دفاتر مخبر الشعرية الجزائرية
Volume 3, Numéro 10, Pages 98-122

تجليات صورة الـمثقف في الخطاب الروائي العربي -وقفة مع منظور محمد الباردي-

الكاتب : بوفلاقة محمد سيف الإسلام .

الملخص

ملخص: إن دراسة شخصية المثقف في الرواية العربية المعاصرة،تقتضي إحاطة شاملة بجملة من الأبعاد الفكرية، والفنية، ورصداً للعديد من التحولات والتطورات الاجتماعية على الصعيد العربي،فعلى الرغم من أهمية موضوع «شخصية المثقف في الرواية العربية المعاصرة»،غير أنه لم يحظ باهتمام كبير من قبل الدارسين، ولم يُتناول باستفاضة،فمن خلال محاولتنا رصد أهم الأبحاث التي أنجزت حوله، والتي تندرج تحت لوائه، نلفي قلة من الكتاب من تعرضوا لهذه القضية الهامة، ومن بين هؤلاء نذكر: الدكتور عبد السلام محمد الشاذلي، الذي أماط اللثام، وكشف الحجب على مرحلة من المراحل التي مرت بها الرواية العربية في مصر، وذلك في دراسته الموسومة ب:«شخصية المثقف في الرواية الفنية العربية الحديثة بمصر1834-1952م»، ومحمد رياض وتار الذي تطرق للرواية العربية السورية، وذلك في كتابه:«شخصية المثقف في الرواية العربية السورية»،وكل من الأستاذين: بوعلي ياسين، ونبيل سليمان في كتابهما القيم:«الأدب والأيديولوجيا في سورية:1967-1937م»، ودرس الناقد محمد كامل الخطيب في كتابه:«الرواية والواقع» شخصية المثقف في العديد من الروايات العربية،كروايات هاني الراهب، وجبرا إبراهيم جبرا، وحليم بركات، كما تناول مجموعة من الباحثين صورة المثقف في القصة الجزائرية وذلك في كتاب:«صورة المثقف في القصة الجزائرية المكتوبة بالعربية»، ومما لا يشوبه ريب أن الدراسات التي ذكرناها سلفاً ذات قيمة علمية وأكاديمية، وتمثل إضافات قيمة على مستوى الساحة العربية،بيد أن موضوع تجليات المثقف وصورته يحتاج في نظرنا إلى دراسات أخرى أوسع، وذلك نظراً لاتساع الموضوع نفسه،فالرواية العربية مرت بمراحل لاحقة، ولم يُرصد هذا الموضوع فيها. ويهدف هذا البحث إلى عرض منظور الروائي والناقد التونسي المعروف ،والمتميز الدكتور محمد رجب الباردي، أستاذ الأدب المقارن بالجامعة التونسية سابقاً،ومؤسس مركز دراسات الرواية العربية، والمشرف على ملتقى الرواية العربية ومؤسسه كذلك، ومدير مهرجان قابس الدولي لعدة دورات ،فقد عرفنا الدكتور محمد الباردي-رحمه الله- من خلال إنتاجه الأدبي ،والذي تجلى في شقين رئيسين هما: الجانب الإبداعي،والجانب النقدي، فبقدر ما أسهم في إثراء الحركة الإبداعية، والسردية في الوطن العربي،بالعديد من الأعمال المهمة،مثل:«مدينة الشموس الدافئة»،و« الملاح والسفينة»،و« قمح إفريقيا»، و «الكرنفال»، التي حازت على جائزة الكومار الذهبي سنة:2004م،فإن له إضافات ثرة على مستوى الساحة النقدية العربية كذلك، وهو صاحب رؤى، وأفكار عميقة في هذا الميدان، ومن بين دراساته النقدية:«الرواية العربية الحديثة»،و«في نظرية الرواية»،و«سحر الحكاية: الراوي، والمروي، والميتاراوي في أعمال إلياس الخوري»،وغيرها. وليس لأحد أن يشكك في أن المجال الذي ظهرت فيه براعته،هو مجال نقد الرواية، ولذلك سأركز في هذا المقال على جهوده البارزة في دراسة صورة المثقف في الخطاب الروائي العربي، وأتوقف على وجه خاص مع دراسته القيمة لشخصية المثقف في الرواية العربية المعاصرة،والتي تقتضي إحاطة شاملة بجملة من الأبعاد الفكرية، والفنية. Abstract: The study of the personality of the intellectual in the contemporary Arabic novel requires a comprehensive briefing on a number of intellectual and artistic dimensions, and the monitoring of many social transformations and developments on the Arab level. Despite the importance of the subject of "the personality of the intellectual in the contemporary Arab novel", he did not receive much attention from Before studying, and did not address at length, through our attempt to monitor the most important research carried out around him, which fall under his banner, we address a few writers who have been exposed to this important issue, among them: Dr. Abdul Salam Mohammed Al-Shazly, which revealed, Stage of the stages passed by The novel of Arabic in Egypt, in his study entitled: "The personality of the intellectual in the modern Arabic art novel in Egypt, 1834-1952", and Mohammed Riad and Tarr, who touched on the Syrian Arab novel, in his book: "The personality of the intellectual in the Syrian Arab novel," and both professors: In the book "The Novel and the Reality", the critic Muhammad Kamel Al-Khatib studied the personality of the intellectual in many Arab novels, such as the novels of Hani Al-Rahab, Jabra Ibrahim Jabra, and Halim Barakat , And a group of researchers addressed the image of the intellectual in the Algerian story, in the book: The image of the intellectual in the Algerian story written in Arabic », and it is indisputable that the studies that we mentioned before have scientific value and academic, and are valuable additions at the level of the Arab arena, but the subject of manifestations of the intellectual and his image in need of other studies are broader, , The Arabic novel passed through later stages, did not monitor this subject in it. This research aims at presenting the perspective of the famous Tunisian novelist and critic, Dr. Mohamed Ragab El-Baradi, Professor of Comparative Literature at the former Tunisian University, founder of the Center for Arabic Novel Studies, supervisor of the Arab Novel and its Founder, and the director of the Gabès International Festival for several sessions. God has mercy on him - through his literary production, which was revealed in two main parts: the creative side, and the monetary aspect, as much as it contributed to enrich the creative movement, and narrative in the Arab world, many important works, such as: «the city of warm suns», « Navigator and ship ", and" F-wheat And the Carnival, which won the Golden Comar Prize in 2004, has rich additions on the Arab monetary scene as well, and has insights and deep insights in this field. Among his critical studies are the Modern Arabic Novel, And "in the theory of the novel," and "magic story: narrator, and Merawi, and Mitarawi in the work of Elias Khoury," and others. In this article, I will focus on his outstanding efforts to study the image of the intellectual in the Arab novelist discourse. I particularly pause with his valuable study of the personality of the intellectual in the modern Arabic novel, which requires Comprehensive briefing with a range of intellectual, artistic and intellectual dimensions.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: تجليات، صورة، المثقف، الخطاب، الروائي، العربي. ; Keywords: image, image, intellectual, speech, novelist, Arab