social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية

social and human sciences review

Description

Social and Human Sciences Review (SHSR) is a scientific bi-annual journal first published in 1994. It aims at: promoting research in the scientific fields related to sociology and humanities, providing the opportunity for thinking creativity and knowledge production, contributing to the promotion of scientific research by enabling researchers to publish their works, stimulating and strengthening research in social and human sciences, encouraging the use of qualitative and quantitative analytical methods in the fields of social and human sciences and enriching the library with various topics of scientific research and therefore providing valuable references. As for the scope of the review, it is a multidisciplinary journal specialized in all human and social fields of study such as ; social sciences, sociology, political sciences, economics, psychology, arts and literature, history, philosophy, information and communication sciences, Islamic sciences, physical education and other subfields of these domains. For the language of publication ; Social and Human Sciences is a multi-language review that publishes articles in all languages, especially Arabic, French, and English. The published articles by SHSR are characterized by their absolute academic and scientific standards. Moreover, the review requires originality of the submitted articles in order to be published after being reviewed by editors and experts specialized in their fields.

19

Volumes

39

Numéros

525

Articles


دور التراث الثقافي في حفظ الهوية الثقافية العربية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الحكومية الأردنية

رشا مقابلة دكتورة,  شذى صخر دكتورة, 

الملخص: هدفت الدراسة التعرف إلى دور التراث الثقافي في حفظ الهوية الثقافية العربية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الحكومية الأردنية، والكشف على الفروقات في تصورات أعضاء هيئة تدريس في ضوء متغيرات الجنس ونوع الكلية والرتبة العلمية وسنوات الخبرة. تكونت عينة الدراسة من (216) من أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الحكومية الأردنية تم اختيارهم عشوائيًا. ولتحقيق هدف الدراسة، تم تطوير استبانة. أظهرت نتائج الدراسة إلى أن مستوى تصورات أعضاء هيئة تدريس حول دور التراث الثقافي في حفظ الهوية الثقافية العربية كان مرتفعًا. كشفت النتائج إلى وجود فروق في تصورات أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الحكومية الأردنية حول دور التراث الثقافي في حفظ الهوية الثقافية العربية تُعزى إلى الجنس ولصالح الذكور، تُعزى لنوع الكلية، ولصالح الكليات الإنسانية، تُعزى للرتبة العلمية، ولصالح أستاذ دكتور، تُعزى للخبرة ولصالح (11-15 سنه) من جهة (وأقل من 5 سنوات) و(16 سنة فأكثر) من جهةٌ أخرى. وفي ضوء النتائج، تم تقديم بعض التوصيات

الكلمات المفتاحية: التراث الثقافي، الهوية الثقافية العربية، أعضاء هيئة التدريس، الجامعات الحكومية الأردنية