دفاتر المخبر

Cahiers du laboratoire

Description

Laboratory Records (LR) is an open access, biannual, peer-reviewed and refereed journal issued by the «Educational Issues Laboratory» in Human and Social sciences Faculty at Mohammed Kheider University of Biskra, Algeria. The main objective of LR is to provide an intellectual platform for scholars and academics. LR aims to promote interdisciplinary studies in humanities and social science and become the leading journal in humanities and social science. The journal publishes research papers in the fields of humanities and social science such as sociology, psychology, philosophy, anthropology, communication studies, education, ethics, history, library science, media studies, methodology, as well as sports and physical education. The journal is published in and online versions in three languages: Arabic, English and French. LR publishes original papers, review papers, conceptual framework, case studies, empirical research, and book reviews. Special Issues devoted to important topics in humanities and social science will occasionally be published. The articles in the journal are open access to different users in different countries around the world in order to contribute rapidly in the advancement of scientific research.

Annonce

استقبال المقالات

تدعو مجلة دفاتر المخبر  المؤلفين عند ارسال مقالاتهم التقيد بما يلي:

1- إرسال المقالات وفق القالب؛

2- أن لا يتجاوز عدد الصفحات 20 صفحة؛

3- أن يتم التهميش وفق طريقة APA وبطريقة آلية؛

4- التأكد من إدراج جميع المؤلفين عند الإرسال في حالة المقالات لأكثر من مؤلف؛

5- على طلبة الدكتوراه إدراج إسم المخبر في مقالاتهم، وأن تكون أسماؤهم في المرتبة الأولى.

 

10-05-2021


18

Volumes

33

Numéros

479

Articles


عنوان المقال: السيميائيات الاجتماعية للوسائط الإعلامية (ترجمة)

بن غنيسة نصرالدين, 
2023-12-31

الملخص: تسعى الدراسة المترجمة إلى مقاربة تساؤلات رئيسة: كيف ترتبط الممارسات الاجتماعية والأشكال النصية الخطابي؟ ما هي طبيعة الوسائط الإعلامية بوصفها أجهزة تقنية ولغوية ورمزية؟ كيف ينظر السيميائي إلى إنتاج المعنى في المجتمع؟ إلى أي حد يشكّل التواصل الإعلامي جزءا لا يتجزأ من المجتمع؟ هدف الدراسة توصيف هذه الحقول الاستفهامية، من خلال في عقد مقابلة بين سوسيولوجيا السلطة التي تحيل إشكالية التواصل على رهانات واستراتيجيات، وبين تحليل البلاغات الإعلامية وطريقة عمل أشكالها التعبيرية.

الكلمات المفتاحية: ؛ السوسولوجيا؛ السيميائيات ; الوسائط ; الإعلام ; العلامات ; الممارسات