مجلة البحوث التربوية والتعليمية

Revue des recherches éducatives et didactique

Description

Introducing the journal The Educational and Didactic Research Journal is a periodic and academic journal concerned with training, education and didactics along with clarifying some educational problems. The first volume was issued in 2012. This journal is bi-annual and issued by the educational didactic laboratory of teacher training school of Bouzareah. The Educational and Didactic Research Journal came in response to the needs of the education field and to contribute in the development of the national economy through giving importance to the training of both human resources and the trainers. It also attempts to answer many of the questions raised by the field of educational practices. The journal is framed by a group of members who are teachers researchers and who strive to provide a set of articles, research and field studies carried out for readers. These teachers researchers explore, describe and analyze what is happening in the field hoping to contribute in improving the educational conditions of the school. The Educational and Didactic Research Journal is intended for students and researchers interested in the education field. The journal publishes scientific research related to education and psychology that adheres to the established scientific research methodology and its internationally recognized steps. The journal publishes articles written in Arabic, French or English. The author (s) has to admit in writing that his article has not been previously published.

Annonce

بخصوص المقالات المرسلة

مجلة البحوث التربوية والتعليمية "Classe "C

دعوة للنشر عدد جوان 2024

مجلة البحوث التربوية والتعليمية

تحضيرا لإصدار المجلد رقم 13 العدد 02 لشهر جوان 2024 (العدد التسلسلي 26).

يسعد هيئة تحرير المجلة أن تنهي إلى علم السادة الباحثين والمهتمين بالنشر في مجلة البحوث التربوية والتعليمية، أن فترة استقبال المقالات تبدأ من تاريخ 13 فيفري 2024 إلى غاية 3 مارس 2024.

الرجاء الالتزام بنموذج اخراج المجلة وحتى تسهل عملية تحويل المقالات للتحكيم ولا يقابل مقالكم بالرفض الأولي.

كل مقال ملتزم بشروط النشر في المجلة سيمرر مباشرة للتحكيم .

بالتوفيق للجميع.

ع/هيئة التحرير أ.د.عبدالله كمال

https://www.asjp.cerist.dz/en/revueStat/241

 

Classe

C

08-02-2024


13

Volumes

27

Numéros

512

Articles


قراءة سوسيو-تنظيمية لظاهرة الاغتراب الوظيفي لدى أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الجزائرية

بوشلاغم حنان,  كوسة بوجمعة, 
2024-04-04

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى تشخيص ظاهرة الاغتراب الوظيفي لدى أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الجزائرية، ولتحقيق هذا الهدف تم إجراء دراسة ميدانية في جامعة محمد الصديق بن يحي -جيجل. وتكون مجتمع البحث من 1035 عضو لسنة الجامعية 2018/2019، واستخدمت الاستبانة كأداة أساسية لدراسة والتي شملت 25 عبارة وتم التأكيد من صدقها من قبل المحكمين، وثباتها باستخدام معامل ألفا كرومباخ، بعد ذلك تم توزيع الاستبيان على عينة عشوائية قدرت بــ 90 مفردة. وقد تم استخدام البرنامج الإحصائي (spss)، في حساب متوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية. وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى شعور أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات الجزائرية بالاغتراب الوظيفي جاء بدرجة متوسطة، وبمتوسط حسابي قدره 3.52 للدرجة الكلية.

الكلمات المفتاحية: الاغتراب- الوظيفة-الاغتراب الوظيفي. الهيئة التدريسية- الجامعة


درجة ممارسة سلوك المواطنة الرقمية أثناء استخدام مواقع التواصل الاجتماعي من طرف الشباب( الفيس بوك نموذجا) دراسة ميدانية على عينة تلاميذ البكالوريا من مستخدمي الفيس بوك.

بن عياش منال, 
2024-04-12

الملخص: ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة ممارسة سلوك المواطنة الرقمية من طرف تلاميذ البكالوريا مستخدمي الفيس بوك، حيث تم تطبيق استبيان الدراسة على عينة مكونة من (75) تلميذ وتلميذة تم اختيارهم بالطريقة القصدية. أسفرت نتائج الدراسة على سلوك المواطنة الرقمية يمارس بدرجة متوسطة أثناء استخدام تلاميذ البكالوريا موقع الفيس بوك، كما أنه لاتوجد فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة 0,05 = α بين درجات ممارسة سلوك المواطنة الرقمية أثناء استخدام الفيس بوك تعزى لمتغير الجنس، مكان السكن، معدل استخدام الأنترنت. Abstract: This study aimed to find out the degree of practice of digital citizenship behavior by the students of the baccalaureate Facebook users. Where the study questionnaire was applied to a sample of (75) students were chosen by the intentional way The results of the study have resulted in a medium degree of digital citizenship behavior during the use of Facebook by baccalaureate students, and there are no statistically significant differences at the sign level of 0.05 Between the degrees of digital citizenship behavior during Facebook is attributed to the sex variable, the place of residence, the Internet usage rate

الكلمات المفتاحية: المواطنة الرقمية ; مواقع التواصل الاجتماعي ; الفيس بوك ; تلميذ البكالوريا


الصلابة النفسية ودورها في تحسين نوعية الحياة لدى الشباب الجامعي

دباغ بشرى,  عبيب غنية, 
2024-03-30

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور الصلابة النفسية في تحسين نوعية الحياة لدى الشباب الجامعي، والكشف عن الفروق في الصلابة النفسية ونوعية الحياة تعزى لمتغير الجنس، ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على مقياس الصلابة النفسية ومقياس نوعية الحياة، طبق على عينة بلغ حجمها (200) طالبا جامعيا، اختيروا بطريقة عشوائية، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الصلابة النفسية ونوعية الحياة، كما أنه توجد فروق دالة احصائيا في درجات الصلابة النفسية تعزى لمتغير الجنس وكانت لصالح الإناث، بينما لم توجد فروق دالة احصائيا في درجات نوعية الحياة تعزى لمتغير الجنس، كما توصلت النتائج إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية للصلابة النفسية على نوعية الحياة لدى الشباب الجامعي. This study aims to identify the role of psychological hardiness in improving the quality of life among university youth, and to reveal differences in psychological hardiness and quality of life due to the variable of gender. To achieve the objectives of the study, the psychological hardiness scale and the quality of life scale were relied upon, applied to a sample size of (200). University students, chosen randomly. The results of the study revealed that there was a statistically significant correlation between psychological hardiness and quality of life. There were also statistically significant differences in the degrees of psychological hardiness due to the gender variable, and they were in favor of females, while there were no statistically significant differences in the degrees of quality of life. Attributable to the gender variable, the results also found a statistically significant effect of psychological hardiness on the quality of life among university youth.

الكلمات المفتاحية: الصلابة النفسية؛ نوعية الحياة؛ الشباب الجامعي. ; psychological hardiness; quality of life; university youth.