دفاتر المخبر


Description

Laboratory Records (LR) is an open access, biannual, peer-reviewed and refereed journal issued by the «Educational Issues Laboratory» in Human and Social sciences Faculty at Mohammed Kheider University of Biskra, Algeria. The main objective of LR is to provide an intellectual platform for scholars and academics. LR aims to promote interdisciplinary studies in humanities and social science and become the leading journal in humanities and social science. The journal publishes research papers in the fields of humanities and social science such as sociology, psychology, philosophy, anthropology, communication studies, education, ethics, history, library science, media studies, methodology, as well as sports and physical education. The journal is published in and online versions in three languages: Arabic, English and French. LR publishes original papers, review papers, conceptual framework, case studies, empirical research, and book reviews. Special Issues devoted to important topics in humanities and social science will occasionally be published. The articles in the journal are open access to different users in different countries around the world in order to contribute rapidly in the advancement of scientific research.

Annonce

استقبال المقالات

تدعو مجلة دفاتر المخبر  المؤلفين عند ارسال مقالاتهم التقيد بما يلي:

1- إرسال المقالات وفق القالب؛

2- أن لا يتجاوز عدد الصفحات 20 صفحة؛

3- أن يتم التهميش وفق طريقة APA وبطريقة آلية؛

4- التأكد من إدراج جميع المؤلفين عند الإرسال في حالة المقالات لأكثر من مؤلف؛

5- على طلبة الدكتوراه إدراج إسم المخبر في مقالاتهم، وأن تكون أسماؤهم في المرتبة الأولى.

 

10-05-2021


17

Volumes

30

Numéros

418

Articles


جودة الحياة في المدرسة الجزائرية من وجهة نظر الأساتذة دراسة ميدانية لعينة من أساتذة التعليم الابتدائي والمتوسط والثانوي لولاية بسكرة.

حوحو جميلة,  يحياوي نجاة, 
2022-09-18

الملخص: .تهتم الدراسة الحالية بموضوع " جودة الحياة في المدرسة الجزائرية من وجهة نظر الأساتذة"، وذلك من خلال العوامل البيداغوجية والعلاقات التربوية بين الفاعلين التربويين، ¬تم الاعتماد على المنهج الوصفي من خلال البيانات والمعلومات التي تم جمعها بواسطة الاستمارة الموزعة على عينة الدراسة، والتي حددت بطريقة قصدية، والمتمثلة في أساتذة المدارس التي احتلت المراتب الأولى على مستوى الولاية من كل مستوى دراسي، والذي بلغ عددهم 67 أستاذا، وتمت معالجة بيانات الدراسة عن طريق برنامج spss 2021، حيث توصلت الدراسة إلى أن المدرسة الجزائرية رغم العديد من الإصلاحات والرغبة للوصول إلى جودة الحياة المدرسية، إلا أنها لازالت لم تستطع تحقيق ذلك لوجود العديد من النقائص من وجهة نظر الأساتذة. Abstract The current study is concerned with the topic « Quality of life in the algerian school from the teachers», through pedagogical factors and educational relations between educational actors, the descriptive approach was relied via the data and information collected by the questionnaire distributed on the intentionally sample, repersented by the teachers of the first school of every academic level for the state of biskra, which numbered 67 teacher' s point of view, there are many shortcomings. The data of the study was processed by the spss program, and the study found that despite the many reforms of the educational system in Algeria in an effort to reach the quality of school life, the Algerian school still could not achieve this, and there are still many difficulties from the teachers' point of view.

الكلمات المفتاحية: مدرسة؛جودة الحياة المدرسية؛أستاذ.


الذكاء الاجتماعي: بين استراتيجية المهارة وضرورة الممارسة .دراسة تحليلية في المؤسسة البسكرية للإسمنت _ برانيس _ بسكرة

عبدلايدوم وردة,  بولقواس زرفة, 
2022-03-14

الملخص: تهدف هذه الدراسة الى الكشف عن مستوى مهارات الذكاء الاجتماعي كممارسة في نجاح المؤسسة، ومن اجل ذلك تم توزيع الاستبيان على عينة متكونة من 94 قائدا، وذلك بعد التحقق من صدقه وثباته باستخدام البرنامج الاحصائي spss، ومن خلال بعض الأساليب الإحصائية أظهرت نتائج اراء الافراد عن وجود مستوى مرتفع لكل من مهارة التعاطف والفهم، ومستوى متوسط لمهارة التواصل. This study aims to discover the level of social intelligence skill as a practice help in the success of the institution. Questionnaire was the main tool used in this study with a sample of 94 leaders. After verifying its reliability and validity through using the SPSS program and some statistical techniques, the results of the respondents’ opinions showed that there was a high level of both skills of empathy and understanding. While the level of communication skill was medium

الكلمات المفتاحية: ذكاء اجتماعي ; استراتجية ; مهارة ; ممارسة


المقاولة الحرفية وإشكالية تنمية الإبداع في عصر العولمة

فلاحي كريمة,  رشيدي السعيد, 
2022-06-12

الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى مناقشة التحديات التي تواجه المقاولة الحرفية في أثناء عملها، لتنمية الإبداع في العصر الحديث، والهادف إلى الدفع نحو تجويد المنتج الحرفي وتطويره. وخلصت إلى أن هذا الدور تنازعه الرغبة لدى الحرفي في المحافظة على الموروث الثقافي قلبا وقالبا من جهة، والإبداع استلهاما وتوظيفا من جهة ثانية، إلى جانب كون الحرفيون المبدعون في المجتمع يتفاوتون فيما بينهم في الفهم والإدراك والتشكيل، وأن عليهم أن يسايروا جديد العولمة والتحولات المجتمعية. مع جزمهم بأن الأمر برمته في النهاية، منوط بإستخدام معيات التكنولوجيا الحديثة. This research aims to discuss the challenges facing the craft enterprise during its work, to develop creativity in the modern age, which aims to push the en hencement and development of the craft product. It concluded that this role is contested by the craftsman’s desire to preserve earnestly the cultural heritage from one, and creativity, inspired, and employed on the other one, in addition to the fact that the creative craftsmen in society vary among themselves in understanding, perception and formation, moreover, they have to keep up with the new of globalization and social transformations. With their assertion that the whole matter in the end, depends on the use of modern technology.

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: المقاولة؛ الحرف؛ التنمية؛ الإبداع؛ الموروث. ; Keywords: Entrepreneurship; crafts; development; creativity; inheritance.


معوقات ممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي من وجهة نظر موظفي إدارة مركز التكوين المهني.

دحماني محمد فؤاد,  بن عميروش سليمان, 
2022-09-01

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة معوقات ممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي من وجهة نظر موظفي إدارة مركز التكوين المهني بولاية بسكرة، حيث تعد هذه الدراسة دراسة وصفية استخدمت استبانة مقسمة إلى محورين لجمع المعلومات ، وزعت على عينة قصدية قدرها 30 موظف من موظفي إدارة مركز التكوين المهني لولاية بسكرة من أصل187 من المجتمع الأصلي للدراسة، و اعتمد الباحثان في المعالجة الإحصائية باستخدام معادلة لاوشي ومعادلة سبيرمان براون لحساب معامل ثبات الاستبيان، والنسب المئوية لوصف متغيرات الدراسة والمتوسط الحسابي والانحراف المعياري، وأظهرت نتائج الدراسة على أنه هناك إقبال لطلبة التكوين المهني نحو ممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي، وعدم توفر برنامج ومنهاج لتدريس النشاط البدني الرياضي التربوي على مستوى مراكز التكوين المهني بولاية بسكرة، والتوصيات التي يراها الباحثان مناسبة يجب الالتزام باحتساب نقطة حصة التربية البدنية في كشف نقاط طلبة التكوين المهني، بعث النشاط والحركة والحوافز لممارسة حصة التربية البدنية والرياضية من خلال إنشاء منافسات ودورات رياضية ، منح الحرية لأستاذ التربية البدنية لمزاولة تخصص عمله دون تحويله إلى مهام إدارية أخرى، على وزارة التكوين المهني والتمهين بعقد اتفاقيات مع وزارة الشباب والرياضة والدكاترة المختصين والسلطات المشرفة لتنفيذ وتسطير برامج خاصة لممارسة النشاط البدني الرياضي التربوي. Abstract This study aims at identifying the obstacles to physical activity in sports education from the point of view of the staff of the vocational training centre's management in Biskra State, This study is a descriptive study that used a two-axis identification to gather information, Distributed to an intentional sample of 30 staff of the Department of the Vocational Training Centre of Biskra State from the original community of study 187, The researchers adopted statistical processing using the Lawshe equation and the Spearman Brown equation to calculate the questionnaire's constant factor, Percentage description of study variables, computational average and standard deviation, The results of the study showed that students in vocational training are welcome to engage in physical and pedagogical sports activity, and that there is no programme and curriculum to teach pedagogical physical activity at the level of vocational training centres in the state of Biskra, The recommendations that the researchers deem appropriate must be committed to calculating the share of physical education in the disclosure of the points of vocational training students, stimulating activity, movement and incentives to practice physical and sports education through the establishment of competitions and sports courses, granting the professor of physical education freedom to practise his work specialization without converting him to other administrative functions; The Ministry of Vocational Training and Vocational Training shall conclude agreements with the Ministry of Youth and Sports, specialized cathedrals and supervising authorities to . implement and streamline special programmes for physical and educational sports activity :Keywords .obstacles ; Educational sports physical activity; vocational training

الكلمات المفتاحية: المعوقات؛ النشاط البدني الرياضي التربوي؛ التكوين المهني


تصور مقترح لمعايير الإدارة الصفية الفعالة في ضوء تقييم ممارسات التعليم الصفي دراسة تقييمية بمؤسسات التعليم الثانوي بولاية سطيف

سلام هدى, 
2022-06-12

الملخص: تهدف الدراسة إلى تحديد درجة ممارسة الإجراءات العملية للتعليم الصفي في ضوء مفهوم الإدارة الصفية الفعالة بالتعليم الثانوي، من خلال وضع تصور مقترح لمعايير الإدارة الصفية الفعالة في ضوء نتائج التقييم المحصل عليها باستخدام المنهج الوصفي، اشتملت العينة على (65) أستاذا للتعليم الثانوي بولاية سطيف، وبالاعتماد على الوسط المرجح والوزن المئوي كأساليب إحصائية لمعالجة البيانات توصلت الدراسة إلى وجود درجة ضعيفة لممارسة الإجراءات العملية الموجهة للتعليم الصفي، ما مكن الباحثة من وضع تصور مقترح لمعايير الإدارة الصفية الفعالة بالتعليم الثانوي. The study aims to determine the degree of practicing practical procedures for classroom education, in the light of the concept of effective classroom management in secondary education. The study was applied to a sample of (65) professors of secondary education in the state of Setif, using the weighted mean and the weighted percentage as statistical methods for data processing. Enable the researcher to develop a proposed vision for effective classroom management standards in secondary education.

الكلمات المفتاحية: الإدارة الصفية ; الفعالية ; ممارسات التعليم الصفي ; معايير الإدارة الصفية الفعالة ; Classroom management ; Effectiveness ; classroom instruction ; effective classroom management standards.


سيولوجيا المرافقة الوالدية والتحصيل الدراسي للابناء المتمدرسين: مقاربة نظرية تحليلة

عشوري سليمة,  بوطة عبد الحميد, 
2022-06-02

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى البحث في الأنماط التي يضطلع بها الوالدين في هندسة سلوكيات أبنائهم بالشكل الذي يؤدي إلى تكريس اتجاهاتهم نحو العلم وإنتاج أرصدة معرفية راقية في التعليم، وذلك من خلال الحرص على مرافقة الوالدين لأبنائهم المتمدرسين خاصة في التعليم الثانوي، لبلوغ نتائج مخطط لها سلفا تتبلور في صورة تحصيل دراسي خلال مسيرة دراسية معينة، فضلا عن الأوضاع والظروف الاسرية التي لها تأثير واضح أو خفي على تحصيل أبنائهم التلاميذ في تعليمهم الثانوي الذي يتميز بفترة المراهقة وانعكاساتها على سلوكات الابناء. هذه المرحلة التي تتوج بشهادة مصيرية في نظرهم. وفي هذه الدراسة تمت مناقشة الاوضاع الاسرية المختلفة التي لها تأثير على الابناء المتمدرسين في التعليم الثانوي للتعرف على الانماط المناسبة لمرافقة الابناء سعيا لتحقيق تحصيل دراسي مرغوب،معتمدين التحليل السوسيولوجي لمختلف الاتجاهات التي تناولت المرافقة الوالدية بالدراسة. :Abstract This study aims to investigate the patterns that parents undertake in engineering the behavior of their children in a way that leads to the dedication of their attitudes towards science and the production of high-end knowledge assets in education, by diagnosing the forms of parental accompaniment in secondary education, to achieve prenplanned resulltus that crytallize in the form of achievement study during a particular academic course, as well as family situations and circumstances that have a clear or hidden impact on the students’ achievement in their secondary education, which is characterized by the adolescence period and its repercussions on the behavior of children. This stage culminates in a fateful testimony in their view. In this study, the various family situations that have an impact on the children studying in secondary education were discussed, in order to identify the appropriate patterns to accompany the children in pursuit of a desirable academic achievement.Rlying the socioligical analysis of the various trends that dealt with parental accompanement in th study.

الكلمات المفتاحية: المرافقة ; المرافقة ال ; الدية ; التحصيل الدراسي ; التلميذ ; التعليم


الإنتاج الاسقاطي للنساء المصابات بالحمل العنقدي

مرداس سميرة, 
2022-09-15

الملخص: تهدف الدراسة الحالية للكشف عن الإنتاج الاسقاطي للنساء المصابات بالحمل العنقودي، باستعمال اختبار إسقاطي هو الرورشاخ لدى مجموعة بحث تكونت من 03 نساء، خضعن للعلاج الكيميائي واثنان منهما تم استئصال الرحم لهما. افترضنا أن الإنتاج الاسقاطي لمجموعة البحث سيظهر عدم تكيفهن، قلقهن واكتئابهن. تحقق هذا الفرض عند الحالات الثلاثة من خلال ارتفاع المحددات الشكلية السلبية (F-) في البرتوكولات، والتي تشير إلى تصدع في نوعية العلاقة مع الواقع. كما ظهر القلق من خلال ارتفاع نسبته في معادلة القلق ورفض اللوحات، وكل الحركات والألفاظ الصادرة عن المبحوثات. في حين ظهر الاكتئاب من خلال ارتفاع نسبة المحددات الشكلية و الحساسية للوحات السوداء. لاحظنا أيضا وجود الكف والمواظبة كميزة لمجموعة بحثنا، إذ أظهرت المبحوثات الكف من خلال نقص عدد الإجابات والمواظبة على مواضيع التشريح المتعلقة بالرحم، المرض والنزيف. The current study aims to detect the projection production of women with molar pregnancy, using the Rorschach as projection test in research group of 03 women, who underwent chemotherapy and two of them underwent hysterectomy. We hypothesized that the projective production of research group would show their maladaptation, anxiety and depression.This hypothesis was achieved in three cases through the rise of negative formal determinants (F-) in protocols, which indicates a crack in the relationship’s quality with reality. Anxiety also appeared through high rate in the anxiety equation, rejection of the paintings, and all movements and words issued by the respondents. While depression appeared through the high proportion of formal determinants and sensitivity to black panels. We also noted perseveration and inhibition as advantage of our research group, as respondents showed desist through the lack of answers and perseverance on topics related to uterus anatomy, disease and bleeding.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الإنتاج الاسقاطي، الحمل العنقودي، الصدمة النفسية. ; Keywords: projective production , molar pregnancy, psychological trauma


ترجمة وتقنين مقياس الهذيان (PDI-21) لـ "بيترس وآخرون" على عينة من المجتمع الجزائري

قورماط نريمان,  العقون لحسن, 
2022-11-13

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى ترجمة وتقنين مقياس الهذيان (PDI-21) لـ "بيترس وآخرون":1996 في البيئة الجزائرية على عينة مكونة من 104 فرد ( بمتوسط السن: 36.28 وانحراف معياري قدره:10.74 ). وهو مقياس تقرير ذاتي مكون من 21 بند تقيس الأفكار الهذيانية في العينة المرضية أو غير المرضية في المجتمع الكلي. بعد ترجمة مقياس إلى اللغة العربية بإتباع الخطوات المنهجية لترجمة المقاييس والاستبيانات. أظهرت نتائج التقنين مؤشرات مقبولة ودالة على صلاحية المقياس لقياس ما وضع لأجله، حيث تراوحت قيمة معامل الاتساق الداخلي في ارتباط البنود مع الدرجة الكلية بين (0.584و0.150)، في حين بلغت قيم "ت" في اختبار المقارنة الطرفية في الصدق التمييزي ( ت= 88.29) وهي دالة إحصائيا عند مستوى دلالة 0.01. في حين بلغت قيمة معامل الثبات بطريقة التطبيق وإعادة التطبيق ( 0.612) وهي قيمة دالة عند مستوى أقل من 0.01. The purpose of this study was to translate Peters et al Délusions Inventory (PDI-21) to Arabic language and to test the reliability and validity of Arabic translations of the twenty one item (PDI-21) versions among 104 Algeria Algerian individual. The (PDI-21) is a brief A questionnaire that assesses délusional ideas in the normal or the pathological sample. After translating the (PDI-21) from English to Arabic, The result of the study have show a good internal consistency in correlation between items and the total score of the scale (r = 0.584-0.150), The t-values in the peripheral comparison were (t = 88.29), which is statistically significant at (p <0 .01). while the stability of the test amounted to (0.612) significant at (p <0 .01).

الكلمات المفتاحية: مقياس الهذيان لـ "بيترس وآخرون"، (PDI-21). ; Délusions Inventory, Peters et al, (PDI-21)


التقويم التربوي إشكالية المفهوم وتطبيقاته، التربية البدنية في ظل إصلاحات مناهج الجيل الثاني،أنموذج.

رشام جمال الدين, 
2022-10-03

الملخص: هدف الدراسة إلى الكشف عن مفهوم التقويم التربوي ومكوناته، وإبراز مكانته داخل النظام التعليمي التربوي، في ظل الاصلاحات الجديدة لمناهج الجيل الثاني. بحيث تعد هذه الدراسة من الدراسات النظرية التي حولنا من خلالها، تقديم نموذج عن عملية التقويم في مادة التربية البدنية في النشاطات الثالث الفردية، الجماعية، الجمبازية وفق ماهو وارد في منهاج التربية البدنية لمرحلة التعليم المتوسط مع اقتراح شبكة تقويم خاصة بالكفاءات. The aim of the study is to reveal the concept of educational evaluation and its components, to highlight its place in the educational system, In light of the new reforms of the second generation curricula. so that this study is one of the theoretical studies that we have studied through it Presenting a model on the evaluation process in physical education in individual, group and gymnastic activities, according to what is contained in the physical education curriculum for the intermediate education stage, with a proposal for an evaluation network for competencies.

الكلمات المفتاحية: التقويم التربوي ؛ التربية البدنية ؛ مناهج الجيل الثاني؛ مرحلة التعليم المتوسط. Educational evaluation; Physical education; Second generation curricula; Intermediate education stage.


Secular Politics and the Role of the Muslim Nation towards it: A Descriptive Analytical Study

جميل محمد جبر, 
2022-10-03

Résumé: Abstract The study aimed at investigating the ruling of the Imam who does not rule the nation according to the teachings of Islam and the role the nation ought to play to stop that. The study used the descriptive methodology to reach the targets in question. To gather the required data, a review of literature was administered. The study came to the conclusions that: first, the Imam who does not abide by the teaching of Islam is considered to be an apostate and he has to be deposed; second, if the Imam does not adhere to the teachings of Islam, the nation has to oust him from office. The study recommended that the Muslim Scholars as well as the ordinary people ought to work together denounce the country's secular way of administration and to do their best to remove from power those who keep to it by all legal means.

Mots clés: Keywords: Secular Ruling, the Role of the Muslim Nation.


la référence-facteur de cohésion- et son impact sur la compréhension du Conte du chat (un conte algérien)

جودي لطيفة,  دريدي محمد, 
2022-11-13

Résumé: Parmi les outils la cohésion textuelle : la référence, ce phénomène linguistique et textuel très complexe, car il garantit la cohésion d'un texte. Alors quel rôle joue-t- elle dans l’interprétation d’un conte algérien ? Et par quel moyen influence-t-il la compréhension du lecteur ? Et comment la cohésion référentielle assure-t-elle son efficacité ? Telles sont les questions qui seront débattues au cours de notre communication. Ainsi cette étude vise à mettre en lumière la référence (un facteur de la cohésion textuelle) et son impact dans la coordination entre les phrases et les paragraphes dans le texte "le conte du chat". En effet, nous pouvons dire que la référence est assurée dans un texte lorsqu’il existe une corrélation entre les parties d’un même énoncé voire les énoncés entre eux (le texte en entier). Dans cet article, nous tenterons de mettre l’accent sur la référence et ses outils et le conte algérien. L’analyse sera faite sur un conte algérien intitulé « Conte du chat » un conte recueilli du kabyle et traduit par Hamza et Zineb Ali Benali en 1982, qui constitue le corpus de la recherche.

Mots clés: cohésion textuelle ; référence ; linguistique textuelle ; conte algérien