آفاق علمية


Description

Afak Ilmia review is an international journal, double blind peer-reviewed, bi-annual and free of charge, open access journal published by the Tamanrasset university center – Algeria; the journal focuses on the following topics: arts; literature; linguistics; humanities; legal and economic studies it provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects. The journal is published in both and print versions. The online version is free access and downloadable. All papers around the world are very welcome in our international journal).

Annonce

بخصوص صدور العدد 1 المجلد 14 عدد عادي

 

إعلان 

نعلم الباحثات الفضليات والباحثين الأفاضل عن صدور العدد 1 من المجلد 14 (عدد عادي)

ملاحظة هامة 

على السادة المؤلفين الالتزام بالشروط الشكلية ومنها أن يكون عدد صفحات المقال بين 10 صفحات و20 صفحة

Important Notes

  • The volume of the research article should not exceed 20 pages, and not be less than 10 pages.

14-06-2021


14

Volumes

33

Numéros

889

Articles


مناهج البحث في العلوم الإنسانية و الاجتماعية.( البحث في اللغة نموذجا)

غزيل بلقاسم, 
2020-11-01

الملخص: يعتقد بعض الدارسين أنّ تطبيق المنهج العلمي حكر على العلوم الطبيعية وحدها لأنّ ظواهرها يمكن ملاحظتها و إجراء التجارب عليها و بالتالي الخلوص إلى نتائج علمية حقيقية و دقيقة لا مراء فيها، و أمّا العلوم الإنسانية و الاجتماعية – كما يعتقد هؤلاء- فلا حظ لها من تطبيق المنهج العلمي إلا في حدود ضيقة لأنّ مواضيعها يطبعها التغير و الاختلاف و تكتنفها الذاتية و يعوزها الإطلاق، و ظلّ هذا الاعتقاد سائدا لفترات زمنية عديدة، غير أنه و في العصر الحديث أبان الدارسون في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية عن مجهودات معتبرة، حاولوا فيها تطبيق المنهج العلمي في دراساتهم، و توصلوا من خلاله إلى نتائج علمية باهرة لا تتعارض مع الموضوعية العلمية... و في هذا المقال نحاول مناقشة هذه الفكرة المتعلقة بمدى إمكانية تطبيق المنهج العلمي على العلوم الإنسانية و الاجتماعية و على البحث اللغوي على وجه الأساس.

الكلمات المفتاحية: المنهج، البحث اللغوي ، العلوم الإنسانية و الاجتماعية.


صحة المرأة قبل حدوث الحمل

بوحفص سومية, 
2021-03-09

الملخص: سنتناول في هذه الورقة البحثية بالتطرق إلي أهم المراحل الأساسية التي تمر بها كل امرأة قبل حدوث عملية الحمل، بحيث أنه على كل أسرة مهما كان مستواياتها الثقافي والاجتماعي والاقتصادي التمسك بجميع القواعد الأساسية وتوفير جميع هذه الإحتياجات التي تحتاجها المرأة سوء أكانت من ناحية التغذية وتوفير لها الجوى الملائم لحدوث الحمل نفسيا واجتماعيا، وكذا تجنب جميع الممارسات الشعبية الموروثة من الأجداد والتي تعود بالضرر علي صحتها في المستقبل البعيد والقريب. Dans ce document de recherche, nous traiterons des étapes de base les plus importantes que chaque femme traverse avant la grossesse, de sorte que chaque famille, quels que soient ses niveaux culturel, social et économique, doit adhérer à toutes les règles de base et répondre à tous ces besoins dont une femme a besoin, qu'il s'agisse de nutrition et d'air. Convient à la grossesse psychologiquement et socialement, tout en évitant toutes les pratiques folkloriques héritées des grands-parents qui nuisent à leur santé dans un avenir lointain et proche.

الكلمات المفتاحية: الغذاء السليم ; الممارسات الضارة ; حدث الحمل ; استعداد نفسي ; استعداد اجتماعي


جدلية السرد والتاريخ في الخطاب الروائي الجزائري المعاصر رواية "كتاب الأمير" لواسيني الأعرج أنموذجا

لعياضي أحمد,  بطاطاش بوعلام, 
2022-03-09

الملخص: عرفت التجربة السردية المعاصرة تطورات مسّت خطاب السرد الجزائري وموضوعاته، ونظرا لوجود علاقة جدلية بين خطاب السرد وخطاب التاريخ حاولنا من خلال دراستنا لرواية "كتاب الأمير مسالك أبواب الحديد" لواسيني الأعرج الوقوف على بعض الأحداث المغيّبة في تاريخ حياة الأمير عبد القادر التي تطرق إليها الروائي، خاصة ما تعلق بالقترة الأخيرة منها التي قضاها في المنفى بفرنسا وكشف أسباب استحضار الروائي الجزائري لهذه الشخصية؟ ومدى وفائه لحرفية التاريخ ومراعاته للمرجعيات الثقافية والاجتماعية التي تُؤطّر الشخصية المستلهمة؟ ولقد وقف عند العلاقة التي جمعت الأمير مع "أنطوان أدولف ديبوش"، ونفض الغبار عنها من خلال إعادة قراءتها مرة أخرى وفق معطيات وحقائق تاريخية جديدة، فاستدعاؤه لشخصية الأمير في خطابه الروائي ما كان إلاّ ليكون استحضارا لتاريخ الجزائر وإبرازا بعض الأحداث التي كانت منعرج تحول لبناء جزائر جديدة، هذا التحول في العلاقات بين الأنا والأخر، من رفض مطلق إلى قبول وتعايش سلمي، ومن تصادم إلى تحاور الأديان، ومن تنافر إلى تثاقف بين الحضارات. Abstract: The contemporary narrative witnessed developments that affected the Algerian narrative discourse and its topics, and due to the existence of a relationship between the narrative discourse and history, we tried to study the novel "The Prince's book" by Wassini Al-Araj in order to find out the missing events in the life of the prince Abdelkader, especially with regard to the period he spent in exile in France and the reasons for the novelist's evocation? and to what extent it fulfilled the literal history? Stop at the relationship that the Prince had with Antoine Debouch. his invocation of the prince's personality was an evocation of the history of Algeria and highlighting the events that were the transformation in the relations between the ego and the other, and the acceptance of peaceful coexistence, interfaith dialogue and the culture of civilizations.

الكلمات المفتاحية: الأمير عبد القادر ; السرد التاريخي ; الأنا والآخر ; التعايش السلمي ; حوار الحضارات


دور مديري مؤسسات التعليم الثانوي في تحسين المناخ التنظيمي بمؤسساتهم من وجهة نظر الأساتذة

سايحي أسماء,  بعزي سمية, 
2022-04-24

الملخص: الملخص: تهدف هذه الدراسة للتعرف على دور مديري مؤسسات التعليم الثانوي في تحسين المناخ التنظيمي بمؤسساتهم من وجهة نظر الأساتذة، ولتحقيق هدف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي، وتم استخدام استبيان " الرباح 2008"، وأعيد تعديله وحساب خصائصه السيكومترية. وطبق على عينة مكونة من 54 أستاذا تم اختيارهم بالطريقة العرضية، وتم الاعتماد على برنامج الحزمة الإحصائية الاجتماعية لتحليل البيانات 22SPSS . وتوصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة مديري مؤسسات التعليم الثانوي لدورهم في تحسين المناخ التنظيمي بمؤسساتهم في مجالي الأبنية والمرافق والتجهيزات المدرسية، والأساتذة مرتفعة، ومتوسطة في مجال: التلاميذ، المناهج، المجتمع المحلي. Abstract: The study aims to identify the role of secondary school Directors in improving the organizational climate of their institutions from the perspective of teachers, To achieve the aim of the study, the descriptive approach was used, The study tool is The role of directors of secondary education institutions in improving the regulatory climate of their institutions questionnaire prepared by the researcher "Rabbah 2008", was Modified and calculated psychometric characteristics. It was applied to a convenience sample of 54 Professors. We relied on the social statistical package program to analyze the spss22 data. The study found that the degree to which the Directors of Secondary Education institutions has exercised their role in improving the organizational environment of their institutions is high in the areas of school buildings, facilities and equipment, professors and middle-level in the field of: Pupils, Educational curricula and the local community.

الكلمات المفتاحية: مدير التعليم الثانوي ; مؤسسة التعليم الثانوي ; المناخ التنظيمي ; أستاذ التعليم الثانوي


المشكلات السلوكية لدى ذوي صعوبات تعلّم الرياضيات من تلاميذ المرحلة الإبتدائية -دراسة ميدانية بولاية عين الدفلة-

سعدات فضيلة,  خطار زهية, 
2022-04-24

الملخص: الملخص: هدفت هذه الدّراسة إلى معرفة المشكلات السلوكية لدى ذوي صعوبات تعلّم الرياضيات من تلاميذ المرحلة الإبتدائية. ولهذا الغرض تم إستخدام المنهج الوصفي، وتطبيق اختبار رسم الرجل؛ وقائمتي تقدير صعوبات تعلّم الرياضيات من طرف المعلمين (من إعداد الباحثة)، وقائمة المشكلات السلوكية، على عينة متكونة من (30) تلميذ ((17) ذكور (13) إناث) ذوي صعوبات تعلّم الرياضيات. بالمرحلة الابتدائية (السنة الثالثة والرابعة) الذين تتراوح أعمارهم بين (8- 12 سنة). قد دلّت النتائج أنّه توجد علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيا بين صعوبات تعلّم الرياضيات والمشكلات السلوكية، إذ كلما زادت حدة صعوبات تعلّم الرياضيات ظهرت وزادت المشكلات السلوكية، وكلما قلت صعوبات تعلّم الرياضيات قلت المشكلات السلوكية، كما أظهرت نتائج الدّراسة تباين انتشار المشكلات السلوكية لدى أفراد عينة البحث، وأيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في ظهور المشكلات السلوكية لديهم تعزى لمتغير الجنس. Abstract: This study aimed to identify behavioral problems in elementary school students who have difficulty learning mathematics. For this, the descriptive approach was used, and the test of the drawing of a man was applied; And two assessment lists of mathematics learning difficulties by teachers (prepared by the researcher), and a list of behavioral problems, on a sample of (30) students (17) male (13) female with difficulties learning mathematics. In the primary stage (3rd and 4th year) between the ages of (8-12 years). The results indicated that there is a positive and statistically significant correlation between the difficulties of learning mathematics and the behavioral problems. The results of the study also showed the variation in the prevalence of behavioral problems among the members of the research sample, and also the absence of statistically significant differences in the emergence of behavioral problems with them due to the gender variable.

الكلمات المفتاحية: المشكلات السلوكية ; صعوبات تعلّم الرياضيات; تلاميذ المرحلة الابتدائية.


الحق في التنمية و جودة الحياة :أين نحن منهما؟

وشنان حكيمة, 
2022-04-24

الملخص: تتضمن هذه المقالة توصيفا لموضوع يجمع بين الحق في التنمية و جودة الحياة، من خلال الحديث عن كل منهما على حدى. تبيانا لأهميته من نواحي متعددة لتوضيح عما نتحدث، و تقديم الدلائل المعرفية و الواقعية، للمحاججة حول ما نتحدث عنه . وإثبات ارتباط جودة الحياة بخطط التنمية، التي لا تتمثل في الدخل فقط كما يعتقد في الغالب الأعم، و إنما في الارتقاء بنوعية الحياة، فضلا عن أنها ما قامت إلا بمجهود الإنسان و من أجله. : This article includes a description of a subject that combines the right This article includes a description of a topic that combines the right to development and the quality of life, by talking about each of them separately, indicating its importance in several aspects, to clarify what we are talking about, and provide evidence and factual evidence, to argue about what we are talking about. and prove The quality of life is linked to development plans, which are not represented only in income, as is often believed, but in the improvement of the quality of life, as well as that it is carried out only with the efforts of man and for him.

الكلمات المفتاحية: الحق في التنمية ; جودة الحياة ; مؤشرات جودة الحياة


الممارسة الحوارية بين المسؤولية والأمانة (من حوار المواجهة وأخلاق المسؤولية...إلى حوار المواثقة وأخلاق الأمانة)

مولاي ناجم, 
2022-04-24

الملخص: الملخص: يعد الحوار في الإسلام من أعظم الوسائل للتفاهم ونسج علاقات تنموية وتقاربية في جميع مجالات الحياة سواء مع أهل الوطن الواحد، أو مع سائر الحضارات والشعوب الأخرى؛ وشعار الإسلام المعلن في هذا المضمار عبر عنه قول الله تعالى:﴿ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴾ (سورة: الحجرات الآية:13). من هذا المنطلق يحق لنا أن نتسأل لمعرفة السبيل إلى تنمية الأفراد والشعوب والأمم؟ وما هي طبيعة الحوار الذي أعتمده الخطاب الإسلامي في عملية التقارب الحضاري؟ وكيف يمكن اعتبار الحوار كممارسة وسيلة من أهم الوسائل لتحقيق التمية وذلك التقارب في مواجهة العنف بشتى أنواعه عن الفرد والمجتمع؟ Abstract: Dialogue in islam is one of the greatest means and tools of mutual understanding and building developmental and converging relationships in all spheres of life,whether with people of one country or with other people and civilizations, and the slogan of islam declared here was expressed by allah almighty saying:”Mankind verily we,we have created you of a male and a female,and we have made you nations and tribes that you might know one another .verily the noble of you with Allah is the most of you,Verily Allah is knowing wise”.Surah al-hujuat 13. From this sense , we have the right to wonder about the way of developing individuals and people and nations. What is the nature of dialogue that islam discourse based on in the civilizational converging process? How can dialogue be considered as a practice and a greatest tool to achieve development and rapprochement in confronting different kinds of violence to protect individuals and society?

الكلمات المفتاحية: حوار ; مواجهة ; مواثقة ; مسؤولية ; أمانة ; أخلاق ; ممارسة


تطور الخصوبة في الجزائر

هيباوي الطاهرة, 
2021-04-06

الملخص: تعد الخصوبة من اهم الظواهر الديموغرافية حيث انها اضافة الى ظاهرتي الوفيات والهجرة، تمثل الظواهر التي تحرك ديموغرافية اي مجتمع وتبرز سماته السكانية العامة. والخصوبة في الجزائر مرت بتحولات عميقة متزامنة مع باقي التحولات الهامة التي عرفها المجتمع والاسرة على وجه التحديد، وفي الورقة العلمية التالية عرض لاهم المؤشرات الاحصائية لهذه الظاهرة. Fertility is one of the most important demographic phenomena, as it is,in addition to the phenomena of mortality and migration, which shift the population of any society and highlight its general features. In Algeria, Fertility has undergone through profound transformations coinciding with the rest of the important changes that society and family have known in particular, in the following scientific paper, presentation of the most important statistical indicators of this phenomenon

الكلمات المفتاحية: الخص ; بة المؤشر التركيبي ; معدل الخص ; بة الكلي


المعوقات السوسيولوجية لتشكل مفهوم الهوية المهنية لدى عمال النظافة بولاية ادرار

قيلي مامة,  بوكميش لعلى, 
2021-04-19

الملخص: الملخص يهدف البحث إلى التعرف على مدى التغيير الذي طرأ على النسق القيمي للمكانة الاجتماعية لمهنة عمال النظافة في نظر المجتمع، بالاضافة إلى إلقاء الضوء على بعض الصعوبات التي تواجه هذه الفئة في تحقيق ذاتها في إطار الأطر الاجتماعية والمهنية. إذ أمكننا القول أن المنظور الارغموني لهذه المهنة غائبا حسب الملاحظات الميدانية وراي المبحوثين والجهات المختصة، فطبيعة وظروف واسلوب العمل، بالإضافة إلى النظرة الدونية لعمال النظافة كلها تؤثر سلباً على شخصه أولاً وذاته المهنية ثانياً. Abstract : The research aims to identify the extent of the change in the value pattern of the social position of the cleaners profession in the eyes of society, in addition to shedding light on some of the difficulties that this group faces in achieving itself within the framework of social and professional frameworks. As we can say that the ergonomic perspective of this profession is absent, according to field observations and the opinion of the respondents and the competent authorities, the nature, conditions and manner of work, in addition to the inferior view of the cleaners all affect negatively on his person first and his professional second.

الكلمات المفتاحية: التهميش الاجتماعية – الهوية المهنية – أزمة الهوية المهنية .


تأثير المدرسة القرآنية على لغة الطفل

أيلوم موسى,  قطاوي لخضر قدور, 
2021-06-02

الملخص: تسعى هذه الدراسة للوقوف على كيفية تأثير التعليم القرآني على لغة الطفل؛ خلال فترة تَعلُّمِهِ في المؤسسات التعليمية الدينية (المدارس القرآنية والزوايا التعليمية) ببرنامجها المتين ومنهجها الأصيل، هذا المنهج التعليمي والبرنامج المتين الذي يتسم بالشمول والكمالية. This study seeks to find out how Quranic education affects a child's language. During his education in religious educational institutions (Quranic schools and Ezzawaya), with their solid program and original curriculum, this educational curriculum and a solid program that is comprehensive and perfectioni

الكلمات المفتاحية: المدارس القرآنية ; الزوايا ; اللغة ; الطفل


الأوضاع اللغوية في المجتمع الجزائري ، رؤية سوسيو-تاريخية

بوهناف عبد الكريم,  جودي حمزة, 
2021-09-23

الملخص: تناولنا في هذا المقال الوضع اللغوي في المجتمع الجزائري ، خلال الفترات التاريخية المختلفة والتي عرفت تنوع لغوي ، بسبب العديد من التوافدات الخارجية ، بسبب الهجرات ، او الفتوحات ، او بسبب الاستعمار ...الخ ، وفي كل مرحلة يظهر وضع او واقع لغوي جديد في المجتمع . ثم تطرقنا بعد ذلك إلى الوضع اللغوي في الجزائر قبل الإسلام، وبعدها، ووضحنا الترابط الوظيفي بين الدين الإسلامي واللغة العربية في الجزائر، وكذا الدور الذي لعبه الاستعمار الفرنسي في سياسة فرنسة المجتمع، وأخيرا تطرقنا إلى الواقع اللغوي الحالي في المجتمع الجزائري، والذي أبان عن تعدد لغوي تتفاعل فيه العديد من الممارسات اللغوية ( العربية،الامازيغية،الفرنسية) ، وتتباين في تموقعها وانتشارها من مكان لأخر. The present topic covers the linguistic situation in the Algerian society during the different historical periods that knew a linguistic diversity, because of many external arrivals, such as migrations, conquests, or colonialism; etc… during each period, a new linguistic situation or reality appears in society. Then we talked over the linguistic situation in Algeria before Islam, we also clarified the functional link between the Islamic religion and the Arabic language in Algeria, likewise, the role that French colonialism played to Gallicise the society. Finally, we tackled the current linguistic reality in Algerian society which showed several languages (Arabic, Berber, French) in which many linguistic practices interact and varies in its location and spread from one place to another

الكلمات المفتاحية: للغة ؛ الأوضاع ؛ المجتمع ؛ سوسيو- تاريخية ; language; situations; society; Socio- Historic


الفعل ودلالة الزمن في كتابات ركن الدين الوهراني

بن عمومة فتيحة,  بوعمامة محمد, 
2021-07-05

الملخص: الملخص: تهدف الدراسة إلى التركيز على الدلالة الزمنية للأفعال اللغوية في كتابات ركن الدين الوهراني بوصفها عناصر لغوية ذات حمولة دلالية خاضعة للسياق في توجيه دلالتها. ولا شك أن الوهراني في كتاباته عمد إلى توظيف الأفعال بأزمنتها الماضية والمضارعة وأفعال الأمر وبشكل مقصود حملها الكاتب دلالات متباينة للتعبير عما طبع عصره من مفارقات يترجمها ماض يسكن ذاكرته ومأمول يتمناه في المستقبل، وبين الفعل الماضي والمضارع وفعل الأمر يتحقق إنتاج المعنى وتحقيق الدلالة. Abstract: The study aims to focus on the temporal significance of linguistic verbs in the writings of Rukn al-Din al-Wahrani as linguistic elements with a semantic load subject to context in directing their significance. There is no doubt that Al-Wahrani in his writings used verbs in their past tenses, present tense, and order verbs, and intentionally carried by the writer different connotations to express the paradoxes of his time translated by a past that dwells in his memory and a hope that he wishes in the future, between the past and present tense and the verb of order, meaning and significance are realizaed.

الكلمات المفتاحية: الفعل، الزمن، الدلالة، كتابات ركن الدين الوهراني، الفعل الماضي، الفعل المضارع، فعل الأمر. ; Verb, time, denotation, writings of Rukn al-Din al-Wahrani, past tense, present tense, order verb.


The beginning of orientalism and literary studies نشأة الإستشراق وبوادر إهتمامه باللغة العربية وآدابها

هيباوي الطاهرة, 
2021-08-21

الملخص: ارتبط الإستشراق منذ بدايته - حسب الكثير من الباحثين - بالصراع الحضاري والديني بين العالم الإسلامي والدول الغربية، وانعكس ذلك خاصة في الحروب الصليبية التي يعدها البعض البداية الفعلية للإستشراق رغم أنه مس مختلف مجالات الحياة عند المسلمين الإقتصادية والإجتماعية والسياسية والدينية، وفي هذه المرحلة اتسمت هذه الدراسات بالاعمق والسطحية رغم إستفادة الغرب البالغة من اللغة العربية في تطبيق الأهداف والمطامع الإستشراقية، لكن بعد القرن الثامن عشر عرف العالم الإستشراق في ثوب جديد يتميز بالعدوانية خاصة بعد الحملة الفرنسية على مصر وما تلاها من عمليات استعمارية، وكان نتيجة ذلك تعمق وتطور الدراسات الإستشراقية بعد القرن الثامن عشر وإلى غاية اليوم ليظهر أثر ذلك البالغ الأهمية على الدراسات الأدبية واللغة العربية خاصة من خلال أعمال المستشرقين.

الكلمات المفتاحية: الاستشراق ; اللغة العربية ; المستشرقون ; الادب العربي


مدى تحكم الطالب في برنامج التّحليل الإحصائي spss: طلبة الماستر والدكتوراه قسم علم الاجتماع والدّيموغرافيا جامعة تامنغست- الجزائر - أنموذجا – The extent of student control over the statistical analysis program SPSS: master’s and PhD students, Department of Sociology and Demography, University of Tamanrasset- Algeria- as a model-

بوحفص سومية, 
2021-10-17

الملخص: الملخص: تهدف هذه الدّراسة إلى رصد الصّعوبات التي يواجهها الطالب في استخدام برنامج التّحليل الإحصائي للاستبيانات spss. ولمعرفة ذلك، قامت الباحثة باستطلاع ميداني في مجتمع بحثي متكوّن من 120 طالبا من طلبة الماستر والدّكتوراه قسم علم الاجتماع والدّيمغرافيا بجامعة الحاج موسى أق أحموك تامنغست. وباتباع المنهج الوصفي، التّحليلي، والإحصائي، وبأداة الاستبيان في عينة قصدية، خلصت الباحثة إلى مجموعة من النّتائج، أبرزها أنّ توفير الموارد البشرية والوسائل البيداغواجية لذوي المهارات، يساعد الطالب من رفع وتطوير تحكمه في نظام spss بشكل جيد ومنهجي في بحوثه ومذكراته، ومن بين هاته الوسائل؛ الأستاذ الكفء، قاعة الحواسيب، المؤتمرات والندوات. Abstract This study aims to track the difficulties faced by the student in using the statistical analysis program for questionnaires SPSS. To find out, the researcher conducted a field survey in a research community consisting of 120 master's and PhD students in the Department of Sociology and Demography at Elhadj Moussa Egakhamouk University, Tamanrasset. Following the descriptive, analytical, and statistical approach as well as the questionnaire tool for an intentional sample, the researcher concluded a set of results, most notably is providing human resources and pedagogical means to people with skills helps the student to raise and develop his control over the SPSS system well and systematically in his research and memoirs, including competent professor, computers hall, conferences and seminars.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: برنامج التحليل الإحصائيspss ، الإحصاء، الوسائل البيداغوجية، الكفاءة الإحصائية. ; Keywords: statistical analysis program SPSS, Statistics, pedagogical means, statistical competency.


أهمية الوقف في الإسلام من خلال نص وقفية ابن خلدون

مزراق محمد, 
2022-03-19

الملخص: : تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على جوانب هامة من وقف الكتب وأهميتها في تاريخ المجتمع الإسلامي من خلال الشروط التي وضعها ابن خلدون في وقفه بغية تحليل وتقييم أداءها. وخلصت الدراسة إلى أن العمل بشروط الوقف تساعد على تحقيق الغاية من الأوقاف في ظل المعوقات المتعددة ، وهو ما يستوجب من الواقف والراعين لذلك بضرورة مراعاة الموضوعة للوقف. Abstract: This research paper aims to shed light on important aspects of endowment books and their importance in the history of Islamic society, Through the conditions that Ibn Khaldun placed in his endowment in order to analyze and evaluate its performance The study concluded that working with the conditions of the endowment helps to achieve the purpose of the endowment in light of the multiple obstacles, which requires the endowment and sponsors for this to take into account the situation of the endowment. .

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الأوْقاف؛ الكتب؛ ابن خلدون؛ المغرب الإسلامي. ; keywords: Endowments; Books; Ibn Khaldun; Islamic Maghreb


أشكال تلقي عبد الجليل مرتاض للأسلوبية Forms of Abdeldjalil Mortad’s reception of stylistic

عيسى رشيدة,  جنيدي رضوان, 
2022-03-12

الملخص: عرفت الأسلوبية الغربية الحديثة باتجاهاتها المختلفة حضورا بارزا في الدراسات الجزائرية تعريفا وترجمة وممارسة، وتجاوز الأمر كل ذلك إلى تقويم الأسلوبية واقتراح البدائل خاصة في مستوى المنظومة الاصطلاحية الإجرائية؛ ومن الأسماء التي أولت هذا المنهج –القراءة- اهتماما في كتاباتها الباحث الجزائري عبد الجليل مرتاض؛ وسنحاول بالاعتماد على الوصف والتحليل واستخلاص النتائج دراسة أعماله التي حوت الأسلوبية تأصيلا وتعريفا وممارسة، محاولين الإجابة عن الإشكالية التالية: كيف تلقى عبد الجليل مرتاض الأسلوبية الغربية الحديثة؟ Modern western stylstic with its various sides, had known prominent presence in conemporary algerian studies, authentication, definition, translation and practice, then stylystic assessment and suggesting alternatives, especially in procedural idiomatic system, and among the names giving importance to this curriculm – reading – in his writings “ Abdeldjalil Mortad” . In this study, depending on decription and analysis and results extraction to study his works which include stylistic , trying to answer the following question: how did Abdelmadjid Mortad receive modern western stylistic?

الكلمات المفتاحية: الأسلوبية، اللسانيات الأسلوبية، الأسلوبية البنيوية، عبد الجليل مرتاض. ; stylistics, stylistic linguistics, structural stylistics, Abdelmadjid Mortad


العنف المدرسي و علاقته بالاهمال الاسري

زيزاح سعيدة, 
2022-04-12

الملخص: الملخص: يعد العنف من الظواهر الاجتماعية الأشد استفحالا بالمجتمع الجزائري الذي تضبطه ضوابط اجتماعية قيمية والذي يعتبر من الأوطان العربية المحافظة، ولكن مع التغير الإجتماعي الذي يشهده المجتمع أصبح من الضروري البحث و التقصي في دوافع هذا العنف ولأن الأسرة مدرسة الفرد الأولى التي يتلقى فيها مبادئ التربية الاجتماعية، والسلوك،وآداب المحافظة على الحقوق، والقيام بالوجبات، هذا فضلا عن أن مابها من عادات وتقاليد تربط أفراد الأسرة بعضهم ببعض، وبالتالي تربطهم بالمجتمع الذي يعيشون فيه فالإهمال الأسري من دور في انتشار ظاهرة العنف المدرسي . الكلمات المفتاحية: العنف المدرسي – الإهمال الأسري – المؤسسات التربوية – حل المشكلات.Abstract: : Violence is one of the most prevalent social phenomena in Algerian society, which is governed by social and value controls, which is considered one of the conservative Arab countries, but with the social change that the society is witnessing, it has become necessary to research and investigate the motives of this violence, and because the family is the first school of the individual in which he receives the principles of social education behavior, and the etiquette of preserving rights, and carrying out meals, in addition to the customs and traditions that bind family members to each other, and thus link them to the society in which they live. Family neglect plays a role in the spread of the phenomenon of school violence. Keywords: school violence - family neglect - educational institutions - problem solving. .

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: العنف المدرسي – الإهمال الأسري – المؤسسات التربوية – حل المشكلات.


المدارس الفنية من خلال النقوش الصخرية بتاسيلي ناميدير

إيباه سيدي محمد, 
2021-11-21

الملخص: أنجز النقاشين مواضيع فنية متنوعة على الواجهات الصخرية في تاسيلي نإميديرعلى غرار فن تاسيلي ناجر، يتصل اختلاف مواضيعهما بتعدد انتماءاتهم لمدارس متباينة، تختلف الواجهات من حيث السند الحاوي، المواضيع، الأساليب والتقنيات على مرّ مراحل زمنية تعود لقبيل وإبان إلى ما بعد النيوليتي، تم اعتماد معايير سماتها الفنية والثقافية في انشاء سلم تسلسلها الزمني بينما ساعدت المواقع في تحديد مجال انتشارها الجغرافي.

الكلمات المفتاحية: المدارس الفنية


الرحلات العشر لأنيس منصور دراسة وصفية توثيقية

عبابو مليكة, 
2022-03-12

الملخص: يهتم هذا المقال بأهمية الرحلات وقيمتها بين الأنواع الأدبية المختلفة، ومالها من دور كبير في تنمية المجتمع العربي وتطوّره في معظم النواحي، كما نتطرّق إلى ذكر أبرز رحالة في العصر الحديث وهو الكاتب أنيس منصور، شهير بين الأدباء العرب البارزين، يعدّ موسوعة في الاطلاع والفكر والإشعاع الثقافي، ساهمت مؤلفاته في تكوين وعي جيل كامل، وتميّز إنتاجه بالغزارة والتنوع، وهنا وجب الإشارة إلى مساهمته البليغة في أدب الرحلة، فقد قدّم ثروة معرفية ضخمة لإثراء هذا المجال، وله كتب عديدة تخص أدب الرحلات. Abstract: This article focuses on the importance of travel, its value among different literary genres , and its great role in the development and evolution of Arab society in many ways. We also mention the most prominent traveler of the modern era, the writer Anis Mansour who is famous among prominent Arab writers. He is considered an encyclopedia of knowledge, thought and cultural influence, as his books have contributed to the consciousness formation of a whole generation and his production is characterized by the abundance and diversity. Here, it is necessary to highlight his significant contribution to travel literature, as he has provided an immense wealth of knowledge to enhance this field. Moreover, the author has numerous books related to travel literature

الكلمات المفتاحية: أدب الرحلة، أنيس منصور، العصر الحديث، الأنواع الأدبية. ; travel literature, Anis Mansour, the moderne era, literary genres


البنية الإيقاعية في قصيدة البحيرة للشاعر ألفونس دي لامارتين ترجمة نكولا فياض

بن يحي عمر, 
2022-03-12

الملخص: إن الشعر تجربة وجدانية تتسامى وتنمو فنيا بمقدار نمو وتوهج المعاناة لدى الشاعر، فهو صناعة قائمة لها آلتها وأدواتها ونظام الخاص الذي يحكم بنائها، ولعل الإيقاع هو أبرز هذه الأدوات وأهمها لما له من قيمة في صناعة المعنى، والدلالة، فهو عمدة الشعر وسنامه، وترمي هذه الدراسة إلى تناول عنصر الإيقاع من رؤية جديدة تتجلى في حركة المعنى داخل النص لإبراز فاعلية الإيقاع في إنتاج المعنى، وفاعلية المعنى في إنتاج الإيقاع من خلال دراسة لقصيدة "البحيرة" للشاعر آلفونسو دي لامارتين ترجمة نيكولا فياض. وبالعودة لأهم النتائج المتوصل إليها في البحث، فقد أثبتت الدراسة أن حركة المعنى داخل النص الشعري هي من صناعة الإيقاع، فهو المحور الأساس الذي تتحرك فيه الصور الشعرية، والمعاني ومختلف مكونات النص، لما له من طاقة تعبيرية ودلالية بارزة في بناء المعنى العام للقصيدة، ومن ثمَّ تتحقق شعرية النص وتَفرّده الفني. Abstract: Poetry is an emotional experience that transcends and grows artistically, a process of growth and glow of suffering since more than one problem in some of the problems that I have developed, and perhaps rhythm is the most prominent of these tools and the most important of them of value in the manufacture of meaning and significance, as it represents a problem of mayor and this study aims to address the element of rhythm a new vision that is manifested In the movement of meaning within the text to highlight the effectiveness of rhythm. The study proved that the movement of meaning within the poetic text is the intended trade for the most important results, as trade began in the rhythm industry; The poeticity of the text and its artistic uniqueness.

الكلمات المفتاحية: نص، إيقاع، بنية، شعرية، معنى


القيم الجمالية المتضمنة في النصوص المسموعة لنشاط التعبير الشفهي -تحليل محتوى النصوص المسموعة للسنة الخامسة ابتدائي –

ابانو سهام,  أولادحيمودة جمعة,  اولاد هدار زينب, 
2022-04-24

الملخص: هدفت الدراسة إلى إبراز القيم الجمالية المتضمنة في النصوص المسموعة لنشاط التعبير الشفهي لمستوى السنة الخامسة ابتدائي، ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ استخدم المنهج الوصفي التحليلي، باستخدام أداة بطاقة تحليل المحتوى ، بعد اعدادها وقد تمّ تطبيق الأداة على النصوص المسموعة للسنة الخامسة ابتدائي. وبعد التحليل توصلت الدراسة إلى: أن النصوص المسموعة تتمتع بالقيم الجمالية الخاصة بجمال اللغة العربية وجمال البيئة وجمال الجسم في حين تغيب القيم الجمالية المتعلقة بجمالية المدرسة .

الكلمات المفتاحية: القيم الجمالية ; النصوص المسموعة ; التعبير الشفهي


التّعليم القرآني الرّقمي وأهمّيته في تنمية المهارات اللّغويّة برنامجا "آيات" و"المصحف الذّهبي "أنموذجاDigital Quranic education and its impact on teaching the Arabic language “Ayat” and “Golden Qur’an” program as models

بوعروة حميدة, 
2022-04-04

الملخص: يحتل التعليم القرآني الرقمي اليوم أهمية كبيرة وبالغة في حياة المتعلمين، بالأخص في زمن انتشار وباء كوفيد (19)، وتأتي هذه الأهمّية لخصوصية النص القرآني الإلاهي المعجز أولا وللحاجة الماسة للوسائل التكنولوجية الحديثة والمعاصرة، التي باتت تلبي المتطلبات الإنسانية في وقت أسرع ،حيث يتم تطبيقها كاستراتيجيات تعليمية حديثة بهدف رفع مستوى الوعي لدى المتعلمين وتنمية مهاراتهم وانجازاتهم ، ولهذا تتحدد مشكلة البحث في: ما أثر التعليم القرآني الرقمي في التحصيل الدراسي للغة العربية وكيف تنمى المهارات المختلفة من خلال هذا التعليم ؟ وعليه فإن الهدف من هذه الدراسة هو: إبراز الرابط الذي يربط تعليم القرآن الكريم الالكتروني باللغة العربية، وتبيين أثره الفعال في تنمية المهارات اللغوية وقد اعتمدنا في دراستنا هذه على المنهجين الوصفي، والتحليلي، من خلال برامج ومواقع ومنصات قرآنية هامة مثل برنامجي " آيات" و"المصحف الذهبي" أنموذجين للدراسة.Today, digital Qur’anic education occupies a great and extreme importance in the lives of learners, especially in the time of the spread of the Covid 19 epidemic. Where they are applied as modern educational strategies in order to raise the level of awareness of learners and develop their skills and achievements, and for this the research problem is determined in: What is the impact of digital Quranic education on the academic achievement of the Arabic language and how are different skills developed through this education? Accordingly, the aim of this study is: To highlight the link that links the electronic teaching of the Holy Qur’an to the Arabic language, and to show its effective impact on developing language skills. And the "Golden Qur'an" as two models for study.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: التّعليم القرآني; الرّقمنة; تنمية; المهارات اللّغوية; برامج، المتعلّم. ; Keywords: Quranic learning; digitization; development; language skills; programs ; learner


مفهوم الشعرية بحث في روافد النقد العربي القديم (نماذج مختارة)

حوحو دلال,  جريوي آسيا, 
2022-03-29

الملخص: ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن مفهوم ( الشعرية )عند رواد النقد العربي القديم ويعود هذا الاهتمام لهذا المصطلح(الشعرية) نظرا لأهميته؛ حيث يعد أساس الابداع الفني، ومن خلال معايير الشعرية نقف على جيد الشعر عند العرب ، كما نجد في تحديد المفهوم والمعايير نوعا من التشابه والاختلاف بين المنظرين النقاد ؛ حيث نجد لكل ناقد تصور يميزه عن الآخر في بلورة المعايير الفنية التي تقوم عليها الشعرية، وهو الأمر الذي حاولنا تتبعه في هذه الدراسة من خلال البحث عن المفاهيم والأفكار وتحديدها. Abstract: The present study aims to clarify the concept of (poetics) among the pioneers of ancient Arab criticism. The interest goes back to the term (poetics) and its importance where it is the basis of artistic creativity, and through poetic criteria we stand on the goodness of poetry among Arabs. We also define the concept and criteria a kind of similarities and differences between critical theorists; i.e., we find for each critic a perception that distinguishes him from the other in crystallizing the technical criteria on which the poetic is based. We have tried to search for identifying concepts and ideas.

الكلمات المفتاحية: اللغة الشعرية ; الشعريات ; القصيدة ; الابداع الفني ; النقاد القدماء ; poetic language ; poetics ; poem ; artistic creativity ; ancient critics


أهمية المنهج الوصفي والتاريخي في البحوث الأكاديمية لطلبة الآداب والعلوم الإنسانية The Importance on the Descriptive and Historical Curricula in Academic Research for Students of Arts and Human Sciences

برماتي فاطمة, 
2022-03-22

الملخص: عمدنا في هذه الورقة العلمية البحثية التركيز على أنواع مناهج البحث العلمي وأهميتها، محاولين إبراز أهميتها في إنجاز البحوث الأكاديمية لطلبتنا في مختلف فروع الآداب والعلوم الإنسانية؛ وذلك بالتحديد لطلبة الليسانس والماستر والدكتوراه، دون إغفالنا لحقيقة أهمية البحث الجاد، وكذا أهمية الباحث وصدقه وأمانته وجديته في إنجازه لأبحاث أكاديمية مستوفية للإجراءات المنهجية المتبعة، معتمدا في ذلك على المنهج الوصفي أو التاريخي – مثلا- تنظيراً وتطبيقاً، المدعم بأداة التحليل، ليصل في آخر بحثه بنتائج مهمة يستفيد منها الباحثون والدارسون على حد السواء. مع الإشارة إلى أنواع البحث؛ التي منها النظرية والتطبيقية والتجريبية.. In this research paper, we purposely focused on the types of scientific research curricula and their importance, with an attempt to show their importance in achieving academic research for students in the different disciplines of arts and humanities, particularly for students in bachelor’s, master’s and Ph. D. degree students. The paper also focuses on the originality of the research, the researcher and his commitment to the ethics in achieving academic research and fulfilling the methodological measures based on the descriptive historical approach, for instance, theoretically and practically, supported by analytical tools to reach important results for the benefit of both researchers and learners. Finally, the research refers to the types of research including the theoretical, the practical and the experimental.

الكلمات المفتاحية: الوصفي، التاريخي، الأكاديمي، المناهج، الباحث ; Descriptive, Historical, Academic, Curricula, Researcher


التماسك النصّي بين التأصيل البلاغي والنحوي العربي وتنظير المناهج اللسانية المعاصرة

رقاني محمد,  سماني ابراهيم, 
2022-03-19

الملخص: ضبطت اللسانيات النصية المعاصرة مجموعة من الآليات والمظاهر التي تحقق للنص التماسك والتلاحم، تتلاحق أجزاؤه وتتكامل مشكّلةً كتلة محكمةً دالة من القول تتوفّر لها معايير النصّية ومظاهرها، وهذا أمر كان علماء العرب في عصور العربية الزاهية قد شغلوا به واجتهدوا في التنظير له من صميم النصوص العربية المحكَمة، وذلك ما نتمثّله في بعض جهود اللغويين ومنهم ابن جنّي في قضايا الترادف والتقابل والتكرار، وبجانبها جهود البلاغيين خاصّة الجاحظ والجرجاني في نظريّة النظم، ويضاف لذلك جهود النقاد المناطقة العرب في قضية الترتيب والتسلسل المنطقي للأفكار...وغيرها.

الكلمات المفتاحية: النص ; التماسك النصي ; الاتّساق ; الانسجام ; the text ; consistency of the text ; cohesion ; consistency


الصراع الأمريكي – الصيني للحصول على التكنولوجيا الفائقة التطور The US-Chinese Competition over the Acquisition of High-Technology

كلاع شريفة, 
2022-04-24

الملخص: الملخص: تحاول هذه الدراسة التركيز على موضوع الصراع الأمريكي – الصيني للحصول على التكنولوجيات الفائقة التطور، وذلك من خلال تبيان ملامح ومؤشرات التنافس الأمريكي الصيني على امتلاك التكنولوجيا الفائقة الذكاء، وتداعيات السيطرة عليها وتوظيفها في كافة المجالات المدنية والعسكرية، وهو ما خلق تحالفات دولية مساندة لكل طرف على الأخر، لتخلص هذه الدراسة إلى نتيجة مفادها أنه من يتحكم في التكنولوجيا سيتحكم في العالم. Abstract: This study focuses on the US-Chinese competition to obtain high-tech innovations, by displaying the various signs and indicators of this competition and the implications of controlling and using them in both civil and military sectors, particularly in light of an emergence of different international alliances that are supporting one party over the other. At the end, this study concludes that whoever controls technology will control the world.

الكلمات المفتاحية: الصراع ; الولايات المتحدة الأمريكية ; الصين ; السيطرة ; التكنولوجيات الفائقة التطور ; Competition ; United States of America ; China ; the control ; High-tech


Eléments autour de la complexité de l’objet « culture » en classe de FLE en Algérie.

Lamamri Larbi,  Djediai Abdelmalek, 
2022-04-24

Résumé: Actuellement, la didactique des langues-cultures accordent beaucoup d’importance à la prise en compte de la dimension interculturelle en classe de langue. Dans le système éducatif en Algérie, l’ensemble des orientations visent à développer chez les apprenants, entre autres compétences, la compétence interculturelle. Lors d’un entretien accordé à deux enseignants de FLE dans la wilaya d’El Oued (sud d’Algérie), nous avons remarqué, d’une part, qu’il leur manque d’idées claires sur la démarche interculturelle, voire l’installation de compétences interculturelles, et d’autre part, ils réclament une absence de la détermination des contenus de culture et civilisation françaises dans le programme d’enseignement. Nous souhaitons apporter, dans cet article, des éléments d’éclaircissement autour de la complexité de l’objet « culture » en classe de langue. Notre étude s’est faite en deux parties : Une première qui met en évidence des incompatibilités entre finalités et programmes d’enseignement, une deuxième qui porte des recommandations didactiques pouvant permettre une explicitation désirée.

Mots clés: l’objet culture, programme d’enseignement, démarche interculturelle.