مجلة الإبداع

innovation creativity

Description

The creativity journal is an annual, refereed, and it is a free academic Journal published by the research laboratory on creativity and change of organizations and Foundations, University of Blida 02- Algeria. The Journal publishes academic research for researchers and professionals, this giving researchers the opportunity to introduce their original scientific output, and providing an academic platform to contribute to innovative work in this field. The Journal focuses its publications in the fields of economics, administration, finance, accounting and researches related to the economic, commercial and management fields. The Journal also aims to raise its level of research published, and scientific recognition by universities and academic researchers of national, Arab countries and in the world and seeking to be ranked, including the indexing data for scientific journals. The Journal also publishes the original scientific studies and researches, which reflect the latest research and developments in the practical aspects of the national economy, society and human behavior. A team of arbitrators in various relevant disciplines from national universities and international which arbitrate the articles. Since its establishment in 2011. The magazine publishes its research in three languages: Arabic, English and French, to be published in December of each year, and the author of the accepted article can obtain the certificate of publication of the article.


8

Volumes

12

Numéros

148

Articles


واقع وآفاق تطوير السياحة الشاطئية في ولاية تيبازة لدعم الاقتصاد المحلي

Hafsi Bouenbaou Yacine, 

الملخص: تعتبر السياحة إحدى وسائل التنمية في المجتمعات المتقدمة والسائرة في طريق النمو، وقد طورت العديد من الدول الكثير من المرافق السياحية للنهوض بالعملية السياحية، كما يعد تنويع المنتج السياحي خير وسيلة لاجتذاب السياح من مختلف الأسواق السياحية. إن تنمية السياحة الشاطئية في ولاية تيبازة يأتي انسجاماً مع الاتجاه، والطلب العالمي في تطور هذا النوع من السياحة، والمؤهل أن يسهم إيجاباً بتنمية المناطق الشاطئية الغنية التي تزخر بها ولاية تيبازة سيما أن هذه الولاية تحتوي على مجموعات فريدة من الشواطئ المميزة، التي يساعد استغلالها في تنوع المنتج السياحي، وما يترتب عليه من توافد أعداد كبيرة من السياح، خاصة في فصل الصيف.

الكلمات المفتاحية: القطاع السياحي؛ السياحة الشاطئية؛ معوقات السياحة؛ ولاية تيبازة.


INTELLIGENCE ECONOMIQUE ET ORGANISMES BANCAIRES : QUELS REGARDS?

Bensaoula Sarah,  Bezzar Mohammed Soufyane, 

Résumé: Pour pouvoir anticiper, l’entreprise a besoin d’informations (informations sur le marché, sur la concurrence, sur les technologies, sur les réglementations…). Nous sommes dans l’économie de l’information et de la connaissance, toute entreprise qui ne cherche pas à maîtriser les informations provenant de son environnement est vouée à l’échec. C’est à ce niveau que s’installe l’intelligence économique dans l’entreprise pour comprendre, s’adapter, agir, anticiper, et influencer son environnement tout en protégeons son patrimoine. La gestion moderne des projets requiert de combiner les valeurs et les savoir-faire. Le capital de connaissances doit être archivé, valorisé, exploité, afin de tirer profit des synergies entre compétences et pratiques. Les résultats déjà obtenus servant à confronter les actions en cours. On favorise ainsi au maximum l’information mutuelle des équipes dont la créativité est amplifiée par les moyens moderne de traitement, d’archivage et de mise en commun des informations. La gestion de l’intelligence devient essentielle pour rester compétitif qu’il s’agit d’une entreprise ou d’un pays.

Mots clés: Intelligence économique; banques; risques bancaires; institutions financières.


تعزيز جودة التعليم عن بعد من خلال مدونات التعليم الالكترونية

حفصي هدى, 

الملخص: تناقش هذه الورقة البحثية، تعزيز جودة التعليم عن بعد من خلال مدونات التعليم الإلكترونية، حيث أدى التطور المذهل لتكنولوجيا المعلومات واستخدام شبكة المعلومات العالمية عبر الانترنت إلى ظهور ما نسميه بالتعلّم المرن، الّذي يجعل المتعلم أكثر تحكماً في العملية التعليمية، بحيث يستطيع تحديد الأوقات الملائمة له والموضوعات الّتي تناسبه، بالإضافة إلى التحكّم في سرعة التعلم وفقاً لقدراته ووقته وإمكاناته. ويندرج تحت هذا المسمى مفهوم التعليم الالكتروني. وعليه سوف نتناول الإطار النظري للتعليم الإلكتروني، وكذا تطبيقاته في العملية التعليمية عن بعد، بالإضافة إلى مفهوم المدونات الإلكترونية التعليمية وأهميتها في تدعيم جودة التعليم عن بعد.

الكلمات المفتاحية: التعليم الإلكتروني؛ التعليم عن بعد؛ المدونات الالكترونية؛ جودة التعليم


واقع التنمية في الجنوب الجزائري-دراسة تقييمية لولايتي ورقلة وإيليزي

Saoud Wassila,  Ferhat Abbas, 

الملخص: أصبحت تنمية الجنوب من الأولويات التي تهتم بها الحكومة الجزائرية، والتي تهدف من خلالها إلى إيجاد نوع من التوازن التنموي بين هذه المناطق، وتعزيز المستوى المعيشي للسكان بها حتى تمنع من الهجرة السكانية المستمرة إلى الشمال. وتظهر ولايتي ورقلة وإيليزي سلوكا معاكسا تماما من حيث مستويات التنمية بها، ففي الوقت الذي تحتل فيه ولاية ورقلة مراتب متقدمة سواء على مستوى الجنوب أو على مستوى الوطن من حيث الاستثمار، تأتي ولاية إيليزي في المرتبة الأخيرة من حيث المشاريع الاستثمارية بها. وهو ما يبرز ضرورة إطلاق دراسات جادة تهتم بمنطقة إيليزي والمناطق المجاورة لها في المجالات التي تسهل الحياة بها، وبالتالي تجذب الاستثمارات بها، خصوصا في المجال السياحي الذي يعد من مفاتيح نجاح هذه المنطقة المصنفة عالميا. The development of the South has become one of the priorities of the Algerian government, which aims at finding a kind of developmental balance between these regions and enhancing the living standards of the population in order to prevent the continuous population migration to the north. Ouargla and Ellizi show quite opposite behavior in terms of their development levels. While Ouargla has advanced positions both at the south and at the national level in terms of investment, Ellizi is ranked last in terms of investment projects. This highlights the need to launch serious studies in Ellizi and adjacent regions in domains that facilitate life, and thus attract investment, especially in the field of tourism, which is one of the keys to the success of this region classified globally.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: التنمية المحلية، عاصمة البترول، الطاسيلي، النمو الاقتصادي... Keywords: Local development, Petroleum capital, Tassili, Economic growth ...


المحاسبة الجنائية

الفسفوس فؤاد سليمان, 

الملخص: تعد المحاسبة الجنائية وسيلة تدقيق ومراجعة للقيود المحاسبية بناء على دعوى قضائية بالتحقيق في فقد حقوق مالية، ويترتب عليها إثبات صحة وحجم الحق المالي أو عدم إثباته كدعوى كيديّة. وهدفت الدراسة لايضاح المحاسبة الجنائية وامكانية تطبيقها في الاردن, وقد جاء في النتائج أنّ مفهوم المحاسبة الجنائية جاء كوسيلة مساعدة للقضاء في كشف التحايل ومحاربة الفساد، وأنه مبني على قاعدة الشك، كما يحتاج إلى خبرة في المحاسبة وأنّ أبسط طرق المحاسبة الجنائية هي متابعة خطوات تطبيق القيد المحاسبي في العملية لكشف التحايل قبل اكتمال حدوثه، وأنّ أصعبها مراجعة كل قيد محاسبي تم خلال السنة. وأن مصدر الفساد قد يكون إداريا أو ماليا أو اقتصاديا أو قانونيا. ظهر من خلال البحث بأن المحاسبة الجنائية هي وسيلة لأثبات الحقوق المالية بناء على التنفيذ القضائي بعد رفع دعوى قضائية في الاردن.وفرض التساؤل: من اين لك هذا؟ يعزز دور المحاسب الجنائي في كشف الجرائم المالية قبل استكمال دورتها في الاردن.

الكلمات المفتاحية: المحاسبة الجنائية؛ المحاسبة القضائية؛ المدقق الخارجي؛ الفساد الإداري؛ الفساد الاقتصادي.


اﻹبتكار واﻹبداع في قطاع المقاولات "دراسة التجربة الوطنية و تجارب دولية رائدة

طويل أسيا,  تيتام دليلة, 

الملخص: إن اﻹبتكار واﻹبداع أصبحا في الآونة الأخيرة من أهم اهتمامات المؤسسات التي تسعى إلى التميز وتعزيز تموقعها في السوق الوطنية أو الدولية، من خلال صياغة أفكار جديدة و محاولة تجسيدها على أرض الواقع. ومن هذا المنطلق تسعى بعض المقاولات الجزائرية باختلاف نوعها سلعية كانت أو خدمية أو حجمها على توليد أفكار جديدة والعمل على تجسيدها للوصول إلى قمم النجاح. وتوصلنا من خلال هذه الورقة البحثية أن المقاولات الجزائرية غالبيتها لا تلجأ إلى الابتكار بل في الغالب تستورد التكنولوجيا من الخارج، بينما معظمها تلجأ إلى الإبداع على أكثر تقدير من خلال إدخال تحسينات على المنتج أو تطويره بما يتوافق مع رغبات الزبون. Innovation and creativity have become the most important concerns of the institutions that seek to differentiate and enhance their position in the national or international market by formulating new ideas and trying to reflect them on the ground. From this point of view, some Algerian enterprises are seeking different types of goods, services, or their size to generate new ideas and work to embody them to reach the heights of success. Through this paper, we found that most Algerian companies do not resort to innovation, but often import technology from abroad, while most of them resort to creativity at most through improvements to the product or development in line with the wishes of the customer.

الكلمات المفتاحية: الابتكار، الإبداع، المقاولات.


دور المزيج التسويقي في تنمية الميزة التنافسية للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة - دراسة عينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في ولاية البليدة- The role of marketing mix in developing the competitive advantage of small and medium enterprises -Study of a sample of small and medium enterprises in the state of Blida -

Saida Boudjemai,  Ben Nadir Nacer, 

الملخص: ملخص : تهدف هذه الدراسة إلى توضيح دور المزيج التسويقي في تنمية الميزة التنافسية للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، من خلال دراسة عينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الصناعية في ولاية البليدة، حيث تم التوصل إلى وجود علاقة تأثيرية بين عناصر المزيج التسويقي وتنمية الميزة التنافسية، من حيث أن نجاح المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في تحقيق ميزة تنافسية وتنميتها يتطلب مزيج تسويقي متكامل مع إستراتيجية تسويقية مناسب لإمكانياتها المادية والبشرية وبالأخص لطبيعة المنتجات التي تقدمها، فكل منتج يتطلب إستراتيجية محددة سواء كانت إنتاجية أو تسعيرية أو توزيعية أو ترويجية، ويتم ذلك من خلال تقديم المنتج المناسب بالسعر المناسب في الوقت والمكان المناسب. الكلمات المفتاح : المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، المزيج التسويقي، الميزة التنافسية. Abstract : This study aims at clarifying the role of the marketing mix in developing the competitive advantage of small and medium enterprises by studying a sample of the small and medium industrial establishments in the state of Blida, where there was an effect relationship between the components of the marketing mix and developing the competitive advantage. And the medium in achieving a competitive advantage and development requires an integrated marketing mix with a marketing strategy appropriate to the potential of material and human and in particular the nature of the products they provide, each product requires a specific strategy whether productive or pricing or distribution or promotional, This is done by offering the right product at the right price at the right time and place.

الكلمات المفتاحية: Keywords : Small and Medium Enterprises, marketing mix, competitive advantage.


الإستراتيجية الوطنية لتنمية القطاع السياحي بالجزائر في ظل المخطط التوجيهي للتهيئة السياحية لآفاق 2030

إدير رانية,  غزازي عمر, 

الملخص: الملخص: تبرز هذه الورقة البحثية التوجهات الإستراتيجية لتنمية القطاع السياحي في الجزائر من خلال المخطط التوجيهي للتهيئة السياحية لآفاق 2030، الذي يعتبر كنقطة ارتكاز لبعث صورة الجزائر كوجهة سياحية مرجعية على الصعيد الدولي، وذلك بتجنيد كل الفاعلين والعاملين في القطاع السياحي من أجل تثمين واستغلال الإمكانيات السياحية المتاحة، كما وتضمن المخطط عدة حركيات ومخططات كفيلة بإنعاش مستدام للسوق السياحية في الجزائر، وجعل السياحة رافدا اقتصاديا إلى جانب القطاعات المدرة للثروة. كما ترمي هذه الدراسة إلى تحليل وتقييم الانجازات الفعلية للقطاع السياحي وفقا للأهداف التي جاء بها المخطط التوجيهي للتهيئة السياحية(SDAT2030) . الكلمات المفتاحية: السياحة، الإستراتيجية السياحية، المخطط التوجيهي للتهيئة السياحية. Abstract : This research paper presents the strategic directions for the development of the tourism sector in Algeria through the Planning Guideline for the tourism development of the horizons of 2030, which is considered as a fulcrum to create the image of Algeria as a reference tourism destination at the international level by recruiting all actors and workers in the tourism sector in order to value and exploit the available tourism possibilities plans to revive sustainable tourism market in Algeria, and make tourism, And the plan included several movements and an economic contributor As well as other sectors producing wealth. This study aims to analyze and evaluate the real achievements of the tourism sector in accordance with the objectives set out in the (PGTD2030). Keywords: Tourism, Tourism Strategy, the Planning Guideline for the tourism development.

الكلمات المفتاحية: السياحة ; الإستراتيجية السياحية ; المخطط


دوافع و متطلبات استخدام تقنية تمويل المشروع لترقية المنتجين المستقلين للطاقة المتجددة في الجزائر – بالإشارة إلى حالة جنوب إفريقيا –

ولد معمر أسامة,  منصوري الزين, 

الملخص: أدى انخفاض إيرادات الموازنة العامة في الجزائر نتيجة تراجع أسعار المحروقات في السوق الدولية بداية من 2014 إلى تغيرات عميقة في التوجهات الاقتصادية للبلاد، ما يؤدي بالضرورة إلى تعديل برنامج ترقية الطاقة المتجددة [2011-2030] بغية ضم المنتجين المستقلين للطاقة المتجددة و ضخ الاستثمار و التمويل الخاص إلى القطاع. تهدف هذه الورقة البحثية إلى إبراز أهم دوافع و متطلبات استخدام تقنية تمويل المشروع في قطاع الطاقة المتجددة في الجزائر، و هي التقنية التمويلية المستخدمة على نطاق واسع في مشاريع الشراكة عام-خاص عبر العالم لاسيما في مجال الطاقة المتجددة على ضوء التجربة النموذجية لجنوب إفريقيا. The decrease in the general budget revenues in Algeria, as a result of the oil prices' decline in the international market starting from 2014 led to profound changes in the economic trends of the country. This is what led necessarily to the adjustment of the renewable energy promotion program [2011-2030] for the sake of integrating the renewable energy independent power producers, and private sector investment and financing. This paper aims at highlighting the most important motives and requirements for the use of project finance technique in the Algerian renewable energy sector, which is widely spread financing technique used in the public-private partnerships across the world especially in the domain of renewable energy in the light of the South African model experience.

الكلمات المفتاحية: تمويل المشروع ; الطاقة المتجددة ; المنتجين المستقلين للطاقة


أثر الخدمة المتوقعة و الجودة المدركة على رضا الزبون بوجود القيمة المدركة كمتغير وسيط في سوق خدمة الهاتف النقال - دراسة حالة مؤسسة ooredoo –

صوار يوسف,  ماحي كلتومة,  عليلي أمين, 

الملخص: الغرض من هذه الورقة البحثية هو معرفة طبيعة العلاقة بين الخدمة التي يتوقعا الزبون، الجودة المدركة، القيمة المدركة ورضا الزبون بحيث قمنا باستخدام نماذج المعادلات الهيكلية لتحليل البيانات التي جمعها من خلال توزيع استمارة على عينة من زبائن مؤسسة Ooredoo، وقد كانت النتائج كالتالي: (1) وجود أثر ايجابي للخدمة المتوقعة على الجودة المدركة بينما لم يكن لها أثر على كل من القيمة المدركة ورضا الزبون، (2) الجودة المدركة تؤثر إيجابا على القيمة المدركة ورضا الزبون، (3) القيمة المدركة لها تأثير ايجابي على رضا الزبون، (4) الخدمة المتوقعة والجودة المدركة لهم أثر ايجابي غير مباشر على رضا الزبون. The purpose of this study is to investigate the relationships among expected service, perceived quality, perceived value and customer satisfaction, Structural equation modeling were used to analyze the data collected from some client of ooredoo company, The main findings are as follows: (1) expected service positively influences on perceived quality, but it have not an effect on both service perceived value and customer satisfaction,(2) perceived quality positively influences both perceived value and customer satisfaction; (3) perceived value positively influences on customer satisfaction; (4) expected service and perceived quality have an indirect positive influence on customer satisfaction.

الكلمات المفتاحية: الخدمة المتوقعة، الجودة المدركة، القيمة المدركة، رضا الزبون، مؤسسة Ooredoo ; expected service, perceived quality, perceived value, customer satisfaction, Ooredoo Company.


أهمية الشمول المالي في تعزيز الاستقرار المالي - دراسة حالة الجزائر-

مليكة كركار, 

الملخص: ترتكز البنوك المركزية على الاستقرار النقدي و المالي، من خلال الاستقرار المصرفي، لذا فإن أهمية الشمول المالي تتعلق بعوامل الاستقرار النقدية و المالية، و بالتالي من الصعب عندها أن تزاول أدوات السياسة النقدية حيال الناتج المحلي الإجمالي و ارتفاع التضخم، فتكون هذه الأدوات أكثر فعالية في الاقتصاد مما يفيد الأفراد و طريقة إدارة الملفات الاقتصادية من قبل البنك المركزي، لذا يستطيع القطاع أن يستفيد من الشمول المالي، من خلال دور البنك المركزي في التثقيف، مما يؤدي إلى الاستقرار النقدي و المالي. تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور الشمول المالي في تحقيق الاستقرار المالي، من حيث استعراض مفهوم الشمول المالي و أهميته و أهدافه و بيان أثره علل تعزيز الاستقرار المالي. Central banks are focused on monetary and financial stability through banking stability there for . the importance of financial inclusion is related to monetary and stability factors . Hence , it is difficult to apply monetary policy instruments to GD Pand inflation. These instruments are more effective in the economy. Which benefit the individuals and the way the economic files are managed by the central bank, so the sector can benefit from the financial coverage, through the role of the central bank in education, which leads to monetary and fincial stability.

الكلمات المفتاحية: الشم ; ل المالي ; الاستقرار المالي ; التثقيف المالي ; النظام المصرفي الجزائري


تدفقات الاستثمار الأجنبي المباشر في الجزائر الواقع والتحديات

كوراد فاطيمة,  الطيف عبد الكريم, 

الملخص: تتضمن الدراسة البحثية إبراز وتحليل طبيعة ومكانة تدفقات الاستثمار الأجنبي المباشر في النشاط الاقتصادي من حيث الحجم ومجالات النشاط والوقوف عند مدى مساهمتها في تحقيق النمو والتنمية الاقتصادية والاجتماعية بالجزائر. كما تسعى الدراسة إلى استعراض أهم المعوقات المرتبطة ببيئة الأعمال ومناخ الاستثمار التي تحد من فعالية السياسات والإجراءات التحفيزية المحلية الموجهة لفائدة جذب رؤوس الأموال والاستثمارات الأجنبية وتوسعها واندماجها في النشاط الاقتصادي الوطني. Abstract The study includes the analysis of the nature and state of foreign direct investment flows in economic activity in terms of size and contribution to economic and social development in Algeria. The study also aims to examine the main constraints related to the business environment and investment climate that limit the effectiveness of domestic policies and incentives to attract and develop foreign capital and investment, and integrate into national economic activity.

الكلمات المفتاحية: مناخ الاستثمار ; الاستثمار الأجنبي المباشر ; التنمية ; النشاط الاقتصادي ; الفرص ; المعزقات


The Effect of Sports Marketing on the Sports Institutions Performance - A Field Study

سيد أحمد حاج عيسى,  ثابت حسان ثابت, 

الملخص: Abstract: Sports marketing could be classified as a type of marketing which concentrates both on the promotion of sports events and teams as well as the promotion of other products and services through sporting events and sports teams. It is a service in which the element promoted can be a tangible product or Intangible product. Nowadays, Sports has become a profitable business, many international organizations have worked in the field of sports, many countries have invested millions of dollars in this field, and many international bodies have established to manage sports business. The research aims to identify the impact of the dimensions of sports marketing (sports product, sports pricing, sports distribution, and sports promotion) on the performance of the sports institutions dimensions (financial performance, and non-financial performance). The researchers use the descriptive analytical approach, by designing a questionnaire designed which distributed on a sample of 137 managers of first and second class football clubs in Algeria. The results of research mention to a statistically significant impact at a significance level = α ≤ 0.05 for the dimensions of sports marketing on the sports financial performance, and significance level = α ≤ 0.05 for dimensions of sports marketing on the sports non-financial performance. The results also mention to a statistically significant differences at a significance level = α ≤ 0.05 for awareness of the sample for the dimensions of sports marketing and the performance of sports institutions due to the variables of each club (type of class, number of titles, and date of foundation) . The researchers conclude that there are strong trends for the managers of clubs to apply the model of sports marketing as a base to improve the performance of sports institutions (financially and non-financially). The researchers recommend to apply the principles of modern marketing management in sports institutions by providing a suitable environment, to encourage the economic institutions to provide adequate and continuous support for sports institutions in order to achieve the desired sports development by the higher authorities of the country, and to spread the culture of self-support financially for sports institutions instead of dependence only on the government funding. المستخلص : يمكن تصنيف التسويق الرياضي كأحد أنواع التسويق الذي يركز على الترويج للأحداث والفرق الرياضية بالإضافة إلى الترويج للمنتجات والخدمات الأخرى من خلال الأحداث والفرق الرياضية, حيث يتم التسويق عن منتجات ملموسة أو غير ملموسة في المجال الرياضي. لقد أصبحت الرياضة في الوقت الحاضر من المجالات التجارية المربحة وعملت العديد من المنظمات العالمية في هذا المجال كما أستثمر العديد من البلدان ملايين الدولارات فيها مما أدى الى ظهور العديد من الهيئات الدولية لإدارة الأعمال الرياضية. يهدف البحث إلى التعرف على أثر أبعاد التسويق الرياضي (المنتج الرياضي, التسعير الرياضي, التوزيع الرياضي, الترويج الرياضي) على أبعاد المؤسسات الرياضية (الأداء المالي والأداء غير المالي), إذ أستخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي من خلال تصميم استمارة استبيان تم تصميمها وتحكيمها ومن ثم توزيعها على عينة من (137) من مدراء نوادي كرة القدم من الدرجة الأولى والثانية في الجزائر. أشارت نتائج البحث إلى وجود تأثير ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) لأبعاد التسويق الرياضي على الأداء المالي, ووجود تأثير ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) لأبعاد التسويق الرياضي على الأداء غير المالي كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) للوعي بالعينة لأبعاد التسويق الرياضي وأداء المؤسسات الرياضية نتيجة لمتغيرات كل نادي (نوع الصنف, عدد الألقاب, وتاريخ التأسيس). لقد خلص الباحثان إلى وجود اتجاهات قوية لمدراء الأندية الرياضية من أجل تطبيق نموذج التسويق الرياضي كقاعدة لتحسين أداء المؤسسات الرياضية (المالي وغير المالي), كما ويوصيان بضرورة تطبيق مبادئ إدارة التسويق الحديثة في المؤسسات الرياضية وذلك من خلال توفير بيئة مناسبة لتشجيع المؤسسات الاقتصادية من أجل توفير الدعم الكافي والمستمر للمؤسسات الرياضية في سبيل تحقيق التنمية الرياضية المرغوبة من قبل السلطات الحكومية العليا ونشر ثقافة الدعم الذاتي من الناحية المالية للمؤسسات الرياضية بدلاً من الاعتماد على التمويل الحكومي فقط.

الكلمات المفتاحية: Keywords: Sports Marketing, Performance, Sports Institutions