Beam Journal of Economic Studies
Volume 4, Numéro 2, Pages 55-68
2020-09-15

دور تكنولوجيا المعلومات والإتصال في تفعيل التجارة الالكترونية بالجزائر The Role Of Information And Communication Technology In Activating Electronic Commerce In Algeria

الكاتب : بوطورة فضيلة . بوطورة فاطمة الزهراء . الوافي علاء الدين .

الملخص

تهدف هذه الورقة البحثية إلى تحديد أهمية تكنولوجيا المعلومات والإتصالات في تفعيل التجارة الإلكترونية كأحد أهم الأساليب الحديثة التي تعتمدها العديد من الدول في دعم إقتصادياتها وتطوير وتحسين أداء عملياتها التجارية، والجزائر كغيرها من الدول التي تسعى لمواجهة التغيرات المحلية منها والدولية التي يفرضها الإقتصاد الرقمي الجديد من خلال الإستخدام الفعال لتكنولوجيات المعلومات والاتصال بما يساهم في تعزيز تنافسية المؤسسات الإقتصادية ومن ثم الوصول إلى تحقيق أهدافها الإستراتيجية بكفاءة وفعالية وتحقيق النمو المستدام. This research paper aims to determine the importance of information and communications technology in activating electronic commerce as one of the most important modern methods adopted by many countries in supporting their economies and developing and improving the performance of their commercial operations, and Algeria is like other countries that seek to confront local and international changes imposed by the new digital economy through Effective use of information and communication technologies in a manner that contributes to enhancing the competitiveness of economic institutions and thus achieving efficient and effective achievement of its strategic goals and achieving sustainable growth.

الكلمات المفتاحية

تكنولوجيا المعلومات والإتصالات، التجارة الإلكترونية، المؤسسة الإقتصادية، الجزائر. ; Information and Communications Technology; E-Commerce; Economic Corporation; Algeria.