحك وحب السيطرة على الآخرين و عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التنمر المدرسي تعزى لمتغير الجنس و لمتغير المستوى الدراسي، وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التنمر المدرسي تعزى لمتغير إعادة السنة الدراسية وجاءت لصالح التلاميذ المعيدين للسنة الدراسية. Abstract : The current study aimed to detect the degree of school bullying among primary school students in the context of the COVID-19 pandemic, using the Descriptive method on a sample of 80 students from primary education in the State of Chlef, and using the standard of bullying behavior for children and adolescents, so that the following results were reached: Forms of school bullying are more common among primary school students in the light of the Covid-19 pandemic. They were characterized by provoking fellow students when talking to them, disrupting their activities, calling them funny names, and love of control over others. There were no statistically significant differences in school bullying attributable to the variable sex and level of education. There were statistically significant differences in school bullying attributable to the variable year and they came in the interest of students repeating the year. Key words: School bullying- Primary education- Covid-19 pandemic

الكلمات المفتاحية: التنمر المدرسي ; التعليم الابتدائي ; جائحة كوفيد -19 ; School bullying ; Primary education ; Covid-19 pandemic


تجليات الأزمة في الرواية الجزائرية المعاصرة رواية المراسيم والجنائز لـ بشير مفتي أنموذجا.

تمرة أميرة,  عراب أحمد, 

الملخص: يهدف هذا المقال إلى تسليط الضوء على فترة من الفترات الحرجة التي عرفتها الجزائر إبان الاحتلال الفرنسي، والتي شهدت ظهور نمط جديد من الكتابة الروائيًّة وسميَّت بـ"رواية الأزمة" التي خاض في غمارها العديد من الروائيين، محاوليين تصوير الواقع الاجتماعي والسياسي والتاريخي الذي خيم على المجتمع الجزائري، فكانت رواية الأزمة سمة جديدة في مسار الإبداع الجزائري، حيث ساهمت في تفجير قرائح الأدباء الذين أطلقوا العنان لتصوير مأساة الشعب الجزائري، والتأريخ لمحنة الجزائر أثناء العشرية السوداء، ونسعى من دراستنا هذه الوقوف على نص روائي إبداعي استطاع تصوير معالم الواقع الجزائري فكانت رواية"المراسيم والجنائز" خير نموذج على تجلي الأزمة فيها. This article aims to shed light on one of the critical periods that Algeria experienced during the French occupation, which witnessed the emergence of a new style of fiction writing called the "crisis novel", in which many novelists fought, trying to portray the social, political and historical reality that overshadowed society. The Algerian novel, the crisis novel was a new feature in the path of Algerian creativity, as it contributed to the explosion of the writers who gave free rein to portray the tragedy of the Algerian people, and the history of Algeria’s plight .during the black decade. Ceremonies and funerals" is the best example of the manifestation of the crisis in it

الكلمات المفتاحية: رواية الأزمة ; العشرية السوداء ; المراسيم والجنائز ; بشير مفتي ; The Crisis Novel ; The Black Decade ; Ceremonies and Funerals ; Bashir Mufti


آليات مواجهة المخاطر القانونية المترتبة عن استخدام وسائل الدفع الالكتروني

محمودي سماح, 

الملخص: ملخص: يترتب على المعاملات الالكترونية استخدام وسائل لعل أهمها وسيلة الدفع الالكتروني، وتعد المخاطر القانونية أهم ما يمكن أن يواجه الدفع الالكتروني والتي تنشأ عن الاستغلال غير المشروع لهذه الوسيلة أو ما قد يقوم به بعض المتعاملين من أعمالا احتيالية و متعسفة. توصلت الدراسة إلى أن وقوع المخاطر القانونية المترتبة عن استخدام وسائل الدفع الالكتروني مرده قصور النصوص القانونية مع ووجود ثغرات بها وعدم مواكبة التشريعات والقوانين للتطورات التكنولوجية الفائقة والتي لا يمكن استيعابها بشكل مطلق في هذا المجال، وذلك رغم الجهود الوطنية والدولية لجعل وسيلة الدفع الالكتروني أكثر أمانا مع محاولة وضع خطط واستراتيجيات وتدابير للتغلب عليها ومواجهتها. Abstract : Electronic transactions result in the use of means, perhaps the most important of which is electronic payment, and legal risks are the most important that can be faced by electronic payment arising from the illegal exploitation of this method or the fraudulent and abusive actions that some dealers may carry out. The study found that the legal risks arising from the use of electronic payment methods are due to the lack of legal texts with gaps in them and the failure to keep pace with legislation and laws for high-tech developments that cannot be fully absorbed in this area, despite national and international efforts to make the electronic payment method safer while trying to develop plans, strategies and measures to overcome and confront them.

الكلمات المفتاحية: الدفع الالكتروني ; المخاطر القانونية ; التكنولوجية ; تبييض الاموال ; Electronic payment ; technology ; - legal risks ; money laundering


تكنولوجيا وسائل الإتصال بين حرية إبداع الرأي والعزلة الثقافية

بوربيع جمال, 

الملخص: الملخص: يكون من السهل التعبير عن ما وصلت إليه تكنولوجيا الإتصال اليوم بل ومدى تسارعها وتعقيدها تقنيا وبساطة إستعمالها ميدانا، وتخطيطها مجال الإبداع، ولكن من الصعب الحديث عن وجود عزلة ثقافية، وهي بمثابة إلتقاء المتناقضات الصارخة بكل جزئياتها، ومما لا نختلف فيه أن أهم عامل للإبداع هو وجود مجال واسع من مقومات الحرية للوصول إلى إبداع الفكر وإبداع الوسيلة وإبداع تسويق الإبداع، وبتدفق معلوماتي ساهم في تطور النشاط الإنساني وحصوله على حق الاتصال، ليبقى الإشكال في تسجيل صراع ثقافي هوياتي وصراع الأجيال بل وصراع الذات، ليكون دورنا في إيجاد الآليات الملائمة للتمكن من الإستغلال الأمثل للتكنولوجيا للرقي بالإبداع وفق إحترام الإختلاف والتشبع بمقومات الهوية. Abstract: It is easy to express what communication technology has reached today, and even the extent of its acceleration, its technical complexity, the simplicity of its use in the field, and its planning in the field of creativity. The existence of a wide range of elements of freedom to reach creativity of thought, creativity of means and creativity of marketing creativity, and with the flow of information that contributed to the development of human activity and its obtaining the right to communicate, so that the problem remains in recording a cultural conflict of identities, conflict of generations and even conflict of self, so that our role is to find appropriate mechanisms to be able to exploit Optimal technology to promote creativity according to respect for difference and saturation with the elements of identity.

الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا الإتصال ; إبداع الرأي ; العزلة الثقافية


دور القاضي في تحقيق التوازن العقدي في عقود الإذعان

قارس بوبكر, 

الملخص: ملخص: تستهدف هذه الدراسة محاولة تقييم الدور الإيجابي الذي خولته القواعد العامة في القانون المدني للقاضي وهو بصدد الفصل في المنازعات التي تنصب على عقود الإذعان، مع ما يشكله ذلك من مساس بمبدأ سلطان الإرادة القائم على منح أطراف العقد الحرية في تحديد مضامين العقود. وهذا تحقيق نوع من التوازن في الأداءات المالية للأطراف بسبب الشروط التي يفرضها الطرف القوي على الطرف الضعيف. وهنا يظهر دور القاضي الإيجابي من خلال الصلاحيات التي استمدها من نصوص القانون المدني والمتمثلة في سلطة تعديل الشروط التعسفية، وسلطة إعفاء المدين منها بصفة كلية، وكذا تفسير البنود الغامضة التي يعتريها الشك لمصلحة الطرف المذعن أيا كانت صفته دائنا أو مدينا. Abstract: This study aims to try to assess the positive role that the general rules of civil Law have conferred on the judge while he is in the process of settling disputes relating to contracts of adhesion, which constitutes an infringement of the principle of authority of the will based on granting the parties to the contract a freedom in determining the content of contacts. It is a question of achieving a kind of balance in the financial performances of the parties due to the conditions imposed by the strong party. Here, the positive rôle of the judge appears through the various powers that he draws from the provisions of the Civil Code, which are the power to modify arbitrary conditions, and the power to exempt the debtor in full, as well as the interpretation. ambiguous and dubious clauses in the interest of the debtor, regardless of his status as creditor or debtor.

الكلمات المفتاحية: القاضي ; التوازن العقدي ; الشروط التعسفية ; عقود الإذعان


الحماية الجنائية لبراءة الإختراع في التشريع الجزائري

أولاد النوي مراد, 

الملخص: تعتبر براءة الإختراع من أهم صور الملكية الصناعية نظرا لما ترتبه من آثار قانونية وإقتصادية تنتج عند إستغلالها ، وقد إهتم بها التشريع الجزائري كغيره من التشريعات المقارنة وأفرد لها قوانين خاصة وهذا في الأمر 03/07 ، ويترتب على منح براءة الإختراع لشخص معين بالذات أو عدة أشخاص إمتلاك هذه البراءة والتمتع بجميع الحقوق المترتبة على ملكيتها وفي المقابل تضع إلتزاما على الغير بعدم الإعتداء على حق صاحب البراءة خلال المدة المحددة لحمايتها دون إذن من صاحبها وإلا كان عرضة للجزاءات المقررة لذلك ومنها الجزاء الجنائي ، حيث منح المشرع الجزائري لمالك البراءة إمكانية الدفاع عن حقه في هذه البراءة عن طريق رفع دعوى التقليد ضد كل من تسول له نفسه تقليد إختراعه.

الكلمات المفتاحية: الملكية الصناعية ; براءة الإختراع ; الحماية الجنائية


استراتيجيات الدول لتكريس العدالة الانتقالية كحق انساني بين إرادة التحقيق وتعارض مصالح

ويكن فازية, 

الملخص: الملخص: العدالة الانتقالية هي المساءلة وإنصاف الضحايا والاعتراف بكرامتهم كبشر وكمواطنين ، تتكون العدالة الانتقالية من آليات قضائية وغير قضائية ، بما في ذلك مبادرات المقاضاة والتعويضات وتقصي الحقائق والإصلاح المؤسسي ... إلخ. تعتبر المبادرات الدولية آلية هامة لتحقيق العدالة الانتقالية حيث تشجع الحوار وتقدم المشورة للحكومات والمجتمعات بشأن تدابير العدالة الانتقالية ، بما في ذلك إنشاء آليات تقصي الحقائق ومحاكمة الجرائم المتعلقة بالنزاع، رغم معارضة الدول. Abstract: Transitional justice is accountability and redress for victims. It recognizes their dignity as citizens and as human beings, it consists of both judicial and non-judicial mechanisms, including prosecution initiatives, reparations, truth-seeking, institutional reform,...ect International initiatives are an important mechanism for achieving transitional justice as they encourage dialogue and advise governments and societies on transitional justice measures,, including establishing truth-seeking mechanisms and prosecuting conflict-related crimes, Despite the opposition of the countries. .

الكلمات المفتاحية: العدالة الانتقالية ; تقصي الحقائق ; المساءلة ; الجرائم


تجربة العدالة الانتقالية في الدولة الإسلامية الأولى، ودورها في تكريس الأمن الإنساني لمجتمع المدينة المنورة

سمصار محمد, 

الملخص: نحاول في هذه الورقة التأصيل لمفهوم العدالة الانتقالية كموروث إنساني عرفته الدولة الإسلامية الأولى من خلال الأسس التي رسَّخها الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم في تعامله مع إفرازات الوضع الذي كان سائدا في المدينة المنورة قبل ظهور الإسلام، وهو ما يمكن اعتباره سعيا منه لتحقيق مقاربة جادّة نحو تحقيق انتقال آمن من الوضع الفوضوي (في الجاهلية) إلى وضع الاستقرار(في الإسلام). ومن خلال التعمق في الموضوع يتضح كون مجتمع المدينة المنورة قد حظي بمبادئ العدالة الانتقالية الآمنة، والتي اعتمدت ثقافة إشاعة الاطمئنان بين مكونات المجتمع المدني آنذاك على اختلاف أعراقهم ودياناتهم؛ وبذلك نجح الرسول صلى الله عليه وسلم في خلق ديناميكية انتقالية تفاعلية دمجت المواطن في المدينة المنورة في أولويات توفير الأمن الإنساني من خلال ثنائية التعايش السلمي وحماية حقوق الإنسان. Abstract: We will attempet in this study to consolidate the difition of transitional justice as humanitarian heritage, known the first Islamic state through the bases established by the prophet peace be upon him to deal with discharges of the situation governing medina before the arrived of Islam. And by in-depth in the subject we can say that the medina society had the principles of safe transition of justice based on the culture of spreading reassurance among the components of civil society of different races and religions -at the time- which corresponds to the philosophy of human security in its modern definition. The the prophet peace be upon him has succeed to create a reactive dynamic by peaceful cohabitation and the protection of human rights pair.

الكلمات المفتاحية: العدالة الانتقالية ; الأمن الإنساني ; الدولة الإسلامية الأولى ; دستور المدينة ; Transitional Justice ; Human Security ; Islamic First State ; medina Constitution


الأُسس الفلسفية للتسامح

شيال غضيب أحمد, 

الملخص: ملخص: تباينت الآراء والمواقف في بيان أهمية التسامح ودوره في بناء المجتمع المعاصر، بين من يقول ان التسامح فكرة دينية وبين قائل بأنها ثقافية وآخر انها سياسية بامتياز، أو أن مصطلح التسامح انتقل تدريجيًا وتطور تاريخيًا من الدين الى الثقافة والسياسة وحقوق الانسان، والتسامح هو الطريق الى الشعور بالسلام الداخلي والسعادة وهو سبيلنا الى الطمأنينة رغم الشعور بالألم، والاستمرار بالحياة بعد تعرضنا للإيذاء من الآخرين، ويساعدنا على تحمل مسؤولية ما نشعر به، وعدم التوقف عن الأمل لمجرد اننا تعرضنا لألمٍ ما، وهو عمومًا سلوك الشخص الذي يتحمل بدون ان يحتج او يتذمر ما يحصل من انتهاك لحقوقه الشخصية، في حين انه بإمكانه التصّدي ورد الفعل، وهو ايضًا ان تغض السلطة الطرف عن السلوك الذي جرت به العادة والذي يخرج عن القانون الذي مطالبة السهر على تطبيقه، ويفسر هذا اللفظ كذلك السلوك المتمثل في جعل الاخرين احرارًا كي يبدو آراءهم ويعبروا عن مواقفهم الشخصية دونما خشية. Abstract: Opinions and positions varied in explaining the importance of tolerance and its role in building contemporary society, between those who say that tolerance is a religious idea and those who say that it is cultural and others that it is political par excellence, or that the term tolerance gradually moved and developed historically from religion to culture, politics and human rights, and tolerance is the way to feeling With inner peace and happiness, it is our way to reassurance despite feeling pain, and to continue living after we have been harmed by others, and helps us to take responsibility for what we feel, and not to stop hoping just because we have experienced some pain, which is generally the behavior of a person who bears without protesting or complaining about what happens. of a violation of his personal rights, while he can stand up and react, which is also the authority to turn a blind eye to the behavior that was customary and which goes outside the law that is required to ensure its application, and this term also explains the behavior of making others free to express their opinions and express their opinions Their personal positions without fear.

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: التسامح، حقوق الإنسان، التعايش، الحوار، فلسفة التسامح. ; Keywords: Tolerance, Human rights, Coexistence, Dialogue, The philosophy of tolerance.


التدهور البيئي والنزاعات الإثنية

حاج داود عبد العالي, 

الملخص: الملخص: تسعي هذه الدراسة إلى تحليل العلاقة بين التدهور البيئي والنزاعات الإثنية، محاولة إبراز وضع الهجرة الناجمة عن هذا التدهور وما يترتب عنها من تنافس على الموارد الطبيعية التي تؤدي في الغالب إلى إثارة النزاعات داخل الدول خاصة متعددة الإثنيات، التي تشهد تدهورا بيئيا يدفع بسكان المناطق التي يمسها هذا التدهور إلى الهجرة إلى مناطق أخرى والتنافس على الموارد الطبيعية، والذي يصل في بعض الأحيان إلى درجة الإقتتال بين من يسعون إلى الحصول على هذه الموارد المتواجدة في الأقاليم المهاجر إليها ومن يدافعون عنها، بإعتبار أنها تقع في أقاليمهم ولهم وحدهم وللأجيال القادمة في تلك المنطقة حق إستغلالها، وتعد القارة الافريقية من أكثر القارات التي تشهد هذا النوع من النزاعات وهو ما نحاول التطرق إليه من خلال توظيف كل من إسهامات مدرسة تورنتو والمقاربة الإثنو واقعية. Abstract: This study aims to analyse the relationship between environmental degradation and ethnical conflicts. It tries to highlight the status of migration resulted from this degradation, as well as, the competition over natural resources. Such competition usually trigger conflicts in many countries, especially that with multiple ethnicities which also witnessing an environmental degradation. This leads the inhabitants to compete over rare resources, and sometimes reaching the point of fighting. The competition occurs between those who seek to exploit the resources available in the target territories and those who defend these resources, since they are located in their territories. Moreover, the study will examine what has happened and what is still taking place in the African continent, using contributions from the Toronto school and the ethno-realistic approach.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: التدهور البيئي، النزاع الإثني، الهجرة، الموارد الطبيعية. ; Keywords: environmental degradation, Ethnic conflict, Migration, Natural resources.



Les 10 articles les plus téléchargés

979 التنمية المحلية بين انتظارات الساكنة وتدخلات الفاعلين بالجماعة الترابية دار بن قريش، إقليم تطوان (المغرب) 775 مواقع التواصل الاجتماعي والتوعية الصحية من مخاطر فيروس كورونا دراسة ميدانية على عينة من المستخدمين في الجزائر 484 الطبيعة القانونية لمجلس المنافسة وصلاحياته في التشريع الجزائري 457 نظام الولاية في القانون الإداري الجزائري 427 مساهمة مجلس المنافسة في ضبط الأنشطة الاقتصادية تحقيقا للتنمية: بين التكريس القانوني وتحديات الواقع. 404 التطورات السياسية في الجزائر أثناء الحرب العالمية الثانية (1939-1944) 348 واقع الإدارة الإلكترونية ومساهمتها في تحسين جودة الخدمة العمومية على مستوى الجماعات المحلية 340 الحماية القانونية لحقوق الملكية الفكرية في ظل تحديات البيئة الرقمية الراهنة. 310 نظام اللغة بين ثنائية الكفاءة والأداء، مقاربة لسانية بين الجرجاني و بعض أعلام الدرس اللساني الحديث 309 دور الإدارة الالكترونية في تحسين التحصيل الجبائي ومكافحة التهرب الضريبي