المفكر

Al Mofakir

Description

Al Mofakir is a biannual scientific and open-access Journal issued by the Vice Rector of postgraduate higher education, university accreditation and scientific research - University of Algiers 2-. The Journal aims to contribute in de developing knowledge in both field of f human and social sciences, foreign languages and letters, archeology and the arts, research by publishing original research results by international and local researchers, it also aims at publishing works presented by researchers in the seminars and forums organized by Vice Rector of postgraduate higher education, university accreditation and scientific research. Our main objectif, these, it also open space for exchanging ideas between researchers from all counties. Publishing in the Journal is open to researchers and academics in the field of f human and social sciences, foreign languages and letters, archeology and the arts... Articles should be submitted through or via the Algerian Scientific Journal Platform (asjp), and written either in arabic, English or French. Articles will be accepted after beingevaluated by two anonymous reviewers. The editorial committee of the Journal is composed by associate editors (Professors in various fields of Human and Social Sciences). There is also professors whom participate in a Journal of the articles we receive from the researchers from all countries. The editor in chief and his associates may reject the article, at any time, if it does not respect the criteria of editing.

Annonce

إنشاء عدد جديد

المجلد6، العدد الأول

01-01-2022


8

Volumes

15

Numéros

287

Articles


واقع دمج الأطفال المعاقين ذهنيا بالمدارس الابتدائية (أقسام خاصة) (دراسة ميدانية لبعض المدارس الابتدائية)

محي الدين أسماء,  زينات فطيمة, 
2024-07-12

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف و التقصي عن واقع دمج الأطفال المعاقين ذهنيا في المدارس الابتدائية التي تحتوي على الأقسام الخاصة، حيث قمنا بدراسة ميدانية لعشرين مؤسسة تربوية و هذا من أجل التعرف أكثر على آليات و شروط الدمج والتطرق إلى سلبياتها و إيجابيتها، فقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي نظرا لطبيعة الموضوع المتمثل في وصف حدث تربوي.نتيجة لما ذكر سابقا توصلت الدراسة إلى التعرف على أهم آليات الدمج و في نفس الصدد أسفرت النتائج على العديد من ايجابيات الدمج و على العكس من ذلك تم الإشارة إلى بعض السلبيات التي تم ملاحظاتها في دراستنا هذه و التي سوف يتم التطرق لها في نتائج الدراسة، مع تقديم مجموعة من الاقتراحات و التوصيات.

الكلمات المفتاحية: الدمج ; الإعاقة الذهنية ; الأقسام الخاصة