مجلة البحوث التربوية والتعليمية

Revue des recherches éducatives et didactique

Description

Introducing the journal The Educational and Didactic Research Journal is a periodic and academic journal concerned with training, education and didactics along with clarifying some educational problems. The first volume was issued in 2012. This journal is bi-annual and issued by the educational didactic laboratory of teacher training school of Bouzareah. The Educational and Didactic Research Journal came in response to the needs of the education field and to contribute in the development of the national economy through giving importance to the training of both human resources and the trainers. It also attempts to answer many of the questions raised by the field of educational practices. The journal is framed by a group of members who are teachers researchers and who strive to provide a set of articles, research and field studies carried out for readers. These teachers researchers explore, describe and analyze what is happening in the field hoping to contribute in improving the educational conditions of the school. The Educational and Didactic Research Journal is intended for students and researchers interested in the education field. The journal publishes scientific research related to education and psychology that adheres to the established scientific research methodology and its internationally recognized steps. The journal publishes articles written in Arabic, French or English. The author (s) has to admit in writing that his article has not been previously published.

Annonce

بخصوص المقالات المرسلة

مجلة البحوث التربوية والتعليمية "Classe "C

دعوة للنشر عدد جوان 2024

مجلة البحوث التربوية والتعليمية

تحضيرا لإصدار المجلد رقم 13 العدد 02 لشهر جوان 2024 (العدد التسلسلي 26).

يسعد هيئة تحرير المجلة أن تنهي إلى علم السادة الباحثين والمهتمين بالنشر في مجلة البحوث التربوية والتعليمية، أن فترة استقبال المقالات تبدأ من تاريخ 13 فيفري 2024 إلى غاية 3 مارس 2024.

الرجاء الالتزام بنموذج اخراج المجلة وحتى تسهل عملية تحويل المقالات للتحكيم ولا يقابل مقالكم بالرفض الأولي.

كل مقال ملتزم بشروط النشر في المجلة سيمرر مباشرة للتحكيم .

بالتوفيق للجميع.

ع/هيئة التحرير أ.د.عبدالله كمال

https://www.asjp.cerist.dz/en/revueStat/241

 

Classe

C

08-02-2024


13

Volumes

27

Numéros

512

Articles


قراءة سوسيو-تنظيمية لظاهرة الاغتراب الوظيفي لدى أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الجزائرية

بوشلاغم حنان,  كوسة بوجمعة, 
2024-04-04

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تشخيص ظاهرة الاغتراب الوظيفي لدى أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الجزائرية، ولتحقيق هذا الهدف تم إجراء دراسة ميدانية في جامعة محمد الصديق بن يحي -جيجل. وتكون مجتمع البحث من 1035 عضو لسنة الجامعية 2018/2019، واستخدمت الاستبانة كأداة أساسية لدراسة والتي شملت 25 عبارة وتم التأكيد من صدقها من قبل المحكمين، وثباتها باستخدام معامل ألفا كرومباخ، بعد ذلك تم توزيع الاستبيان على عينة عشوائية قدرت بــ 90 مفردة. وقد تم استخدام البرنامج الإحصائي (spss)، في حساب متوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية. وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى شعور أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الجزائرية بالاغتراب الوظيفي جاء بدرجة متوسطة، وبمتوسط حسابي قدره 3.52 للدرجة الكلية.

الكلمات المفتاحية: الاغتراب- الوظيفة-الاغتراب الوظيفي. الهيئة التدريسية- الجامعة


درجة ممارسة سلوك المواطنة الرقمية أثناء استخدام مواقع التواصل الاجتماعي من طرف الشباب( الفيس بوك نموذجا) دراسة ميدانية على عينة تلاميذ البكالوريا من مستخدمي الفيس بوك.

بن عياش منال, 
2024-04-12

الملخص: ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة ممارسة سلوك المواطنة الرقمية من طرف تلاميذ البكالوريا مستخدمي الفيس بوك، حيث تم تطبيق استبيان الدراسة على عينة مكونة من (75) تلميذ وتلميذة تم اختيارهم بالطريقة القصدية. أسفرت نتائج الدراسة على سلوك المواطنة الرقمية يمارس بدرجة متوسطة أثناء استخدام تلاميذ البكالوريا موقع الفيس بوك، كما أنه لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة 0,05 = α بين درجات ممارسة سلوك المواطنة الرقمية أثناء استخدام الفيس بوك تعزى لمتغير الجنس، مكان السكن، معدل استخدام الأنترنت. Abstract: This study aimed to find out the degree of practice of digital citizenship behavior by the students of the baccalaureate Facebook users. Where the study questionnaire was applied to a sample of (75) students were chosen by the intentional way The results of the study have resulted in a medium degree of digital citizenship behavior during the use of Facebook by baccalaureate students, and there are no statistically significant differences at the sign level of 0.05 Between the degrees of digital citizenship behavior during Facebook is attributed to the sex variable, the place of residence, the Internet usage rate

الكلمات المفتاحية: المواطنة الرقمية ; مواقع التواصل الاجتماعي ; الفيس بوك ; تلميذ البكالوريا


Teaching Argumentative Writing through Reading Argumentative Texts: The Case of the Teachers of Writing at the Teachers Training School of Assia Djabar, Constantine

قيوش نجوة,  بغول يوسف, 
2024-03-21

Résumé: This paper aims at gaining insight on the Writing teachers at the training school-Assia Djebar-Constantine perceptions of using argumentative texts to teach argumentative essay, and the influence it has on their students’ written argumentative discourse. The study uses a questionnaire to collect data to answer three main questions: Do teachers use argumentative reading to teach argumentative writing? Do teachers emphasize the writer-reader interaction in teaching reading and argumentative essay? And how does reading argumentative texts affect positively the students’ written production? The study reveals the teachers’ use of argumentative texts in their writing class and their major focus on the pattern of organization and arguments where its positive effects are reflected in students’ argumentative essays.

Mots clés: Reading-Writing Relationship ; Argumentative Texts ; Argumentative Writing ; Writer-Reader Interaction ; Critical Reading


Appraising the Efficiency of a Language-Based Approach in Enhancing Literary Competence among EFL Students: An Experiment Study

كيرد سمير,  سعدون فريدة, 
2024-03-21

Résumé: This study aims to investigate the effectiveness of implementing a Language-Based Approach (LBA) in enhancing the literary competence of EFL students. The study employed an experimental design to compare an experiment group to a control group. The students' level of literary competence was assessed based on reading comprehension, understanding of literary conventions, terminology, analysis, and interpretation. Statistical analysis revealed a significant improvement for the experiment group compared to the control group, indicating that the language-based approach positively impacted the literary competence of the learners. In conclusion, this research establishes that the Language-Based Approach is a potent pedagogical tool for nurturing literary competence among EFL students.

Mots clés: EFL ; Language-Based Approach ; Literary Competence ; Teaching Literature


المبادئ الأساسية لتربية الطفل عند روسو من خلال تنمية الطبيعة الإنسانية

جبار دليلة, 
2024-04-18

الملخص: هدفت الدراسة إلى التَّعرف على المبادئ الأساسية الَّتي اِعتمد عليها روسو في تربية الطفل، ومحاولة إبراز أهمية الاِتجاه الطَّبيعي في العملية التَّربويَّة، والتَّطرق إلى أهم الأفكار الواردة في كتاب "إميل" ، فيما يتعلق بطرق تربية الأطفال، ودور الطَّبيعة الخيرة في تكوين الأفراد وإعدادهم للحياة الاِجتماعيَّة، وقد اِستندنا في ذلك على المنهج التَّحليلي التَّركيبي الملائمان لطبيعة البحث، وبيَّن البحث مجموعة من النَّتائج، وأهمها هي الاعتماد على الطَّبيعة الخيِّرة للإنسان كنموذج لمنهج تربوي صالح لتربية الأطفال واِحترام الغرائز والميول الفطريَّة للطفل.

الكلمات المفتاحية: روسو ; التربية ; الطفل ; الإنسانية ; الطبيعة الخيرة


الصلابة النفسية ودورها في تحسين نوعية الحياة لدى الشباب الجامعي

دباغ بشرى,  عبيب غنية, 
2024-03-30

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور الصلابة النفسية في تحسين نوعية الحياة لدى الشباب الجامعي، والكشف عن الفروق في الصلابة النفسية ونوعية الحياة تعزى لمتغير الجنس، ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على مقياس الصلابة النفسية ومقياس نوعية الحياة، طبق على عينة بلغ حجمها (200) طالبا جامعيا، اختيروا بطريقة عشوائية، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الصلابة النفسية ونوعية الحياة، كما أنه توجد فروق دالة احصائيا في درجات الصلابة النفسية تعزى لمتغير الجنس وكانت لصالح الإناث، بينما لم توجد فروق دالة احصائيا في درجات نوعية الحياة تعزى لمتغير الجنس، كما توصلت النتائج إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية للصلابة النفسية على نوعية الحياة لدى الشباب الجامعي. This study aims to identify the role of psychological hardiness in improving the quality of life among university youth, and to reveal differences in psychological hardiness and quality of life due to the variable of gender. To achieve the objectives of the study, the psychological hardiness scale and the quality of life scale were relied upon, applied to a sample size of (200). University students, chosen randomly. The results of the study revealed that there was a statistically significant correlation between psychological hardiness and quality of life. There were also statistically significant differences in the degrees of psychological hardiness due to the gender variable, and they were in favor of females, while there were no statistically significant differences in the degrees of quality of life. Attributable to the gender variable, the results also found a statistically significant effect of psychological hardiness on the quality of life among university youth.

الكلمات المفتاحية: الصلابة النفسية؛ نوعية الحياة؛ الشباب الجامعي. ; psychological hardiness; quality of life; university youth.


Reconstructing Identity by Subverting Language(s) : A Reading of the Use of Language(S) in the Writings of Leila Sebbar

كوسة توفيق, 
2024-04-21

Résumé: This article examines the strategies employed by North African French-speaking writers, with a focus on the Algerian novelist Leila Sebbar. Sebbar's unique approach involves deconstructing the French language, in her writings, to reconstruct her mother languages, including classical Arabic, dialectal Arabic, and Berber. The researcher is intrigued to Sebbar's remark in a 2005 interview that she writes in French literature, conceiving it simultaneously her mother’s language and her mother-tongue, while integrating Arabic accents as her father's language. This study relies on an analytical methodology based on three fundamental types of analysis that are central to stylistics: lexical, semantic, and pragmatic analysis, along with the theoretical foundations of deconstruction theories. Indeed, the analysis follows a chronological exploration of Sebbar's exposure to different languages, including classical Arabic, dialectal Arabic, and French, and their impact on her identity through the analysis of language changes in Shérazade, 17 Ans, Brune, Frisée, Les Yeux Verts (1982), Parle Mon Fils Parle à Ta Mère (1984), Le Fou de Shérazade (1991), La Robe Interdite in La Jeune Fille au Balcon (1996), La Fille en Prison in Sept filles (2003), Je ne Parle pas la Langue de Mon Père (2003), L’Arabe Comme un Chant Secret (2007) . In conclusion, the discussion reveals Sebbar's adept use of neutral French writing as a platform to intertwine diverse voices, allowing her to freely navigate and express multiple facets of her identity, encompassing both her father's Arabic and mother's French languages.

Mots clés: North African writers ; language strategies ; identity ; Leila Sebbar ; multilingualism


Logos, Ethos, and Pathos in Argumentative Essays of Third Year English Students at the University of Bouira: A Metadiscoursal Perspective

قاسيمي الشيماء,  مسخر حياة, 
2024-04-15

Résumé: This exploratory study examined the use and perception of metadiscourse markers and Aristotle’s rhetorical appeals of logos, ethos, and pathos in argumentative essays written by 22 third-year English majors at Bouira University in Algeria. The research employed a mixed-method approach using structured interviews, and in-class written argumentative essays. For the in-class argumentative writing, results showed a higher usage of interactional markers to signal the reader’s involvement with attitude markers dominating, followed by transitions and hedges. Among rhetorical appeals, pathos was the most used one amongst students. For interviews, results revealed that the students had a basic understanding of what argumentative writing involves. They acknowledged the existence of a relationship between the writer and their audience but had split beliefs regarding the use or non-use of pathos for argumentation. Implications from this research for teaching argumentative writing are presented.

Mots clés: logos ; ethos ; pathos ; argumentation ; metadiscourse