Didactiques
Volume 11, Numéro 2, Pages 26-51
2022-12-31
الكاتب : بوفلاقة محمد سيف الإسلام .
لا ريب في أن الممارسات التعليمية المتعلقة بالنصوص الأدبية التراثية السائدة في المؤسسات التربوية تغدو ممارسات آلية عشوائية،في ظل غياب تحديد خطط تدريسية واضحة،ومناهج تربوية سليمة،فطرائق التدريس هي حجر الزاوية في تعليم اللغة العربية، ولاشك في أن قضايا تعليم وتعلم النصوص الأدبية هي في حاجة إلى المزيد من الدراسة، والبحث، وتستحق الأبحاث تلو الأبحاث،بغرض الارتقاء، والنهوض بالعملية التعليمية،وبهدف تقويم الجهود المبذولة،والوقوف على أسباب نجاحها،والاستفادة من أخطائها،وتحويلها إلى نجاحات،وكذلك لاستكشاف بعض المجالات المجهولة التي لم يتم التطرق إليها،وإيجاد الحلول الناجعة للكثير من القضايا المتصلة بموضوع تعليمية النصوص الأدبية. إن هذا الموضوع يكتسي أهمية بالغة في عصرنا الراهن،ولاسيما أن لغتنا العربية تعترضها جملة من التحديات مثل غزو اللغات الأخرى في عصر العولمة،وزحف العامية، و تعدد اللهجات. لذلك يسعى هذا البحث، وانطلاقاً من هذه الرؤى إلى معالجة جملة من القضايا التي تتصل بتعليمية النصوص الأدبية التراثية بين المبادئ الفنية، والنظريات العلمية. There is no doubt that the educational practices related to traditional literary texts prevailing in educational institutions become random mechanical practices, in the absence of defining clear teaching plans and sound educational curricula. Teaching methods are the cornerstone of teaching the Arabic language, and there is no doubt that the issues of teaching and learning literary texts are In need of more study and research, and it deserves research after research, with the aim of upgrading and advancing the educational process, with the aim of evaluating the efforts made, finding out the reasons for their success, benefiting from their mistakes, and turning them into successes, as well as exploring some unknown areas that have not been addressed, And finding effective solutions to many issues related to the subject of teaching literary texts. This topic is of great importance in our current era, especially since our Arabic language is faced with a number of challenges such as the invasion of other languages in the era of globalization, the advancing vernacular, and the multiplicity of dialects. Therefore, this research seeks, and based on these visions, to address a number of issues related to the teaching of traditional literary texts between artistic principles and scientific theories.
الكلمات المفتاحية: التعليمية، النص، الأدب، البحث، ميزان. ; Keywords: Educational, text, literature, research, balance.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
بن بلخير أم الخير
.
ص 723-742.
الخطيب مجدي محمد
.
ص 60-75.