الممارسات اللّغويّة
Volume 12, Numéro 4, Pages 255-274
2022-01-27

فاعلية الوضعية الإدماجية في تعليم اللغة العربية كتاب اللغة العربية للسنة الثالثة من التعليم المتوسط نموذجا The Effectiveness Of Situation Of Integration In Teaching The Arabic Language Book For The Third Year Of Intermediate Education As A Model

الكاتب : شتوح زهور . عواج حليمة .

الملخص

تعتبر المقاربة بالكفاءات "الإدماج" أهم خاصية تمتاز بها عن باقي المقاربات المتبناة سابقا في منظومتنا، والذي يحث على مبدأ تكامل المعرفة، وتحاول هذه المقاربة الرفع من المستوى التعليمي وتطوير كفاءة المتعلمين، كما تهدف إلى جعل المتعلم يوظف مكتسباته التي كانت على شكل تعلمات متفرقة وإدماجها وتجنيدها في حل مشاكله، إلا أن هذه الوضعية الإدماجية لا تزال من المفاهيم التربوية الحديثة التي تحتاج إلى الكثير من البحث والتكوين، لذلك تهتم هذه الدراسة بإبراز مدى أهميتها بتحديد مفهومها وأثرها الفعلي في التعليم وتقديم مقترحات تزيد من فاعليتها. Abstract: The competency based approach consideress integration as a special method in teaching which is not found in the previous adapted, which urges the principle of the integration of knowledge, where this approach tries to raise the education level and improve the efficieny of learners , and it aims to make the learner empoly this gains, which were in the form of separate theaching, by the better integration and recruitment in solving its problems, but this situation is a modern educational concept which application still requires a lot of reaserch and training, so this study focus on showing the importance of situation of integration it’s real definition and its effects of teaching Arabic language, in order to evaluate the effects of situation of integration and suggest what improve its usuage.

الكلمات المفتاحية

بيداغوجيا الإدماج ؛ تعليم اللغة العربية ؛ مرحلة التعليم المتوسط ؛ حل المشكلات. ; pedagogy integration; teaching Arabic language; the middle education level; solving problems.