مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية


Description

Journal of Social Studies and Researches is an international peer-reviewed , scientific journal, open-access journal that is issued every three months by University of echahid HAMA LAKHDAR ELOUED , Algeria. The journal provides a platform for scientific research and academic discourse in the field of social sciences; it attempts to strengthen scientific links between laboratories and research institutions. It encourages up-to-date studies, and original research, and contributes as such to the scientific development of the country. In addition, welcomes manuscripts which meet conventional scientific criteria, and which are written in Arabic, French or English. The journal is concerned with the following disciplines: -Psychology and Sociology -Education Sciences, Philosophy, Media


9

Volumes

37

Numéros

567

Articles


متطلبات تحقيق التميز الدراسي في التعليم الجامعي في ضوء نظرية هرم الحاجات.

عتوته صالح,  مزوز عبد الحليم, 

الملخص: تهدف هذه الورقة العلمية إلى الكشف عن أهم متطلبات التميز الدراسي التي يجب أن يعززها الفعل التعليمي والتي يمكن أن تساعد الطالب الجامعي في تحقيق أهدافه الدراسية، ويعمل على تحقيقها في التعليم الجامعي، من خلال توفير العوامل الذاتية والموضوعية المساعدة على ذلك، ومن بين هذه العوامل الإرشاد النفسي والتربوي والذي يعتبر من الشروط الموضوعية الذي سوف يساهم تعزيز دوره في البيئة التعليمية بلا شك في تهيئة الطالب وتنمية قدراته نحو تحقيق التميز والإتقان، ذلك أن التعليم عملية نشوئية ارتقائية، وأن الطالب لديه القدرة على تجاوز الصعوبات والعمل على تحقيق الهدف، وأن هذا الهدف يتمركز حول الحاجة الطالب لتحقيق السمو الذاتي كما فسرته نظرية هرم الحاجات.

الكلمات المفتاحية: تميز دراسي؛ نظرية هرم الحاجات؛ إرشاد طلابي؛ طالب جامعي.


إستراتيجية مواجهة الضغوط النفسية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا

بن عيسى عبد الحكيم,  زواري احمد خليفة, 

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية والتحصيل الدراسي لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا من السنة أولى ثانوي، حيث تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية الممثلة للنسب المتساوية في اختيار عينة الدراسة التي تتكون من تلاميذ المتفوقين دراسيا من السنة أولى ثانوي، والتي بلغ عددها ب(66) تلميذ وتلميذة من بينهم (21) ذكر و(45) إناث، وتم تطبيق المنهج الوصفي التحليلي ودراسة حالة لتحليل محتوى المقابلة بالإضافة إلى مقياس إستراتيجية مواجهة الضغوط النفسية من إعداد (Erickson، 1999)، ومن أهم النتائج المتحصل عليها هي: - لا توجد علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين إستراتيجية مواجهة الضغوط النفسية والتحصيل الدراسي لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا. - لا يوجد فرق دال إحصائيا بين الذكور والإناث في إستراتيجية مواجهة الضغوط النفسية عند التلاميذ المتفوقين دراسيا. Abstract: The present study aimed to identify the nature of the relationship between strategies for facing psychological stress and academic achievement among students who have excelled in studies from the first year of secondary school, Where the study sample was chosen randomly, representing equal proportions in choosing the study sample, which consists of students who have excelled in studies from the first year of secondary school, Where the number of the sample was (66) male and female students, including (21) males and (45) females, The descriptive analytical approach and a case study were applied to analyze the content of the interview in addition to the Psychometric Stress Management Strategy Scale (Erickson, 1999), Among the most important results obtained are: - There is no statistically significant correlation between the strategy of facing psychological stress and the academic achievement of the students who have excelled in studies. - There is no statistically significant difference between males and females in the strategy of facing psychological pressures among students who have excelled in studies. Keywords: Psychological stress ; confrontation

الكلمات المفتاحية: الضغوط النفسية ; المواجهة


استغلال الأجهزة التكنولوجية في مساعدة الأطفال المتمدرسين ذوي صعوبات التعلم

فرات كمال,  زلاغ ميلود, 

الملخص: الملخص: الهدف من هذه الدراسة هو تسليط الضوء وإبراز أهمية استغلال الأجهزة التكنولوجية، وخاصة منها الأدوات الحاسوبية وأجهزة التحليل الفيزيائي للكلام، في الوسط المدرسي لمساعدة الأطفال المتمدرسين ذوي صعوبات التعلم. في الوقت الحاضر، ومع عصر تكنولوجيات المعلومات الجديدة والإنترنت، من الضروري إعطاء أهمية مستمرة لاستغلال تلك الأدوات لتعليم الأطفال وخاصة منه الأطفال المصابون بعاهات طفيفة مثل الصمم الخفيف والتي تعرقل تكوينهم المدرسي وتأثر سلبا على تحصيلهم المدرسي. هذا مهم بشكل خاص لأننا لاحظنا نقص ملموس في استخدام الأدوات التكنولوجية واستغلال البرمجيات الحاسوبية كدعم ومساعدة الطفل المتمدرس الذي يجد صعوبات في متابعة الدروس داخل القسم لإصابته بعاهات معينة مثل الصمم الخفيف. وفي هذا الإطار، تم تطوير أدوات الرعاية بشكل حقيقي وفعال لاضطرابات النطق والسمع في البلدان المتقدمة من خلال الروابط التي أقيمت بين التخصصات الطبية مثل ORL، علاج النطق وعلم الأعصاب في الوسط الاستشفائي، والمخابر في الصوتيات والمعالجة الآلية الكلام. أما في الجزائر، نحن لا نزال بعيدين جدا عن هذا التبادل المتعدد التخصصات، والتعاون بين الوسط الاستشفائي ومراكز البحوث لغرض إعداد برامج مختصة لفئة الأطفال المتمدرسين الذين يحتاجون إلى مساعدة لاجتناب الرسوب المدرسي، والحد من عواقب الاضطرابات السمعية والنطقية على مهارات التواصل لغرض التكفل المدرسي الأمثل للطفل المتمدرس. Abstract: The aim of this study is to highlight the importance of using technological devices, especially computer tools and acoustical speech analysis devices, in the school environment to help children with learning difficulties. Nowadays, and in the era of new information technologies and the Internet, it is necessary to give constant importance to the use of these tools to educate children, especially children with slight disabilities, such as mild deafness, which hamper their education and negatively affect their academic success. This is all the more important as we have observed a significant lack of use of technological tools and the exploitation of computer software as support and assistance for schoolchildren who find it difficult to follow lessons in class due to their impairment, such as mild deafness. Within this framework, care tools have been developed in a real and effective way for speech and hearing disorders, in developed countries, through the links established between medical specialties such as ORL, speech therapy and neuroscience in the hospital, and laboratories in acoustics and automatic speech processing. As for Algeria, we are still very far from this multidisciplinary exchange and this cooperation between the hospital community and research centers, with the aim of designing specialized programs for schoolchildren in the classroom who need help to avoid school failure, and to reduce the consequences of hearing and speech disorders on communication skills with the aim of optimal academic support for the child.

الكلمات المفتاحية: الأجهزة التكنولوجية ; التحليل الفيزيائي ; صعوبات التعلم ; الصمم الخفيف ; المدرسة.


محددات صحة الأطفال دون سن الخامسة بالجزائر من خلال: مسح 2012-2013

بوخلخال علي,  شعلاني صلاح الدين, 

الملخص: تشكل قضايا الصحة البيئية مصدر قلق رئيسي لكل من البلدان المتقدمة والنامية على سواء، والمخاطر البيئية في الدول النامية ترتبط ارتباطا وثيقا بانعدام التنمية مثل عدم الحصول على مياه الشرب المأمونة وعجز البنية التحتية للصرف الصحي وتدني مستويات النظافة والتلوث بأشكاله. وعلى غرار البلدان النامية لا تزال معدلات الإصابة بالإسهال لدى الأطفال دون سن الخامسة بالجزائر مرتفعة؛ ويعد السبب الرئيسي في دخول هذه الفئة للمستشفى حسب وزارة الصحة، ويعتبر من أخطر الأمراض التي تصيب الأطفال دون سن الخامسة المؤدية للوفاة لهذه الفئة من السكان، لهذا حاولنا دراسة محددات صحة الأطفال دون سن الخامسة اعتمادا على تحليل بيانات مسح 2012-2013 لوزارة الصحة والسكان وإصلاح المستشفيات. Environmental health issues are a major concern for both developed and developing countries alike, and environmental risks in developing countries are closely related to the lack of development, such as the lack of access to safe drinking water, inadequate sanitation infrastructure, and the low levels of cleanness and pollution with all its kinds. Similar to developing countries, rates of diarrhea among children under the age of five in Algeria are still high. According to the Ministry of Health, diarrhea is the main reason behind this group’s entering to the hospital. It is considered one of the most dangerous diseases that affect children under the age of five that can lead to death for this group of the population. So, we attempted to study the determinants of the health of children under the age of five based on the analysis of the 2012-2013 survey data conducted by the Ministry of Health, Population and Reform Hospitals.

الكلمات المفتاحية: الأطفال ; الصحة ; المرض ; الاسهال


القيم والحضارة عند مالك بن نبي

الشارف عيسى الحبيب,  ملاح أحمد, 

الملخص: يعد المفكر الجزائري مالك بن نبي من كبار المفكرين العرب الذين أفنوا حياتهم في محاولة إيجاد تشخيص مناسب لمشكلة الحضارة، وهذا المقال يهدف إلى تبيان دور القيم في بناء الحضارة وكيف أن سلوك الفرد و نظرة المجتمع إلي بيئته و شعوره بما يحيط به بحيث ينجذب إلى كل ما هو جميل و ينفر من كل ما هو قبيح لهو جزء من مكونات الحضارة. إن القيم باعتبارها مكون من مكونات الثقافة الإنسانية تمثل كذلك مسألة من مسائل بناء الحضارة. هذا ما دفع مالك بن نبي ليبين أن القيم سواء الأخلاقية أو الجمالية تعتبر من بين المسائل التي لا يمكن إهمالها في عملية الكشف عن مشكلات الحضارة. Malik Ibn Nabi is considered one of the greatest Arab thinkers who spent their lives trying to find an adequate diagnosis of the problem of civilization. This article aims to demonstrate the role of values in the establishment of civilization, and the individuals’ behavior, the society s perception of its environment, and its feeling of what surrounds it, considering that the latter is attracted to everything that is beautiful, and repelled by everything that is ugly, which is part of the component of civilization. Values, being a component of human culture, are also considered one of the issues related to the building of the civilization. This is what prompted Malik Ibn Nabi to illustrate that values, whether moral or aesthetic, represent an issues that is not to be in the process of uncovering the problems.

الكلمات المفتاحية: قيم ؛ أخلاق ؛ جمال ؛ مجتمع ؛ حضارة. ; values; moral; esthetic; society; civilization.