Annales de l’université d’Alger

حوليـــــــات جامعة الجـــزائـر 1

Description

حوليات جامعة الجزائر ، دورية أكاديمية دولية محكمة تصدر سنويا منذ سنة 1986 ، وحتى تتمكن إدارة المجلة من إستيعاب العدد الهائل من المقالات القيمة التي كانت تصلها حولتها منذ 2012 إلى مجلة نصف سنوية : الأول يصدر في شهر جوان بجزأين والثاني في شهر ديسمبر بجزأين أيضا، غير أن إدارة المجلة منذ 2017 رأت بأنه من الضروري أن تتماشى المجلة مع تسميتها حوليات بحيث تصدر في مجلد واحد في السنة ويقسم المجلد إلى أربع أعداد على أن يصدر الأول في شهر مارس ، الثاني في شهر جوان ، الثالث في شهر سبتمبر والرابع في شهر ديسمبر من نفس السنة . تهدف حوليات جامعة الجزائر إلى الرقي بالبحث العلمي الأكاديمي من خلال نشر الإسهام العلمي المتميز للأساتذة والباحثين في الجامعات الجزائرية و العربية والعالمية دون استثناء . محافظة على مستوى ورقي مجلة حوليات فإن المقال المرسل لها يجب أن يتسم بالأصالة والعمق، لذا يشترط في المقال الموضوعية والأمانة العلمية وعلى المؤلف الالتزام بكل التوجيهات والإرشادات المدرجة على حساب المجلة في البوابة الوطنية للمجلات العلمية، كما يلتزم المؤلف ويحترم ملاحظات خبراء المجلة العاكفين على تقييم متخصص وموضوعي للمقالات المرسلة.

Annonce

إعــــــــــــــــــلان

 

دعوة للنشر

يسر لجنة التحرير لمجلة الحوليات الصادرة عن جامعة الجزائر 1 ان تدعوا الأساتذة الباحثين للمشاركة في عدد خاص للمجلة حول" القانون وجائحة كوفيد 19 "

يرجى من الأساتذة الراغبين في المشاركة  إرسال المقالات وفقا لشروط النشر الموجودة على موقع المجلة

 

آخر أجل لاستقبال المشاركات 30 ماي 2020

السيدة رئيسة التحرير

د.مدافر فايزة

 

23-04-2020


25

Volumes

48

Numéros

1155

Articles


واقع الإنتاج السينمائي الجزائري والإنتاج المشترك (2000-2014) رؤى وتجارب

سارة قطاف, 

الملخص: تمثل أفلام الإنتاج المشترك الحل في كثير من الدول العربية من أجل وجود سينما عالمية ومختلفة، فقد شهدت دول المغرب العربي موجة من أفلام الإنتاج المشترك، وكذلك شهدت السينما الجزائرية عددا من الأفلام المشتركة، مشكلة بذلك تجربة ليست بحديثة العهد. فتمويل السينما في بلادنا منذ الاستقلال إلى يومنا هذا تمت دوما بفضل دعم الدولة، سواء من خلال وزارة الثقافة أو بإسهام وزارة المجاهدين، أو المؤسسة الوطنية للتلفزيون، أو بفضل الجهات العمومية الأخرى، وفي غياب التمويل الخاص نشأ الاعتماد على تمويل المؤسسات الأجنبية، وفق اتفاقيات تعاون دولية بعض هذه المؤسسات يتلقى تمويله بشكل مباشر أو غير مباشر. Co-production films are the solution in many Arab countries for a different international cinema. Maghreb countries have seen a wave of coproduction films, and Algerian cinema has seen a number of joint films. The funding of cinema in our country since independence to this day has always been thanks to the support of the State, whether through the Ministry of Culture or the contribution of the Ministry of Mujahideen or the National Institution for Television or other public bodies. In the absence of private funding, Institutions receive funding directly or indirectly.

الكلمات المفتاحية: الإنتاج السينمائي ; الإنتاج المشترك ; السينما الجزائرية ; قانون السينما ; التمويل


دور القانون الدولي النووي في تحقيق الأمن البيئي

زرقين عبد القادر,  قزران مصطفى, 

الملخص: ملخص: تحاول هذه الورقة البحثية إبراز أهمية ودور القانون الدولي النووي في تحقيق الأمن البيئي سيما مع تزايد استخدام الطاقة النووية بشكل كبير ، و ما يمكن أن يترتب عن إخلال بالبيئة جراء النشاطات النووية المختلفة بسبب حدوث تسرب الإشعاعات النووية وانتشارها، مما يؤدي إلى تلوث بيئي خطير وأضرار كارثية تمتد في الزمان والمكان متجاوزة بذلك الحدود الوطنية للدولة، وقد يمتد أثره حتى للأجيال القادمة. Résumé: ce document tente de montrer l'importance et le rôle du droit nucléaire international dans la réalisation de la sécurité de l'environnement, en particulier avec l'utilisation croissante de l'énergie nucléaire et les dommages causés par diverses activités nucléaires en raison de la fuite et de la propagation de radiations nucléaires, entrainant une grave pollution de l'environnement et des dommages catastrophiques, s'étendant avec le temps et l'espace au-delà des frontières nationales de l'Etat, cet impact pourrait même s'étendre aux futures générations. Absract: This paper attempts to show the importance and role of international nuclear law in achieving environmental security, especially with the increasing use of nuclear energy and the damage caused by various nuclear activities due to spread of nuclear radiation, resulting in serious environmental pollution and catastrophic damage, extending over time and space beyond the national borders of the State, this impact could even extend to future generations.

الكلمات المفتاحية: الطاقة النووية ; القانون الدولي النووي ; البيئة ; الأمن البيئي ; الأضرار النووية


السياسة التشريعية لمكافحة الغش الضريبي في الجزائر بين الوقاية والعقاب

لمين لعريط, 

الملخص: الملخص: تتلخص فكرة هذا المقال في دراسة السياسة المقررة من طرف المشرع الجزائري لمكافحة ظاهرة الغش الضريبي أو ما يسمى بالتهرب الجبائي في صورته غير المشروعة، باعتباره من أخطر الجرائم الاقتصادية الماسة بالمال العام و المؤثرة على الإقتصاد الوطني، وذلك سواء أكان هذا الغش يهدف للتملص من أداء الضريبة المستحقة كليا أو جزء منها فقط، حيث تتمثل السياسة التي انتهجها المشرع الجزائري في الموازنة بين الوقاية والعقاب، بحيث ترتكز السياسة الوقائية على آليات قانونية قبلية تعمل فيها الإدارة الجبائية على تفادي عمليات الغش قبل ارتكابها، أما السياسة العقابية لمكافحة هذه الظاهرة فهي تعتمد على آليات قانونية بعدية ذات طابع ردعي، تكون بعد ارتكاب عمليات الغش من طرف المكلف بالضريبة، ويمكن أن تكون ذات طابع إداري أو ذات طابع مالي، وقد يصل الأمر إلى عقوبة الحبس. Abstract: The idea of this article is summarized in the study of the policy of the Algerian legislator to combat tax fraud, or so-called illegal smuggling, as one of the most serious economic crimes related to public funds, affecting the national economy, whether this fraud aims to evade paying the tax due In whole or in part. This policy is based on a balance between prevention and punishment. The preventive policy is based on legal mechanisms in which the tax administration acts to avoid fraud before it is committed. The punitive policy is based on legal mechanisms of a deterrent nature, Professional or financial character, and even imprisonment.

الكلمات المفتاحية: ضريبة (جباية) ; غش ضريبي ; تهرب جبائي ; جريمة اقتصادية ; المال العام ; Tax ; Tax fraud ; Tax evation ; Economic crime ; Public funds


استراتيجية التعامل مع الضغوط النفسية لدى معلمي المدارس الابتدائية في ظل تطبيق مناهج الجيل الثاني

عزاق رقية, 

الملخص: الملخص: تهدف الدراسة الحالية الى الكشف عن أهم الاستراتيجيات التي يستعملها معلم المدرسة الابتدائية للتعامل مع الضغوط النفسية التي يعيشها، في ظل تدريسه لمناهج الجيل الثاني التي تعتبر مناهج صعبة التنفيذ خاصة لما تحتويه من طول البرنامج وكثافته، وقد استخدمنا مقياس استراتيجية مواجهة الضغوط النفسية من إعداد ليونارد بون وترجمة علي عبد السلام علي على عينة قوامها 40 أستاذ تعليم ابتدائي بمدارس ابتدائية على مستوى ولاية تيبازة، وتوصلنا إلى ان معلمي المدارس الابتدائية اكثر الاستراتيجيات المستعملة هي استراتيجية مواجهة المشكل وبعد التواصل ، وتوجد فروق في الاستراتيجيات المستخدمة تبعا لمتغير الجنس والاقدمية

الكلمات المفتاحية: استراتيجية مواجهة الضغوط, معلم المدرسة الابتدائية,مناهج الجيل الثاني


الإحالة النّصيّة في سورة النّور

عائشة جمعي, 

الملخص: تعدّ الإحالة واحدة من أهم وسائل الاتّساق النّصيّ النّحويّ التي تمثل جسورا بين بنى النّصوص، بربطها السّابق باللّاحق، أو اللّاحق بالسّابق، أو النّص بالعالم الخارجيّ من خلال وسائل إحاليّة تظهر في مستوى البنية السّطحيّة للنصوص، وسنتناول في مقالنا هذا الإحالة بالمفهوم اللّغويّ والاصطلاحيّ، كما سنحدّد نوعا الإحالة من إحالة مقاميّة ونصيّة، وإحالة قبليّة و بعديّة. وعليه سيجيب المقال على مجموعة أسئلة منها: ما الأدوات الإحاليّة التي ذكرها هاليداي ورقية حسن ؟ وما أكثرها تواترا في سورة النور، و ما علاقة الإحالة بباقي وسائل الاتّساق النّصيّ؟ وكيف تساهم في تماسك النّص؟ والنّص القرآنيّ خاصة. وسنعتمد في مقالنا هذا على ما مدّتنا به كتب اللّسانيات النّصيّة، و كتب تفسير القرآن الكريم، محاولين ربط تراثنا اللّغويّ العربيّ بالدّرس اللّسانيّ الحديث، متّخذين من سورة النّور أنموذجا

الكلمات المفتاحية: الإحالة ; التماسك النصي ; إحالة قبلية ; إحالة بعدية


RISQUE DE LONGEVITE ET TABLES DE MORTALITE PROSPECTIVES - MODELISATION LEE-CARTER

عبد القادر مدادي,  فؤاد حمداني, 

Résumé: L’allongement de la durée de vie humaine observé ce dernier demi-siècle a donné naissance à un nouveau risque pour les caisses de retraite et les compagnies d’assurance sur la vie, appelé le risque de longévité. Cet article a pour objectif de construire une table de mortalité prospective spécifique à la population algérienne en utilisant le modèle de Lee-Carter, et la comparer à la table TV 97-99 actuellement utilisée pour la tarification. La comparaison a porté sur le prix de trois types de rentes viagères et a montré que la table TV 97-99 sous-estiment fortement le coût d’un tel engagement. Par conséquent, il est dans l'intérêt des assureurs vie algériens de commencer à utiliser ces tables prospectives. Classification JEL :G22 ; G23 ; J11.

Mots clés: risque de longévité ; table de mortalité prospective ; modèle de Lee-Carter ; rentes viagères


The Synergy between Role Modelling and Great Teaching: Combining Science and Art

فرصاوي إيمان, 

Résumé: This is a theoretical, descriptive, and qualitative study about great teaching. Undeniably, learning to teach competently comes through training and experience. This study suggests that it can also happen through observing great teachers, i.e. through role modelling. What is the synergy between great teaching and role modelling? Can great teachers be role models to others? How much is the observation of role models effective in learning to teach? And in general, how does role modelling work? The investigation of these questions is done through analysing five role models using Albert Bandura’s Social Learning Theory, Humanism, and learning differentiation. These role models are real life teachers who have inspired the movies and whose examples have proved beneficial to many teachers, trainees, and learners. This paper describes how they teach revealing in the process some characteristics and practices of great teaching. It attempts to combine science, art, and role modelling in order to detect and uncover some similarities in great teacher models.

Mots clés: Great teaching – Role modelling – Social Learning Theory (SLT) – Humanism – Learning Differentiation


المكانة الدستورية للمؤسسات الاستشارية على ضوء التعديل الدستوري 2016

سليمة قزلان, 

الملخص: الملخص: تشكل ظاهرة إنشاء المؤسسات الاستشارية ودسترتها في الجزائر ظاهرة قديمة، إلا أنها شكلّت في ظل المراجعة الدستورية الأخيرة لـ 2016 ظاهرة دستورية بارزة بفعل احتوائها الشامل والكلي ولأول مرة ضمن نصوص الدستور، والارتقاء بها على مستوى أسمى نص في الهرم القانوني كأساس مرجعي وتنظيمي ومن تمة اكتسابها للمكانة الدستورية بعدما اتسمت مكانتها الدستورية السابقة بالاحتشام بالنظر إلى الضعف الذي ميز طريقة تنظيمها ومعالجتها، إيمانا بالوظيفة الاستشارية وتأكيد دورها وتداعياتها على صناعة القرار وتوجيهه، وتطويره، وتنميته، وترشيده على مختلف المستويات، السياسية منها والإدارية، والاجتماعية، والاقتصادية...، وإسهاماتها في اقتراح الحلول والبدائل المناسبة لمعالجة مختلف المشكلات، ما جعل من التعديل الدستوري الأخير الموافق لـ 2016 يشكل وبحق منعرجا هاما بل وقفزة نوعية لضمان مكانة المؤسسات الاستشارية على المستوى القانوني والمؤسساتي لم تشهدها من قبل. الكلمات الافتتاحية:المؤسسات الاستشارية، التعديل الدستوري لـ 2016، المجلس الوطني لحقوق الانسان، المجلس الأعلى للشباب، المجلس الوطني الاقتصادي والاجتماعي. Abstract: The phenomenon creation of advisory institutions and make it constitutional considered to be very old. However, in the last constitutional revision of 2016 it considered like an important constitutional phenomenon because of their complete and holistic integration for the first into the constitution, and raise it up to a higher-level inside the legal pyramid as a reference and regulatory basis which give it a constitutional status, this status was modest because its method of regulation and treatment was weak. Because of advisory function and their impact on decision-making and its direction, its development, and its good governance at all levels political, administrative, economic and social… Their contributions to propose solutions to solve various problems, what make the last constitutional amendment of 2016 a leap quality to ensure a good status for the consultative institutions did not previously lived in Algeria. Key words: Advisory institutions ;Constitutional amendment of 2016; National council for human rights; supreme council of youth; national economic and social council.

الكلمات المفتاحية: الكلمات الافتتاحية:المؤسسات الاستشارية، التعديل الدستوري لـ 2016، المجلس الوطني لحقوق الانسان، المجلس الأعلى للشباب، المجلس الوطني الاقتصادي والاجتماعي. Abstract:


مظاهر حماية الجنين في الفقه الإسلامي والقانون الجزائري

محمد الأمين حمدادو,  ليلى بعتاش, 

الملخص: لقد اهتم كل من الفقه الإسلامي والقانون الجزائري بالجنين منذ بداية تكوينه، وعنوا بحياته وشرعوا له من الأحكام ما يكفل استمراره وبقاءه واطراد نموه، من خلال رعاية أمه الحامل به، وذلك بالإنفاق عليها، والترخيص لها في العبادات كالفطر في رمضان، وشق بطنها لإخراج جنينها الحي، كما أُثبت له عدة حقوق جاءت بها الشريعة الإسلامية، وأقرت بها القوانين الوضعية، وهي نوعين من الحقوق: الحقوق غير المالية: وتتمثل في حق الجنين في الحياة وحقه في المحافظة على صحته وحقه في النسب وهي حقوق يراد من خلالها المحافظة على حياة الجنين وكرامته، والحقوق المالية: ويراد بها المحافظة على أموال الجنين وتنميتها؛ وهي: حق الميراث، وكذلك حق الجنين في التبرعات كحقه في الوصية، والوقف، والهبة. Both the Islamic jurisprudence and the Algerian law have concerned the fetus since the beginning of its formation, and they have taken care of his life and made "sharià" laws for the sake of his life preservation and continuation, survival and continuous growth, through the care of his pregnant mother by spending on her and permitting her in acts of worship such as breaking fasting in Ramadaan( no fasting ) as well as the possibility of a cesarean surgery to save her living fetus. In addition to that several rights brought by Islamic law, and approved by the positive law , which are two types of rights: non-financial rights: the right to live and the right to maintain his health and right to descent, these rights are intended to maintain the life and dignity of the fetus, and the second type are the financial rights: has to do with preserving and developing fetal money his inheritance, as well as the right of the fetus in voluntary contributions such as the right to commandment, waqf, and gift .

الكلمات المفتاحية: الجنين، مظاهر رعاية الجنين، الأم الحامل، حقوق الجنين. ; fetus, fetal care, pregnant mother, fetal rights.


دور قانون الاسرة في حالة العنف الممارس ضد الزوجة

نسيمة عليوي, 

الملخص: في الواقع وبعيدا عن النصوص القانونية، حماية السلامة الجسدية والمعنوية للزوجات اللواتي يتعرضن للعنف من قبل الزوج غير محققة، وكثيرا ما يبقى الصراع ضد هذا الأخير داخل الأسرة. كما بينت الإحصائيات والدراسات أن الزوجات ضحايا الاعتداء الجسدي يلجأن إلى القضاء الجنائي بصفة قليلة ونادرة، وفي أغلب الأحيان ما تظل مترددة قبل تقديم الشكوى ضد والد أطفالها، والعقوبات التي يمكن أن تفرض على الزوج تولد فيها الشعور بالذنب. وأمام ذلك معظمهن يفضلن البحث عن حلول أخرى ولا شك أن قانون الاسرة الجديد له دور في ذلك من خلال ما يمنحه من أليات توقي الزوجة من العنف زوجي في إطار الرابطة الزوجية أو الحلول التي تسمح لها بالانفصال عن زوجها بطلب منها بعد وقوع العنف

الكلمات المفتاحية: العنف الزوجي، قانون الاسرة، عقد الزواج، العلاقة الزوجية، انحلال الرابطة الزوجية بطلب من الزوجة.


حجاجية السؤال بين نظرية المساءلة لمايير والتراث البلاغي العربي

بهية بلعربي, 

الملخص: ملخص نسعى في هذا المقال إلى معالجة مفهوم حجاجية الاستفهام وهو محور نظرية المساءلة لميشال مايير، وهي ضمن نظريات الحجاج المعاصرة، وذلك من خلال عرض لأهم مبادئها، وتنطلق هذه النظرية من فكرة مفادها أنّ طبيعة الكلام المبنية على السؤال والجواب هي المنتجة للحجاج. كما نحاول في هذا المقال أيضا الوقوف على جوانب الحجاجية الاستفهام في التراث العربي، وكيف سخر البلاغيون العرب السؤال والاستفهام لخدمة نتائج معينة، وما هي قدرة السؤال في القيام بالوظيفة الحجاجية داخل التركيب اللغوي؟. Abstract: The use of interrogative questions is one of the language guidance mechanisms, as it offers the recipient a single option which is answering the question. Thus, the sender uses it to control the recipient's mind. Also, the question leads to a deliberative function which consists in convincing the addresse through the argumentative question. In this article, we study the argumentative question concept (the center of Michel Mayer's questioning theory).Therefore, we try to identify aspects of the argumentative question in the Arab heritage, and how the Arabs use the question and the interrogation in order to serve certain results. What is the power of the question in the exercise of the argumentative function in the linguistic structure? Keywords: argument, problematology theory, Mayer, interrogation, question, Arab rhetorical heritage

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الحجاج، نظرية المساءلة، الاستفهام، السؤال، التراث البلاغي.


رأس المال الديني بين المجال الخاص والمجال العام

المسعود طلحة,  أحمد رحمون, 

الملخص: يهدف هذا المقال للاقتراب والتعرف على متغير حيوي وهو رأس المال الديني لا سيما تأثير تراكم مستوياته في المجال الخاص وفي المجال العام وانعكاس ذلك بطريقة غير مباشرة على المتغيرات الحيوية التابعة، بوصفه متغير سببي، فيمكن أن يمنح الأفراد والجماعات هوياتهم الثقافية، كما بإمكانه بناء مكاناتهم الاجتماعية، ويتحدد سلوكهم واختيارهم في ضوء قيمهم ومرجعياتهم الإيديولوجية، أي ان حيازة القيم والأفكار والمبادئ والتأويلات والتصورات وتراكم معانيها لدى الأفراد والجماعات بوصفها موارد لرأس المال الديني ستفرض التوجه الايجابي والمُتراحم مع الآخر وتقوم ببناء وتوسيع شعاع الثقة داخل المجتمع وتدعم نزعة المشاركة والتبادل لصالح الجماعة، وتُؤسس لشبكات وارتباطات دافعة لفعل الاجتماعي الايجابي في شكل رأس مال اجتماعي ناتج في الأساس عن سلسلة تدوير وتحويل للرأس المال الديني. The aim of this article is to approach and identify a vital variable, religious capital, especially the accumulation of its levels in the private sphere and in the public sphere and its indirect impact on the dependent biological variables as a causal variable and factor in production and development, Religious capital can grant individuals and groups their cultural identities, build social spaces, and determine their behavior and choice in the light of their ideological values and precepts. The acquisition of values, ideas, principles, interpretations and perceptions and the accumulation of meaning in individuals and groups as sources of religious capital will impose a positive and compassionate approach to the other. To build and expand a ray of confidence within the community and support the tendency for participation and exchange for the benefit of the community, and to establish networks and associations conducive to positive social action in the form of social capital resulting primarily from a series of rotation and conversion of the head Religious money

الكلمات المفتاحية: رأس المال الديني; المعرفة الدينية; المعتقدات الدينية; العاطفة الدينية; ممارسة الشعائر الدينية; المجال الخاص; المجل العام. ; religious capital ;religious knowledge; religious beliefs; religious passion; The practice of religious rites; Private area; Public domain.


الكفاية الاستراتيجيّة والتّعليم التّواصلي للّغة العربيّة

صحرة دحمان, 

الملخص: تؤدي استراتيجيات التّعليم دورا مهما في تسهيل عملية التّعلّم اللغوي. ذلك أنّ أهم غايات العملية التّعليمية هي مساعدة المتعلّم على اكتساب المعارف المختلفة بالطرائق الملائمة لنوعية هذه المعارف. لذلك ترمي هذه الدّراسة إلى التّركيز على كيفية تمكّن المعلّم من أداء دور فعّال في هذه العملية، وذلك عن طريق تمَثُّلِه لجملة من الاستراتيجيات والطّرائق التي تجعل تعليم اللغة العربية تعليما ناجحا. ونظن أنّ من عوامل نجاح التّعليم وتحقيق مقاصد المنهاج التّعليمي هو ارتكازه على كفايتين يمكن اعتبارهما من أهم الكفايات التي تمنح تعليم اللغات فاعلية وحيوية، هما الكفاية التّواصلية والكفاية الاستراتيجية في ظل تطوّر تقني وتكنولوجي رهيب؛ ذلك أنّ هاتين الكفايتين تمكّنان المتعلّم من استعمال اللغة في وضعيات خطابية مختلفة. وبذلك يصير الصّف الدّراسي في حصص اللغة العربية صفا مُنتِجا ومتفاعلا يقوم على التّحاور والتّخاطب إذا تمكّن المعلّم من استغلال الكفاية الاستراتيجية بشكل جيّد. Abstract: Title: Strategic competence and Arabic teaching communication Teaching strategies play an essential role in facilitating the linguistic learning process. The most important goal of the teaching process is enabling the learner to acquire different knowledge in ways appropriate to the quality of this knowledge. This study aims to focus on how the teacher can play an active role in this process by representing a range of strategies and methods that make the teaching of Arabic successful. We believe that one of the factors of the success of teaching and the achievement of the curriculum’s goals is the fact of being based on two competences: The competence of communication and the competence of strategy are very important in the shadow of a great technical and technological development. These two competences enable the learner to use the language in different communication situations. Thus, the classroom becomes during Arabic classes a distinct and an interactive classroom based on dialogue and communication if the teacher uses the competence of strategy efficiently.

الكلمات المفتاحية: التّعليم - التّعلّم – الكفاية الاستراتيجية - استعمال - وضع - وضعية خطابية - العملية التّعليمية. ; Key words: teaching, learning, competence of strategy, teaching process, use, communication situation, establishment.


رُخَصة "جنو" العمومية العامة (GPL) للبرامج الحاسوبية الحرة -دراسة فقهية-

مهدي سيد أحمد, 

الملخص: الملخص هذا البحث يعرض –فقهيا- لرخصة "جنو" العمومية العامة المدعوة اختصارا بـ(GPL) في مجال البرامج الحاسوبية، أشهر تطبيق لآلية قانونية حادثة لتوزيع المنتجات الفكرية، تسمى بـ "الحقوق المتروكة" (Copyleft)، المضاهية لمبدأ الحقوق المحفوظة (Copyright). يراعي البحث السياق الفكري لهذه الرخصة، لاسيما انتقاد السلوك الاحتكاري للشركات متعددة الجنسية، مع عموم البلوى بالبرامج الحاسوبية وحاجة الناس إليها، فيسعى للإجابة على الإشكالية الآتية: "ما هو التكييف الفقهي لرخصة "جنو" العمومية العامة للبرامج الحاسوبية الحرة؟" ليخلص -بعد التعريف بالقضية ومفرداتها- إلى هذا التكييف الفقهي وما تعلق بذلك من أحكام. الكلمات المفتاحية: حقوق الابتكار، حقوق متروكة، رخصة "جنو" العمومية العامة، برنامج حاسوبي حر، وقف. Abstract This research presents -in an Islamic jurisprudential view- The GNU General Public License (GPL) which is the most popular application in software industry of the copyleft licenses: a legal mechanism used for the distribution of intellectual products. The study takes into account the ideological context of this license, in particular criticism of the monopolistic behavior of multinational companies, and seeks to answer the following problem: What is the Islamic jurisprudential adaptation of the GNU General Public License for free Software ? Keywords: Innovation rights, Copyleft, GNU General Public License, Free Software, Wakf

الكلمات المفتاحية: حقوق الابتكار ; حقوق متروكة ; رخصة "جنو" العمومية العامة ; برنامج حاسوبي حر ; وقف


آلية الإتحاد الإفريقي للتعاون الشرطي أفريبول و دورها في مكافحة ظاهرة الإرهاب

أحلام بوكربوعة, 

الملخص: إزاء التطور المتزايد و المستمر للجماعات الإرهابية وأنشطتها في القارة الافريقية وعلاقتها الوطيدة بالمتورطين في الإتجار بالمخدرات و كذا الأسلحة وتهريب البشر والاختطافات مقابل الفدية، أحست دول القارة السمراء بضرورة انشاء آلية إقليمية تمثلت في آلية الإتحاد الإفريقي للتعاون الشرطي الأفريبول وذلك للوقاية من مختلف هذه التهديدات الأمنية وكانت الجزائر السباقة لهذا الاقتراح، لوجود اعتبارات كثيرة منها إدراك الدول الافريقية أن الرد الفعال على مختلف الجرائم العابرة للحدود في القارة يستدعي التنسيق بين الأساليب الشرطية و تبادل الخبرات بينها و توسيع نطاقها من حيث التدريب ودعم القدرات الشرطية الأفريقية، بالتعاون مع أجهزة الأمن والاستخبارات الدولية كالإنتربول و الأمريبول و المنظمات الأخرى ذات الصلة.

الكلمات المفتاحية: الجزائر، الأفريبول، الإرهاب، الانتربول، الإتحاد الإفريقي.


التأويل وإشكالية المرجعيات في التراث العربي الإسلامي

طيبي سيداحمد, 

الملخص: ملخص: لا يزال التأويل في فضاء التراث العربي الإسلامي أشد الجوانب حاجة إلى اهتمام الدارسين المعاصرين، خاصة ما يتعلق بتحليل مدارسه ومرجعياته المختلفة والتي تنال في واقع الأمر قدرا من الغنى والتوسع، لذا فإن الهدف من هذه الدراسة هو إبراز السياق المرجعي للتأويل بغية إدراك العلاقة بين الطرح الإيديولوجي والمقاربة المعرفية لهذا الموضوع، وكيفية تجاوزه نحو آفاق جديدة في الفكر العربي المعاصر. The interpretation is still the strictest aspects needed to be considered among the modern students, especially what has about to analyze its schools and its various references which has in fact an important value in the wealth and expansion. This, the objective of this study is to display the referential context of the interpretation, so as to realize the relationship between the ideological proposition and the cognitive approach for this subject, and the way to overcome it forward new prospects in the modern Arabic thoughts

الكلمات المفتاحية: الكلمات الدالة: التأويل، علم الكلام، التصوف، الفلسفة، التفسير، الهرمينوطيقا، أهل السنة. ; key words: interpretation, theology-Sufism-philosophy-interpretation


دور الموطن كضابط للإختصاص القضائي الدولي في القانون الجزائري

بين شاب نعيمة, 

الملخص: تسمح قوانين الدول بتوطن الأجانب وإقامتهم فوق إقليمها، ويترتب على ذلك حق هؤلاء في التقاضي أمام محكمة الدولة التي يتوطنون أو يقيمون فيها. وهنا يظهر دور وأهمية الموطن كضابط في تحديد الإختصاص القضائي الدولي للمحاكم الوطنية. فالأجنبي المتوطن أو المقيم على الإقليم الجزائري شأنه شأن الوطني، له الحق في اللجوء إلى القضاء الجزائري للمطالبة بحقوقه والدفاع عنها. إن دراسة هذا الموضوع تتطلب منا التعريف بالموطن مع إبراز صوره المختلفة التي تصلح لمنح الإختصاص القضائي للمحاكم الجزائرية. ولما كان الموطن معيار لتحديد إختصاص المحاكم الوطنية داخليا، فهل يمكن الإستعانة به وتطبيقه في المنازعات المتضمنة عنصرا أجنبيا؟ هذه الدراسة تحاول الإجابة عن هذه الأسئلة من خلال إظهار القواعد القانونية الخاصة بالموطن كضابط لتحديد إختصاص المحاكم الجزائرية، ومدى إمكانية تمديدها وتطبيقها على المجال الدولي في غياب قواعد قانونية خاصة بتحديد الموطن الدولي في التشريع الجزائري.

الكلمات المفتاحية: الإختصاص القضائي الدولي ، الموطن، محل الإقامة، العنصر الأجنبي، المنازعات الدولية الخاصة.


الإشهار التّجاري الإلكتروني على ضوء القانون رقم 18-05 Electronic commercial advertising in the light of Law No. 18-05

علاق عبدالقادر,  Mohamed بوراس, 

الملخص: ملخص: بقدر ما قدّمت وسائل تكنولوجيات الإعلام والاتصال من خدمات جليلة للمتعامل الاقتصادي، فإنه بقيت العلاقات التعاقدية تُسجل فجوات عميقة؛ من بينها مسألة الإشهار للسّلعة والخدمة، فلم تختفي مظاهر الإشهار التّضليلي المؤثر على توازن العلاقة بين المُورد والمُستهلك، هذا الأخير لازال يعاني كطرف ضعيف آثار مُباشرة الإشهار التّجاري عبر الوسائط الإلكترونية. والمجتمع الجزائري لا يمكنه أن ينعزل عن عالم كثُرت فيه الإعلانات التّرويجية التي تستهدف بيع السّلع أو تقديم الخدمات عن طريق الوسائط الإلكترونية. وفي هذا الصّدد أصبحت المُعاملات التّجارية الإلكترونية هي الأصل في الوقت الرّاهن ونظيرتها التّقليدية هي الاستثناء، وذلك بسبب التّطور التّكنولوجي الذي انعكس على مختلف العلاقات التّعاقدية بين المُورد والمُستهلك. فالانخراط في مسعى تنظيم النشاط التّجاري الإلكتروني كان حتمية بالأمس وأصبح حقيقة ملموسة اليوم، لاسيما بعد ظهور الانترنيت، وتوالي تنظيم التجارة الإلكترونية دوليا وإقليميا، ثم تبني الجزائر لخيار توسيع المعاملة الإلكترونية للإدارة، والمؤسّسة، فالمواطن، إذ صدر القانون رقم 18-05 المؤرخ في 10 مايو سنة 2018 المتعلق بالتجارة الإلكترونية، بقواعد تستهدف ضبط هذه المُمارسة التّجارية المُعاصرة، ومنها الإشهار التّجاري الإلكتروني. Abstract: As long as the means of information and communication technologies provided great services to the economic agent, contractual relations continued to record deep gaps, including the issue of publicity for goods and services, and the manifestations of the effective promotional publicity did not disappear on the balance of the relationship between the supplier and the consumer. Commercial via electronic media. Algerian society can not be cut off from a world where promotional advertisements aimed at the sale of goods or the provision of services through electronic media have proliferated. In this regard, electronic business transactions are now the origin and their traditional counterpart is the exception, because of the technological development that has been reflected in the various contractual relationships between the supplier and the consumer. The adoption of the e-commerce activity was inevitable yesterday and became a reality today, especially after the emergence of the Internet and the regulation of e-commerce internationally and regionally, and then Algeria adopted the option to expand the electronic treatment of the administration, the institution, the citizen, the issuance of Law No. 18-05 of May 10, 2018 on electronic commerce, which incorporated rules aimed at controlling contemporary commercial practice, including electronic commercialization.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: التّجارة الإلكترونية، شروط الإشهار الإلكتروني، المُورد، المُستهلك. Keywords: E-commerce, terms of electronic advertising, supplier, consumer.


الارتقاء المعياري بالوظيفة الاستشارية في عملية اتخاذ القرار بدسترة المجلس الوطني الاقتصادي والاجتماعي على ضوء القانون 16-01

قرماش امال, 

الملخص: يعتبر المجلس الوطني الاقتصادي والاجتماعي مؤسسة غاية في الأهمية تلعب دورا فعالا وحاسم في عقلنة وترشيد عملة اتخاذ القرار على جميع الأصعدة من خلال ما تقدمه من زخم هائل للمعلومات والبدائل والحلول المثلى المجانبة للصواب، التي تمكن متخذيه من تفادي الإنزلاقات المحتملة الناتجة غالبا عن غياب رؤيا عقلانية إستراتيجية، ويتولى في هذا الصدد القيام بدراسات واستشارات وتقديم التقارير والآراء حول المخططات ومشاريع ومقترحات القوانين وفي كل مسألة تعرضها عليه الحكومة تتعلق بالمصلحة العامة ذات الطابع الاقتصادي والاجتماعي، كما يعتبر إطار لخلق جو تشاوري تشاركي بتوليه مهمة توفير إطار لمشاركة المجتمع المدني في الحوار والتشاور الوطني وضمان ديمومته حول سياسات التنمية الاقتصادية والاجتماعية، ما جعله يحظى باهتمام متفاوت الأهمية من جمهورية لأخرى حسب طبيعة النظام السياسي السائد في كل فترة، ويتوج بدسترته ضمن أسمى معيار قانوني بموجب التعديل الدستوري 16-01.

الكلمات المفتاحية: المجلس الوطني الاقتصادي والاجتماعي، الترقية المعيارية، اتخاذ القرار، الوظيفة الاستشارية، الدسترة.


أضرار الخمر وعلاقتها بحوادث الامرور

سليمان خلافي,  باحمد رفيس, 

الملخص: تعتبر الخمر والمشروبات الكحولية من المواد السامة التي تفتك بالإنسان لما تسببه من أمرض خطيرة مثل تليف الكبد، والتهاب المعدة المزمن وقرحة المعدة والإثني عشر، ولتأثيرها السيئ على الجهاز العصبي والقلب والدم وكل أعضاء الجسم دون استثناء. والخمر من أكبر أسباب حوادث المرور التي تقتل سنويا مئات الآلاف في العالم، وتصيب الملايين بجروح وعاهات دائمة. كما أن الخمر من بين أسباب تعاطي الجرائم عموما. وتهدف هذه الدراسة لبيان حرمة الخمر، وأضرارها على جسم الإنسان، ومدى خطورتها على الفرد والمجتمع، والوقوف على علاقتها بحوادث المرور.والإشكال الرئيسي لهذه الدراسة: ما هي الأضرار الناتجة عن تعاطي الخمر؟ وما علاقتها بحوادث المرور؟ وموضوع دراستنا هذه مقسم إلى ثلاث محاور. الأول: مفهوم الخمر وأحكامها الفقهية. الثاني: آثار الخمر على جسم الإنسان. الثالث: آثار القيادة تحت تأثير الخمر.وقد اعتمدنا في بحثنا على المنهج الوصفي والاستقرائي بذكر مذاهب الفقهاء في الخمر، وما توصل إليه الطب في أضرار الخمر، ومدى علاقة ذلك بحوادث المرور. Alcohol and alcoholic beverages are toxic substances that kill humans because of serious diseases such as cirrhosis, chronic gastritis, gastric ulcers and duodenum, and their bad effects on the nervous system, heart, blood and all organs without exception. It is one of the biggest causes of traffic accidents, which annually kill hundreds of thousands in the world and inflict millions with injuries and permanent disabilities. Alcohol is among the causes of crime. In this study, we seek to demonstrate the sanctity of alcohol, to explain its harm to the human body, and the extent of its danger to the individual and society, and the fact that it is one of the biggest causes of traffic accidents.

الكلمات المفتاحية: الخمر ; الكح ; ل ; السياقة في حالة سكر ; ح ; ادث المر ; ر


تأثير مبادىء الشريعة الاسلامية على قواعد القانون المدني في مجال العقد

علاق نجيمة, 

الملخص: الملخص: إن الشريعة الإسلامية هي الإسلام الذي نزل على خير البشر محمد صلى الله عليه وسلم، والفقه الإسلامي هو العلم بالأحكام الشرعية المستنبطة من الأدلة التفصيلية، فليس المقصود بمبادئ الشريعة الإسلامية التي تأثر في القانون المدني هي الدين الإسلامي كله وإنما هي المعاملات الواردة فيه فقط، فقد فصل الفقهاء بين العبادات والمعاملات وقالوا بأن المعاملات هي وحدها القابلة للتطور وإبداء الرأي فيها، أما العبادات فهي الثوابت الغير قابلة للتغيير. فكان للشريعة الإسلامية ولا يزال لها الأثر الكبير في صياغة التشريع المدني، وتقرير القواعد القانونية المنظمة للمعاملات بين الأفراد، باعتبارها مصدرا من المصادر المادية للقانون المدني الجزائري في بعض نصوصه، من هذه النصوص تصرفات المريض مرض الموت، ولا تركة إلا بعد سداد الديون، وخيار الرؤية، والظروف الطارئة المأخوذة من نظرية العذر وغيرها، وعليه نلمس التأثير لمبادئ الشريعة الإسلامية بصفة خاصة وواضحة وجلية على القانون المدني في مجال العقود أو ما يسمى بالتصرفات القانونية. الكلمات المفتاحية: الشريعة الإسلامية، القانون المدني، العقد، تكوين العقد، تنفيذ العقد. Abstract The Islamic law is the Islam that came down on the best of mankind Muhammad peace be upon him, Islamic jurisprudence is the knowledge of the Shari'ah rulings derived from the detailed evidence, It is not meant by the principles of Islamic law, which affected the civil law is the Islamic religion as a whole, but the transactions contained therein only, The jurists separated between acts of worship and transactions and said that transactions are only subject to development and opinion, but worship is the immutable constants. Islamic law has been and continues to have a significant impact in the formulation of civil legislation, And the determination of the legal rules regulating transactions between individuals, As a material source of Algerian civil law in some of its texts, Of these texts the behavior of the patient disease of death, and the legacy only after the repayment of debt, and the option of vision, and emergency circumstances taken from the theory of excuse and others, Therefore, we see the impact of the principles of Islamic law in particular and clear and clear on the civil law in the field of contracts or so-called legal actions. Keywords: Islamic law, civil law, contract, contract formation, contract execution.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الشريعة الإسلامية، القانون المدني، العقد، تكوين العقد، تنفيذ العقد.


التجارة الإلكترونية في القانون الجزائري "

حمودي فريدة, 

الملخص: الملخص: يُعْتَبَرُ مَوْضُوعُ التِّجَارَةِ الْإِلِكْتْرُونِيَّةِ مِنَ اْلمَوْضُوعَاتِ اَّلتِي أَسَالَتْ اْلكَثِيَر مِنَ الْحِبْر، حَيْثُ تَحْتَلُّ هَذِهِ الأْخِيرَة مَكَانةً رَائِدَةً، وَذَلِكَ مِنْ خِلَالِ الأْهَمِيَّةِ اّلتِي تَكْتَسِيهَا وَتَطَوُرِهَا الْمُسْتَمِرِّ وَالدَّائِم ِ بِفِعْلِ مَا أَفْرَزَتْهُ الْعَوْلَمَةُ مِن ْتَطَوُّرَاتٍ تِكْنُولُوجِيَّةٍ، حَيْثُ أَصْبَحَ اْلعَالَمُ قَرْيَةً صَغِيرَة ًقَرَّبَتِ الْمَسَافَاتِ وَأَلْغَتِ الْحُدوُدَ. لِذَا أَوْلَتِ التَّشْرِيعَاتِ الدَّوْلِيّةِ اِهْتِمَامًا بَالِغًا بِالْمُعَامَلاَتِ التِّجارِيّةِ الْاِلِكْتْرُونِيّة، وَالْجَزَائِرُ لَيْسَت بِمَنْأَى عَن كُلِّ هَذِهِ الَتغَيُّرَاتِ، مِمَّا يَجُرُّنَا إِلَى ضَرُورَةِ التَّسَاؤُلِ حَوْلَ الْإِطَارِ الْقَانُونِي الْمُنَظِّمِ لِلتِّجَارَةِ الْإلِكْتْرُونِيَّةِ فِي الْجَزَائِرِ فِي ظِلِّ الْمُعْطَيَاتِ الْمُتَوَفِّرَةِ وَمَسَاعِي الجَزَائِر للانْضِمَامِ إِلَى الْمُنَظَّمَةِ الْعَاَلمِيّةِ للتِّجارة، وَالّتِي تَضَعُ شَرْطَ تَدَاوُلِ التِّجَارة الإِلِكْتْرُونِيَّة مِنَ الْبُنُودِ اْلعَرِيضَةِ لِشُرُوطِ الْاِنْضِمَامِ إِلَيْهَا، وَكَذَا المُحَاولةَ الجَريئةَ مِنْ جانبٍ آخَرَ للمُشرّعِ الجزائريّ مِنْ خِلَاِل سَنِّ قَانُونِ التِّجَارَةِ الْإِلِكْتْرُونِيَّةِ 18-05 الّذِي يُعْتَبَرُ قَفْزَةً نَوْعِيَّةً لِلدُّخُولِ إِلَى هَذَا اْلمَجَالِ الْخَصْبِ الَّذِي يُعتبر أَسَاسَ الِاقْتِصَادِ، وَمَا شَابَهُ مِنْ نَقَائِصَ تَطْبِيقِيّة اصْطَدَمَت ْبِأَرْضِ الْوَاقِعِ وَمُعَوّقَاتٍ جَمَّة ٍ اصْطحَبَت سَنَّ هَذاَ الْقَانوُن، وَلَكن الْمَجَاَل يَبْقَى مَفْتُوحًا لِتَدَارُكِ الْأَمْرِ بِسَنِّ قَوَانِينَ مُكَمِّلَة تَجْعَلُ مِنْ هَذَا اْلقَانٌون ذُو فَعَّاِلَّيةٍ حَقِيقِيّةٍ Abstract: The theme of e-commerce is one of the topics that have shed a great deal of ink. The latter occupies a leading position through the importance of its constant and continuous development, as a result of the technological advances of globalization. The world has become a small village that has brought distances and abolished borders. Therefore, international legislation has given great attention to electronic commerce transactions, and Algeria is not immune to all these changes, which leads us to question the legal framework governing e-commerce in Algeria. The available data and Algeria's efforts to join the World Trade Organization (WTO) As well as the bold attempt on the part of the Algerian legislator to enact the e-commerce law 18-05, which is a quantum leap to enter this fertile area, which is the basis of the economy, and the similar shortcomings applied Has come to the ground and many obstacles have taken the age of this law, but the field remains open to rectify the matter by enacting complementary laws that make this law effective.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية : التّجارة الإلكترونيّة ، تكنولوجيّات المعلومات والاتّصالات ، قانون التّجارة الإلكترونيّة البطاقات البنكّية، التّحويلات المصرفية الإلكترونيّة. Key words: e-commerce, information and communication technologies, new e-commerce law, bank cards, Electronic bank transfers.


فاعلية برنامج أنشطة بيئية صفية ولاصفية على تنمية الاتجاهات البيئية لدى عينة من تلاميذ التعليم المتوسط

خلوفي محمد, 

الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى فاعلية برنامج مقترح قائم على أنشطة بيئية صفية ولاصفية على تغيير الاتجاهات البيئية غير المناسبة لفائدة تلاميذ السنة الثالثة متوسط بولاية سيدي بلعباس،استخدم الباحث المنهج التجريبي لمجموعتين متكافئتين من المفحوصين في الوقت نفسه، وهو تصميم يستخدم القياسين مع بعض القياس القبلي والبعدي، اقترح الباحث برنامجا متكاملا لأنشطة بيئية صفية ولاصفية وهذا لمعرفة فعاليته بالإضافة إلى مقياس الاتجاهات البيئية الذي يحدد ما إذا كان للبرنامج تأثير على اتجاهات التلاميذ البيئية.توصلت الدراسة إلى نتائج بوجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية على مقياس الاتجاهات البيئية بعد تطبيق البرنامج لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياس الاتجاهات البيئية قبل تطبيق البرنامج المقترح وبعده لصالح التطبيق البعدي. The study aimed to identify the effectiveness of a proposed a program based on a classroom and extra-curricular environmental activities to change unsuitable environmental trends for the benefit of third years students in the average level, the researcher used the experimental approach for two equal group of examiners at the same time, a design that uses measurements with some tribal measurements and afterwards. The study reached the results of the presence of statistically significant differences between the mean scores of the control group and the experimental group after the application of the program in favor of the experimental group, and presence of the statistically significant differences between the mean scores of the members of the experimental group before and after the proposed program is applied in favor of post-implementation .

الكلمات المفتاحية: الأنشطة البيئية؛ الاتجاهات البيئية؛ البرنامج؛ الفاعلية؛ التلاميذ ; Environmental Activities; Environmental Trends; The Program; Effectiveness; The Students.


السلطة التقديرية للقاضي في تقرير مصلحة المحضون على ضوء الاجتهاد القضائي للمحكمة العليا

عيساوي عادل, 

الملخص: تُعتبر الحضانة وسيلة ضرورية لرعاية المحضون بعد انفصال الوالدين، ولذلك حرص قانون الأسرة الجزائري على تنظيمها من خلال العديد من المواد التي بيّنت تفاصيلها، والتي نصّت على ضرورة مُراعاة مصلحة المحضون، وعملت المحكمة العليا وفق وظيفتها الاجتهادية على معالجة هذه المسألة بما للقاضي من سُلطات في تقريرها، دون تعيين لحدود هذه السّلطة التي تمسّ العديد من الجوانب الخاصّة بالمحضون حرصا على تحقيق مصلحته. غير أنّ قراراتها شابها التّناقض في العديد من المواضِع من خلال سُلطة القاضي التي قد تصل إلى حدّ التعسّف في إعطاء الحضانة أو إسقاطها، الأمر الذي يؤدّي إلى الإضرار بمصلحة المحضون عوضًا عن حمايتها. Nursery is a necessary means to care for the child after the separation of parents, the Algerian Family Code was therefore keen to organize it through many articles which gave details, which stipulated the need to take into account the interests of the child, Therefore, the Supreme Court, in accordance with its jurisprudential function, has dealt with this issue with the judge's authorities in its report, Without specifying the limits of this authority, which affect many aspects of the child in order to achieve his interest. However, its decisions were contradictory in many places through the authority of the judge, which may amount to arbitrariness in giving or dropping Nursery, Which is detrimental to the interests of the child rather than protecting her.

الكلمات المفتاحية: مصلحة المحضون، الحضانة، الحاضن، قاضي شؤون الأسرة، المُرشدة الاجتماعية. ; The interests of the child, Nursery, Incubator, Family Affairs Judge, Social Guidance.


دور الأمن البيئي في تنمية السياحة البيئية المستدامة في الجزائر

بلفضل محمد,  صوفي بن داود, 

الملخص: تعتبر صناعة السياحة البيئية من أهم الصناعات الخدماتية المنتجة والحديثة؛ بما لها من دور تنموي مزدوج، حيث تدخل في التنمية الشاملة عموما وفي النمو الاقتصادي خصوصا؛ حيث توفر دخلا قوميا هاما، وتساهم في خلق مناصب الشغل، هذا من جهة. ومن جهة أخرى تحترم البيئة الطبيعية وتحميها، وبالتالي اعتمادها البعد البيئي. ولا شك أن صناعة السياحة البيئية لا تحتاج إلى عناصر جذب صناعية بقدر ما تحتاج إلى بيئة نظيفة وسليمة خالية من التلوث ومن كل المشاكل. بهدف تشجيع الاستثمار الوطني أو الأجنبي في مثل هذه الصناعات.

الكلمات المفتاحية: الأمن البيئي ; الاستثمار السياحي ; النمو الاقتصادي ; السياحة ; البيئة.


حقيقة الرخصة الشرعية وضوابط الأخذ بها

عبد العالي بوعلام, 

الملخص: سأتناول في هذا المقال العلميّ موضوعا بعنوان: حقيقة الرخصة الشرعية وضوابط الأخذ بها، حيث إنّ للرخصة أهمية كبرى في أحكام الشريعة الاسلامية؛ إذ تعدّ وجهها المتمثل في رفع الحرج والمشقة اللّذان يقع فيهما المكلفين والتيسير والتسهيل عليهم، كما تعدُّ أيضا عاملا من عوامل المرونة والتجديد فيها ومن هذا المنطلق تمثّلت اشكالية هذا البحث في التالي: ما هو مفهوم الرخصة الشرعية وماهي الضوابط اللازم توفرها للأخذ بها؟ وللإجابة عن هذا التساؤل كان لابد من دراسة الرخصة الشرعية من عدّة جوانب متمثّلة في بيان مفهومها من خلال تعريفها وذكر مشروعيتها وأنواعها ومن ثمَّ التعريج على القواعد الفقهية المندرجة تحت القاعدة الكلية المتعلقة بها وفي نهاية هذا المقال تمَّ التطرق إلى الضوابط اللازم توفّرها للأخذ بالرخصة الشرعية. In this scientific article, we will discuss the subject: The truth of the Islamic license, its concept and the rules of its introduction. The license is of great importance in the provisions of the Islamic Shariah. It is the face of lifting the embarrassment and hardship in which the taxpayers are located, facilitating and facilitating them. In this sense, the problem of this research was the following: What is the concept of the Shariah license and what are the necessary controls to be followed? In order to answer this question, it was necessary to study the Shari'ah license in several ways, namely, the statement of its concept represented in its definition, its legitimacy and its types, and hence the scope of the jurisprudential rules that fall under the general rule related thereto. At the end of this article, the officer required to take the legal license was addressed.

الكلمات المفتاحية: الرخصة الشرعية، المشقّة، التيسير، رفع الحرج، الأسباب، الضوابط. ; Sharia license, hardship, facilitation, lifting embarrassment,raisons, controls.


مراعاة الخلاف عند أئمة الأحناف

مية مفتاح أحمد, 

الملخص: هذا البحث نموذج لبيان عمل كبار الفقهاء بمراعاة الخلاف، واخترت منهم أئمة المذهب الحنفي أبا حنيفة وصاحبيه أبا يوسف ومحمد بن الحسن، وهو في الوقت ذاته يدل على حسن تنزيل الأحكام على الواقع وفق مقاصد الشريعة، وسعة الفقه الإسلامي، وروح التسامح فيه ونبذ التعصب للرأي، وما أحوجنا إليه اليوم كثيراً. سقت لذلك مسائل من أبواب شتى تمثيلاً له لا استقراء، فهي أكثر من أن يسعها مقال، سواء في الكتاب المنتخب، أو في بقية كتبهم التي يقوم عليها مذهبهم، فالغرض إثبات عملهم به؛ وختمت كل هذا بخاتمة تحمل نتائج البحث، كذكر أسباب عدولهم إلى قول غيرهم، واحتياطهم في حفظ مقاصد الشارع، وبعض المقترحات. this research is a model on the work of the senior jurists with the consideration of the other opinion, i chose the imams of the Hanafis, which at the same time indicates the good to put judgments on the reality according to the purposes of the Shari'a, immensity of Islamic jurisprudence, the spirit of tolerance and the rejection of intolerance to opinion, we need so much today. I have cited examples of various chapters to present and not extrapolate, there is much to be in article because the purpose to prove that they use it ; All this was concluded by a conclusion bearing the results of the research, such as mentioning the reasons for their Consider others people's, emphasizes their interested benefit according to the Sharia, and some proposals.

الكلمات المفتاحية: الحنفية - مراعاة الخلاف - الأعمى - الخيل - المرتدة ; Hanafis - Consider the other opinion - Blind - Horses - Apostate


Décentralisation et l’accès des populations aux services sociaux de base au Cameroun

Onana Simon Pierre,  Tchitchoua Jean, 

Résumé: L’objectif de cet article est d’évaluer l’effet de la décentralisation sur l’accès des populations camerounaises aux services sociaux de base. Les résultats obtenus à partir des estimations sur un panel dynamique de 45 communes sur la période 2010-2015 révèlent que globalement, la décentralisation a un effet positif sur l’accès des populations à certains services de sociaux de base (eau potable, infrastructures routières et électricité). En revanche, elle affecte négativement l’accès aux salles de classes et aux tables bancs. Ce résultat s’expliquerait par l’insuffisance des ressources qui y sont consacrées eu égard à la forte demande dans ce domaine. Abstract: The objective of this article is to evaluate the effect of decentralization on the access of Cameroonian populations to basic social services. The results obtained from the estimates of a dynamic panel of 45 municipalities over the period 2010-2015 show that decentralization has a positive effect on the population’s access to certain basic social services (drinking water, road infrastructure and electricity). On the other hand, it adversely affects access to classrooms and benches. This result would be due to the lack of resources devoted to this function in view of the high demand in this area.

Mots clés: Décentralisation ; commune ; efficacité allocative ; services sociaux de base ; Cameroun ; GMM


The Waqf between developmental horizon and entrepreneurial aspiration

بن موسى محمد, 

الملخص: The word waqf, as also agreed by many scholars is used in Islam as holding certain property and preserving it for confined benefits or certain philanthropic acts and prohibiting any use or disposition of it other than the specific objectives given.The waqf institutions, which are non-profit institutions, have played very significant roles through their providing of social goods, public goods, commercial businesses, utilities, religious services, aid for the poor, orphans and the needy, creating employment and support for the agricultural and industrial sectors, without imposing any costs on governments. Waqf can be a means of entrepreneurship in the pursuit of human well-being, and this can be achieved through the integration of the entrepreneurial component into the waqf system تستخدم كلمة الوقف -كما اتفق عليها العديد من العلماء في الإسلام- باعتبارها ملكية معينة، يتم الحفاظ عليها لفوائد محصورة أو بعض الأعمال الخيرية، ويحظر أي استخدام أو تصرف فيها، بخلاف الأهداف المحددة له. لعبت مؤسسات الوقف والتي تعتبر مؤسسات غير ربحية، أدوارًا مهمة جدًا من خلال توفيرها من للسلع الاجتماعية، السلع العامة، الأعمال التجارية، المرافق، الخدمات الدينية، مساعدة الفقراء والأيتام والمحتاجين، إلى جانب خلق فرص عمل ودعم القطاعين الزراعي والصناعي، دون فرض أي نوع من تكاليف على الحكومات. يستطيع أن يكون الوقف وسيلة لريادة الأعمال من خلال مسعى تحقيق رفاهية الإنسان، وذلك يمكن أن يتأتى من خلال عملية دمج عنصر ريادة الأعمال ضمن نظام الوقف..

الكلمات المفتاحية: Waqf Institution ; Waqf Investment ; Waqf Financing ; Development ; Entrepreneurship


جهود علماء الجزائر في خدمة مختصر خليل

عويسي عبد الله, 

الملخص: يعد مختصر خليل من أبرز الكتب الفقهية المالكية التي أثّرت في الساحة الفقهية تأثيرا بالغا، حيث سيطر هذا المختصر على الساحة الفقهية، وصوّب أنظار العلماء والطلبة إليه، فاشتغلوا به شرحا وتحشية وتعليقا ونظما وحفظا، والمدرسة المالكية الجزائرية كان لها الدور الكبير في خدمة هذا المختصر، حيث كانت السباقة في إدخاله بشروحه إلى المغرب الإسلامي، وكان هذا المختصر عمدة الدرس الفقهي في الجزائر منذ دخوله إليها، كما أنه أثر بوضوح في حياة الجزائر الفقهية العلمية، وكذا الثقافية والاجتماعية. : The summary of Khalil is one of the most prominent books of Maliki Islamic doctrine, which influenced greatly the field of Fikh where he pioneered the field of Fikh and attracted the attention of scholars and learners on studying, explaining, commenting, organising, and preserving it. The Algerian Maliki School played a major role in serving this summary as it was the first to introduce its explanations to the Islamic Maghreb. Thus, the summary was the main reference for Fikh lessons in Algeria since its adoption, it then influenced the country Fikh, scientific, cultural and social spheres of life.

الكلمات المفتاحية: المختصر ; خليل ; الجزائر ; علماء الجزائر ; الفقه


النظر الفقهي لبيع تلقي الركبان وتوظيفه على الواقع المعاصر

دايمي خالد,  بن عزوز عبد القادر, 

الملخص: يتعلق هذا البحث بالنظر الفقهي لبيع تلقي الركبان وتوظيفه على الواقع المعاصر، حيث بدأنا بداية بتعريف بيع تلقي الركبان ثم انتقلنا إلى بيان حد منتهى تلقي الركبان ثم وقفنا على حكم بيع تلقي الركبان إلى أن وصلنا إلى توظيف تلقي الركبان على الواقع المعاصر، وأجملنا النتائج وتبين لنا أنّ النهي عن تلقي الركبان عند من يراه تعبداً أي :لا يُعقل معناه: هل هو لحظ الجالب أو هو لحظ أهل البلد حماية لهم من احتكار المتلقي أو رفعه الأسعار؟ فلتزاحم الأوصاف التي يُحتمل تأثيرها صار عند البعض تعبدياً، وهذا المعنى لا تدخله البدعة؛ لعدم وجود مقدر ومحدود من زمان أو مكان أو صفة أو عدد؛ لأنّ إلحاق حكم البدعة لا يُتصوّر إلا بتغيير في محدود ولا يوجد في هذا الّنوع شيء من ذلك؛ فالتعبّد هنا إنّما اعتبر في أصل شرع الحكم لا في تفاصيله وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وأصحابه أجمعين. This research relates to the jurisprudential view of the sale of receiving stirrups and employing it on contemporary reality, where we started by defining the sale of receiving stirrups, then we moved to a statement of the end of receiving stirrups, and then we stood on the ruling on selling stirrups until we reached the employment of receiving stirrups on contemporary reality, and we outlined the results and showed us That the prohibition on receiving stirrups for those who see it as worship, meaning: It does not make sense: Is it the luck of the gripper or is it the luck of the people of the country to protect them from the monopoly of the recipient or raise prices? So the crowding of descriptions that may influence it has become for some worshipers, and this meaning is not included in heresy. The absence of an estimator and a limit of time, place, characteristic or number; Because appending the rule of heresy is not conceivable except with a limited change, and there is nothing of that kind in this type. Devotion here is considered in the original Sharia law, not in its details, and may God bless our Prophet Muhammad and his family and companions as a whole.

الكلمات المفتاحية: الركبان ،التلقي ، السوق، التهريب، الأسعار، التعبد ومعقولية المعنى. Rukban, Receive, Market, Smuggling, Prices, Worship and Reasonable Meaning.


الآليات القانونية لحماية الفئات الضعيفة في مجال العمل على الصعيدين الدولي والوطني

فرشان فتيحة, 

الملخص: يوجد في كل مجتمع بعض الأفراد ممن هم أكثر عرضة من الآخرين للمخاطر والاعتداءات، إما نتيجة لنوعهم أو لسنهم أو لإعاقتهم. سمات وخصائص وضعت كل من المرأة، والطفل، والمعاق، في خانة الفئة الضعيفة التي تحتاج إلى ضمانات حمائية، ورعاية وقائية، تكفل لهم حقوقهم الإنسانية، وتمنحهم سبل العيش الكريم، وتضمن لهم تعزيز مكانتهم في المجتمع، وتتيح لهم فرص أكبر لتحقيق ذاتهم دون تمييز أو استغلال أو ظلم. إشكالات وضعت كل من الحكومات والهيئات الدولية والمحلية للاهتمام وبشكل خاص، وعلى نحو متزايد، بإقرار وتعزيز كل السبل والمعايير التي تحمي حقوق هذه الفئات في جميع مجالات الحياة، ومن ضمنها حماية حقوقهم في مجال العمل. فهل ترجمت هذه المساعي إلى حقيقة واقعة الآن؟

الكلمات المفتاحية: المرأة العاملة ; حقوق المرأة العاملة ; الطفل، ذوي الاحتياجات الخاصة ; المساواة ; حماية الحقوق


عقد التوريد وأثره التحوطي في المصارف الإسلامية

دايمي محمد,  زايدي كريم, 

الملخص: يتعلق هذا البحث بعقد التوريد وأثره التحوطي في المصارف الإسلامية، حيث انطلقنا في بحثنا بمقدمة تم من خلالها التعريف بالبحث وبيان أهميته وأهدافه والدراسات السابقة والخطة العامة في ذلك، ثم بعدها انتقلنا إلى بيان حقيقة المصطلحات المتمثلة في عقد التوريد، ثم ثنينا بحثنا هذا ببيان مشروعية عقد التوريد الذي يعد من العقود المعاصرة التي لم يرد نصّ صريح عليها ومن ثّم فقد قام الفقهاء بوضع تكييف فقهي لها وإدراجها حول المسألة الخلافية القائمة على هل الأصل في العقود المستحدثة الصحة والجواز؟ أم الأصل فيها التحريم والبطلان؟، إلى أن وصلنا ثالثا إلى الأثر التحوطي لعقد التوريد في المصارف الإسلامية، وذلك من خلال بيان طرقه وأهم المخاطر التي تواجه صيغة عقد التوريد بالإضافة كذلك إلى الآثار التحوطية منه، ثم في الأخير خاتمة تبين أهم النتائج والتوصيات المتوصل إليها، مع تذيل ذلك بقائمة المصادر والمراجع . This research relates to the supply contract and its hedging effect in Islamic banks, where we set out in our research with an introduction through which the research was introduced and clarified its importance and objectives and the general plan in that, then we moved on to clarify the truth of the terms represented in the supply contract, then we praised this research with a statement of the legitimacy of the supply contract It is one of the contemporary contracts for which no explicit text is stipulated, and then the jurists have developed a juristic conditioning for it and included it on the contentious issue based on: Is the origin in the contracts that were developed is valid and permissible? Or the principle in which the prohibition and invalidity? Until we reached a third of the precautionary effect of the supply contract in Islamic banks, by showing the ways and the most important risks facing the formula of the supply contract in addition to the precautionary methods from it, then finally, a conclusion showing the most important results and recommendations reached, with an appendix to this list of sources and references.

الكلمات المفتاحية: التوريد، التحوط، التغطية، المخاطر، المصارف الإسلامية. Supply, hedging, coverage, risk, Islamic banking.


أشكال نهب المال العام في الجزائر: (دراسة في المحددات والدوافع 1999- 2018)

بوعيسى سمير, 

الملخص: تعد الجزائر من الدول التي انتشر فيها الفساد المالي بدرجة كبيرة، جعلت المواطن البسيط يفقد الأمل في السلطة الحاكمة، لارتباط هذه الأخيرة بعدة جرائم متعلقة بنهب المال العام في شكل رشاوي وتهرب جبائي وتضخيم الفواتير. هذه الجرائم المرتكبة في حق الاقتصاد الجزائري لم يكن لتحدث لولا تحالف المسؤولين السياسيين خلال فترة حكم الرئيس المعزول عبد العزيز بوتفليقة مع بعض رجال المال الذين كونوا علاقة زبونية مع السلطة، لتبادل الأدوار وتقاسم ما تم نهبه بطرق قانونية في غياب رقابة فعالة، وتغييب للقضاء في ظل طبيعة النظام السياسي القائم على تقوية صلاحية رئيس الجمهورية، على حساب السلطتين التشريعية والقضائية، وكانت النتيجة إهدار للمال العام بأرقام لم يتم بعد ضبطها بعدما تولى القضاء محاسبة المتورطين في كل قضايا الفساد المالي إثر عزل الرئيس عبد العزيز بوتفليقة من سدة الحكم بفعل الحراك الشعبي الذي انطلق يوم 22 فبراير 2019. Algeria is one of the countries where financial corruption has spread greatly, causing the simple citizen to lose hope in the ruling authority, because the latter is linked to several crimes related to the plunder of public money in the form of bribes, tax evasion and inflated bills. These crimes committed against the Algerian economy would not have occurred had it not been for the alliance of political officials during the reign of the ousted president Abdelaziz Bouteflika with some financial men who formed a customer relationship with the authority, to exchange roles and share what was looted by legal means, in the absence of effective supervision, and the absence of the judiciary in The nature of the political system based on strengthening the authority of the President of the Republic remained at the expense of the legislative and judicial branches, and the result was a waste of public money with numbers that have not yet been seized after the judiciary held accountable those involved in all cases of financial corruption after removing Abdelaziz Bouteflika from power. He did the popular movement, which began on 22 February 2019.

الكلمات المفتاحية: علاقة الزبونية ; تضخيم الفواتير ; الرشوة ; التهرب الجبائي ; احتكار الصفقات ; نهب المال العام


الوعد بالتعاقد تكريس لحق التفكير في المرحلة السابقة على التعاقد

قونان كهينة, 

الملخص: الملخص: تسبق عادة عملية إبرام العقد، مرحلة تمهيدية، يدخل فيها الطرفان في مفاوضات تمهد لإبرام العقد النهائي، أين يكتفيان في هذه المرحلة، بالارتباط مبدئيا برباط مؤقت، تحدد فيه العناصر الجوهرية للعقد النهائي المراد إبرامه، حتى يضمن أحدهما أو كلاهما عدم ضياع الفرصة منه، وهذه المرحلة التمهيدية قد تكون في صورة وعد بالتعاقد، إما ملزم لجانب واحد أو ملزم لجانبين، يلتزم بمقتضاه أحد الطرفين أو كل منهما نحو الآخر، بأن يعقد العقد الموعود به، متى أظهر الموعود له رغبته، خلال المدة المتفق عليها. Abstract: Usually the process of entering into a contract is preceded by a preliminary stage in which the parties enter into negotiations in order to pave the way for concluding the final contract, where at this point they are initially bound by a temporary bond specifying the essential elements of the final contract to be concluded, so that one or both will ensure that the opportunity is not lost from him. This stage could be in the form of a promise of contracting either binding one side or the two sides, under which one or both parties shall commit to the other to fullfil the promised contract when the promised person shows his desire during the agreed period.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الوعد بالتعاقد؛ العقد النهائي؛ آثار الوعد بالتعاقد؛ الوعد بالتعاقد الملزم لجانب واحد؛ الوعد بالتعاقد الملزم لجانبين. ; Key words: The promise of contracting؛ the final contract؛ the effects of the promise of contracting؛ the promise of binding on one side؛ the promise of binding on two sides.


الإلتزام بالإعلام آلية لضمان مبدأ الشفافية في بورصة الأوراق المالية الجزائريةThe disclosure obligation as type of guarantee of transparency principle on the stock exchange.

تواتي نصيرة, 

الملخص: يلعب الإلتزام بالإعلام دورا هاما في تحقيق الشفافية على مستوى بورصة الأوراق المالية ، حيث يساهم في مساعدة المستثمر في إتخاذ قرار الإستثمار من عدمه. يتمّ الإلتزام بالإعلام بعدة أساليب و طرق من بينها تقديم المذكرة الإعلامية ، البيان الإعلامي ، وتلك التقارير السداسية أو السنوية التي تلتزم بها الشركة المصدرة. يترتب عن الإخلال بالإلتزام بالإعلام ممارسات غير المشروعة، والتي تكيّف على أساس أنها جرائم البورصة يخضع مرتكبها لعقوبات جزائية كالحبس والغرامة المالية والتي تفتقد إلى الطابع الردعي بالنظر إلى خطورة مثل هذه الجرائم. The disclosure obligation plays an important role in order to guarantee the transparency principle on the stock exchange. It helps the investor, in other words, the product information, the prospectus, the semi-annual report. In the event of non-compliance of this disclosure, many illicit practices appear, they are submitted to penal sanctions, which remain insufficient because of the gravity of these offences.

الكلمات المفتاحية: المعل ; مة ; الإلتزام ; الب ; ر ; الشفافية ; العق ; بة ; information ; obligation ; stock exchange ; transparency ; sanction


القيود الواردة على صلاحيات رئيس الجمهورية في إعلان الحالة الإستثنائية: "دراسة في ضوء الدساتير المقارنة"

دبوشة فريد, 

الملخص: بالرغم من أن تطبيق الحالة الاستثنائية يكون الهدف منه هو مواجهة الخطر المهدد للمؤسسات الدستورية للدولة، واستقلالها وسلامة ترابها، غير أنه بالمقابل تشكل خطورة كبيرة على حقوق وحريات المواطن، لكن نلاحظ أن المؤسس الدستوري لم يضع إطار دستوري دقيق لضبط اللجوء للحالة الاستثنائية، سواء ما تعلق بتقييد سلطة رئيس الجمهورية في إعلان هذه الحالة، وكذلك تكريس رقابة مؤسساتية على متابعة الإجراءات المتخذة خلال سريانها، ومدى الاستمرار في العمل بها. إذ نلاحظ وجود عدة نقائص متعلقة بالشروط الموضوعية والإجرائية التي يجب أن يتقيد بها رئيس الجمهورية من أجل إعلان الحالة الاستثنائية، وهذا على عكس العديد من الدساتير المقارنة، التي قيدت رئيس الجمهورية في إعلان الحالة الاستثنائية بشروط صارمة، خاصة ما تعلق بالرقابة المؤسساتية على إعلان هذه الحالة، والإجراءات المتخذة خلال سريانها، وكذلك النظر في مدى استمرار العمل بها، وهذا كله حفاظا على حقوق وحريات المواطن المكرسة دستوريا. Although the application of the exceptional state aims to confront the danger threatening the constitutional institutions of the state, its independence and the integrity of its territory, however, but on the other hand it poses a great danger on the rights and freedoms of the citizen, but we note that the constitutor has not put in place a precise constitutional framework to control the resort to the exceptional state, whether in which concern the restriction of the authority of the Republic President in announcing this state, as well as establishing institutional control over the follow-up of the measures taken during their validity, and the extent to which they continue to work with. As we note the existence of several deficienciers related to the objective and procedural conditions that the President of the Republic must adhere to in order to announce the exceptional state, in contrast with many comparative constitutions, which restricted the President of the Republic in announcing the exceptional state with strict conditions, especially with regard to institutional control over the announcement of this state, the measures taken during its validity, and regarding the continuity of its effectiveness, all that in order to preserve the rights and freedoms of the citizen constitutionally enshrine.

الكلمات المفتاحية: رئيس الجمهورية، ضبط الإداري، ظروف الاستثنائية، حالة إستثنائية، حريات عامة.


حق الفيتو : الحاجة إلى الربيع الاممي

مشلح أنس,  مدافر د/ فايزة, 

الملخص: من خلال مؤتمر سان فرانسيسكو عام 1945 الذي يقر بإنشاء هيئة الأمم المتحدة أوكلت الدول المنشئة لها مسؤولية الحفظ على السلم والأمن الدوليين وبدورها قامت هيئة الأمم المتحدة بمنح كافة السلطات والصلاحيات لمجلس الأمن الذراع الضاربة لهيئة الأمم المتحدة للقيام بهذه المهمة وللسعي للحد من استخدام القوة لحل النزاعات بين الدول وتشكيل هيئة دولية لمراقبتها وضمان عدم تكرار المعاناة من ويلات الحروب مجددا ومنحت لأعضائه الخمسة المنتصرين في الحرب العالمية الثانية حق النقض – الفيتو – لتكون لها صلاحيات واسعة. إلا أن الدول الكبرى الخمسة من خلال تسلطها على قرارات المجلس ساهمت بفشل المجلس بهذا الدور بل على العكس تماما أصبح الفيتو أداة بيد الدول الكبرى للتلاعب في قرارات المجلس حسب مصالحهم وأداة حماية نفوذ للدول المهيمنة. وبسقوط المعسكر الشرقي وهيمنة المعسكر الرأسمالي و مع تبدل موازين القوى الدولية وظهور قوى إقليمية فاعلة جديدة على المستوى الدولي. كانت الدعوة لإلغاء الفيتو أو وضع شروط له والنظر في تعديل يتيح إشراك كافة القوى الدولية و الإقليمية الجديدة في حق اتخاذ القرارات الدولية دون تفرد جهة معينة بذلك.

الكلمات المفتاحية: حق النقض(الفيتو) , مجلس الأمن , هيئة الأمم المتحدة , ميثاق هيئة الأمم المتحدة , السلم و الامن الدوليين ; VETO – SECURITY COUNCIL – UNITED NATIONS – CHARTER OF UNITED NATIONS - INTERNATIONAL PEACE AND SECURITY


تحليل تطور التأطير القانوني للاستثمار الأجنبي في ظل التوجه والواقع الاقتصادي للجزائر خلال الفترة 1962-2020

ميدون الياس, 

الملخص: Abstract: This study attempts to highlight the developments of laws related to foreign investment in the various stages of the Algerian economy, since its inception in 1962 to 2020, and link them with various local and global economic developments. After providing the conceptual framework for the study, various laws related to the regulation of foreign investment were presented and analysed in two main axes related to orientation The planned economy and the market economy, and the most important results have come to the conclusion that attracting this type of investment is mainly related to the financial crises to which the national economy is exposed, without taking it on the basis of an integration component that plans to develop the economy, especially on the structural side. What reflected negatively on the stability of the legal system, and in the end result of the unattractive investment climate in the legal and political apartment. الملخص: تحاول هذه الدراسة إبراز تطورات القوانين المتعلقة بالاستثمار الأجنبي في مختلف مراحل الاقتصاد الجزائري، منذ نشأته سنة 1962 إلى 2020، وربطها مع مختلف تطورات الاقتصادية المحلية والعالمية، فبعد توفير الإطار المفاهيمي للدراسة، تم عرض وتحليل مختلف القوانين المتعلقة بتنظيم الاستثمار الأجنبي ضمن محورين أساسين متعلقين بالتوجه الاقتصاد المخطط واقتصاد السوق، وقد توصلت اهم النتائج أن استقطاب هذا النوع من الاستثمارات متعلق أساسا بالأزمات المالية التي يتعرض لها الاقتصاد الوطني، دون أخذها على أساس عنصر ادماج يخطط لتطوير الاقتصاد خصوصا في الجانب الهيكلي، مما انعكس سلبا على استقرار المنظومة القانونية، وفي محصلتها عدم جاذبية المناخ الاستثماري في شقه القانوني وكذا السياسي.

الكلمات المفتاحية: الاستثمار الأجنبي ; قوانين الاستثمار ; المناخ القانوني ; الجزائر


الضوابط المقاصدية المؤثرة في إدارة الأموال تملُّكًا واستثمارًا PURPOSES’ RULES AFFECTING MONEY MANAGEMENT CONCERNING OWNERSHIP AND INVESTMENT

بلعباس مراد, 

الملخص: يهدف هذا البحث إلى بيان اهتمام الشريعة الإسلامية بمقصد حفظ المال، من خلال محاولة جمع أهم الضوابط المقاصدية المؤثرة في عملية إدارة الأموال من حيث تملكها والتصرف فيها بالتنمية والاستثمار ومختلف أنواع التعاملات المالية؛ وهذه المعاملات المالية تعتبر من أهمّ شؤون العباد التي يتصرّفون بها يومياً، حيث إنّ للوقائع والمستجدّات النازلة بهم والتي لم يعهدوها من قبل أثرا كبيرا على الأحكام المتعلقة بها، وهو ما يحتم علينا الاحتكام إلى ضوابط مقاصدية جامعة تصون هذه المعاملات وتمنع أصحابها من الوقوع في الحرام، كما يوضح البحث اهتمام الفقهاء بمراعاة الجانب المقاصدي في تناولهم لكثير من القضايا والمسائل المالية، من خلال عرض نماذج لمسائل فقهية تطبيقية في مختلف المذاهب، حيث يظهر جلياً حرصهم على حفظ الأموال لأربابها، والعمل بالأدلة الأكثر احتياطا في ذلك. The research aims to show the Islamic law’s concern with conserving money, by trying to collect the most important purposes’ rules that affect the process of managing money in terms of ownership and disposal through development and investment and various types of financial dealings, and this financial transactions are one of the most important affairs that people deal with daily, since the unprecedented developments affect the judgments related to them, the fact that necessitates the reliance on purposal rules to protect these transactions and prevent people from prohibition. It also clarifies the care of scholars about taking into account the divine purposes in dealing with financial issues, by presenting applied examples of jurisprudence issues in different schools, where the care about conserving money to the owners appears clearly as well as the dependence on the most precautionary evidence.

الكلمات المفتاحية: الضوابط المقاصدية ; المال ; المعاملات ; التملك ; الاستثمار


دور إعمال مبدأ المنافسة في عقود الامتياز (مجال الاتصالات الإلكترونية، وإنجاز المنشآت القاعدية لاستقبال ومعاملة المسافرين عبر الطرق و/أو تسييرها) The role of implementation of the competition principle in concession contracts (the telecommunications and the basic installations for the reception of the travelers across the roads / and its management)

ضريفي نادية,  لجلط فواز, 

الملخص: الملخص: باستقراء النصوص القانونية الجزائرية المتعلقة بالامتياز، فإن الإدارة عند لجوءها لإبرام عقود امتياز خاصة في مجال الاتصالات الإلكترونية ومجال إنجاز المنشآت القاعدية لاستقبال ومعاملة المسافرين عبر الطرق و/أو تسييرها، لا بد عليها من تطبيق المنافسة في اختيار المتعاقد معها وهذا بهدف تحقيق هدفين أساسيين وهما تحقيق مبالغ مالية كبدائل لتمويل الخزينة العامة، واختيار أحسن وأكفأ المتنافسين لأداء الخدمة العامة التي يتطلبها المرفق العام، وبهذا فإن المشرع الجزائري قيد الإدارة بإعمال المنافسة في اختيار المتعاقد معها كان الهدف من ورائه تفعيل أداء المرافق العامة. . Abstract : By induction the Algerian legal texts relating to concession contract, we notice that the administration, when resorting to conclude concession contracts, particularly in the telecommunications and the basic installations for the reception of the travelers across the roads / and its management, it must apply competition principle in the co-contractor’s selection, in order to achieve two main objectives, namely the realization of funds as alternatives to finance of the public treasury and the selection of the best and most effective competitors for the requirement of the public service performance, so that, the Algerian legislator has imposed a restriction on the administration to apply competition while selecting co-contractor, which aims to develop public services quality.

الكلمات المفتاحية: المنافسة، عقد الامتياز، الإدارةالعامة، المتعاقدcompetition, concession contract, public administration, co-contractor.


الإستراتيجية الجزائرية في إدارة حدودها: مقاربة تنموية

لزهر عبد العزيز,  تمزور فتيحة, 

الملخص: تعتبر المناطق الحدودية للدول من المناطق الأكثر حساسية أمنيا نظرا لخطورة التهديدات الناتجة عن الاختراقات خصوصا ما ارتبط منها بالفواعل فوق القومية التي تتخذ أشكالا متعددة وتحديات عابرة للقارات، كالإرهاب الدولي والجريمة المنظمة والهجرة غير الشرعية والاتجار بالأسلحة والبشر. لذلك تكتسي مسألة أمن الحدود وإدارتها أهمية قصوى في الأمن الوطني وتعتبر أولوية في ظّل تحولات مفهوم الأمن. ودأبت مختلف البلدان في شمال أفريقيا عموما والجزائر خصوصا بالعمل بشكل أساسي على حدودها باعتبارها تشكل تحديا أمنيا نظرا للتهديدات الأمنية التي ارتبطت بالتدخلات الأجنبية إقليميا (في كل من شمال مالي وليبيا)، والانفلات الأمني داخل تلك الدول التي جعلت منها دولا فاشلة غير قادرة على التحكم في حدودها. بالإضافة إلى المخاطر الداخلية ذات البعد الاقتصادي والاجتماعي، الأمر الذي أدى إلى التغير الاضطراري في مدركات التهديد والسياسات المتبعة لمجابهة تلك التحديات. ولعلّ تبني الجزائر مقاربة أكثر ملائمة وذات بعد ناعم للقوة والأمن يعتبر تحولا في الاستراتيجية المتبناة وفق منطق التماثلية في آليات مجابهة التهديدات. تلك المقاربة التي تزاوج بين البعد الليّن والصلب للأمن من خلال تبني مقاربة مبنية على التنمية الداخلية خصوصا في المناطق الحدودية وتحقيق الأمن والاستقرار متعدد الأبعاد من جهة، من جهة أخرى مواجهة التهديدات النابعة من دول الجوار عبر أنساق دفاعية تستجيب لمتطلبات إدارة الحدود وفق آيات متعارف عليها دوليا.

الكلمات المفتاحية: استراتيجية ; أمن ; التهديدات ; الحدود ; تنمية



Les 10 articles les plus téléchargés