الناصرية
Volume 12, Numéro 2, Pages 181-200
2021-12-30

Apport De La Neuropsychologie Clinique à L’examen Psychologique De L’enfant / Contribution Of Clinical Neuropsychology To The Psychological Examination Of The Child / مساهمة علم النفس العصبي العيادي في الفحص النفسي للطفل

Auteurs : Fergani Louhab . Benamsili Lamia .

Résumé

غالبًا ما يتم إجراء فحص نفسي من قبل علماء النفس العياديين الذين يستقبلون الأطفال في استشاراتهم. إن الشكاوى التي تحفز طلبات الاستشارات هذه هي في غالبية الحالات تخص أطفال يواجهون صعوبات في التعلم المدرسي. بشكل عام، إن الفحص النفسي للوظائف النفسية الرئيسية مثل الذاكرة، والتفكير اللفظي والإدراكي، والانتباه، والعاطفية والاستراتيجيات الدفاعية للطفل يجعل من الممكن توجيه التشخيص والتمييز بين مكانة العاطفي والمعرفي والتحفيزي وأحيانًا العلاقة في الأسرة في الشكوى الأولية. مع ظهور علم النفس العصبي العيادي ووجهات نظر جديدة في علم النفس المعرفي، فإن الفحص النفسي التقليدي سيكتسب في الدقة والبراعة إذا وسع عالم النفس الإكلينيكي مفهومه من خلال دمج الاسهامات الأساسية لهذين التخصصين في ممارسته اليومية. في هذه المقالة، اخترنا أن نظهر من خلال حالة عيادية كيف يمكن للأخصائي النفسي الإكلينيكي الاستفادة من بعض التطورات في علم النفس العصبي العيادي من أجل فهم صعوبات الطفل بشكل أفضل. وهكذا ، سوف نفهم كيف أن اضطراب ذات مظهر معرفي أو عاطفي عند بعض الأطفال هو في الحقيقة نتيجة لاضطراب من النوع النفسي العصبي. The psychological examination is often performed by clinical psychologists who see children in their consultations. The complaints that motivate these requests for consultations are in the majority of cases from children who are facing difficulties in their learning at school. Conventually, the psychological examination of major psychological functions such as memory, verbal and perceptual reasoning, attention, affectivity and defensive strategies of the child allows to orient the diagnosis and to distinguish between the place of the affective, the cognitive, the motivational and sometimes the relational in the family in the initial complaint. With the advent of clinical neuropsychology and new perspectives in cognitive psychology, conventional psychological examination would gain in precision and finesse if the clinical psychologist broadens his conception by integrating the essential aspects of both disciplines into his daily practice. In this article, we have chosen to show, in the light of a clinical case, how a clinical psychologist could take advantage of certain advances in clinical neuropsychology in order to better identify the child's difficulties. Thus, we will understand how, in some children, a disorder that appears to be cognitive or emotional is in reality only the result of a neuropsychological type of disorder.

Mots clés

الفحص العيادي ; علماء النفس العياديين ; علم النفس العصبي ; الطفل ; اضطراب نفسي عصبي ; psychological examination ; clinical psychologist ; neuropsychology ; child ; neuropsychological disorder