سلوك


Description

SOULOUK is an international, double-blind peer-reviewed, appears twice a year -every six months- (June and December); SOULOUK is an open-access journal that publishes research papers (original articles), a review articles, short reports or letters, case studies and methods in the Humanities and Social Sciences, publishing quality research in Psychology, Education, Speech-language pathology, and Psychology of language and cognition. It is a multi-lingual journal (Arabic, English, and French), Established in 2014, published by the Faculty of social sciences - Abdel Hamid BenBadis University – Mostaganem, Algeria. SOULOUK journal is published in both print and online versions, and the online version is free to access and download. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the two issues (June and December).


7

Volumes

11

Numéros

102

Articles


دور الكتاب المدرسي في تنمية التفكير الإبداعي لدى التلاميذ المرحلة الابتدائية في ظل البرامج التربوية الحديثة-دراسة ميدانية بولاية مستغانم.

قدي سومية,  براي محمد, 
2022-05-29

الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية للكشف عن دور الكتاب المدرسي في تنمية التفكير الإبداعي لدى التلاميذ المرحلة الابتدائية في ظل البرامج التربوية الحديثة_ دراسة ميدانية بولاية مستغانم، للسنة الدراسية 2018/2019، وتمثلت الأداة الرئيسية للدراسة في مقياس تورنس للتفكير الابداعي، وتكونت عينة الدراسة من (12) تلميذا من تلاميذ السنة الثالثة ابتدائي، وتوصلت الدراسة للنتائج التالية: 1- للكتاب المدرسي دور في تنمية التفكير الإبداعي لدى التلاميذ المرحلة الابتدائية في ظل البرامج التربوية الحديثة. 2- يوجد فرق دال احصائيا بين متوسطات درجات التلاميذ قبل قراءة الكتاب المدرسي ومتوسطات درجات التلاميذ بعد قراءة الكتاب المدرسي في التفكير الابداعي في ظل البرامج التربوية الحديثة، ولصالح القياس البعدي. 3- يوجد فرق دال احصائيا في التفكير الإبداعي لدى التلاميذ المرحلة الابتدائية في ظل البرامج التربوية الحديثة يعزى لمتغير الجنس. كلمات مفتاحية: الكتاب المدرسي، التفكير الابداعي، البرامج التربوية الحديثة. Abstract: This research paper aims to reveal the role of the textbook in developing creative thinking among primary school students in light of modern educational programs - a field study in the state of Mostaganem _, _ for the academic year 2018-2019. 12) a student of the second year of primary school, and the study reached the following results: 1- The textbook has a role in developing creative thinking among primary school students in light of modern educational programs 2- There is a statistically significant difference between the degrees of the pre-measurement and the degrees of the post-measurement in the creative thinking of primary school students in light of modern educational programs, and in favor of the post-measurement. 3- There is a statistically significant difference in the creative thinking of primary school students in light of modern educational programs due to the gender variable. Keywords: Textbooks, creative thinking, modern educational programs.

الكلمات المفتاحية: الكتاب المدرسي ; التفكير الابداعي ; المناهج الحديثة


واقع الكتاب المدرسي في المنظومة التّربويّة الجزائريّة من منظور معايير الجودة الشّاملة كتاب "اللّغة العربيّة" السّنة الخامسة من التّعليم الابتدائي.

زلالي نوال,  يحياوي حفيظة, 
2022-06-11

الملخص: تهدف الدّراسة إلى تحديد مدى توافر معايير ضمان الجودة الشّاملة للكتاب المدرسي "اللغة العربية" الموجّه للسّنة الخامسة من التّعليم الأساسي في كلّ مجال من مجالاته الثّلاثة وهي: الشّكل العام والأهداف ومحتوى التعليمي للكتاب. فالجودة لا تحدث من تلقاء نفسها، بل لابد أن يكون هناك أساس في السياسة التّعليمية وذلك لأنّها تحتاج إلى تحديد الأهداف المنشودة والملائمة للمجتمع وتبني معايير أساسيّة تقود إلى تخطيط لمواكبة التّطور العلمي، والتّقني، والثّورة المعلوماتية والاتصالية؛ لتحسين جودة التّعليم ليست صعبة التّطبيق، لكنّها تفرض متطلبات للجودة لابدّ من الأخذ بها مع مراعاة طبيعة العصر وحاجات المجتمع والأفراد. The study aims to determine the availability of comprehensive quality assurance standards for the "Arabic Language" textbook for the fifth year of basic education in each of its three areas, namely: the general form, objectives and educational content of the book. Quality does not happen by itself, but rather there must be a basis in the educational policy This is because it needs to define the desired and appropriate goals for society, and adopt basic standards that lead to planning to keep pace with scientific and technical development, and the information and communication revolution; Improving the quality of education is not difficult to implement, but it imposes quality requirements that must be taken into account, taking into account the nature of the times and the needs of society and individuals

الكلمات المفتاحية: الكتاب المدرسي، المحتوى التّعليمي، الجودة، معايير الجودة، التّعليم الابتدائي.


فاعلية استخدام الكتاب المدرسي في العملية التعليمية – عينة من الوادي سوف أنموذجا-. The effectiveness of textbook use in the educational process -a sample from El Oued as a model

بوطيب سهيلة, 
2022-06-08

الملخص: يُعتبر الكتاب المدرسي ركيزةً أساسيةً من ركائز العملية التّعليميّة التّعلميّة، لأنّه الوعاء الذّي يحوي المادة التّعليميّة فهو بالنسبة للتلميذ المرجع الرَّئيسي الذّي يَستقي منه معلوماته أكثر من المصادر الأخرى، باعتباره أداة عملٍ متكاملةٍ ومنظمةٍ حاضرةٍ معه في البيت والمدرسة، ويُشكل للمعلم المرجع المهم الذّي يعتمد عليه في إعداد دروسه. ويُعد الكتاب المدرسي دعامةً تربويةً أساسيةً موجهة إلى جمهور معيّن هم التّلاميذ ، حيث يجدون بين دفتيه البرنامج الدّراسي المقرر، الخاص يكلّ مادة معيّنة ومن هنّا تأتي إشكالية التّلاميذ عدم قدرتهم على استخدام الكتاب المدرسي استخداماً فعالاً و السبب في ذلك عدم اهتمامهم بهذا الأمر، كذلك لعدم إيمانهم بأهمية الكتاب المدرسي والأغراض التّي يمكن أنّ يحققها لو أحسن استخدامه، لأنّه يُمثل سنداً تربوياً هاماً للمادة العلمية ووسيلة تعليمية من أجل توجيه العمل وتحقيق الأهداف المسطرة في المنهاج البيداغوجيّة التّربوية . Abstract: Because it is the vessel that contains the teaching material, the textbook is a fundamental pillar of the educational and learning process. For a pupil, it is the primary reference from which he learns more information than from any other source, as it is an integrated and structured work tool present at home and school. It is a significant reference for the teacher in planning his lessons. The textbook is a basic educational pillar aimed at a particular audience, the pupils, who find in it the school program dedicated to a particular subject. Hence, the issue of students’ inability to effectively use the textbook arises. This is due to their lack of interest in this matter, as well as their lack of belief in the importance of the textbook and the purposes it can achieve if it is well used because it represents an important educational pillar for scientific material and an educational tool to guide work and achieve the goals laid down in the educational curricula. I will try through the intervention entitled: “The effectiveness of textbook use in the educational process -a sample from El Oued as a model” to answers the following problem: What is the reality of using the textbook in primary school? What are the objectives of its uses? And where are the shortcomings in the textbook?

الكلمات المفتاحية: كلمات مفتاحية: الكتاب المدرسي ، استخدامات الكتاب المدرسي، المتعلّم ،العملية التّعليميّة. ; Keywords: textbook, textbook uses, learner, educational process.


فعالية الكتاب المدرسي قراءة في منطق الطور التعليمي التربية العلمية والتكنولوجية للطور الأول من التعليم الابتدائي نموذجا

شيطر عيشوش,  سلام هدى, 
2022-06-08

الملخص: خضع اعداد كتاب الرياضيات والتربية العلمية والتكنولوجية للطور الأول من التعليم الابتدائي " لمنطق الطور التعليمي"، والذي يشير وحسب ما ورد في مقدمة الكتاب المدرسي إلى ان الكتاب يتبنى منهجية تأخذ بعين الاعتبار تدرج بناء المفاهيم وتسلسلها من السنة الأولى الى السنة الثانية ابتدائي. ولهذا سعت الدراسة الحالية للكشف عن فعالية الكتاب المدرسي في كيفية تدرجه في بناء المفهوم وتسلسله لمادة التربية العلمية والتكنولوجية، وتوصلت الدراسة إلى أن الكتاب المدرسي لمقرر التربية العلمية والتكنولوجية حقق قدرا من الفعالية من حيث تنظيمه واستجابته لمنطق الطور التعليمي. It mentioned in the textbook for mathematics and scientific and technological education. that the book adopts a methodology that takes into account the gradation of building and sequencing concepts from the first year to the second year of primary school. That is why the current study sought to reveal the effectiveness of the textbook in how it is included in building the concept and its sequence for the subject of scientific and technological education. The study concluded that the textbook for the scientific and technological education course achieved a measure of effectiveness in terms of its organization and response to the logic of the educational

الكلمات المفتاحية: كتاب مدرسي ; تربية علمية وتكنولوجية ; تعليم المفهوم ; منطق الطور التعليمي ; Textbook ; scientific and technological education ; teaching the concept ; the logic of the educational phase



Les 10 articles les plus téléchargés

4 197 أنماط التعلم و الأسلوب المعرفي لدى الطلبة المدرّسين- دراسة ميدانية بالمدرسة العليا لأساتذة التعليم التقني بوهران 1 220 المخدرات و الإدمان في الوسط المدرسي ( العوامل و الأسباب 1 084 دور التكفل الأرطوفوني في تنمية مهارات الإنتاج اللغوي لدى الأطفال المعاقين سمعيا الحاملين للزرع القوقعي 929 الضغط المدرسي وعلاقته بسلوكات العنف والتحصيل الدراسي لدى المراهق المتمدرس 844 التطبيقات التربوية للذكاء الاصطناعي في الدراسات الاجتماعية 660 قياس مستوى التفاؤل والتشاؤم لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة والثانوية وطلاب الجامعة دراسة ميدانية بمدينة سعيدة 646 الخصائص السيكومترية لمقياس الصحة النفسية SCL-90-R دراسة ميدانية بجامعتي لونيسي علي البليدة وجامعة محمد بوضياف بالمسيلة 532 مصادر الضغط المهني لدى أطباء المؤسسات الاستشفائية حسب استبيان محتوى العمل لروبار كرزاك JCQ -دراسة وصفية تحليلية بمستشفى ابن سيناء (أم البواقي) 479 انعكاسات الممارسة الرياضية على الصحة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية 470 فاعلية برنامج تدريبي مقترح لتنمية كفايات التدريس الفعال لدى أعضاء هيئة التدريس غير التربويين بجامعة اب