مجلة البحوث التربوية والتعليمية

Revue des recherches éducatives et didactique

Description

Introducing the journal The Educational and Didactic Research Journal is a periodic and academic journal concerned with training, education and didactics along with clarifying some educational problems. The first volume was issued in 2012. This journal is bi-annual and issued by the educational didactic laboratory of teacher training school of Bouzareah. The Educational and Didactic Research Journal came in response to the needs of the education field and to contribute in the development of the national economy through giving importance to the training of both human resources and the trainers. It also attempts to answer many of the questions raised by the field of educational practices. The journal is framed by a group of members who are teachers researchers and who strive to provide a set of articles, research and field studies carried out for readers. These teachers researchers explore, describe and analyze what is happening in the field hoping to contribute in improving the educational conditions of the school. The Educational and Didactic Research Journal is intended for students and researchers interested in the education field. The journal publishes scientific research related to education and psychology that adheres to the established scientific research methodology and its internationally recognized steps. The journal publishes articles written in Arabic, French or English. The author (s) has to admit in writing that his article has not been previously published.

Annonce

بخصوص المقالات المرسلة

** Educational and Didactic Research Review "Class "C**

**Call for Publication December 2024**

** Educational and Didactic Research Review **

 

In preparation for issuing volume 13, number 03 for December 2024 (serial number 27), the editorial board of the journal is pleased to inform researchers and those interested in publishing in the Journal of Educational Research and Studies that the submission period for articles begins from August 27, 2024, to September 21, 2024.

Please adhere to the journal's formatting guidelines to facilitate the review process and to avoid initial rejection of your article.

All articles that comply with the publication conditions of the journal will be forwarded directly for review.

Best of luck to everyone.

On behalf of the Editorial Board,

Prof. Abdallah Kamel

https://www.asjp.cerist.dz/en/revueStat/241

Classe C

 

 

 

 

 

 

** Revue des recherches éducatives et didactique "Classe "C**

**Appel à Publication Décembre 2024**

** Revue des recherches éducatives et didactique**

 

En préparation de la publication du volume 13, numéro 03 pour décembre 2024 (numéro de série 27), le comité de rédaction de la revue a le plaisir d'informer les chercheurs et ceux intéressés par la publication dans la Revue de Recherches Éducatives que la période de soumission des articles commence du 27 août 2024 au 21 septembre 2024.

Veuillez respecter le modèle de sortie de la revue afin de faciliter le processus d'évaluation et d'éviter le refus initial de votre article.

Tous les articles conformes aux conditions de publication de la revue seront directement transmis pour évaluation.

Bonne chance à tous.

Au nom du comité de rédaction,

Prof. Abdallah Kamel

https://www.asjp.cerist.dz/en/revueStat/241

Classe C

مجلة البحوث التربوية والتعليمية "Classe "C

دعوة للنشر عدد ديسمبر 2024

مجلة البحوث التربوية والتعليمية

تحضيرا لإصدار المجلد رقم 13 العدد 03 لشهر ديسمبر 2024 (العدد التسلسلي 27).

يسعد هيئة تحرير المجلة أن تنهي إلى علم السادة الباحثين والمهتمين بالنشر في مجلة البحوث التربوية والتعليمية، أن فترة استقبال المقالات تبدأ من تاريخ 27 أوت 2024 إلى غاية 21 سبتمبر 2024.

الرجاء الالتزام بنموذج اخراج المجلة وحتى تسهل عملية تحويل المقالات للتحكيم ولا يقابل مقالكم بالرفض الأولي.

كل مقال ملتزم بشروط النشر في المجلة سيمرر مباشرة للتحكيم .

بالتوفيق للجميع.

ع/هيئة التحرير أ.د.عبدالله كمال

https://www.asjp.cerist.dz/en/revueStat/241

 

Classe C

15-08-2024


13

Volumes

28

Numéros

547

Articles


دور التفكير الايجابي في اعتماد استراتيجيات مواجهة التنمّر الإلكتروني لدى طلبة الجامعة (من وجهة نظر طلبة جامعة الجزائر2)

شعباني مليكة, 
2024-09-09

الملخص: ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور التفكير الايجابي لدى طلبة الجامعة في اعتماد استراتيجيات مواجهة التنمر الإلكتروني لديهم، ولبلوغ هذا الهدف استهدفنا عينة من طلبة جامعة الجزائر2 مع الاعتماد على المنهج الوصفي وبناء استبيان، ومن أهم النتائج التي أسفرت عنها هذه الدراسة (من وجهة نظر طلبة جامعة الجزائر2) ما يلي:- تمثلت أشكال التنمر الإلكتروني في المضايقة الإلكترونية، ارسال الرسائل الإلكترونية المسيئة سواء على البريد الالكتروني أو على مواقع التواصل الاجتماعي، حضر ضحية التنمر عن مجموعات الدردشة، التهديد ، تشويه سمعة الضحية، انتحال الشخصية، -يعتمد الطلبة ( ضحايا التنمر) استراتيجيات متنوعة لمواجهة التنمر الالكتروني منها استراتيجيات (توجيهية، تحفيزية، المساعدة والتشجيع على استراتيجية حل المشكلات) -أهمية التفكير الإيجابي في توجيه الطلبة للاعتماد على استراتيجيات مواجهة التنمر الإلكتروني. Abstract : The current study aimed to identity the role of positive thinking in adopting strategies to confront cyber bullying among university student, To achieve this purpose a sample of students from the University of Alger2, was chosen, we also used in the study descriptive approach and questionnaire ,The study concluded following results: the forms of cyber bullying that students see are represented in electronic harassment, sending offensive electronic message, whether on e-mail or social networking site, excluding the victim of bullying from chat groups, threatening and defaming victims of bullying, impersonation. -Victims of cyber bullying adopt a variety of strategies to confront cyber bullying, including strategies (guiding, motivational, helping and encouraging a problem –solving strategy), The importance of positive thinking in guiding students to rely on strategies to confront cyber bullying

الكلمات المفتاحية: التفكير الإيجابي ؛ التنمر الإلكتروني ؛ استراتيجيات مواجهة التنمر الإلكتروني.


الوسائل البيداغوجيّة والتّعليميّة ودورها في تعليم أطفال الأقسام التّحضيرية Pedagogical and educational methods and their role in educating preparatory school children

علاوة محمد, 
2024-09-09

الملخص: ملخص: تمثل التّربية التّحضيريّة أهمّ محطّات تعليم الأطفال، والبوابة الرّئيسيّة لتكوينهم وتحضيرهم للدّخول المدرسي الاجباري، وعليه فإنّ الوسائل البيداغوجيّة والتّعليميّة لها دور كبير في تكوين وتعليم هذه الفئة من الأطفال، وتحضيرهم لمرحلة جادّة من حياتهم، فيا ترى ما مدى نجاعة هذه الوسائل في بناء هذه الفئة وتحضيرها لمرحلة تعليميّة؟ تقود الطّفل من اللّعب إلى التّعلم. الكلمات المفتاحية: التربية التحضيرية ؛ الوسائل ؛ البيداغوجية ؛ التعليمية. Abstract : Preparatory education represents the most important stations for educating children and the main gate for their formation and preparation for compulsory school entry, and therefore the pedagogical and educational methods have a great role in the formation and education of this group of children and their preparation for a serious stage of their lives, so what is the effectiveness of these methods in building this category and preparing them for an educational stage? It leads the child from playing to learning. Keywords : Preparatory education; means; pedagogical; Educational.

الكلمات المفتاحية: Keywords : Preparatory education; means; pedagogical; Educational. ; الكلمات المفتاحية: التربية التحضيرية ؛ الوسائل ؛ البيداغوجية ؛ التعليمية.


العلاقة الإندماجية بين الطلبة الجامعيين ومنصة موودل للتعليم الإلكتروني: تطبيق سوسيو-اتصالي لدراسة ميدانية بقسم علم الاجتماع بجامعة تيارت

بوشي فوزية, 
2024-07-08

الملخص: نسعى من خلال دراستنا الحالية إلى بحث العلاقة الاندماجية بين الطلبة الجامعيين ومنصة التعليم الإلكتروني موودل مستندين في ذلك إلى نظرية الاعتماد المتبادل الاتصالية كإطار تحليلي سوسيو-اتصالي. وعبر العمل الميداني بقسم علم الاجتماع بكلية العلوم الاجتماعية بجامعة تيارت، وتطبيق المقابلة النصف الموجهة مع عينة من الطلبة بلغ عددهم الـ30 مفردة، توصلنا إلى أهم النتائج الآتية: -استخدام محدود للمنصة من قبل الطلبة عينة البحث. -تتحدد الأهداف الأساسية للطلبة المبحوثين في تحميل المحاضرات. -يحقق الطلبة أهدافهم المعرفية عن طريق مصادر معلومات بديلة: الأساتذة والطلبة وصفحة القسم الفايسبوكية ومجموعات الميسنجر (الدردشات الجماعية)، إذ تبين من خلال النتائج أنها أكثر المصادر الاتصالية أهمية لديهم. وخلصنا في الأخير إلى تأكيد حقيقة مفادها: لا ينشئ الطلبة المبحوثين علاقة تفاعل مع منصة موودل التعليمية. Abstract :Through our current study, we seek to investigate the integrative relationship between university students and the Moodle e-learning platform based on the theory of communicative interdependence as a socio-communicative analytical framework. Through the field work at the Department of sociology at the Faculty of social sciences at Tiaret University, and the application of the half-directed interview with a sample of 30 students, we reached the following main results: - Limited use of the platform by sample research students. - The main objectives of the students are determined in the loading of lectures. - Students achieve their cognitive goals through alternative sources of information: professors, students, the Department's Facebook page and Messenger Groups (group chats), as the results show that they are the most important communication sources for them. Finally, we concluded to confirm the fact that the surveyed students do not establish an interaction relationship with the Moodle learning platform.

الكلمات المفتاحية: الطالب الجامعي ؛ منصة موودل ؛ علاقة الاندماج؛ الرقمنة.