المفكر

Al Mofakir

Description

Al Mofakir is a biannual scientific and open-access Journal issued by the Vice Rector of postgraduate higher education, university accreditation and scientific research - University of Algiers 2-. The Journal aims to contribute in de developing knowledge in both field of f human and social sciences, foreign languages and letters, archeology and the arts, research by publishing original research results by international and local researchers, it also aims at publishing works presented by researchers in the seminars and forums organized by Vice Rector of postgraduate higher education, university accreditation and scientific research. Our main objectif, these, it also open space for exchanging ideas between researchers from all counties. Publishing in the Journal is open to researchers and academics in the field of f human and social sciences, foreign languages and letters, archeology and the arts... Articles should be submitted through or via the Algerian Scientific Journal Platform (asjp), and written either in arabic, English or French. Articles will be accepted after beingevaluated by two anonymous reviewers. The editorial committee of the Journal is composed by associate editors (Professors in various fields of Human and Social Sciences). There is also professors whom participate in a Journal of the articles we receive from the researchers from all countries. The editor in chief and his associates may reject the article, at any time, if it does not respect the criteria of editing.

Annonce

إنشاء عدد جديد

المجلد6، العدد الأول

01-01-2022


7

Volumes

14

Numéros

255

Articles


تمظهرات النماذج البدائية ليونغ في أشعار حميد سبزواري وعبدالله البردوني: دراسة مقارنة

هدیه قاسمی فرد,  خضری علی,  زارع ناصر, 
2024-03-31

الملخص: النماذج البدائیة هي صورة مماثلة في الضمير اللاشعوري للإنسان وتمثيل لغوي رمزي في الأعمال الفنيّة. وجد هذا الجانب المشترك مظهراً حقيقيّاً في شعر الشعراء ويقدّم صورة حقيقيّة للعالم الشعري؛ لأنّ إنشاء الأعمال الفنيّة يتمّ بمساعدة الصور التي تعود أصولها إلى اللاوعي الجمعي وتصل إلى الطبقات الواعية، ومن الشعراء الذين تمثّلت هذه النماذج البدائیة في قصائدهم، حميد سبزواري شاعر إيراني معاصر(1304- 1395ش) وعبدالله البردوني (1929-1990م) شاعر يمني معاصر. نقوم في هذا البحث بدراسة مقارنة للنماذج البدائیة كالأنيما والظل والقناع والأم العظيمة في شعر هذين الشاعرين الشهيرين وفقاً للمنهج الوصفي-التحليلي واعتماداً على المدرسة الأمريكيّة. تظهر نتائج هذا البحث أنّ هذه النماذج لها أحياناً جوانب إيجابيّة وأحياناً سلبيّة يستخدمها الشاعران وفقاً لاحتياجاتهما الداخليّة والمجتمع للتعبير عن مشاعرهما وعواطفهما. إنّ دراسة هذه النماذج وتحليلها تطلعنا على الجوانب المظلمة لذهن الشاعرين ويقودنا إلى فهم أفضل لمضمون قصائدهما. Archetype is a similar notion in the human subconscious and a symbolic linguistic representation in works of art. This common aspect finds a real expression in the poetry of poets and offers an objective picture of the poetic world; Because the creation of works of art is with the help of formalities that have their origin in the collective unconscious and reach the conscious layers. Among the poets whose archetypes are prominent in their poems are Hamid Sabzewari (1925-2016) and Abd allah al-Baradouni (1929-1990), a contemporary Yemeni poet. Patterns such as anima, shadow, mask and great mam in the poetry of these two poets are discussed. The results of this study show that these archetypes sometimes have positive and sometimes negative aspects that two poets use them to express their feelings and emotions according to their inner needs and society. The study and analysis of these archetypes acquaints us with the dark aspects of the two poets' minds and leads them to a better understanding of the content of their poems.

الكلمات المفتاحية: : النماذج البدائیة، اللاوعي الجمعي، یونغ، الأدب المقارن، حمید سبزواري، عبدالله البردوني


التسويق للعقار التجاري لدى جماعة الجيجلية بمدينة الجزائر مابين 1700-1830م Marketing of Commercial real estate in the Jijilia group in Algiers between 1700-1830 AD

عطاء الله حسيبة,  فكاير عبد القادر, 
2024-01-06

الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على الحضور التجاري لجماعة الجيجلية بمدينة الجزائر أواخر العهد العثماني، وقد كان لحضورهم هذا تأثير في حركية سوق العقار بالمدينة، من خلال مساهماتهم الفعالة في تنشيط المعاملات التجارية بين ساكنة المدينة وغيرهم في إطار علاقة التأثير والتأثر الحاصلة بين الريف والمدينة. فبالرجوع إلى وثائق وسجلات المحاكم الشرعية الخاصة بمدينة الجزائر تبين لنا أن السلطة المركزية لم تكن عقبة أمام وجودهم، بل العكس حيث دعمته مما كان له دور في تحريك دواليب الاقتصاد بالمدينة. This paper aims to shed light on the commercial presence of the Jijilia group in Algiers at the end of the Ottoman era, and their presence had an impact on the dynamics of the real estate market in the city, through their effective contributions in revitalizing commercial transactions between the city’s residents and others within the framework of the relationship of influence that takes place between the countryside and the city. By referring to the documents of the Sharia courts for the Algiers, it became clear to us that the central authority was not an obstacle to their existence; on the contrary, it supported him, which had a role in moving the wheels of the city's economy.

الكلمات المفتاحية: العقار التجاري ; جماعة الجيجلية ; مدينة الجزائر ; الحركة التسويقية ; وثائق المحاكم الشرعية


المفهوم العثماني للدولة

قطوش وهيبة, 
2024-01-06

الملخص: تعتبر الدولة العثمانية ثاني أوسع دولة بعد الامبراطورية البيزنطية، امتدت حدودها الجغرافية إلى ثلاث قارات، في اسيا، اوربا وافريقيا. وشملت أجناسا وأعراقا وديانات ومذاهب مختلفة، نجحت إلى حد كبير في احتواءها وضمان تعايشها. تبحث هذه الدراسة في إشكالية بناء الدولة في الفكر العثماني وفي مفهومها وماهيتها لدى العثمانيين؟ وسنقف عند أهم الأسس التي بنيت عليها هذه الدولة التي نشأت من إمارة صغيرة تمددت واتسعت رويدا رويدا إلى أن أصبحت دولة واسعة، مترامية الأطراف ممتدة في قارات العالم الثلاث وضمت الكثير من الشعوب، المختلفة الأديان والمذاهب والقوميات والأعراق. The Ottoman Empire is considered as the second largest territory after the Byzantine Empire with its geographical borders extending to three continents, Asia, Europe, and Africa. The Empire included different races, doctorines, religions and sectes, and succeeded to a large extent in containing them and ensuring their coexistence. The study in my article will examine the concept and the problematic behind the establishment of the state according to the Ottoman's way of thinking. I will also talk about the fact that the Empire arose from a small emirate that gradually expended until it became a vast and sprawling territory including a variety of people. Finally, I will stop at the most important foundations on which it was built.

الكلمات المفتاحية: n الدولة، العثمانيون، إمارة، قانون، أوربا State; ottomans; principality; law; Europe Etat ; ottomans ; principauté ; loi ; Europe ; الدولة، العثمانيون، إمارة، قانون، أوربا State; ottomans; principality; law; Europe Etat ; ottomans ; principauté ; loi ; Europe ; .الدولة، العثمانيون، إمارة، قانون، أوربا State; ottomans; principality; law; Europe Etat ; ottomans ; principauté ; loi ; Europe ; الدولة، العثمانيون، إمارة، قانون، أوربا State; ottomans; principality; law; Europe Etat ; ottomans ; principauté ; loi ; Europe ; . الدولة، العثمانيون، إمارة، قانون، أوربا State; ottomans; principality; law; Europe Etat ; ottomans ; principauté ; loi ; Europe ; الدولة، العثمانيون، إمارة، قانون، أوربا State; ottomans; principality; law; Europe Etat ; ottomans ; principauté ; loi ; Europe ; الدولة، العثمانيون، إمارة، قانون، أوربا State; ottomans; principality; law; europe