مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي

Revue des sciences humaines de l'université Oum El Bouaghi

Description

The Journal of Human Sciences is an international peer-reviewed , ree scientific journal, open-access journal that is issued every six months by Larbi Ben M’hidi Universiy, Oum el Bouaghi, Algeria. The journal provides a platform for scientific research and academic discourse in the field of human and social sciences; it attempts to strengthen scientific links between national and international laboratories and research institutions. It encourages up-to-date studies, and contributes as such to the scientific development of the country. In addition, the Journal of Human Sciences publishes studies that focus on literary issues. It welcomes manuscripts which meet conventional scientific criteria, and which are written in Arabic, French or English. The journal is concerned with the following disciplines: -Psychology and Sociology -Letters and Foreign languages -Media and Communication -Law and Political Sciences -Economic Sciences

Annonce

بخصوص استقبال المجلة للمقالات

السادة الباحثين نحيطكم علما أن المجلة ستشرع في استقبال المقالات إبتداء من 15 جانفي 2023 إلى غاية 19 جانفي 2023 ، وبناء على ذلك سيتم رفض أي مقال يرد بعد هذا التاريخ ماعدى المقالات الواردة من خارج الوطن، كما نرجو الالتزام بقالب وشروط المجلة وبالتوفيق

هيئة التحرير

11-01-2023


10

Volumes

24

Numéros

1292

Articles


Public policies and their role in achieving public service for the Maghreb countries

صفراوي فاطمة, 
2022-11-07

Résumé: Abstract: The institutions that contribute to the public policy-making process are characterized by diversity to the extent that it is difficult to accurately enumerate or standardize them. The presence of official institutions in the state does not negate the existence of informal organizations and actors that, in turn, contribute to making public policy, as they are a mixture and outcome of the existing interaction between these various actors. This makes them practical so that they do not remain mere political measures, and thus the success and stability of many democracies can be explained. Accordingly, despite the political and economic reform policies that have been recently adopted, such as the increase in informal institutions and the intensification of their activity, their role remains merely a supportive force and guiding force for the governmental performance of societies that seek to establish the principles of democracy, because the capabilities of their institutions are punctuated by many shortcomings that negatively reflect on their participation in policy-making. the public. Résumé: Les institutions qui contribuent au processus d'élaboration des politiques publiques se caractérisent par une diversité telle qu'il est difficile de les énumérer avec précision ou de les standardiser.La présence d'institutions officielles dans l'État ne nie pas l'existence d'organisations et d'acteurs informels qui, en à leur tour, contribuent à l'élaboration des politiques publiques, car ils sont un mélange et le résultat de l'interaction existante entre ces différents acteurs, ce qui les rend pratiques afin qu'ils ne restent pas de simples mesures politiques, et ainsi le succès et la stabilité de nombreuses démocraties peuvent être expliqués. Ainsi, malgré les politiques de réformes politiques et économiques récemment adoptées, telles que l'augmentation des institutions informelles et l'intensification de leur activité, leur rôle reste simplement une force de soutien et de direction pour la performance gouvernementale des sociétés qui cherchent à établir le principes de la démocratie, car les capacités de leurs institutions sont ponctuées de nombreuses lacunes qui se répercutent négativement sur leur participation à l'élaboration des politiques.

Mots clés: Keywords: public policy, official actors, informal actors


أثر سياسة التسهيل الكمي على الاقتصاد الجزائري: رؤية قياسية استشرافية

عيادي صالح,  صرارمة عبد الوحيد, 
2023-05-22

الملخص: إثر انهيار أسعار البترول ابتداء من شهر جوان 2014، عرف الاقتصاد الجزائري عجزا في الميزانية وتفاقما كبيرا في الحساب الجاري الخارجي، مما أدى إلى تآكل كلي لموارد صندوق ضبط الإيرادات ومع تفاقم كل هذه الضغوطات، دخلت الجزائر في غمار تجربة التسهيل الكمي كآلية للتمويل غي التقليدي قصد تمويل الخزينة العمومية مباشرة، اعتمادا على إصدارات نقدية جديدة. تهدف الدراسة إلى بناء نموذج قياسي مهيأ لدراسة القدرة التنبؤية لبعض المتغيرات الاقتصادية مع تقييم هذه الآلية وانعكاساتها على الأداء الاقتصادي. أظهرت نتائج الدراسة أن سياسة التمويل غير التقليدي لا تؤثر في المتغيرات الكلية الحقيقية كالنمو الاقتصادي ومعدلات البطالة، حتى أسعار الفائدة لا تستجيب لهذه السياسة، وفي المقابل لها ضغوط تضخمية تتزايد بصفة خطية سواء في الأجل القصير، المتوسط أو الطويل. Following the collapse of oil prices starting in June 2014, the Algerian economy experienced a budget deficit and a significant deterioration in the external current account, which led to a total erosion of the Revenue Control Fund’s resources and a sharp drop in exchange reserves. As a mechanism for unconventional financing in order to finance the public treasury directly, depending on new cash issuances. The study aims to build a standard model prepared to study the predictive ability of some economic variables while evaluating this mechanism and its repercussions on economic performance. The results of the study showed that the policy of unconventional financing does not affect the real macro variables such as economic growth and unemployment rates, even interest rates do not respond to this policy, and in contrast, it has linearly increasing inflationary pressures, whether in the short, medium or long term.

الكلمات المفتاحية: التسهيل الكمي ; التمويل غير التقليدي ; تضخم ; نموذج سانت لويس المعدل


Présentation d’une offre de formation en orientation scolaire et professionnelle proposée en tenant compte des exigences des besoins du poste.

سحنون عبد الرزاق,  زيرق سعاد, 
2024-02-03

الملخص: Cette étude a pour objectif de présenter une offre de formation en orientation scolaire et professionnelle proposée en tenant compte des exigences des besoins du poste. Afin de parvenir à réaliser cet objectif nous sommes appuyés sur l’approche descriptive et analytique. Nous avons pu préparer le questionnaire de notre étude contenant (38) items traduisant les compétences annexes composées de six (06) axes. -Axe information, axe évaluation, axe orientation et suivi, axe conseil et suivi psychologique, axe administratif, et axe utilisation des moyens et technologies actuelles. Par la suite l’étude est subdivisée en trois phases, Phase déterminant la situation désirée (SD) permettant de connaitre le degré d’importance de chacune des compétences. -Phase déterminant la situation actuelle (SA) permettant de connaître le degré de maîtrise de chacune de ces compétences. -Ensuite nous avons classifié ces besoins de formations et avons mesuréé la différence (E) entre la (SD) et la (SA) ce qui nous a permis de déduire dix huit (18) compétences des conseillers de l’orientation manquant un besoin de formation à ce sujet, d’après les résultats obtenus, les chercheurs ont traduit ce besoin ou manque en proposant des contenus d’une offre de formation conséquente. تهدف هذه الدراسة الى اقتراح عرض تكوين في تخصص التوجيه المدرسي والمهني في ضوء متطلبات المنصب، ولتحقيق هذا الهدف تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي وتم تصميم استبيان تضمن 38 بند موزع على ستة محاور:( محور الاعلام، محور التقويم، محور التوجيه و المتابعة، محور الارشاد و المتابعة النفسية، محور الإدارة، محور استخدام و سائل التكنولوجيا الحديثة) مرت الدراسة بثلاث مراحل أساسية هي: مرحلة تحديد الوضعية المرغوبة (SD)، مرحلة تحديد الوضعية الحالية(SA) ثم مرحلة ترتيب الاحتياجات التكوينية و قياس الفارق(E) بين الوضعية المرغوبة و الوضعية الحالية، أظهرت نتائج الدراسة ان افراد العينة غير متحكمين في (18) كفاءة تم ترجمتها الى محتوى عرض التكوين في تخصص التوجيه المدرسي و المهني في ضوء متطلبات المنصب.

الكلمات المفتاحية: Mots clés ; Offre de formation-Spécialité de l’orientation scolaire et professionnelle-Conseiller de l’orientation-Exigences du poste. ; الكلمات المفتاحية: عرض التكوين، تخصص التوجيه المدرسي والمهني، مستشار التوجيه، متطلبات المنصب.



Les 10 articles les plus téléchargés

177 439 الأمراض المهنية وعلاقتها بالتوافق المهني لدى مدراء التعليم المتوسط والثانوي- دراسة ميدانية بولاية أم البواقي- 41 660 دور الاستثمار الأجنبي المباشر في تحقيق متطلبات التنمية المستدامة في الجزائر خلال الفترة 2002- 2016 32 095 درجة مشاركة المعلمين في اتخاذ القرارات المدرسية بأمانة العاصمة صنعاء 19 244 درجة التزام معلمي ومعلمات المدارس الفلسطينية بأخلاقيات مهنة التعليم وقواعد السلوك من وجهة نظر مدراء المدارس 18 115 تأثيرات الاستخدامات اليومية للتكنولوجيا المنزلية على سلوكيات الطفل دراسة تحليلية 16 817 The role of fiscal policy in rationalizing public expenditure in developing countries "Case study of Algeria 2000/2016" 16 547 إسهامات التخطيط الإستراتيجي ودروه في إدارة الأزمات داخل المؤسسة الاقتصادية دراسة حالة: أزمة مؤسسة فولكس فاكن – لصناعة السيارات- The contributions of strategic planning and its role in crisis management within the economic institution - Case Study: Volkswagen Corporation's Crisis - Automotive Industry - 13 689 أخلاقيات البحث العلمي في العلوم الاجتماعية 12 779 الميثاق العربي لحقوق الإنسان والعهد الدولي الخاص بالحقوق المدنية والسياسية "دراسة مقارنة" 10 862 دور علم النفس الإيجابي في تأكيد إنسانية الإنسان .(دراسة تحليلية)