الناصرية

الناصرية للدراسات الاجتماعية والتاريخية

Description

El-Naciryia for the social and historical studies is an internationally indexed scientific journal. It a nonprofit revue that belongs to the Mascara University. El Naciriya is an semi-annual journal with open access, it valorizes copyright, and supervised by a committee of highly qualified reviewers in the field. It accepts articles in Arabic and other languages, particularly French, English and Spanish, of researchers specialized in history, archeology, psychology, philosophy, Islamic studies, pedagogy, sociology and anthropology. The main norms of publishing studies in the journal are authenticity, quality of the work, academic language, objectivity, and avoiding ethnical, religious and political racism that lead to hatred, discrimination and terrorism. All articles are subject to double blind review, the committee is composed of a number of researchers, and specialized experts supervised by an international editorial board. Among the principle purposes of the journal publishing studies and scientific researches with a theoretical and experimental dimension as well as the valorization of the findings to serve our country and humanity.

Annonce

تاريخ استقبال الأبحاث ونشرها

المجلد السنوي للمجلة

العدد الأول يصدر شهر جوان من كل سنة مخصص للبحوث المحررة باللغات الأجنبية: فترة استقبال الأبحاث من 1 إلى 15 جانفي من كل سنة

 العدد الثاني يصدر شهر ديسمبر من كل سنة مخصص للبحوث المحررة باللغة العربية: فترة استقبال الأبحاث من 1 إلى 15 جويلية من كل سنة

ملاحظة: يُرفض المقال شكلا وقبل عرضه على التحكيم للأسباب التالية

  إرسال البحث خارج آجال الإستقبال أو لغة البحث لا تتلاءم مع العدد الجاري تحضيره

  عدم إحترام نموذج المقال للمجلة ومراعاة تفاصيله /عدم تعبئة ورقة تقديم المقال على البوابة باللغتين العربية والانكليزية /عدم إدراج اسم المؤلف الثاني للمقال في ورقة تقديم المقال حينما يكون العمل مشتركا ولأكثر من مؤلف

تمنح رئاسة التحرير الوعد بالنشر للباحث إذا طلبه والتزم بتوقيع وإرسال الإقرار بالنشر وإدراج بيبليوغرافيا المقال في البوابة، وذلك فور موافقة هيئة المراجعة والتحكيم على النشر

  لا تمنح رئاسة التحرير شهادة بالنشر ولا تضع ختما على مطبوعات، ولا تطبع النسخة الورقية بعد توفر النسخة الإلكترونية على البوابة، على المعني طلب إشهاد بالنشر من الجهة التي يقدم لها البحث لمناقشة أطروحته أو للحصول على الترقية

 (Winrar) ملفات المجلة على البوابة قابلة للتحميل (بما فيها نموذج المقال وإقرار النشر)؛ وهي مضغوطة بتطبيق وينرار 

وعلى الباحث استخدام التطبيق لفكها أو الاستعانة بالمختصين    

 

15-07-2020


10

Volumes

12

Numéros

247

Articles


Uses and Gratifications theory in social network sites studies . نظرية الاستخدامات و الإشباعات في دراسات مواقع التواصل الاجتماعي

سكور إيمان,  شاوي ليليا, 

الملخص: During the 1940s, the perception of the consequences of individual differences and social inequality, and the perception of media-related behavior led to the beginning of a new perspective of the relationship between the public and the media. This was a shift from public opinion as a passive element to the selection of preferred messages and The media, this was a reaction to the concept of the power of the media as in bullet theory, the theory of transmission of information in two stages, and the theory of uses and saturation based on the assumption of active audience focused on how the media responds to the motives of the needs of the public. What does the audience do by the media? In this article we will talk about the transformation and the development of the media, which in turn changed the prevailing perception of the negative audience, to an active and interactive audience. خلال الأربعينيات من القرن العشرين، أدى إدراك الفروق الفردية وعدم المساواة الاجتماعية وتصور السلوك المرتبط بوسائل الإعلام إلى بداية منظور جديد للعلاقة بين الجمهور ووسائل الإعلام. كان هذا تحولا من الرأي العام كعنصر سلبي في اختيار الرسائل المفضلة والإعلام، أي المتلقي السلبي وكان هذا رد فعل على مفهوم قوة وسائل الإعلام كما في نظرية الرصاصة، ونظرية نقل المعلومات في مرحلتين، حيث تركز نظرية الاستخدامات والاشباعات بناءً على افتراض الجمهور النشط على كيفية استجابة وسائل الإعلام لدوافع احتياجات الجمهور. أي ماذا يفعل الجمهور في وسائل الاعلام؟. في هذه المقالة سوف نتحدث عن التطورات التي طالت تكنولوجيات الاعلام والاتصال ، والتي بدورها غيرت النظرة السائدة للجمهور السلبي، إلى جمهور نشط وتفاعلي.

الكلمات المفتاحية: نظرية الاستخدامات والاشباعات ; مواقع التواصل الاجتماعي ; دراسات الجمهور; الجمهور ; Uses and Gratifications theory ; social network site ; audience studies ; audience