جسور المعرفة


Description

Djoussour El-maarefa, an International Quarterly Reviewed Scientific Journal of linguistics, didactics and literature, regularly issued by the Laboratory of Didactic of languages and discourse analysis- Faculty of Letters and Art at Hassiba BenBouali University of Chlef, The first issue was released in 2015. It is concerned with publishing research works and articles in linguistic, literary and educational sciences. It receives national and international scholarly research-based articles in three languages: Arabic ,English and French. It aims to publish and encourage the works of researchers and scholars, such as those related to language and education and their terminological and applied issues considered of priority, Philosophy of language, Sociolinguistics, Psycholinguistics, Literature, Literary criticism, Language and technology, Teaching languages, Language and Quranic Studies, Language and art. With the invaluable contributions of the authors. Djoussour El-maarefa Journal has the purpose of enhancing worldwide exchange in the fields of linguistics, didactics and literature and boosting contemporary, authentic and genuine language studies and educational studies that are intended to promote and achieve substantial outcomes in the Algerian and worldwide educational policies. Djoussour El-maarefa is indexed in Asjp (C), Arcif (Q3) and Arci.

Annonce

توضيح بخصوص النشر بمجلة جسور المعرفة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته؛

تحية طيبة؛

مواعيد استقبال المقالات ستحدّد قريبا ريثما يتمكّن فريق التحرير من معالجة جمبع المقالات الواردة إن شاء الله

                                                                   نتشرّف بإسهاماتكم

تحياتنا واحترامنا

05-02-2022


8

Volumes

39

Numéros

944

Articles


De la compétence lectorale à la compétence rédactionnelle, Mieux lire pour mieux écrire !

اميرة بومقران,  محمد مخناش, 
2021-02-16

Résumé: L’existence du texte en tant que forme et contenu, dépend étroitement de l’acte de lecture qu’on en fait. Le concept de lecture, comme tout concept tiré du discours quotidien, est polysémique. Cette polysémie exigera sans nul doute des efforts soutenus de la part du lecteur. La lecture ne peut être envisagée alors comme un processus linéaire de découverte de texte, mais plutôt comme une démarche intégrative procédant par tâtonnements et essais-erreurs. L’acte de lecture, considéré comme démarche intégrative, ne peut donc s’accomplir qu’avec le consentement de l’apprenant. Autrement dit, il ne peut y avoir d’acte de lecture qu’avec le plaisir de lire pour pouvoir écrire. D’où la nécessité d’une installation efficiente d’une compétence lectorale active lors de cette démarche.

Mots clés: Démarche intégrative ; plaisir de lire ; pouvoir écrire ; essais ; erreurs


جدلية الأنا والآخر لدى عبدالملك مرتاض - قراءة في ثقافة المفهوم-

علي مقدّم, 
2020-07-20

الملخص: ملخص: لقد حظيت ثنائية الأنا والآخر باهتمام النقاد والفلاسفة بمختلف شرائحهم مما أدّى إلى تعدد القراءات واختلافها بنياتها وتباين المقاربات حولها. و لازالت تشغل الفكر الأدبي والنّقدي حتى السّاعة ، سواء من جهة المفهوم العام أو من جانب الاصطلاح، ويعدّ عبد الملك مرتاض من بين النّقاد الذين خاضوا في مفهوم جدلية الأنا والآخر بما تحمله من دلالة فكرية وثقافة تراثية مستظهرا في السياق ذاته التحوّلات والتأثيرات القائمة نتيجة العلاقة والتّواصل بين قطبي هذه الثنائية، لذا سيقتصر مقالنا على قراءة في مفهوم هذه الثنائية لدى عبد الملك مرتاض ودلالاتها الثقافية. ABSTRACT : The dualism of the ego and the other have attracted the attention of critics and philosophers in all their in their various categories Which led to a multiplicity of readings and their different structures and different approaches, and still occupy the literary and monetary thought until now. Whether on the general concept or by the term. Abdul-Malik is considered one of the critics who fought in the concept of the dialectic of the ego and the other with its intellectual significance and heritage culture, revealing in the same context context the current transformations and influences as a result of the relationship and the link between the poles of this binary. Therefore, our article will be limited to a reading of the concept of this dualism of Abd al-Malik Murtaz and its cultural implications.

الكلمات المفتاحية: الأنا ، الآخر، الهوية، الانتماء، الدلالة ،الثنائية.


Constraints of Successful Assessment within the LMD System in Algerian University: Case of the English Department at Tlemcen University

هادي خيرة, 
2022-05-10

الملخص: Assessment is a major subject in teaching and learning process in higher education, it holds importance in the wave of change and innovation that took place in Algerian university, within the implementation of the LMD system. EFL teachers find themselves teaching by a different method and assessing their EFL students differently than they used to. This article is an attempt to shed light on obstacles and constraints EFL learners and teachers are witnessing in the process of assessment in the LMD system, it is a case study held in the English department at Tlemcen university, through the use of two research tools, a questionnaire to EFL teachers and an interview with EFL learners both randomly selected. The aim behind such research is to elevate the veil on these obstacles and give suggestions and recommendations to EFL teachers and learners to better cope with assessment. ملخص: التقييم موضوع رئيسي في عملية التعليم والتعلم في الجامعة ، و يحمل أهمية في موجة التغيير والابتكار التي تعيشها الجامعة الجزائرية ، مع تبني نظام ل م د وجد معلمو اللغة الانجليزية أنفسهم يدرسون بطريقة مختلفة و يقيمون الطلاب بأسلوب مختلف عما اعتادوا عليه . هدا المقال هو محاولة لتسليط الضوء على العقبات و العراقيل التي يواجهها معلمي وطلبة الانجليزية في عملية التقييم في نظام ل م د . المقال هو دراسة لحالة في قسم اللغة الإنجليزية في جامعة تلمسان، من خلال استخدام اثنين من أدوات البحث، استبيان لمعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ومقابلة مع طلبة اللغة الإنجليزية على حد سواء تم اختيارهما عشوائيا. الهدف من وراء هذا البحث هو رفع الحجاب عن هذه العقبات وتقديم الاقتراحات والتوصيات لمعلمي اللغة الإنجليزية و الطلبة من اجل تعامل افضل مع عملية التقييم . Résumé : L'évaluation est un sujet majeur dans le processus d'enseignement et d'apprentissage dans l'enseignement supérieur, elle a une importance dans la vague de changement et d'innovation qui a eu lieu en université Algérienne, dans la mise en œuvre du système LMD. Les enseignants d’Anglais se trouvent enseigner par une méthode différente et évaluer leur étudiants différemment qu'ils ont utilisé à faire. Cet article tente de faire la lumière sur les obstacles et les contraintes que les apprenants et les enseignants d’Anglais observent dans le processus d'évaluation dans le système LMD. C’est une étude de cas dans le département d’Anglais de l'université de Tlemcen, en utilisant deux outils de recherche, Questionnaire aux enseignants EFL et une interview avec les apprenants EFL choisis au hasard. Le but de cette recherche est d'élever le voile sur ces obstacles et de donner des suggestions et des recommandations aux enseignants et apprenants à mieux faire face à l'évaluation.

الكلمات المفتاحية: assessment ; constraints ; EFL teachers ; LMD system ; obstacles ; التقييم ; عراقيل ; عقبات ; معلمي اللغة الانجليزية ; نظام ل م د ; contraintes ; enseignants EFL ; évaluation ; obstacle ; système LMD


صورة الآخر اليهودي في رواية "الصدمة" L’ATTENTAT" للكاتب "الياسمينة خضراء"

فضيل سهام, 
2021-01-24

الملخص: تعددت أشكال الرواية بمعطياتها وشخوصها عند كل روائي سعيا منها لإثراء الفن الروائي وإعلاء رايته، فالرواية هي الوسيلة الأنجح للتعبير عن الحياة بمختلف صورها، سواء كانت الصور التي تلتقطها عدسته لبلدان وشعوب أخرى، ويمكن أن تدرج هذا الصنف ضمن الأدب المقارن للكشف عن هاته الصور هذا الأدب الذي شهد انفتاحاً كبيراً على جّل الآداب التي تستقي مادتها من آداب الأمم الأخرى، نتيجة التأثير والتأثر الحاصل بين الشعوب سواءً بالاحتكاك أو بالمدارسة، وعلم الصورة (Imagologie) هو أحد فروعها، إذ أنه يعني بدراسة شعب في أدبه لصور الشعوب الأخرى، والتعرف على العديد من المستويات الحضارية والإنسانية والتاريخية، مما يشر عن وافذ مطلة على الآخر، ويمهد لإثراء المادة الأدبية بكل تفاصيل الآخر، نقلا لصور عنه دون أية مغالطات، فالرواية تعد قالباً تمتزج جّلا لرؤى ضمنها لتنقل إلينا مشاهد حية عن شخوص مختلفة، بثقافاتها وحضاراتها وتعرف الأنا بالآخر، وهو حال الروائي الجزائري ياسمينة خضرا في روايته "الصدمة"،والتي تجري أحداثها على الأرض الفلسطينية، وقد سلطنا الضوء على كيفية تصويره لـ لآخر اليهود يعبر حدقة الأنا، فإلى أيّ مدى توغل في الشخصية اليهودية ليبرز مكامنها بأسلوبه المحنك والراقي؟.

الكلمات المفتاحية: الصورة ; الآخر ; اليهودي ; الشخصية.


إستراتيجية البناء الحجاجي التداولي في منامات ركن الدين الوهراني

حاج هني هجيرة, 
2020-04-03

الملخص: يعدّ الحجاج من بين أهم النظريات التي تهتم بها التداولية إلى جانب نظرية التلفظ وأفعال الكلام، وهو يركز أساسا على دراسة الطريقة والأسلوب الذين يتبناهما المتكلم للتعبير عن معتقدات المتلقي وإقناعه بالموضوع المراد إيصاله كالإشارات والعبارات والحجج؛ إذ إنه لا يمكن لأي مخاطب سواء أكان شاعراً أم ناثراً أن يستغني عن هذا الأسلوب الذي يهدف إلى استهواء المتلقي واستمالته، ولأن المقامات تتوفّر على خصوصية الاستمالة والتأثير والإقناع فإن ذلك يجعل منها خطاباً بالدرجة الأولى، ولأجل ذلك آثرنا موضوعا للبحث وخضنا غمارها، وقد وقع الاختيار على المقامة الجزائرية عند ركن الدين الوهراني بصفة خاصة، حيث بحثنا عن حجاجية المنامات ومدى توفرها على آليات الحجاج وتوظيفها لعنصر الإقناع ، وقد تمثلت هذه الدراسة مباحث أولاها كان عن الإطار المفاهيمي للحجاج، ثم تناولنا في المبحث الثاني الحجاج في الفكرين العربي والغربي ، والمبحث الثالث عرضنا فيه تحليل مقامة من مقامات ركن الدين الوهراني، واستخرجنا الآليات الحجاجية الكامنة فيها، ثم اختتم البحث بأهم نتائج البحث المتوصل إليها. One of the most important theories of parliamentary concern, together with the theory of speech and speech, is the argument, which focuses mainly on the way and the way in which the speaker purport to express the beliefs of the recipient and convince him of the subject to be communicated, such as references, phrases and arguments; Because no one who is a poet or an imposer can dispense with this method of giving the recipient a voice and listening, and because the denominators are available on the privacy of the form, influence and persuasion, this makes them a speech in the first place, and for that we have raised the subject of research and made it a purpose. In particular, the Algerian establishment was chosen at the religious pillar of Al-Wahrani, where we searched for the masonry and its availability on the mechanisms of pilgrims and applied them to the persuasion, the first of which was the conceptual framework of the pilgrims, and the second discussed the pilgrims in the Arab and Western thought. The third research presented an analysis based on the pillars of the religious pillar of Al-Wahrani, and we drew out the underlying volumetric mechanisms, and then concluded the research with the most important results of the research.

الكلمات المفتاحية: حجاج ; إقناع ; تأثير ; استمالة ; مقامة ; الآليات الحجاجية


المهارات اللّغوية الأساسية وأهميتها في بناء الكفاءات القاعدية لمتعلّمي مرحلة التعليم الابتدائي وفق المناهج الجديدة.

شادلي عمار, 
2021-03-01

الملخص: ملخص: يُعد تدريس اللّغة العربية بمختلف مجالاتها أسمى تحديات المدرسة الابتدائية، وكذا جميع مراحل التعليم الأخرى، بغية تزويد المتعلّمين بالمهارات اللّغوية الأساسية المتمثلة في الاستماع )فهم المنطق)، والتواصل (التعبير الشفوي)، والقراءة (فهم المكتوب)، والكتابة (الإنتاج الكتابي)، ذلك لما لها من أهمية بالغة في تطوير وترقية العملية التعليمية التعلمية حيث أن اللّغة العربية بمنظومتنا التربوية ليست مادة تعلمية فحسب، بل هي وسيلة لدراسة مختلف الأنشطة والمواد المقرّرة ،وأداة طيّعة تمكن المتعلّم التعبير عن أحاسيسه وأفكاره والتواصل مع غيره ، مشافهة وتحريراً بما يناسب الوضع والمستوى. لذلك سنحاول في هذا المقال الموسوم بـ: "المهارات اللّغوية الأساسية وأهميتها في بناء الكفاءات القاعدية لمتعلّمي مرحلة التعليم الابتدائي وفق المناهج الجديدة" دراسة وتحليل واستنتاج، أهم تجليات التحكّم اللغوي بخصوص تعليمية اللغة العربية بشقيها اللُّغوي والتواصلي. ABSTRACT : Teaching the Arabic language in its various fields is the primary challenge of primary school, as well as all other stages of education, in order to provide learners with the basic language skills of listening (understanding logic), communication (oral expression), reading (understanding written), and writing (written production). The Arabic language in our educational system is not only a learning subject, it is also a means to study various activities and materials and a flexible tool that enables the learner to express his feelings and ideas and communicate with others. What fits the situation and level. Therefore, we will try in this article, entitled: "Basic linguistic skills and their importance in building the basic competencies of primary school learners according to the new curricula." Study, analysis and conclusion, the most important manifestations of language control regarding the teaching of Arabic in both linguistic and communicative. Résumé : L’enseignement de la langue arabe dans ses divers domaines est le principal défi de l’école primaire, ainsi que de toutes les autres étapes de l’éducation, afin de fournir aux apprenants les compétences linguistiques de base que sont l’écoute (comprendre la logique), la communication (expression orale), la lecture ( compréhension écrite) et écrit (production écrite). La langue arabe dans notre système éducatif n’est pas seulement un sujet d’apprentissage, c’est aussi un moyen d’étudier diverses activités et divers matériels et un outil flexible qui permet à l’apprenant d’exprimer ses sentiments et ses idées et de communiquer avec les autres. Ce qui correspond à la situation et au niveau. Par conséquent, nous allons essayer dans cet article intitulé: "Les compétences linguistiques de base et leur importance dans la construction des compétences de base des apprenants de l’école primaire conformément aux nouveaux programmes". Étude, analyse et conclusion, les manifestations les plus importantes du contrôle des langues en ce qui concerne l’enseignement de l’arabe, aussi bien linguistique que communicatif.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: اللّغة العربية- الاستماع – التواصل- القراءة - الكتابة. ; Keywords: Arabic - Listening - Communication - Reading - Writing. ; Mots-Clés : Arabe - Écoute - Communication - Lecture - Écriture.


الديالكتيك وتطور الفكر في الدرس المقارن ، ( حي بن يقظان وروبنسون كروزو) ــ أنموذجا ــ

بلعدل إبراهيم, 
2021-08-25

الملخص: الملخص : إن ما يعقد من مقارنات بين الأجناس الأدبية ، خاصة القصة ، هو في سبيل بحث صلات هذه الأجناس بالأدب العالمي وتتبّع مواطن التأثّر بينها في المجالات الفكرية والأدبية وتطوّرها من حيث الصورة الشكلية والفنية، كما يمكن أن يدرسالتطوّراتالحاصلة في الأفكار ومسار هذه التطوّرات. والغاية من هذا المقال هو قراءةالحركة الديالكتيكية أو المسار التاريخي لتلك الأفكار في قصتي (حي بن يقظان وروبنسون كروزو). أين نبحث في قصة (حي بن يقظان) عن تطوّر إشكالية المعرفة وطرقها عند كتّاب القصة (ابن سينا وابن طفيل والسهروردي) ، وتحوّل الفكر المثالي في قصة (حي) إلى الفكر المادي في قصة(وروبنسون كروزو) لدانيال ديفو، والتطوّر الذي لحق القصتين فيما بعد. الكلمات المفتاحية : الديالكتيك، الأدب، طرق المعرفة، حي بن يقظان، روبنسون كروزو Summary: Dialectics and thought development in the comparative lesson (Hay bin Yaqzan and Robinson Crusoe) - a model All the comparisons held betwen all sorts of literature ,especially the novel , are a kind of research for the links between such sorts and the world literature, and the follow of their impact on thoughts and their progress are evolution in terms of format on artistic part , on the other hand , it is studies spesific progress of thoughts and their steam or stuary The purpose of this article is the analysis of a kind of reading thedialictic movement of thoughts and their historical evolution thuaugh the novels of hay ben yaqzan and robinsonkerowzow , where we seek for problematic of knowledge and its manners and ways in the opinion novel writers of (ibnsina and ibntofail and assahrawardi) and the change of ideal thinking (hay) to material thiuking in (robinsonkerowzow) and the progress that affected the two storie Key word: Dialectics, Literature, Methods of Knowledge, Bin yaqzan, Robinson Crusoe

الكلمات المفتاحية: الديالكتيك ; الأدب ; طرق المعرفة ; حي بن يقظان


استثمار التّقانة في تعليميّة اللّغة العربيّة للنّاطقين بغيرها. "- برمجيّات علم اللّغة الحاسوبي أنموذجا - "

سي بشير راشيد,  براهيمي بوداود, 
2022-01-19

الملخص: أصبح تعليم اللّغة العربيّة للنّاطقين بغيرها يستدعي استخدام تقانات حديثة مواكبة للتّطور التّقني والتكنولوجي الحاصل في شتى مناحي الحياة، والتعليميّة باعتبارها المجال الأكثر حاجة إلى ما جادت به هذه الثّورة المعلوماتية من مزايا، سعت للاستفادة منها؛ متبنيّة طرائق جديدة وفعّالة في تقديم مادتها التّعليمة للمتعلّمين، تقتصد الوقت وتوفر الجهد. من هنا يجيء مقالنا الموسوم بـ " استثمار التّقانة في تعليميّة اللّغة العربيّة للنّاطقين بغيرها - برمجيات علم اللّغة الحاسوبي أنموذجا -". ليكشف عن سرّ ودوافع توجّه أهل الاختصاص في مجال "تكنولوجيا التعليميّة" نحو استخدام هذه التّقانات في تعليميّة اللّغة العربيّة للنّاطقين بغيرها، من خلال الإجابة عن الإشكالية الآتية: "ماذا تقدّم التكنولوجيا الحديثة -من خلال تقاناتها- لتعليميّة اللّغة العربيّة للنّاطقين بغيرها؟" Teaching the Arabic language to non-native Arabic speakers requires the use of modern technologies that keep pace with the technical and technological development taking place in various aspects of life. Education, being the field most in need of the advantages that this information revolution has brought about, it sought to benefit from this revolution through adopting new and effective methods of presenting its educational material to learners, which saves both time and effort. In this vein, the article entitled "Investing Technology in Teaching the Arabic Language to Non-Arabic Speakers : Computational Linguistics Software as a Model" comes to reveal the secrets and motives of the specialists in the field of "educational technology" towards the use of these technologies in teaching the Arabic language to non-native speakers. This is through answering the following problematic: "What does modern technology offer, through its techniques, to the process of teaching Arabic language to non-native speakers?" Keywords: teaching, the Arabic language for non-native speakers, computer, information technology, teaching.

الكلمات المفتاحية: اللّغة العربيّة ؛ العربيّة للنّاطقين بغيرها، الحاسوب؛ تكنولوجيا المعلومات، الوسائل التعليميّة.


تداولية الفعل التعليمي من منظور تواصلي

مكي موسى, 
2022-01-17

الملخص: التّواصل عملية يتمّ من خلالها انتقال المعارف والقيم والاتّجاهات والمهارات بين طرفين أو أكثر من أجل تأثير أحدهما بالآخر، وإحداث تغيرات مرغوب بها في سلوك الطّرف الآخر، وهو ضرورة حياتية لا يمكن للإنسان أن يستغني عنها. والعملية التّعليمية التّعلّمية هي عملية تواصلية بالأساس بين المعلّم والمتعلّم والمنهاج وهو ما اصطلح عليه بالتّواصل الدّيداكتيكي. فما طبيعة هذا التّواصل وماهي أشكاله وما علاقته بالتّداولية؟ Abstract : Communication is the process or method by which knowledge and values, orientations, skills are transmitted between two or more parties so that one affects the other and bring about desirable changes in the behavior of the other part, which is a necessity of life for man. Didactics is essentially the process of communication between teacher and learner and the program, which has been called didactic communication. What is the nature of this communication? And what are its forms and its relation to pragmatics?

الكلمات المفتاحية: الت ; اصل ; الديداكتلك ; المعلم ; المعرفة ; المتعلم ; التدا ; لية


أثر المسوغات الفكرية والفلسفية في استرفاد الذائقة الفنية والجمالية لعبد القاهر الجرجاني وبنيتو كروتشه

العربي قورين,  توزان عبد القادر, 
2021-07-19

الملخص: تنداح الأصباغ الجمالية من النواميس الكونية المتشعبة و تنثال من مدارج الطبيعة اليانعة ومن ضفاف اللغة التواصلية المقرونة بمتعة المحاورة والالتذاذ الحجاجي وقد بذلت النفوس المتلقية شأوا عظيما من المكابدات الجسورة لاجتلاب التصاميم الناجعة بغية تملك ناصية الجمال وفتق جواهره والتمكين من درره وسبر مجاهيله الأمر أفضى إلى نشوء المذاهب المتنابذة والفلسفات المتعارضة والمدارس الفكرية المتعارضة التي ولئن أنهكها مران الخلاف المستنيم إلا أنها مابرحت تدرج المسالك المنهجية المحرضة على إفراز البنى الجمالية النوعية في صميم مدركها الابستيمي الناجز، واقتصاص أثر الجميل الملابس لكينونة الأشياء مغامرة معرفية تقتضي التلفيق بين المتضادات وتسويغ المقاربات وانتفاء عوارض الإسقاطات وهذا ما تقتضيه دراستنا التي تشرئب إلى إبرام القراءات التاريخية المتجهة صوب تسييج المظان الجمالية بين البلاغي العربي عبد القاهر الجرجاني والفيلسلوف الايطالي بينيدتو كروتشيه بالرغم من التخوم الحضارية والثقافية الزمانية الفاصلة بينهما. Aesthetic dyes flow from the complex cosmic laws and form from the ripe paths of nature and from the banks of the communicative language combined with the pleasure of dialogue and orbital spraying. The receiving souls have made a great effort to bring about the effective designs in order to possess the corner of beauty and the hernia of its jewels and the empowerment of its pearls and the exploration of the unknown to the emergence of the matter. Monolithic, conflicting philosophies, and conflicting schools of thought that, while exhausted by the persistence of the intransigent disagreement, have always included methodological pathways instigating the secretion of specific aesthetic structures into the core of their epistemic perception,And cutting the effect of the beautiful clothes for the being of things is a cognitive adventure that requires concocting between contradictions, justifying approaches and eliminating the symptoms of projections, and this is what our study requires, which is necessary to conclude the historical readings heading towards the fencing of the aesthetic ambitions between the Arab rhetorician Abdel-Qaher Al-Jarjani and the Italian philosopher Benedetto Croce, despite the cultural and temporal boundaries between them

الكلمات المفتاحية: الذائقة الفنية ; الذائقة الجمالية ; عبد القاهر الجرجاني


L’instance énonciative dans « Mes hommes » de Malika MOKKEDEM

Mokhtari Fatima Zohra,  Belarbi Belgacem,  Mostefaoui Ahmed, 
2021-01-09

الملخص: Résumé L’étude de l’instance énonciative dans le roman objet de notre recherche nous a permis de voir le degré d’implication de la romancière vis-à-vis de son récit, Malika Mokeddem choisit le « je ». Cela n’altère, en aucun cas, la subjectivité inhérente à l’autofiction : c’est un procédé pour jeter une lumière externe sur sa propre histoire. La subjectivité se manifeste à plus d’un titre, la présence de la narratrice intradiégétique/homodiégétique dans le récit donne de l’authenticité à son propos. Le récit du père étant des plus personnels et ne peut qu’être assuré par sa filiation. Abstract: The enunciative instance study in Malika Mokeddem’s novel, entitled ‘My Men’, allowed us to see the novelist’s degree of involvement vis-à-vis her story, where she has chosen the first person narration ‘I’. This in no way alters the subjectivity inherent in self-fiction: it is a process to shed an external light on her own story. Subjectivity manifested itself in more than one way, the presence of the intradiegetic/homodiegetic narrator in the story gives authenticity to her viewpoint. The father's story is very personal and can only be assured by his parentage. سمحت لنا دراسة المثال المنطوق في موضوع الرواية لبحثنا هذا برؤية درجة اشتراك الروائية فيما يتعلق بقصتها ، مليكة مقدم اختارت "الأنا". و هذا لا يغير بأي حال من الأحوال الذاتية المتأصلة في الأدب الذاتي، إنما هو عملية لتسليط الضوء على تاريخه. تتجلى الذاتية بأكثر من طريقة ، فوجود الراوي داخل الحكاية /أو وحيدا بعيدا عنها في القصة يعطي تميزا وتفردا لموضوعها. فقصة الأب هي الأكثر شخصية ولا يمكن تأكيدها إلا من خلال انتسابها وانتمائها

الكلمات المفتاحية: je ; homodiégétique, ; énonciation ; intradiégétique ; filiation ; I ; homodiegetic ; enunciation ; intradiegetic ; الأنا ; خارج الحكاية ; المنطوق ; مشارك في الحكاية ; الانتماء


مفهوم القصص القرآني وعلاقته بالتاريخ عند محمد أحمد خلف الله

فتاك فاطمة الزهرة, 
2021-03-12

الملخص: لم يثر مفهوم القصص القرآني في الثقافة العربية الإسلامية قديما ، أي إشكال يذكر، إلى أن ظهرت حديثا مجموعة من الأعمال العربية لعرب ومستشرقين توّجت بالرسالة التي قدمها محمد أحمد خلف الله بعنوان" الفن القصصي في القرآن الكريم" تحت إشراف الأستاذ أمين الخولي سنة (1947-1948) لنيل درجة الدكتوراه من كلية الآداب بجامعة القاهرة، حيث أثارت هذه الرسالة جدلا واسعا في مصر، وردود أفعال رافضة لما ورد في الرسالة. وقد كان أغلب الذين هاجموا خلف الله لم يطلعوا على الرسالة مباشرة، وإنما حكموا عليها وعلى صاحبها من خلال ما تداولته الصحف حول رأي أعضاء لجنة المناقشة في الرسالة، وباستثناء بعض المناقشات ممن جاؤوا بعد تلك الحرب التي نشبت بين رواد التجديد ورواء التقليد، فإننا لم نجد بحثا مفصلا يناقش كل ما أورده خلف الله من حجج تدعّم رأيه في القصص، لذا حاولنا من خلال هذه الورقة البحثية تسليط الضوء على بعض أجزاء هذه الرسالة وإعادة فتح ملفها من جديد، لأهمية الموضع وخطورته من جهة، ولتوظيف بعض الباحثين تعريف خلف الله للقصص المقدس دون أن يولوا اهتماما لأبعاد هذا التعريف، وأثره على قداسة القصص القرآني، ومن ثم على القرآن الكريم ككل. The Quranic stories concept in the Arab and Islamic culture in the past did not raise any problem until the thesis presented by Muhammad Ahmad Khalaf Allah entitled “Fictional Art in the Holy Qur’an” appeared under the supervision of Professor Amin Al-Khouli in (1947-1948) to obtain a doctorate degree from the College of Arts At the University of Cairo, where this thesis has sparked widespread controversy in Egypt, and reactions that reject what was contained in the message, especially those related to the Quranic stories concept and its relationship to the history, to the point of accusing him as disbelieves in God. Most of those who attacked him did not read the thesis directly but rather judged it and its owner through what the newspapers circulated about the opinion of the discussion committee members, except some discussions who came after between the pioneers of renewal and the narrators of tradition.

الكلمات المفتاحية: القصص القرآني-التاريخ-محمد أحمد خلف الله-التجديد –المنهج الأدبي ; Quranic stories - History - Muhammad Ahmad Khalaf Allah - Innovation - literary curriculum


الصورة الشعريّة التشبيهيّة في تفكير عبد القاهر الجرجاني البلاغيّ

لعشاشي فوزيّة, 
2021-03-11

الملخص: يقع التشبيه في صميم الشعريّة لأنّ بنيته التركيبية تتطلّب وعي المشبِّه لحساب وضعية كلّ عنصر من عناصر الصورة التشبيهية ، وعبد القاهر يُعدّ من أبرز البلاغيين العرب الذين استوعبوا شروط التشبيه الجمالية أو الشعريّة ، ويعتبر كتابة أسرار البلاغة من أبرز المراجع النظرية في موضوع التشبيه ، ونظرا لتمكّن عبد القاهر الجرجاني من فلسفة التشبيه فقد اجتهد في الكشف عن مستويات التشبيه ، فقال بالتشبيه العامي والتشبيه الحسن والتشبيه البديع ، والشعراء ليسوا متساوين في الإلمام بمتطلبات توظيف الصور الشعرية التشبيهيّة ، والتشبيه يأتي في القصيدة قليلا فلا يشمل مجمل الخطاب الشعريّ ، وإن مجيئه قليلا يدلّ على كونه قيمة شعرية لا يهتدي إليه ذوق الشاعر ، وإن قيمة التشبيه في صعوبة تحصيله بسهولة وإنما يتحقّق بناء على ما يمتلكه الشاعر من فطنة وقوة إبداع. The metaphor sat the heart of poetry because its compositional structure requires the awareness of the analogy to calculate the position of each of the elements of the simile image, and Abdel Qaher is considered one of the most prominent Arabrhetorics who understood the terms of aesthetic or poetic simile. Al-Qaher Al-Jarjani from the philosophy of metaphor has endeavored to reveal the levels of the metaphor, so he said with the colloquial metaphor, the good metaphor and the beautiful metaphor, and the poets are not equal in familiarity with the requirements of employing analogous poetic images. Poeticism is not guided by the poet’s taste, and the value of metaphoric difficult to attain easily, but rather is achieved based on the poet’s wit and creativity.

الكلمات المفتاحية: التّشبيه ; الجماليّة ; الشّعريّة ; الصّورة التّشبيهيّة ; الخطاب الشّعريّ ; Simile ; aesthetic ; poetic ; simile image ; poetic discourse


Exploring the Use of Black English Vernacular in the American Narrative: Case of Uncle Tom’s Cabin by Harriet Beecher Stowe. Towards a Sociolinguistic Perspective

الس يمينة,  بلمكي أمين, 
2021-03-09

Résumé: The main interest of this research paper attempts at basically investigating the use of Black English Vernacular (BEV) through Harriet Beecher Stowe’s (1811-1896) Uncle Tom’s Cabin, henceforth (UTC), (1852) is selected as a corpus of study. This novel is believed to constitute a productive, rich and interesting references to deal with the necessary and targeted sociolinguistic elements displayed by the different chosen characters. Thus, the focus is purposefully directed towards linguistic and sociolinguistic concern. In this sense, the data gathered from this novel has been analyzed and interpreted in order to provide and reflect a vivid image of the novels’ fictional characters with a purpose to enhance dialect awareness among readers of literary dialect.

Mots clés: Anthropology, Black English Vernacular, Cultural aspects, Language, Sociolinguistic.


جمالية التعالق الصوتي الإيقاعي لعتبة العنوان في خطاب السياب

بوخاري خيرة, 
2021-01-02

الملخص: لقد منحت الدراسات الأدبية الحديثة العنوان عناية فائقة لتحليل الخطاب بكل أجناسه ،ولاسيما الخطاب الشعري الحداثي ،لما يركن إليه من خطاطة صوتية وإيقاعية متميزة. ومن هنا راح البحث يسلط الضوء على ذلك التواشج الصوتي الدلالي في العنوان في دواوين السياب الشعرية ،مبرزا جماليته الإيقاعية ،ومدى تأثيره في المتلقي ،وإعانته على فك مغاليق النص ،والولوج إلى دلالاته ومعانيه الشعرية المختلفة ،مراعيا بذلك الترتيب الزمني للدواوين وما يرافقها من ظروف!،وتغييرات على مستوى الساحة الشعرية، والسياسية، و المعرفية بشكل عام. It is worthy of note to state that modern literary studies have placed a great deal of interest to the title when dealing with discourse analysis in its divergent forms!, more specifically the modern poetic discourse. This is due to its variant and rich phonemic and rhythmic schemes. The present research paper is an attempt to cast light on the semantic and phonemic correlation as highlighted in the Title of the collection of poems produced by the influential "El Sayab", crystallizing its rhythmic aesthetics as well as its affect on the recipient which can be seen as a crucial element to understand the text and explore its connotations and its various poetic implications in addition to taking into consideration the chronological order and arrangement of the collection of poems in terms of political and cognitive changes in general.

الكلمات المفتاحية: جمالية ; الصوت ; الإيقاع ; العنوان ; بدر شاكر السياب


المنهج اللساني عند نعـوم تشو مسكي

بن خيرة كريمة,  قريش أحمد, 
2021-05-11

الملخص: نعالج في هذا المقال المفاهيم الأساسية التي بنيت عليها النّظرية التوليدية التحويلية، والمنهج الذي سلكه تشومسكي في استقراء المادة اللغوية، حيث اعتمد على منهج عقلي تفسيري ينطلق من تفسير ما يحدث في الذهن عند مستعمل اللغة، فالفكرة الأساسية التي توجه المنهج التوليدي هي سمة الإنتاجية في اللّغة التي بمقتضاها يستطيع المتكلم أن يؤلف، ويفهم جملا جديدة غير متناهية لم يسبق له أن سمعها من قبل،وهي السمة التي تميز الإنسان من الآلات والحيوانات. Abstract: We treat this article the basic concepts on which transformational theory was built, and the approach taken by Chomsky in the extrapolation of linguistic material. It is based on an interpretive mental approach that stems from the interpretation of what occurs in the mind of the user of the language. According to which the speaker can compose and understand an infinite new quality he has never heard before, a characteristic that distinguishes man from machinery and animals.

الكلمات المفتاحية: المفاهيم; المنهج التوليدي ;النظرية التوليدية; الإنتاجية. ; Concepts; conductive; approach; obstetric theory; yield.


Title: “RELIEF”! It is Just a Way to Lessen the Discomfiture in Intercultural Situations

محارت سارة, 
2021-03-11

Résumé: In order to accomplish any public or private goals, people have to talk to one another and in more and more cases; the people communicating come from different cultural backgrounds. In intercultural communication, however, expectations about how paralinguistic signals are used to indicate what is meant by what is said are not shared and despite all the good will in the world, miscommunication and misunderstanding is likely to happen particularly when there are significant cultural differences between communicators. As far as the teaching process is concerned, the main duty of teachers of English is to foster the learners’ awareness of cultural aspects of English speaking countries and other parts of the world as well to avoid cultural shock. This presentation reveals the major effects, importance, barriers and other issues related to cross cultural and intercultural communication like the development of culture learning in language teaching and a suggestive model of teaching culture in an English class through a model named “RELIEF” which aims at reducing the discomfiture that one may encounter when dealing with “the other” who is usually unknown.

Mots clés: Cross cultural communication, cultural shock, foster cultural awareness, Globalization, and teaching culture.


الأزمة المفهوماتية للمصطلح البلاغي بين التعددية المصطلحاتية والتوظيف المعجماتي _ مقاربة نقدية_

زبحي فاطمة الزهراء, 
2021-06-23

الملخص: إنَّ التضارب الواقع في المفاهيم البلاغية ما هو إلا نتيجة لذلك التراكم المعرفي الغير المدروس، والفهم الجزئي للقضايا التي تم معالجتها في هذا الميدان وفق مبادئ معلوماتية وقوانين معرفية يمكن قول عنها بأنها ناقصة، أو بعبارة أخرى ما هي إلا مدلولات لمفهوم واحد دوّنها الباحثين وفق نظرياتهم الذاتية كاجتهادات منهم حسب رأيهم؛ وعليه وجب علينا كباحثين ودارسين لهذا المجال اخراج المصطلح البلاغي من هذه القوقعة التي حصر فيها. وانطلاقا من كل هذا نطرح الاشكالات الآتية: 1. بما أعاب هذا التعدد المعاجم البلاغية؟. 2. هل أضاف حساً معرفياً لها أو أحدث لبس لدى أهل التخصص؟. 3. ما هي خلفيات هذه الفوضى المصطلحية؟ وهل أثرت على سلامة الدقة المعلوماتية لنقل المفاهيم في الحقل البلاغي؟. وأخيراً نقف على أهم اشكالية المتمثلة: في ماهي المجهودات المبذولة لإزالة الغموض على المصطلح البلاغي سواء من ناحية التعدد المصطلحاتي للمفهوم الواحد أو العكس( التعدد المفهوماتي للمصطلح الواحد)؟. Summary: The contradiction in rhetorical concepts is only a result of this unexamined knowledge accumulation, and the partial understanding of the issues That have been dealt with in this field according to informational principles and knowledge laws that can be said as incomplete, or in other words they are only meanings of a single concept without which researchers have according to their own theories. As the jurisprudence of them according to their opinion; Accordingly, we, as researchers and scholars of this field, have to extract the rhetorical term from this shell in which it is confined. And on the basis of all this, we present the following problems: 1. What is this plurality of rhetorical dictionaries? 2. Did he add a sense of knowledge to it, or did it create confusion among the people of specialization? 3. What are the backgrounds of this term chaos? Did it affect the accuracy of informational accuracy to transfer concepts in the rhetorical field?. Finally, we stand on the most important problem, represented by: What are the efforts made to eliminate ambiguity over the rhetorical term, whether in terms of the terminological plurality of the same concept or vice versa (the conceptual plurality of one term)?.

الكلمات المفتاحية: المصطلح البلاغي، المعاجم البلاغية، التعددية المصطلحاتية، التوظيف المعجماتي.


جماليّة إيقاع الوزن في شعر محمّد العيد آل خليفة بحر الكامل التّام -أنموذجًا-

عبادشي فوزية,  طاطة بن قرماز, 
2021-03-25

الملخص: ملخص: يتجلى لكلّ متمحّص لشعر محمّد العيد استعماله للأوزان الشّعريّة الصّافية والمزدوجة، وهذا يثري شعره وينوّع في نغماته، فمن وظائف الوزن تعميق معنى القصيدة وإضفاء جرس وموسيقى عليها، حيث اعتمد محمّد العيد على النّظام الشّعري الّذي أسّسه الخليل ابن أحمد الفراهيدي، فحافظ على عمود الشّعر لأنّه في نظره يمثّل الشّخصيّة العربيّة الإسلاميّة. وظّف محمّد العيد بحر الكامل في ديوانه، حيث استخدمه تامًّا ومجزوءًا، بيْد أنّنا انتقينا مثالًا على بحر الكامل التّام بغية التّطبيق عليه، من خلال التّقطيع العروضي واستجلاء أهمّ الزّحافات الّتي ساهمت في التّنويع الإيقاعي، وكذا اعتمدنا التّقطيع المقطعي الّذي بدوره كشف لنا جماليّة إيقاع وزن بحر الكامل، لنخلص إلى أنّ كثرة زحاف الإضمار الّذي لجأ إليه الشّاعر زاد من كبح جماح سرعة الكامل؛ لأنّ الشّاعر هنا مثقل بشحنات عاطفيّة تفيض بحب الوطن، ممّا أدّى إلى تثاقل النّمط الإيقاعي بما يناسب طبيعة الحالة النّفسيّة للشّاعر. Abstract: For every expert of Muhammad Al-Eid's poetry, it is evident that he uses pure and double poetic weights, and this enriches his poetry and diversifies in its tones. One of the functions of weighing is to deepen the meaning of the poem and add a bell and music to it, as Muhammad al-Abd relied on the poetic system established by al-Khalil Ibn Ahmad al-Farahidi, so he preserved the column of poetry because in his view it represents the Arab and Islamic character. Muhammad Al-Eid employed the complete course , where he used it completely and in part, but we selected an example of Bahr al-Kamil meditation in order to apply it, through crosscutting and taking the most important skis that contributed to the rhythmic diversification, as well as we adopted the sectional cutting which in turn revealed to us its aesthetic the rhythm of the weight of Al Bahr Al-Kamel , to conclude that the abundance of the creeping dystrophy that the poet resorted to increased the curbing of the full speed, because the poet here is burdened with emotional loads overflowing with love for the homeland, which led to the heavy rhythmic pattern that suits the nature of the poet’s psychological state.

الكلمات المفتاحية: الإيقاع ; جماليّة ; الوزن ; بحر الكامل ; الزّحاف.


حوارية القصيدة المعاصرة وتشكيلها الفني بين جدلية التخييل والمحاكاة "ديوان أغنيات نضالية لمحمد صالح باويةأنموذجا"

عبد الصدوق عبد العزيز, 
2021-02-09

الملخص: ملخص: إن الاقتران الشديد للشعر بالتجارب الحسية لدى الشعراء يستوقفنا عند نقطة التداخل الموجود بين عنصري المحاكاة والتخييل من جهة وبين علاقتهما المتصلة بالأسلوب الحواري الذي يلزمه الشاعر في مخاطبته لمتلقي القصيدة من جهة ثانية، لذا هدفت دراستنا إلى إرساء ومقاربة رؤية المنجز الشعري لمحمد صالح باوية ومقدرته التخييلية ومدى محاكاته للواقع لزج القارئ في جو نصي محكم البناء انطلاقا من البعد الإجرائي الحسي لعمله الأدبي الفني. Abstract: The strongcoupling of the poet'ssensoryexperience of hairdepends on us, on the one hand, the relationshipbetween the overlapbetweenracist simulation and imagination and theirconversational style thatpoetsneedHe's second-hand to poetry, soourresearchaims to build and approach the poeticachievement of the vision of Muhammad Saleh bawia and his imagination and simulate the reality of the stickyreaders on the basis of a strict text structure The perceptualprocedural dimension of literaryworks.

الكلمات المفتاحية: التخييل ; المحاكاة ; المتلقي ; التأثير ; ح ; ارية القصيدة


الخطاب التربوي واستراتيجياته في التعليم

غزالي محمد,  بوخشة خديجة, 
2021-02-12

الملخص: تروم هذه الورقة إلى تسليط الضوء على أحد المحاور الجوهرية التي تهدف إلى إصلاح منظومتنا التربوية، وذلك من خلال التطرّق إلى الدور الجليل الذي يكتسيه العلم، فمنذ تواجد الإنسان على سطح الأرض شرع في عملية البحث عن الوسائل التي تضمن له البقاء على قيد الحياة. ومع تعاقب العصور ظهرت المدرسة باعتبارها أهم وسيلة من بين الوسائل التعليمية التي أدت ومازالت تؤدي دورا أساسيا في حلبة الصراع التكنولوجي الذي يهدّد كيانها، ويشارك في هذه المدرسة عناصر فاعلة (المعلّم /التلميذ) اللذان يسهمان في بناء المجتمع، ولكن تعترض كل من الأستاذ، والتلميذ عدّة عوائق للوصول إلى برّ الأمان، ويعتبر الأستاذ الغالب عن أمره العنصر المحوري في هذه المعادلة. The purpose of this paper is to concentrate on one of the basic units, which target to reform our educational system, through the reference to the dignified role of science. Since the coexistence of human on earth, he started the process of searching for the means that guarantee his survival. With alternation of centuries, the school emerges as the most important instrument of the educational instruments. It used to and still plays a fundamental role in the fenugreek of technological conflict, which threatens its safety. Effective elements participate in school: (The teacher and the learner) who contribute to build the society. But many factors confront them in reaching their goal successfully; the poor teacher is considered a centered element in this counteraction

الكلمات المفتاحية: الخطاب ; الخطاب التربوي ; استراتيجية الخطاب ; التعليم والتعلم


شعرية المكان في رواية "نادي الصنوبر" لربيعة جلطي

حلاب ريحانة,  فضالة ابراهيم, 
2021-03-22

الملخص: ملخص: اشتهر الفن الروائي بأنه من أقرب أبواب الأدب إلى الواقع وألصقها بالحياة، وأغلب المنظرين للرواية وأغلب كتابها أيضا يعتبرون بأنها هي المعادل الفني للواقع، كما تهدينا الرواية إلى المكان، فعنصر المكان لم ينل حظه من الدراسة والاهتمام بوصفه عنصرا فاعلا في السرد مثل (الزمن، الحدث، الشخصية والرؤية)، وقد شهدت في الآونة الأخيرة اهتمام الدراسات النقدية وعنايتها بعنصر المكان، فاتضحت بذلك أهميته البالغة في بناء النص السردي كما اتضحت أبعاده المختلفة في النص وتفاعله الواضح مع بقية عناصر السرد للنهوض بالمستوى السردي على المستوى الجمالي الفني وعلى المستوى الدلالي، الأمر الذي أدى إلى القول بأن الوضع المكاني في الرواية يمكن أن يصبح محددا أساسيا للمادة الحكائية، ولتلاحق الأحداث والحوافز أي أنه سيتحول إلى مكوّن روائي جوهري. فعنصر المكان في رواية "نادي الصنوبر" لربيعة جلطي تنوع من مكان صحراوي مفعم بالحياة، بحيث جعلته الروائية مكانا ترتكز عليه روايتها على الرغم من عنوانها، فقد أفادت من الصفات المادية للصحراء ووظفتها لخدمة الحدث الروائي، كما وصفت الصحراء وصفا دقيقا من خلال "عذرا" القادمة من الصحراء، أما المدينة فظهرت كنقيض للصحراء بأنها باردة، قاسية، أما "نادي الصنوبر" فقد وصفته بالمكان السياسي والذي تعرفت عليه من خلال "مسعود" فقد وصفته وصفا دقيقا., Abstract: " Narrative art is known to be the closest type of literature to reality. Most narration researchers and even authors consider it as the artistic equivalent to reality. Narration takes us to the location, an element that has not got much study and attention as an essential element in storytelling like (time, event, character, vision). Recently, the element location in a narrative has been getting more attention and has been the center of interest of many critical studies; which has unclouded the importance it plays in the building up of the narrative text, and has shown its different aspects and its clear interaction with the rest of the elements to develop the level of the narrative on both the aesthetic artistic level and semantic level as well. It is possible to say that location in the narrative could become an essential defining element in the story material, and in the succession of events and motives, this means it will become a fundamental narrative component." " The element location in the narrative '' Club of Pines'' of Rabia Djelti diversifies to a desert place full of life, for the author made it the main location in her narrative despite her choice for a different location as the title. She used the physical characteristics of the desert to her advantage and employed them in the benefit of the narrative event, she described the desert accurately through her character ''Adra" a girl coming from the desert. Conversely to the desert, the city was shown as a cold and drastic place. And for the Club of Pines, the author described it as a political place and was reflected on the character of ''Massoud", through whom only she was able to identify the location, for she described it accurately."

الكلمات المفتاحية: الكلمات المتاحية: (الشعرية، المكان، الفضاء، نادي الصنوبر( ; Key words: place, poetics, space


اكتساب المعارف اللّسانية –مقاربة بيولسانية عرفانية-

بوخاتمي زهرة, 
2021-05-17

الملخص: العرفانيات مجال علميّ خصب، ولج مجالات بحثية متعدّدة مما له من روافد فلسفية وكذا وصفية تحليلية وتشريحيّة، فقد أمسى مآل الدّراسات الحديثة ومذهبها لتداخل روافده الفكرية القديمة والحديثة، كما رحّبت اللّسانيات أيّما ترحيب بهذا البحث لخصوبتهما ومرونتهما الفكرية، فأمست المعرفة اللّسانية مادّة هذه الدّراسة من حيث التّنقيب عن بنيتها وعلاقاتها مع باقي التّخصصات الفكرية. كما أن العمليات اللّغوية تتمثّل في مجموعة من المعالجات اللّغوية على مستوى الدّماغ، من خلال تفعيل سلسلة من التّرميزات اللّغوية التي تساعد على الفهم والتّحدّث والقراءة والكتابة، إذ يتمّ اختيار الكلمات التّي تعمل على إيصال المعنى ضمن تركيب نحويّ سليم، كما إنّ تلك الكلمات تشكّل انطلاقا من رموز صوتيّة هي الأخرى سوف تُعمِل الجهاز النّطقي من فم حنجرة وحنك وأسنان وغيرها لنطقها، إنّها عمل بنائيّ ضخم تتدخّل في إنجازه مجموعة من البنى الفيزيائية من دماغ وجهاز سمعيّ وجهاز النّطق. نسعى من خلال هذه الورقة البحثية إلى الجوس في مسارب إشكاليات عديدة مفادها : فهْمُ كيفية اكتساب المعارف اللّسانية بالاستناد إلى علم تشريح الدّماغ،..... الكلمات المفتاحية: اللّسانيات العرفانية، التمثيل الذّهني، الإدراك، المعرفة اللّسانية، الاكتساب اللّغويّ... Abstract : The cognitive studies is a fertile scientific field, it has entered multiple fields of researchs because of its philosophical, anatomical and descreptive tributaries, Linguistics greatly welcomed this research due to its fertility and intellectual flexibility. Linguistic knowledge became the subject of this study in terms of exploring its structure and its relations with the rest of the intellectual disciplines. The language processors are located at the level of the brain, by activating a series of linguistic encodings that aid in understanding, speaking, reading and writing .The words that serve to convey the meaning within a proper syntactic structure are chosen, and those words are formed from phonemic symbols , which will make the speech system works, it is a huge structural work that interferes with the accomplishment of a group of physical structures from the brain, the auditory system and the speech system.

الكلمات المفتاحية: اللّسانيات العرفانية، التمثيل الذّهني، الإدراك، المعرفة اللّسانية، الاكتساب اللّغويّ... ; cognitive linguistics, mental representation, perception, linguistic knowledge, linguistic acquisition, ……


Transgressive Assemblages in Kurt Vonnegut’s Slapstick, or Lonesome no More and Sirens of Titan

منقوشي مريم,  حمزة رقيق مورو وسيلة, 
2021-08-23

Résumé: Transgression and estrangement work hand in hand in subversive literature. They have the function of breaking the boundaries of imposed systems and crossing the new worlds that are different and free. Through science fiction, it becomes possible to write a transgressive work of literature using Estrangement. These concepts meet with the ideas of Deleuze and Guattari on Assemblage and Reterritorializations in the works of Kurt Vonnegut. His interplanetary settings and grotesque plots are perfect transgressive lines of flight and rhizomatic becomings, the point of which is to highlight the need of humanism and common decency in the common man’s life. .

Mots clés: Deterritorialization ; Reterritorialization ; Assemblage ; Trangression ; Vonnegut


واقع الحركة النقدية وتجربة المرأة التشكيلية الجزائرية

علال عبد الغني,  طرشاوي بلحاج, 
2021-12-22

الملخص: يتناول هذا البحث موضوع النّقد الفنّي الذي يُعتبر بلا شّك ذو أهمية كبيرة في إثراء الواقع الفنيّ الجمالي والإبداعي، كما تناولت هذه الدراسة عّرض لأهم التجارب التشكيليّة النسويّة بالجزائر، باعتبارها جزء مُهم من تاريخ الفن التشكيليّ الجزائري، حاولنا من خلالها إبراز دور النّقد الفني في إنماء الثقافة الفنيةّ وتكوين الرؤية النقدية عند الجمهور، ومعرفة إذ ما استطاع النّقد الفني( إن وجد) تقديم الفن التشكيلي النسوي الجزائري إلى دائرة الاهتمام الفني والاجتماعي.

الكلمات المفتاحية: النقد الفني ; الفن التشكيلي الجزائري ; الفن التشكيلي النسوي ; المرأة


Les figures de Djeh’a dans la littérature algérienne : De la nâdira au roman algérien d’expression française

دردور وردة, 
2021-06-29

Résumé: Djeh’a, aux origines culturelles multiples, représente une figure symbolique dans la tradition orale arabo-berbère. C’est un personnage à la fois amusant et intrigant qui avait suscité l’intérêt d’études ambitieuses comme celles de Charles Pellat (Encyclopédie de l’Islam, 1965) et de Jean Déjeux (1995). Ces recherches démontrent la complexité de son caractère et son influence sur les écrits littéraires du XXe siècle. Du théâtre populaire algérien des années vingt au roman algérien d’expression française des années quatre-vingt, ce personnage mi-malin mi-naïf ne cesse de se manifester dans des satires socio-politiques afin de dénoncer les lacunes de la société et la corruption des instances administratives et politiques. L’intérêt de cet article est de revenir sur les différentes récurrences de Djeh’a dans les écrits littéraires algériens d’expression arabe et d’expression française, notamment dans le théâtre et dans les écrits satiriques.

Mots clés: Djoh'a ; nadira ; satire ; littérature algérienne ; théatre algérien


Ecrire la guerre dans les Désorientés de Amin Maalouf

Aounallah Soumia, 
2021-04-28

Résumé: Dans « Les Désorientés », Amin Maalouf revient sur l’histoire récente de son pays pour raconter les profondes séquelles engendrées par sa guerre civile. Celle-ci occupe la toile de fond du récit et semble orchestrer tous les éléments de la narration. L’objectif du présent article est d’analyser l’écriture de la guerre dans ce roman. Il s’intéresse à étudier le rapport qui peut s’établir entre la guerre qui est une expérience traumatisante qu’on peut inscrire du côté de la laideur et le texte qui est une forme d’expression artistique, vouée à présenter esthétiquement les choses du monde. Nous partons de l’hypothèse que la guerre, en investissant les territoires de la fiction, ne ménagerait pas le texte de son pouvoir dévastateur et contribuerait à créer une tension au niveau de l’écriture qui serait perceptible à travers le choix d’un certain nombre de stratégies scripturales. Quelles sont ces stratégies et comment contribuent-t-elles à mettre la guerre en texte ?

Mots clés: écriture ; guerre ; fiction ; Liban ; représentation ; Maalouf


Le corps féminin entre esthétique poétique et perfection créative chez Mohamed Dib, Omar El Mokrani et Louis Aragon.

قسول محمد,  سليماني آيت سعادة الجمهورية, 
2021-06-09

Résumé: Explorer les chemins du « dire » du corps est une entreprise d’écriture dont l’enjeu est péremptoire et déterminant. Les trois poètes Aragon, Dib, El Mokrani croisent les regards et apportent des éclairages nouveaux sur ce corps tantôt en deuil, tantôt en noces ; ils vont devoir inventer une langue qui invente une réécriture poétique nouvelle. L’intérêt scripturaire a atteint une forme éclatée avec la polyvalence des mots, l’ambigüité de la syntaxe ainsi que la remise en question de l’acte même d’écrire. Les trois poètes ont séduit par le verbe et ont dit le corps avec une faculté dolosive de changer par le vers, de fasciner et d’entrainer par une attirance irrésistible la femme dans un espace de mots rimés visant à la séduire. Les trois écrivains de culture différente ont loué le corps féminin qui par des « qassidates,», qui par une écriture éclatée qui par des vers rimés pour l’exploiter à travers des « je » (jeux) qui mènent à la structure du sujet pour déterminer le signifiant.

Mots clés: création ; harmonie ; cors ; esthétique ; beauté ; poétique ; imaginaire


The Impact of Language Contact on Linguistic Landscape in the City of Tiaret ‘Algeria’

بلعربي خالد,  بلعيدوني جيلالي, 
2021-05-29

الملخص: Today the consequences of globalization are noticeable everywhere around us, and among them is language contact, which is visible with many languages in public signage in Algeria generally and Tiaret in particular. The field that deals with such phenomenon was termed linguistic landscape (LL) by Landry & Bourhis in 1997. They defined it as “the language of public road signs, advertising billboards, street names, place names, commercial shop signs, and public signs on government buildings combines to form the linguistic landscape of a given territory, region, or urban agglomeration” (p.25). The present study intends to shed some light on language practices in the linguistic landscape of the city of Tiaret in the west of Algeria, which represents a melting pot of a number of languages. The aim of this study is to show that LL can provide valuable insight into the linguistic situation of the city of Tiaret “Algeria”, including common patterns of language usage, official language policies, prevalent language attitudes, and the long-term consequences of language contact. Data were collected by taking pictures from specific public domains such as street signs, advertising signs, building names, warning notices and prohibitions, billboards, shop signs, informative signs (directions, hours of opening), and a questionnaire directed to some shop keepers. To sum up this abstract, we can ask the following question: To what extent is multilingualism reflected in LL? إن عواقب العولمة اليوم ملحوظة في كل مكان حولنا، ومن بينها الاتصال اللغوي، وهو أمر مرئي بالعديد من اللغات في اللافتات العامة في الجزائر بشكل عام وفي تيارت بشكل خاص. أطلق بورهيس ولاندري في عام 1997 على المجال الذي يتعامل مع هذه الظاهرة اسم المشهد اللغوي. وعرّفوه بأنه "لغة إشارات الطرق العامة، ولوحات الإعلانات الإعلانية، وأسماء الشوارع، وأسماء الأماكن، وعلامات المحلات التجارية، واللافتات العامة على تتحد المباني الحكومية لتشكيل المشهد اللغوي لإقليم معين أو منطقة أو تكتل حضري "(ص 25). تهدف الدراسة الحالية إلى إلقاء بعض الضوء على الممارسات اللغوية في المشهد اللغوي لمدينة تيارت في غرب الجزائر، والتي تمثل بوتقة تنصهر فيها عدد من اللغات. الهدف من هذه الدراسة هو إظهار أن LL يمكن أن توفر رؤية قيمة للوضع اللغوي لمدينة تيارت "الجزائر"، بما في ذلك الأنماط الشائعة لاستخدام اللغة، وسياسات اللغة الرسمية، والمواقف اللغوية السائدة، والعواقب طويلة المدى للغة اتصل. تم جمع البيانات من خلال التقاط صور من مجالات عامة محددة مثل لافتات الشوارع، واللافتات الإعلانية، وأسماء المباني، وإخطارات التحذير والمحظورات، واللوحات الإعلانية، وعلامات المحلات، واللافتات الإرشادية (الاتجاهات، وساعات الفتح)، واستبيان موجه إلى بعض أصحاب المتاجر. لتلخيص هذا الملخص، يمكننا طرح السؤال التالي: إلى أي مدى تنعكس التعددية اللغوية في المشهد اللغوي؟

الكلمات المفتاحية: Linguistic landscape ; Language contact ; Language planning ; shop signs ; Public signage ; Multilingualism ; المشهد اللغوي ; الاتصال اللغوي ; التخطيط اللغوي ; لافتات المحلات ; اللافتات العامة ; التعددية اللغوية


علاقة النقد الثقافي بالخطاب الحجاجي، قراءة في المنجز التراثي الجزائري الحديث المقامة "المناظرة بين العلم والجهل" للشيخ محمد بن عبد الرحمن الديسي الجزائري – أنموذجًا

مقدم فاطمة, 
2021-10-10

الملخص: يعد النقد الثقافي من أهم الأنشطة المعرفية المعاصرة التي تهتم بالبحث عن تلك الجوانب المهمشة في دراسة النصوص الإبداعية، بل وقد يتجاوز الباحث في النقد الثقافي إلى أبعد من ذلك بكثير في دراسته، وبنا إلى الكشف عن الأنساق الثقافية المضمرة المهيمنة والمهملة في الآن نفسه، والظاهر أنّ ذلك لا يتأتى له إلاّ من خلال إحاطته بكلّ ملابسات السياق وظروفه المختلفة المصاحبة لإنتاج الخطاب، كالإلمام بالجوانب الاجتماعية، والإيديولوجية، وغيرها، وتساوقًا مع هذا الطرح، فالنقد الثقافي يسعى إلى إثبات النقيض المصرح به في ثنايا النصوص والخطابات، وهذا ما يعكسه نموذج الدراسة:خطاب المقامة -المناظرة بين العلم والجهل للشيخ محمد عبد الرحمن الديسي-، بحيث نستطيع أن نلمس بوضوح العلاقة القائمة بين النقد الثقافي والخطاب الحجاجي، بالنظر إلى أن المناظرة مبنية أساسًا على الحجاج المفضي إلى الإقناع.

الكلمات المفتاحية: النقد الثقافي ; الأنساق ; المضمرة ; الحجاج ; الإقناع ; خطاب المناظرة


الصفّ التعليميّ المعكوس وواقع الممارسة البيداغوجية .

جـزولي عبد القادر, 
2021-12-22

الملخص: وتأتي استراتيجية "الصفّ المعكوس" من بين الخيارات المفضّلة لهذه المدارس في ظلّ جائحة كوفيد19 . اعتمدت هذه الاستراتيجية بشكل كبير على التطوّر التكنولوجيّ . وتـمّ إطلاق اسم الصف "المعكوس" عليها ؛ نظرًا إلى أنها تعتمد بشكل كامل على "قلب" أو "عكس" الطريقة التقليدية المستخدمة في إرسال المعلومات ، واستقبالها بين المعلِّم والمتعلم ، حيث يعتمد المعلِّم هنا على استخدام التكنولوجيا الحديثة ، حتى يُعزِّز من درجة فاعلية المتعلِّم ومشاركتـه في تحقيق نتائج العملية التعليمية ، وجني ثمارها . La stratégie de la « classe inversée » fait partie de ces options privilégiées pour ces écoles Compte Tenu de la pandémie de COVID-19. Cette stratégie reposait fortement sur le développement téchnologique. On l'appelait la classe « inversée » ; Puisqu'elle dépend entièrement de « l'inversion » de la méthode traditionnelle utilisée pour envoyer et recevoir des informations entre l'enseignant et l'apprenant, où l'enseignant s'appuie ici sur l'utilisation de la technologie moderne, afin d'améliorer le degré de efficacité et participation à l'atteinte des résultats du processus éducatif

الكلمات المفتاحية: المقاربة - المعكوس - البيداغوجية – الصفّ – الممارسات - التكنولوجيا – النجاعة .


From Teaching Culture to Measuring Cultural Intelligence

عابد عزي احمد وليد,  بحوص عباس, 
2021-11-17

Résumé: As the global demand on culturally intelligent individual rise , teaching English should be reconsidered on how it is introduced to our student. Language proficiency should not only include modalities of the language, as it is required to test the cultural awareness and consciousness of our students. The diversified world obliges teachers to not only focus on the lexis and grammar accuracy at the expense of the cultural knowledge that the student will face in their daily lives. Showing good language skills does not necessarily mean a good communicator, however, a culturally intelligent learner is likely to show good communicative skills. The way culture has been dealt with and taught showed a passive and neutral pattern. Therefore, this research paper will cast light of the importance of incorporating Cultural Intelligence beside teaching culture and langue

Mots clés: Teaching culture- cultural intelligence- cultural awareness- cultural understating- intercultural communication


Le concept de texte : organisations textuelles et visée communicative

Belaouf Mohammed, 
2022-02-18

الملخص: Résumé : Notre article se propose de traiter d’un sujet ayant pris ces dernières années une importance toute particulière, en l’occurrence celui ayant trait aux différentes opérations impliquées dans la rédaction d’un texte cohérent. La correction des copies des étudiants permet aux enseignants de relever un nombre significatif d’erreurs commises par les apprenants. Les erreurs recensées ne se limitent pas seulement à l’aspect phrastique mais dépassent ce cadre pour englober le champ de la grammaire textuelle. Dans cet objectif, nous tenterons, à travers les travaux entrepris par de grands spécialistes et théoriciens de la grammaire textuelle, de montrer que ce ne sont pas seulement les phénomènes purement grammaticaux qui doivent retenir l’attention, mais plutôt l’emploi et la mise en œuvre de la langue dans ses manifestations discursives et pragmatiques. Abstract: Our article proposes to deal with a subject that has taken on particular importance over the last few years, in this case that relating to the various operations involved in the drafting of a coherent text. Correction of student copies allows teachers to identify a significant number of errors made by learners. The errors identified were not limited to the phrasal aspect but went beyond this framework to encompass the field of textual grammar. For this purpose, we will try, through the work undertaken by great specialists and theorists of textual grammar, to show that it is not only the purely grammatical phenomena that must receive attention, but rather the use and implementation of language in its discursive and pragmatic manifestations. ملخص:يقترح مقالنا التعامل مع موضوع قد اخذ أهمية خاصة على مدى السنوات القليلة الماضية، موضوع الذي يتعلق بمختلف العمليات المعنية في صياغة نص متماسك. يسمح تصحيح نسخ الطلاب للمعلمين بتحديد عدد كبير من الأخطاء التي قام بها المتعلمون. لم تكن الأخطاء التي تم تحديدها مقتصرة على جانب الجمل ولكنها تجاوزت هذا الإطار لتشمل مجال القواعد النصية. لهذا الغرض، سنحاول، من خلال العمل الذي قام به المتخصصون البارزون في القواعد اللغوية، أن يبرهنوا على أنه ليست فقط الظواهر النحوية البحتة التي يجب أن تحظى بالاهتمام، وإنما استخدام وتطبيق تنفيذ اللغة في مظاهرها الخطابية والعملية

الكلمات المفتاحية: Didactique de l’écrit ; grammaire textuelle ; le texte ; le discours ; l’approche communicationnelle ; Didactics of writing ; textual grammar ; text ; speech ; communicational approach ; تعليمية الكتابة ; القواعد اللغوية ; النص ; الخطاب ; التواصل


Les stratégies de lecture : mobilisation et difficultés.

ميسوم بن زيان إيمان,  آيت جيدة محند أمقران, 
2021-11-01

Résumé: La compréhension de l’écrit est l’activité qui permet à l’élève d’être en contact direct avec le texte. Durant cette activité, l’élève devrait apprendre à déchiffrer, à analyser, à inférer et à mobiliser un certain nombre de stratégies pour comprendre le texte. L’enseignant a, pour sa part, le rôle d’aider l’élève à (re)construire le sens du texte étudié en l’incitant à effectuer ces opérations mentales. Dans cet article, nous nous intéressons aux types de stratégies de lecture convoquées par les élèves de troisième année secondaire, si stratégies il y a, pour comprendre les textes en posant une question principale, à savoir : est-ce que les élèves de troisième année secondaire ont recours aux stratégies de lecture pour améliorer leur compréhension des textes ?

Mots clés: compréhension ; stratégie ; mobilisation ; enseignement ; difficultés


تكنولوجيا التعليم- بحث في طرق ووسائل العملية التعليمية المعاصرة –

بوضروة زهرة, 
2022-04-19

الملخص: تكنولوجيا التعليم أو التعليم الرقمي مصطلحان يشتركان في المفهوم ويختلفان من حيث الممارسة والتطبيق و يراد به أمّا المفهوم فيراد به نوع من التعليم الذي يستخدم التقنية أو تصاحبه بشكل فعال، ويعتني بتطوير التجربة التعلمية التقليدية بدلا من استبدالها، ويحتاج التعليم الرقمي إلى إيجاد آلية لتحقيق التواصل الفوري بين المدّرِس والمتمدرس من أجل إيجاد حلول فاعلة للمشكلات وتحقيق النجاعة الكافية في عملية التعليم وضمان نتائج فعلية في حلقة التواصل ضمن الحقل التعليمي، أمّا من حيث الإستخدام فالأولى تصاحب وترافق هذه العمليةوتندمج معها أمّا الثانية فتقوم عليها مستقلة بذاتها، يشكّل التعليم الرقمي المادة الخام في منهجية التعليم، وهي طريقة جديدة مستحدثة تزامنت مع العصور المتأخرة التي شهدت طفرة في العلوم التجريبية والإتصالات البشرية نتيجة ثورة المعلومات في مطلع القرن العشرين و اختراع شبكة الأنترنيت وتفشي العولمة التي أحكمت سيطرتها على العالم وفرضت عليه نظمها وقوانينها، وبدأ العمل بهذه الطريقة مع بداية ستينات هذا القرن وصار ينظّر لها مع بداية السبعينات ولها العديد من المسميات في اللغة العربية منها تقنيات التعليم، والتكنولوجيا التعليمية، والتقنية التربوية. ينبثق عنها الكثير من المصطلحات ذات الصلة والتوجه والأهداف المشتركةمنها التعليم البرمجيProgrammingTechnology، وتكنولوجيا التربيةEducational Technology، وتكنولوجيا التربيةInformation Technology.ينبثق عنها الكثير من المصطلحات ذات الصلّة والتوجه والأهداف المشتركة منها التعليم البرمجي Programmingtechnolgy،وتكنولوجيا التربيةEducational Technology،وتكنولوجيا المعلومات Information Technology .وفيما يلي عرض لأوليات هذه الممارسة التعليمية الحضارية. Abstract: Educational technology or digital education are two terms that share the concept and differ in terms of practice and application. As for the concept, it refers to a type of education that effectively uses or accompanies technology, and takes care of developing the traditional learning experience instead of replacing it. Immediate communication between the teacher and the student in order to find effective solutions to the problems and achieve sufficient efficiency in the teaching process and ensure effective results in the communication circle within the educational field. As for the use, the first accompanies and accompanies this process and integrates with it, while the second is based on it independentlyDigital education is the raw material in the education methodology, and it is a new method developed that coincided with the later ages that witnessed a boom in experimental science and human communication as a result of the information revolution at the beginning of the twentieth century and the invention of the Internet and the spread of globalization that tightened its control over the world and imposed its systems and laws on it. Working in this way at the beginning of the sixties of this century and began to be theorized with the beginning of the seventies, and it has many names in the Arabic language, including teaching techniques, educational technology, and educational technology. Many related terms, orientation, and common goals emanate from it, including Programming Technology, Educational Technology, and Information TechnologyMany terms of relevance, orientation, and common goals emanate from it, including Programmingtechnolgy, Educational Technology, and Information Technology. The following is a presentation of the priorities of this cultural educational practice.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: العملية التعليمية -النظريات- الطرق- الوسائل- العلاقات- التعلم و التعليم-أطراف العملية -الإكتساب- المهارات- النتائج. ; Key words: the educational process - theories - methods - methods - relationships - learning and education - process parties - acquisition - skills – results.


The Contribution of ELT Reflective Practice in Compensating the Lack of Pre-service Training

بلعربي فاتن مريم, 
2022-04-30

Résumé: Untrained EFL novice teachers suffer from a lack of readiness to implement what they have been taught in their pre-service training in-class. With this background, this paper focuses on the very issue of the theory-practice gap, which, is caused by the lack of training. This study aims at investigating the contribution of reflective practice in bridging the gap between theory and practice. The data for the study were collected through a semi-structured interview with a sample of six EFL novice teachers at Tlemcen University. The collected data revealed that reflective practice helps EFL novice teachers to become more aware of their own actions, more skillful and more knowledgeable about teaching. Finally, the paper provides some recommendations and suggestions about the necessity of programming reflective practice as a partial course for pre-service training

Mots clés: Algerian context, Novice teachers, Pre-service training, Reflective practice.


ابن عربي الأندلسي: انغلاق رحلة و انفتاح خطاب في رواية "موت صغير" لمحمد حسن علوان Ibn Arabi Andalusian : The closing of a journey and the opening of a speech in the novel "Mawt Sghir " by Muhammad Hassan Alwan

بن سعدة هشام, 
2022-05-04

الملخص: ملخص: تتعدد الحوافز و المصوغات التي توجه الساحة الأدبية اليوم نحو التجربة العرفانية، و تتنوع الخلفيات التي أسهمت في الإفادة من منجزاتها و مكتسباتها، و لعل الرواية العربية المعاصرة هي الشكل الأدبي الأكثر استيعاباً لهذا الخطاب البكر، و بنفس الاهتمام نجد الكاتب السعودي محمد حسن علوان في روايته "موت صغير" ، قد أدرك هذا التوجه بحسه الفني من أجل ارتياد أفاق التعبير الروائي العالمي، وهو يكتب فنيًا تجربة روحية استثنائية لحياة الفيلسوف محي الدين ابن عربي، من هنا اهتدت هذه الورقة البحثية لاستكشاف و قراءة العوالم الدلالية داخل الرواية، التي تمتح مضامينها من المتون التراثية، من أجل التقرب أكثر من التفكير الذهني التأملي للكاتب الروائي و هو يشيد بناءه المعرفي و التخييلي داخل المتن. Abstract: Various are motives and formulations that guide the literary scene today towards the cognitive experience, and the backgrounds that contributed to benefiting from its achievements and gains are several. May be the contemporary Arab novel is the most accommodating literary form of this virgin discourse. With the same interest, we find the Saudian writer Muhammad Hassan Alwan, in his novel "Mawt Sghir", This inspired this research paper In the aim to explore and read the semantic worlds within this novel, which contents are available from the patrimonial texts, in order to get closer to the contemplative mental thinking of the novelist as he founded his cognitive and imaginative structure within the text.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المتاحية: ابن عربي الأندلسي،انغلاق رحلة،انفتاح خطاب، موت صغير، محمد حسن علوان. ; Keywords: Ibn Arabi Andalusian , a cognitive experience, openness of speech, a novel, a small death, Muhammad Hassan Alwan.


"نظرية الحقول الدّلالية مفهومها وأهميتها في الدّرس اللّغوي"

منور سيدي محمد,  بوعلي عبد الناصر, 
2022-05-07

الملخص: تعد الدلالة من أهم ما شغل فكر الإنسان عبر الزمن وفي مختلف الحضارات إذ هي أساس التواصل والتفاهم بين أفراد المجتمعات البشرية، لذا فهي القلب النابض لعلم اللغة، ونظرا لهذه الأهمية التي تنفرد بها الدلالة، تطورات الدراسات في هذا الميدان، وتراكمت المناهج والنظريات التي تهدف إلى تحديد قوانين التفاهم و تسهيل إيصال الأفكار والمعاني من بينها نظرية الدخول الدلالية التي تسعى إلى تنمية المقدور اللغوي عند الفرد وتسهم في التنمية اللغوية العامة. تتجلى قيمة نظرية الحقول الدلالية في الهدف التي ترمي إليه، وهو جمع كل كلمة وأختها، مما جعلها تسهم بهذا في إيجاد حلول لبعض المسائل اللغوية المعقدة، منها الكشف عن الفجوات المعجمية التي توجد داخل الحقل الدلالي (المعجمي) وتسمى بـ "الفجوة الوظيفية". Semantics is the most important concept that occupied human thought over time in various civilizations, so it is the core of science, defining the laws of understanding and facilitating the delivery of ideas and meanings from ‘logicalism’ that seeks to develop the linguistic ability of the individual and contributes to general linguistic development. The value of the semantic field theory is reflected in the goal it aims at, which is to collect each word and its counterpart. This made it contribute to finding solutions to some complex linguistic problems, including the detection of lexical gaps that exist within the semantic field and which is called also the "functional gap".

الكلمات المفتاحية: علم الدلالة ; نظرية الحقول الدلالية ; المعنى ; الدّرس اللّساني. ; Semantic; Semantic field theory; Meaning; Linguistic lesson.


الخطاب الصوفي في الشعر الجزائري المعاصر

حسين نجاة, 
2022-04-15

الملخص: يمثل الخطاب الصوفي في الشعر الجزائري المعاصر أهم وأبرز مداخله، فقد وجد شعراؤه ضالتهم فيه، واستخدموه كخطاب بديل ومغاير لما هو سائد، وهو ما جعلهم ينفتحون على كتابة جديدة تخرجهم من الانغلاق والعزلة التي فرضها الاستعمار والواقع. لذلك سنحاول في هذه الدراسة الموسومة بــــــــ: "الخطاب الصوفي في الشعر الجزائري المعاصر" الإجابة عن الإشكالية الآتية: - ما السبب الذي جعل الشاعر الجزائري المعاصر يتجه إلى التجربة الصوفية؟. Abstract: Sufi discourse in contemporary Algerian poetry is its most important and prominent entry, as its poets found their way into it, and used it as an alternative and different discourse to the prevailing, which made them open to a new writing that would take them out of the closure and isolation imposed by colonialism and reality. Therefore, in this study, marked by the "Sufi discourse in contemporary Algerian poetry", we will try to answer the following problem: - Why should the Algerian poet employ Sufi discourse in contemporary Algerian poetry?.

الكلمات المفتاحية: الخطاب ؛ التصوف؛ الخطاب الصوفي ؛ الشعر الجزائري المعاصر. ; the speech ; mysticism; Sufi discourse; Contemporary Algerian poetry.


تجليات المكان التخييلي وعلاقته بالواقع في نماذج من نصوص"معارج لابن عربي"

المطيري خلود ناصر منصور, 
2022-04-06

الملخص: دف هذه الدراسة إلى التعرف على جماليات المكان المتخيل في العمل السردي بعامة،وفي نصوص"معارج"لابن عربي بخاصة،حيث شغل المكان فيها أهمية بارزة من خلال تعدد وتنوع دلالاته المرجعية والتخييلية،هذه العلاقة التي سعى من خلالها السارد إلى إعادة إحياء التاريخ بطريقة تجعلنا نتذكره من جهة، وننصف بعض الشخصيات من جهة ثانية،ليوهم السارد المتلقي في الأخير،ويشككه في مسألة حقيقة الإبداع،ومدى توافقه وتنافيه مع المرجعية المعرفية؛فالسارد يسعى إلى إيهام المتلقي بمدى واقعية الأحداث، والأماكن.وعليه أخذ المكان في هذا النص السردي مكانة معتبرة ارتبطت ارتباطا وثيقا بحضور الشخصيات وقدرة السارد ابن عربي على رسم صورة متخلية له.بناء على هذا، سنحاول في هذه الورقة البحثية الوقوف عند جماليات المكان التخييلي وعلاقته بالواقعي في نصوص "معارج لابن عربي".

الكلمات المفتاحية: المكان ; التخييلي ; المعارج ; ابن عربي.


التشكل الهووي في "قصةهل البصرة من المسجديين للجاحظ"

عيفاوي سليمة, 
2022-05-12

الملخص: نجد في سيميائية الأهواء ما يفضي إلى أكوان أهوائية يمكن أن تكشف لنا عن كفايات أخرى تتجاوز تلك التي حدّدتها سيميائية العمل كشروط كفيلة بتحقق المعنى، فيمكن أن نستوحي ممّا طرحه ((غريماس)) و((جاك فونتاني)) في كتابهما ((سيميائية الأهواء من حالات الأشياء إلى حالات النفس)) إجابات عن مثارات التساؤل التي طرحها المشتغلون في شروط تحقق الدلالة بعد الانتباه إلى عدم كفاية هذه المكيفات( إرادة، معرفة،اعتقاد، وقدرة) لتحقق البرنامج السردي في كلّ الخطابات سيما تلمك النصوص التي تتحرك فواعلها بفعل تأثير أهواء وأحوال النفس كالحب والغيرة والبخل كما هو الشأن في خطاب البخلاء للجاحظ. وفقا لذلك تأتي هذه الدراسة لتقتفي الآثار الهووية في قصة ((أهل البصرة من المسجديين)) وتثبت أنّ ما يحرّك برامجها السردية برامج أهوائية تمثّل الشروط القبلية للدلالة. Dans la sémiotique des passions, on retrouve ce qui conduit à des Constructions passionnées qui peuvent nous révéler d'autres compétences qui vont au-delà de celles définies par la sémiotique de l'action après avoir prêté attention à l'insuffisance de ces modalités pour la réalisation du programme narratif dans tous les discours Surtout les textes dont les actions sont stimulées par l'effet de la passion, comme l'amour, la jalousie et l'avarice, comme c'est le cas dans le texte d'Avares d'Al-Jahiz. Dès lors, cette étude vient retracer les traces de passions dans le récit « Les gens de Bassorah sont issus des mosquées » et prouve que ce qui motive ses programmes narratifs, ce sont des programmes passionnels. Mots clés : structure; passions; avare; programmes passionnels

الكلمات المفتاحية: بخل ; أهواء ; برنامج هووي ; تشكل هووي


تداولية الفعل التعليمي نت منظور تواصلي

مكي موسى,  موفق غبد القدر, 
2022-05-05

الملخص: التّواصل عملية يتمّ من خلالها انتقال المعارف والقيم والاتّجاهات والمهارات بين طرفين أو أكثر من أجل تأثير أحدهما بالآخر، وإحداث تغيرات مرغوب بها في سلوك الطّرف الآخر، وهو ضرورة حياتية لا يمكن للإنسان أن يستغني عنها. والعملية التّعليمية التّعلّمية هي عملية تواصلية بالأساس بين المعلّم والمتعلّم والمنهاج وهو ما اصطلح عليه بالتّواصل الدّيداكتيكي. ومن ثم فهي تخضع لمجموعة من المحددات التي تخضع لها أية عملية تواصلية أخرى. لكن هذا لا يمنع من أن بعض مميزاتها تجعل من التواصل فيها ظاهرة تختلف في بعض جوانبها عما يمكن ملاحظته في مجالات أخرى. فما طبيعة هذا التواصل الذي يصطلح عليه البعض بالتواصل الديداكتيكي، وما هي بعض أشكاله؟ وكيف يؤثر نوع التواصل المعتمد في الفعل التربوي؟ وكيف تساهم مختلف مكونات العملية التعليمية الذاتية والموضوعية في تحسين مردود الفعل التربوي؟ تلك هي الأسئلة التي سنحاول الإجابة عنها في هذا المقال الموسوم بـ: " تداولية الفعل التعليمي من منظور تواصلي " الكلمات المفتاحية: التّواصل-الدّيداكتيك-التّداولية-المعلّم-المتعلّم -المعرفة Abstract : Communication is the process or method by which knowledge and values, orientations, skills are transmitted between two or more parties so that one affects the other and bring about desirable changes in the behavior of the other part, which is a necessity of life for man. he teaching-learning process is essentially a communicative process between the teacher and the learner and the curriculum, which is termed dialectical communication. Hence, it is subject to a set of limitations that any other communicative process is subject to. But this does not mean that some of its features make communication a phenomenon that differs in some aspects from what can be observed in other fields. What is the nature of this communication, which some call didactic communication, and what are some of its forms? And how does the type of communication adopted affect the educational act? How do the various components of the subjective and objective educational process contribute to improving the educational response? These are the questions that we will try to answer in this article tagged with: "Pragmatics of the educational act from a communicative perspective." Keywords: communication - didactics - pragmatics - teacher - learner - knowledge

الكلمات المفتاحية: الت ; اصل ; الديداكتيك ; المعلم ; المتعلم ; المعرفة ; التدا ; لية