Revue Organisation et Travail

مجلة التنظيم و العمل

Description

La Revue Organisation & Travail (ROT) est une Revue académique trimestrielle éditée, depuis 2012, par le laboratoire d'Analyse, de Prospective et de Développement des Emplois et des Compétences -LAPDEC- en collaboration avec la Faculté des Sciences Economiques, Commerciales et des sciences de Gestion (Université de Mascara-ALGERIE). La revue a comme ambition de promouvoir la recherche scientifique en Sciences de Gestion, notamment dans les domaines émergents tels que : le management du savoir, la transformation digital, la mutation générationnelle et la mutation du marché du travail, ainsi que d'autres domaines en rapport direct avec le management comme la sociologie du travail.


12

Volumes

39

Numéros

384

Articles


تقييم الممارسات القيادية لبعض المشرفين في الادارة العامة باستخدام نموذج القيادة متعدد العوامل MLQ دراسة مقارنة بين مديرية التربية لسيدي بلعباس و عين تموشنت

العربي بونصابية اسية,  هوناني خيرة,  ناجي امينة, 
2024-06-03

الملخص: ملخص : الهدف من هذه الدراسة هو التعرف على النمط القيادي الاكثر استعمالا في الادارة العمومية ، من اجل تحديد هذه العلاقة تم اجراء دراسة مقارنة على مستوى مديريتي التربية لولاية سيدي بلعباس و عين تموشنت و ذلك للتعرف على السلوك القيادي الاكثر استعمالا فيهما،حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي والاستعانة بمقياس القيادة متعددة العوامل MLQ ، الذي تم منحه الى 11 مشرفا في كل من المديريتين مع استعمال برنامج spss version 24 قسمت نتائج الدراسة الى مجموعتين، الاولى متعلقة بالنمط القيادي الاكثر استعمالا حيث تبين ان النمط التحويلي هو الاكثر تواجدا عند مشرفي كلا المديريتين ، اما بالنسبة للمجموعة الثانية فهي متعلقة بالسلوك القيادي الاكثر شيوعا فتبين ان سلوك التاثير المثالي" الجاذبية" توفر في مديرية التربية لسيدي بلعباس في حين انه سلوك الاعتبارات الفردية كان الاكثر شيوعا في مديرية التربية لعين تموشنت. Abstract: The aim of this study is to identify the leadership style most used in public administration, and in order to determine this relationship, a comparative study was conducted at the level of the education departments of the wilayas of Sidi Bel Abbas and Ain Temouchent in order to identify the leadership behavior most used in them, where the approach was relied upon Descriptive and analytical use of the MLQ Multi-Factor Leadership Scale, which was granted to 11 supervisors in each of the two directorates with the use of spss version 24 The results of the study were divided into two groups, the first is related to the leadership style most used, as it was found that the transformative style is the most common among the supervisors of both directorates. As for the second group, it is related to the most common leadership behavior, so it was found that the ideal “gravitational” behavior is available in the Education Directorate of Sidi Bel Abbas in When it is the behavior of individual considerations, it was most common in the Education Directorate of Ain Temouchent.

الكلمات المفتاحية: استبيان القيادة متعددة العوامل MLQ ; القيادة التحويلية ; القيادة التبادلية ; القيادة السلبية


قياس علاقة الصادرات خارج المحروقات بدرجة الانفتاح الاقتصادي للجزائر باستخدام نموذج ARDL للفترة 1990-2015"

كبداني سيدي أحمد,  بريكسي رقيق رشيد, 
2024-10-01

الملخص: تهدف الدراسة إلى تحديد بعض المقاربات سواء كانت متعلقة بتحليل نظريات التجارة الخارجية أو بتمحيص مختلف السياسات التي تحدد مستوى الحماية أو الانفتاح، وتبيان واقع التصدير في الجزائر وحجم التدفقات نحو الخارج بعيدا عن أحادية البترول وريوعه، الذي طالما أثر سلبيا على سيرورة نمو الاقتصاد الوطني الذي رسمت معالمه بناءا على إيرادات نفطية قد أفضت بعدم بروز القدرات الإنتاجية واستبعدت أسس وركائز النهضة الاقتصادية. وقد خلصت الدراسة إلى أن الصادرات خارج المحروقات تستجيب لتقلبات بعض المتغيرات الاقتصادية في المدى الطويل (درجة الانفتاح خارج المحروقات، سعر الصرف، وكذا الاستثمار الاجنبي المباشر) بدليل وجود تكامل مشترك، وذلك باستعمال منهجية الانحدار الذاتي للفجوات الزمنية الموزعة المتباطئة (ARDL). With a view to increasing awareness of the issue of export in Algeria outside the hydrocarbon sector in light of the market economy, this study aims to identify some approaches, whether they are related to analyzing theories of foreign trade or examining various policies that determine the level of protection or openness, and trying to bring it down to the reality of export in Algeria and the volume of flows Outward away from mono-oil and its revenues, which have long negatively affected the process of growth of the national economy, whose features were drawn up based on oil revenues, which led to the non-emergence of production capabilities and excluded the foundation and pillars of the economic renaissance. The result concluded that exports outside of hydrocarbons respond to the fluctuations of some economic variables in the long term (the degree of openness outside hydrocarbons, the exchange rate, as well as foreign direct investment) with evidence of a common complementarities between them, using the Autoregressive-Distributed Lag (ARDL).

الكلمات المفتاحية: : الصادرات خارج قطاع المحروقات ; ، سعر الصرف ; ، درجة الانفتاح خارج المحروقات ; ، الاستثمار الأجنبي المباشر ; نموذج ARDL


Le comportement de l’enseignement dans l’université Algérienne : quel effet d’organisation sur la qualité de l’enseignement

حمىتري قرفي فتيحة,  بوجمعة بومدين موسى, 
2024-06-03

Résumé: Pour favoriser la pensée créatrice du savoir chez l’étudiant universitaire, il y a : l’observation, l’analyse, la synthèse, la rigueur et l’évaluation. L’activité de l’enseignement et la conception de l’évaluation ne sont pas des taches simples dans l’enseignement supérieur. La présente étude a pour ambition de caractériser le lien entre une organisation du travail, le comportement de l’étudiant et la qualité d’enseignement. C’est dans ce contexte que s’inscrit l’objectif de ce travail, il s’agit de la mise en pratique d’une démarche organisationnelle d’évaluation de la qualité de l’enseignement supérieur à travers l’introduction et description de deux processus : processus de réalisation et processus d’amélioration continue. Cette étude révèle l’importance de l’organisation du travail durant toute la période de l’enseignement et cettedémarche confirme que l’efficacité pédagogique ne peut être obtenue qu’à travers l’application d’autres outils d’enseignement autres celles utilisés classiquement dans l’université Algérienne.

Mots clés: Organisation ; Comportement ; Outils d’enseignement.


The Effect of Climate Change on Monetary Stability in Algeria: A Wavelet Analysis for the period (1996-2021)

شرارة جلول,  بقبق ليلى إسمهان, 
2024-06-23

Résumé: The purpose of this research paper is to investigate the relationship between climate change and monetary stability, which is the primary goal of the Bank of Algeria’s monetary policy by employing wavelet analysis on monthly data over the period 1996 to 2021 . The results showed that temperature changes affect inflation in the short run, while rainfall affects food inflation in the short and long run. These findings highlight the importance that Bank of Algeria must place on climate change in the designing and management of monetary policy, as well as coordinating with the government to mitigate the effects of these changes on macroeconomic indicators and banking system institutions, allowing them to finance economic agents more effectively.

Mots clés: Climate Change ; Monetary Policy ; Inflation ; Wavelet Coherency Analysis


Crisis Averted: How AI Helps in E-Reputation Damage Control

Djenih Amin, 
2024-06-23

الملخص: The advent of Artificial Intelligence (AI) has transformed various sectors, including e-reputation management. This study investigates the role of AI in averting crises and managing e-reputation, shedding light on its advantages and inherent challenges. Utilizing a series of case studies, the research illustrates how AI can provide real-time analysis, proactive crisis management, and rapid customer response. However, data privacy, transparency, accountability, and the risk of manipulation are significant challenges to address. The study emphasizes that while AI serves as a powerful tool, it works best in conjunction with human decision-making. Looking forward, AI is expected to play a central role in crisis management, though ethical and practical challenges necessitate collaborative efforts to develop ethical guidelines and best practices. The findings underscore that AI is a tool to aid, not replace, human judgment, and a balanced approach is key to successful crisis management in the digital age. Keywords: Artificial Intelligence; E-Reputation Management; Crisis Aversion; Human Decision-Making ; Data Privacy. ملخص : : أدى ظهور الذكاء الاصطناعي (AI) إلى إحداث تحول في مختلف القطاعات، بما في ذلك إدارة السمعة الإلكترونية. تبحث هذه الدراسة في دور الذكاء الاصطناعي في تجنب الأزمات وإدارة السمعة الإلكترونية، وتسليط الضوء على مزاياها والتحديات الكامنة فيها. يوضح المقال، بالاعتماد علئ جملة من الحالات، كيف يمكن للذكاء الاصطناعي توفير تحليل في الوقت الفعلي، وإدارة استباقية للأزمات، واستجابة سريعة للعملاء. ورغم هذه المكاسب، تبقى خصوصية البيانات والشفافية والمساءلة وخطر التلاعب هي تحديات كبيرة يجب معالجتها. أكدت الدراسة أنه بينما يعمل الذكاء الاصطناعي كأداة قوية، فإنه يعمل بشكل أفضل بالتزامن مع صنع القرار البشري. كنظرة استشرافية، تتوقع هذه المقالة أن يلعب الذكاء الاصطناعي مستقبلا دورًا مركزيًا في إدارة الأزمات، على الرغم من أن التحديات الأخلاقية والعملية تتطلب جهودًا تعاونية لتطوير المبادئ التوجيهية الأخلاقية وأفضل الممارسات.كما و أكدت النتائج أن الذكاء الاصطناعي هو أداة للمساعدة، وليس لاستبدال العنصر البشري، وأن النهج المتوازن بينهما هو مفتاح الإدارة الناجحة للأزمات في العصر الرقمي .

الكلمات المفتاحية: Artificial Intelligence ; E-Reputation Management ; Crisis Aversion ; ; Human Decision-Making ; Data Privacy


Satisfaction de la clientèle dans les systèmes bancaires numériques en utilisant la méthode DEMATEL. Cas de la banque Golf Bank Algeria

حسيني أمينة,  لعيوني زوبير, 
2024-06-11

Résumé: Avec l’introduction d’internet et l’innovation technologique ainsi que les besoins clients, la numérisation électronique des banques via internet est devenue un facteur de compétitivité. Cette tendance de gestion électronique des produits et services bancaires est rendue nécessaire par le souhait clients exigeant des transactions quotidiennes plus personnalisées. Par conséquent, les facteurs de satisfaction de la clientèle doivent faire l’objet d’une enquête approfondie afin de fournir des services bancaires électroniques efficaces. Le présent manuscrit passe en revue des approches pour arriver à satisfaire les clients les plus influents en répondant aux facteurs de satisfaction. Ces approches axées sur la satisfaction des clients sont prioritaires en fonction des relations de cause à effet, de la compréhension de l’utilisation des questionnaires et d’une meilleure communication afin de définir les facteurs les plus influents. Les facteurs de satisfaction sont délibérément segmentés sur la qualité des services, la fiabilité, la confidentialité et la sécurité, l’organisation conviviale du site, la finesse d’utilisation, la commodité, la rapidité de communication, la satisfaction, la réactivité et le contact. Le model DEMATEL est présenté dans cet article afin d’identifier des composantes de chaîne de cause à effet d’un système complexe. Il s’agit d’évaluer les relations interdépendantes entre les facteurs et de trouver les facteurs critiques au moyen d’un modèle structurel visuel. With the introduction of the internet and technological innovation as well as customer needs, the electronic digitization of banks via the internet has become a competitive factor. This trend of electronic management of banking products and services is made necessary by the desire of customers demanding more personalized daily transactions. As a result, customer satisfaction factors need to be thoroughly investigated in order to provide effective electronic banking services. This manuscript reviews approaches to meeting the most influential clients by addressing satisfaction factors. These client satisfaction approaches are prioritized based on cause and effect relationships, an understanding of questionnaire use, and better communication to identify the most influential factors. Satisfaction factors are deliberately segmented into service quality, reliability, confidentiality and security, user-friendly site organization, ease of use, convenience, speed of communication, satisfaction, responsiveness and contact. The DEMATEL model is presented in this article to identify the chain elements of cause and effect of a complex system. This involves assessing interdependent relationships between factors and identifying critical factors using a visual structural model.

Mots clés: Facteurs de satisfaction ; Chaine cause à effet ; Internet ; DEMATEL ; Satisfaction factors; Chain of cause and effect; Internet; DEMATEL


تحدِّيات الموارد البشرية في ظِلِّ التحوُّلِ الرقمي للمنظمات

سعود وسيلة, 
2024-10-02

الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرُّفِ على الإطار المفاهيمي للتحوُّلِ الرقمي في المؤسسات، مع تشخيص واستكشاف أهم التحدِّيات التي يمكن أن تواجه الموارد البشرية في ظِلِّ هذا التحوُّلِ، بما فيها انعكاساتها على إدارة الموارد البشرية. وقد تم الاعتماد في ذلك على المنهج الوصفي التحليلي. وتوصلت الدراسة إلى أن أهم التحدِّيات والعقبات التي يمكن أن تنشأ عن التحوُّلِ الرقمي في المؤسسات بالنسبة للموارد البشرية، تظهر في طبيعة المعارف والمهارات التي يجب أن يكتسبها أو يُطوِّرها المورد البشري والمتعلقة بالتقنيات الرقمية واستخداماتها، إضافة إلى تغيير نمط الأعمال الناتج عن إعادة هيكلة الوظائف، واختلاف ثقافة المؤسسة، والتغيير في نمط التواصل، مع ضرورة متابعة وقياس الأداء وتقييمه بصورة دائمة لتحديد تأثير التحول الرقمي عليه. ما يستلزم اعتماد إدارة التغيير، مع سياسات جديدة في إ م ب في المؤسسة. The study aimed to identify the conceptual framework of digital transformation in organizations, while diagnosing and exploring the most important challenges that HR could face in light of this transformation, including their implications for HRM. This was based on the descriptive analytical method. It concluded that the most important challenges for HR resulted from the digital transformation, appear in the nature of the knowledge and skills that the HR must acquire or develop related to digital technologies and their uses, the change in the business model resulting from the restructuring of jobs, the difference in the organization’s culture, and the change in the style of communication, with the necessity of constantly monitoring, measuring and evaluating performance to determine the impact of digital transformation on it. This requires adopting change management, with new policies in HRM in the organization.

الكلمات المفتاحية: موارد بشرية ; تحول رقمي ; رقمنة ; Human resources (HR) ; Digital Transformation ; Digitization


L’Etat interventionniste : Quelle place à l’économie sociale en Algérie?

بستاني عبد الكريم,  تشيكو فوزي, 
2024-10-01

Résumé: Il y’a quelques années, la notion de l’économie sociale s’est imposée dans le débat économico-social et s’est renforcée dans un contexte de crise profonde du système capitaliste. L'économie sociale propose, aujourd’hui, un redressement spectaculaire de nos économies. Nous nous proposons dans cet essai à mieux appréhender l’émergence de l’économie sociale en Algérie. Dans un premier temps, il s’agira de définir l’économie sociale. Dans un second temps, nous nous centrerons sur la part de l’économie sociale dans les différents modèles de sociétés. Finalement, la dernière partie contribuera à comprendre la particularité de l’économie sociale en l’Algérie à travers sa politique sociale et ses organisations.

Mots clés: Economie sociale ; associations ; coopératives ; mutuelles ; solidarité


انعكاسات منطقة التجارة الحرة العربية الكبرى على حجم الاستثمارات العربية البينية: دراسة لتطور مؤشرات مخاطر الدول العربية المتعلقة بالتجارة والاستثمار والاعمال.

بيدي عيساوي صورية, 
2024-10-02

الملخص: ملخص للتعرف اكثر على مدى صلابة العلاقات الاقتصادية والتجارية العربية البينية بعد الإسراع في تنفيذ معظم الاتفاقيات المساندة والمفعلة لمنطقة التجارة الحرة العربية الكبرى ،هذه المنطقة فرضت على الدول العربية رفع الكفاءة وزيادة التنسيق والتعاون فيما بينها من خلال بذل المزيد من الجهد والاهتمام ،وتنفيذ الاستراتيجيات والخطط المتكاملة الطويلة المدى المسرعة والمحفزة للاستفادة اكثر من الاعمال المشتركة التي تستهدف المستثمرين ، لتحسين مناخ الاستثمار بمختلف مكوناته السياسية، والاقتصادية، والاجتماعية، والمؤسسية، لاسيما مع تزايد حدة المنافسة بين دول العالم على استقطاب الاستثمارات الأجنبية المباشرة الى قطاعاتها المختلفة بتوسيع وتعميق العلاقات التجارية العربية وبالأخص في مجال الاستثمار الصناعي والخدمات وتعد منطقة التجارة العربية الحرة الكبرى الخيار الأمثل للدول العربية للتصدي للمستجدات العالمية المتغيرة .

الكلمات المفتاحية: الاستثمارات العربية والأجنبية ; مخاطر الاستثمار ; ، منطقة التجارة الحرة العربية الكبرى