المدونة

مخبر الدراسات الأدبية والنقدية ــ كلية الآداب واللغات ــ جامعة البليدة2

Description

مجلة المــــــدوّنة أكاديمية محكّـــمة سداسية تصدر عن مخبر الدراسات الأدبية والنقدية بقسم اللغة العربية وآدابها ـــــ كلية الآداب واللغات ــــ جامعة البليدة2 - المجلة تعنى بنشر البحوث العلمية الأصيلة المقدّمة إليها في مجال الأدب والنّقد والفلسفة باللغات العربية والإنجليزية تستهدف المجلة الباحثين من طلبة وأساتذة خاصة المتخصصين في مجالات المجلة وخطها الافتتاحي. - كما يتوسع مجالها إلى العلوم الإنسانية والاجتماعية التي تتقاطع في مواضيعها مع البحوث النقدية والأدبية والفلسفية وحتى اللغوية كعلم اجتماع اللغة وعلم النفس التربوي وعلوم الإعلام والاتصال والفكر الفلسفي الحديث والمعاصر وكذا علوم الشريعة في شقها العقائدي خصوصا ما تعلق بأصول الدين في شاكلة علوم القرآن والتاويل وما تعلق بهما - تهدف المجلة إلى الرقي العلمي بالمسائل الآنف ذكرها بما يسهم في تطوير عجلة البحث العلمي عامة - كما تهدف إلى عرض المواضيع الجادة الجديدة المسايرة لحركة المجتمع بما يبقيها على مقربة منه. - تهدف المجلة إلى رؤية شاملة بغية حجز مكان لها في قائمة المجلات العلمية العالمية المحكمة والرصينة عن طريق جلب خيرة الأقلام المختصة في حدود مجالها


7

Volumes

13

Numéros

176

Articles


Biblical Archetypes and the Representation of the West as a “Demonic Other” in Ama Ata Aidoo’s Our Sister Killjoy

Chaabane Ali Mohamed, 

Résumé: In this paper, an attempt is made to offer an archetypal reading of Ama Ata Aidoo’s semi-biographical novel Our Sister Killjoy by relating her appropriation of the archetypal patterns from the biblical narrative to the castigation of the West as an embodiment of evil. This stereotypical representation of the West is partly achieved through her symbolic reference to the biblical story of the “Fall from Grace” on the one hand and the explicit condemnation of the Western degenerate culture which naturalises homosexuality that was practised by the dwellers of the biblical city of Sodom on the other. It is indeed the German woman Marija who almost causes the novel’s heroine Sissie to “fall from grace” by inciting her to adore Western commodities and thereby seducing her into a lesbian relationship. Also, through the Sissie’s sojourn in Europe, Aidoo satirises the idealistic view of the West that compares it to paradise. In sum, by representing the West as a “demonised other” through the redeployment of the biblical archetypes in this novel, Aidoo kills two birds with one stone: indicting Africa’s neo-colonial domination by the West and inviting Africans to take part in the process of regenerating their continent.

Mots clés: Archetypal Criticism, Biblical Archetypes, Representation of the West, Ama Ata Aidoo, Our Sister Killjoy.


أشكال تمظهر الحوارية في الخطاب الروائي رواية "حضرة الجنرال" لــــ "كمال قرور" أنموذجا

قرواز نجمة, 

الملخص: يبما أن الرواية فضاء واسع يستوعب مختلف الأجناس والأنواع والأساليب والرؤى، وانطلاقا من الرأي الذي مفاده أن الروايةالمعاصرة لا تتكلم بصوت واحد،ولا تحمل إيديولوجيا الكاتب لوحده، فهذا يدل أنها هجين من الأصوات والرؤى والرواة، وأن الكلمة الروائية مبنية على الحوارية، حيث تصبح الرواية مجالا فسيحا للتنوع اللغوي، والتعدد الصوتي، وتداخل النصوص وتلاقحها، وتوالدها، وعليه سيقوم هذا البحث بدراسة الأشكال التي تمظهرت من خلالها الحوارية فيإحدى الروايات الجزائرية المعاصرة وهي رواية "حضرة الجنرال" لــ "كمال قرور". Since the novel is a vast space that accommodates different races, genres, styles and visions, and based on the view that the contemporary novel does not speak with one unique voice, and does not only carry the author's ideology. So, this indicates that it is a hybrid of sounds, visions and narrators, and that the narrative discourse is based on dialogue, where the novel becomes a vast field for the linguistic types variety and the polyphony. In addition to the interconnection and fertilization of texts thus, research will study the forms through which the dialogue has emerged in one of the contemporary Algerian novels, "The General" by "Kamal Karour".t.

الكلمات المفتاحية: الحوارية، التهجين، الأسلبة، المحاكاة الساخرة، التناص ; Dialogism, Hybridization, Stylization,ParodY, Intertextuality


حسن حنفي وقلق الهويّة: مفهوما وإشكالا

مالك أم الفداء, 

الملخص: من المعلوم أن المفاهيم ليست أراء ووجهات نظر عابرة بل أنّها تعبّر عن لحظة من لحظات تغيرّ نظم العالم ،ولعلّ هذا ما ينطبق على مفهوم الهويّة باعتبارها من أهم المفاهيم و الإشكاليات المركزيّة التي لا تشيخ ولا تتقادم ،والتي تسجّل حضورها الدائم في مجالات عديدة ثقافية وحضارية ، و هذا ما جعل الإنسان المعاصر عموما والعربي خصوصا يبحث في كينونته وذاته ليحدّد هويته المسلوبة، و هنا تندرج المشكلة المطروحة في هذا المقال تماما كما فكّر فيها حسن حنفي حيث تكمن في تحديد طبيعة العلاقة بين مبدأ الوجود الذاتي والهوية الإنسانية المرجوّة . It is well known that the concepts are not transient opinions and views, but reflect a moment of change in the systems of the world. This is what made modern man in general and the Arab in particular looking at his being and his self to determine his identity stolen, so the problem presented in this article, as thought by Hassan Hanafi lies in determining the nature of the relationship between the principle of self-existence and the desired human identity.

الكلمات المفتاحية: الكينونة، الوجود الذاتي، الهويّة المسلوبة، الذّات ،الإنسان المعاصر ; Being, Self-Presence, Stolen Identity, Self, Contemporary Man.


الأوضاعُ البينية واستراتيجيّات المفاوضة في شخصيات رواية "صدام الحضارات حول مصعد ساحة فيتّوريو" للكاتب الجزائري عمارة لخوص

حيولة سليم, 

الملخص: الملخص تتناول هذه الدّراسة إحدى أهمّ الرّوايات الجزائرية المعاصرة للكاتب "عمارة لخوص" التي صدرت في سنة 2003 ووسمها بـ "كيف ترضع من الذّئبة دون أن تعضّك"، ثمّ أعاد كتابتها بالإيطالية، لتصدُر ترجمتُها الفرنسية بعنوان Choc des civilisations pour un ascenseur Piazza Vittorio ، وهي نصّ روائي يتطرّق لمسألة المهاجرين، وطبيعة تعايشهم في المجتمعات الأوروبية والغربية عموما، الأمر الذي يجعل كتاباته صورة دقيقة لواقع المهاجرين في علاقاتها المعقّدة بالآخر في عالم ما بعد الاستعمار، فهي تُبيّن محاولات هؤلاء المهاجرين الشّرقيّين والأفارقة في البلدان الأوروبية، إيجادَ فضاءٍ خاصّ بهم، وأهمّ الاستراتيجيات التّي يطبّقونها من أجل الاندماج في المجتمعات التي يعيشون بينها، بالإضافة إلى مختلف العوائق التي يتعرّضون لها. إنّ الكاتب الجزائري "عمارة لخّوص" يكتب بالعربية والإيطالية وتُترجَم نصوصُه إلى الفرنسية، وهذا البحث يدخل ضمن متابعة إنتاجات الكُتّاب الجزائريين المعاصرين الذين يكتبون بغير اللّغة العربية. كما نُشير إلى أنّنا اعتمدنا في هذه الدّراسة على إحدى الاستراتيجيات التي تُطبّقها ذوات ما بعد الاستعمار المهمّشة في البلدان الغربية، ونعني بها "المفاوضة على وضعهم البيني"، تجاه "العين الشرّيرة" التي تُقابلهم بها الذّات الأوروبية، وهما مفهومان وضعهما النّاقد الهندي "هومي بابا" المختصّ في الدّراسات مابعد الكولونيالية، وهذه الاستراتيجيات تهدف إلى تحقيق أكبر قدر من الاندماج في المجتمعات الغربية، والتي هي في أصلها مجتمعاتٌ هجينة، والكيفيات التّي يُمكن بها تجنّب الرّفض والاستبعاد. بالإضافة إلى ذلك، فقد وظّفنا مفاهيم هومي بابا" مثل "الفضاء البيني"و"قوّة التّجاذب المؤسّساتي ومواجهته"، بالإضافة إلى فكرته الهامّة التي ضمّنها كتابه المذكور، وهي تلك المتعلّقة بـ"نفي الجوهرانية والنّقاء الثّقافي" بالنّسبة لكلّ ذوات هذا العالم، لنصل في النّهاية إلى تحديد الفكرة التي تُعتبر محور رواية عمارة لخوص، والتي تتمثّل في نفي جوهرانية الشّعب الإيطالي ونقائه الثّقافي. Abstract: This study deals with one of the most important contemporary Algerian novels, written by Amara Lakhous, which was published in 2003 and labeled "How to Suckle from the wolf without Biting You", which was rewritten in Italian, and then published in French as: "Choc des civilizations pour un ascenseur Piazza Vittorio". It shows the issue of the coexistence of immigrants in European and Western societies, which makes his writings an accurate picture about the reality of immigrants and their relations in the post-colonial world. They reflect the attempts of immigrants in European countries to create their own space, In order to integrate into the societies whom are living in, and the various obstacles that face them from the Europeans. The Algerian writer "Amara Lakhous" writes in Arabic, Italian and his novels were translated into French too. This research follows the Algerian writers and contemporary novelists who write in Arabic. In this study, we have also adopted one of the strategies pursued by the post-colonial people in Western countries, which is, the negotiation of the hybrid state, as opposed to the "evil eye" of the Western self-character. These concepts are referred from the Indian critic "Homi Baba, which are strategiesthat migrants use to maximize integration into Western societies, which are, at their origin, hybrid societies, and the modalities in which the rejection of these communities to foreigners can be avoided. We have also employed the concepts of Homi Baba, such as "Liminal Spaces" and "confront the power of institutions" and ultimately to define the idea that is central to the writings of Lakhous, which represents the denial of essentialism and cultural purity as mentionned by Homi Bahba .

الكلمات المفتاحية: عمارة لخوص- هومي بابا، المفاوضة- البينية- العين الشّرّيرة- التّعايش –الجوهرانية- النّقَاء الثّقافي - الهجنة.


التصحيف والتحريف في النصوص المحقّقة

جلاط مريم, 

الملخص: التصحيف والتحريف من القضايا المستعصية؛ التي شاعت في اللغة العربية منذ القديم، وما زالت مستمرة إلى يومنا هذا، تعتري أعمال المهتمين بتحقيق التراث العربي، فأي مخطوط لا يخلو من هذه القضية مهما بلغت قيمته العلميّة، فألفت مصنفات قديمًا وحديثًا، تعرّف بالتصحيف والتحريف، والبحث في أسبابهما، وكيفية الحدّ منهما، فأردت أن أقف على كل ذلك، مع تقديم بعض النماذج الحديثة التي نجدها في نصوص المحققين، وذلك من أجل بيان خطورة هذه الظاهرة على تراثنا. Abstract: : Distortion and misrepresentation Of the intractable issues that have become common in the Arabic language since the old And it's still going on to this day Embodied in the work of those interested in achieving the Arab heritage No manuscript is without prejudice to this issue, no matter how valuable the scientific. The compilation of old and modern works, known as misrepresentations and distortions, and the search for their causes, and how to reduce them I wanted to stand on all this, With some modern models That we find in the investigators' texts This is in order to show the seriousness of this phenomenon to our heritage

الكلمات المفتاحية: التصحيف، التحريف، الحروف، التحقيق، المخطوطات، النصوص


تطور معايير الجودة في النقد العربي القديم

زاير عمرو, 

الملخص: النقد عملية وصفية تبدأ بعد عملية الإبداع مباشرة، تستهدف قراءة النص الأدبي قصد تبيان مواطن الجودة والرداءة فيه، وفق معايير محددة مسبقا، وقد حفل النقد العربي بحديثه عن معايير الجودة، إذ استُخدِم مصطلح الجودة في النقد القديم كثيرا، حتى صار معيارا لقياس الشعر، من خلال توفر مجموعة من العناصر ساهم بعض النقاد منهم ابن سلام الجمحي، وابن قتيبة الدينوري، وقدامة بن جعفر، والقاضي الجرجاني في وضعها، و رغم ما يشوب هذا المعيار من قصور لارتباطه بالذوق الشخصي للناقد، إلا أنه استعمل كثيرا في نقد الشعر عند النقاد القدماء. . Abstract: Criticism is a descriptive process that begins immediately after the process of creativity. It aims at reading the literary text in order to show the quality and its inferiority according to predefined standards. The Arab Critic spoke about quality standards. The term "quality" in the ancient criticism was used to become a standard for measuring poetry. During the availability of a number of elements contributed to the critics of Ibn Salam al- Jumhi, Ibn Qutaiba Dinuri, Qadamah ibn Jaafar, and Judge Jarjani in their development, and although this criterion is deficient in relation to the personal taste of the critic, but he used a lot in criticizing the poetry of the ancient critics. key words: quality, old criticism, poor quality, poetry, poetry criticism

الكلمات المفتاحية: الجودة ; النقد القديم ; الرداءة ; الشعر ; نقد الشعر


المشهد السّردي في الشّعر الجزائري المعاصر -شعر فاتح علاق مثالا-

ذباح بومدين,  سعدي انشراح, 

الملخص: تسعى هذه الورقة البحثية بمنهجية وصفية تحليلية إلى الوقوف على جمالية البناء السّردي في شعر الشّاعر الجزائري "فاتح علاق"، وإبراز أثر هذا البناء في تحقيق العمق الفنّي للبؤرة الدّلالية. ومن هنا، بالضبط، سوف نتناول التّشكيل السّردي في شعره، وذلك من خلال تسليط الضوء على بعض من العناصر التي شكّلت بنية النّصّ عنده من خلال تجلياتها السّردية؛ كالحدث، والشّخصيات، والحوار. وقد افترضنا أنّ الشّاعر فاتح علّاق في شعره قد تجاوز القوالب الشّعرية الجاهزة، نحو عدم إمكانية التّقولب، نظرا للانفتاح الذي يميّز تجربته الشّعرية، واتخذ لغة سردية غير معيارية قائمة على التّأويل المنفتح لا الواحد، في اختراق متتال لأفق التّوقع نحو توقع أفق آخر. Abstract: This research paper aims to determine, in an analytical and descriptive methodology, the aesthetic of the narrative structure in the poetry of the Algerian poet « Fatah Allag », and to highlight the impact of this structure on achieving the artistic depth of semantics focus. Hence, exactly, we will deal with the narrative formation in his poetry, by highlighting some of the elements that formed the structure of his text through its narrative manifestations, such as the event, the characters and the dialogue. We assumed that the poet Fatah Allag stuck in his poetry that went beyond ready-made poetic formulas towards the inability to mold, given the openness that characterizes his poetic experience. Moreover, he adopted a non-standard narrative language based on open interpretation, not one, in a successive penetration of the expectation horizon towards expecting another horizon.

الكلمات المفتاحية: التّشكيل، التّداخل، السّردي، الشّعر الجزائري، فاتح علاق.


آليَّات الصِّياغة التَّعبيريَّة الجديدة في الخطاب المقاماتي المغاربي مقامة ابن شرف القيرواني عيِّنةً

مهدي عبد القادر, 

الملخص: تروم هذه الدِّراسة البحث في آليات الصِّياغة التَّعبيريَّة في الخطاب المقاماتي عند ابن شرف القيرواني؛ من خلال محاولة عرض شكلها العام ومقاربة تقنية الكتابة الحداثية فيها، وكذا استنطاق بعض ما تضمنته من مواضيع نقديّة وأدبيّة متعدِّدة، والإشارة إلى مسارات منهجه وأسلوبه الذي تخيَّـرهُ وهو يَحْبِكُ خِطَابه التَّعبيري المنماز بتيمته السَّردية المحاوراتيَّة؛ حيث استطاع أن يصنع من خلاله معالم الجِدَّة والتَّفرُّد بين أدباء ونقاد عصره -أواخر القرن الخامس الهجري-، فكانت مقامته النقدية – مسائل الانتقاد - وكأنها بدعة أدبيّة ابتَكَرَتْ نسَقاً نثريَّاً أصيلاً جديداً، رغم أَّنه احتذى فيها طريقة البديع في مقاماته. Abstract: This study seeks to study research in drafting mechanisms expressive in the speech Almqamata Ibn honor Cyrene; by trying to show the public form and approach technical writing modernist in which, as well as questioning some of the contents of the topics of cash and literarymultiple, pointing to his approach and his style tracks which Tejerh He loves his Expressionist Almanaz with his narrative oratorial dialogue,where he was able to make the features of novelty and exclusivity among the writers and critics of his time - the late fifth century AH - was his critical stature - issues of criticism - as a literary heresy created a prose format A new afternoon , Although he followed the way of Budaiya in his shrines.

الكلمات المفتاحية: مسائل الانتقاد، ابن شرف، آليات، الخطاب


الوظيفة (الدلالية / الإيقاعية) لقافية الجملة الشعرية

بسعود أحمد,  فضالة إبراهيم, 

الملخص: الملخص: تعتبر القافية شريكة الوزن في الاختصاص بالشعر وركن من أركان النص الشعري ؛ فهي وحدة عروضية تمثل فواصل موسيقية ذات بنية منتظمة صوتيا وزمنيا ، لها وظيفة مركزية من الناحية الإيقاعية والدلالية . ووظيفتها هذه تظهر في الجملة الشعرية جليا لذلك ارتأيت من خلال هذه الورقة البحثية رصد الوظيفة الإيقاعية والدلالية للقافية من خلال ثلاث جمل شعرية للشاعر الأخضر فلوس من ديوانه « مرثية الرجل الذي رأى ». Abstract: The rhyme is considered as an allied(partner) to the poetry domain and a basic element to the poem text, It is a prosody unit represents musical continuity that has a regular structure in its Time and Sound, It has a central function regarding to the rythme and the semantic aspects, Its role clearly appears in the poem phrases. According to that i decided through this peace of research to surveil the rythme/semantic of the rhyme function depending on three poetry pieces (phrases) written by the poet El-Akhdar Fellous from his collection of poems named(the dirge of the man who saw) .

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: القافية ، الجملة الشعرية ، الإيقاع ، الدلالة ، الروي. ; Key words the rhyme, the poetry phrase, the rythme, semantic, rhyme letter.


فعّالية التلقي في نظر عبد القاهر الجرجاني

نهمار فاطمة الزهراء, 

الملخص: يهدف المقال إلى التعريف بنظرة عبد القاهر الجرجاني إلى التلقي وما يحيط به فهو واحد من اللذين كان لهم اهتمام واسع بالمتلقي، ويظهر ذلك في مضامين نصوص كتابيه " أسرار البلاغة" و" دلائل الإعجاز"، ودراساته واحدة من الدراسات النقدية العربية القديمة التي لها اهتمام بظاهرة التلقي المقترنة بمقولة: "مطابقة الكلام لمقتضى الحال"، أو "لكل مقام مقال"، وهذا يعكس توطّد علاقة النص بسياقه وبخبرة المتلقي وذوقه الجمالي ، فلا يُلقى إليه الخبر مؤكّدا إنْ كان خالي الذهن، ولا خاليا من التأكيد إنْ كان مُنكرا لما يسمع، وعلى موقفه الإنكاري تكون درجة التأكيد وقوته بالوسائل المستخدمة في الأسلوب العربي.

الكلمات المفتاحية: التلقي ; المتلقي ; الإبداع ; الجمالية ; التأثر


عربية القرآن الكريم: مقاربة مفاهيمية Arabic's Quran: Conceptual approach

حسني مليكة, 

الملخص: تنزّل القرآن العظيم بلسان عربي، فارق فيه مستوى عربية البشر؛ إذ انفردت لغته بخصائص عدّة، وهو ما أشار إليه التحدي القرآني في أن يأتوا بمثله أو ببعض من سوره أو آياته. وقد تجلّت تلك الخصائص - التي صيّرتها قرآنية محضة - في ضوابط استخدام مفردات اللغة من حيث دلالات الألفاظ ومدلولات المعاني التي يوظّفها القرآن الكريم، في صورة العائد المعرفي، والاصطلاح، والانضباط والدّقة والإطلاق باعتبار طبيعة النّص القرآني المتوجه في خطابه إلى البشرية قاطبة، ما يحمل حجة عالميته بحمولاته المطلقة ضمن وعاء لغوي نسبي. وهو ما يشكّل المفصل الفارق بين اللّسانين الإلهي والبشري، كما يوضّح جوهر الإعجاز وحقيقة التحدي من حيث كونه يشيّد هذا التفرّد على عاتق لغة لا تتوقّف عند حدود كونها أداة تخاطب فقط، وإنّما ترفد على مستوى بنائها الحرفي منهجا معرفيا ربّانيا مطلقا يجعل من القرآن العظيم كتابا يقهر ناموس التاريخ والزمن، لأنّه يحتويهما ويتجاوزهما باستمرار. Abstract: The Holy Quran is revealed by the Arabic language. but the Arabic of the Quran is not on the same level as its speakers, because it offers a large number of characteristics which distinguish it from the Arabic language,as stated in the Qur'an challenge to create a similar verse. These characteristics are manifested in the regulations for the use of the vocabulary of language in terms of semantics and meaning of significations that the Koran uses in its texts In the form of cognitive return, convention, the Quranic text directed in his speech to all mankind which bears an argument of his universality with his absolute loads within a relativistic linguistic container. This is precisely what constitutes the distinction between the divine and the human tongue, as it explains the essence of miracles and the reality of challenge. This miraculous singularity is based on a language which does not stop at the borders of being only a communication tool, but also provides at the level of its literal construction an absolute divine cognitive approach which makes Grand Coran a book which defeats the law of history and time, because it contains them and transcends them constantly.

الكلمات المفتاحية: اللغة العربية، القرآن الكريم، المفردة القرآنية، الاستخدام اللغوي، الاصطلاح، العائد المعرفي، الترادف، الاشتراك، الإطلاق، النسبي. ; Key words arabe language, holy quran, quranic word, cognitive return, convention, discipline, precision, universality, absolute, relative.


سيمفونية الهايكو وقصيدة اللوحة -مقاربة جمالية تأويلية-

بوادي سميرة,  مرزق هداية, 

الملخص: الملخص: تشكل الصورة الفضاء البصري المتماهي مع الكتابة، المنبعثة من رؤية متعددة تعمل على مساندة النص/ الهايكو، كشفا عن بعض أشكاله ودلالاته التي يوحي بها، في تفاعلية بين الحضور للنص المرئي والصورة/اللوحة في القصيدة التشكيلية، دمجا للصورة مع لغة، في تزاوجية وتفاعلية تنتج النص الجديد، القادر على العصيان النابع من عدم القبول بالراهن، إحداثا لخلخة في التلقي وفتح المجال لدخول عوالم التجريب، باحتفالية بين النص المكتوب والحضور المرئي له، من خلال اللوحة بتشكيل فني جمالي تغزوه الألوان، والأشكال، والحركات التي تتماوج مع تموجية الألوان، بلغة صامتة-فقط مرئية-تحاول بناء الحكاية السردية، التي تنسج الفضاء اللاحم بين النص والفضاء البصري المحاكي له. Abstract: The image forms the visual space identified with writing, emitted from a multiple vision that supports the text / haiku, revealing some of its forms and indications that it suggests, in an interactive between the presence of the visual text and the image / painting in the plastic poem, merging the image with language, in mating and interactivity that produces The new text, capable of disobedience stemming from the lack of acceptance of the present, creates a splash in the reception and opened the way for entering the worlds of experimentation, with a ceremonial between the written text and the visible presence of it, through the painting with an aesthetic artistic formation that is invaded by colors, shapes, and movements that flaunt the ripple of colors, in silent language Only visible The first narrative story building, which is woven into the broiler space between the text and visual space emulator for him.

الكلمات المفتاحية: سيمفونية، الهايكو، قصيدة اللوحة، مقاربة، جمالية تأويلية. ; Symphony , haiku, poem painting, approach, Aesthetic interpretation.


دور الدافعية للإنجاز في التنبؤ بمستوى الطموح لدى الطالب الجامعي -دراسة ميدانية بجامعة يحيى فارس بالمدية

زموري سنوسي,  لعزالي صليحة, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة الى معرفة دور الدافعية للإنجاز في التنبؤ بمستوى الطموح لدى الطالب الجامعي ، تم تطبيق أدوات الدراسة على عينة مكونة من (90) طالبا وطالبة من كلية الآداب واللغات وكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة يحيى فارس بالمدية ، توصلت الدراسة الى ان مستوى الطموح لدى افراد العينة مرتفع يفوق المتوسط الافتراضي ، اما فيما يخص متغير الدافعية للانجاز فكانت هناك فروق دالة بين وسط عينة الدراسة و الوسط الافتراضي ، ومن نتائج الدراسة أيضا وجود علاقة ارتباطية بين الدافعية للإنجاز ومستوى الطموح ، وأظهر تحليل الانحدار الخطي البسيط أن الدافعية للإنجاز تسهم في التنبؤ بمستوى الطموح لدى الطالب الجامعي ، بنسبة 10 % من التباينات (الانحرافات الكلية في قيم مستوى الطموح ) تفسرها العلاقة الخطية أي نموذج الانحدار . Summary : This studay aims to know the role of motivation for achievement in predicting the level of ambition of the university student, the study tools were applied to a sample consisting of (90) students from the Faculty of Arts and Languages and the Faculty of Humanities and Social Sciences at Yahya Fares University in the city, the study concluded that the level of ambition at The individuals of the sample are higher than the hypothetical mean, but with regard to the motivation variable for achievement, there were significant differences between the mean of the study sample and the hypothetical medium, and from the results of the study also there is a correlation between the motivation for achievement and the level of ambition, and a simple linear regression analysis showed that the Afieh achievement contribute to the prediction of the level of ambition of the university student, 10% of the variations (total deviations in the level of ambition values) interpreted linear relationship any regression model.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الدافعية للإنجاز- مستوى الطموح – الطالب الجامعي . ; Key words: Motivation for achievement - level of ambition - university student


تقنية التقديم والتأخير بين المقتضى الإيقاعي والمطلب الدلالي

رافع مصطفى, 

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز المقتضيات الإيقاعية والأبعاد الدلالية لتقنية التقديم والتأخير بوصفها عدولا عن الصرامة المثالية للتركيب، وظاهرة بلاغية لها مكانتها في الدرس البلاغي عموما ومبحث علم المعاني خصوصا، من خلال بيان طاقاتها في بناء العبارة الشعرية من طرف المبدع وإمكاناتها في فعل القراءة لدى المتلقي. This study aims to highlight the rhythmic requirement and semantic dimensions of the technique of presentation, and delay as a departure from the ideal rigor of the structure, and a rhetorical phenomenon that has its place in the rhetorical lesson in general, and the science of meanings in particular by showing its energies in building the poetic phrase by the creator and its capabilities in the act of reading to the recipient.

الكلمات المفتاحية: التقديم ; التأخير ; التركيب ; الإيقاع ; الدلالة


الأبعاد المعرفية والثقافية والسياسية للفلسفة الفانونية The Cognitive,cultural, and political dimensions of Fanonism philosophy

بوناب كمال, 

الملخص: يهدف هذا المقال إلى إثبات أن فرانتز فانون ليس مجرّد كاتب يمجّد العنف، كما يروّج له، ففي حين أنه أدرك الأهمية النّفسية والرّمزية التي يحظى بها العنف المضاد للكولونيالية، فهو أشار أيضا إلى أنّ العنف إشكالية، وذلك في سياق انتقاده الشّديد للسّياسات الضيّقة المتعلّقة بمعاداة العنف والكفاح الوطني. يخلصُ المقال إلى أنّ فانون، صاحب كتاب "معذّبو الأرض" والمنظّر السياسي للتحرّر الوطني وحوارات ما بعد الكولونيالية، جرى حجبُه وحلّ محلّه فانون الذي يهتمّ بقضايا العِرق والتّمثيل. This article aims to prove that Frantz Fanon is not Simply a glorifier of violence, as promoted, while he recognized the psychological and symbolic importance of the anticolonial violence, he indicated that violence was also a problematic. This problematic in the context of Fanon’s powerful critique of narrow anti-imperialist and nationalist politics. This article concludes, the Fanon of « The wretched of the earth », the political theorist of national liberation and post-colonial dialogues, has been eclipsed by the Fanon concerned with race and representation.

الكلمات المفتاحية: الفان ; نية ; الح ; ار الثقافي ; الجزائر ; مابعد الك ; ل ; نيالية


Hollywood Goes to Classroom: The Prospects of Using Movies as Authentic Materials to Teach English Between Educational Benefits and Cultural Menace

كفالي وليد,  قوي جمال, 

الملخص: The present study aims at exploring the detrimental effect of the unguided use of Hollywood movies to teach English as a foreign language. Movies have been praised not only as an effective linguistic communication medium, but also as a rapid linguistic, cultural and epistemological enriching mechanisms for students. Nonetheless, the invisible ideological downside of movies is beyond measure as it alters, dominates and vanquishes the cultural identity of learners and stimulate feelings of xenocentrism. The study is based on triangulation of data to raise legitimate concerns and challenge the long-standing attitude of using of movies as authentic materials. Thus, while the deep exploration of literature proved shows that Hollywood has been ideologically and culturally vigorous in marketing American culture and values to the world, the data gathered through a survey questionnaire, administered to EFL students at Khenchela University from five levels using probability sampling and interviews conducted with their teachers in that regard have exposed, not only a modification of the students’’ cultural identity, but also the presence of new American-origin cultural values and norms and a possible unhealthy attachment to American model of culture and ideology تهدف هذه الدراسة الى إظهار الاضرار العميقة التي يتسبب فيها الاستعمال المفرط و الغير موجه لأفلام هوليوود في تدريس اللغة الانجليزية كلغة أجنبية. لقد أشيد باستعمال الافلام في التعليم مرارا فهي وسيلة اتصال لغوية فعالة كما انها تزيد في الرصيد اللغوي، الثقافي و المعرفي للمتعلم بطريقة فعالة و سريعة. و لكن الاضرار الايديولوجية الخفية لهوليوود لا يمكن تصورها، فهي تغير وتسيطر و تغزو الهوية الثقافية للمتعلم من ثقافة مختلفة كما انها تجعله يعتقد بدونية ثقافته. من جهة اخرى، تحاول أن تثير تساؤلات بخصوص إستعمال الافلام كمواد تعليم أصيلة . و بالفعل فبعد بحث عميق في الدراسات السابقة خلصت الدراسة الى أن هوليوود ناشطة ايديولوجيا و ثقافيا و تحاول بإستمرار تسويق الثقافة و القيم الامريكية،و هذا ما تم اثباته أيضا عن طريق استبيان تم توزيعه على طلبة اللغة الانجليزية بجامعة خنشلة بالاضافة الى مقابلات فردية مع اساتذتهم. و قد خلصت الدراسة الى اثبات تغير جذري في الهوية الثقافية للطلبة بعد استعمال الافلام كمواد تعليمية أصيلة و يكمن هذا التغير في تبنيهم قيم و عادات جديدة ذات اصل امريكي بالاضافة الى التعلق اللامنطقي بكل ماهو امريكي ثقافيا و ايديولوجيا.

الكلمات المفتاحية: Culture ; Movies ; Hollywood ; Learning English ; Authentic Materials ; Cultural Imperialism ; EFL


الاستعارة و تحليل الخطاب السّياسي الإعلاميّ - مقاربة عرفانيّة- Metaphor and analysis of media political discourse -Cognitive approach

قداش لامية, 

الملخص: تعدّ الاستعارة أحد المباحث اللّغويّة الّتي أثارت ولازالت تثير و تستقطب انتباه البّاحثين والدّارسين إليها وأضحت حاضرة في أسيقة حياتنا اليوميّة ومواضعاتنا الاجتماعيّة و الدينيّة والسياسيّة، فالبّحث الاستعاري انفتح على علوم كثيرة ومتعدّدة بحيث تجاوز تلك الرؤية التقليديّة الّتي جعلت منه بحثا في الزخرفة والجماليّة إلى رؤية أرحب وأوسع مما جعل الفصل بين أنساقنا التصوريّة والتفاعلات الواقعيّة شبه مستحيل فنجاح أيّ تفاعل كلامي يتوقّف على إدراك معنى الاستعارة وضمنيّاتها التداوليّة فهي كامنة في الذّهن ومتجسّدة في ممارساتنا، ويسعى هذا البّحث إلى قراءة البنى الاستعاريّة لنماذج من الخطابات السّياسيّة الإعلاميّة والكشف عن آليّات اشتغالها ومواطن تجلّيها فيها وكذا إبراز الأدوار الّتي تؤدّيها في توجيه مثل هذه الخطابات لتحقيق أهدافها وبلوغ مقاصدها. Metaphor is one of Language detective that has raised and continues to raise and attract the attention of researchers and scholars to it and has become present in the arteries of our daily lives and our social, religious and political subjects. Metaphor research has opened up on so many sciences that it transcends the traditional vision that has made it a search for decoration and esthetics to a wider vision, making it almost impossible to separate our conceptual tissues and realistic interactions. The success of any verbal interaction depends on understanding the meaning of metaphor and its parliamentary meanings, which are inherent in the mind and embodied in Our practices.This research seeks to read metaphors of models of media political speeches, reveal their mechanisms of engagement and their citizens, and highlight their roles in directing such speeches to achieve their goals and reach their goals.

الكلمات المفتاحية: الاستعارة ; الخطاب السياسي ; المزج ; الاسقاط الاستعاري


الذات بين الحضور والغياب في رواية "هايدجر في المشفى" لمحمد بن جبار

أشابوب ذهبية,  عشي نصيرة, 

الملخص: كانت كآبة الذات في رواية "هايدجر في المشفى" القضية البارزة، بحيث صورت لنا حالة هذه الذات الانسانية ومعاناتها الوجودية، كذا تهميشها الثقافي وخطورة الوعي السياسي الذي يمزقها جراء الظلم والغطرسة في مملكة الربّ، ناهيك عن مشاكلها العاطفية واهتماماتها الأدبية فاتّخذت الكتابة وسيلة تنفيس، غير أنّ ذلك كان سببا أخر لعقابها، فأصبحت مهمشة من كلّ الجوانب لا تقوى على التحمل أكثر نظرا لتشتتها بين الكثير من القضايا الراهنة. وللتغلب على كل ذلك تنتبه الذات إلى الاتحاد مع الأخر المقابل لها و التقارب معه. The depression ogf self in the novel ”Haidegger fi El Machefa” was the main problem, because it depicted to us the state of this human self and its existential suffering, as well as its cultural marginalization and the danger of the political conscience which tore it injustice and arrogance in the Lord’s Kingdom, without mentioning her emotional issues and her literary concerns, so writing was the means to evacuate, otherwise it was another reason for her punishment, and she was marginalized in all sides, which she could not bear more, given its dispersion among many current problems, to overcome all this, the self draws attention to the union with the other and his proximity

الكلمات المفتاحية: الذات، الوطن، الانتماء، هايدجر، المصحّة، الكآبة، الكتابة ; self, homeland, belonging, Heidegger, hospital, depression, writing.


الموقف الوجودي في معلقة طرفة بن العبد بين الانشطار والالتزام

بورحلة جميلة, 

الملخص: الملخص: هذا المقال محاولة للنظر في القصيدة الجاهلية نظرة مغايرة للرؤية التقليدية التي تقف عند حد المعنى الصريح؛ بشرح الأبيات الشرح اللغوي دون تجاوزه. ويهدف إلى إضاءة الوجه التأويلي للقصيدة الجاهلية التي تعد مرآة الطبيعة الجاهلية، والمجتمع الجاهلي، والحياة الروحية الجاهلية أيضا، والتأكيد أن نظرية الوجودية تحمل بذرة وجودها في بعض قصائد الشعر الجاهلي على غرار بعض قطوف الفكر اليوناني والأدب الأوروبي الحديث. Abstract: This article is an attempt to look at the pre-Islamic poem a different view from the traditional view that stands at the level of explicit meaning; by explaining the verses of the language explanation without exceeding it. It aims to illuminate the interpretative aspect of the pre-Islamic poem, which is the mirror of pre-Islamic nature, pre-Islamic society, and pre-Islamic spiritual life, as well as the assertion that existential theory carries the seed of its existence in some pre-Islamic poems similar to some aspects of Greek thought and modern European literature. Résumé: Cet article est une tentative de regarder le poème pré-islamique d'une vue différente de la vue traditionnelle qui se situe au niveau de la signification explicite; en expliquant les versets de l'explication de la langue sans la dépasser. Il vise à éclairer l'aspect interprétatif du poème préislamique, qui est le miroir de la nature préislamique, de la société préislamique et de la vie spirituelle préislamique, ainsi que l'affirmation selon laquelle la théorie existentielle porte le germe de son existence dans certains poèmes préislamiques similaires à certains aspects de la pensée grecque et de la littérature européenne moderne.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: نظرية الوجودية، الشعر الجاهلي، معلقة طرفة بن العبد، العبثية، الالتزام. ; Key words The theory of existentialism, pre-Islamic poetry, suspended Tarfah ibn Al-Abd, absurdity, commitment. ; Mots clés: théorie existentielle, poésie pré-islamique, Tarfah ibn Al-Abd suspendu, absurdité, engagement..


ماهية الشعرية وتجليات قوانينها في الخطاب النقدي العربي القديم- دراسة كرونولوجية-

مقدم عائشة, 

الملخص: الملخص:يسعى هذا المقال إلى مساءلة المنجز النقدي العربي القديم في موضوع الشعرية. من خلال الوقوف عند أبرز وأهم المحطات النقدية التي تناولتها عبر العصور الأدبية، لمعرفة ملامحها واستجلاء قواعدها ومعايير البناء الفني التي تحقق للقصيدة أدبيتها ورؤِيتها الجمالية. ومحاولة الاجابة عن هذه الإشكالات. هل عرف النقد العربي الشعرية بمفهومها المعاصر. أم تناولها بمفاهيم أخرى. وهل تمكن النقاد العرب من الرقي بها إلى مستوى النظرية. وهل مفاهيمها ثابتة أم متغيرة تتجدد بتجدد التجارب الشعرية Abstract: This article seeks to question the ancient Arab critical achievement on the subject of poetry. And that is by pinpointing its most prominent and important critical stations that it dealt with throughout the literary ages, to know their features and clarify their rules and standards of artistic construction that gives the poem its literary and aesthetic vision. And try to answer these problems: Did Arab criticism define poetry in its contemporary concept? Or tackle it with other concepts. Did Arab critics manage to ascend it to the level of theory? Are its concepts fixed or ever changing, that are renewed by the renewal of the poetic experience.

الكلمات المفتاحية: الشعر، الشعرية، علم الشعر، صناعة الشعر، عيار الشعر، عمود الشعر، جماليات القصيدة، الوزن والقافية، المنجز النقدي، الخطاب الأدبي، تحولات الشعرية. ; Key wordsPoetry, stanzas, Poetry Science, Poetry Making, Poetry Standard, poetry Pole, aesthetics of the poem. Metre and rhyme, Critical Achievement, Literary Discourse, Poetic Transformations. *** *** ***


نسقية الأنثى في ثقافة الآخر الجنوبي بين سلطة العقل ورغبة الجسد قراءة نقدية في رواية "سيرابا " لمحمد سعدون

تباني صليحة,  تومي سعيد, 

الملخص: لا تكاد تخلو أي رواية من مخلفات ثقافية يستشفها التمرد الدلالي الذي يأبى الخطاب الأدبي الوشي به، حيث فاضت رواية سيرابا لمحمد سعدون بجملة من الأنساق الثقافية، سيما النسق الأنثوي الذي يمرَّر على أوتار الإيديولوجية، جاعلا عنوانها نافذة غنية تعج بالتساؤلات حول الملغم فيها، متتبعا زلاّت الآخر تحت ستار الثقافة، كاشفا أقنعة المفارقات لكل من النسق الأنثوي والذكوري في استراتيجية اللعب باللّغة وتمييع المعنى، وقد ارتأيت في دراستي هذه إلى الإجابة على الإشكاليات الآتية: ما المغيبات الأنثوية التي تضمرها رواية سيرابا؟ وهل رصد الروائي قصدية المجتمع في نظرته للأنثى؟ Abstract: There is hardly a novel devoid of cultural residuesthat discovered by the semantic rebellion which the literary discourse refuses to talk about. The Seraba's novel of Muhammad Saadoun overflowed with many cultural patterns, especially the female pattern that passes through the strings of ideology, making its title a rich window filled with questions aboutthe booby trapped, following the slips of the other under the guise of culture, revealing the masks of social paradoxes for both the female and male patterns in the strategy of playing with language and diluting meaning.And my aim through this study to answer the following problems: -What are the female occultions that the novel Seraba hides? And did the novelist monitor the intent of society in his view of the female? Key Words:cultural criticism, female pattern,culture,the other southern, Seraba.

الكلمات المفتاحية: النقد الثقافي ; النسق الأنث ; ي ; الثقافة ; الآخر الجن ; بي ; سيرابا


بناء الزمن في المجموعة القصصية "اخاديد على شريط الزمن " لبشير خلف

علاق هالة,  ملاحي علي, 

الملخص: حاولت في هذا المقال دراسة بنية الزمن في المجموعة القصصية أخاديد على شريط الزمن، لبشير خلف لمعرفة مدى أهمية هذا المكون القصصي في إعادة تشكيل الحكاية وبناء النص القصصي على مستوى اللغة والحبكة والبنية السردية وذلك من خلال الترتيب الزمني المبني على الاسترجاع والاستغراق الزمني المبني على تسريع السرد وتبطيئه فكان، الزمن أحد أهم مكونات القصة عند بشير خلف. Abstract: In this article, I tried to study the structure of time in the anecdotal set of grooves on the timeline, by Bashir Khalaf .the purpose is to find out how important this narrative component is in reshaping the story and building the narrative text at the level of language, plot and narrative structure, through a chronological arrangement based on retrieval and time-reliance this is based on an accelerated slow narration, as time was one of the most important components of the story of Bashir Khalaf.

الكلمات المفتاحية: زمن السرد ; القصة القصيرة ; المفارقات الزمنية ; بشير خلف


اللغة العربية في وسائل الاعلام السمعية البصرية بالجزائر: دراسة نقدية

العيدي موسى, 

الملخص: الملخص: إن العلاقة الجدلية بين اللغة العربية والإعلام في التجربة الجزائرية، تضعنا أمام إشكالية معقدة تختزن الكثير من جوانب التأثير والتفاعل بين كل من الإعلام، اللغة والمتلقي، وهو السياق المشكل للواقع اللغوي. تهدف هذه الدراسة إلى استجلاء مؤشرات عن مكانة اللغة العربية في وسائل الإعلام السمعية البصرية بالجزائر، في محاولة للإجابة عن سؤال محوري يخص العلاقة بين المكانة الإعلامية للغة العربية ووضعها العام ضمن النسق الثقافي والسياسي والمجتمعي. Abstract: The dialectical relationship between the Arabic language and the media in Algeria, put us in front of a problematique itcontains many aspects of impact between media, language &receiver; it is the context of the languistic reality. This study aims to indicators of the place of the Arabic language in the audio-visual media,try to answer question regarding the relationship between the media standing of Arabic language & the general station within the cultural & political context

الكلمات المفتاحية: اللغة العربية، وسائل الإعلام، الإعلام السمعي، الإعلام البصري، القنوات الخاصة.


Challenging the Literary Norm: Decolonizing Trauma Theory through Narrating Postcolonial Biafran Trauma in Chimamanda Nguzie Adichie’s Half of a Yellow Sun

سا كر امينة, 

Résumé: This paper endeavors to have a postcolonial reading of Adichie’s trauma novel Half of a Yellow Sun. It suggests that Adichie’s novel challenges the Eurocentric literary norm by fictionalizing trauma in a non-Western postcolonial Nigerian context. Indeed, in the accomplishment of the decolonizing project of trauma theory, several critics have stated that Adichie’s reshaping of the field challenges trauma literary norms by transcendentalizing its canonical originality and applying it to document the 1967 to 1970 violent war inflicted upon the Igbo people in post-independent Nigeria.. Accordingly, since trauma theory is a Eurocentric coinage, Adichie’s novel seems to challenge this classical norm by inviting readers to recognize a non-Western distant Nigerian suffering creating, through such an artistic work, a cross-cultural recognition and solidarity. Several terrifying traumatic realities are therefore experienced by her fully-rounded characters Olanna , Richard and Ugwu . The aim of this article is to analyze how Adichie challenges the Eurocentric literary norm by applying trauma theory on the postcolonial Biafran context.

Mots clés: Trauma theory ; Eurocentric literary norm ; non-Western context ; Half of a Yellow Sun ; Biafran war


Ideological and Cultural Techniques to Hinder the Rise of the Phalanx. Case Study: John Steinbeck’s In Dubious Battle

بوعدة فريدة, 

الملخص: The prime focus of the present paper is John Steinbeck’s use of the ideological and cultural hegemony to prevent strikes. His In Dubious Battle deals with the efforts of communists to organize a strike in California; however, the strike turns into a disaster. The aim of our research is to trace out the reason behind the failure of the strike. We argue that the strike fails as Steinbeck’s purpose is to preclude the communists’ rise to power and to preserve capitalism. In order to do this, he makes use of cultural hegemony to manipulate people into thinking that labor strikes are doomed to fail. نتطرق في هذا البحث إلى استعمال جون ستين باك للهيمنة الأيدلوجية و الثقافية لمنع نجاح إضراب العمال في الولايات المتحدة الأمريكية. رواية "المعركة المشبوهة" تتمحور حول محاولة الشيوعيين لتنظيم إضراب العمال في كاليفورنيا، لكن الإضراب كلل بالفشل. الهدف من بحثنا هذا هو دراسة سبب فشل الإضراب. الحجة التي نعرضها في مقالنا هذا هي أن سبب فشل الإضراب يعود إلى محاولة ستين باك لمنع الشيوعيين من الوصول للسلطة و الحفاظ على مكانة الرأسمالية. لتحقيق ذلك، قام الكاتب بتوظيف الهيمنة الثقافية ليجعل الناس يعتقدون أن إضراب العمال محكوم عليها بالفشل.

الكلمات المفتاحية: Cultural Hegemony ; Strike ; In Dubious Battle ; Communists ; Capitalism


إشكالية تأويل الخطاب السردي الجزائري - دراسة في الأسس المنهجية الحداثية -

بوداني جيلالي,  حمر العين خيرة, 

الملخص: تتناول الدراسة البحث في إشكاليات المعنى في تأويل الخطاب السردي الجزائري من منظور النقد الحديث و المعاصر مع التركيز على تلك المقاربات التي قام بها النقاد الجزائريون المعاصرون ومحاولاتهم الإفادة من الإجراءات المنهجية الغربية السياقية والنسقية وتطبيقها على النصوص السردية الجزائرية، ممّا خلق نوعا من الاضطراب في تلقي هذه النصوص من الطرف القارئ العادي بسبب إشكالية الترجمة وتباين تركيبة كل بيئة ومحاولات بعض النقاد التركيب بين عدّة مناهج في تشريح النص الواحد وذلك الخلط في التسميات والآليات، وحتى محاولة التوفيق بين النقد الأدبي التراثي وبين النقد المعاصر، وعلى الرغم من كلّ هذه الرهانات يبقى البحث سائرا في محاولة تقريب المعنى للقارئ الجزائري. This study tackles the research in the problematic of semantics in interpreting the Algerian narrative discourse from the modern and recent critical view which stresses on those approximating which have been done by the Algerian modern critics in an attempt to profit from western systematic procedures through the context and pattern and applying them on the Algerian narrative texts. This latter, Leads to an ambiguity in perceiving these texts from the reader because of the problem of translation and the difference in the structure of each environment and the attempts of some critics to combine many methods in analysing the same text because the mixture of the designation and tools, even their efforts to familiarize between the inherited critical literature and the modern on. Although all these efforts. The research remains continuously in order to adduct the meaning to the Algerian reader.

الكلمات المفتاحية: التأويل، السرد، الخطاب، المنهج، النسق.


البلاغة الرقمية التفاعلية (الاستعارة البصرية نموذجا)

غضبان ليلى, 

الملخص: تنبني هذه الدراسة التحليلية على عدة إشكاليات. أولها البلاغة الرقمية التفاعلية، والاستعارة الرقمية التفاعلية، الساعية لدخول آفاق جديدة لم تتطرق لها البلاغة العربية، متأثرة بالبلاغة الغربية خاصة البلاغة البصرية أو المرئية (Visual Rhetoric). يهدف البحث لدراسة أبعاد الاستعارة التصورية (البصرية) في القصيدة الرقمية التفاعلية، ودورها في إثراء الجانب الجمالي للمتلقي عن طريق التأويل. Abstract: This analytical study is based on several problematic. The first interactive digital rhetoric, interlibrary loan digital interactive, seeking to enter new horizons did not address to the Arab rhetoric, influenced by the eloquent bank particularly eloquent visual or visual (Visual can refer), as well as the centrality of the eye in western culture. And then to address the, this research seeks to examine the dimensions of the conceptual metaphor (visual) in digital interactive poem, and its role in enriching the aesthetic side of the recipient through interpretation

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: البلاغة الرقمية، الاستعارة الرقمية، الاستعارة التصورية، القصيدة الرقمية. ; Key words: Digital Rhetoric. Digital metaphor. Conceptual metapho. digital poem


صياغةُ المصطلح وتفكيكُه كاستراتيجية مقاوِمة للسَّرديات الكولونيالية عند "عبد الوهاب المسيري"

بن خاوة أمينة, 

الملخص: تبتغي هذه الورقة البحثية التعريف باستراتيجية جديدة لمقاوَمة السرديات الكولونيالية من شأنها أن تُؤسِّس لخطاب عربي مقاوِم ومستقِل، وهي الاستراتيجية التي طَبَّقها المُفكِّر"عبد الوهاب المسيري"(1938-2008)في نقده ما بعد الكولونيالي ليتجاوز تفكيكَ الخطاب إلى مساءلة"مصطلحات الآخر" وتوليد جهاز اصطلاحي مضاد؛ إذ فكَّك المصطلحات الغربية والصهيونية كاشفا عن آلياتها الأسلوبية وحيلها البلاغية وتحيُّزاتها، محدِّدا جملة من الإجراءات التي يمكن من خلالها تفكيك المصطلحات وإعادة تركيبها وتعريفها وصياغة الدّوال البديلة المضادّة التي تُسَكّ وِفق رؤية عربية مقاوِمة، كما يشتمل نقده ما بعد الكولونيالي على النَقد الذاتي الصريح والموضوعي تجاه الخطاب التحليلي العربي وتلقيه لمصطلحات الآخر دون الكشف عن تحيُّزاتها ونماذجها الكامنة. Abstract: This article aims to introduce a new strategy that resists colonial narratives that would establish a resisting and independent Arab discourse, which was the strategy implemented by the thinker“Abd al-Wahab al Masiri”(1938–2008)in his postcolonial critique to transcend the disintegration of the discourse to account for“other terminology”and generate a device The terminology is opposite, as it dismantled Western terms, especially Zionism terms, revealing its stylistic mechanisms, rhetorical tricks and biases, defining a set of procedures through which terminology can be dismantled, reconfigured and defined, the formulation of alternative countermeasures that are concealed according to a resistance Arab vision. His postcolonial critique also includes frank and objective self-criticism of Arab analytical discourse and his reception of the terminology of the other without revealing its biases and types.

الكلمات المفتاحية: تفكيك المصطلح، المقاومة، النقد مابعد الكولونيالي، السرديات الصهيونية.


جماليات لغة الوصف في الرواية النسوية الجزائرية (دراسة نماذج مختارة)

مناصرية أحلام, 

الملخص: تهتم هذه الدراسة بتقنية من أهم تقنيات الكتابة الروائية، وهي تقنية الوصف، وتحاول أن تختبر مدى حرص منجز السرديات على الاحتفاء بتوظيفها من خلال نماذج روائية نسوية جزائرية ،ويأتي ذلك نتيجة لتزايد اهتمام بعض الروائيات بها في تشييد معمار نصوصهن لما لها من أثر في منح الحكي خصوصية تميزه وتجعله يحظى بالاعتراف، ويظفر باستحسان المتلقي .وإذا كانت لغة الوصف تقنية زمنية غير منقطعة الصلة بباقي العناصر البنائية الأخرى كالأحداث والشخصيات والفضاء؛ حيث تعمل على استبطانها ورصد صورها وأبعادها، فإنها تشترك معها في بناء التشكيل الفني والجمالي للنص الروائي النسوي الجزائري على نحو يكفل له التفرد والتميز الناتجين عن خصوصية المرأة المبدعة في التعامل مع أبجدياتها تبعا لخصوصية تركيبها؛ وقد فرضت لغة الوصف نفسها بقوة في منطق السرد واضطلعت بوظائف فنية وجمالية أمدتنا بمفاتيح مساعدة لولوج عوالم الروائية الجزائرية والتعرف على مرجعياتها الفنية والإيديولوجية This study is concerned with one of the most important techniques of novel writing, which is the description technique, and it tries to test the extent of the accomplishment of the narrators of celebration of employing them through Algerian feminist narrative paradigms, and this comes as a result of the increasing interest of some female narrators in constructing the architecture of their texts because of their effect in granting narration The peculiarity of its distinction and its recognition. The description language is an uninterrupted temporal technology that is related to the rest of the other structural elements, such as events, personalities and space, as it works to internalize and monitor its images and dimensions, and it participates with it in building the technical and aesthetic formation of the Algerian feminist narrative text in a way that guarantees uniqueness and distinction resulting from the privacy of the creative woman in dealing with her alphabet According to the peculiarity of its composition on the one hand, and given the importance of celebrating it on the other hand, as it imposed itself strongly in the logic of the narration and carried out technical and aesthetic functions, it provided us with auxiliary keys to enter the worlds of the Algerian novelist and learn about its artistic and ideological references.

الكلمات المفتاحية:


حاجات المتعلمين داخل المبنى المدرسي.

مكي بوعلام, 

الملخص: يهدف المقال الحالي إلى دراسة واستكشاف العلاقة الارتباطية بين المبنى المدرسي وحاجات المتعلم. وذلك من خلال استظهار ودراسة المؤشرات المتعلقة بالمبنى المدرسي بمختلف أبعاده ومدى استجابتها لحاجات المتعلمين.

الكلمات المفتاحية: حاجات المتعلمين، المبنى المدرسي


قضية الغلو والاقتصاد في التراث النقدي

فكرون ابراهيم, 

الملخص: سنحاول في دراستنا هذه الوقوف على عدد من الآراء التّي نظّرت للغلو والاقتصاد في التّراث النّقدي والبلاغي العربيّ، من خلال عرض آراء النّقاد والبلاغيين العرب قدامى والمحدثين، وتحديد مواقفهم المختلفة من الصّدق والكذب في الشّعر والنّثر وتحليلها وتقويمها والحكم عليها انطلاقا من نظرة نقّادنا لهذه القضيّة، وسنحاول من خلال بحثنا كشف الستار وإزالة الإبهام على الموضوع، من خلال إعادة قراءة هذا الموروث قراءة جديدة في ضوء ما توصلت إليه الدراسات الحديثة. In our study, we will try to find a number of opinions that have considered honesty and lies in the Arab cultural and rhetorical heritage, by presenting the opinions of Arab critics and rhetoric, old and modern, and defining their different positions of honesty and lying in poetry and prose, analyzing, evaluating, and judging them from our critics' view of this issue, and we will try Through our research revealing the curtain and removing the thumb on the topic, by re-reading this legacy a new reading in light of the findings of recent studies. Dans notre étude, nous essaierons de trouver un certain nombre d'opinions qui ont tenu compte de l'honnêteté et de l'héritage culturel et rhétorique arabe, en présentant les opinions des critiques et de la rhétorique arabes, anciennes et modernes, et en définissant leurs différentes positions d'honnêteté et de mensonge. en poésie et en prose, en les analysant, en les évaluant et en les jugeant du point de vue de nos critiques sur cette question, et nous essaierons à travers nos recherches de révéler le rideau et de retirer le pouce sur le sujet, en relisant cet héritage une nouvelle lecture à la lumière des résultats d'études récentes.

الكلمات المفتاحية: الاقتصاد النقد قضية تراث ; الكذب


الاتباع والابتداع في المصطلح النقدي: "قانون البلاغة" لأبي طاهر البغدادي (517هـ) نموذجا.

برحو محمد, 

الملخص: يروم هذا المقال معالجة قضية الاتباع والابتداع في المصطلح النقدي القديم؛ ولدراسة الظاهرة اشتغلنا بكتاب محدد هو كتاب "قانون البلاغة" لأبي طاهر البغدادي (517هـ)؛ وحرصا على الدقة في الموضوع، اقتصرت الدراسة على القسم الثاني من الكتاب المذكور، وتمحورت حول تحديد المصطلحات الخاصة بأبي طاهر والمصطلحات المشتركة بينه وبين البلاغيين والنقاد السابقين والمعاصرين له. This article is aimed at addressing the issue of Ittibaa "The fact of following the footsteps of the previous pioneers" and Innovation in the ancient critical terminology. In order to study this phenomenon, we decided to work on one specific book Kanoun albalara Abou Tahir al-Baghdadi 517AH. Seeking accuracy, the study was limited to the second section of the aforementioned book. The study is about defining Tahir’s terminology, as well as terminology common between him, his former critics and contemporaries.

الكلمات المفتاحية: المصطلح النقدي؛ الاتباع والابتداع؛ قانون البلاغة؛ أبو طاهر البغدادي. ; critical terminology, Ittibaa and innovation, Kanoun albalara (rethorics), Abou Tahir al-Baghdadi.


Female Students’ Slang and the Factors Leading to its Use :A Case Study

Belkhir Meryem,  Abdelhay Bakhta, 

Résumé: The present research revolves around study of Female students’ language at the present day. It looks at how females come to use slang language that was impractical according to some linguists, taking female students of English at Mostaganem and Khemis Miliana Universities. It seeks to highlight to the factors that lead females to use it. Throughout this research, the qualitative and quantitative methods are opted for. Data are gathered through interviewing different female students of English from both Mostaganem and Khemis Miliana Universities. The participants are interviewed to draw out slang linguistic features that female students of English tend to use as well as to highlight the factors leading to its use. The interviews are also opted for to pick out the most recurrent function for which female students of English employ slang. Results show that female students use different slang constructions for multiple functions

Mots clés: slang ; female students ; university ; English ; functions


خطاب الهوية والآخر يقين الثبات وصراع التغير

بكيس وسيلة,  زدادقة سفيان, 

الملخص: ظلت العلاقة بين الأنا والآخر جدلية، باعتبار الأنا والآخر من المصطلحات المتقابلة منطقيا، وظل التفاعل الجدلي بين الأنا والآخر ممتدا ومتجددا تجدد الذات البشرية في صراعاتها مع ذاتها ومع آخرها، في قلق وجودي حداثي ظل يذكي شرارة الصراع المغيب لقوانين الذات نفسها، ويتجاوز تخوم العلاقة مع الآخر المختلف عنها؛ وقد زادت حدة الجدال بينهما باعتبار أن: "الآخر" هو الذي ليس "أنا" أي المختلف عني، والذي لا يمثلني. فخلقَ هذا التفكير صراعا على الصعيد الفكري وتجسد واقعا في الممارسات الشخصية عبر فكرة العداوة والتصارع والخجل مثلا بين مختلف الشعوب والأجناس. على الرغم من أن التعايش مع الآخر ضرورة حتمية وسط جماعة بشرية، ويستوجب علينا إزاء ذلك إعادة بناء مفهوم "الأنا والآخر" في أذهاننا، بدرجة عالية من الوعي الفكري المعاصر، الذي يستوعب التنوع بينهما وداخل "الأنا" نفسه. لذلك ظلت العلاقة بينهما يلحقها العطب. Abstract: The relationship between the ego and the other has been attracting the attention of researchers and scholars, due to the great impact this binary opposition has on the human existence. It is at the heart of daily human practices, as it seeks to regulate and codify the relationship between the ego and the other. Every individual lives by different language, culture traditions and religious practices. This principle of "difference" is the motivation behind the emergence of that dialectic that has become more intense, given that: "the other" is the one who is not "I”, who differs from me, and who does not represent me. This thought created a struggle on the intellectual level and embodied a reality in personal practices through the idea of enmity between people. Although coexistence with the ‘other’ is a crucial necessity for any human community, which must create, Therefore, there is no presence for self and ego except with the presence of the Other.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الأنا، الذات، الآخر، الهوية، الغير. ; Key words: Ego, Self, Other, Identity, Altruism.


الرّوائي والرّاوي في "التخييل الذاتي" قراءة في رواية" سمر كلمات" لطالب الرفاعي

بلعزوقي محمد, 

الملخص: نتحدث في هذا المقال عن ظاهرة أدبية نستطيع القول عنها إنها جديدة، ظهرت مع الكاتب دبروفيسكي عام 1977، وهي ظاهرة التخييل الذاتي في الراوية، وذلك عندما يلجأ الروائي إلى توظيف أحداث متخيلة ويربطها بشخصية الراوي/ الكاتب، وبشخصيات حقيقية أخرى، وحتى بأماكن حقيقية، وهذا ما فعله طالب الرفاعي في روايته "سمر كلمات"، ونروم في هذا المقال أن نحدد معالم التخييل الذاتي في هذه الراوية ونوضح الفرق بين التخييل الذاتي والسيرة الذاتية في الراوية. We are talking in this article about a literary phenomenon that we can say about it is new, which appeared with the writer Dbroviski in 1977, and it is the phenomenon of self-imagination in the novel, and that when the novelist recruits imaginary events and links them to the narrator and other real characters, and even real places, and this is what he did Al-Rifai called in his novel "Samar Kalimat", and we in this article seek to define the features of self-imagination in this novel and explain the difference between self-imagination and the autobiography in the novel. Key words Self-Imagination, Biography; Samar Kalim, Talib Al-Rifai.

الكلمات المفتاحية: التخييل الذاتي ; السيرة ; الراوي ; الروائي ; سمر كلمات ; طالب الرفاعي