دراسات نفسية


Description

Psychological studies is an international ;double –blind peer-reviewed;annual ; free of charge ;open access journal on the Algerian Scientific Journal Platform (ASJP). Published by Elbassira centre for Research,Consulting and Learning Services Algiers, Algeria, since 2010. It is interested in publishing the original results of scientific research in the field of psychology with its different domains: general psychology; clinical psychology; educational psychology; school psychology; occupational psychology; psychotherapy ;neuropsychology;social psychology and others. The journal aims to spread the discreet psychological culture based on scientific foundations among researchers all around the world. It encourages and publishes research papers in three languages (Arabic,English and French). all scientific research work that has not been previously published, or has been submitted for publication in another body .

Annonce

دعوة للنشر

يسر هيئة تحرير مجلة "دراسات نفسية" الصادرة عن مركز البصيرة للبحوث والاستشارات والخدمات التعلمية، الجزائر العاصمة، أن تدعوا كافة الباحثين من أساتذة جامعيين وطلبة دكتوراه من داخل الوطن وخارجه لإرسال مقالاتهم العلمية والتي تدخل ضمن مواضيع المجلة من أجل نشرها في العدد القادم لشهر ديسمبر 2022: "المجلد 13 العدد 01"، لذلك ستكون فترة استقبال المقالات العلمية ابتداء من يوم 11/09/2022، وتتوقف في 11/10/2022 .

11-09-2022


12

Volumes

18

Numéros

138

Articles


تأثير برنامج ألعاب ترويحية في التقليل من نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية (7- 8 سنوات)

العيد بن سميشة, 
2022-10-21

الملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن تأثير برنامج ألعاب ترويحية في التقليل من نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية (7- 8 سنوات)، ومعرفة دور الأستاذ في خفض الاضطراب من خلال استخدام التعزيز، واستخدم الباحث المنهج التجريبي، وبلغت عينة البحث (12) تلميذا وتلميذة ممن يعانون من اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد، وطبق الباحث مقياس نقص الانتباه بالنشاط الزائد من وجهة نظر الأساتذة، وبرنامج ألعاب ترويحية من إعداد الباحث. وتوصلت الدراسة إلى أن برنامج الألعاب الترويحية الحركية مثل إستراتيجية تربوية علاجية اعتمدت على اللعب كوسيلة لعلاج الأطفال المضطربين، وأن للأستاذ دور أساسي في خفض الاضطراب من خلال استخدام التعزيز الايجابي والذي أكد عليه البرنامج المقترح. الكلمات المفتاحية: (اللعب، الألعاب الترويحية، نقص الانتباه، الاندفاعية، النشاط الزائد). The aim of the study was to identify the effect of a recreational exercise program in reducing attention deficit with hyperactivity in primary school students (7-8 years). And knowledge of the role of professor in reducing the disorder through the use of reinforcement, the researcher used the experimental method, and the study sample (12) students and students who suffer from attention deficit disorder with hyperactivity. The study concluded that the recreational recreation program, such as a therapeutic educational strategy based on playing as a means to treat troubled children, and that the professor has an essential role in reducing the disorder through the use of reinforcement Which was emphasized by the proposed program. Keywords: (play, recreational games, attention deficit, impulsivity, hyperactivity).

الكلمات المفتاحية: (اللعب، الألعاب الترويحية، نقص الانتباه، الاندفاعية، النشاط الزائد).


الضغط النفسي لدى الحوامل المصابات بسكري الحمل في الوسط الاستشفائي دراسة ميدانية على عينة من الحوامل المصابات بسكري الحمل في عيادة طب النساء و التوليد إبراهيم غرافة

بومصباح إبتسام,  مهمل أسيا, 
2022-10-18

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى توضيح الضغط النفسي الذي تعيشه الحوامل المصابات بسكري الحمل في الوسط الاستشفائي مقارنة بالحوامل اللواتي يتبعن حملهن خارج المستشفى ولقدجاءت هذه الدراسة لتبين درجة الضغط النفسي الذي تعانيه الحوامل المصابات بسكري الحمل في الوسط الاستشفائي و ذلك باستعمال مقياس الضغط النفسي لليفن شتاين و الذي تم إجرائه على 60 حالة من النساء الحوامل المصابات بسكري الحمل مقسمة في مجموعتين 30 حالة مقيمة في الوسط الاستشفائي و 30 حالة يتابعن حملهن خارج الوسط الاستشفائي و قد تبين من خلال القياس وجود تباين في مستوى الضغط النفسي بين النساء الحوامل المصابات بسكري تعزى لمكان متابعة الحمل و أنه درجة الضغط النفسي مرتفعة عند المقيمات في الوسط الاستشفائي . Abstract : This study aims to clarify the psychological pressure experienced by pregnant women with gestational diabetes in the hospital setting compared to pregnant women who follow their pregnancy outside the hospital. It was conducted on 60 cases of pregnant women with gestational diabetes, divided into two groups, 30 cases residing in the hospital setting and 30 cases following their pregnancy outside the hospital setting. The degree of psychological stress is high among the residents in the hospital setting.

الكلمات المفتاحية: الحامل المصابة بسكري الحمل ; ال ; سط الإستشفائي ; pregnant woman with gestational diabetes ; hospital centermme


الذكاءات المتعددة وعلاقتها ببعض مستويات التفكير الرياضي لدى تلاميذ السنة أولى متوسط

براهيم بلهواري توفيق,  أتشي عادل, 
2022-01-02

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف عن العلاقة بين الذكاءات المتعددة و بعض مستويات التفكير الرياضي لدى تلاميذ السنة الأولى متوسط، عينة الدراسة تكونت من (173) تلميذا من تلاميذ السنة الأولى متوسط.استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، واختبار التفكير الرياضي، وقائمة "ماكينزي" Mackenzie للذكاءات المتعددة . وأسفرت نتائج الدراسة عن : امتلاك تلاميذ السنة الأول متوسط لمستويات التفكير الرياضي بدرجة متوسطة و للذكاءات المتعددة بدرجات متفاوتة، كما أسفرت عن وجود علاقة ارتباطيه موجبة دالة إحصائيا بين مهارات التفكير الرياضي و الذكاءات المتعددة. كما أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بالتفكير الرياضي لدى التلاميذ في جميع المستويات، واعتماد استراتيجيات الذكاءات المتعددة في التدريس الكلمات المفتاحية: الذكاءات المتعددة، التفكير الرياضي، الرياضيات. Abstract: The current study aimed to identify the relationship between multiple intelligences and some levels of mathematical thinking among students of the first-year average. The study sample consists of (173) students of the first-year average. The researchers used the descriptive analytical method, Mathematical Thinking Test, and Mackenzie Multiple Intelligences Test. The results of the study revealed that : having students of first-year average levels of Mathematical Thinking, and multiple intelligences with varying degrees, as well as resulting in the existence of statistically positive correlation between mathematical thinking skills and Multiple intelligences, the study recommended that attention should be paid to the mathematical thinking of students at all levels and the adoption of multiple intelligences teaching strategies. Keywords: Multiple Intelligences - Mathematical Thinking- Math

الكلمات المفتاحية: التفكير الرياضي ; الذكاءات المتعددة، ; الرياضيات ;


Validation of the Relationship Scales Questionnaire (RSQ) in samples of Algerian students تقنين مقياس أنماط التعلق على عينات من الطلبة الجزائريين

بومعزوزة نسيمة,  براهيمي شبلي, 
2022-10-23

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد صدق وثبات مقياس أنماط التعلق لـ جريفين وبرثولوميو (1994) على البيئة الجزائرية، وتم تطبيق النسخة المترجمة إلى العربية من طرف بومعزوزة (2016) على عينة قوامها 445 من طلبة جامعة الجزائر 2 وجامعة المدية من الجنسين. أسفرت نتائج الدراسة المتعلقة بصدق المقياس من خلال دراسة البنية العاملية للمقياس وجود أربعة عوامل وهو ما يتطابق مع تقسيمات المقياس، وعن دلالات اتساق داخلي مرتفع ودال بين البنود وأبعادها وبين الأبعاد والدرجة الكلية للمقياس، كما تمّتع المقياس بصدق دال فيما يتعلق بالصدق التمييزي، وأسفرت النتائج عن ثبات عال ودال من خلال طريقة التجزئة النصفية وطريقة ألفا كرونباخ. The purpose of this current study is to determine the validity and the reliability of the Relationship Scales Questionnaire (RSQ), which was designed by Griffin and Bartholomew (1994), on the Algerian environment. This questionnaire was translated to Arabic by Boumazouza (2016), and this translated version was applied to a sample of 445 students from the university of Algiers and the university of Medea of both sexes. The results of the study that are linked to the validity of the scale have revealed signs of high and notable internal consistency between the items and their dimensions and also between the dimensions and the overall degree of the scale. From the study of the factor analysis of the scale, it became clear that there are, in fact, four factors, which corresponds to the scale divisions. The scale has shown a significant accuracy in regards to the discriminatory validity, and the results indicate high and significant stability through the split-half reliability method and the Cronbach’s alpha method.

الكلمات المفتاحية: مقياس أنماط التعلق ; الصدق ; الثبات ; Relationship Scales Questionnaire ; validity ; reliability


واقع التعليم عن بعد في المدارس العليا للأساتذة من وجهة نظر الطلبة: منصة موودل نموذجا

روبة يحي, 
2022-11-04

الملخص: تأتي الدراسة الحالية لمعرف واقع التعليم عن بعد باستخدام منصة ، وكذلك التعرف على العوائق التي تحد من استخدم هذه المنصة في المدارس العليا للأساتذة. من خلال تقصي وجهة نظر عينة من طلبة هذه المدارس موزعة عبر التراب الوطني، ولتحقيق هذا الهدف استخدمنا استبانة إلكترونية وُزعت عن بعد عن طريق البريد الالكتروني بعد التحقق من صدقها وثباتها. وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي الملائم لدراسة الظاهرة كما هي عليه في الواقع. وتوصلت الدراسة لجملة من النتائج تتلخص في وجود عراقيل كثيرة تحد من استخدام منصة موودل، منها ما يتعلق بالبنية التحتية، كتدفق الأنترنيت، ومنها ما يتعلق بالجانب البشري كنقص تكوين أعضاء هيئة التدريس، والطلبة، في هذا النوع من التعلم الجديد عليهم. This study aims to identify the reality of distance education using Moodle platform, and the obstacles limiting its use within the Higher Schools of Teachers, by examining the views of a sample of students from these schools throughout the national territory. We used an electronic questionnaire, distributed by e-mail, after checking its credibility and stability. To answer the questions of the study, we used the descriptive analytical method to study the phenomenon. The study concluded that the limitations of the use of the platform are related either to the infrastructure or to the human aspect.

الكلمات المفتاحية: التعليم عن بعد ; التعلم الإلكتروني ; منصة موودل ; المدارس العليا للأساتذة ; Distance learning ; E-Learning ; Moodle Platform ; Higher Schools of Teachers


التبرع بالأعضاء البشرية بين الرفض والقبول – دراسة نفسو اجتماعية -

جنحية موسى, 
2022-10-30

الملخص: الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى البحث في عوامل الرفض والقبول على التبرع بالأعضاء، أين تم اعتماد المنهج العيادي كون الدراسة تحليل لموقف حالات الدراسة من عملية التبرع بالأعضاء، وقد شملت الدراسة 6 حالات تمثلت في 3 حالات رافضة كليا لعملية التبرع، في حين كان النصف الثاني من حالات الدراسة حالات موافقة تماما على التبرع، وذلك من خلال مقابلات نصف توجيهية بغرض البحث، وتحليلها بتقنية تحليل المضمون، ومن خلالها تمثلت أهم النتائج في وجود رفض التبرع بسبب النقص المعرفي لموضوع الدراسة، وأيضا الخوف من المرض والموت وخطر العملية، وفقدان الثقة في القطاع الطبي عند بعض الحالات، بالإضافة إلى إشكالية دينية بين جواز وحرمة التبرع بالعضو، في حين كان القبول يخص حالات ذات تفاؤل إيجابي لموقف التبرع ، وهي حالات تميزت بإنسانية وبمستوى ثقافي معرفي لا بأس به ولها نظرة ثقة في كفاءة الأطباء في الجزائر. Abstract : This study aimed to investigate the factors of rejection and acceptance of organ donation, where the clinical approach was adopted, as the study analysis the cases of the study for their position on the organ donation process. The study cases are cases that fully agree to donate, through semi-directive interviews for the purpose of research, and analyzed by the content analysis technique, and through which the most important results are represented in the presence of refusal to donate due to lack of knowledge of the subject of the study, and also to fear of disease, death and risk of operation, and loss of confidence. In the medical sector in some cases, in addition to a religious problem between the permissibility and prohibition of organ donation, while the acceptance was related to cases with positive optimism for the attitude of donation, which are humane cases, have a good cultural level of knowledge and have a confident view of the competence of doctors in Algeria.

الكلمات المفتاحية: التبرع بالأعضاء ; زراعة الأعضاء ; الموت الدماغي


الأنماط التفاعلية المضطربة لدى أسرة المراهق الجانح. (دراسة عيادية لحالتين ذكور بمركز إعادة التربية لولاية سعيدة)

راشدي إيمان,  غزال أمال, 
2022-11-15

الملخص: الملخص: هدفت الدراسة إلى الكشف والتقصي عن الأنماط التفاعلية المضطربة لدى الأسرة ودورها في دفع المراهق نحو فعل الجنوح. تم استعمال المقابلة العيادية والملاحظة العيادية واستبيان الأنماط التفاعلية المضطربة لدى الأسرة واختبار الإدراك الأسري F.A.T على حالتين ذكور ممن أودعوا بمركز إعادة التربية لولاية سعيدة، أسفرت نتائج الدراسة إلى أنه من بين الأنماط التفاعلية المضطربة والسائدة لدى أسرة المراهق الجانح: صراع الولاء وشعور المراهق بالدين اتجاه والديه، يليه نمط التحالفات، التضحية فالتماسك. حيث تعيش أسرة المراهق الجانح في نسق مضطرب التوظيف تطغى عليه الصراعات العائلية والبقاء في دوامة من خلال عدم وجود حلول لهذه الصراعات العائلية. الكلمات المفتاحية: أسرة؛ أنماط تفاعلية مضطربة؛ مراهقة؛ جنوح. Abstract: The study aimed to reveal the disturbed interactive patterns in the family and their role in pushing the teenager towards delinquency. Clinical interview, clinical observation, family troubled interactive patterns questionnaire and family cognition test F.A.T were used on two male cases who were placed in the re-education center of saida state. The results of the study revealed that among the disturbed interaction patterns prevalent in the family of the delinquent teenager: loyalty conflict and feeling a debt towards his parents , and the pattern of alliances, the sacrifice and cohesion. Where The family of the delinquent teenager lives in an employment disorderly pattern, overshadowed by family conflicts and remaining in a spiral through the lack of solutions to these conflicts. Keywords: family; disturbed interaction patterns; adolescence; delinquency.

الكلمات المفتاحية: الأسرة ; Family ; أنماط تفاعلية مضطربة ; disturbed interaction patterns ; مراهقة ; adolescence ; جنوح ; delinquency


التنمر الإلكترونـــــــي وعلاقته بالاضطرابات الانفعالية السلبية لدى الطلبة الجامعيين Cyberbullying and its Relationship with Negative Emotional Disorders in University Students

زياد رشيد, 
2022-10-18

الملخص: تهدف دراستنا الحالية إلى التحقق من علاقة التنمر الالكتروني بالانفعالات السلبية (الاكتئاب، القلق، الضغط النفسي)، ومدى انتشار التنمر الالكتروني لدى الطلبة الجامعيين. اختيرت عينة عرضية مكونة من (175) طالباً وطالبة الدارسين خلال السنة الجامعية 2021-2022 من طلبة جامعة تبسة تخصص الإرشاد والتوجيه. طبق عليهم القائمة المنقحة للتنمر الالكتروني (RCBI)، ومقياس الاكتئاب والقلق والضغط النفسي (DASS-21). أظهرت نتائج الدراسة إلى أن هناك علاقة موجبة متوسطة تراوحت ما بين (0.307-0.229) بين التنمر الالكتروني (متنمرين/ضحايا) والانفعالات السلبية (الاكتئاب، القلق، الضغط النفسي) عند مستوى دلالة (0.01). وبأن هناك مستويات لا بأس بها لانتشار التنمر الالكتروني بشكليه متنمرين وضحايا لدى طلبة جامعة تبسة. كما كشفت الدراسة على وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس ولصالح الذكور الضحايا والمتنمرين.

الكلمات المفتاحية: التنمر الالكتروني؛ الانفعالات السلبية؛ الاكتئاب؛ القلق؛ الضغط النفسي


الأمن الانفعالي عند الأطفال الذين يعانون من اضطراب الضغط ما بعد الصدمة من جراء العنف الزوجي وتأثيره على النمو النفسي العاطفي

أيت قني سعيد نعيمة,  حداد ابراهيم, 
2022-11-03

الملخص: هدفت الدراسة إلى البحث عن الأمن الانفعالي عند الأطفال الذين يعانون من اضطراب الضغط ما بعد الصدمة من جراء العنف الزوجي للوالدين، وكيف يؤثر هذا على نموهم النفسي الاجتماعي، ومن أجل هذا اخترنا عينة قصدية تتكون من 100 طفل متمدرس تتراوح أعمارهم بين (6 إلى 12) سنة من كلا الجنسين (50 ذكور و50 إناث). حيث أسفرت النتائج على وجود درجات أمن نفسي منخفضة عند معظم أفراد العينة، وهذا ما أدى لظهور مشاكل على مستوى سلوكات الاستدخال (قلق، اكتئاب، انطواء وشكاوي جسدية)، ومشاكل على مستوى سلوكات الإخراج (سلوكات منحرفة، وعدوانية) وبينت النتائج كذلك وجود علاقة قوية بين مشاعر الأمن النفسي المنخفض ومشاعر التهديد واللوم المرتفعة، وبين هذه الأخيرة ومشاكل سلوكات الاستدخال وبين هذه الأخيرة و أعراض ptsd وعلاقة قوية بين مشاعر اللوم المرتفعة ومشاكل الاستخراج، كما توصلنا إلى وجود تأثير كبير لدرجة التعرض للعنف الزوجي على انخفاض مشاعر الأمن وهذه الأخيرة على النمو النفسي الاجتماعي. The study aimed to search for emotional security among children who suffer from post-traumatic stress disorder as a result of spousal violence of their parents, and how this affects their psychosocial development, and for this we chose an intentional sample consisting of 100 school children aged between (6 to 12) One year of both sexes (50 males and 50 females). Where the results resulted in the presence of low psychological security degrees for most of the sample members, and this led to the emergence of problems at the level of admission behaviors (anxiety, depression, introversion and physical complaints) and problems at the level of output behaviors (deviant and aggressive behaviors) and the results also showed a strong relationship between Low feelings of psychological security and high feelings of threat and blame, and between the latter and problems of introgression behaviors and between the latter and PTSD symptoms and a strong relationship between high feelings of blame and problems of extraction, and we also found a significant effect of the degree of exposure to marital violence on the decrease in feelings of security and the latter on growth. psychosocial.

الكلمات المفتاحية: الأمن الانفعالي ; الأطفال ; اضطراب الضغط ما بعد الصدمة ; العنف الزوجي ; النمو النفسي العاطفي


دور المناعة النفسية في تحقيق التكيف الدراسي وحل المشكلات الإجتماعية لدى الطلبة المقبلين على إجتياز شهادة البكالوريا. (دراسة ميدانية تنبؤية)

شويعل يزيد,  بكيس فريد, 
2022-11-09

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة طبيعة دور المناعة النفسية في التحقيق التكيف الدراسي، وكذلك دور المناعة النفسية في حل المشكلات، وهذا لدى التلاميذ المقبلين على إجتياز شهادة البكالوريا، وعلى هذا الأساس، تم إختيار عينة مكونة من (208) طالب مقبل على إجتياز شهادة البكالوريا، موزعين على (79) من جنس ذكر، و(129) من جنس أنثى، وتم تطبيق كل من مقياس المناعة النفسية لـ "عبد الجبار"(2010)، ومقياس التكيف الدراسي لـ"بن عائشة سمية"(2015)، ومقياس حل المشكلة الإجتماعية. بعد تطبيق تم التوصل إلى أن مستوى المناعة النفسية يتميز بالإنخفاض لدى الطلبة المقبلين على إجتياز شهادة البكالوريا، وأنه توجد علاقة موجبة بين المناعة النفسية والتكيف الدراسي، وأن المناعة النفسية لها القدرة في التنبؤ بمستوى التكيف الدراسي، كما تبين كذلك بأنه توجد علاقة بين المناعة النفسية وحل المشكلة الإجتماعية، أن للمناعة النفسية قدرة على التنبؤ بالقدرة على حل المشكلة الإجتماعية، وأنه لا توجد فروق بين الجنسين في مستوى المناعة النفسية، The current study aimed to know the nature of the role of psychological immunity in achieving academic adaptation, as well as the role of psychological immunity in solving problems, and this is for students who are about to pass the baccalaureate certificate, and on this basis, a sample of (208) students was selected to pass the baccalaureate certificate. They were divided into (79) of male sex, and (129) of female sex, and the psychological immunity scale of "Abdul-Jabbar" (2010), the scale of academic adaptation of "Ben Aisha Sumaya" (2015), and the scale of solving the social problem were applied. . After applying, it was concluded that the level of psychological immunity is characterized by a decrease among students who are about to pass the baccalaureate certificate, and that there is a positive relationship between psychological immunity and academic adaptation, and that psychological immunity has the ability to predict the level of academic adaptation, as it was also found that there is a relationship between psychological immunity and the resolution of The social problem, that psychological immunity has the ability to predict the ability to solve a social problem, and that there are no gender differences in the level of psychological immunity,

الكلمات المفتاحية: المناعة النفسية – التكيف الدراسي - حل المشكلة الإجتماعية. ; psychological immunity - academic adaptation - social problem solving.


واقع الثقافة التنظمية بالجامعة الجزائرية من خلال وجهة نظر هيئة التدريس –جامعة ام البواقي نموذجا

سحنون عبدالرزاق,  زيرق سعاد, 
2022-10-30

الملخص: ملخص البحث: انطلق هذا البحث من الدور الكبير للثقافة التنظيمية في حياة كل منظمة، ومن أهمية الجامعة كمنظمة قاطرة لتنمية وتطوير أي مجتمع؛ هدف هذا البحث اعتمادا على نموذج القيم المتنافسة (CVF) إلى التعرف على طبيعة نمط الثقافة التنظيمية السائد بجامعة العربي بن مهيدي بأم البواقي كنموذجا، إلى جانب النمط المرغوب مستقبلا، وكذا تشخيص الفجوة الثقافية الكائنة بينهما من خلال مدركات عينة حصصية قوامها 280 فردا من هيئة التدريس بهذه الجامعة، وذلك باستخدام أداة تقييم الثقافة التنظيمية بالجامعة انطلاقا من ترجمة وتعديل أداة تقييم الثقافة التنظيمية OCAI لكوين وكامرون، التي تقيس أربعة أنماط من الثقافة التنظيمية (ثقافة القبيلة، وثقافة السوق، وثقافة الإبداع، والثقافة الهرمية)، اعتمادا على ستة أبعاد (الخصائص المهيمنة، والقيادة التنظيمية، وإدارة العاملين، والتماسك المنظمي، والتركيز الإستراتيجي، ومعيار النجاح). وأفضت المعالجة الإحصائية للبيانات إلى النتائج التالية: - نمط الثقافة التنظيمية السائد حاليا هو النمط الهرمي (البيروقراطي). - نمط الثقافة التنظيمية المرغوب مستقبلا هو النمط الإبداعي. - وجود فجوة ثقافية معتبرة بين نمط الثقافة التنظيمية السائد حاليا والنمط المرغوب مستقبلا. Abstract: Based on the main role of organizational culture in every organization’s life, and on the importance of university as a community development locomotive; this research aimed to identify the current and preferred organizational culture of L’arbi Ben M’hidi (OEB) university, through faculty members’ perceptions in order to explore the size of gap culture. Adopting the Competing Values Framework, the data were collected from a quota sample of 280 professors, using a translated version of Cameron&Quinn OCAI, that measures four types of organizational culture (Clan, Adhocracy, Market, Hierarchy), through six dimensions (dominant characteristics, organizational leadership, management of employees, organizational glue, strategic emphasis, criteria of success). Statistical analysis revealed the following results: - Hierarch culture was the current dominant type, while the Adhocracy culture was the preferred one. - A considerable culture gap was diagnosed between the current and preferred culture types.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: -الثقافة التنظيمية -هيئة التدريس -الواقع


الاضطرابات النفسية لدى طلبة الجامعة وعلاقتها ببعض المتغيرات(الترتيب الولادي) Psychological disorders of university students and their relationship to some variables (, birth Rank)

بلخير ، بن قو امينة، فايزة, 
2022-11-04

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الفروق ذات دلالة احصائية في الاضطرابات النفسية لدى طلبة الجامعة حسب متغير الترتيب الولادي (أكبر ، أوسط، أصغر). ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي على عينة مكونة من 135 طالب وطالبة من جامعة احمد زبانة غليزان بالجزائر ينتمون إلى كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية ، وكلية العلوم و التكنولوجيا باستخدام مقياس كورنل للاضطرابات النفسية والجسمية ، فأسفرت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في الاضطرابات النفسية بأبعادها ( القلق، الاكتئاب، الخوف، الذعر، الشك والحساسية المفرطة)حسب متغير لترتيب الولادي عند طلبة الجامعة. The current study aimed to reveal the differences with statistical significance in the psychological disorders of the university students according to the variable of the social status the birth order (larger, middle, smaller). To achieve this goal, the descriptive analytical curriculum was used on a sample consisting of 135 students from Ahmed Zabana Glezan University in Algeria belonging to the College of Social and Humanities, and the College of Science and Technology using the Cornell Station for psychological and physical disorders, so the results of the study resulted in the lack of statistically significant differences in Psychological disorders with their dimensions (anxiety, depression, fear, panic, suspicion and allergies) according to the variable of the infringing arrangement of university students.

الكلمات المفتاحية: اضطرابات نفسية، قلق ، اكتئاب ، شك، حساسية مفرطة، طلبة جامعة. ; Psychological disorders, anxiety, depression, doubt, excessive sensitivity, university students. .


تقييم الذاكرة العاملة لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي ذوي عسر الكتابة.

شريف غنية, 
2022-11-04

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تقييم الذاكرة العاملة لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي ذوو عسر الكتابة. وعلى هذا فقد تم تطبيق كل من اختبار الذاكرة العاملة لبادلي واختبار الكتابة لصليحة بوزيد على (04) حالات تعاني من عسر الكتابة ولقد تم التوصل إلى النتائج التالية: يعاني تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي عسيري الكتابة من خلل على مستوى الذاكرة العاملة، بالتحديد على مستوى المفكرة البصرية الفضائية و الحلقة الفونولوجية والمنفذ المركزي، حيث حصل أفراد عينة الدراسة على علامات ضعيفة و متوسطة في اختبار الذاكرة العاملة لبادلي.

الكلمات المفتاحية: الذاكرة العاملة، عسر الكتابة. تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي


اتجاهات الشباب نحو الإدمان والمشاركة في برامج الوقاية: دراسة ميدانية على عينة من الشباب الجزائري Youth’s attitudes towards addiction and participation in prevention programs: A field study on a sample of Algerian youth

القص صليحة,  بن غذفة شريفة, 
2022-11-15

الملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة اتجاه الشباب نحو الإدمان والمشاركة في البرامج الوقائية. وقد طبق استبيان" اتجاه الشباب نحو الإدمان والمشاركة في البرامج الوقائية" من إعداد عبيد العمري على عينة قوامها 58 شاب جزائري. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أنه لدى الشباب أفراد عينة الدراسة اتجاه ايجابي (موافق) نحو الإدمان والمشاركة في البرامج الوقائية، وأنه لا توجد فروق في الاتجاه نحو الإدمان والمشاركة في البرامج الوقائية لدى عينة الدراسة حسب الجنس، المستوى الدراسي والسن. الكلمات المفتاحية: الاتجاهات؛ الإدمان؛ الوقاية؛ الشباب. Abstract : This study was aimed to identify the addiction attitudes and participation in prevention programs among youth. Addiction attitude questionnaire for youth was employed in this study. The total sample consisted of 58 youth. The Results showed that most of the youth appeared to have positive attitude towards addiction and participation in prevention programs and there were no statistically significant differences by gender, academic level, and age among youth in the trend towards addiction and participation in prevention programs keywords: attitude ; addiction ; prevention ; youth.

الكلمات المفتاحية: الاتجاهات ; الإدمان ; الوقاية ; الشباب


الرفاهية النفسية وعلاقتها بالرضا المهني لدى الأستاذ الجامعي (دراسة ميدانية)

عليوي نوال, 
2022-10-18

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن وجود علاقة بين الرفاهية النفسية والرضا المهني لدى الأساتذة الجامعيين ، والكشف عن الفروق التي تظهر في الرفاهية النفسية والرضا المهني تبعا لمتغير الجنس ، وقد تكونت عينة الدراسة من 90 أستاذ وأستاذة على مستوى جامعة الجزائر 2 والمدرسة العليا للأساتذة بالقبة ، وقد كانت الأدوات المستخدمة عبارة عن مقياس الرفاهية النفسية لرايف( Ryff) ، ومقياس الرضا المهني لكارتيل هيليون و سميث (Kartell Hullio et Smith ) . وتوصلنا إلى أنه توجد علاقة إرتباطية دالة إحصائيا بين الرفاهية النفسية والرضا المهني لدى الأساتذة الجامعيين ، وبأنه لا توجد فروق دالة إحصائيا بين المتوسطات الحسابية لدرجات الرفاهية النفسية تبعا لمتغير الجنس ، و توجد فروق دالة إحصائيا بين المتوسطات الحسابية لدرجات الرضا المهني تبعا لمتغير الجنس لصالح الأستاذ (الذكور ). This study aims to reveal the extent to which there is a relationship between psychological wellbeing and professional satisfaction among university professors. Furthermore, it attempts to detect the differences that appear in psychological wellbeing and occupational satisfaction according to the gender variable. The study sample comprised 90 professors, both males and females, from the University of Algiers 2 and the Higher Normal School of Kouba. The researcher opted for Ryff's psychological wellbeing scale and Kartell Hullio et Smith's occupational satisfaction scale as the main frameworks of the present research. The findings revealed a statistically significant correlation between psychological wellbeing and professional satisfaction. Moreover, a statistically significant difference in terms of the degrees of occupational satisfaction in favor of male professors was recorded. However, there was no statistically significant difference between males and females in terms of the arithmetic averages of psychological wellbeing degrees

الكلمات المفتاحية: الرفاهية النفسية الرضا المهني الأستاذ الجامعي


تقييم الخطر السيكوسوماتي لمريضات سرطان عنق الرحم

قهيري حنان, 
2022-11-09

الملخص: الملخص: هدفت الدراسة الحالية لمعرفة طبيعة التوظيف النفس جسدي ودرجة تقييم الخطر السيكوسوماتي لدى المصابات بسرطان عنق الرحم لدى عينة مكونة من 10 نساء انطلاقا من النظرية الإدماجية التكاملية لجون بنجامن ستورا (Stora.J-B). حيث أسفرت النتائج على تقييم درجة خطر سيكوسوماتي عالي إلى عالي جدا الذي دل على عدم الاستقرار الكلي للوحدة السيكوسوماتية المختلة وهشاشة التوظيف النفس جسدي للحالات، إضافة الى الكشف عن فائدة النهج الإدماجي التكاملي ل Stora. Abstract : The current study aimed to know the nature of psychosomatic recruitment and the degree of psychosomatic risk assessment for women with cervical cancer among a sample of 10 women, based on the integrative integrative theory of John Benjamin Stora (Stora.J-B). The results resulted in an assessment of a high to very high psychosomatic risk score, which indicated the overall instability of the dysfunctional psychosomatic unit and the fragility of psychosomatic recruitment of cases, in addition to revealing the usefulness of the integrative integrative approach of Stora. Keywords: psychosomatic risk assessment; integrative psychosomatics; Cervical cancer.

الكلمات المفتاحية: تقييم الخطر السيكوسوماتي ; السيكوسوماتية الإدماجية ; سرطان عنق الرحم.


آليات تحقيق الجودة التعليمة في التعليم العالي إعتمادا على مبادئ إدارة الجودة الشاملة. (ISO9001 :2000)نموذجا

خمنو دنيا,  موسى عيسى, 
2022-11-02

الملخص: تهدف الدراسة إلى عرض موضوع الجودة التعليمية، وأهم الطرق والآليات التي يمكن إستعمالها من أجل بلوغها بإستعمال إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي ومن بين آلياتها نجد سلسلة المعايير الدولية (ISO9001 :2000) والتي تهدف للإرتقاء بجودة التعليم العالي في جميع مجالاته وصولا لإنتاج مخرجات تلبي إحتياجات المجتمع. وتبنى هذه المعايير عادة وفق منهجية من شأنها إذا طبقت بصورة صحيحةأن تحقق فلسفة الجودة الشاملة، من ذلك تحقق جميع الأهداف التنظيمية للجامعة ورفع قيمة التعليم العالي. . Abstract : L’étude vise à présenter la qualité éducative et les méthodes et mécanismes les plus importants qui peuvent être utilisés pour y parvenir en utilisant la qualité totale dans les établissements d’enseignement supérieur, parmi ses mécanismes on retrouve la série de normes internationales ISO2001 :2000, qui vise à améliorer la qualité de l’enseignement supérieur dans tous ses domaines afin de produire des résultats qui répondent aux besoins de la société. Ces normes sont généralement adoptées selon une méthodologie qui si elle est appliquée correctement on atteindra la philosophie de la qualité totale de celle-ci à la réalisation de tous les objectifs organisationnels de l’université et à la valorisation de l’enseignement supérieur.

الكلمات المفتاحية: الجودة ; الجودة التعليمية ; التعليم العالي ; إدارة الجودة الشاملة ; الإيزو 9001. ; Qualité ; qualité éducatif ; l’enseignement supérieur ; gestion de la qualité totale ; ISO9001.


نوعية الحياة المهنية للأستاذ الجامعي في الجزائر بين الواقع والمأمول -دراسة ميدانية-

محمدي وهيبة,  بلقوميدي عباس, 
2022-11-08

الملخص: تسعى هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع الحياة المهنية للأستاذ الجامعي، باعتباره الركيزة الأساسية التي تقوم عليها العملية التعليمية بالمؤسسة الجامعية، ولتحقيق أهداف الدراسة، تم الاعتماد على مقياس الكشف عن الحياة المهنية لدى الأستاذ الجامعي،و الذي يصف الظروف المحيطة بالعمل والعلاقات الاجتماعية داخل الجامعة ونظام التحفيزات والمكافآت المعمول به، وقد تكونت عينة الدراسة من 284 أستاذ و أستاذة من عدة جامعات جزائرية، و أسفرت النتائج على عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الأساتذة الجامعيين (عينة الدراسة) في آرائهم حول نوعية الحياة المهنية بالجامعة، باختلاف الجنس، الرتبة العلمية، الأقدمية،كما أوضحت النتائج أن أغلب الأساتذة الجامعيين يسعون لتحسين نوعية حياتهم المهنية. الكلمات المفتاحية: نوعية الحياة المهنية، الواقع والمأمول، الأستاذ الجامعي . Study seeks to reveal the reality of the professional life of the professor in university ,as the main pillar upon which the educational process is based in the institution ,in order to achieve the objectives of this study,it was relied on scale for revealing the professional life of university professor ,describe the working conditions and social relations within the university,and the system of incentives and reward ,the study sample consisted of 284 professors from several Algerian universities.The results revealed that there were no statistically significant differences between university professors(study) in their opinions about the quality of professional life at the university,according to gender,academic rank,seniority,and the results showed that the most university professors seeks to improve the quality of their professional life. keywords :Quality of professional life; reality and expectations; university professor.

الكلمات المفتاحية: نوعية الحياة المهنية ; ، الواقع والمأمول ; الأستاذ الجامعي


قيم المواطنة بين أزمة الهوية واللامعيارية (نظرة تشخيصية نفسية – اجتماعية)

غسيري يمينة,  قارة مربوحة, 
2022-11-02

الملخص: هدفت هذه الدراسة الى توضيح معالم المجتمع وهويته بين التقليدية والحداثة، ثم توضيح انعكاسات ازمة الهوية على قيم المواطنة ومدى معيارية سلوكات الأفراد والجماعات عموما والشباب خصوصا وتفاعلاتهم وعلاقاتهم في ظل هذه المنظومة الاجتماعية والثقافية ومنه محاولة تحديد محك تشخيصي ينطلق منه لمعالجة قضايا الشباب. اي معرفة مدى معيارية ولا معيارية السلوك الاجتماعي في ظل المعطيات الاجتماعية الراهنة، وما هي العوامل التي يمكن افتراضها من هذا المنطلق كدوافع أو أسباب لحدوث حالة اللامعيارية لدى الشباب الجزائري؟ وقد توصلت نتائج الدراسة الى: -التأثر الواضح للباحثين وأعمالهم البحثية وفلسفتهم في البحث بالفلسفات والمناهج وطرائق البحث الغربية، والتي انعكست على نتائج البحث العلمي للبلاد العربية والتي منها الجزائر، مما حال دون وضع محك ثابت نسبيا لتشخيص مشكلات الشباب خصوصا والمشكلات النفسية والاجتماعية لمختلف فئات المجتمع بصورة عامة. -أن مشكلات قيم المواطنة لدى الشباب الجزائري مكمنها في تضارب أصول الهوية بمستجداتها –قاعدة تقليدية بمظهر عصري- ولذلك نتصور مبدئيا أن علاج مشكلات الشباب يتطلب معالجة جوهر هذه القضية. This study aimed to clarify the features of society and its identity between traditional and modernity, then to clarify the repercussions of the identity crisis on the values of citizenship and the extent of the normative behavior of individuals and groups in general, and youth in particular, and their interactions and relations in light of this social and cultural system, and from it an attempt to identify a diagnostic test from which to address youth issues. That is, knowing the extent of normative or normative social behavior in light of the current social data, and what are the factors that can be assumed from this point of view as motives or reasons for the occurrence of a state of non-normity among Algerian youth? The results of the study found: The obvious influence of researchers, their research work and their philosophy in research on Western philosophies, curricula and research methods, which were reflected in the results of scientific research in the Arab countries, including Algeria, which prevented a relatively stable test for diagnosing the problems of young people in particular and the psychological and social problems of various groups of society in general. - Absence of a scientific platform and philosophy derived from the philosophy of Algerian society and its social, cultural and civilizational identity at the level of form, content, premise and method.

الكلمات المفتاحية: قيم؛ قيم مواطنة؛ هوية اجتماعية؛ معيارية؛ لا معيارية


تأثير العدالة التنظيمية على الرفاهية النفسية لدى عمال سونلغاز

لعوج حليمة,  خطار زهية, 
2022-11-09

الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف إلى أي مدي تساهم المتغيرات المستقلة (العدالة التنظيمية، بعد العدالة التوزيعية، بعد العدالة الاجرائية، بعد العدالة التفاعلية) في تفسير الرفاهية النفسية عند عمال سونلغاز؟، للإجابة عن هذا التساؤل تمت الاستعانة بمقياس العدالة التنظيمية لـ Niehoff & Noorman 1993 وسلم لقياس مظاهر الرفاهية النفسية في العمل لـ Marie-Hélène Gilbert ، و تمريراهما على عينة مكونة من (100) عامل، وأسفرت النتائج بعد اختبار الفرضية باختبار t على أن العمال الذين يقدرون وجود العدالة التنظيمية من حدود المتوسط فما فوق هم الذين يشعرون بالرفاهية النفسية اكثر من الذين يقدرونها في المستوى المنخفض. The study aims to identify to which extent do the independent variables (organizational justice, distributive justice, procedural justice, and interactive justice) contribute to the interpretation of psychological well-being among Sonelgaz workers? To answer this question, the organizational justice scale of Niehoff & Noorman 1993 and the scale measuring the aspects of psychological well-being at work by Marie-Hélène Gilbert were applied on a sample of (100) workers. The results after testing the hypothesis with a t-test, revealed that workers who value the existence of organizational justice from the limits of the average and above are the ones who feel psychological well-being more than those who appreciate it at the low level.

الكلمات المفتاحية: العدالة التنظيمية؛ العدالة التوزيعية؛ العدالة الاجرائية؛ العدالة التفاعلية؛ الرفاهية النفسية.


دراسة نفس عصبية لاستراتيجية حل المشكلات لدى المصابين بالعرض الجبهي-دراسة حالة-

بلطرش أسية, 
2022-11-15

الملخص: تطرقنا في بحثنا هذا إلى الدراسة النفس عصبية لاستراتيجية حل المشكلات لدى المصابين بالعرض الجبهي، حيث هدفت إلى محاولة معرفة مدى تأثير الإصابات الجبهية على الوظائف المعرفية العليا بما في ذلك استراتيجية حل المشكلات، ولقد قمنا بتطبيق اختبار D2000 لتقييم التفكير المنطقي، معتمدين في ذلك على المنهج الوصفي وبالتحديد تقنية دراسة حالة، حيث تضمنت مجموعة البحث حالة واحدة مصابة بالعرض الجبهي مختارة بطريقة مقصودة من بين أربعة حالات كانت تخضع للكفالة الأرطفونية، وتوصلنا من خلال نتائج التحليل الكمي والكيفي إلى أنَ المصاب بالعرض الجبهي يعاني من اضطراب في تكوين الخطط المعرفية وعدم القدرة على ايجاد الحلول وتجاوز المشكلات التي يتعرَض لها في حياته اليومية. In this research, we approached the neuropsychological study of the problem-solving strategy of people with frontal syndrome, which aimed to try to know the extent of the impact of frontal injuries on higher cognitive functions, including the problem-solving strategy, and we applied the D2000 test to assess logical thinking, relying on the Descriptive approach, more precisely, the case study technique, where the research group included an assigned case by the frontal syndrome, deliberately selected among four cases who had been the subject of speech therapy sponsorship, and we have found through the results of the quantitative and qualitative analysis that those with frontal syndrome are suffering from a disorder in the formation of cognitive plans and the inability to find solutions and overcome the problems they face in their daily lives.

الكلمات المفتاحية: العرض الجبهي ; وظائف معرفية عليا ; تفكير منطقي ; استراتيجية حل مشكلات ; الخطط المعرفية


أهمّية استراتيجيّات ما وراء المعرفة في تحسين التّعلّم والرّفع من مستوى التّحصيل الدّراسي لدى المتعلّمين

لخضاري مريم,  لكحل لخضر, 
2022-11-12

الملخص: تناولت الدّراسة الحالية أهمّيّة استراتيجيّات ما وراء المعرفة في تحسين التّعلّم والرّفع من مستوى التّحصيل الدّراسي لدى المتعلّمين خاصّة وأنّ الاتّجاهات الحديثة في التّربية تلحّ على ضرورة تعليم التّفكير واستراتيجيّات التّفكير ما وراء المعرفي للمتعلّمين كهدف واضح ومباشر وليس كعمليّة تلقائيّة آليّة لما له من دور بارز في فعّاليّة ونجاح العمليّة التّعلّميّة وتأثير واضح على مستوى التّحصيل الدّراسي وعلى حياة الفرد الاجتماعيّة والعمليّة لاحقا، إلّا أنّ هناك عدّة معوّقات تحول دون نجاح تعليم استراتيجيّات التّفكير ما وراء المعرفي يجب العمل بجدّيّة للتّقليل منها والقضاء عليها تدريجيّا لتحقيق الأهداف المرجوّة. The new studies dealt with Importance of the strategies of metacognition in the Improvement of the learning process and the progress of academic achievement. The new education approaches insists on the Importance of teaching and the strategies of thinking metacognition for learners as a direct objective since it is very efficient in the success of both the learning process and the progress of learners. However, there are many obstacles which threaten the success of teaching thinking strategies of metacognition and we have to reduce and get rid of these obstacles to realize it.

الكلمات المفتاحية: استراتيجيّات ما وراء المعرفة، التّعلّم، التّحصيل الدّراسي.



Les 10 articles les plus téléchargés

9 159 فعالية العلاج المعرفي السلوكي المعتمد على تقنية حل المشكل في الخفض من الضغط النفسي المدرك و قلق الموت لدى حالة مصابة بالحمل العنقودي 2 418 المعتقدات الصحية وعلاقتها بالاتجاه نحو السلوك الصحي لدى مرضى شرايين القلب التاجية 2 012 علاج معرفي سلوكي لاضطراب القلق المعمم لدى طفل دراسة حالة 1 463 مدى فعالية برنامج تحليل السلوك التطبيقي في تنمية مهارة التقليد لدى اطفال التوحد 1 408 الصحة النفسية من منظور علم النفس الايجابي 1 267 تسيير الضغط النفسي لدى ممرضي مصلحة جراحة القلب ( دراسة حالة) 1 138 واقع التنمر في المدرسة الجزائرية – مرحلة التعليم المتوسط – (دراسة ميدانية) 1 102 فعالية تقنية التعرض و منع الاستجابة في التخفيف من أعراض اضطراب الوسواس القهري 1 072 فعالية برنامج علاجي معرفي سلوكي في التخفيف من درجة اضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط الحركة لدى الطفل المتمدرس. 1 023 العلاج العقلاني الانفعالي السلوكي للاضطرابات الزوجية: دراسة حالة عيادية