recherches économiques

الأبحاث الإقتصادية

Description

The Journal "ECONOMIC RESEARCH" is a semi-annual academic journal; edited by the Faculty of Economics, Business and Management Sciences of the University of Blida 2. It covers several fields of scientific research and original papers in: Macroeconomics, Money - Finance - Accounting - Governance - Management - Human Resources Management - Marketing - Education - Health - Poverty - Unemployment-Employment . It is aimed at teachers-researchers, doctoral students and students in economics and management sciences and authers - researchers. The journal "ECONOMIC RESEARCH" aims to promote the scientific contributions of researchers by highlighting the results of their work, and to submit to criticism their thoughts and their research in economics and management. The journal publishes articles in three languages: Arabic, French and English. Draft articles submitted to the Journal of Economic Research must deal with original works that have not been the subject of an earlier publication. the articles published in the "R.ECO" Journal must be conceptually rigorous but be written in such a way as to be accessible to both informed and non-specialist readers of a particular discipline or research method, and to place a strong emphasis on the implications of subject treated.


14

Volumes

21

Numéros

341

Articles


جهود التنمية المستدامة بين الواقع و المؤمول المخطط الخماسي 2010-2014

Hammad Sabiha, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على برنامج المخطط الخماسي 2010-2014 الذي خصصت له ميزانيةكبيرة من أجل الوصول بالجزائر الى بر الأمان في شتى الميدانين و القطاعات والتعرف على الجهود الوطنية و حجم الاستثمارات التي رصدتها الدولة من أجل تحقيق أهداف التنمية المستدامة وذلك من خلال التطرق للتنمية المستدامة من جانبها النظري و كذا الجهود الوطنية و المؤشرات الاقتصادية و الاجتماعية بعد المخطط

الكلمات المفتاحية: التنمية المستدامة؛ المخطط الخماسي؛ البعد الاجتماعي؛ البعد الاقتصادي


ANALYSE DU PROFIL PSYCHOLOGIQUE EN RAPPORT AVEC UN PROFIL DE POSTE : UNE ÉTUDE DE CAS À TRAVERS LE TEST MBTI

Zellal Ahlem, 

Résumé: En entreprise, la ressource humaine est fondamentale. L’une des données de base est que le professionnel doit se connaître, afin de connaître les autres et manager ses relations. En effet, en entreprise, à l’université, etc…, le travail d’équipe, la concertation et les interactions humaines constituent l’une des conditions principales, de réussite de tout projet. La problématique de cette expérience consiste en la proposition d’une étude de cas, analyse faite du profil professionnel de M. S., âgée de 28 ans, qui vient d’obtenir un doctorat et qui projette d’enseigner les sciences de gestion à l’université. Il s’agit de la soumettre à un test de personnalité, soit, dans cette étude, le MBTI, afin d’en vérifier le degré de compatibilité des résultats, avec le profil de poste, auquel elle aspire. Une classification des traits de personnalité sert de grille référentielle pour classer les différents types personnels susceptibles d’être rencontrés chez le professionnel. Cette étude s’étendra aux futurs professionnels, afin qu’ils gèrent, par eux-mêmes, leurs forces et leurs faiblesses personnelles, qu’ils surmontent le stress généré par tout type de poste, de façon optimale, condition de réussite du projet (commercial ou autre).

Mots clés: Personnalité ; profil professionnel ; préférence ; style ; Test MBTI


The Industry of Credit Rating Agencies

Boumediene Youcef,  Belbouab Nawal, 

Résumé: This paper develops a theoretical framework to shed light on the credit rating industry. Who the industry's firms are; what do they do; how they do it; and what the implications of their activities are? Since their creation rating agencies provide information to investors and governments helping them to make right and accurate decisions. Despite their major role, rating agencies have been accused of contributing in the creation of the worldwide financial crisis of 07-2008, and led to investigate why rating agencies didn’t send early warning signals, to avoid the worst, before the bubble bursts. Other critics made of them will be explored in this article.

Mots clés: Credit rating ; Rating agencies ; , Moody’s ; Standard & Poor’s ; Fitch



Les 10 articles les plus téléchargés

7 024 التسويق الاستراتيجي ومكانته ضمن الإستراتيجية التسويقية في المؤسسة 1 896 دور مراجع الحسابات الخارجي في اكتشاف التضليل في القوائم المالية والتقرير عنه -دراسة استقصائية لآراء مراجعي الحسابات في ولاية سطيف- 1 845 دراسة أثر الجودة على تكاليف المنتج - نموذج مقترح لمؤسسة صناعية "الشركة العامة للإسمنت العراقية" معمل اسمنت كركوك- 1 572 Les PME dans le marché algérien du médicament, état des lieux et perspectives 1 285 الابتكار التسويقي في خدمات الاتصالات بمؤسسة موبيليس من خلال إدخال تكنولوجيا (3G) الجيل الثالث 1 227 أثر المديونية الخارجية على ميزان المدفوعات الجزائري -دراسة قياسية اقتصادية (1970-2006 1 167 تجربة المملكة العربية السعودية في تطبيق نظام التأمين الصحي التعاوني 1 151 آلية تدخل الدولة في النشاط الاقتصادي عبر سياستها المالية 890 دور الاتفاقيات الضريبية الدولية في الحد من الازدواج الضريبي 868 تحليل أثر الخصائص الشخصية لمراجع الحسابات على جودة عملية المراجعة -دراسة مقارنة من منظور المعايير الدولية وحالة الجزائر-