مجلة ميلاف للبحوث والدراسات


Description

Milev journal of research & studies (MJRS) is a double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access international journal published by Abdelhafidh Boussouf University – Mila, Algeria. The journal publishes research papers in three languages (Arabic, English and French) in all fields of social sciences and humanities such as economics, law, Psychology Education, Sociology, History, Philosophy, arts, foreign languages and so on. The main objective of MJRS is to facilitate scholarly work on recent theoretical and practical aspects in the field of social sciences and humanities. The journal is published in both print and online versions. The online version is free to access and download. Milev journal of research & studies welcomes the efforts of all serious researchers and prepares them for fair arbitration and regular publication.).

Annonce

إعلان خاص للمؤلفين annonce aux auteurs

- إعلان -

ننهي إلى علم باحثينا الأفاضل أن المجلة متوقفة عن استقبال المقاللات إلى غاية صدور عدد جوان 2021 بإذن الله

11-05-2021


6

Volumes

12

Numéros

239

Articles


أثر التسويق الابداعي على الميزة التنافسية في المؤسسات الخدمية: بالتطبيق على شركة التأمين الاسلامية (ولاية الخرطوم) في الفترة من (2010- 2020م) The Impact of Creative Marketing on the Competitive Advantage of Service Enterprises: Applied to the Islamic Insurance Company (Khartoum State) in the period (2010-2020)

ابو محمد الطاهر احمد محمد علي,  ام موشى نسرين موسى احمد محمد, 

الملخص: ملخص: هدفت الدراسة الى معرفة أثر التسويق الابداعي على الميزة التنافسية في المؤسسات الخدمية. توصلت الدراسة الى العديد من النتائج أهمها : تعتمد الشركة على تكنولوجيا المعلومات في تقديم خدماتها للعملاء، ووجود أثر إيجابي للتسويق الابداعي في الميزة التنافسية، وأوصت الدراسة بعدد من التوصيات منها تقديم خدمات بتكلفة أقل من الشركات الأخرى لكسب عملاء جدد والمحافظة على عملائها، وأن تعمل على تقييم خدماتها بعد تسليمها للعملاء لقياس رضاهم. الكلمات المفتاحية :المنتج الابداعي، التسعير الابداعي، الترويج الابداعي، التنافسية. Abstract: The study aimed to find out the effect of creative marketing on the competitive advantage in service organizations. The study found many results, the most important of which are: The company relies on information technology in providing its services to clients, and the positive impact of creative marketing on competitive advantage. Evaluate its services after they are delivered to customers to gauge their satisfaction. Keywords: Creative Product, Creative Pricing, Creative Promotion, Competitiveness.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية :المنتج الابداعي، التسعير الابداعي، الترويج الابداعي، التنافسية. ; Keywords: Creative Product, Creative Pricing, Creative Promotion, Competitiveness.


Training and development of competencies as a mechanism to improve the competitiveness of organisations - THE CASE OF THE SIDAL COMPLEX

مرزوقي ياسر, 

الملخص: Competencies can contribute to building a structured model that can be used to integrate management practices throughout the organisation. By enhancing the harmonization of recruitment practices, performance management, training, development and rewards to improve the organisation's competitiveness. To achieve this, the study used a questionnaire consisting of 28 items to collect preliminary data from the sample of 239 researchers. The research hypotheses were formulated based on the collected data and tested using SPSS. This resulted in several conclusions. Most importantly, training plays a significant role in improving competency performance, which in turn contributes to enhancing the competitive advantage of the organisation. Hence, the paper concludes that there is a strong correlation between the development of competencies and competitive advantage. يمكن أن تساهم الكفاءات في بناء نموذج منظم يمكن استخدامه لدمج ممارسات الإدارة في جميع أنحاء المنظمة. من خلال تعزيز تنسيق ممارسات التوظيف وإدارة الأداء والتدريب والتطوير والمكافآت لتحسين القدرة التنافسية للمنظمة. ولتحقيق ذلك استخدمت الدراسة استبانة مكونة من 28 فقرة لجمع بيانات أولية من عينة من 239 مستجوب. وعلى ضوء ذلك تمت صياغة فرضيات البحث بناءً على البيانات التي تم جمعها واختبارها باستخدام برنامج SPSS. وبعد إجراء عملية التحليل لبيانات البحث وفرضياته تم التوصل إلى عدة استنتاجات. وأهمها أنه يلعب التدريب دورًا مهمًا في تحسين أداء الكفاءة، والذي بدوره يساهم في تعزيز الميزة التنافسية للمنظمة. ومن ثم، خلصت الورقة إلى أن هناك علاقة قوية بين تدريب وتطوير الكفاءات وتنافسية المنظمة ممثلة في مجمع صيدال للصناعات الدوائية والصيدلانية.

الكلمات المفتاحية: Competencies ; Organisation ; Training ; development of competencies ; competitiveness


منتجات الهندسة المالية الإسلامية وآليات تطويرها ضمن التحديات الحديثة

هولي رشيد, 

الملخص: أضحت الهندسة المالية تحظى باهتمام كبير من قبل المؤسسات المالية العالمية، لدورها المتزايد في ابتكار وتطوير المنتجات المالية التي هي بحاجة ماسة إليها، حفاظا على ديمومة نموها وزيادة تنافسيتها، فضلا عن ضمان بقائها في السوق. كما يشكل موضوع الهندسة المالية الإسلامية واحداً من أهم الموضوعات، ضمن عمليات التحليل المالي، زيادة عن ارتكازها الأساسي على المشتقات المالية التي تتوافق مع توجيهات الشريعة الإسلامية، والتي حققت إنجازات كبيرة خلال فترة زمنية قصيرة نسبيا، كما وفرت لهم البديل المناسب عن منتجات المؤسسات المالية التقليدية التي تخالف في بعض تعاملاتها الشريعة الإسلامية. على أساس ذلك عالجنا أولا الهندسة المالية الإسلامية ماهيتها ومفهومها، كمدخل لموضوع ورقتنا البحثية، ثم استعرضنا نشأة و تطور الهندسة المالية الإسلامية مع التطرق لأسباب ظهورها و التعرف على أدواتها ومنتجاتها و التعرض لخواص المنتجات المالية الإسلامية. و أخيرا عرجنا على أهم تحديات الهندسة المالية الإسلامية. Abstract: Financial engineering has become of utmost concern by the international financial institutions the primary role in innovation and the development of financial products that you need these institutions and to maintain the sustainability of growth and increase its competitiveness as well as to ensure their survival in the market. Also form the subject of Islamic financial engineering and one of the important topics within the financial analysis operations, increase the basic leans on financial derivatives. So that Islamic financial institutions have made great strides in a relatively short period of time, to provide them with a suitable alternative for traditional financial institutions that their dealings are not compatible with Islamic law, on the basis that we have addressed first Islamic financial engineering nature and concept, as an introduction to the subject of research and our paper, and then we reviewed the origins and evolution Islamic financial engineering with the reasons they arise and to identify the tools and products and exposure to the properties of Islamic financial products discussed. Finally Arzina on the most important Islamic financial engineering challenges

الكلمات المفتاحية: الهندسة المالية، منتجات الهندسة المالية، الأسواق المالية، الصناعة المالية الإسلامية.


L’émergence de l’hôpital « écologique » en Algérie : quels indicateurs retenir ? »

Salmi Madjid,  Mohellebi Samya, 

Résumé: Dans notre écrit, on s’interroge sur l’émergence de l’hôpital écologique en d’autres termes sur les indicateurs à retenir pour révéler un hôpital qui soit respectueux de son environnement donc versé dans le développement durable en s’inspirant pour cela de la littérature et de l’expérience des pays avancés dans le même domaine. Aussi, il sera question d’aborder l’évolution de la notion hôpital à travers le temps et les différentes perceptions que cette notion revêt puis de disserter sur les indicateurs servant à l’émergence de l’hôpital écologique qui, à travers ses bâtiments, ses différentes activités ainsi que les malades qu’il reçoit fait de ce dernier un élément clé agissant directement sur son environnement immédiat. D’où, la possibilité de répertorier des classes d’indicateurs permettant l’émergence d’un hôpital plus écologique.

Mots clés: hopital ; indicateur ; hopital écologique



Les 10 articles les plus téléchargés

7 111 النِّيَابَةَ الْعَامَّةَ بين التبعية والاستقلالية: دراسة في التجربة الفرنسيّة 3 591 التمويل الإسلامي كبديل تمويلي للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة The Islamic finance as an alternative to the small and medium enterprises 2 090 دور دار المقاولاتية في نشر الثقافة والفكر المقاولاتي في الوسط الجامعي كأداة لحل مشكلة البطالة لدى خريجي الجامعة - دراسة حالة دار المقاولاتية للمركز الجامعي بميلة - الجزائر 2 030 دار المقاولاتية كآلية لتفعيل فكرة انشاء المؤسسات الصغيرة والمتوسطة لدى طلبة الجامعات - دار المقاولاتية بجامعة قسنطينة نموذجا- House of Entrepreneurship, as a mechanism to activate the idea of establishing small and medium enterprises among universities students - House of Entrepreneurship at Constantine University model - 1 833 مدى مساهمة صندوق التضامن والضمان للجماعات المحلية في إنعاش التنمية المحلية "دراسة نظرية تقييمية" The extent to which the Solidarity and Guarantee Fund for local communities has contributed to revitalizing local development "Evaluation Theory Study" 1 541 واقع البدائل الشرعية للمشتقـات الماليـة في ضوء منتجات الهندسة المالية الإسلامية The Reality of Legitimacy Alternatives of financial Derivatives in the Light of the Islamic Financial Engineering Products 1 378 التمويل غير التقليدي في الجزائر وفق تعديلات قانون النقد والقرض ... هل يتعلّق الأمر بالتيسير الكمّي؟ 1 183 دور الرقابة الجبائية في تفعيل عملية التحصيل الضريبي خلال الفترة (2010-2014) -دراسة حالة مديرية الضرائب لولاية ميلة 1 154 أثر جودة الخدمة على رضا العملاء دراسة حالة خدمات النقل الحضري بمدينة ميلة The impact of service quality on customer satisfaction The case study of urban transport services in Mila city 1 021 أهمية تطبيق إدارة الجودة الشاملة في التعليم العالي : دراسة لواقع محاور إدارة الجودة الشاملة في جامعة خنشلة من وجهة نظر الطلبة