مجلة الإبداع


Description

The creativity journal is an annual, refereed, and it is a free academic Journal published by the research laboratory on creativity and change of organizations and Foundations, University of Blida 02- Algeria. The Journal publishes academic research for researchers and professionals, this giving researchers the opportunity to introduce their original scientific output, and providing an academic platform to contribute to innovative work in this field. The Journal focuses its publications in the fields of economics, administration, finance, accounting and researches related to the economic, commercial and management fields. The Journal also aims to raise its level of research published, and scientific recognition by universities and academic researchers of national, Arab countries and in the world and seeking to be ranked, including the indexing data for scientific journals. The Journal also publishes the original scientific studies and researches, which reflect the latest research and developments in the practical aspects of the national economy, society and human behavior. A team of arbitrators in various relevant disciplines from national universities and international which arbitrate the articles. Since its establishment in 2011. The magazine publishes its research in three languages: Arabic, English and French, to be published in December of each year, and the author of the accepted article can obtain the certificate of publication of the article.


13

Volumes

17

Numéros

314

Articles


Le rôle du merchandising design dans l’invention de nouveaux modes de produits dans les espaces de ventes.

بودريش الزهرة, 
2022-10-06

Résumé: Résumé : Le but de cette étude est de montrer que l’objectif n’est pas de travailler sur un design qui va séduire, et mettre dans de bonnes dispositions d’une offre marchande toujours présentée de la même manière. Il vise a utiliser le design au service de l’offre marchande afin de mettre les produits en valeur et de faire en sorte qu’ils soient le centre de l’attention des visiteurs, pour cela, le rôle du merchandising design est de réinventer de nouveaux modes de valorisation des produits et services dans les espaces de ventes. Abstract : The purpose of this study is to show that the objective is not to work on a design that will seduce, and put in the right mood for a commercial offer always presented in the same way. It aims to use design at the service of the commercial offer in order to highlight the products and ensure that they are the center of the attention of visitors. For this, the role of merchandising design is to reinvent new ways of promoting products and services in the points of sale.

Mots clés: Design ; Merchandising ; Espaces de ventes


تكنولوجيا المعلومات والإتصالات كأساس للتعليم عن بعد ودورها في تحسين أداء الأستاذ الجامعي في ظل جائحة كورونا (دراسة حالة عينة من أساتذة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة بسكرة)

دريدي أحلام, 
2022-10-06

الملخص: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على دور تكنولوجيا المعلومات و الاتصال كأساس مهم لعملية التعليم عن بعد خلال فترة كورونا ودورها في تحسين اداء الأستاذ الجامعي ، و قد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي حيث في الدراسة الميدانية تم إستخدام الاستبيان كأداة للدراسة حيث تم توزيع 60 استمارة للأساتذة في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة بسكرة، وقد تم إسترجاع 36 استمارة ، و تم تحليله وإستخراج النتائج بواسطة البرنامج الاحصائي SPSS. و في الأخير تم التوصل الى وجود دور لتكنولوجيا المعلومات و الاتصال كأساس مهم لعملية التعليم عن بعد خلال فترة كورونا في تحسين اداء الأستاذ الجامعي في جامعة بسكرة ، و في الأخير تقترح الدراسة ضرورة توفير مختلف التكنولوجيات التي تسهل عمل الأستاذ الجامعي وتشجيع الأساتذة على استخدام هذه التكنولوجيات في البحث العلمي. الكلمات المفتاحية : تكنولوجيا المعلومات والإتصال ؛ التعليم عن بعد؛ موودل؛ زووم؛غوغل ميت؛ الأستاذ الجامعي تصنيف JEL : M15، A22 .I23 Abstract: This study aims to identify the role of information and communication technology as an important basis for the distance education process during the Corona period and its role in improving the performance of the university professor. University of Biskra, 36 questionnaires were retrieved, analyzed and the results were extracted using the SPSS statistical program. Finally, it was concluded that there is a role for information and communication technology as an important basis for the distance education process during the Corona period in improving the performance of the university professor at the University of Biskra. Keywords: information and communication technology; online education; Moodle; Zoom; google meet; university professor Jel Classification Codes: M15, A22.I23

الكلمات المفتاحية: تكنولوجيا المعلومات والإتصال ؛ التعليم عن بعد؛ موودل؛ زووم؛غوغل ميت؛ الأستاذ الجامعي


Évaluation de la maturité de la gouvernance du système d’information selon le référentiel « COBIT 4.1 ». Cas : Ministère de l’Éducation Nationale

لعجوزي سمية,  زروقي عماد الدين, 
2022-10-28

Résumé: La gouvernance des systèmes d’information dans le secteur public revêt une importance particulière. L’objectif de cet article est de répondre à la problématique d’évaluation de la maturité des processus IT de la direction des systèmes d’information du Ministère de l’Éducation Nationale selon le référentiel COBIT 4.1. L’analyse qualitative menée auprès des responsables de la direction des systèmes d’information du Ministère en question montre que le niveau de maturité des processus étudiés ont en moyenne un niveau de maturité de niveau deux « reproductible » sur une échelle de six niveaux. Cela signifie que les processus de la DSI/MEN existent, mais d’une manière non formelle accentuée par l’absence d’un guide pour manager ces processus.

Mots clés: Système d’information ; Gouvernance du système d’information ; COBIT 4.1 ; Processus IT


دور تنمية الموارد البشرية في صناعة التأمين دراسة حالة لوكالات التأمين المتواجدة بولاية عين الدفلى

بسكري أحمد,  بن عناية جلول, 
2022-10-06

الملخص: تهدف دراستنا إلى إبراز أهمية الإهتمام بالموارد البشرية لدى وكالات التأمين النشطة عبر ولاية عين الدفلى، التي تعتبر مثال حي عن وضعية وحالة وكالات التأمين عبر كامل ولايات التراب الوطني، كون أن جميع القرارات والمعاملات الإدارية المعمول بها، تتخذ بناءا على توجيهات وتعليمات المديريات المركزية التابعة لها، حيث شملت دراستنا جانب تعلق بالخلفيات الأدبية والنظرية لصناعة التأمين وأهمية الموارد البشرية، وجانب أخر تطبيقي لتحليل علاقة الأثر بين المتغيرين بالإعتماد على أساليب الإحصاء الوصفي، وقد خلصت الدراسة إلى وجود إرتباط ذو دلالة إحصائية يربط بين أهمية الموارد البشرية وصناعة التأمين. Our study aims to highlight the importance of paying attention to the human resources of active insurance agencies across the state of Ain Defla, which is a vivid example of the situation and condition of all insurance agencies across the entire state of the national territory, since all decisions and administrative transactions in force are taken based on the directives and instructions of the central directorates affiliated with Our study included an aspect related to the literary and theoretical backgrounds of the insurance industry and the importance of human resources, and another applied aspect to analyze the impact relationship between the two variables based on descriptive statistics methods. The study concluded that there is a statistically significant correlation linking the importance of human resources and the insuranceindustry

الكلمات المفتاحية: موارد بشرية ؛ وكالات تأمين ؛ صناعة تأمين


نموذج SECI، إطار مرجعي لتكوين المعرفة في المنظمة ونهج متكامل لإدارتها: مع الإشارة لحالة شركة Huawei

حمدي باشا نادية, 
2022-10-28

الملخص: تشير هذه الورقة البحثية إلى أهمية نموذج SECI لعملية تكوين المعرفة لنوناكا وتاكيوشي، في إدارة معرفة المنظمات. يعد نموذجSECI محركًا لخلق المعرفة التنظيمية، ومنهجا متكاملا لإدارتها. إذ يعتبر إطار نظري ممتاز وفريد من نوعه لفهم كيفية تكوين المعرفة في المنظمة، كما أنه يجمع بين مجموعة واسعة من العمليات المعرفية التي تعتبر من بين الأنشطة الأساسية لإدارة المعرفة، بالإضافة إلى ذلك فهو يدمج بين كل من الأفراد والعمليات التنظيمية وتكنولوجيا المعلومات. كما أن النموذج دقيق بما يكفي للسماح بفهم عميق للعمليات التنظيمية الدقيقة ويمكن تفسيره بسهولة من منظور تكنولوجيا المعلومات اللازمة لتطوير نظم إدارة المعرفة ودعمها. وبالتالي يعد نموذج SECI من المتطلبات الضرورية بل المرجعية لعملية دعم أو تطوير إدارة المعرفة في منظمات الأعمال المعاصرة، حيث تبنت شركة هواوي Huawei هذا النموذج لقيادة استراتيجيتها المعرفية المبنية على ضرورة التغيير المستمر من أجل الوصول للريادة التنافسية. This paper points out the importance of the SECI model of the knowledge formation process of Nonaka and Takeuchi in the knowledge management of organizations. The SECI model is an engine for creating organizational knowledge and an integrated approach to managing it. It is an excellent and unique theoretical framework for understanding how knowledge is formed in an organization. It also brings together a wide range of cognitive processes which are among the core activities of knowledge management. In addition, it integrates people, organizational processes, and information technology. The model is also precise enough to allow a deep understanding of the precise organizational processes, and can be easily interpreted from the IT perspective needed to develop and support knowledge management systems. Thus, the SECI model is a necessary requirement, rather a reference, for the process of supporting or developing knowledge management in contemporary business organizations. Huawei has adopted this model to lead its knowledge strategy based on the need for continuous change to reach competitive leadership.

الكلمات المفتاحية: معرفة ; تكوين المعرفة ; إدارة المعرفة ; نموذج SECI


Le financement des unités de dépistage et de suivi (UDS) dans la santé scolaire en Algérie pendant la COVID-19 : Gestion et Impact

عوالي فتيحة, 
2022-11-18

Résumé: Résumé: L’école est le moyen le plus sûr où les enfants scolarisés peuvent être pris en charge en ce qui concerne leur santé morale et physique de manière équitable à travers les soins gratuits et garantis par l’Etat Algérien dans les Unités de Dépistage et de Suivi (UDS) ; pour une bonne santé et une vie longue dans l’avenir, ce qui favorise ainsi le progrès social, économique et culturel du pays. Le présent article va tenter de mettre l’accent sur l’impact du financement des UDS pendant la COVID-19 dans le cadre de la santé scolaire en se basant sur les données fournies par le ministère de la santé publique et celui de l’éducation nationale ainsi que les institutions internationales telles que l’OMS et l’UNICEF. En effet, après une analyse des activités et des missions dont les UDS étaient chargées pendant la COVID-19, et, vu l’insuffisance des moyens financiers mis à leur disposition, on a conclu que le rôle des UDS n’était pas à la hauteur des objectifs assignés et qu’une réforme du système de santé scolaire s’avère obligatoire et urgente. Mots clés : UDS, Santé Scolaire, Gestion, COVID-19, financement Codes de classification Jel: H51; H52; I18; E62 Abstract: School is the safest way where school children an be taken care of with regard to their moral and physical health in an equitable manner through free care guaranteed by the Algerian State in the sceening and monitoring Units (UDS); for good health and a long life in the future, thus promoting the social, economic and cultural progress of the country. This article will attempt to highlight the impact of UDS funding during the COVID-19 in the context of school health based on data provided by the ministry of Pubic Health and the ministry of education national as well as international institutions such as WHO and UNICEF. Indeed, afer an analysis of the activities and missions for which the UDS were responsible during COVID-19, and, given the insufficient finantial means made available to them, it was concluded that the role of the UDS was not at the up to the objectives assigned and that a reform of the school health system is mandatory and urgent. Keywords: UDS, School Health, Management, COVID-19; financing Jel Classification Codes: H51; H52; I18; E62

Mots clés: UDS ; Santé Scolaire ; Gestion ; COVID-19 ; financement


الحوكمة في المصارف الإسلامية – مع الإشارة لمصرف الراجحي -

طالب وسيلة, 
2022-11-04

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التطرق إلى مفهوم ومبادئ الحوكمة المصرفية من المنظور الإسلامي بغرض مقارنتها مع تلك المبادئ المعتمدة في البنوك التقليدية، وللتمكن من معرفة مدى قدرة البنوك الإسلامية على الامتثال للوائح الحوكمة، مع الإشارة لواقع تطبيق الحوكمة في مصرف الراجحي السعودي باعتباره أهم بنك إسلامي في العالم، ومدى امتثاله للوائح الحوكمة المعتمدة من طرف السلطات الرقابية من خلال التقارير الصادرة عن المصرف. وقد تم التوصل إلى أن مفهوم الحوكمة يدور حول وضع الضوابط التي تضمن حسن إدارة البنك بما يحافظ على مصالح الأطراف ذات العلاقة، وأن الشريعة الإسلامية تتضمن كل مبادئ الحوكمة ولا تتعارض معها، وإن كان هناك اختلافات بين الحوكمة المطبقة في البنوك الإسلامية وغيرها من البنوك التقليدية فهي اختلافات شكلية وليست جوهرية. كما يعتبر مصرف الراجحي من المؤسسات السباقة للالتزام بجميع قواعد ولوائح الحوكمة المعمول بها في المملكة ، فضلا عن التزامه بأفضل المعايير والممارسات العالمية.

الكلمات المفتاحية: حوكمة الشركات، حوكمة إسلامية، حوكمة شرعية، مصرف الراجحي ; corporate governance ; Islamic Governance ; legitimate governance ; Al Rajhi Bank.