مجلة البحوث التربوية والتعليمية

Revue des recherches éducatives et didactique

Description

Introducing the journal The Educational and Didactic Research Journal is a periodic and academic journal concerned with training, education and didactics along with clarifying some educational problems. The first volume was issued in 2012. This journal is bi-annual and issued by the educational didactic laboratory of teacher training school of Bouzareah. The Educational and Didactic Research Journal came in response to the needs of the education field and to contribute in the development of the national economy through giving importance to the training of both human resources and the trainers. It also attempts to answer many of the questions raised by the field of educational practices. The journal is framed by a group of members who are teachers researchers and who strive to provide a set of articles, research and field studies carried out for readers. These teachers researchers explore, describe and analyze what is happening in the field hoping to contribute in improving the educational conditions of the school. The Educational and Didactic Research Journal is intended for students and researchers interested in the education field. The journal publishes scientific research related to education and psychology that adheres to the established scientific research methodology and its internationally recognized steps. The journal publishes articles written in Arabic, French or English. The author (s) has to admit in writing that his article has not been previously published.

Annonce

بخصوص المقالات المرسلة

مجلة البحوث التربوية والتعليمية "Classe "C

دعوة للنشر عدد جوان 2024

مجلة البحوث التربوية والتعليمية

تحضيرا لإصدار المجلد رقم 13 العدد 02 لشهر جوان 2024 (العدد التسلسلي 26).

يسعد هيئة تحرير المجلة أن تنهي إلى علم السادة الباحثين والمهتمين بالنشر في مجلة البحوث التربوية والتعليمية، أن فترة استقبال المقالات تبدأ من تاريخ 13 فيفري 2024 إلى غاية 3 مارس 2024.

الرجاء الالتزام بنموذج اخراج المجلة وحتى تسهل عملية تحويل المقالات للتحكيم ولا يقابل مقالكم بالرفض الأولي.

كل مقال ملتزم بشروط النشر في المجلة سيمرر مباشرة للتحكيم .

بالتوفيق للجميع.

ع/هيئة التحرير أ.د.عبدالله كمال

https://www.asjp.cerist.dz/en/revueStat/241

 

Classe

C

08-02-2024


13

Volumes

28

Numéros

547

Articles


العلاقة الإندماجية بين الطلبة الجامعيين ومنصة موودل للتعليم الإلكتروني: تطبيق سوسيو-اتصالي لدراسة ميدانية بقسم علم الاجتماع بجامعة تيارت

بوشي فوزية, 
2024-07-08

الملخص: نسعى من خلال دراستنا الحالية إلى بحث العلاقة الاندماجية بين الطلبة الجامعيين ومنصة التعليم الإلكتروني موودل مستندين في ذلك إلى نظرية الاعتماد المتبادل الاتصالية كإطار تحليلي سوسيو-اتصالي. وعبر العمل الميداني بقسم علم الاجتماع بكلية العلوم الاجتماعية بجامعة تيارت، وتطبيق المقابلة النصف الموجهة مع عينة من الطلبة بلغ عددهم الـ30 مفردة، توصلنا إلى أهم النتائج الآتية: -استخدام محدود للمنصة من قبل الطلبة عينة البحث. -تتحدد الأهداف الأساسية للطلبة المبحوثين في تحميل المحاضرات. -يحقق الطلبة أهدافهم المعرفية عن طريق مصادر معلومات بديلة: الأساتذة والطلبة وصفحة القسم الفايسبوكية ومجموعات الميسنجر (الدردشات الجماعية)، إذ تبين من خلال النتائج أنها أكثر المصادر الاتصالية أهمية لديهم. وخلصنا في الأخير إلى تأكيد حقيقة مفادها: لا ينشئ الطلبة المبحوثين علاقة تفاعل مع منصة موودل التعليمية. Abstract :Through our current study, we seek to investigate the integrative relationship between university students and the Moodle e-learning platform based on the theory of communicative interdependence as a socio-communicative analytical framework. Through the field work at the Department of sociology at the Faculty of social sciences at Tiaret University, and the application of the half-directed interview with a sample of 30 students, we reached the following main results: - Limited use of the platform by sample research students. - The main objectives of the students are determined in the loading of lectures. - Students achieve their cognitive goals through alternative sources of information: professors, students, the Department's Facebook page and Messenger Groups (group chats), as the results show that they are the most important communication sources for them. Finally, we concluded to confirm the fact that the surveyed students do not establish an interaction relationship with the Moodle learning platform.

الكلمات المفتاحية: الطالب الجامعي ؛ منصة موودل ؛ علاقة الاندماج؛ الرقمنة.