Revue Etudes en Economie et Commerce et Finance

مجلة دراسات في الاقتصاد والتجارة والمالية

Description

"Studies in Economics and Commerce and Finance" Review is is an annual international scientific, specialized, open access, published by the Laboratory of traditional industries of the university of Algiers 3 (LITA). The journal, founded in 2012, deals with specific research (in Arabic, English and French) relating to traditional and craft industries, and general economic research subjects (Economics, Business and Management Sciences), and targets postgraduate students, professors and all researchers at the national and international levels. The published texts are the sole responsibility of the authors, and do not necessarily reflect the opinions of the Journal and the laboratory and the University.


7

Volumes

12

Numéros

167

Articles


اثر تبني معايير التقارير المالية الدولية (IFRS) على مستوى التحفظ المحاسبي في التقارير المالية السنوية "دراسة تطبيقية على البنوك التجارية الأردنية المدرجة في بورصة عمان"

الدكتور محمد محمود احمد حميدات,  الدكتور محمد محمود احمد حميدات, 

الملخص: الملخص باللغة العربية هدفت هذه الدراسة إلى بيان اثر تبني معايير التقارير المالية الدولية (IFRS) على مستوى التحفظ المحاسبي في التقارير المالية السنوية في البنوك التجارية الأردنية المدرجة في بورصة عمان. واعتمدت هذه الدراسة على التحليل المقطعي Cross-section للسلاسل الزمنية خلال الفترة الواقعة بين عامي )2001-2016)، حيث تكون مجتمع الدراسة من كافة البنوك التجارية الأردنية والبالغ عددها(13) بنكاً، وتمَّ الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي في جمع وتحليل البيانات لاستخلاص النتائج وذلك باستخدام برنامج التحليل الإحصائي Minitab. اعتماداً على نتائج التحليل الإحصائي لفرضيات الدراسة، تمَّ التوصل إلى أنه يوجد فروقات ذات دلالة إحصائية في مستوى التحفظ المحاسبي للأرباح المحاسبية في البنوك التجارية الأردنية بين الفترة اللاحقة والفترة السابقة لإلزامية تطبيق معايير التقارير المالية الدولية. وفي ضوء هذه النتائج، توصي الدراسة بضرورة اهتمام الجهات المعنية بإصدار المعايير المحاسبية بمفهوم التحفظ المحاسبي من حيث الدلالة والمضمون، وذلك من خلال إصدار إرشادات للمحاسبين يمكن تطبيقها عملياً لتحقيق مستوى مرغوب من التحفظ المحاسبي وبما يتفق مع المبادئ والمعايير الدولية والقوانين والتشريعات المحلية. Abstract This study aimed to demonstrate the effect of IFRS adoption on the level of accounting conservatism in the annual financial reports on Jordanian commercial banks listed in Amman stock exchange. The study is based on the descriptive analytical method by using the Minitab statistical program, to compile, analyze, and to test the validity of hypotheses. A Cross-section analysis of the data’ time series during the period between (2001-2016) been used, where the study population consist of all 13 Jordanian commercial banks. Based on the testing hypotheses and the analysis of the data collected, the study found significant statistical differences in the level of earnings conservatism in all Jordanian commercial banks after applying international financial reporting standards. In light of these findings, the study recommends that the concerned authorities and the Association of Chartered Certified Accountants should pay attention to the concept of earnings conservatism reservation in terms of significance and content by issuing accounting standards, guidance, and directions for accountants. When can be applied practically, to reach a desirable level of accounting conservatism to achieve the principles and standards of international and domestic laws and regulations.

الكلمات المفتاحية: Accounting conservatism; International Financial Reporting Standard (IFRS); Amman Stock Exchange; Jordanian commercial banks. التحفظ المحاسبي، معايير التقارير المالية الدولية (IFRS)، بورصة عمان، البنوك التجارية الأردنية.


أثر سلوك المواطنة التنظيمية على الإحتراق الوظيفي لموظفي اتصالات الجزائر (دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر بالأغواط)

عمام ريم, 

الملخص: تسعى هذه الورقة إلى التحقيق في أثر سلوك المواطنة التنظيمية على الاحتراق الوظيفي لموظفي مؤسسة اتصالات الجزائر بالأغواط. البيانات التي تم جمعها باستخدام طريقة بسيطة لأخذ العينات العشوائية والاستبيانات التي تم توزيعها على 60 من المستجوبين الذين يعملون كموظفين دائمين في مؤسسة اتصالات الجزائر بالأغواط. من بين 45 استبيانًا تم الحصول عليه، لا يوجد سوى 33 استبيانًا صالحًا للتحليل.أظهرت النتائج ان الموظفين الذين ينخرطون في المزيد من سلوك المواطنة التنظيمية يتعرضون للاحتراق الوظيفي، إلا أنهم قد يزيدون في نفس الوقت من مشاعرهم الخاصة بالإنجاز الشخصي وتحديد العمل ، الأمر الذي قد يساعد بدوره على تقليل من الاحتراق الوظيفي. The purpose of this paper was to investigate the impact of organizational citizenship behavior on the burnout of the employees of the Algerian Telecommunications Corporation in Laghouat.Data collected using a simple random sampling method and questionnaires obtained from 60 respondents who serve as permanent staff at Algeria Telecom Agency in Laghouat. Of the 45 questionnaires obtained, only 33 are valid for analysis.The results show that employees who engage in more OCB are subject to burnout, but at the same time they may increase their feelings of personal achievement and job identification, which in turn can help reduce burnout.

الكلمات المفتاحية: سلوك المواطنة التنظيمية،الاحتراق الوظيفي، موظفي اتصالات الجزائر. ; Organizational Citizenship Behavior (OCB), burnout, Algeria Telecom staff .



Les 10 articles les plus téléchargés

17 297 دور أنظمة المعلومات الجغرافية لتحديد المواقع التجارية في ترقية مناخ الاستثمار في الجزائر -دراسة حالة ولاية بومرداس- 1 134 تقييم مناخ الاستثمار في الجزائر حسب بعض المؤشرات خلال الفترة 2000-2015 503 Interaction entre la finance islamique, la gouvernance et la croissance économique dans la région MENA et l’Asie Pacifique 492 مساهمات مؤسسات الدعم في تمويل مشاريع الصناعات التقليدية والحرفية في الجزائر 394 المحاسبة البنكية في الجزائر-دراسة نظرية 313 دور غرف الصناعة التقليدية والحرف في ترقية قطاع الصناعة التقليدية والحرف في الجزائر 282 أثر معدلات النمو الاقتصادي على معدلات البطالة في الجزائر (دراسة قياسية خلال الفترة 1970-2014) 267 الشراكة بين القطاعين العام والخاص لتحديث الهياكل القاعدية وفق نظام البناء والتشغيل ونقل الملكية 255 ملامح وأبعاد نجاح التحول إلى الحكومة الإلكترونية في الدول النامية 241 إدارة المخاطر النفسية والاجتماعية في المؤسسة الجزائرية: دراسة حالة العاملين بالوكالة الوطنية لتطوير الاستثمار بـ "معسكر"