دراسات نفسية وتربوية

psychological & educational studies

Description

Psychological & Educational Studies is a bi-annual scientific, specialized, non-profit, open access scientific journal that is issued and edited and published by Ka sdi Merbah University of Ouargla-Algeria. It was founded in 2008; three issues per year are published: February, June and October; it emerged from the Research Laboratory of the Developing psycho-educational practices It is interested in the dissemination of original applied research, which has not been previously published and which is treated in a documented scientific method in the field of psychological and educational field, subjects as, counseling psychology, teaching /learning methods, classroom evaluation and assessment, mental health at school, human relations at school, and drop-out-of- school. The journal aims are to disseminate sciences within the framework of its specialization. It targets postgraduate students, professors and all researchers, whether in research or academic circles, government departments or institutions at the national and international levels. The research is published in three languages: Arabic, English and French. It contains two sections: a section that includes Arab research; and another section that includes foreign research (French and English). -To guarantee blind peer reviewing policy, the journal's peer review process ensures that reviewers are independent of the authors, that is, reviewers and authors are not affiliated with the same institution. -


13

Volumes

24

Numéros

347

Articles


الضغط المدرك وعلاقته بحل المشكلة-الإجتماعية لدى اعوان الحماية المدنية الجزائرية

فاطمة الزهراء اليازيدي,  رضوان قوجيل, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين متغير الضغط المدرك و متغير حل المشكلة الاجتماعية لدى عينة من أعوان الحماية المدنية الجزائرية، بحيث تكونت عينة الدراسة من 66 عون حماية مدنية تم اختيارهم بطريقة عشوائية بمديرية الحماية المدنية لولاية المدية. وتم استعمال مقياس حل المشكلة الاجتماعية لدزوريلا ومقياس إدراك الضغط(PSS10) لتقدير المتغيرين. وبعد المعالجة الإحصائية باستعمال معامل ارتباط بارسون توصلنا إلى النتائج التالية: - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الضغط المدرك وحل المشكلة الاجتماعية لدى أعوان الحماية المدنية. - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الضغط المدرك والتوجه الإيجابي نحو المشكلة. - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الضغط المدرك والتوجه السلبي نحو المشكلة. - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الضغط المدرك و بعد الحل العقلاني. - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الضغط المدرك و بعد الاندفاعية و لامبالاة. - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الضغط المدرك و بعد التجنب. الكلمات المفتاح : ضغط المدرك؛ الحماية المدنية؛ حل المشكلة الإجتماعية. Abstract : the objective of the study is to discover the relations between perceived stress(PSS) and social problem-solving in the Algerian firefighter. consisted of 66 randomly selected firefighter Assistants (Médéa State Civil Protection Directorate) and the measure of social problem solving for D'zorella and perceived stress scale (PSS10) was used to estimate Both variables After statistical treatment using the Parson correlation coefficient, we obtained the following results: - There is a statistically significant relationship between perceived pressure and the resolution of social problems among the firefighter. - There is a statistically significant relationship between perceived pressure and positive attitude towards the problem. - All partial hypotheses (dimensions) were achieved only the fifth hypothesis of avoidance (there is no relationship between perceived pressure and avoidance style).

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاح : ضغط المدرك؛ الحماية المدنية؛ حل المشكلة الإجتماعية.


معتقدات الكفاءة الذاتية نحو ريادة الأعمال لدى الطلبة

الخروصي حسين,  الذهلي ربيع, 

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى بناء أداة لقياس معتقدات الكفاءة الذاتية لريادة الأعمال لدى الطلبة. تألفت عينة الدراسة من (691) طالباً وطالبة يمثلون طلبة الصفين العاشر والحادي عشر في مدارس (5) محافظات تعليمية في سلطنة عمان. أسفرت نتائج الدراسة باستخدام التحليل العاملي الاستكشافي والتحليل العاملي التوكيدي مقياساً من (14) فقرة موزعة على عاملين هما الثقة بالنفس والمثابرة. وقد توافرت دلالات مقبولة لصدق وثبات بنية المقياس. كما أظهرت النتائج أن الطلبة يمتلكون مستويات مرتفعة من معتقدات الكفاءة الذاتية لريادة الأعمال. وأسفرت الدراسة عن عدم وجود فروق دالة احصائياً في مستوى معتقدات الكفاءة الذاتية لريادة الأعمال تعزى إلى النوع الاجتماعي، والصف الدراسي، والتفاعل بينهما. وقد انتهت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها إمكانية الاستفادة من المقياس المطور في الدراسة الحالية لتنمية معتقدات الكفاءة الذاتية لدى الطلبة نحو ريادة الأعمال، وإجراء دراسات أخرى للتحقق من قابلية المقياس للتطبيق على عينات أخرى.

الكلمات المفتاحية: ريادة الأعمال ; الكفاءة الذاتية ; بناء مقياس ; الصدق ; الثبات



Les 10 articles les plus téléchargés